Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kursudviklingen i udvalgte aktier over de seneste 46 år

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
7 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • MatchM Offline
    MatchM Offline
    Match
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Tilbage i 70'erne, hvor jeg begyndte at handle med aktier, sad man hver aften klokken 18.00 og lyttede til Kalundborg langbølge, for på det tidspunkt oplæste speakeren dagens aktiekurser fra Københavns Fondsbørs. De blev oplæst i alfabetisk rækkefølge. Og jeg sad og skrev kurserne ned på de aktier, som jeg havde i mit depot. Og depot var et fysisk depot dengang. Nede i bankens kælder i en boks.

    Man kunne også gå ind i sin bank og tjekke kurser. Både på alle noterede obligationer og på alle aktieselskaber. Min daværende kone var bankassistent, og den 31/12 1977 fik hun lov til at tage årets sidste kursliste med hjem. Og den har jeg gemt.

    i 1977 var der langt flere børsnoterede selskaber end i dag. Der var Hovedbørsen og så var der Efterbørsen med de mindre selskaber. Og dog - for Maersk A og B var noteret på Efterbørsen!
    I alt mellem 280 og 300 børsnoterede selskaber har jeg talt mig frem til.

    Og hvordan var kursen så for en række selskaber, som også findes på Børsen idag? Jeg har valgt 5 selskaber. Først Danske Bank som den 31/12 1977 stod i - tankevækkende! - kurs 141,75 kr. DFDS stod i 148 kr. DS Norden i 385 kr. Maersk B i 810 kr. og NOVO stod i 295 kr.

    Også valutakurserne for vore nordiske nabolande var noget anderledes ved årets afslutning 1977: Den svanske krone kostede 1,39 kr. og den norske kostede 1,11 kr.

    1 Reply Last reply
    13
    • F Offline
      F Offline
      FA-langsigtet
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Ja, det var dengang, og "Her er Pressens Radioavis."
      Jeg husker udtrykket "kuponklipper", min mor var en af dem, hvert ½ år blev en stak obligationer spredt ud på spisebordet, og så blev der klippet rentekuponer, puttet i konvolutter, og afleveret i banken. Aktier, nej uha, så sover man aldrig om natten!
      Vedr. Mærsk: Har du styr på, hvor mange aktiesplit de har lavet siden? Jeg har ikke, men husker med sikkerhed, at jeg har set den over 100.000 kr. Desværre har Yahoo Finance ikke data længere tilbage end år 2000.
      /* Har aktier i Maersk-B, og sover glimrende om natten. */

      1 Reply Last reply
      8
      • V Offline
        V Offline
        VærKritisk
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        År tilbage var mærsk fordelt på to aktier, "Svendborg" og "1912". Muligt jeg tager fejl, men jeg mener at kunne huske, at de på et tidspunkt nåede helt op omkring 140.000 og 170.000, uden at jeg kan huske hvilken af dem der gik højest.

        1 Reply Last reply
        5
        • D Offline
          D Offline
          DjengisCash
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Mere end det, Svendborg kostede 500.000 og 1912 kostede 300.000.

          Mener, at det var først i 80'erne. Dine priser må være efter et split 🙂

          1 Reply Last reply
          3
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Eller måske det var det der var tilbage, efter at konen havde købt en håndtaske hos Hermes...

            1 Reply Last reply
            4
            • M Offline
              M Offline
              mccarthy
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Stor tak 'down memory lane'. Som bybud i slutningen af 60'erne købte jeg Østifternes Obl. og mødte 70'ernes inflation. Efter kartoffelkureni 1987 købte jeg index-obligationer og ja, jeg var klogere. Du ved hvad jeg taler om. En rigtig god dag til alle og specielt til dig.

              1 Reply Last reply
              8
              • tommycarstensenT Offline
                tommycarstensenT Offline
                tommycarstensen
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Haha, genialt indlaeg Match 🙂

                Som FA-langsigtet naevner, saa gaar Yahoo Finance desvaerre kun tilbage til aartusindskiftet for danske aktier. Men vedheftet en figur med de bedste i Danmark siden 2000 og de bedste i S&P500 siden 1978, hvor jeg endnu ikke var foedt.

                Jeg har tidligere spottet fejl i data, men jeg har ikke dobbelt-tjekket, om data er korrekte for de danske aktier.

                Apple blev foerst boers-noteret i 1980, men jeg har taget den og andre med paa listen. Det samme gaelder CBrain blandt de danske aktier.

                Det er ikke en fejl, at Chemometec ikke er med paa listen.

                112065_top10_1977_exclude.png
                112065_top10_denmark_2000_exclude.png

                1 Reply Last reply
                6
                • CupcakeC Offline
                  CupcakeC Offline
                  Cupcake
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Det var i 90'erne....

                  https://www.aktienyt.dk/selskaber/DS1912B.shtml

                  112092_D_S_1912.png

                  1 Reply Last reply
                  1

                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                  With your input, this post could be even better 💗

                  Tilmeld Log ind

                  • Log ind

                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                  • Login or register to search.
                  • First post
                    Last post
                  0
                  • Debatforum
                  • Seneste
                  • Populære
                  • Bruger