Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

"SAS we have a problem"

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Der tales igen om en afnotering af SAS. For de private investorer vil det være farvel til en forretningsmodel, som ikke klarede omstillingen til den frie konkurrence

    Af dagens udgave af Berlingske Tidende fremgår, at tiden med SAS som børsnoteret selskaber lakker mod enden. Forretningsmodellen er havareret og investorerne har tabt stort set alle deres aktiepenge: https://www.berlingske.dk/virksomheder/sas-tid-som-boersnoteret-lakker-mod-enden-staar-til-afnotering-i

    Regnskabet kan opsummeres nogenlunde sådan her:

    SAS klarede ikke som børsnoteret selskab overgangen til den frie konkurrence

    Hvis udgangspunktet er dårligt, vil en endeløse forsøg på nødlanding havarere. Det er SAS et rigtig godt eller dårligt eksempel på

    Det har været kompliceret at have offentlige og private ejere, som har vidt forskellige interesser

    I tillæg har de nordiske stater været en svaghed. De har nemlig også indbyrdes forskellige succeskriterier

    Hvem gang det har været tæt på at SAS skulle blive en økonomisk succes, er er økonomien havareret

    Strejken i 2019 var en katastrofe. Ledelsen var så presset, at de tilbød piloterne 11 % over 3 år i lønstigning, som der økonomisk slet ikke var økonomisk belæg for

    Det var dog ikke den eneste ulykke. Dem har der været alt for mange af. Både nyligt og tidligere.

    I 2020 kom Covid-19

    I 2022 kom den altødelæggende strejke, som ikke kun kostede meget økonomisk, men som også fik mange kunder til at sige "aldrig mere SAS"

    De private investorer har tabt stort set alt

    De seneste 5 år har det tab været på 99 %+ jævnfør figur

    Hvis selskabet bliver afnoteret, vil det blive rekapitaliseret af den danske stat og Apollo

    Man kan næsten høre eller se Tom Hanks på vegne af de private investorer i Apollo 13 lettere omskrevet sige: "SAS we have a problem"

    Private investorer har tabt alt for og i SAS

    Det gode er at nu bliver de private investorer ikke længere manipuleret og overtalt til at smide flere penge op i luften efter dårlige. Businesscasen er fortsat, at den danske stat ønsker at bevare SAS, fordi det har en betydning for økonomien i Københavns lufthavn. I den henseende spiller vedvarende nedskrivninger på aktieværdien en underordnet rolle. De private - ja, de har tabt stort set alt for SAS og i aktien.

    Kursudvikling, SAS, 5 år

    Kilde: Nordnet

    111962_image001_18_.png

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Kommentar fra Per Hansen, Investeringøkonom, Nordnet

      En artikel i Berlingske Business tirsdag fik investorerne til at frygte at SAS flyver af børsen. I en artikel i Dagens Næringsliv afvises det, at beslutningen er taget. Forskellen for investorerne er dog ikke meget markant. Pengene er stort set tabt

      Tirsdag styrtdykkede SAS på børsen og faldt næsten 30 % efter Berlingske artikel om at SAS meget vel kan være på vej mod en afnotering

      I en artikel i DN afviser SAS, at der er taget den beslutning. Det er en mulighed

      For investorerne gør det en mindre forskel om selskabet er noteret eller ikke

      De kan løbende handle aktien, hvilket ikke er helt uvæsentligt

      For de nuværende aktionærer betyder det økonomisk mindre

      Kassen er helt tom. Der skal tilføres ny kapital - SAS har nævnt 9,5 mia. SEK i ny aktiekapital alene + konvertering af gæld.

      SAS har advaret om, at værdierne for de nuværende aktionærer meget vel kan være helt eller næsten helt forsvundet

      Derfor ændrer en notering eller ej ikke ved det økonomiske udgangspunkt

      En fortsat notering er afhængig af hvad dem som skal skyde penge ind beslutter.

      Det drejer sig ikke mindst om Apollo og den danske stat som stor minoritetsaktionær

      Det fremadrettede SAS kan have en bedre fremtid end det nuværende, fordi kapitaliseringen ser helt anderledes ud og fordi en kapitalfond som storejer ikke vil acceptere at SAS flyver mod underskud og ikke har en bæredygtig model

      Der har historisk manglet en bremse på udgifterne og en fleksibilitet hver gang man er fløjet ind i økonomisk uvejr og indtægterne giver sig markant. Det bliver anderledes i fremtiden

      SAS skal og vil blive drevet som en forretning

      Men først skal der ske en rekapitalisering

      Uanset om den munder ud i en afnotering, vil de nuværende ejere stå tilbage med (næsten) tomme lommer

      1 Reply Last reply
      1

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger