Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Gjensidige Forsikring

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er Gjensidige Forsikring
    Det største forsikringsselskab i Norge og en vigtig spiller på de nordiske markeder.

    Man har 3800 ansatte og tilbyder forsikringsprodukter i Norge, Danmark, Sverige og de baltiske lande. I Norge tilbyder man også pension og opsparing.
    2 mio. kunder.
    Koncernens aktiviteter er opdelt i seks forretningsområder
    General Insurance Private
    General Insurance Commercial
    General Insurance Denmark
    General Insurance Sweden
    General Insurance Baltics
    Pension

    Nøgleord for strategien er Kundeorientering
    Effektiv drift
    Analysedrevne forretningsprocesser
    Mærkevareplatform
    Teknologiplatform
    Ledelse, kompetence og kultur
    Socialt ansvar / bæredygtighed

    Kurs: 180,10
    Market Cap: 90.046B
    P/E: 18,80
    Forward P/E: 14,96
    P/S: 2,55
    P/B: 4,24
    Enterprise value: 36.618B
    Profit margin: 13,47%
    Operating margin : 21,38%
    ROE: 21,65%
    ROA: 3,44%
    Indtjeningsvækst kvartal: 19,60%
    Omsætningsvækst kvartal: 32,00%
    Udbytte: 4,58%

    Solidt udbytte på 4,58% og udbetalingsprocent på 80+ % af resultatet efter skat.
    Nordisk forsikrings marked hvor margins er højere
    Trustpilot score i danmark på 4.5/5 hvilket er meget flot i forsikringsbranchen hvilket indikerer tilfredse brugere
    Strategisk ønsker man at ligge under 84% i combined ratio og man ønsker omkostningsandel under 14%.
    Omkostningsandelen i Q1 2023 på 13.4%
    Indtog på den danske markedet for sygeforsikringer er senest udbygget med tandlægedækning
    Har været gode til hele tiden at komme med nye typer forsikringer, så man lykkedes med at øge omsætningen hos kunderne
    Vækst på alle markeder og god udgiftsstyring
    Rentabilitet før vækst
    Man forventer i 2025 at digital skadesrapportering vil være +85% og automatiseret behandling af disse vil være +70%.
    Har en størrelse hvor man kan håndtere compliance kompleksiteten
    Har et stærkt brand og loyale kunder
    Opkøb af erhvervsportefølje fra Sønderjysk Forsikring

    Man har underperformet sektoren.
    Bøvl med norsk udbyttebeskatning.
    Jeg mangler generelt nogle flere visioner fra selskabet der er knapt så fluffy
    Konservativ investeringstilgang
    Q1 2023 lå combined ratio på 86.9 - negativt påvirket af vejrforholdene i Norge
    God vækst i Danmark og Sverige, men noget lavere rentabilitet
    Svag norsk valuta og meget svingende

    Jeg har selv aktien, og det har været en af de mest tabene positioner, fordi det også er en relativ stor position (3,29%)
    Øgede positionen tilbage i februar ovenpå faldet.
    Casen er langt hen af vejen den samme.

    Hvad har I andre af forsikringsaktier ?

    1 Reply Last reply
    3
    • NordicStockN Offline
      NordicStockN Offline
      NordicStock
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Der er 2 store gode udbytte forsikrings aktier i UK. Det er ...

      Aviva (Ticker: AV.)
      Legal & General (Ticker: LGEN)

      Og især Legal & General ser god ud. Deres udbytte er fordelt på 2 udbetalinger om året, og samlet er den årlige yield på 7,8%.

      Aviva yielder 7,3% årligt, og deres udbytte er ligeledes fordelt på 2 udbetalinger om året.

      Der er teknisk købs-signal i MACD på begge aktier, og RSI er stigende på begge aktier.

      PS: Min kone har en kæmpe position i begge selskaber, som en del af hendes udbytte pensions-portefølje.

      Hvis i vil se regnskabs-oversigter (kig i mit Excel-ark som er sendt til jer under fanen "Nordic Insurance") og tekniske modeller på disse 2 må i sige til.

      PS: Vær opmærksom på at det er meget dyrt at handle aktier i UK. Man har 2 handelsomkostninger ved et køb af aktien, som er på ca. 250 kr, hvorimod ved salg er der én handelsomkostning på ca. 100 kr.

      Så jeg akkumulerer for ca. 10.000 kr hver måned i begge disse aktier, og har gjort det i årevis.

      1 Reply Last reply
      4

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger