Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • 3M

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er 3M En amerikansk industri konglomerat med diversificeret virksomheder over hele verden der tilbyder 60.000+ forskellige produkter der bliver solgt i 200+ lande. Opererer gennem fire segmenter: Sikkerhed og Industriel; Transport og elektronik; Sundhedspleje; og forbruger. Sikkerheds- og industrisegmentet tilbyder industrielle slibemidler og efterbehandling til metalbearbejdning; løsninger til reparation af bilkarosseri; lukkesystemer til personlige hygiejneprodukter, maskering og emballagematerialer; elektriske produkter og materialer til konstruktion og vedligeholdelse, strømdistribution og elektriske originaludstyrsproducenter; strukturelle klæbemidler og bånd; åndedræts-, høre-, øjen- og faldbeskyttelsesløsninger; og naturlige og farvebelagte mineralgranulat til helvedesild. Transport- og elektroniksegmentet leverer keramiske løsninger; fastgørelsesbånd, film, lyd og temperaturstyring til transportkøretøjer; førsteklasses grafiske film i stort format til reklamer og flådeskiltning; lysstyringsfilm og elektroniksamlingsløsninger; pakke- og sammenkoblingsløsninger; og reflekterende skiltning til motorvej og køretøjssikkerhed. Healthcare-segmentet tilbyder løsninger til fødevaresikkerhedsindikatorer; software til kodning og refusion af sundhedsplejeprocedurer; hud-, sårpleje- og infektionsforebyggende produkter og løsninger; løsninger til tandbehandling og tandregulering; og filtrerings- og rensningssystemer. Forbrugersegmentet tilbyder forbrugerbandager, seler, støtte og forbrugerrespiratorer; rengøringsmidler til hjemmet; detailslibemidler, laktilbehør, gør-det-selv-produkter til bilpleje, billedophængning og forbrugerluftkvalitetsløsninger; og papirvarer. Det tilbyder sine produkter gennem e-handel og traditionelle grossister, detailhandlere, jobbere, distributører og forhandlere. 92.000 ansatte. Kurs: 93,31 Market Cap: 51.477B P/E: 9,64 Forward P/E: 9,74 P/S: 1,54 P/B: 3,36 Enterprise value: 66.018B Profit margin: 16,31% Operating margin : 14,96% ROE: 36,03% ROA: 6,74% Indtjeningsvækst kvartal: -22,10% Omsætningsvækst kvartal: -9,00% Udbytte: 6,25% 3M er en Dividend King der har udbetalt udbytte i mere end 100 år, og har hævet udbyttet i 60+år i træk der i dag ligger på mægtige 6.25% 3M Reports Better-Than-Expected har været en fast titel ved kvartals rapporter, men uden vækst så er det en tildens der er ved at stoppe Q1 2023 viste negativ organisk vækst på -5.6% Forventer at investere 1 milliard dollars over de næste 20 år for at fremskynde nye miljømål - opnå co2 neutralitet i 2050, reducere vandforbruget med 25 % på sine faciliteter og returnere højkvalitet vand til miljøet efter brug i produktionen Planner om at gøre Health Care-delen til en selvstændig virksomhed mod slutningen af 2023, årsagen er at man ikke er de bedste ledere til segmentet, fordi man er klemt blandt industrivirksomhederne. Ved at gøre det selvstændigt vil det få lettere ved at rejse penge og skabe værdi. Samtidig har Health Care-delen været en skuffelse de senere år og været medvirkende til 3M ikke har kunnet følge markedsudviklingen. Man forventer at beholde 19,9% af ejerandel i sundhedsvirksomheden. Fortsætter med at investere massivt i forskning og udvikling - sigter mod at bruge ~6% af det årlige salg på R&D. Omstruktureringsforanstaltninger der vil resultere i 6.000 nedskæringer for at opnå årlige besparelser på $700-$900 mio. Attraktivt cash-flow Kæmper og har kæmpet de senere år med retssager, upassende adfærd fra ledere, forsyningskædeproblemer, logistiske udfordringer og en brølende inflation der fordyrer alle led i kæden Transformationfase hvor man stadig mangler at se at ledelsen viser at virksomheden er tilbage på sporet Faldet 37% det seneste år. Faldende ROIC indikerer at man er ved at miste sin konkurrence fordel Retssag der bølger fra uge til uge vedrørende sagsanlægget omkring de militære øreproppe Skuffende resultater fra tidligere sparerunder sår tvivl om ledelsen. Negativ vækst guidance for 2023 Stor gældspost, dog er rentebetalingerne intet problem. Negativ stemning omkring selskabet. Har potentiale, men ledelsen skal gøre det bedre for ikke at blive value trap. Så længe at den organiske vækst er lavere end inflationen så vil jeg forholde mig afventende med en investering. Firmaet er rigtigt, timingen er skæv. Ingen position. Er det en, hvor I godt tør købe hvor andre de tøver pga. udsigterne?
  • Exit fra min TradeDesk swingtrade

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    God formiddag, Jeg lavede lige en lille hurtig video angående min swingtrade i The Trade Desk aktien forleden. Som jeg har sagt flere gange, så er swingtrading ikke for alle (tidsforbrug osv.), men de af jer, der gerne vil dykke lidt ned i det, kan forhåbentlig finde lidt inspiration her. Som jeg siger i videoen, så er mit exit på toppen i går rent held. Ingen kan konsekvent time exit så præcist på toppen. Bare så vi lige har det på det rene https://www.youtube.com/watch?v=yM3jXwz0yNA&ab_channel=BuildingFreedom
  • Snowflake

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Snowflake En cloud-baseret datavirksomhed. Grundlæggere startede fra bunden og byggede en dataplatform, der ville udnytte skyens enorme kraft. Snowflake driver dataskyen som kan består af en hel række af dataskyer, hvor tusindvis af organisationer har adgang til at udforske, dele og skabe indsigt via analyse af data fra mange forskellige kilder. 1300+ partnere. 5.548 ansatte. Kurs: 167,28 Market Cap: 54.519B P/E: 0,00 Forward P/E: 179,87 P/S: 24,05 P/B: 10,26 Enterprise value: 50.546B Profit margin: -37,79% Operating margin : -40,62% ROE: -15,95% ROA: -7,95% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 47,60% Udbytte: 0,00% Spidzenklasse datawarehouse der automatisk skalerer op og ned Kun få leverer teknologi der er god nok til analyse af de største mængder data Uafhængig af hvilken cloud platform man bygger det på Gør det muligt at for kunder der ligger inde med store mængder data at sælge data analyser til andre gennem Marketplace. Vækstmaskine der hooker på big data trend Kunden først tankegang giver god retention Snowflake-kunder kan forvente et ROI på 612 % Cross-cloud og cross-region replikering og failover Data er for mange organisationer et kritisk aktiver for drift og optimering af forretningen, og generelt centralt for at træffe informerede beslutninger og drive innovation. AI-hypen kommer til at hjælpe Udvider sin platform og introducerer nye produkter for at understøtte vækst -Streamlit, Applica, Unistore og Snowpark Har til hensigt at opkøbe søgefirmaet Neeva der har arbejdet på generativ AI-drevet søgning. Neeva vil også hjælpe med at gøre det muligt for ikke-tekniske brugere at bruge Snowflake. Alle ved det er fremtiden så den er voldsomt prissat Mange af kunderne er digitalt indfødte virksomheder, der indtil for nylig har været fokuseret på vækst for enhver pris og med det skifte, så vil det også betyde mindre efterspørgsel Resultaterne for 1. kvartal var skuffende med dystre udsigter på kort sigt på grund af kundernes optimering af omkostningerne. Google BigQuery er en markant konkurrent og med Microsoft satsning på Databricks kommer der også konkurrence herfra Underskudsforretning. Prismodel der er baseret på dataforbrug og beregningsressourcer, så når man stopper store mængder data ind, så kan udgifterne eksplodere. Faldt 22% på de dystre udsigter der blev meldt ud efter Q1, hvilket igen illustrerer at det er en volatil aktie der er prissat til perfektion, men har siden rettet sig meget. Store aktiebaseret kompensationsudgift er et rødt flag for en underskudsforretning i min verden Aktien er rettet sig efter det store fald sammen med alt der minder om AI. Et firma med så skalerbare nogle services skal handles til premium. Jeg ikke sikker på, hvor hele data/analyse området ender, og så er jeg ikke parat til de multipler. Ingen position God weekend derude ️
  • Kunstig intelligens (AI)

    21
    0 Votes
    21 Indlæg
    0 Visninger
    A
    AI aktier er buldret frem, og mange føler måske de er tabt af toget. I dag er Danske Banks senior investeringsstrateg, Lars Skovgaard Andersen ude med noget, jeg læser som en direkte opfordring til at få investeret i sektoren, hvis ikke man vil underperforme. Jeg synes hans budskab er alt for sent ude. At anbefale aktier i en glohed sektor er uforståeligt. Disse aktier er nu stedet så meget, at fald er forventeligt. Dette begrunder jeg også med, at AI sektoren nu selv advarer mod fænomenet, som de siger kan være ødelæggende. Samtidig er politikerne i mange lande ude med advarsler om indgreb. Vi har allerede i mange år kendt til begrebet algoritmer, som nu styrer vildt meget, lige fra aktiekurser til telefoner og markedsføring. Med AI står vi overfor noget meget mere indgribende, hvor menneskelig intilligens bliver sat til side af kunstig intilligens. I min verden bør det reguleres og store dele af det forbydes. Problemet her er, at ikke mange kender AI nok, til bare at kunne forholde sig til det. Jeg har ikke aktier i AI,
  • Stenocare-signifikant progress in development of new product

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE reports on significant progress in development of its new innovative medical cannabis product STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO STENOCARE A/S ("Stenocare") has selected an international, highly experienced partner to produce a new and innovative medical cannabis oil product, that has the potential to revolutionize the industry and offer patients improved treatment effect. The new product is based on a patented oil technology, that Stenocare has global exclusivity to use for medical cannabis. Absorption and dosage are major problems: A common challenge with most classical medicine as well as in medical cannabis is the accuracy of the dosage uptake in the patients. Generally speaking, the human digestive system breaks down everything that is ingested orally. This results in unpredictable dosage volume of the medicine to be absorbed in the blood of the patient. Absorption is individual from patient to patient, and therefore prescribing doctors are challenged with defining the right dosage. For the patient this means that there might not be consistency in effect, time to maximum effect, duration of effect and difference between dosing in either fasted or fed state. Stenocare to take medical cannabis to the next level: In September 2022, Stenocare published that its new oil technology was tested in a pharmacokinetic study and the results confirmed that Stenocare has the potential to revolutionize the medical cannabis industry. Among other things, the study found remarkable improvements (by a factor of 2.6 to 15) in the uptake in the blood when comparing the new oil technology with oil used in traditional products. Product in sight this year: Now, Stenocare has chosen an experienced partner to produce the first pilot product. For confidentiality the name of the partner is not disclosed. This work has several stages, including qualification of ingrediencies, technical products test runs, external Lab analysis and stability studies. It is the ambition to have the first final product candidate ready for beginning the regulatory approval process by the end of 2023. This implies that the product is likely to become commercially available during 2024. CEO of Stenocare, Thomas Skovlund Schnegelsberg comments: "We are entering the completion phase for our ambitious plan to develop the next generation of medical cannabis oil products. We know that doctors are looking for predictability and scientific documentation, and patients are looking for optimal treatment efficacy. We can address this with our exclusive rights to use the patented new oil technology for medical cannabis, and this has the exciting potential to position Stenocare as a leader of product innovation for our industry." For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] Stenocare har en betalt digtal IR-aftale med Proinvestor.
  • Novo : Euforien aftager - investorerne omgrupperer risiko

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Novo Nordisk er afkastforvante, og enhver afvigelse fra "ultimativ og altid succes" gør indtryk. 10 % kursfald fra højeste gør nok indtryk, men har sine naturlige årsager Kursudviklingen i Novo Nordisk har været ekstrem de seneste år I forbindelse med 1. kvartalsregnskabet opjusterede Novo Nordisk endnu engang sine forventninger. Normalt er det de små selskaber, som har de bedste muligheder for at vokse markant. Lille og vågen Novo Nordisk er stor og stærk og forventer 24-30 % vækst i 2023 og en omsætning markant over 200 mia. DKK. Stor, vågen og agil Kursudviklingen i Novo Nordisk de seneste år har ikke kun været drevet af stigende omsætnings- og indtjeningsvækst Den har også været understøttet af at investorernes har været villige til at betale en stigende multiple. Kursstigningen har altså været drevet af 1)indtjeningsvækst + 2)stigende nøgletal En vis del af stigningen har altså været den gode stemning og "fedme" som tema Et par analytikere har udtrykt, at de synes prisfastsættelsen er blevet til den gode side Samtidig udvikler økonomien sig bedre; gældsloftet i USA er blevet løftet og mulighederne for en blød økonomisk landing er til stede Sidstnævnte har fået investorerne til at søge mod selskaber med en lidt højere økonomisk kursfølsomhed Det betyder lidt udsalg af defensive aktier og indkøb af mere økonomisk følsomme aktier Her falder Novo Nordisk ind i "finansieringskategorien" = Kursfald og en lidt mere positiv kortvarig stemning er den naturlige konsekvens, og det er det som vi nu ser Figur 1: Kursudvikling Novo Nordisk, 1 måned (klik på billedet for at gøre det større) Kilde: Nordnet [image: 112950_image001_36_.png]
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    D. 2.juni 2023 Netcompany Group A/S 7,02 01-06-2023 Novozymes A/S 6,93 01-06-2023 Ambu A/S 6,4 02-06-2023 Bavarian Nordic A/S 6,04 01-06-2023 FLSmidth & Co. A/S 5,29 24-05-2023 Pandora A/S 4,23 01-06-2023 ChemoMetec A/S 3,74 01-06-2023 GN Store Nord A/S 3,17 01-06-2023 Noble Corporation Plc 3,02 01-06-2023 ISS A/S 2,84 01-06-2023 NKT A/S 2,71 01-06-2023 Zealand Pharma A/S 2,6 01-06-2023 Royal Unibrew A/S 2,5 01-06-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,78 24-05-2023 Torm plc 1,58 31-05-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,31 31-05-2023 Rockwool A/S 1,14 01-06-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,08 01-06-2023 ALK-Abelló A/S 1,07 01-06-2023 Tryg A/S 1,01 18-05-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 16-05-2023 Sydbank A/S 0,69 17-05-2023 Jyske Bank A/S 0,68 05-05-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Alm. Brand A/S 0,63 31-05-2023 Ørsted A/S 0,61 29-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Demant A/S 0,58 01-06-2023 Carlsberg A/S 0,5 29-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,48 29-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,44 01-06-2023 Genmab A/S 0,43 31-05-2023 Coloplast A/S 0,39 11-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 H+H International A/S 0,39 31-05-2023 Topdanmark A/S 0,39 30-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Danske Bank A/S 0,1 23-05-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Free lunch hvis du har Bioporto-aktier

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Du kan sælge dine Bioporto-aktier til ca 1,26 kr, købe 7 tegningsretter til under 0,01 kr pr stk og efterfølgende tegne til 1 kr pr stk. Altså sælge for 1,26 kr i dag og købe/tegne for under 1,07 kr. Selv tak Jeg venter derfor, at Bioporto-aktien vil falde mærkbart over de kommende uger: til under 1,07 kr. (jeg har ikke Bioporto-aktier)
  • Redeye Growth Day - 50 spændende virksomhedspræsentationer

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    "50 spændende virksomhedspræsentationer over tre parallelle streams. Vi kan garantere en begivenhed fuld af gennemtænkte spørgsmål, paneldiskussioner og overbevisende investeringscases." https://www.redeye.se/events/871323/redeye-growth-day (June 1 2023 08:58-17:00) Storslået arrangement af Redeye. Virkelig guf hvis du er til svensk biotek Hansa Biopharma præsentation fra ca. minut 35:00 ...
  • Yellen udsætter fristen for at hæve USA's gældsloft: 5 Juni

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Reuters har igår oplyst at den amerikanske finansminister Janet Yellen siger, at USA har penge nok til at servicere sin gæld frem til d. 5. juni. Tidligere har hun vurderet, at USA formentlig løber tør for penge omkring 1. juni, hvis ikke Republikanere og Demokrater i Kongressen når en aftale om at løfte gældsloftet. Både Det Hvide Hus og Kevin McCarthy's to forhandler er optimistiske i forhold til, at man får landet en aftale om at hæve USA's gældsloft ganske snart. Men jeg mener fortsat at der kan være "en ko på isen" fordi Kevin McCarthy skal også have sine medlemmer til at sige OK for aftalen. Her skal man husk at hvis blot en republikansk repræsentant øsnker at fjerne Kevin McCarthy som "Speaker of the House" (flertalsleder i Repræsentanternes Hus) så kan hele lovgivningsprocessen hænge i laser. I tillæg skal det bemærkes at både Sentatet og Repræsenanterns Hus er rejset hjem på forlænget weekend og Biden er taget til Camp David. Så stort set alle mand skal tilbake til Washington for at sikre tinge kommer over måstregen. Kevin McCarthy har også lovet alle de republikansk repræsentanter at de får minimum 72 timer til at læse lovforslaget. Dette har han også bekræftiget indenfor de sidste par døgn. Han får også behov for dette af hensyn til intern forhandling hos republikanerne. Endeligt så tager det minimum 24 timer at skrive lovforslaget efter afsluttet forhandling. Der skal også være tid til behandling i Sentatet. Det betyder at tiden er fortsat vældig knap men de yderligere 5 dage hjælper dog meget. Jeg har hørt Alec Phillips fra Goldman Sachs Research. Han siger at det han har hørt om aftalen lige nu er "Not this big of a deal in a macro perspective". Aftalen vil sikkert kun strække sig 2 år ud i fremtiden. Han oplyser at republikanernes oprindelig lovforslag (the limit, save, growth act) vil skære 0,5% spending målt op imod GDP over en 10 årig periode men den nuværende forhandlingsaftaler tyder på at det bliver 0,1% eller lavere. Han mener ikke denne aftale kommer til at betyde den store forskel. Han tror at man lige så vel kunne have opnået det samme uden alt dette drama. Han er overrasket over det ser ud til at blive en budget-loft aftale for 2 år og ikke 10 år. Hvis Kevin McCarthy kan få dele af sine medlemmer med på en aftale og uden at blive væltet selv så ser dette ud til at blive ganske fornuftigt. Men jeg vil forsat gerne se det hele vedtaget inden jeg tror på noget.
  • The Goodyear Tire & Rubber Co

