Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Sammenligning af banker i USA

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Forrige weekend skrev jeg et indlaeg om Silicon Valley Bank her i traad 111542: https://proinvestor.com/boards/111542/ Jeg havde paa det tidspunkt ikke lavet en figur, der sammmenligner bankerne mht forhold mellem kontanter og urealiserede tab paa obligationer; held-to-maturity (HTM) securities. Det har jeg nu. Jeg har vedhaeftet fem figurer, og den graa er den interessante, hvor SVB stikker ud. Blaa: Vaerdien af HTM securities uden at korrigere for kursudsving. Roed: Vaerdien af HTM securities efter korrektion for kursudsving. Gul: Ikke-realiseret netto-tab paa HTM securities. Groen: Kontanter og andre likvide midler. Graa: Forholdet mellem gul (tab) og groen (kontanter). Hvis det ikke-realiserede tab overstiger kontantbeholdningen, saa er man i princippet midlertidigt insolvent, ligesom det skete for SVB. Hvis de underliggende obligationer loeber mindre end et aar yderligere, saa er det selvfoelgelig mindre problematisk, men alle bankerne jeg kiggede paa havde primaert obligationer med en loebetid paa mere end ti aar. Og en obligation med lang loebetid er selvfoelgelig ogsaa mere kursfoelsom og bidrager ad den vej ogsaa mere til det samlede urealiserede tab. Jeg har ogsaa vedhaeftet en figur, der viser afkastgraden for diverse US-banker de seneste 30--40 aar. Hvis man kun kigger paa de to vaerdier, saa er $FITB paa papiret den maaske bedste bank blandt de udvalgte. Det er ikke en koebsanbefaling. Goer dit eget hjemmearbejde. P.S. $BAC udgjorde ved udgangen af 2022 en smule mere end 11% af vaerdipapir-portefoeljen hos Berkshire Hathaway. Den var i kuurs $34 foer SVB-krakket og lukkede i fredags i $28-29 efter nogle dage forinden at have vaeret nede i $26-27. Jeg vil enormt gerne vide, hvorfor de har solgt de fleste af deres aktier i $USB i 2022, og jeg haaber Buffett bliver stillet spoergsmaalet i et interview eller ved generalforsamlingen. [image: 111816_SVB4.png] [image: 111816_SVB2.png] [image: 111816_SVB3.png] [image: 111816_SVB5.png] [image: 111816_banks_us_top10_ROA_annual_sumFalse.png] [image: 111816_SVB1.png]
  • Brain+ Kognitiv stimulations terapi mod demens og alzheimers

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Demens og alzheimers er en meget udbredt lidelse, og ifølge World Alzheimer Report anslår man, at antallet af personer med lidelsen vil vokse til ca. 75 millioner på verdensplan i 2030. Brain+ udvikler digital kognitiv stimulations terapi, også kaldet digital medicin, mod demens og alzheimers, og selskabets mission er at genoprette patienters uafhængighed og livskvalitet. Helge Larsen taler med Co-founder & CEO Kim Baden-Kristensen om deres produkter, business casen og det kommercielle gennembrud, selskabet arbejder hen mod. I forbindelse med kommercialiseringen skal Brain+ hente ny kapital. Selskabet har allerede sikret 85% af de 15,7 mio., som aktieemissionen tegner sig for. Tegningsperioden løber fra 10.-25. maj. Du kan læse mere her https://www.brain-plus.com/investor/ Disclaimer: Brain+ har betalt ir-samarbejde med ProInvestor.com. Videoen er ikke en opfordring til køb eller salg af aktier i selskabet. https://www.youtube.com/watch?v=eeIkW4F5QrQ&t=160s
  • HOVE - Den administrerende direktør opsiger sin stilling.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    3.5.2023 15:38:01 CEST ' Hove A/S ' Ændring i ledelse/godkendte rådgivere SELSKABSMEDDELELSE NR. 22 - 2023 ' 03-05-2023 - Indeholder intern viden Hove A/S meddeler i dag, at administrerende direktør Maja Vonsild Jørgensen har valgt at fratræde sin stilling og derfor har indgivet sin opsigelse til bestyrelsen. Hans Christian Hansen, tidligere CEO i Hove A/S, tiltræder i den sammenhæng som konstitueret CEO. Bestyrelsesformand Knud Andersen har bedt Hans Christian at tiltræde som CEO i den kommende periode. "Med Hans Christian ved roret kan vi fortsætte Hoves stærke udvikling. Han har stor erfaring og stærke lederegenskaber", siger Knud Andersen. Hans Christian Hansen vil forblive som administrerende direktør indtil en efterfølger til Maja Vonsild Jørgensen er blevet fundet. Dermed er der sikret en glidende overgang sammen med den øvrige direktion. Samtidig igangsættes en proces for at finde en ny administrerende direktør for Hove A/S. Maja Vonsild Jørgensen tiltrådte stillingen som CEO for Hove A/S i juni 2021 og har succesfuldt gennemført en IPO for Hove A/S samt forestået udarbejdelse af og eksekvering af strategiplanen siden da. Hove A/S har i de seneste to år vist en solid vækst i både omsætning og indtjening. "I Hove A/S har jeg været utrolig glad for at arbejde med et fantastisk team og en kompetent organisation, som har muliggjort eksekveringen af Hoves strategiplan som også på den korte bane, i et meget svært marked, har dokumenteret at den besluttede strategiplan er rigtig og giver de ønskede resultater. Hove står et stærkt sted, og jeg ser frem til at følge selskabets videre udvikling". siger Maja Vonsild Jørgensen. Til opsigelsen siger bestyrelsesformand Knud Andersen: "På trods af at vi er kede af Maja Vonsild Jørgensens beslutning om at forlade stillingen hos Hove A/S, så er Hove A/S i en meget stærkere position som noteret på First North sammenlignet med bare for få år siden. Vi har et solidt strategisk, kommercielt, geografisk og operationelt fundament. Ligeledes har vi en stærk ledergruppe - både i Danmark og i datterselskaberne - som kan deployere strategiplanen. Jeg har fuld tillid til, at den positive udvikling, vi har set under Maja Vonsild Jørgensens ledelse vil kunne fortsættes og at vi derved kan fortsætte den stærke udvikling i omsætning og indtjening fremover". Yderligere Information Hans Christian Hansen CEO Hove A/S Tlf. (+45) 31359410 Email: [email protected] Hove A/S har en betalt digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • SoFi aktien falder trods stærkt regnskab

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Henrik og Benjamin, Horizon3 SoFi, som er en førende amerikansk fintech bank, kom mandag med regnskab for årets første kvartal. Et regnskab der slog konsensusforventningerne til både omsætning og bundlinje - og som også indeholdt en opjustering for resten af året. Det flotte regnskab til trods er virksomhedens aktiekurs faldet cirka 30% siden mandag, hvor regnskabet blev offentliggjort. Som langsigtede investorer kan den slags være en oplagt opkøbsmulighed - hvis den langsigtede investeringscase ellers er intakt. Det har vi i fonden vurderet, at den er, hvilket vi har skrevet lidt om i skrivet herunder. Læs mere om Sofi casen: https://horizon3.dk/sofi-aktien-faldt-12-trods-flot-kvartalsregnskab/?utm_medium=email&_hsmi=71395208&_hsenc=p2ANqtz-94w9tCZhIrcvUAqvfYQFHeBuFAF2z4FRpTRxCPzEmzKOVoptIRXs7oIlRuelGOObV-BQwthCCTmPh_wibTssCaoWCJwg&utm_content=71395208&utm_source=hs_email Invester i fonden: https://horizon3.dk/bliv-medinvestor/?utm_medium=email&_hsmi=71395208&_hsenc=p2ANqtz-8kJtSEwulKqYQpsHSRlKvFj-dl4SGmqA-8AaVmz3vGFoClaxcZcAezPKLS85mx5ZvZGywUkSmrcOnR2tmEsqpAYHUTCQ&utm_content=71395208&utm_source=hs_email Horizon3 har en betalt digital IR-aftale med ProInvestor.com [image: 112416_fullsizeoutput_1f23.jpeg]
  • "Personalized Compound Medicine"

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Personalized Compound Medicine er i top tre under fremtidge "trends" i den Pharmaceutiske Industri. Jeg har mere end 30 års erfaring i Pharma og Biotech industrien. Jeg har en udfordring med at finde de præcise regulatoriske regler for registrering af "Personalized Compound Medicine" Er der brugere af PROINVESTOR, som har kendskab til Regualtoriske "personer", som har arbejdet med eller har kendskab til Registrering af "Personalzed Compound Medicine". Jeg har spurgt hos Lægemiddelstyrelsen og hos Det Europæiske Lægemiddelagentur samt rettet henvendelse til Investor Relations hos Fagron SA, som har en "Compound Service", som en del af deres forretningsmodel. Jeg har endnu ikke fået et klart svar. Registreringer og markedsføringstilladelser er helt afgørende for en Pharmaceutisk virksomheds succes. Ser frem til nogle spændende tilbagemeldinger. M.v.h. Kim
  • AMBU:Fastholder forventninger - efterlader skuffende indtryk

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet AMBU fastholder efter 2. kvartalsregnskabet sine årsforventninger. Opjustering udeblev og tallene efterlader skuffende indtryk AMBU har leveret et let skuffende regnskab for 2. kvartal P å de økonomiske parametre ligger omsætning 1189 mio. vs 1197, organisk vækst 4 % vs 4,4 og EBIT 46 mio. vs 55 mio. under det forventede Optimisterne havde håbet på, at AMBU efter en god start på året men med fastholdelse af årsforventningerne ville vente til 2. kvartal med en positiv præcisering og opjustering. Optimisterne er blevet skuffede og må væbne sig med tålmodighed AMBU fik tidligere igennem en kapitaludvidelse nedbragt gælden. Det gav og giver den fornødne sikkerhed og arbejdsro AMBU fastholder deres årsforventninger om en vækst på 3-5 % og 5-8 % EBIT margin (4,9 % i 1. halvår). AMBU forventer således en "pæn" forbedring i 2. halvår AMBU fastholder naturligvis også deres mere langsigtede ambitioner, som blev annonceret på kapitalmarkedsdagen. EBIT margin over 10 % fra og med 2025 og omring 20 % på lang (5 års) sigt Regnskabet efterlader et let skuffende indtryk. Aktien faldt med 5 % i går, men det er ikke givet, at den kortsigtet kom "på plads". Optimisterne havde håbet på en opjustering. Den udeblev i hvert fald under alle omstændigheder. Kortsigtet kursfald vil være den naturlige konsekvens af dagens regnskab selv om der langsigtet ikke er nogen ændringer. [image: 112404_aScope_4_Broncho_OR1_lowres.jpg]
  • PANDORA - Q1 REPORT

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Resilient performance continues in uncertain times 3.5.2023 07.30 • GlobeNewswire • Financial highlights Brand registers its fourth consecutive quarter of resilient growth despite the macroeconomic challenges. Q1 2023 organic growth at 1% and like-for-like (LFL) at 0%. LFL in key markets in Europe sequentially improves to 0%, US remains at -7% as in Q4 and Rest of Pandora remains strong at 12%. Network expansion drives 3% growth and generates strong margins. Gross margins continue the upward trend witnessed over past years and reach 77.5%, +1.5pp vs. Q1 2022. Pricing actions, channel mix and commodity tailwinds contribute positively. As expected, EBIT margin at 21.5% down 1.5pp vs. Q1 2022 reflecting a.o. revenue and cost phasing. Full-year EBIT margin to be broadly in line with last year. Leverage remains low with NIBD/EBITDA at 1.2x. DKK 1.5 billion of share buyback program completed. Assuming no material macroeconomic deterioration, intention remains to go up to DKK 5.0 billion. Phoenix strategy highlights Pandora further consolidated Moment's position as a leading category in global jewellery through launch of a new iconic studded bracelet. The new bracelet sees strong demand across most geographies. Investments in other product platforms seeing encouraging results; Timeless had a strong quarter at 11% LFL whilst Pandora ME also shows broad-based growth at 21% LFL. Diamonds by Pandora tracking as planned. Price increases undertaken in Q4 2022 drives a positive impact on the EBIT margin (broadly neutral on revenue). Pandora sees further opportunities for price increases over time. China trading gradually improved following the re-opening and LFL is positive since late March. Pandora is preparing for a phased relaunch of the brand later in the year. 2023 guidance and current trading Reflecting the solid start to the year, the organic growth guidance range is updated to "-2% to +3%" (previously -3% to +3%). The EBIT margin guidance remains unchanged at "Around 25%". Current trading in Q2 2023 has so far been resilient with underlying LFL trends broadly similar to Q1 2023. The level of uncertainty remains elevated due to the macroeconomic environment. Alexander Lacik, President and CEO of Pandora, says: "We have started 2023 well with resilient growth and solid margins. Our investments in lifting the brand are paying off with good performance in our Moments base business and strong results from the newer platforms, Timeless and Pandora ME. It's clear that we are increasingly the jewellery brand of choice, particularly for gifting occasions. The macroeconomic outlook remains uncertain, but we are confident in our ability to adapt and thrive as we've proven over the past few quarters." DKK million Q1 2023 Q1 2022 FY 2022 FY 2023 guidance Revenue 5,850 5,689 26,463 Organic growth 1% 21% 7% -2% to 3% Like-for-Like, % 0% 17% 4% Operating profit (EBIT) 1,256 1,310 6,743 EBIT margin, % 21.5% 23.0% 25.5% Around 25% Attachments https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/6b185772-e5ab-4811-967c-81baf02fc4e4 https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/80234216-5e26-4c77-8173-ad9a214072ee https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401536653 [image: 112405_Outside_Store640x427_4_.jpg]
  • Bankuro: Små amerikanske banker giver stor uro

