Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Kunstig intelligens (AI)

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
21 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • V Offline
    V Offline
    VærKritisk
    wrote on sidst redigeret af
    #12

    Meget længe har vi levet med lagre af biologiske, kemiske og atomare våben så store, at de har kunnet udrydde jordens befolkning adskillige gange. Ikke bare det, vi har overladt det til intelligente(?) typer som Xi, Putin ogTrump at beslutte, hvornår der evt. skulle trykkes på knappen.

    Ikke megen beroligelse at finde i menneskelig intelligens. Hver eneste dag giver vi alle et nyt lille bidrag til at spolere den planet, som vi bor på. Sagt med et glimt i øjet, hvis du ser det i det lys så bliver kunstig intelligens pludselig mindre skræmmende.

    Udviklingen kan ikke stoppes. Eller tør du stole på at Xi og Putin ikke fifler videre??

    1 Reply Last reply
    6
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #13

      Det ser ud til at historien om en AI som "dræbte" operatøren, er misforstået, i og med at det drejer sig om en hypotetisk AI.

      Hvad nogen i simuleringen har gjort er at forestille sig at HVIS dronen var kontrolleret af AI, og HVIS man forestillede sig at den besluttede sig for at dræbe operatøren, antennen osv. Hvad ville der så ske?

      Altså rent hypotetisk.

      https://twitter.com/harris_edouard/status/1664390369205682177

      PS. Nu kører Berlingske også med den misforståede historie. Typisk at de løber med en halv vind...

      1 Reply Last reply
      4
      • M Offline
        M Offline
        Milito
        wrote on sidst redigeret af
        #14

        Tja det er svært at finde hoved og hale i, men en Twitter bruger som skriver at sin kilde bunder i at han kende en eller flere i teamet bag, står ærlig talt en smule vagt.

        AI kommer uden tvivl til at have en positiv indvirkning på vores liv, men det giver ingen mening at sammenligne det med eksempelvis internettets start. AI er et langt stærkere værktøj som har en eller grad af autonomitet, hvilket i den grad kræver en masse omtanke.

        1 Reply Last reply
        5
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #15

          Ja, det er også derfor jeg skrev: "Det ser ud til", da Twitter brugere ikke altid er en pålidelig kilde.
          Officielt skulle der dog være en udmelding om at "anekdoten" er "misforstået", hvilket tyder i samme retning.

          Når vi nu snakker om Twitter kilder, så kan jeg i AI og sikkerhedspolitiske spørgsmål anbefale Financial Times forsvarpolitiske redaktørs Twitter konto:

          https://twitter.com/shashj

          1 Reply Last reply
          6
          • RevsbækR Offline
            RevsbækR Offline
            Revsbæk
            wrote on sidst redigeret af
            #16

            Helt enig - og vi har haft AI i årevis. Første gang jeg mødte en ingeniør, som beskæftigede sig med den spæde start på AI, var omkring årtusindskiftet. Mange ser åbenbart Chat GPT som starten på AI

            1 Reply Last reply
            3
            • A Offline
              A Offline
              AWIN
              wrote on sidst redigeret af
              #17

              Sammenligning med tidligere tiders "grimme ting", mener jeg er en meget mild bedømmelse af AI. Forskere og ledere i erhvervslivet går langt videre, f.eks. siger nogle, at AI kan udslette menneskeheden. Det nægter jeg at tro på, men uden begrænsninger, reguleringer og direkte forbud af elementer i AI, vil det helt givet være muligt at skabe en kaos i verden, ingen af os kan forestille sig. Jeg skrev tidligere her i tråden, at Margrethe Vestager givet ville kunne gøre noget, og det har hun da også "taget til sig". Sammen med USA tager EU det meget alvorligt. Jeg håber man snart vil nedsætte et forum, bestående af en række af verdens skarpeste hjerner. Når de selskaber, som har udspredt det nyeste muligheder i AI, direkte udviser frygt for AI's potentiale, beskriver det bedre end noget andet, at handling kun kan komme for sent.

              1 Reply Last reply
              5
              • T Offline
                T Offline
                Thorkild01
                wrote on sidst redigeret af
                #18

                Hypotetisk antagelse. Hvis Berlingskes chefredaktør IKKE var et rationel begrænset menneske, men en AI robot, ville man nok med stor sandsynlighed have fanget at historien var en and 🙂

                1 Reply Last reply
                6
                • A Offline
                  A Offline
                  AWIN
                  wrote on sidst redigeret af
                  #19

                  Thorkild: Ja lige netop, kun anvendelse af AI kan stoppe AI, men også kun teoretisk. Problemet er bare her, at det kan gå fuldstændigt i selvsving, dvs at hastighederne omkring kunstig intelligens med bl.a. algoritmer, som vi kender godt til i dag, fremover vil kunne virke helt fri af menneskets (programmørens) langsommelighed. Så er selvsvinget startet.

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                    Helge_LarsenPI-redaktør
                    wrote on sidst redigeret af
                    #20

                    Netop Revsbæk. Udviklingen indenfor AI fortæller jeg lidt om i Investeringpodcasten fra onsdag. Der er et link i indlæg 112901 i denne tråd.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • M Offline
                      M Offline
                      Milito
                      wrote on sidst redigeret af
                      #21

                      Det amerikanske militær (rettere sagt en oberst) er nu ude og rette historien til således, at det blot er et hypotetisk eksempel.

                      Spørgsmålet er om det er AI som har fået dem til at justere historien (det er gas).

                      Link Preview Image
                      Militærchef trækker i land om dræberdrone

                      USA's luftvåben afviser, at simuleret øvelse med oprørsk drone har fundet sted. Oberst trækker udsagn tilbage.

                      favicon

                      nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)

                      1 Reply Last reply
                      5
                      • V Offline
                        V Offline
                        VærKritisk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #22

                        Men som havde det været krig, for ikke at forskrække folk, så får du nok kun hele sandheden, hvis den er "belejlig".

                        1 Reply Last reply
                        5

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger