Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • H.Lundbeck

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    1
    I fredags lukkede H.Lundbeck's A-aktie i kurs 34,66 og B-aktien i kurs 37, altså hele 6,75% dyrere end A-aktien. Hele problematikken omkring forskellen kender de fleste mht. mindre likviditet i A-aktien og udlandet derfor foretrækker B-aktien. Men hvorfor køber den danske langsigtede investor ikke A-aktien ? (Hvilket nogle måske også gør incl. mig) Jeg forstår tildels godt den store modstand mod opdeling i A- og B-aktier som har gjort, at nogle store investorer har solgt ud. Men hvad er forskellen i forhold til andre store danske selskaber som Mærsk og Carlsberg mv?
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    D. 8. juni 2023 Netcompany Group A/S 7,34 02-06-2023 Novozymes A/S 7,21 07-06-2023 Ambu A/S 6,26 05-06-2023 Bavarian Nordic A/S 5,98 07-06-2023 FLSmidth & Co. A/S 5,04 07-06-2023 Pandora A/S 4,37 07-06-2023 ChemoMetec A/S 3,69 07-06-2023 Noble Corporation Plc 3,11 06-06-2023 GN Store Nord A/S 2,86 06-06-2023 NKT A/S 2,79 07-06-2023 Zealand Pharma A/S 2,6 01-06-2023 ISS A/S 2,55 05-06-2023 Royal Unibrew A/S 2,5 01-06-2023 Torm plc 1,9 07-06-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,89 06-06-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,31 31-05-2023 ALK-Abelló A/S 1,19 02-06-2023 Rockwool A/S 1,16 02-06-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 1,08 05-06-2023 H. Lundbeck A/S 0,95 02-06-2023 Tryg A/S 0,91 05-06-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 Ørsted A/S 0,74 07-06-2023 Sydbank A/S 0,69 17-05-2023 Jyske Bank A/S 0,67 02-06-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Alm. Brand A/S 0,63 31-05-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,59 07-06-2023 Demant A/S 0,58 01-06-2023 DSV A/S 0,58 17-04-2023 Carlsberg A/S 0,5 29-05-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Coloplast A/S 0,49 05-06-2023 Genmab A/S 0,43 31-05-2023 H+H International A/S 0,39 31-05-2023 Topdanmark A/S 0,39 30-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,31 02-06-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Danske Bank A/S 0,1 23-05-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Viaplay: En total gamechanger på blot 2 dage!

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet For investorerne er tæt på alt blevet forvandlet til det værre på 2 katastrofedage i Viaplay. Kan selskabet og aktien som i sport få et comeback? Mandag morgen den 5/6 tikkede en meget skæbnesvanger nedjustering ind fra Viaplay og for selskabets ejere Den udvikling, som blot nogle få måneder tidligere angiveligt var på sporet og forløb som forventet, var nu helt afsporet Bekostelige rettigheder kunne nu ikke i tilstrækkelig omfang blive finansieret af flere abonnenter, som var villige til at betale stadig mere samt annoncører Konsekvensen var en meget markant nedjustering af årsforventningerne for 2023, og an annullering af målsætningerne frem mod 2025 Kursreaktionen udeblev ikke. På den første dag blev nedjusteringen takseret til minus 61 % og i går kom yderligere 22 % oveni Investorerne er i chok Men hvordan kan markedsreaktionen være så negativ? Udviklingen viser, at aktiemarkedet kan være et brutalt sted. Her er "manus" på investorernes reaktion, og hvilke overvejelser der bliver gjort aktuelt Nedjusteringen for 2023 er i sig selv negativ og voldsom Den kommer ud af det blå Samtidig har Viaplay fjernet 2025 målsætningen, hvilket er et klart signal om at udfordringerne er markante og vedvarende Investorreaktion er en kombination af flere forhold Når et selskab nedjusterer falder interessen og tilliden. Det er ændring i indtjeningsforventninger som kortsigtet driver aktiekursen Langsigtede investorer sælger ud Shortsælgere lugter muligheder Analytikere nedjusterer estimater og kursmål Viaplays økonomi kan være ramt på en måde som er investeringsmæssigt "invaliderende" Når indtjeningen falder og selskabet er bundet af høje og længerevarende udgifter til rettigheder, kan det betyde, at selskabet har brudt gældsvilkår overfor bankerne Hvis Viaplay skal skaffe penge kan de gøre det ved 1)salg af rettigheder (men til hvilken pris vil andre købe). 2)Udstedelse af nye aktier Udstedelse af nye aktier vil være ekstremt udvandende. Hvis man skal hente eksempelvis 1 mia. og kursen er 200, skal man udstede 5 mio. aktier. Hvis kursen i stedet for er 50, skal der udstedes 4x så mange aktier eller 20 mio Kan ny ledelse bagstoppe udviklingen? Topchefen er fyret. Økonomien lider og noget kunne type på, at Viaplay har ramt prismuren med hensyn til kundernes iver med at betale for streaming af sport, etc. Investorerne venter på en opdatering og plan, kortsigtet, og i mellemtiden forbereder/frygter de for en udvandende kapitaludvidelse. Analytikere trækker de positive følehorn til sig. De bliver bedømt på og betalt for at kunne forudsige den næste kursbevægelse. For 2 måneder siden var de forventninger i niveauet 400-450. Nu er kursmålblikket rettet nedad. Viaplay er i spil. Det ligner fra ishockey verden den situation, at et hold har fået udvist 1 eller flere spillere, og modstanderne belejrer målet. Målet er i denne henseende den sårbare aktiekurs [image: 113021_image001_38_.png]
  • Mød Ambu's CEO - Britt Meelby Jensen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    trader67T
    I lokalafdelingen for Furesø i DAF har vi inviteret Britt til at holde oplæg om virksomheden d. 20. juni kl. 18.30. Pris for billet er 100 kr og alle kan deltage. Læs mere her => https://www.shareholders.dk/lokalforeningsarrangement/moede-med-ambu
  • Investeringspodcasten: Er aktiemarkedet andet end AI

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    2023 har været bedre end ventet - men det gælder bestemt ikke for alle aktier. Den store drivkraft har heddet AI, men hvor længe kan den éne cylinder holde aktiebilen kørende? Og giver det mindelser til .com-kollapset? Det taler Hansen og Larsen om i ugens afsnit. De vender også Novo Nordisk, de vaklende ejendomspriser og hvorvidt renten er toppet. Blogindlægget Per refererer til kan læses her: https://www.nordnet.dk/blog/aktier-ka... 00:00 - 01:56 Intro 01:56 - 03:41 2023, bedre end forventet 03:42 - 08:44 Er renten toppet? 08:45 - 10:59 Hvad gør Kina? 11:00 - 11:43 Gældsloftet er løftet 11:44 - 15:08 AI og .com-kollaps 15:09 - 19:13 Vaklende ejendomspriser 19:14 - 22:20 Udsigter til begejstring https://www.youtube.com/watch?v=H1cXlLZwRuo
  • Per Aarsleff A/S

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Per Aarsleff A/S er en stærkt positioneret entreprenørkoncern med flere specialiserede forretningsenheder med aktiviteter primært i Norden. Koncernen består af 5 segmenter - Anlæg & Byggeri, Teknik, Rail, Rørteknik og Fundering Danmarks største entreprenørvirksomhed med 8.600 ansatte fordelt på 3.200 ingeniører, teknisk og administrativt personale, mens 5.400 er timelønnede medarbejdere. Virksomheden er dygtig til at udvikle og gennemføre projekter inden for infrastruktur, fundering, klimatilpasning og miljøplanlægning. Man har utroligt mange nicher hvor man er eksperter inden for Veje og trafikanlæg Havne og vandbygning Kabler Lufthavnsanlæg Jernbaner Drikkevand Kloakker Kystsikring Renseanlæg Affaldshåndtering Kraftvarme Fjernvarme Nybyggeri Renovering Grundvandsænkning Pælefundering .. og et hav af andre områder Kurs: 326,50 Market Cap: 6.185B P/E: 10,47 Forward P/E: 8,08 P/S: 0,32 P/B: 1,61 Enterprise value: 7.815B Profit margin: 2,51% Operating margin : 3,84% ROE: 14,32% ROA: 4,24% Indtjeningsvækst kvartal: 33,50% Omsætningsvækst kvartal: 27,90% Udbytte: 2,42% Tendenser inden for demografi, voksende byer og behovet for nye og mere bæredygtige løsninger driver investeringer i infrastruktur, sundhedspleje, boliger, kontorer og uddannelse. EV kommer til at kræve en kæmpe infrastruktur investeringer og de tunge biler slider ekstra på vejene hvilket vil øge efterspørgsel efter asfalt arbejde Stærke samarbejdsrelationer Godkendt udbytte på 2.42% der udgør 20-40 % af det årlige overskud Aarsleff gennemfører store anlægsprojekter, hvor kun velkonsoliderede virksomheder med et solidt finansielt beredskab kan afgive tilbud. Det giver strategisk manøvredygtighed til langsigtet udvikling af koncernen. Fokus på lønsomhed og værdiskabelse gennem innovation og digitalisering Den strategiske bredde i forretningsenheder og opgavetyper nedbringer risikoen og sikrer koncernens udvikling og drift Solidt ry for at levere projekter til tiden Har erfaring med projekter inden for klimaløsninger og bæredygtighed i form af flere havmølleparker og nye energiøer Man har indgået aftale om at overtage 66,6 % af aktierne i norske Trym Anlegg AS. Samtidig er det aftalt, at Aarsleff køber de resterende aktier til indre værdi senest i 2027. Trym har en stærk position inden for jernbaneinfrastruktur. Omsætningsvækst på 8-11 % er ventet for 2023 Ovenpå Rusland konflikten er kompetencer inden for energi- og fjernvarmeprojekter efterspurgte. 2022/23 H1 viste omsætningsvækst på +20.7% og ordrebeholdningen er nu på 22,3 mia Er hægtet op på at lande/investorer har penge til store anlægsinvesteringer Er afhængig af enkeltprojekter vindes Problematisk med inflationen der gør at prisen for visse projekter for det offentlige bliver for dyrt at bygge, i forhold til hvad de må betale pr kvm2 Bliver ramt af den cykliske opbremsning Lav margin forretning Betydelig mængde gæld, men meget normal gearing i sektoren. Steget 39% på 3 måneder. Det comeback man har haft kursmæssigt er kommet helt bag på mig. Det samme er de positive udsigter og opjusteringer. I stedet for at jagte dem, har jeg brugt info til i stedet at investere i Skanska der i samme sektor stadig, er i nedtrend og betaler det dobbelt i udbytte. Ingen position. Tør i andre købe ind i noget der er så cyklisk ?
  • Find den rigtige sektor at swing-trade i

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg følger lige op på swing-trading delen her på "Building Freedom" kanalen. Mange af jer har skrevet og spurgt en masse om swing-trading, så jeg dykker lidt mere ned i det i den kommende tid. I dag kigger jeg hurtigt på de forskellige sektorer, idet det ofte er en god ide at spotte den rigtige sektor at swing-trade i. https://www.youtube.com/watch?v=c3EhpkgHAv0&ab_channel=BuildingFreedom
  • Gjensidige Forsikring

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Gjensidige Forsikring Det største forsikringsselskab i Norge og en vigtig spiller på de nordiske markeder. Man har 3800 ansatte og tilbyder forsikringsprodukter i Norge, Danmark, Sverige og de baltiske lande. I Norge tilbyder man også pension og opsparing. 2 mio. kunder. Koncernens aktiviteter er opdelt i seks forretningsområder General Insurance Private General Insurance Commercial General Insurance Denmark General Insurance Sweden General Insurance Baltics Pension Nøgleord for strategien er Kundeorientering Effektiv drift Analysedrevne forretningsprocesser Mærkevareplatform Teknologiplatform Ledelse, kompetence og kultur Socialt ansvar / bæredygtighed Kurs: 180,10 Market Cap: 90.046B P/E: 18,80 Forward P/E: 14,96 P/S: 2,55 P/B: 4,24 Enterprise value: 36.618B Profit margin: 13,47% Operating margin : 21,38% ROE: 21,65% ROA: 3,44% Indtjeningsvækst kvartal: 19,60% Omsætningsvækst kvartal: 32,00% Udbytte: 4,58% Solidt udbytte på 4,58% og udbetalingsprocent på 80+ % af resultatet efter skat. Nordisk forsikrings marked hvor margins er højere Trustpilot score i danmark på 4.5/5 hvilket er meget flot i forsikringsbranchen hvilket indikerer tilfredse brugere Strategisk ønsker man at ligge under 84% i combined ratio og man ønsker omkostningsandel under 14%. Omkostningsandelen i Q1 2023 på 13.4% Indtog på den danske markedet for sygeforsikringer er senest udbygget med tandlægedækning Har været gode til hele tiden at komme med nye typer forsikringer, så man lykkedes med at øge omsætningen hos kunderne Vækst på alle markeder og god udgiftsstyring Rentabilitet før vækst Man forventer i 2025 at digital skadesrapportering vil være +85% og automatiseret behandling af disse vil være +70%. Har en størrelse hvor man kan håndtere compliance kompleksiteten Har et stærkt brand og loyale kunder Opkøb af erhvervsportefølje fra Sønderjysk Forsikring Man har underperformet sektoren. Bøvl med norsk udbyttebeskatning. Jeg mangler generelt nogle flere visioner fra selskabet der er knapt så fluffy Konservativ investeringstilgang Q1 2023 lå combined ratio på 86.9 - negativt påvirket af vejrforholdene i Norge God vækst i Danmark og Sverige, men noget lavere rentabilitet Svag norsk valuta og meget svingende Jeg har selv aktien, og det har været en af de mest tabene positioner, fordi det også er en relativ stor position (3,29%) Øgede positionen tilbage i februar ovenpå faldet. Casen er langt hen af vejen den samme. Hvad har I andre af forsikringsaktier ?
  • Danske Bank: sætter ambitiøse mål

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske Bank har offentliggjort sine langsigtede målsætning frem mod 2026. Investorerne vil tage godt imod dem, hvis de altså kan levere på det Danske Bank vil bide skeer blandt de bedste når det drejer sig om egenkapitalforrentning. Målsætning 2026: 13 %. Omkostningsprocent på ca. 45 % Pay-out ratio på 40-60 % Danske Bank genoptager udbyttebetaling i forbindelse med halvårsregnskabet Seneste officielle ambition var 8,5-9 %. Konkurrenter som Nordea, SEB, SHB og Swedbank ligger på 13-17 % Danske Bank trækker sig ud af Norge for så vidt angår private kunder. Det er den rigtige beslutning, tænker investorerne. Danske Bank er for små i Norge på private kunder Danske Bank vil cementere at det skal være størst og stærkest i Danmark Danske Bank vil styrke sin tilstedeværelse i Sverige for udvalgte og attraktive kundegrupper I Finland vil det være business as usual - attraktive kunder udenfor de større byer Fornuftige beslutninger, som der nu skal leveres på - best case er 100 % de næste 3,5 år. Investorerne vil tage godt imod målsætningerne. Spørgsmålet er om Danske Bank nu kan levere på dem? Aktuelt prisfastsættes banken blot til ca. 0,75x den forventede bogførte egenkapital ultimo 2023. Det svarer til at investorerne kun tror på eller kun er villige til at købe ind på en egenkapitalforrentning i størrelsesorden 7,5 %. Hvis banken kan levere på egne målsætninger frem mod 2026, er der mulighed for 75-100 % afkast inklusive udbytte. Spørgsmålet er om banken kan levere på sin strategi?
  • NTG

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    https://www.proinvestor.com/investornyt/951811/ntg-fy-fremgang-i-begge-divisioner-venter-lavere-ebit-i-ar https://investor.ntg.com/static-files/dc8f1f0d-1c1e-4776-b8e8-da4f1cae9485 Som regel, hvis man kan sige det efter kort tid, så er deres outlook konservativ, så hvis der er i samme størrelsesorden som i år skal man se det på den baggrund.
  • Aktier: Kan optursbilen køre videre på 1 cylinder?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet 2023 har været væsentlig bedre end ventet og langt bedre end frygtet. Det gælder dog langtfra for alle aktier. Koncentrationen i få aktier er ekstrem, grænsende til abnorm og forude venter masser af udfordringer; helt som sædvanligt. Der er plads til begejstring og det modsatte. 2023 bedre end ventet 2023 har indtil videre været langt bedre end ventet og frygtet. På oversigts- og indeksniveau har de passive investorer fået et solidt afkast. Skuffelserne har været i Kina (igen) og hos de som køber aktier udenfor gruppen af de største indekssværvægtere. Økonomi, forventninger og AI har drevet aktierne frem De 3 primære årsager til at aktierne i gennemsnit på indeksniveau har overrasket til den positive side er efter min mening: 1)Økonomien overrasker positivt; 2)meget lave afkastforventninger med deraf følgende lille risikoappetit efter et meget dårligt 2022 og ikke mindst at 3)et massivt comeback til amerikanske teknologiaktier drevet af AI hype i maj; tilsat den investorkoncentration udenfor IT, som også har været en del af udviklingen de seneste år Kan den gode indeksudvikling fortsætte? Det afhænger af en række forhold. Nedenfor er illustreret en række af disse, som jeg tror er højt på investorernes agenda inklusive kommentarer til hvordan investorerne aktuelt ser disse udfordringer udspille sig. Det er en inspirationsliste, som bestemt ikke nødvendigvis er udtømmende. Er renten toppet? Der er plads til alle synspunkter, når investorerne taler om renten, og hvorvidt den er toppet. "Det afhænger af" er det typiske og naturlige svar. Formentlig/ overvejende/måske ja/næsten/nej er blandt udfaldsrum, og man kunne tilføje også hvilken rente man taler om? Centralbankrenterne i USA/Europa er tæt på toppen. Samtidig har rentestrukturen længe været meget invers med langtløbende markedsrenter, som indstiller sig på tiden efter og uden fremadrettet høj inflation og aggressive centralbanker. Yderligere amerikanske stigninger i FED Funds vil være begrænsede, tænker jeg. For Europa er det lidt mere usikkert, og når det kommer til markedsrenterne og investorernes opfattelse af fremtiden, er det noget mere usikkert, og det er kildent, fordi det mere er markedsrenterne end centralbankrenter, som er forventningsstyrende. God amerikansk jobrapport Sidste uges seneste amerikanske jobrapport peger i flere retninger. Væsentlig flere end ventede nye jobs; stigende arbejdsløshedsprocent, som viser positiv udvikling i udbuddet og en løninflation, som ikke accelerer og med stigninger marginalt under det forventede. Hvor længe forbliver renterne på det nuværende niveau? Investorerne har mest fokus på, hvornår renterne topper og begynder at falde igen. Det skyldes formentlig, at det vil kunne være en positiv katalysator for aktierne. Det er dog ikke meget sandsynligt, at vi indenfor kort tid (de kommende 3 måneder) kommer til at opleve det. Et scenarie, hvor en rentetop bliver konsensus og renterne efterfølgende holder det niveau i en "vis" periode, hen mod slutningen af året, er for mig aktuelt lidt mere sandsynligt. Renteudviklingen afhænger af hvor hurtigt inflationen kommer ned i et komfortabelt niveau. Ønsket er hurtigst muligt, men investorernes ønsker kan ikke altid indfris. Hvad gør Kina? Kinas vækst har skuffet efter "genåbningen" ovenpå covid-19. Enten kommer vendingen vækstmæssigt til det bedre og/eller genoptager de stimulanserne, tænker investorerne. Kina har ikke store inflations- men vækstudfordringer og kan meget vel tænkes at stimulere mere. +/- geopolitikken og Taiwan/Rusland. Gældsloftet er løftet Amerikanerne løftede, efter den forventelige politiske retorik, gældsloft. Det har kortvarigt givet en mindre positiv effekt men er for mig at se her og nu en hygiejnefaktor. AI har trukket markedet, men vil stigningerne blive "bredt" ud? Det store brede aktiemarked viser ikke stigninger. Alle jagter det samme tema og de samme aktier. Momentuminvestering er stærkere og koncentrationstendensen mere markant end jeg kan mindes meget længe. "Aktiebilen" kører på kun 1 cylinder? Kan det fortsætte? Minder det om .com kollaps? Det er kun naturligt, hvis investorerne ser AI og kurseksplosionen som en kortsigtet større risiko. Især fordi inflations-, rente- og vækstudsigterne stadig er til debat de kommende måneder. Umiddelbart før kollapset i .com boblen, var der også en euforisk stemning og "distributionseffekten" af "internettet kommer til at ændre alt", havde sat sit tydelige præg på aktiekurserne. Jeg tror ikke vi har den samme risiko nu. Det skyldes ikke at prisfastsættelsen ikke er høj, men at den sker i selskaber, som overvejende har vist deres format. Der er ikke i det generelle tilfælde tale om fantasiselskaber med tårnhøj prisfastsættelse, men succesrige virksomheder som Nvidia, Microsoft, Apple med flere hvor optimismen er stor, men ikke i det generelle tilfælde abnorm. +/- de undtagelser der altid er. Det betyder ikke at aktierne ikke kan falde, slet ikke. Efter min mening betyder det blot, at risikoen for en større nedtur i det generelle marked, som er et .com "look-a-like" ikke er meget stor. Vaklende ejendomspriser især på erhvervsejendomme Ejendomsselskaber vakler lidt. Nationalbanken siger det; ECB siger det; Svensk centralbank siger det og også i USA er der en stigende nervøsitet. Ejendomsmarkedet har hidtil vist en god modstandsdygtighed. For boligejendomme skyldes det bl.a. den tårnhøje beskæftigelse. Det er ikke her nervøsiteten generelt er. Den er i erhvervsejendomme, som ligger uden for de større byer. Er Novo Nordisk effekten ved at fisle lidt ud? I Danmark er der stadig ingen over og ingen ved siden af hele Danmarks Novo Nordisk. Siden toppen lige under 1200, er aktien korrigeret lidt tilbage. Analytikere taler lidt om at de gode tider er godt og vel inddiskonteret, mens andre ser en investeringsmæssig omprioritering mod mere konjunkturfølsomme investeringer, som årsagen til at kursen er faldet lidt tilbage. Spørgsmålet er for de danske investorer om der er tale om mere end blot en mindre og meget naturlig tilpasning? Udsigter: Plads til begejstring og det modsatte Aktiemarkedet er lidt af det hele. 2023 har på indeksniveau været godt, men under overfladen er det fortsat de få selskaber, som giver den gode udvikling. Måske er det bare endnu en koncentrationstendens, som er kommet for at blive. Måske er det et advarselssignal. Formentlig er det en kombination af mange faktorer, og ikke mindst af, at forventningerne var små ved indgangen til året og frygten for rentestigninger godt indarbejdet, etc.
  • Christopher Mayer - 100 baggers

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Jeg læste hen over weekenden bogen "100 Baggers: Stocks That Return 100-To-1 and How to Find Them" af Christopher Mayer, fordi to personer uafhængigt af hinanden havde anbefalet den til mig. Den var udmærket, men jeg synes bogen var lidt underligt organiseret, og jeg savnede gennemgang af flere 100 baggers end blot de velkendte. Her link til Goodreads: https://www.goodreads.com/book/show/27972421 Jeg læste udgaven fra 2015, men jeg opdagede, at der er en nyere udgave fra 2022. Hvis man lige er begyndt at investere, så vil jeg gerne anbefale bogen. Men jeg vil dog anbefale at læse Lynch først. Det bliver gentaget flere gange i bogen, at man skal være en tålmodig investor. Det har Helge Larsen som bekendt skrevet en bog om på dansk.
  • Højt profileret læge med i Stenocares aktieudvidelse

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Højt profileret læge og iværksætter deltager i STENOCAREs igangværende aktieudstedelse Inspireret af potentialet i medicinsk cannabis, når det ordineres af læger til patienter med smerter, har Hans Wittrup, M.D., Ph.D., besluttet at deltage i den igangværende fortegningsemission med en tegning på 750.000 DKK. Hans Wittrup er kendt som grundlæggeren af Medpro Clinic Group, en af Sveriges større kæder af sundhedscentre, og har tilbudt at dele sine tanker i forbindelse med investeringen. Hans Wittrup kommenterer: "Millioner af mennesker kunne få en bedre livskvalitet, hvis de havde en bedre smertebehandling. En effektiv smertehåndteringsstrategi kræver en multifacetteret tilgang, der omfatter en række sundhedsprofessionelle og farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlinger. Dette bør gøres på smertecentre med stærk medicinsk ledelse og et højt niveau af medicinsk ekspertise. I disse centre bør brugen af medicinsk cannabis blive en naturlig del af den behandlingsplan, som patienter kan tilbydes, naturligvis inden for rammerne af internationale anbefalinger på dette område." Hans Wittrup fortsætter og afslutter: Det imponerer mig, at Stenocare på få år - og mig bekendt som den eneste europæiske aktør - har fået godkendt medicinske cannabisolieprodukter og gennemført salg i både Danmark og nu 5 andre lande, herunder Europas største marked, Tyskland. Jeg tror, at Stenocare kan spille en vigtig rolle i denne udvikling og vil gerne være involveret i dette, både som investor og på andre måder, hvor det kan være relevant." Stenocares CEO, Thomas Skovlund Schnegelsberg, siger: "Vi er stolte og glade for at have en kapacitet som Hans Wittrup om bord som investor, aktionær og anerkendt kapacitet inden for vores område. Der er ingen tvivl om, at den viden og erfaring, han har opbygget, er af stor relevans for os og vores branche. Det europæiske marked for medicinsk cannabis er ungt og har et stort vækstpotentiale i de kommende år, og patienternes adgang til erfarne læger er en af de vigtigste nøgler til vækst. At kunne trække på en kapacitet som Hans Wittrup i denne sammenhæng vil være en stor fordel for Stenocare fremadrettet." Siden 2017 er Stenocare blevet en europæisk markedsleder inden for medicinsk cannabis ved at udnytte en bølge af legalisering og lokal efterspørgsel fra patienter. Til dato har Stenocare sikret sig licenser og produktgodkendelser i 6 lande, herunder den seneste indtræden i Tyskland, Europas klart største marked for medicinsk cannabis. Stenocare har også opbygget kommercielle aktiver repræsenteret af bl.a. farmaceutiske distributører i hvert land, som gør det muligt at operere i alle typer af lande. Senest har virksomheden lanceret en IT-platform, hvor læger kan tilbyde patienter online-konsultationer og dermed lette adgangen til behandling med medicinsk cannabis. Med Hans Wittrups engagement i Stenocare har virksomheden nu adgang til endnu en vigtig kilde til viden og inspiration, især i forhold til hvordan man bedst opbygger infrastruktur med kompetente læger og klinikker på forskellige markeder. Om Hans Wittrup: Hans Wittrup har en baggrund i klinisk medicin og omfattende forskning i genetiske årsager til hjerte-kar-sygdomme. Han fik sin ph.d. i 1998 og gik på pension fra klinisk medicin fra Københavns Universitetshospital, Rigshospitalet, Anæstesiologisk Afdeling i 2003 for at følge en iværksættervej. Han var med til at grundlægge Medpro Doctor i 1999, en rekrutterings- og bemandingsvirksomhed udelukkende for læger, der leverer til både NHS og private udbydere i Storbritannien samt store dele af sundhedssystemet i Skandinavien. Da virksomheden blev solgt i 2011, var den blandt de tre største rekrutteringsvirksomheder for læger i Skandinavien. I 2007 var Hans Wittrup grundlægger af Medpro Clinic. Ved udgangen af 2020 havde Medpro Clinic 50.000 patienter, 250 ansatte og en omsætning på 310+ MSEK. Virksomheden blev solgt til den svenske kapitalfond Procuritas i februar 2021, og efter mere end to år efter salget har Hans Wittrup for nylig trukket sig fra den daglige drift og fra at være en del af ledelsesteamet i det nye koncernholdingselskab Medtanken Group Stenocare har en betalt digita IR-aftale med Proinvestor.com
  • Danske Bank: Fokus på profitabilitet og omkostningsniveau