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Selv om JP Morgan har overtaget First Republic Bank er der stadig gløder på risikobålet Den amerikanske stat gjorde kort proces med First Republic Bank mandag i denne uge Aktionærerne taber deres penge og JP Morgan købte banken og overtog hovedparten af aktiverne og indlån Der er dog ingen garanti for at det stopper nervøsiteten hos investorerne for at flere banker går ned Uroen har ikke mindst været koncentreret i regionalbanker To af de banker, som der aktuelt er meget uro om, og har været det i nogle måneder er Pacific West og Western Alliance Bank Deres aktiekurser bevæger sig som en tandem, ned B ankerne er små - i hvert fald målt på markedsværdi efter de seneste måneders dramatiske kursdyk - henholdsvis ca. 1 og 3 mia. USD Alligevel er uroen med til at skabe ekstrem nervøsitet og få ikke kun de store bankaktier til at skælve, men også til at få hele aktiemarkedet til at ryste Det faktum at det er små regionale banker, som skælver er både godt og skidt Et godt tegn fordi det er i de små og næppe i de store systemisk vigtige banker at udfordringer er størst En del af det skyldes formentlig, at investorerne ikke kun frygter for endnu en dårlig ledelse, men også at den næste svaghed vil blive tydelig i erhvervsejendomme, som kan være udsatte for en negativ værdiudvikling med den kommende vækstafmatning. På den negative side tæller, at så længe der er gløder på bålet = usikkerhed - kan gløderne få risikobålet til at blusse op igen Danske banker: Når det regner på præsten drypper det på degnen Uroen i USA går ikke ubemærket hen i Danmark. Selv om der ikke er nogen direkte spill-over mellem hvad der sker i USA og i den danske økonomi, fik den fornyede uro alligevel danske bankaktier til at falde markant. Jyske Bank faldt næsten 5 % og det skyldes ikke kun regnskabet. Sydbank og Danske Bank blev også trukket med ned og også i eksempelvis Nordea var der et større kursfald. Figur 1: Kursudvikling 2023, PAC West, Western Alliance Bank Kilde: Nordnet [image: 112396_image001_26_.png]
  • AMBU - REPORT Q2 2022/23 AND THE HALF-YEAR

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    INTERIM REPORT FOR Q2 2022/23 AND THE HALF-YEAR 3.5.2023 07.00 • GlobeNewswire • Ambu posts 4% organic revenue growth for the second quarter of 2022/23, in line with expectations. The quarter was driven by continued strong growth in urology and ENT, offset by pulmonology and Anaesthesia. Financial guidance is maintained for the fiscal year 2022/23, with organic revenue growth at 5-8% and EBIT margin before special items at 3-5%. "In the second quarter, Ambu delivers 4% organic revenue growth and 3.9% EBIT margin, in line with our expectations. We delivered a slightly positive cash flow and strengthened our capital base through an equity raise of around 5% of the total share capital. This has enabled us to reduce leverage faster than planned, strengthening our position in an uncertain global environment, as well as allowing us to consider relevant growth opportunities. Furthermore, execution of our transformation program remains on track, and we have strengthened our offering in pulmonology with the approval of additional sizes of Ambu aScope 5 Broncho and the re-launch of Ambu VivaSight 2 DLT . With the progress this quarter, we remain well-positioned to address customer needs, for the better of health systems and patients worldwide." BRITT MEELBY JENSEN Chief Executive Officer FINANCIAL HIGHLIGHTS FOR THE QUARTER Last year's comparative figures are presented in brackets. Revenue* for Q2 increased organically by 4% (8%) to DKK 1,189m (DKK 1,122m), with reported growth of 6% (12%). Organic growth for the half-year was 4% (3%), with reported growth of 8% (7%). Revenue in North America * increased organically by 8% (11%), while revenue growth in Europe* was -1% (7%). Rest of World * posted organic growth of 7% (-1%). Organic growth rates for the half-year were: North America 7% (14%), Europe -4% (-6%) and Rest of World 7% (-1%). Endoscopy Solutions * revenue increased organically by 11% (3%) and by 7% (0%) for the half-year. In line with expectations, pulmonology* posted -3% organic growth, mainly due to increased revenue from Omicron last year, however, bronchoscopy sales saw slightly positive growth, offset by lower revenue pertaining to the recall of Ambu VivaSight 2 DLT. Endoscopy Solutions excluding pulmonology* increased by 36%, driven by high double-digit growth in urology and ENT, combined. Anaesthesia * sales declined by 11% (12%), due to reduction of backlog, combined with stock piling driven by geopolitical uncertainty, in Q2 last year. Contrarily, Patient Monitoring * posted organic growth of 8% (14%). For the half-year, the combined organic growth of Anaesthesia and Patient Monitoring was 1% (6%). Gross margin * for the quarter was 55.8% (57.7%), while the gross margin for the half-year was 57.1% (59.5%). The declining gross margin is driven by production costs, offset by product mix. EBIT * before special items for the quarter was DKK 46m (DKK 47m), with an EBIT margin * before special items of 3.9% (4.2%). EBIT for the half-year ended at DKK 114m (DKK 87m), with an EBIT margin of 4.9% (4.0%). The improved EBIT margin of 0.9% percentage points was driven by a reduced OPEX ratio of 3% percentage points and scale on EBIT margin from reported growth, partly offset by the gross margin decrease of 2.4% percentage points. Free cash flow* before acquisitions totaled DKK 21m (DKK -136m) for the quarter and DKK -153m for the half-year, up DKK 145m compared to the same period last year. The improvement was driven by working capital and lower investments. The FY 2022/23 financial guidance* stated on 15 November 2022 is maintained: * Organic revenue growth: 5-8%* EBIT margin before special items: 3-5% PRODUCT AND PIPELINE UPDATES On 23 March 2023, Ambu re-launched its unique one-lung ventilation solution, the Ambu VivaSightTM 2 DLT* (double lumen tube). The solution re-enters the market with improved performance. On 28 March 2023, Ambu obtained European regulatory clearance (CE mark) of two new smaller-sized fifth-generation bronchoscopes* . The company hereby has a complete fifth-generation bronchoscope portfolio for a wide array of patient needs in the bronchoscopy suite. OTHER HIGHLIGHTS FROM Q2 Ambu presented updated market potential assumptions* : * Number of procedures Ambu covers today: ~1.7m procedures* Number of procedures with marketed solutions and near-term pipeline: ~23m procedures* Current value of the total single-use endoscopy market: DKK ~5bn* Expected value of the total single-use endoscopy market in five years: DKK 15-20bn From 23 March to 24 March 2023, Ambu strengthened its share capital base by selling 11,577,957 new B-shares and 250,000 existing treasury B-shares* , corresponding to 5.3% of its B-share capital and approximately DKK 1.1bn. In April 2023, Ambu donated 110,000+ products (including resuscitators and face masks) to Turkey to support in the rebuilding of hospitals after the devastating earthquakes in February 2023. On 1 May 2023, Henrik Birk took on the role of Chief Operations Officer at Ambu* . As an integral part of Ambu's Executive Leadership Team, Henrik will drive execution and strategic direction across areas such as Manufacturing, Supply Chain, QA/RA and Procurement. LONG-TERM FINANCIAL TARGETS Ambu specified its long-term financial targets* at its Capital Markets Day on 21 March: 5-year organic revenue CAGR* (2022/23-2027/28): >10% * Endoscopy Solutions revenue growth: 15-20%* Anaesthesia and Patient Monitoring revenue growth (combined): 2-4%EBIT margin* before special items: * 2-year target: >10%* 5-year target: ~20% (2027/28)Financial leverage* : Less than 2.5x Q2 2022/23 CONFERENCE CALL A conference call is scheduled for 3 May 2023, at 09:00-10:00 (CEST). The conference is broadcast live via Ambu.com/webcastQ22023. To ask questions during the Q&A session, please register prior to the call via Ambu.com//conferencecallQ22023register. Upon registration, you will receive dedicated dial-in details via e-mail to access the call, including a passcode, a unique PIN, dial-in numbers and a calendar invitation. The investor presentation can be downloaded from Ambu.com/presentations. Ambu A/S Baltorpbakken 13 2750 Ballerup Denmark Tel. +45 7225 2000 CVR no.: 63 64 49 19 www.Ambu.com CONTACT Investors Nicolai Thomsen Director, Investor Relations & Strategic Finance [email protected] +45 2620 8047 Media Tine Bjørn Schmidt Head of Corporate Communications [email protected] +45 2264 0697 ABOUT AMBU Ever since 1937, Ambu has been rethinking medical solutions to save lives and improve patient care. Millions of patients and healthcare professionals worldwide depend on the efficiency, safety and performance of our single-use endoscopy, anaesthesia, and patient monitoring solutions. Today, we continue to collaborate with leading medical experts to deliver innovations that make a real difference to healthcare professionals and their patients. At our headquarters in Copenhagen, Denmark, and around the world in Europe, North America and the Asia Pacific, 4,500+ team members keep Ambu moving forward. For more information, please visit Ambu.com. Attachment https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/16cb4093-18a3-41ce-920c-5a5d8065e936 https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401536647
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    D. 3. maj 2023 FLSmidth & Co. A/S 7,26 28-04-2023 Ambu A/S 7,12 02-05-2023 Netcompany Group 6,7 28-04-2023 Novozymes A/S 6,26 01-05-2023 Bavarian Nordic A/S 5,45 28-04-2023 GN Store Nord A/S 3,38 01-05-2023 Zealand Pharma A/S 3,13 27-04-2023 Pandora A/S 2,54 01-05-2023 ISS A/S 2,53 27-04-2023 Royal Unibrew A/S 2,47 28-04-2023 NKT A/S 2,42 28-04-2023 Chr. Hansen Holding A/S 2,15 27-04-2023 ChemoMetec A/S 1,84 24-04-2023 Noble Corporation Plc 1,81 01-05-2023 Torm plc 1,61 01-05-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,59 26-04-2023 Rockwool A/S 1,37 02-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,1 26-04-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,03 26-04-2023 Tryg A/S 0,91 26-04-2023 Demant A/S 0,89 28-04-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 20-04-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,86 25-04-2023 Sydbank A/S 0,69 01-05-2023 Ørsted A/S 0,62 01-05-2023 Carlsberg A/S 0,6 01-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,59 01-05-2023 Jyske Bank A/S 0,58 01-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,42 01-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,39 06-04-2023 Genmab A/S 0,38 25-04-2023 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 Danske Bank A/S 0,3 21-04-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 24-04-2023 Coloplast A/S 0,29 18-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,2 16-03-2023 Alm. Brand A/S 0,2 26-04-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Össur hf. 0,19 09-02-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Topdanmark A/S 0,19 26-04-2023 AGF A/S 0,13 31-01-2022 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Kilde: Finanstilsynet: https://oam.finanstilsynet.dk/#!/stats-and-extracts-short-net-positions
  • PACW US bankkrise?

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Efter kæmpefald i går læste jeg deres q&a fra den 27 omhandlende deres Q1. Jeg er gået spekulativt ind, er der andre som er i denne (måske) truede bankaktier? Lige præcis her ser vi den magt shotere har til at bringe en virksomhed i knæ. Der skal bare spredes rygter i et i forvejen nervøst markedet, så kan de gå på. Nå, jeg er tilfreds med 5-10 % ved en rebound. Forsætter faldet i dag går jeg ud igen. Kom frisk MM
  • Tordenskyerne er i horisonten for USA - Gældsloftet er nået

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Tordenskyerne er i horisonten for USA - Gældsloftet er nået og betalingstandsning nærmer sig I USA er gældsloftet (debt ceiling) eller gældsgrænsen en lovgivningsmæssig grænse for mængden af national gæld, der kan opstå som en konskevens av udstedelse af gæld fra det amerikanske finansministerium. Lofet begrænser altså, hvor mange penge den amerikanske føderale regering må betale på den gæld, de allerede har lånt. For en uge siden, torsdag d. 19. januar 2023, oplyst finansminister Janet Yellen at det amerikanske finansministerium havde ramt gældsloftet. Det betyder at Yellen har måtte begynde at ingangsætte ekstraordinære foranstaltninger for at betale de føderale myndigheders regninger. Yellen understreget i den sammenhæng at det var vigtigt at Kongressen vedtager et lovforslag om at ophæve landets gældsgrænse på 31.400 milliarder dollar. Finansministeriet forventer at de kan blive ved med at betale USA's regninger i det mindste indtil juni. Janet Yellen har i brevet til kongressen advaret om, at manglende handling vil føre til uoprettelig skade »til den amerikanske økonomi, alle amerikaneres levevej og global finansiel stabilitet« og videre »Tidligere har selv truslen om, at den amerikanske regering muligvis misligholder sine gældsforpligtelser, ført til reelle skader«. Hun nævner også at den eneste gang, USA's kreditværdighed nogensinde er blevet nedgraderet var i 2011 og det vil hun gerne undgå sker igen. Men i Repræsentanternes Hus har majoritetslederen og Speaker Kevin McCarty lavet en række aftaler med mere radikale republikaner om at man vil tage gældsloftet som gidsel for at opnå en række politisk mål. De vil presse på for nedskæringer i udgifterne som en del af en aftale om gældsloft. Jeg tror godt at demokraterne kan acceptere nogle nedskæringer i udgifterne imod at få en aftale på plads. Men for øjeblikket er der forslag om voldsomme nedskjæringer i sundhedsydelser, voldsomme nedskjæring i overførelsesindkomster (eller helt avskaffelse). Det kan demokraterne ikke stemme for. Det mest radikale forslag er dog at indkomstskatten skal fuldstændigt afskaffes og den amerikanske skattemyndighed (Internal Revenue Service) skal mere eller mindre lukkes. Til kompensation for de manglende indtægter til staten fra indkomstskatten skal der indføres en MOMS på varehandel. Økonomer har beregnet at det vil kræve en moms på op imod 40 % på varer. Det vil være katastofalt for forbrug i USA. Dette kan demokreaterne selvfølgelig hellere ikke stemme for. Kevin McCarty sidder som Speaker i Repræsentanternes hus på nåde af en række ekstrem republikaner men der er en stor del af republikanerne som ikke virker til at være kritisk til disse mere ekstrem tiltag. Problemet er at der er ingen vej uden om Repræsentanternes Hus. Tidligere har der været republikanske Speaker som var klar over at politik er kompromiets kunst men McCarty ser ikke ud til syntes dette er en kunst. Det betyder at uret er begyndt at tikkke højt frem imod juni 2023. Hvis der ikke er fundet en løsning så må Janet Yellen sætte USA i betalingstandsning. For mig ser det ud som om dette kan give blæse- og trodenvejr i alle dele af finansmarkederne golbalt. Jeg er oprigtigt bekymeret for at denne gang bliver det en clifhanger og jeg er ikke sikker på at vi undgår katastrofen. Jeg er egentlig ikke interesseret i en støre politisk debat her på ProInvestor men mere en diskussion av konsekvenserne for aktie-markedet. Der er en række danske aktier som kan blive voldsomt ramt hårdt af nedskræringer i sundhedsydeleser i USA. Eksempelvis danske pharma og biotech aktier. Men et faldende forbruk i USA vil også være gift for økonomien mere globalt. Jeg håber jeg er lidt for pessimistisk og jeg vil meget gerne høre bud på hvordan dette kommer til at udfolde sig.
  • En vild nyhedsuge er på vej

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Vi er i gang med en vild uge på nyhedsfronten med inflationstal, renter, jobtal osv. Hvis man er lidt til den kortsigtede trading eller valutahandel, så vil jeg stærkt anbefale jer at passe godt på i denne uge. Og er man mere til langsigtet investering men bare gerne vil følge med i, hvad der sker omkring en, så kan det være en god ide lige at kigge med også https://www.youtube.com/watch?v=ALA9SCHQZDI&ab_channel=BuildingFreedom
  • Jyske Bank: Fastholder opjustering

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Jyske Bank fastholder sine nyligt opjusterede forventninger. Ønsketænkning om udlodning forbliver håb Jyske Bank fastholder sine forventninger og den nylige opjustering Det vil sige, at året forventes at indbringe 4,6 mia efter skat Det svarer til en indtjening per aktie på 65-75 DKK per aktie Jyske Bank forrenter egenkapitalen med 13,2 %. Det er det klart højeste i mands minde (så længe jeg kan huske, og det er længe)! Jyske Bank ligger med sin 1. kvartalsindtjening lidt under de bedste skandinaviske banker, men over Danske Bank, som fik det bedste kvartalsregnskab, længe Investorerne kigger ved kvartalet langt efter udlodning - enten i form af udbytte eller aktietilbagekøb Udlodningen blev sat på hold i forbindelse med købet af Handelsbankens danske aktiviteter Det er dog ikke umuligt, at der senere i år kan være en udlodningsmulighed. På kort sigt holder Jyske Bank på pengene og kortene tæt til kroppen Figur 1: Egenkapitalforrentning for udvalgte banker, Q1 2023 Kilde: Selskabernes regnskaber [image: 112388_image002_12_.png]
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    D. 2. maj 2023 FLSmidth & Co. A/S 7,26 28-04-2023 Ambu A/S 7,21 28-04-2023 Netcompany Group 6,7 28-04-2023 Novozymes A/S 6,26 01-05-2023 Bavarian Nordic A/S 5,45 28-04-2023 GN Store Nord A/S 3,38 01-05-2023 Zealand Pharma A/S 3,13 27-04-2023 Pandora A/S 2,54 01-05-2023 ISS A/S 2,53 27-04-2023 Royal Unibrew A/S 2,47 28-04-2023 NKT A/S 2,42 28-04-2023 Chr. Hansen Holding A/S 2,15 27-04-2023 ChemoMetec A/S 1,84 24-04-2023 Noble Corporation Plc 1,81 01-05-2023 Torm plc 1,61 01-05-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,59 26-04-2023 Rockwool A/S 1,51 01-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,1 26-04-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,03 26-04-2023 Tryg A/S 0,91 26-04-2023 Demant A/S 0,89 28-04-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 20-04-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,86 25-04-2023 Sydbank A/S 0,69 01-05-2023 Ørsted A/S 0,62 01-05-2023 Carlsberg A/S 0,6 01-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,59 01-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Jyske Bank A/S 0,58 01-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,42 01-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,39 06-04-2023 Genmab A/S 0,38 25-04-2023 H+H International A/S 0,37 03-04-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 24-04-2023 Danske Bank A/S 0,3 21-04-2023 Coloplast A/S 0,29 18-04-2023 Alm. Brand A/S 0,2 26-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,2 16-03-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Topdanmark A/S 0,19 26-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 AGF A/S 0,13 31-01-2022 Nilfisk Holding A/S 0,12 20-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023
  • ZP - Hvad syntes Boehringer Ingelheim om BI 456906?

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Hvis man skal se i et panorama perspektiv på Zealand Pharma og se lidt bort fra den tidsmæssige rækkefølge af pipeline projekter hos selskabet, så hersker der ingen tvivl om at der er særligt et projekt, som skiller sig ud ved at have et økonomisk potentiale, som er meget større end de andre projekter. Det drejer sig om GLP-1/Glukagon dobbelt-agonisten, BI 456906, som ser ud til at kunne bruges imod både fedme, NASH (fedtlever) og diabetes. Denne lægemiddelkandidat er udviklet i samarbejde med Boehringer Ingelheim. Hvis man ser på de studier, som er gennemført frem til nu og i tillæg ser de fremtidige studier, som der nu ligger protokol på, så kan der ikke herske tvivl om at Boehringer Ingelheim har en stærk tror på denne lægemiddelsubstans. Det er Boehringer Ingelheim, som kører hele det kliniske udviklingsprogram og det er deres kliniske eksperter, som må forventes at have fingeren på pulsen med hensyn til hvad mulighederne er med denne lægemiddelsubstans. CEO Adam Steensberg fra Zealand Pharma har givet udtrykt for at Boehringer Ingelheim løbende orienterer Zealand Pharmas ledelse om projektets status men skal vi have en mere fundamental vurdering tror jeg det er vigtigt at se på hvad Boehringer Ingelheim selv siger. Nu har der jo i Zealand Pharma regi været meget kontrovers omkring Bloomberg artikelen "Zealand Pharma Taps Centerview to Explore Partnership Deals", som kom d. 12. april 2023 men der kom en anden artikel fra et andet internationalt medie i slutningen af marts, som jeg syntes er mindste lige så interessant fordi den artikel er langt mere faktuel og er baseret på hvad Boehringer Ingelheim selv siger om BI 456906. Jeg syntes i hvert tilfælde at den artikel er der lang mindre behov for tolkninger end på Bloomberg artiklen og dermed bedre bidrager til at kunne vurderer væsentlig forhold omkring selskabet nuværende situation. Men lad mig først starte med at oplyse lidt om artiklens forfatter. Det er "Amy Brown" og hun er redaktør for specialrapporter og projekter hos Evalute Vantage, som er et mindre branchemedie, som formidler nyheder og analyser indenfor pharma, biotech og medtech. Amy Brown var tidligere hos Thomson Financial News, hvor hun dækkede den europæiske farmaceutiske og bioteknologiske sektor i flere år. Hun har også skrevet som finansjournalist hvor hun bl.a. har haft artikler hos Bloomberg News, Corporate Financier og The Sunday Times. Den 29. marts 2023 publicerede Evalute Vantage Amy Brown's artikel " Boehringer signals intent in obesity". Artiklen udgangspunkt er at Boehringer Ingelheim netop på det tidspunkt havde fremlagt sin 2022 årsrapport og i den sammenhæng kom selskabets CEO Hubertus von Baumbach med en række interessante kommentarer omkring BI 456906 projektet. Den fulde artikel kan læses her: https://www.evaluate.com/vantage/articles/news/corporate-strategy/boehringer-signals-intent-obesity Jeg har dog også valgt at lave en opsummering af artiklen nedenfor fordi jeg syntes teksten har så væsentlig information at det bør kunne læses af dem som ikke nødvendigvis føler sig stærkt på medicinske terminologi på engelsk. Titlen på artiklen er "Boehringer signalerer hensigt i fedme - Fedme er biopharmas "hotteste" billet, og Boehringer Ingelheim vil have en plads til showet." Artiklen starter med en kommentar om at den samlet branche af pharma- og biotech-selskaber ser ud til at have en ret mange produkter i pipeline indenfor fedme og dette vil blive et felt med meget konkurrence. Men Amy Brown fremhæver at det på trods ser det ud til at Boehringer Ingelheim vil slutte sig til dette felt ved ganske snart at igangsætte pivotale kliniske forsøg (fase 3) med GLP-1/glukagon dobbeltagonisten (BI 456906). Amy Brown oplyser dernæst at hun baserer den vurdering på at Boehringer Ingelheim på sin årlige pressekonference for årsrapporten (Rapporten for 2022) bekræftede at de ville gå videre med udviklingen af dobbeltagonisten. CEO Hubertus von Baumbach fortalte journalister, at projektet vil bevæge sig ind i fase 3 "så hurtigt som muligt". Amy Brown peger også på at Adam Steensberg allerede har kommenteret på dette tidligere da Zealand Pharma fremlagde sin årsrapport for 2022. Hun peger også på at Zealand Pharma har stor interesse i dette projekt på grund af selskabet er berettiget til at få op til €345 mio. ($374 mio.) i samlet milepæles betalinger og i tillæg tocifrede royalties på salg. Artiklen omtaler så at projektet med BI 456906, udspringer af et årti gammelt samarbejde mellem Boehringer Ingelheim og Zealand Pharma. Artiklen oplyser videre at de to selskaber har indtil videre ikke frigivet mange data uden for type 2-diabetes men hos denne gruppe af patienter har studier med BI 456906 vist et gennemsnitligt kropsvægttab på 9 % efter 16 uger ved den højeste dosis. Amy Brown påpeger at dette er på niveau med højdosis Mounjaro-monoterapi, som farma-selskabet Eli Lilly allerede har opnået regulatorisk godkendelse for hos bl.a. US FDA. Men indenfor behandling af fedme er Mounjaro også det lægemiddel, som man skal slå, for nu i hvert fald. Men de foreløbige fedmeresultater for BI 456906 er imponerende og det bliver derfor interessant når der kommer flere resultater i de kommende måneder. Artiklen oplyser så at det er uklart, hvornår BI 456906 kan bevæge sig ind i fase 3 men ifølge Zealand Pharma skal data for Fase 2 på fedme-indikationen blive præsenteret senere i år, og det bliver højest sandsynlig på American Diabetes Association's møde i juni 2023. Amy Brown oplyser dernæst at CEO Hubertus von Baumbach på pressekonference beskrev projektet som "lovende" og "betydende" for Boehringer's forretning indenfor det metaboliske terapiområde. Amy Brown fremhæver så at flere af big pharm selskaberne såsom Eli Lilly, Pfizer og Amgen, allerede er i gang med betydelige programmer med nye midler inden for fedme, type 2-diabetes og Nash, og hun vurderer derfor at resultater for BI 456906 må se imponerende ud. Hvad angår BI 456906's fysiologisk virkningsmekanisme, så er der ikke en eneste anden GLP-1/glucagon-agonist i så bred en udvikling, selvom udviklingen indenfor for denne klasse af lægemiddelsubstanser tidligere ikke har været lige opmuntrende. Astra Zeneca har taget cotadutide ind i fase 2, men dette bliver kun udviklet med fokus på NASH (fedtlever), mens Altimmunes pemvidutide skuffede i et fase 2 kliniske studie (Rapporteret i marts 2023). Men Army Borwn peger så på at en af Nordea's analytiker, som følger dette udviklingsområde, mener at BI 456906 vil være anderledes end pemvidutid og fremme et større vægttab. Analytikeren mener at Boehringer Ingelheim's projekt har større virkning over for GLP-1-receptoren, som den rammer i et 8:1-forhold sammenlignet med et 1:1-forhold mellem GLP-1 og glucagon-receptorer for Altimmune-projektet. Der hører også en tabel til artiklen, som lister de mest væsentlige kliniske studier for BI 456906-projektet: BI 456906: bemærkelsesværdige kliniske forsøg indtil videre Fase 2 fedmeforsøg: Fuldført men ingen resultater er rapporterede endnu Fase 2 Nash-forsøg: Gennemført rekruttering af patienter men ingen resultater endnu Fase 2 type 2 diabetes forsøg: Færdiggjort, resultater præsenteret* Fase 1 fedmeforsøg, +/- semaglutid: Rekruttering *Ved EASD 2022 og Obesity Week 2022. Kilde: kliniske forsøg, virksomhedserklæringer Jeg syntes artikel giver det indtryk at Boehringer virkelig tror på dette projekt og det at nye studier bliver sat i gang for at sammenligne med semaglutide er virkelig et udtryk for at Boehringer Ingelheims ledelse må tro at der er stort potentiale her. Min egen vurdering er at det største potential for netop denne lægemiddelkandidat ligger på NASH indikationen fordi her er Boehringer Ingelheim først ude af startblokken og FDA har sat projektet på "Fast track". Men hvis BI 456906 kan få en position på alle tre indikationer, så er der tale om det suveræn største projekt med hensyn til potentiale for Zealand Pharma. Det bliver derfor interessant at se hvornår Boehringer Ingelheim melder ud om fase 3, hvilket i sig selv også vil udløse en stor milepælsbetaling.
  • Arm's planer for storslået børsintroduktion i USA

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg har tidligere oplyst at jeg ville skrive lidt om børsintroduktionen af chip-selskabet "Arm Ltd". Lørdag d. 29. april kom der nyt om denne IPO'en og foreløbig ser det ud til at blive den støreste børsintroduktion i USA til dato i 2023. Der var i lang tid tvivl om det skulle bliver børsintroduktion i London, UK, (LSE) eller New York, US, (Nasdaq) men det blev amerikanerne, der gik af med sejeren, hvilket delvist er begrundet i Brexit. Det var ovenikøbet sådan at den britiske regering tidligere i år igangsatte en kampagne for at få noteringen af Arm's aktierne til London men selskabet afviste og oplyste at den ville forfølge en børsnotering på en amerikansk børs. Arm Ltd er kendt for udviklingen og design af ARM processorer (Advanced RISC Machines), som er en type CPU, som eksempelvis er utrolig udbredt i de fleste smart mobiltelefoner. Oprindelig stod ARM for "Acorn RISC Machine", hvor Acorn er navnet på det computer-selskab, som udviklet den først af denne type CPU. RISC står for "reduced instruction set computer", som er en instruktionssæt-arkitetur som kræver mindre energi og dermed mindre CPU'er end vanlig arkitetur som findes i Intel's og AMD's CPU'er. Jeg har i et tidligere debat-indlæg skrevet lidt om Acorn historien og baggrunden for hvorfor denne RISC arkitetur er unik og populær. I dag er Arm ikke alene indenfor microprocessor design (ARM processorer) men har også aktiviterer indenfor grafiske processore (GPU = graphics processing unit) og design af processoer med neural netværks design (NPU = neural processing unit). Den væsentlig del af Arm's forretning er ikke den fysisk produktion af processor, hvilket sker hos andre virksomheder, men er udvikling, design og kvalitetsikring af nye processor. Det er derfor i højrere grad en service virksomhed end en produkt producent. Det som skete lørdag var at Arm har indgivet fortrolige ansøgninger til de amerikanske myndighederne om en børsnotering i USA. Hermed er scenen sat for dette års største børsnotering. Det er japanske SoftBank som er ejer af Arm Ltd og derfor dem som har besluttet sig for dette "blockbuster-udbud" af aktier på trods af ugunstige markedsforhold. Amerikanske børsnoteringer er ifølge Dealogic faldet med omkring 22% til i alt kun 2,35 milliarder dollars år-til-dato, da aktiemarkedets volatilitet og økonomisk usikkerhed afskrækker mange ejer for introducere nye virksomheder. Ifølge diverse artikler i bl.a. Reuters skal SoftBank planlægge at sælge Arm aktier for mellem 8 og 10 milliarder dollars senere i år men Arm selv har oplyst at størrelsen og prisintervallet for tilbuddet endnu ikke er fastlagt. Det peker på at Softbank kun laver et delvist salg af Arms. Baggrunden for børsnoteringen er at SoftBank¨'s gigantiske Vision Fund slider lidt med at få succes på sine massive stor investringer for øjeblikket. Det er den legandariske Masayoshi Son som via Softbank står bagved den store fund. Han har jo nærmest været udråbt til en profet, som kunne forudse fremtiden indenfor teknologi. Men han har tilsyneladen ikke kunne se den økonomisk fremtid fordi for 2022 har SoftBank's Vision Fund registeret et tab på 27 mia $ (hvor regnskabsåret slutter 31. marts) på grund af faldende værdiansættelser af mange af sine beholdninger i teknologi selskaber. Arms børsnotering forventes at øge formuen for SoftBank og dermed genoprettet lidt af balanacen i fonden. Det var oprindligt Softbank's plan at sælge Arm til grafikkort producenten Nvidia for 40 milliarder dollar men den aftale kollapsede sidste år på grund af indvendinger fra amerikanske og europæiske karteltilsynsmyndigheder. Siden da har Arms forretning klaret sig bedre end den bredere chipindustri takket være selskabets fokus på datacenter-serverer og personlige computere, der genererer høje royaltybetalinger. Arms har oplyst at salget steg med 28% i dets seneste kvartal og dermed har Arm et godt udgangspunkt for en notering. Arms IPO-forberedelser ledes af Goldman Sachs, JPMorgan Chase, Barclays og Mizuho Financial Group. Det bliver interessant at følge denne børsnotering videre. Jeg har i hvert tilfælde planer om at kommentere lidt fra tid til anden. Om jeg køber aktier i Arms kommer helt an på hvordan om værdiansættelsen giver rum for at selskabets aktier kan stigere yderligere senere.
  • Ugen der kommer: Regnskabsstorm og nyt fra ECB

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det bliver efter alt at dømme en meget begivenhedsrig uge præget af mange regnskaber, nyt fra den pressede amerikanske bank, FRC og ECBs rentebeslutning. Her er lidt overblik over det som investorerne kommer til at interessere sig mest for i denne uge Mandag - Kan USA banker undgå bankkollaps med følgevirkninger? Kommer der en god løsning på First Republic Banks udfordringer? USAs engang 14. største bank er i alvorlige problemer. Investorerne har mistet tilliden, og det betyder, at det er blevet umuligt for banken at blive rekapitaliseret ad de "normale" kanaler: Udstedelse af ny aktiekapital. Det mest sandsynlige er, at banken bliver overtaget af en af de større banker. Spørgsmålet er om det 1)Giver rystelser i det finansielle system; 2)om det får bankerne til at stramme kreditvilkårene, og om 3)det får en indflydelse på rentekurven og forventningerne til den amerikanske centralbanks pengepolitik de kommende måneder? Tirsdag - Jyske Bank Jyske Bank opjusterede senest sine forventninger den 18/4 med 300 mio. til et forventet resultat på mellem 65-75 kroner per aktie. Derfor vil det være en meget stor overraskelse, hvis ikke kvartalstallene havner på det driftsresultat på 1,3 mia. efter skat, som banken meddelte i den forbindelse og fastholder forventningerne. Investorerne vil i stedet for tallene formentlig bl.a. fokusere på om Jyske Bank allerede nu kunne finde på at nævne noget om deres kapitalforhold og forventninger for 2023. Mere konkret. Kan der på et tidspunkt og i givet fald hvornår blive plads til et aktietilbagekøb eller udlodning af udbytte efter at købet af Handelsbanken er blevet velintegreret? Onsdag - Pandora, Ørsted, AMBU, Sydbank Pandora har været en af de selskaber som har haft en meget solid udvikling i 2023. Kan regnskabet for 1. kvartal retfærdiggøre den udvikling? Ørsted har derimod haft svært ved for alvor at gøre kursmæssigt positivt væsen af sig. Ørsted er historien om det lange seje træk mod den grønne omstilling. Derfor er investorernes forventninger til at kvartalsregnskabet vil være præget af betydelige kortsigtede (positive) overraskelser behørigt mindre. AMBU leverede et 1. kvartalsregnskab, som var noget over forventningerne. I den forbindelse fastholdt de forventningerne, men investorerne håber den gode start giver muligheder for en positiv præcisering. Kommer den og i givet fald allerede nu? Sydbank opjusterede sine forventninger den 15/3. 2023 bliver det bedste år nogensinde resultatmæssigt for Sydbank. Kan der komme endnu en positiv præcisering? Torsdag - Novo Nordisk, A.P. Møller Mærsk, Netcompany, ISS, ECB Novo Nordisk har allerede opjusteret sine vækstforventninger fra 16-19 % til 24-30 %. Dramaet er på den måde formentlig taget ud af regnskabet. Mere spænding er der derimod knyttet til udmeldingen fra... ...A. P. Møller Mærsk, som guidede en indtjening på 8-11 mia. USD på EBITDA niveau i forbindelse med aflæggelse af deres kanonresultat for 2022. Raterne er fortsat faldet, men det er formentlig en allerede en del af deres guidance og basisscenarie. I stedet kan fokus tænkes at være på, om APM siger noget om udviklingen i mængder. DSV klarede sig bedre end ventet, men det skyldes ikke øgede trafikmængder, men at DSV har været/er god til at styre driften. DSV har sagt nej til forretninger med utilfredsstillende indtjening. Torsdag kommer også Netcompany med deres tal. De seneste kvartaler har regnskaberne været meget "ujævne". Enten har det været omsætningen og/eller har det været profitabiliteten, som har været problematisk og fået investorerne til at sende aktien ned og reelt faretruende tæt på IPO niveauet for nogle år siden. Kan Netcompany indfri forventningerne og gerne lidt mere til (8-12 % omsætningsvækst og 15-18 % EBITDA margin) og gerne overgå dem? ISS har de seneste kvartaler indfriet og hævet barren ud fra et forsigtigt udgangspunkt. Konkurrenter (Sodexho) har rapporteret meget høje vækstrater for 1. kvartal. ISS' kommentar til det har været, at ISS ikke er helt sammenlignelig med eksempelvis Sodexho. For 2023 forventer ISS en EBIT margin på 4,5 % (4,25-4,75 %). Begynder arbejdet med at hæve indtjeningen på den store Deutsche Telekom kontrakt at give resultater? Torsdag mødes ECB og giver sin rentebeslutning. Renten er blevet hævet meget, og vi nærmer os så småt formentlig rentetoppen at dømme efter udtalelser. De 3 ting som investorerne vil fokusere mest på vil være 1)Selve beslutningen (0/0,25/0,5) ændring. 2)Hint om fremtiden og 3)inflations- og vækstforventninger.
  • udvikling i recepter Wegovy

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    E
    så vidt jeg kan finde fra diverse offentlige nyheds sider ser antallet af recepter sådan ud i 2023 for Wegovy i USA: Uge 16 136.000 15 122.523 14 13 12 108.600 11 96.060 10 9 8 78.777 7 70.997 6 68.260 5 4 52.787 3 43.703 2 40.599 1 33.478 På månedsbasis vil jeg vurdere det til Januar - 160.000 Febuar - 280.000 Marts - 400.000 April - +500.000 recepter 500.000 recept kan estimeres til følgende per måned: 50% * 1400usd/mnd * 6,95kr/usd * 500.000 = ca. 2,4 mia kr. per måned. Det er knap 30 mia om året. Og det er kun i USA. Jeg tror der kommer flere opjusteringer i år.
  • Quantafuel

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Nu er der ikke de 90% som ønsket. Og hvad så? Mere end 10% af aktionærene har ikke akcepteret og QF ledelsens fede bonus er i fare. Nogen kommemtarer?