Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

OMX C25: Demant er kursstjernen i en meget polariseret C25

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
0 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Vi er for alvor på vej ind i regnskabssæsonen. En række selskaber har opjusteret og investorerne har allerede taget bestik af 2023 ud fra det som vi ved og tror om resten af året. Udviklingen er som sædvanlig bemærkelsesværdig på et aktiemarked, hvor forskellen mellem succes og fiasko skal regnes i større 2-cifrede procenter:

    Det har generelt været en god start på 2023

    C25 er steget med lidt mere end 8 %.

    Hertil skal lægges de selskaber som allerede har udbetalt udbytte. Det bringer det samlede afkast tæt på 2 cifret

    Demant har positioneret sig helt i top med en stigning på næsten 50 % stærkt assisteret af en fornuftig guidance og en tidlig opjustering for helåret

    Knap så godt er det gået for Demants sektorfælle GN Store Nord, som kun lige akkurat holder sig omkring 0 afkast. Det er måske ikke så overraskende, fordi GN Store Nord er 1)"Meget headset" hvor svaghed er forventelig 2)de har stadig ikke løst fundingproblemer. Udviklingen bygger videre på et ligeledes meget svagt 2022. Investorerne håber på at 1)De løser kapitalproblemer og/eller 2)regnskabet overrasker positivt. 3)laver "strukturtiltag".

    Royal Unibrew er kommet ekstremt stærkt igen efter et skuffende 2022 og nedjustering. Lavere udgangspunkt og faldende råvarepriser (som også begunstiger Carlsberg) kan være blandt årsagerne.

    Pandora nyder godt af generelt optimistiske toner om privatforbruget og den globale høje beskæftigelse.

    Novo Nordisk kværner videre med ny opjustering

    Coloplast nyder godt af håb om opjustering efter svag kursudvikling de seneste år. Kursstigningen er kommet sammen med foråret

    Korrigeret for det meget store udbytte har Mærsk givet ca. 5 % i afkast. Det er fornuftigt

    Investorerne er stadig kortsigtet skeptiske til Ørsted/Vestas. Den grønne omstilling fortsætter, men det tager (for) lang tid. For Vestas venter investorerne først den meget massive indtjeningsforbedring i 2024.

    Bavarian Nordic forbliver under pres. Investorerne mangler positive kurstriggere.

    Derouten fortsætter for Netcompany, som til investorernes skuffelse er alt for tæt på introduktionsværdien for 5 år siden. Er kursfaldet berettiget og kommer der endnu en ujævn regnskabspræstation?

    Figur 1: Kursudvikling, OMX C25 selskaber år til dato. FLS, Novozymes, Tryg, ISS kursudvikling er ikke korrigeret for udbetalt udbytte.

    Kilde: Nordnet, egen tilvirkning

    112276_image001_24_.png

    1 Reply Last reply
    2

    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

    With your input, this post could be even better 💗

    Tilmeld Log ind

    • Log ind

    • Har du ikke en konto? Tilmeld

    • Login or register to search.
    • First post
      Last post
    0
    • Debatforum
    • Seneste
    • Populære
    • Bruger