Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Det er så yndigt at følges ad" + 5 grunde til DAX comeback

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Det tyske aktieindeks har sat nye rekorder. Det er der en række gode grunde til. Samtidig viser udviklingen at DAX og OMX C25 er om ikke et perfekt par nummer 7, så bevæger de sig parallelt De tyske aktier har nået tidligere tiders topniveau og lidt til Jeg tror der primært er 5 grunde hertil Risikoscenariet med hensyn til naturgaspriser og Rusland er blevet meget mindre - se venligst figur 2 Beskæftigelsen i Tyskland, som i Danmark, er meget høj. Høj inflation og stigende renter er en udfordring, men folk er i arbejde og det er godt for privatforbruget, som ikke, som under tidligere kriser, nedture og recessioner, kollapser Høje lønstigninger kompenserer for inflation og holder forbruget i gang Tyske aktier er et spejlbillede af aktieudviklingen andre steder, og aktier har været stigende i 2023 2023 har været den mest varslede og forventede recession, som indtil videre er udeblevet. Investorerne har haft mange kontanter på sidelinien og ventet på det store markedsdyk, som er udeblevet Det er så yndigt at følges ad Det er ikke kun op ad kirkegulvet, det er yndigt at følges ad. Det gælder også på aktiemarkedet og som i parforhold både i tykt og tyndt. Aktier er en global investeringsstørrelse, og som det fremgår af figur 1 følges danske og tyske aktier pænt ad over tid. På samme måde som aktier de fleste steder svinger i takt med pendulet. Måske lige med undtagelse af Kina, som går sine egne veje fordi markedsudviklingen i en større udstrækning bestemmes indenlands. Figur: Kursudvikling DAX, OMX C25, 3 år Kilde Nordnet [image: 112752_image001_31_.png]
  • Regionalbankerne i USA igen igen

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Jeg har set nogle paa forum, der har overvejet at investere i $PACW og $WAL. Jeg tror de to banker overlever, men jeg ville ikke selv investere i dem. Jeg valgte i stedet at investere i $USB og $FITB i den forgangne uge, hvor jeg tror en eventuel kortsigtet kursgevinst er mindre end i $PACW og $WAL. Til sidst i denne video forklarer Jared Shaw fra Wells Fargo, hvorfor det maaske er en fordel at koebe preferred shares, hvis man virkelig gerne vil investere i stormens oeje: 2022-04-25 First Republic Bank's deposit outflows were worse than expected, says Wells Fargo's Jared Shaw https://www.youtube.com/watch?v=8z2MxFMHx2w I oevrigt gav Warren Buffett 12. april endelig svar paa, hvorfor han bortset fra $BAC har solgt ud af bankerne i Berkshires portefoelje; bl.a. $USB: 2023-04-12 Warren Buffett on banking crisis fallout and why he sold most of his bank stocks except one https://www.youtube.com/watch?v=GP1ZaOd4Dtw I oevrigt har $FCNCA og $NYCB klaret sig ganske udmaerket hvad angaar kortsigtet kursudvikling siden marts, efter de overtog resterne af $SIVB og $SBNY. Se vedhaeftede figur. Den enes doed, den andens broed. Jeg har tidligere skrevet en traad om $SIVB her: https://proinvestor.com/boards/111542/ Og jeg kiggede paa bankernes tab paa HTM securities ift kontantbeholdninger her: https://proinvestor.com/boards/111816/ Jeg har uddybet paa min blog, hvorfor jeg tror $PACW of $WAL overlever: https://blog.midgardfinance.com/2023/05/06/will-regional-banks-survive-and-thrive-after-the-2023-banking-crisis/ Will regional banks survive and thrive after the 2023 banking crisis? Held og lykke til alle med at traeffe svaere beslutninger i et volatilt marked. Hvis de ikke loeser problemet med gaeldsloftet i USA, saa er vinteren paa vej i en ellers solrig maj maaned, og saa gaar rigtig mange banker sikkert fallit. [image: 112506_banks_exclude.png]
  • OMX C25 - Zealand Pharma kan blive C25 selskab ved juletid

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Zealand Pharma har haft en bemærkelsesværdig kursstigning og udvikling i markedsværdien. Det gør ikke selskabet til et OMX C25 selskab her og nu og ved den næste halvårlige revision, men Zealand Pharma er kandidat, hvis den gode udvikling fortsætter samtidig med at udviklingen for nogle af de selskaber, som ligger "tættest på", ikke ændrer sig. Der er kamp om pladserne i OMX C25 indekset Især når man betragter de selskaber, som ligger på de yderste mandater - 24-25. Netcompany er inde, men trues nedefra af Sydbank ved den næste og forestående junirevision. Andre selskaber, som ligger tæt på samme markedsværdi er aktuelt bl.a. Bavarian Nordic (aktuelt inde) og Zealand Pharma (aktuelt ude), som det fremgår af tabel 1. Udvælgelsen af selskaberne sker på basis af den del af markedsværdien, som er i "free-float"; altså den som kan omsættes og ikke ligger på faste hænder. De 35 selskaber med den højeste markedsværdi udtages i en bruttogruppe. Herfra vælges de 25 selskaber med den største omsætning vurderet i en 6 måneders referenceperiode forud for revisionen, som sker 2 gange årligt. Der ligger altså 2 primære forhold bag ved udvælgelsen: 1)Markedsværdi 2)likviditetsperspektiv. Netcompany kan være i nedrykningsfare. Bavarian Nordic markedsværdi er faldet, men omsætningen er stadig meget høj, og det er jo afgørende. Sydbank, omvendt trænger sig på, men likviditeten i aktien er en udfordring. Zealand Pharma kan blive en kandidat for 2. halvårsrevisionen ultimo 2023 som resultatet af store stigninger i markedsværdien. Stigningen i markedsværdien kommer dels på grund af kursstigninger og af flere kapitaludvidelser med efterfølgende aktiekursstigninger. Samtidig er likviditeten i aktien steget. C25 medlem giver yderligere opmærksomhed Når et selskab kommer ind i et toneangivende indeks skyldes det først og fremmest en positiv selskabsspecifik udvikling Samt en stigende markedsværdi relativt til andre selskaber Og en stigende daglig investeringsinteresse (omsætning). Indeksmedlemskab kan kortsigtet have mindre kurseffekt Et indeks"medlemsskab" giver øget interesse, men er ikke i sig selv en meget stor positiv katalysator efterfølgende, men der kan være en kortsigtet "opmærksomhedseffekt". Den store aktiekursbevægelse kommer før indlemmelsen i indekset, hvor investorerne ser lysere på fremtiden. Det er vigtigt at holde kausaliteten for øje: Investorer som køber ind i indeksprodukter holder løbende øje med udviklingen og ser på hvem som kan være på vej ind og ud. De har løbende beregninger. Størst spænding om ind/udskiftning ligger på de nederste pladser. Det er her indeksvægtningen er lavest. Zealand Pharmas tid kan komme ved 2. revision i 2023, hvis den gode udvikling og stigende likviditet fortsætter i 2. halvår. Kursstigningen og med den, den forøgede omsætning og interesse har været markant og mærkbar for Zealand Pharma. Her og nu kommer stigningen formentlig lidt for sent til at det er meget sandsynligt, at selskabet allerede nu kommer med i indekset, men det kan komme senere i år, og det vil der formentlig blive holdt et vågent øje med. Figur 1: Kursudvikling for Zealand Pharma, Netcompany, Sydbank, Bavarian 1 år Kilde: Nordnet [image: 112723_image001_30_.png]
  • bgadk og ande

213
    0 Votes
    213 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Da ma ikke kan sende PM's for tiden. Jeg er bestemt ikke fan af Putin, men for at lære må man se tilbage - kunne det have været undgået? Har vi rent faktisk created Putin? Måske værd at brug lidt tid på dette fra 2018: https://www.youtube.com/watch?v=8X7Ng75e5gQ https://www.archives.gov/files/declassification/iscap/pdf/2008-003-docs1-12.pdf https://nsarchive.gwu.edu/document/16117-document-06-record-conversation-between Jeg kan lide bemærkningen: " Men det blev sagt til Sovjetunion og er derfor jo ikke gyldig mere" - how would your feel". Kunne vi have gjort det anderledes i Yeltsin tiden?
  • Shortpositioner på danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mandag d. 22.5.2023: Ambu A/S 6,66 18-05-2023 Netcompany Group 6,65 18-05-2023 Novozymes A/S 6,63 17-05-2023 Bavarian Nordic A/S 5,54 18-05-2023 FLSmidth & Co. A/S 5,41 18-05-2023 GN Store Nord A/S 3,45 18-05-2023 Pandora A/S 2,87 18-05-2023 ISS A/S 2,77 17-05-2023 NKT A/S 2,63 18-05-2023 ChemoMetec A/S 2,51 18-05-2023 Zealand Pharma A/S 2,44 18-05-2023 Royal Unibrew A/S 2,4 17-05-2023 Noble Corporation Plc 2,3 19-05-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,79 17-05-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,59 17-05-2023 Torm plc 1,49 18-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,09 12-05-2023 Rockwool A/S 1,04 15-05-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,03 18-05-2023 Tryg A/S 1,01 18-05-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 16-05-2023 Sydbank A/S 0,69 17-05-2023 Jyske Bank A/S 0,68 05-05-2023 Demant A/S 0,68 11-05-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Genmab A/S 0,55 17-05-2023 Ørsted A/S 0,51 18-05-2023 Carlsberg A/S 0,5 04-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Coloplast A/S 0,39 11-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,38 18-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 24-04-2023 Topdanmark A/S 0,29 04-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Danske Bank A/S 0,2 11-05-2023 Alm. Brand A/S 0,2 26-04-2023 H+H International A/S 0,19 12-05-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet: https://oam.finanstilsynet.dk/#!/stats-and-extracts-short-net-positions
  • Nikkei

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Er der nogen, der har lagt mærke til, hvad der er sket i Nikkei den sidste uges tid? Op med 5,6% over seks dage og det meste i ikke-japanske tidszoner.
  • Swing trading i det danske marked (test)

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Rigtig god fredag aften til jer. I den seneste tid har mange spurgt mig på min engelske kanal, om jeg ikke vil lave noget mere omkring swing-trading, og jo det vil jeg gerne. Jeg har faktisk testet en strategi siden nytår, hvor jeg både kigger efter swing-setups på aktierne, men også har det filter på, at jeg kun må købe dem, når det overordnede marked også er klar til et swing up ad. Strategien er testet på det danske marked, og den har lavet lige under 14% i afkast her i 2023 indtil videre (dog uden at medregne handelsomkostninger). Dette er kun en test, men jeg vil løbende lave videoer om, hvilke aktier strategien udvælger samt, hvordan performance går. Videoen er på engelsk, men I er jo altid velkommen til at stille spørgsmål her inde i gruppen på danske God weekend til jer HH https://www.youtube.com/watch?v=reR6LaHxvT8
  • Trophy Games: The Transport Series Accelerating

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Dear Investors, We are excited to share some great news with you regarding our latest game releases. Firstly, Shipping Manager has become the second-largest game in our portfolio, with monthly revenue expected to exceed DKK 700,000 in May. This is a significant achievement for us and a testament to the hard work and dedication of our development team. Secondly, Train Manager, the upcoming release in our Transport Series, is generating a lot of interest among gamers. We have recently opened pre-registration for Train Manager on Google Play, and we are pleased to announce that we have already surpassed 250,000 pre-registrations. Train Manager offers a realistic and engaging simulation of managing a railway network, and we are confident that it will appeal to a wide range of players. The success of Shipping Manager and the interest generated by Train Manager demonstrates the potential of our Transport Series and its ability to attract and retain a large player base. We would also like to remind you that we will be hosting an Investor Day on May 22nd. This will be an excellent opportunity for you to meet with our board of directors, learn more about our company, and hear about our plans for the future. During this event, we will provide a comprehensive presentation on our ambitions to take the Transport Series up to a yearly revenue of DKK 100m+ in the future. This announcement does not change our 2023 guidance. Thank you for your continued support, Søren Gleie, CEO, Trophy Games Development A/S About Trophy Games Trophy Games is an innovative, Denmark-based game studio who develops and publishes mobile and PC games. Contact Information Søren Gleie, CEO at Trophy Games - Email: [email protected] Trophy Games Mikkel Bryggers Gade 4, 2. sal - 1460 Copenhagen K - M. +45 7172 7573 - E-mail: [email protected] https://trophy-games.com/ Trophy Games har en betalt digital IR-aftale med ProInvestor.com [image: 112696_ShippingSquare1.png]
  • Skal du tro på alt, hvad du hører på internettet?

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lavet en lille engelsk video her omkring de mange click-bait-videoer der daglig lægges op på Youtube, Twitter, Facebook osv., hvor der forsøges at give bevis for, at vi får et markedskrak lige om lidt. Jeg prøver på ingen måde at sige, at der ikke kan komme et krak. Men jeg prøver at påpege nogle af de store farer der er ved at tro blidt på "et kendt navn", der viser nogle 2023-grafer sammenlignet med nogle 1929-grafer som bevis på, at nu kan det kun gå ned. I videoen kommer jeg ind på, hvilke forskellige motivationer, en youtuber kan have for at lave sådan en video, og jeg kigger lidt på nogle af de skrækkelige forudsigelser, der har været de sidste par årtier fra nogle af "de store kanoner". https://www.youtube.com/watch?v=U1tUOPnB_G8&ab_channel=BuildingFreedom
  • Opdatering: Zealand Pharma' Bavarian' Hansa Biopharma

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Fantastisk udvikling i aktiekursen for Zealand Pharma. Det går hedt for sig i Bavarian Nordic-chatten - men hvad er selskabets business case? Hansa Biopharma afventer grønt lys til at køre videre i accelereret proces med stof inden for genterapi - og hvis det lykkes med en eventuel endelig fremtidig godkendelse, ser det for alvor godt ud for selskabet. Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. Helge Larsen har aktier i alle tre selskaber. https://www.youtube.com/watch?v=n5UWiwxn1yA&t=3s
  • Hansa Biopharma: Abstract from Sarepta's preclinical study

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Abstract: The Safety and Efficacy of Pre-Treatment with Imlifidase Prior to Adeno Associated Virus (AAV)-Based Gene Therapy in Non-Human Primates with Pre-Existing Anti-AAVrh74 Antibodies Abstract from Sarepta's preclinical study with imlifidase as pretreatment to SRP-9001 on the link below (Oral presentation May 17) https://annualmeeting.asgct.org/abstracts/abstract-details?abstractId=149 AdComm meeting held Friday voted positively on accelerated approval for Sarepta Therapeutics' investigational gene therapy SRP-9001 for the potential treatment of Duchenne muscular dystrophy (DMD) ahead of its PDUFA date May 29, 2023 https://www.cgtlive.com/view/fda-adcomm-leans-yes-on-sarepta-dmd-gene-therapi The Safety and Efficacy of Pre-Treatment with Imlifidase Prior to Adeno Associated Virus (AAV)-Based Gene Therapy in Non-Human Primates with Pre-Existing Anti-AAVrh74 Antibodies Type: Oral Abstract Session Presentation Details Session Title: AAV Vectors: Clinical and Non-Human Primate Studies Location: Room 411 Start Time: 5/17/2023 16:00 End Time: 5/17/2023 16:15 Duchenne muscular dystrophy (DMD) is an X-linked, neuromuscular disease caused by mutations in the DMD gene that prevent the production of functional dystrophin protein. Delandistrogene moxeparvovec (SRP-9001) is a gene transfer therapy designed to compensate for missing dystrophin in DMD by delivering a transgene that utilizes an adeno-associated virus (AAV) vector-AAVrh74-and encodes SRP-9001 dystrophin, a shortened, engineered dystrophin protein that retains key functional domains of the wild-type protein. Despite generally low levels of pre-existing immunity to AAVrh74 in humans, anti-AAV antibodies do occur and can impact the safety and efficacy of gene therapies and preclude their use in otherwise eligible patients. Here, we assessed the ability of imlifidase, a unique endopeptidase that cleaves IgG, to lower anti-AAVrh74 antibodies as a potential means of overcoming or reducing pre-existing immunity. This study of imlifidase in female cynomolgus monkeys was carried out in two parts with a reporter construct. Part 1 assessed a single (Day 1) or once-daily dose (Days 1-14) of prednisolone via oral gavage (1 mg/kg/day) as a standard immunosuppressive treatment and intravenous (IV) imlifidase (10 mg/kg/dose, Day 1) followed by IV AAVrh74.CMV.eGFP (1.33x1014 vg/kg/dose, Day 3) in both anti-AAVrh74 antibody-negative and -positive animals. Part 2 assessed once-daily prednisolone (Days 1-62 or Days 1-96) and single (Day 1) or repeated (Days 1 and 36) imlifidase or saline control and/or AAVrh74.CMV.eGFP (Day 3 or Days 3 and 38). Animals underwent an observation period of at least 59 days. We assessed biodistribution, expression of eGFP, immunological response (anti-AAVrh74 total antibodies using an enzyme-linked immunosorbent assay and T-cell response to AAVrh74 peptides using an enzyme-linked immunosorbent spot), histopathology, and pharmacokinetics/pharmacodynamics of imlifidase. In brief, treatment with imlifidase prior to AAVrh74-eGFP in animals with pre-existing anti-AAVrh74 antibodies (titer range: 1:800-1:1600) led to a decreased anti-AAVrh74 antibody response. The decrease in anti-AAVrh74 antibodies observed in animals that received imlifidase prior to gene therapy resulted in efficient transduction (as measured by droplet digital polymerase chain reaction) and expression (as measured by immunofluorescent quantification) of AAVrh74.CMV.eGFP relative to animals with the same antibody titers that did not receive imlifidase. These results suggest that imlifidase can permit AAV transduction in seropositive animals. No adverse clinical events or mortality occurred subsequent to dosing with gene therapy, and no adverse immunotoxicological or histopathological findings related to imlifidase pre-treatment were found, including in the reproductive organs. In this proof-of-concept study, imlifidase pre-treatment lowered anti-AAVrh74 total antibody titers, allowing for safe administration of AAV-based gene therapy in seropositive animals. These findings may help enable treatment in patients currently excluded due to pre-existing antibodies against AAVrh74. This research was funded by Sarepta Therapeutics. Rachael Potter1, Sohrab Khan1, John Snedeker1, Kaitlin Adegboye1, Alex Haile1, Behnam Sayanjali1, Nicole Pukos1, Kyle Cochran1, Jen Ahner1, Ting Su1, Nathalie Uzcátegui2, Yvonne Stenberg2, Catja Freiburghaus2, Lena Winstedt2, Louise Rodino-Klapac1 1Sarepta Therapeutics, Cambridge, MA,2Hansa Biopharma, Lund, Sweden R. Potter: 1; Commercial Interest i.e. Company X; Sarepta Therapeutics. 1; What was received? i.e. Honorarium; Employment and stock options. 1; For what role? i.e. Speaker; Employee.
  • Gældsloft ' Kanonregnskaber fra bankerne og lakseselskaberne

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Ugekommentar #92 Gældsloft-krise ' Kanonregnskaber fra bankerne og laksesektoren Gældsloftet i USA er blevet diskuteret flittigt på Proinvestor.com, der er kommet kanonregnskaber fra bankerne og laksesektoren, og så er der gode nyheder fra Hove. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=u05Sb4r-vfg&t=1s
  • Ugekommentar: Flotte regnskaber fra de danske C25-selskaber

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Der er over de sidste tre uger kommet flotte regnskaber fra de danske C25-selskaber med generel positiv guiding for resten af året. Sammenholdes dette med udmeldinger fra forskellige lande om, at væksten i økonomierne bliver lidt større end forventet, så kan aktieinvestorerne måske se lidt lysere på fremtiden. Men der er også meget støj i markedet - her kommer Helge Larsen med nogle gode råd til, hvordan man navigerer uden om den. https://www.youtube.com/watch?v=jk94OfF7YcQ&t=17s
  • North Media

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Majoritetsejeren har lige købt for 10Mio ekstra aktier, nu ejer han 57% af firmaet. Jeg har åbenbart ikke helt fulgt med, men den kolossale likvide kapital, der ligger i firmaet, gav et stort kurstab i Q1 -22. Det er så rettet en hel del op i år, hvor Q1 res. før skat er 194 mio kr. bedre, end sidste år.
  • Investeringspodcasten: Karakterbogen for C25

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    De store, danske selskaber har fået en resultatmæssig god start på 2023, som mange investorer ellers frygter bliver et udfordrende år. Men hvilken karakter skal de hver især have? Det vender Hansen og Larsen i ugens episode Investeringspodcasten. Novo Nordisk ligger ikke overraskende i toppen, mens en bryggerigigant kæmper i bunden. 00:00 - 01:58 Indledning 01:59 - 04:04 Karakterbogen 04:05 - 07:00 Novo Nordisk 07:01 - 08:58 FLSmidth 08:59 - 09:18 Demant 09:19 - 11:16 Danske Bank 11:17 - 12:14 DSV 12:15 - 13:45 Netcompany 13:46 - 16:01 GN Store Nord 16:02 - 17:47 Genmab 17:48 - 19:56 Vestas & Rockwool 19:57 - 21:30 Mærsk, Ambu og Coloplast 21:31 - 23:44 Royal Unibrew https://www.youtube.com/watch?v=dIchT2NIw14
  • Gældsloft-krise - Er det alvorligt?

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har fået en del forespørgsler på min engelske YT-kanal om at lave noget omkring den mulige gældsloft-krise, som vi er på vej ind i. I videoen her (engelsk) gennemgår jeg hvad gældsloftet er, hvordan historien har været omkring at hæve gældsloftet, jeg kigger på om den amerikanske gæld reelt er et problem (målt i forhold til BNP) og til sidst kigger jeg på, hvorfor alt kan gå i hårdknude denne gang og hvad man så eventuelt skal investere i, hvis det sker. https://www.youtube.com/watch?v=khvltjO7Cws&ab_channel=BuildingFreedom
  • FLS Q1: Leverer bedre end ventet på alle poster

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Ingeniørkoncernen FLSmidth klarer sig bedre på alle fronter end forventet. Overskuddet efter skat inklusive et tab på ophørte aktiviteter på 19 mio. kr. på 84 mio. kr. mod analytikernes forventning om et overskud på 73 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af selskabet selv. I samme kvartal sidste år var overskuddet på 123 mio. kr. efter skat. Omsætningen steg til 6016 mio. kr., mens analytikerne havde ventet en omsætning på 5685 mio. kr., og omsætningen i samme kvartal sidste år var på 4703 mio. kr. Driftsresultatet (EBITA) blev 362 mio. kr. justeret for omkostninger til integration af Mining Technologies, sammenlignet med forventningerne om et plus på 333 mio. kr og 302 mio. kr. på den post i første kvartal 2022. Dermed blev den justerede EBITA-marginen 6,0 pct. i kvartalet sammenlignet med en estimeret margin på 5,0 pct., og på 6,4 pct. i første kvartal sidste år. Ordreindtaget blev i kvartalet på 5632 mio. kr. mod en ventet tilgang på 5567 mio. kr. og et ordreindtag på 7018 mio. kr. i samme periode sidste år. .\˙ MarketWire
  • SMS

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Ny opjustering. Ikke mange firmaer på First North lykkes med tingene. Men SMS synes helt klart at have fat i noget.
  • GN/Demant stiger: Den naturlige konsekvens af Sonova tal

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Demant/GN Store Nord stiger fra morgenstunden uden at der er selskabsspecifikke nyheder. Det er dog ikke meget overraskende, og skyldes formentlig konkurrentnyt fra Sonova Demant/GN Store Nord stiger fra morgenstunden med henholdsvis 5 % og 3 % Det kan måske ved første øjekast synes lidt underlig Der er nemlig ikke kommet selskabsspecifikke nyheder fra de to selskaber i dag Årsagen er derimod, at der er kommet regnskab og forventninger fra Sonova Sonova forventer en moderat vækst i 2023 Det skyldes ikke kun men ikke mindst tabet af Costco kontrakt Sonovas vækst sætter kvartalsregnskaberne fra GN/Demant i godt lys og perspektiv Demant opjusterede helårsforventningerne og GN Store Nord opjusterede og kom(mer) bedre ud af kvartal og forventninger til 2023 = Dagens stigning i GN/Demant skyldes formentlig konkurrentinfo fra Sonova. Vi ved vi, at GN/Demant ikke kun i forhold til egne forhold, men også i forhold til konkurrenterne leverede gode 1. kvartalstal
  • Teva - TA ?

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    I mio. klubben i morges blev forespurgt på Teva. Fra et TA synspunkt er aktien på vej ind i et par uger med "knas". Macd ser ud til at blive brudt nedad, hvilket normalt medfører 2-3 uger med konsolidering. https://invst.ly/-28tz Ser vi på de lange charts ser der til gengæld ud til at forme sig en bund og uge-charts begynder at kigge opad, men har også kraftig modstand i 12-12,5 området. NÅR .. det måske næste gang lykkes at komme igennem er der til gengæld et spændende gap op i 15 området. https://invst.ly/-28vo Så .. på kort sigt manes til forsigtighed, men for den langsigtede ligner det en aktie man TA mæssigt skal holde øje med. Lad mig understrege at jeg pt. IKKE .. har sat mig ind i aktien fundamentale forhold og ingen økonomisk relation har til aktien. Spørgsmål er velkomne. God fornøjelse. mvh