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er The Goodyear Tire & Rubber Co en amerikansk dækproducent. Verdens anden største dækproducent, men størst i Nordamerika. Fremstiller dæk til biler, lastbiler, SUV'er, racerbiler, fly og store transportmaskiner. Producerer også mærkerne Dunlop, Kelly, Fulda, Sava and Debica. Beskæftiger 72.000 mennesker og har produktion på 57 faciliteter fordelt på 23 lande. Derudover har man 2 innovationscentre der står for udvikling af produkter. Kurs: 14,25 Market Cap: 4.039B P/E: 712,50 Forward P/E: 8,24 P/S: 0,19 P/B: 0,77 Enterprise value: 13.187B Profit margin: 0,02% Operating margin : 3,46% ROE: 0,26% ROA: 1,97% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 0,70% Udbytte: 0,00% Elbiler = Høj vægt + stort moment = Farvel dyre dæk Elbiler slider dæk op til 30 procent hurtigere Der køres hvert år flere kilometer end året før. Opkøbet af Cooper har styrket markedspositionen, og har bidraget med synergier Man lykkedes med at sælge dyrere dæk, og man forventer generelt forbedringer i pris og produktmix Krigen i Ukraine udgør en forretningsmulig da man ingen faciliteter har der, og nu har mulighed for at sælge til lande der før importerede fra Rusland, men nu er ramt af EU Embargo Fair prissat så når verden normaliserer sig, og hvis man lykkedes med at fikse problemerne i forretningens modellen i forhold til konkurrenterne, så er der ret stort upside hvis man har tålmodighed. Fokus på innovation ved eks at lancere dæk, hvor man bruger soya olie i compounden Interesse fra den aktivistiske investor Elliott Investment Management der presser på for betydelige ledelses- og operationelle ændringer. Der er anvist konkrete problemområder og løsninger. Kæmper med stigende inputomkostninger der har høvlet margins. Det er lykkedes dem at sende materiale stigningerne videre, men ikke de øgede udgifter til energi, transport og lønninger Haft problemer med at kunne finde nok at ansætte, hvilket har skabt stigende lønninger Cyklisk, så hvis verden går ned i gear vil forbruget af dæk også gøre det 47% af udgifterne til et dæk er råmaterialer, hvor 67% af dem er påvirket af olieprisen Cashflow er ramt og var meget medvirkende til aktien er faldet Dækindustrien er yderst konkurrencedygtig og forventes at gå ind i en recession i 2023 Reducerede produktionsniveauer i Q4 2022 og Q1 2023 således at man producerer færre dæk Selskabet har opereret med et for højt lagerniveau. Anlægsinvesteringer forventes at være 1 mia $ i 2023 i forbindelser med moderniseringen af produktionsfaciliteter. Driftsmargin og frie pengestrømsmargin forventes at blive lavere i 2023 Udbyttet er forsvundet sammen med margins Det store spørgsmål om hvornår vendingen kommer i driften, for er helt overbevist om at det sker. Super spændende virksomhed jeg droppede fordi der kom skuffelse på skuffelse. Der ligger et kæmpe potentiale, men man har ikke forvaltet det godt nok. Spændende om Elliott enten direkte eller indirekte får firmaet til igen at skabe aktionærværdi. Ingen position. Der kommer flyverende droner til persontransport og lignende teknologier, men i min verden kommer man til at bruge dæk mange år ud i fremtiden.
  • Netcompany: Kan de levere god vækst og vedvarende høj profit

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordne I morgen, torsdag den 1/6 giver Netcompany strategiopdatring for analytikere. Investorerne er, jævnfør nedenstående konsensus hentet fra Marketscreener.com, på udkig efter bl.a. disse størrelser (udregnet fra konsensus): År. Omsætningsvækst % EBITDA % 2023 10,3 17,6 2024 12,6 18,49 2025 12,14 18,78 Tabel 1: Forventede omsætningsvækst og profitabilitet for Netcompany, udregnet på basis af tabel 2 Kilde: Marketscreener.com, egen tilvirkning Centrale spørgsmål, som investorerne vil forsøge at blive klogere på: Er væksten stabiliseret, og vil 2023 målsætningen om 8-12 % vækst være det forventede lavpunkt de kommende år? 1. Kvartalsvæksten i 1. Kvartal var på 12,3 % (13,7 % i konstante valutaer). EBITDA marginen var på 15,7 %, men hvis man skal tro og håbe på analytikernes estimater, skal profitabiliteten noget op i den resterende del af 2023. Forventninger (Netcompany guidance) er her 15-18 %. Både vækst og profitabilitet er vigtige og en forudsætning for at forventningerne bliver indfriet Tabel 1: Udvikling i indtjeningsforventninger (EPS/DKK) for 2023-2025 for Netcompany Kilde: Marketscreener.com (tryk på billedet for at gøre det større) [image: 112883_image001_34_.png]
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Onsdag d. 31. maj 2023 Netcompany Group A/S 7 26-05-2023 Novozymes A/S 6,76 29-05-2023 Ambu A/S 6,62 31-05-2023 Bavarian Nordic A/S 5,75 30-05-2023 FLSmidth & Co. A/S 5,29 24-05-2023 Pandora A/S 4 30-05-2023 ChemoMetec A/S 3,09 29-05-2023 GN Store Nord A/S 2,93 29-05-2023 Noble Corporation Plc 2,87 29-05-2023 ISS A/S 2,74 26-05-2023 NKT A/S 2,57 26-05-2023 Zealand Pharma A/S 2,48 26-05-2023 Royal Unibrew A/S 2,39 29-05-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,78 24-05-2023 Torm plc 1,59 29-05-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,21 23-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,05 29-05-2023 Rockwool A/S 1,04 15-05-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,01 29-05-2023 Tryg A/S 1,01 18-05-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H. Lundbeck A/S 0,87 16-05-2023 Sydbank A/S 0,69 17-05-2023 Jyske Bank A/S 0,68 05-05-2023 Demant A/S 0,68 11-05-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Alm. Brand A/S 0,63 31-05-2023 Ørsted A/S 0,61 29-05-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Genmab A/S 0,53 25-05-2023 Carlsberg A/S 0,5 29-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,48 29-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,43 29-05-2023 Coloplast A/S 0,39 11-05-2023 Topdanmark A/S 0,39 30-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 H+H International A/S 0,29 26-05-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Danske Bank A/S 0,1 23-05-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Nordea - Svensk ejendomsselskab skaber nervøsitet

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Svenske SBB har allerede skabt stor usikkerhed blandt svenske investorer, som frygter en dominoeffekt på ejendomsmarkedet Svenske SBB er et ejendomsselskab med "lidt af hvert" I perioden med negative renter frem til slutningen af 2021, var det en gearet investering på ejendomsmarkedet Lave fundingomkostninger og årlige prisstigninger var den perfekte cocktail På toppen i slutningen af 2021, havde selskabet en markedsværdi på næsten 80 mia. SEK Den værdi er nu svundet ind til ca. 1/10 Selskabet meddelte for 2 dage siden, at de ville undersøge hvordan de kunne skabe værdi for aktionærerne igennem forskellige tiltag, fordi de mente at værdien var væsentlig højere end afspejlet i aktiekursen. Et af disse kunne føre til et salg af hele selskabet Andre muligheder kunne være salg af ejendomme Det lyder alt sammen fornuftigt tænker de fleste Udfordringerne er dog en del: Det er altid bedst hvis der kommer en udefra og indikerer at din aktie er væsentlig mere værd end markedet er villig til at betale. Tiltaget kommer indefra Den indre værdi af selskabets ejendomme er mange gange større end børsværdi per aktie. Spørgsmålet er om de bogførte værdier er markedsreelle? En af de store aktionærer med 4,8 % af kapitalen er selskabets direktør Ilja Batljan. Han har været en del af successen på vej op Nu går det den anden vej, og IB deler vandene I går aftes blev det meddelt, Ilja Batljan-invest udskyder rentebetalinger på sine lån, som måske/formentlig sker mod pant i SBB aktier SBB har løbende udbetalt udbytte på 0,10-0,12 SEK per måned, og disse indtægter har været og er en del af investeringscasen SBB kan meget vel komme til at droppe udbyttebetalingerne, og det kan starte en dominoeffekt hos investorerne Det er dog formentlig ikke der hvor risikoen er størst. Det er den formentlig hvis selskabet får svært ved at refinansiere sin gæld og/eller hvis de bliver tvunget til frasalg i en svensk økonomi/ejendomsmarked, som for første gang i mange år for alvor vakler Det er ikke kun i SBB vi ser en effekt Meget bemærkelsesværdigt har Nordea massivt underperformet Danske Bank de seneste uger Det skyldes formentlig bl.a., at den svenske økonomi er under pres og at investorerne frygter for en form for dominoeffekt i det svenske ejendomsmarked. Nordea er en stor, stærk og godt kapitaliseret bank, men usikkerheden er ikke desto mindre til at få øje på. Figur 1: Kursudvikling Nordea/Danske Bank (klik på billedet for at gøre det større) Kilde: Nordnet [image: 112885_image003_10_.png]
  • Webinar med Horizon3 som er kommet flot fra start

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fonden Horizon3 Innovation er kommet rigtig flot fra start. Efter de første tre måneder på børsen ligger fonden helt i top både nationalt og globalt, når der måles på afkast til fonden og dens medinvestorer. Det og meget andet vil vi fortælle mere om torsdag den 8. juni, hvor vi holder vores næste investorwebinar, som både eksisterende såvel som potentielle medinvestorer er velkommen til at tilmelde sig. På webinaret giver vi en status på aktieporteføljens 24 virksomheders regnskaber for årets først kvartal, deres fremtidsudsigter og ikke mindst deres værdiansættelser. Vi tager også de lidt mere langsigtede briller på og prøver at skære igennem den kortsigtede støj, som ofte har tendens til at påvirke aktiedagsordenen. Der vil være plads til maksimalt 150 deltagere til dette webinar, så hurtig tilmelding anbefales. Agenda for webinaret Kort status på fonden Vi starter med en kort introduktion til fonden, dens investeringsstrategi og horisont, og giver en kort status på aktieporteføljens afkast år til dato sammenlignet med en række relevante benchmarks. De 24 virksomheders regnskaber Vi tror på, at det er virksomhedernes langsigtede udvikling, der definerer deres aktiekurs og ikke omvendt. Vi giver et overblik over, hvordan virksomheder i fonden aktieportefølje klarer sig, når vi kigger på de fundamentale faktorer. Virksomhedernes fremtidsudsigter Vi gennemgår kort fremtidsudsigterne for de 23 virksomheder, som lige nu udgør fondens aktieportefølje. Vi kigger blandt andet på, hvordan både omsætningen og indtjeningerne forventes at udvikle sig de næste to til tre år. Værdisætning af virksomhederne En god investeringsmulighed indeholder både en god, potentiel upside og en fornuftigt margin of safety. Vi ser nærmere på, hvordan vores aktieportefølje ser ud, når vi tager de briller på. Gennemgang af investeringscases Vi dykker ned i et par af de virksomheder i aktieporteføljen, som der har været mest støj omkring i løbet af første kvartal og forklarer, hvordan vi i fonden forholder os til det langsigtede investeringspotentiale. Feedback og spørgsmål fra deltagerne Vi tager imod feedback og spørgsmål fra deltagerne, som vi efter bedste evne vil forsøge at besvare. Forslag og ideer til fonden er også velkomne. Tilmelding til webinar: https://horizon3.dk/events/tilmeld-dig-vores-investorwebinar/ Horizon3 har en betalt IR-aftale med ProInvestor.com [image: 112882_Horizon3_930x180.png]
  • A&O Johansen virker ved første øjekast som en ren foræring

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "Brdr. A&O Johansen (AOJ) virker ved første øjekast som en ren foræring til investorerne ved den aktuelle kurs. Vi er da også positive overfor aktien, men ikke i samme grad, som nøgletallet umiddelbart lægger op til. AOJ handles i øjeblikket til en forventet Price/Earnings i 2023 på 6,31, og det er under det halve af den forventede P/E for Copenhagen Benchmark på 14,62. Det virker..." https://ugebrev.dk/flashnews/ao-johansens-overskud-foelger-konjunkturerne-nedad/
  • Universal Display Corp

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Universal Display Corporation Udvikler og producerer OLED skærme og materialer. Der er efterhånden skærme i et hav af devices og deres proprietære teknologier og materialer kan findes i stort set alle kommercielle OLED-produkter i verden, lige fra smartwatches og tablets til smartphones og tv'er, inklusive Samsungs Galaxy-serie og LG's OLED-tv. Deres phosphorescerende teknologi er også nøglen i OLED-belysning. Med over 15 % af verdens samlede elektricitet og 5 % af verdensomspændende drivhusgasemissioner, der stammer fra belysning, er mere energieffektive belysningsprodukter i høj efterspørgsel. 443 ansatte Kurs: 153,92 Market Cap: 6.39B P/E: 29,19 Forward P/E: 31,35 P/S: 9,89 P/B: 4,77 Enterprise value: 5.77B Profit margin: 33,51% Operating margin : 41,94% ROE: 16,45% ROA: 10,35% Indtjeningsvækst kvartal: -20,80% Omsætningsvækst kvartal: -13,30% Udbytte: 0,91% Sektor i vækst og nye forretningsben dukker op De fleksible skærme vinder indpas overalt Patenter og forskning er en vigtige områder for fremtiden, men har det seneste årti søgt og opkøbt et hav af patenter så man har en solid cashcow med 5500+ patenter Meget høje margins Ingen gæld Mindre strømforbrug end LED Teknisk er momentum skiftet efter at have været faldet i næsten 2 år, så er man nu i en stigende kanal. 2022 omsætningen steg med +11,4 % y/y Man handler stadig til en høj valuering når man ser på at vi får ind i en cyklus hvor forbrugerene allerede har købt stort op i elektronik, og nu rammes på pengepungen, så det kan ikke undgås at efterspørgsel vil blive ramt Steget 42% i 2023 Er stadig nogle af dem i semiconductor sektoren der handler til højest multipler. Q1 2023 viste at opbremsningen nu begynder at ramme dem da lavere volumen betyder færre indtægter fra royalty og licensafgifter FY2023 guidance har været skuffende og varsler ringere omsætning end 2022, men man forventer et stærkt opsving i 2024 Som en konsekvens af efterspørgselsopbremsningen har man skruet det for expansionsdrømmene og forventer nu "kun" at øge kapaciteten i kvadratmeter med 15-20% i stedet for de tidligere annoncerede 20-25%. Forretningsmodellen har defensive kvaliteter, men aktien er stadig næsten udelukkende cyklisk Den manglende efterspørgsel gør at billigere LCD-paneler gør OLED-paneler mindre attraktive microLED kan være en anden overgangsteknologi som dæmper efterspørgsel. Lige nu ønsker jeg ikke at købe så cyklisk til den værdisætning. Ingen position. Bliver OLED den dominerende skærmteknologi ? Vil efterspørgsel stige markant allerede i 2024 ? Er man sikker, kan det give mening. Hvad tænker i ?
  • TradeDesk som en spændende swing-kandidat?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Hvis I er til US-aktier, så er der her et hurtigt lille bud på en spændende tech-aktie til en swing-trade. Jeg skal nok lige følge op på den senere på ugen. https://www.youtube.com/watch?v=gZfM4U9vVj0&ab_channel=BuildingFreedom
  • STENOCARE launches IT-platform for Online Clinics

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    STENOCARE launches groundbreaking IT-platform for Online Clinics 30.maj 2023 STENOCARE A/S ("Stenocare") has developed an IT-platform, that enables doctors to launch and operate Online Clinics. The first Online Clinic will be launched in the UK. Stenocare takes prescribing of medical cannabis to the next level: With today's announcement, Stenocare enables doctors to reach more patients. In short, the new and innovative IT platform enables prescribing doctors, wherever they are, to launch and operate online clinics. This increases a doctor's reach to patients across their geography and facilitates patients' access to trained and experienced doctors and specialists, regardless of where they live within their country. The platform supports doctors in several ways: Administration: patient booking, video consultation, patient journal Knowledge: training, supervision by and ongoing access to the Stenocare medical consultant and specialists Ownership: Stenocare will transfer ownership to the doctors as the Online Clinic enters a more stable operation. Cost efficiency: The platform helps doctors manage total costs and may limit cost per prescription to patients. Compliance: The new IT-platform is GDPR compliant to protect the patient's data. The first Online Clinic is underway: The first to use the new IT-platform is a UK Online pain clinic. The founders are Dr Ayman Eissa and Stenocare, and it is expected that further doctors will join the clinic. Stenocare has commitment to the transfer of its ownership to the clinic doctors as the clinic reaches a stable operation. The clinic will have a specialty in pain management and treatment with both traditional medicine and medical cannabis. Dr Ayman Eissa is an experienced pain specialist for +20 years, and a Committee Honorary Secretary within the British Pain Society. It is expected that the new online clinic will go live for UK patients during 2H 2023 - pending regulatory approvals. Addressing a key barrier for growth in medical cannabis: Being able and allowed to sell regulatory approved medical cannabis oil products is a major challenge in itself, and with sales in place for 5 markets (Denmark, Sweden, Norway, UK and Australia) and last week's announcement about entry to Germany, Stenocare has established itself as a market leader. It is also observed that millions of patients across Europe are struggling to enter treatment for their illnesses, where symptoms can potentially be managed with legal medical cannabis. A major reason why the combination of supply (from many vendors including Stenocare) and demand (from patients) does not lead to an immediate explosion in sales and adoption of medical cannabis, is that patients have limited access to prescribing doctors. In fact, only a few percent of all doctors actively prescribe medical cannabis due to a combination of stigma and limited access to knowledge about how to prescribe and why - as an example - medical cannabis can be a beneficial supplement or alternative to opioids. CEO of Stenocare, Thomas Skovlund Schnegelsberg comments: "Since 2018, we have been a supplier of medical cannabis products to patients is several countries. All countries are different, but if there is one thing, we have learned then it is that easing patients' accessibility to consultations within pain management is a major barrier and opportunity. We have therefore built a complete Online Clinic platform, that we will offer to doctors and specialists in countries where this type of consultation is available. Essentially this initiative will benefit patients through increased access to qualified pain doctors. As a result, patients will be offered an optimal treatment plan that may also include medical cannabis. It will lead to faster adoption, increased sales and increased activity throughout the supply chain." For more information about Stenocare's milestones and achievements, see: https://stenocare.com/investor-relations/timeline/. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] Stenocare har en betalt IR-aftale med Proinvesor.com
  • Er tech/FAANG stadig et godt køb

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så er der en ny video på den engelske YT-kanal. Her tager jeg et kig på de vilde stigninger i FAANG-aktierne (+Nvidia) på det seneste. Jeg bruger også den statistiske TPI-indikator, som jeg har fået programmeret ind i ny kommende platform. Men er tech stadig et godt køb? Det er svært at sige. Disse FOMO/hype-stigninger kan jo vare længe, og med en mulig løsning på gældsloftet i USA, så kan der godt komme lidt mere løft. Men jeg er en smule bekymret for styrken i dette ryk op, og jeg ville nok personligt ikke hoppe på vognen nu. Men jeg kommer nærmere ind på det i videoen. God pinse til jer alle. https://www.youtube.com/watch?v=xD_98s29tfA&ab_channel=BuildingFreedom