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske Bank udsender ifølge planen en strategiopdatering i morgen, den 7/6.. Fokus bliver bl.a. på afstanden til konkurrenterne, omkostningsudvikling og hvorvidt og hvordan den skandinaviske forretningsmål skal udvikles eller tilpasses Figur 1: Danske Bank consensusforventninger for 2023-2025 Kilde: Marketscreener.com [image: 112988_image001_37_.png]
  • Nvidia 2023Q1

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    tommycarstensenT
    Nvidia kom med regnskab for nogle dage siden. Omsaetning $7,19mia; -13% YoY og +19% QoQ. Forventet $11mia naeste kvartal. Jeg havde taenkt mig at tilfoeje et par figurer til en eksisterende traad, men den seneste er fra aar 2020, saa jeg starter en ny traad i stedet. Jeg har vefhaeftet nogle figurer, som jeg selv synes er relevante. Klik for at goere dem stoerre. Multiplerne synes ikke at tage hensyn til risikoen for, at kunder saasom Facebook og Google begynder at producere alternativer til eksempelvis deres A100 GPU. Fremadrettet P/E er 40 og hvis deres omsaetning er $11mia hvert kvartal, saa er P/S stadig 20. Tillykke til dem, der sidder med store gevinster paa Nvidia. Det har naesten vaeret en 100 bagger ligesom Tesla siden begyndelsen af forrige aarti. Link til transkriberet telekonference: https://www.fool.com/earnings/call-transcripts/2023/05/24/nvidia-nvda-q1-2024-earnings-call-transcript/ "Let me turn to the outlook for the second quarter of fiscal '24. Total revenue is expected to be 11 billion, plus or minus 2%. We expect this sequential growth to largely be driven by data center, reflecting a steep increase in demand related to generative AI and large language models. This demand has extended our data center visibility out a few quarters, and we have procured substantially higher supply for the second half of the year." "The simple way to think about it in the end is that the world has a $1 trillion of data center installed, and it used to be 100% CPUs. In the future, we know -- we've heard it in enough places, and I think this year's ISC keynote was actually about the end of Moore's Law. We've seen it in a lot of places now that you can't reasonably scale out data centers with general purpose computing and that accelerated computing is the path forward. And now, it's got a killer app. It's called generative AI. And so, the easiest way to think about that is your $1 trillion infrastructure. Every quarter's capital, capex budget would lean very heavily into generative AI, into accelerated computing infrastructure, everywhere from the number of GPUs that would be used in the capex budget to the accelerated switches and accelerated networking chips that connect them all. The easiest way to think about that is, over the next four, five, 10 years, most of that $1 trillion and then compensating, adjusting for all the growth in data center still, it will be largely generative AI." Link til pressemeddelelse: https://investor.nvidia.com/news/press-release-details/2023/NVIDIA-Announces-Financial-Results-for-First-Quarter-Fiscal-2024/default.aspx "The computer industry is going through two simultaneous transitions - accelerated computing and generative AI," said Jensen Huang, founder and CEO of NVIDIA. "A trillion dollars of installed global data center infrastructure will transition from general purpose to accelerated computing as companies race to apply generative AI into every product, service and business process. "Our entire data center family of products - H100, Grace CPU, Grace Hopper Superchip, NVLink, Quantum 400 InfiniBand and BlueField-3 DPU - is in production. We are significantly increasing our supply to meet surging demand for them," he said. [image: 112852_NVDA_IncomeStatement.png] [image: 112852_AMD_us_gaap.RevenueFromContractWithCustomerExcludingAssessedTax_us_gaap.StatementBusinessSegments_.png] [image: 112852_NVDA_us_gaap.Revenues_us_gaap.StatementGeographical_.png] [image: 112852_NVDA_us_gaap.WeightedAverageNumberOfDilutedSharesOutstanding__.png] [image: 112852_NVDA_us_gaap.Revenues_us_gaap.ConsolidationItems_us_gaap.StatementBusinessSegments_us_gaap.Operating.png] [image: 112852_NVDA_us_gaap.PaymentsForRepurchaseOfCommonStock__.png] [image: 112852_bubble_xgrowthRevenueQuarterYoY_ygrowthRevenueQ1YoY_sizemarketCap_colorforwardPE_russell3000_byCompany_sectorTechnology.png] [image: 112852_MU_us_gaap.RevenueFromContractWithCustomerExcludingAssessedTax_us_gaap.ProductOrService_.png] [image: 112852_QCOM_us_gaap.Revenues_us_gaap.ProductOrService_us_gaap.StatementBusinessSegments_qcom.Qct.png] [image: 112852_INTC_us_gaap.RevenueFromContractWithCustomerExcludingAssessedTax_us_gaap.ConsolidatedEntities_us_gaap.StatementBusinessSegments_us_gaap.Operating.png] [image: 112852_AVGO_us_gaap.RevenueFromContractWithCustomerExcludingAssessedTax_us_gaap.StatementBusinessSegments_.png] [image: 112852_NVDA_us_gaap.Revenues_us_gaap.ProductOrService_.png]
  • Noget de fleste herinde godt vidste :-) men ikke mig.)

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    B
    The reviews are in for the 2024 Porsche Cayenne, which is available as a plug-in hybrid, and they are spectacular. Porsche stock could be spectacular as well, but the big question is, which one? U.S. investors can be forgiven if that sounds like an odd question. If they want to buy Ford Motor (ticker: F), Tesla (TSLA), or General Motors (GM), they simply type in the ticker and go. Porsche isn't nearly as straightforward. There are American depositary receipts of Porsche Automobil (POAHY), but that isn't Porsche , the car maker. It's a holding company that owns about 25% of the ordinary stock in Porsche and about 53% of the ordinary stock in Volkswagen (VOW.Germany). Porsche, the maker of the famous 911, is actually named Dr Ing hc F Porsche AG, though it's usually just referred to as Porsche. The ticker of the U.S.-listed ADR is DRPRY. The company has 911 million shares outstanding in Germany, a total composed of 455.5 million ordinary shares and 455.5 million preferred shares. In Germany, it trades under the ticker P911. (Clever, huh?) That's the one investors uninterested in complexity should consider buying. Though the stock is up roughly 40% from its initial public offering about eight months ago, there's still room for more gains, if trading in Ferrari (RACE) is anything to go by. Ferrari sells fewer, more expensive cars than Porsche, but both companies are low-volume, ultra-luxury car makers that have no problem selling out their annual production-and are less impacted by a slowing economy or affordability issues. Porsche, though, trades for 18 times estimated 2024 earnings, less than half the 37 times Ferrari fetches. Ferrari deserves some premium-its earnings are expected to grow at about 13% a year on average for the coming two years, faster than the 9% rate for Porsche-but that premium seems a bit much. The franchises are similar enough that they can trade closer to one another. Valuing Porsche at 21 times, as Société Générale analyst Stephen Reitman does, would put Porsche stock at about $146 a share, or about $14.60 for the ADR, up 16% from Thursday's close of $12.59. Porsche Automobil is more intriguing. Its stakes in Porsche and Volkswagen are worth roughly $39 billion, but it has an enterprise value (market capitalization plus debt) of just $25 billion, a 37% discount. There are reasons for that discount-potential payouts related to charges that Volkswagen had manipulated emissions testing in the U.S. is the largest overhang-but it's grown too large for Abhay Deshpande, founder of Centerstone Investors, to ignore. He believes a discount of 10% to 15%, in line with its historical discount, is more reasonable, and would imply a 50% gain for Porsche Automobil. "I know the thesis about [P911] being highly profitable...a luxury goods kind of concept," Deshpande says. "We own the holding company." Smead Capital Management CEO Cole Smead, who bought the Porsche IPO, now thinks shares in the holding company, Porsche Automobil, are the better bet. He cites the possibility, if not probability, that the latter decides to spin out the individual auto makers, or at least part of them. Investors can take advantage of the holding company's complexity or keep it simple and buy shares in the auto maker. Either way, they should go far. Write to Al Root at [email protected]
  • Sandvik

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Sandvik Et globalt industriselskab der er en af de førende leverandører af værktøjer, teknologi og serviceydelser til de metaludvindende industrier over hele verden. Opererer inden for forskellige forretningsområder, herunder minedrift, konstruktion, materiale teknologi, automatisering, værktøjsfremstilling og procesindustri. Man er med til at forme fremtiden for minedrift der er automatiseret og elektrificeret. Aktør inden for industri 4.0, hvor maskinlæringsalgoritmer skabe autonome systemer og realisere smarte fabrikker Driver aktiviteter i tre forretningsområder Mining and Rock Solutions (mine- og byggeindustrien), Rock Processing Solutions (mine- og byggeindustrien) og Manufacturing and Machining Solutions (metalindustrien) Omsætningen er fordelt på Mining 48%/General engineering 22%/Infrastructure 11%/Automotive 7%/Aerospace 3%/Energy 2%/Other 7% Europe 27%/North America 25%/Asia 19%/Australia 12%/Africa/Middle East 11%/South America 6% 40.000 ansatte og salg i 150 lande Kurs: 203,30 Market Cap: 255.018B P/E: 19,22 Forward P/E: 14,51 P/S: 2,15 P/B: 2,97 Enterprise value: 288.282B Profit margin: 9,15% Operating margin : 17,22% ROE: 15,63% ROA: 7,34% Indtjeningsvækst kvartal: -9,10% Omsætningsvækst kvartal: 24,30% Udbytte: 2,58% Har gennemført en række driftsmæssige forbedringer i løbet af det seneste år. Branchetrends som automatisering, elektrificering og bæredygtighed kommer til at være en fordel. Udvider i Latinamerika gennem købet af MCB Services and Minerals der sælger af minesoftware og services. Har for nyligt fremvist en statue som eksempel på hvad opnås når AI og Sandvik software kombineres med værktøjer til drejning, fræsning og boring. Statuen illustrerer, hvordan digitaliserer og automatisering af fremstillingsindustrien kan ske. Gennem digitale simuleringer er den samlede tid for at teste og verificere processen skåret med med 83% og mængden af materiale halveret. Produkter og services der dækker hele kundeværdikæden Kundeindsigt og dyb viden om industrielle processer og digitale løsninger Attraktive margins Q1 2023 viste at alle forretningsområder kompenserede for omkostningsinflation gennem øget prissætning. Vækst på +18% i omsætningen, hvor hele 13% var organisk. Stærkt!. Den underliggende efterspørgsel er fortsat stærk, især i minesegmentet der står for 48% af omsætningen. Positivt momentum for automatiserings- og batteriløsninger til elbiler Rekordhøjt ordreindgangsniveau Igen mulighed for en "pick and shovel" investering i boomende minesektoren. Meget informativ og imponerende IR website. Opererer i industrier, der kan er følsomme over for økonomiske cyklusser. Cyklisk. Konkurrencepræget sektor. Jeg syntes man hører om tilsvarende ydelser fra mange aktører, og det er svært at adskille dem. Det kan have stor indflydelse på prisfastsættelse, markedsandele og indtjeningspotentiale. AI kommer til at have stor indflydelse på produktionen jorden rundt, så det kommer til at ruske op på styrke forhold i branchen. Man er højt prissat, men handler tæt på historiske gennemsnit. Kommer fra 2 lidt skuffende kvartalsrapporter. Spørgsmålet er om man på et tidspunkt bliver nødt til at dele selskabet op, således at man får mere rene eksponeringer. Eksponeret mod Rusland konflikt, gennem forretningsaktiviteter der i dag er suspenderet. Betydelig mængde gæld, dog ikke problematisk. Spændende selskab der formår at samle en række elementer der bliver en vigtig del af industri 4.0 Tror der ville ligge mere værdi i hvis man splittede selskabet op, men omvendt så virker alle forretningsområder fremtidsrelevante. Ingen position, men kunne godt finde på at købe på et tidspunkt.
  • AI = All In, lakseskat og sommerlikviditet

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I dagens afsnit dykker Hansen og Larsen ned i aktiemarkedet og kaster et blik på koncentrationen i indeksene. Amerikanske selskaber har satset stort på AI - er det det nye internet? Hvordan er situationen i Europa og Kina, og hvordan forholder man sig til de bobler, der måske kan opstå? Hvordan har Norges nye lakseskat påvirket markedet og investorerne? Og endelig er sommeren på vej, hvilket kan betyde mindre likviditet i markedet. Værterne tager temperaturen på sommerens finansielle klima, gennemgår nogle af de aktuelle emner, som gældsloftet og inflationen, og overvejer, hvordan disse faktorer kan påvirke markedet de kommende måneder. 00:00 - 02:14 Intro 02:15 - 12:44 Amerikansk indekskoncentration i AI 12:45 - 22:15 Lakseskat og effekterne deraf 22:16 - 27:30 På vej til sommerlikviditet https://www.youtube.com/watch?v=Lcxf_xiNS8s
  • Søndags inspiration: Vettery → Archer → Figure

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Jeg følger mange innovative typer på Twitter men Brett Adcock er altså noget særligt, og så – i så ung en alder! Han har bl.a. lavet et $100M-exit på Vettery. Han er god til at tænke AI sammen med også at producere et fysisk produkt. https://twitter.com/adcock_brett Archer Aviation https://www.archer.com/ Brett Adcock https://www.brettadcock.com/
  • Veeva Systems

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Veeva Systems En førende leverandør af cloud-baserede løsninger, der fokuserer på at levere branchetilpassede løsninger til life sciences-sektoren, herunder farmaceutiske og biotekniske virksomheder. Løsninger er blandet andet Customer Relationship Management (CRM), dokumentstyring, dataanalyse og reguleringsmæssig overholdelse. Deres dybdegående kendskab til industrien og fokus på at levere innovative og compliance-baserede løsninger er deres konkurrence fordel. 1.000+ kunder 5.482 ansatte Kurs: 195,00 Market Cap: 31.237B P/E: 50,91 Forward P/E: 36,18 P/S: 14,35 P/B: 7,91 Enterprise value: 28.142B Profit margin: 23,85% Operating margin : 18,06% ROE: 14,81% ROA: 5,44% Indtjeningsvækst kvartal: 30,60% Omsætningsvækst kvartal: 4,20% Udbytte: 0,00% Kommer fra en række bedre end ventede kvartalsrapporter. "Pick & Shovel" investering i en boomende Life science sektor Sund balance og har evnen til at investere i forskning og udvikling og eventuelle fremtidige strategiske opkøb, samtidig med at man vækster og holder attraktive margins. Bredt produktsortiment inden for sin vertikal Vertikal software har sin berettigelse i sektorer, hvor reguleringen er stor og kommer samtidig til at fungere som voldgrav. Brugt af 47 af top 50 medicinalvirksomheder. Det virker helt urealistisk. Har kunder som Colgate-Palmolive,Estée Lauder,Unilever Skaber værdi gennem innovation sammen med kunderne ved at de er en aktiv del af en partnerskab omkring udviklingen. Q1 24 steg omsætningen 4% y/y og med indtægter fra abonnementstjenester der steg 3% Man ser momentum i flere produktkategorier, hvilket positionerer dem til varig og profitabel vækst gennem 2025 og frem Har annonceret at i Vault CRM kommer der en CRM Bot, en generativ AI-applikation (intelligent assistent) der hjælper salgs- og medicinske teams med at være mere produktive. De første Vault CRM-kunder forventes at være live i 2024. De første migreringer fra Veeva CRM til Vault CRM forventes i 2025, og de fleste virksomheder vil migrere i tidsrammen fra 2026 til 2029 Produktkvalitet og kundesucces giver mulighed for ekspansion, da 400+ kunder nu har valgt applikationer i mere end én af de fem Development Cloud-produktsuiter. Veeva CRM udvikler sig yderligere med funktioner som Microsoft Outlook og Teams integration, som vil drive effektiviteten i marken Er allerede steget 21% i år. Har aldrig prøvet softwaren, så har reelt ingen ide om, hvor innovativt det er. Der er en del konkurrenter, både inden for dem ikke er specialiseret i sektoren, men også andre der er specialiseret. Værdisætningen er prissat til perfektion. Tre udgivelser om året er ikke voldsomt, men afhænger selvfølgelig af hvad man definerer som en udgivelse. Ændringer i hovedabonnementsaftaler trådte i kraft 1. feb 2023 og har resulteret i forskydninger i forhold til indtægterne for visse kunder Konverteret til PBC (Public Benefit Corporation) hvor man har juridisk forpligtelse at balancere interesserne for alle interessenter, inklusive kunder, medarbejdere, aktionærer og de brancher, det tjener. (er i tvivl om hvor meget dealbreaker dette er) Nyt firma for mig der virker mindblowing spændende med så stor anvendelse i sektoren, og mulighed for en "Pick & Shovel" investering. De 2 store punkter for mig der gør jeg har behov for hjælp. PBC - nogen der har erfaringer med den type virksomheder i forhold til investeringer Hvordan kan selskabet være så anvendt, når man aldrig har hørt om det før ? Er der nogen der i medico sektoren er stødt i dem ?. Ingen position (endnu ?) Det her må være det helt rigtige forum til at finde en der kan svare på.