Kunstig intelligens (AI)
-
Meget længe har vi levet med lagre af biologiske, kemiske og atomare våben så store, at de har kunnet udrydde jordens befolkning adskillige gange. Ikke bare det, vi har overladt det til intelligente(?) typer som Xi, Putin ogTrump at beslutte, hvornår der evt. skulle trykkes på knappen.
Ikke megen beroligelse at finde i menneskelig intelligens. Hver eneste dag giver vi alle et nyt lille bidrag til at spolere den planet, som vi bor på. Sagt med et glimt i øjet, hvis du ser det i det lys så bliver kunstig intelligens pludselig mindre skræmmende.
Udviklingen kan ikke stoppes. Eller tør du stole på at Xi og Putin ikke fifler videre??
-
Det ser ud til at historien om en AI som "dræbte" operatøren, er misforstået, i og med at det drejer sig om en hypotetisk AI.
Hvad nogen i simuleringen har gjort er at forestille sig at HVIS dronen var kontrolleret af AI, og HVIS man forestillede sig at den besluttede sig for at dræbe operatøren, antennen osv. Hvad ville der så ske?
Altså rent hypotetisk.
https://twitter.com/harris_edouard/status/1664390369205682177
PS. Nu kører Berlingske også med den misforståede historie. Typisk at de løber med en halv vind...
-
Tja det er svært at finde hoved og hale i, men en Twitter bruger som skriver at sin kilde bunder i at han kende en eller flere i teamet bag, står ærlig talt en smule vagt.
AI kommer uden tvivl til at have en positiv indvirkning på vores liv, men det giver ingen mening at sammenligne det med eksempelvis internettets start. AI er et langt stærkere værktøj som har en eller grad af autonomitet, hvilket i den grad kræver en masse omtanke.
-
Ja, det er også derfor jeg skrev: "Det ser ud til", da Twitter brugere ikke altid er en pålidelig kilde.
Officielt skulle der dog være en udmelding om at "anekdoten" er "misforstået", hvilket tyder i samme retning.Når vi nu snakker om Twitter kilder, så kan jeg i AI og sikkerhedspolitiske spørgsmål anbefale Financial Times forsvarpolitiske redaktørs Twitter konto:
-
Sammenligning med tidligere tiders "grimme ting", mener jeg er en meget mild bedømmelse af AI. Forskere og ledere i erhvervslivet går langt videre, f.eks. siger nogle, at AI kan udslette menneskeheden. Det nægter jeg at tro på, men uden begrænsninger, reguleringer og direkte forbud af elementer i AI, vil det helt givet være muligt at skabe en kaos i verden, ingen af os kan forestille sig. Jeg skrev tidligere her i tråden, at Margrethe Vestager givet ville kunne gøre noget, og det har hun da også "taget til sig". Sammen med USA tager EU det meget alvorligt. Jeg håber man snart vil nedsætte et forum, bestående af en række af verdens skarpeste hjerner. Når de selskaber, som har udspredt det nyeste muligheder i AI, direkte udviser frygt for AI's potentiale, beskriver det bedre end noget andet, at handling kun kan komme for sent.
-
Hypotetisk antagelse. Hvis Berlingskes chefredaktør IKKE var et rationel begrænset menneske, men en AI robot, ville man nok med stor sandsynlighed have fanget at historien var en and

-
Thorkild: Ja lige netop, kun anvendelse af AI kan stoppe AI, men også kun teoretisk. Problemet er bare her, at det kan gå fuldstændigt i selvsving, dvs at hastighederne omkring kunstig intelligens med bl.a. algoritmer, som vi kender godt til i dag, fremover vil kunne virke helt fri af menneskets (programmørens) langsommelighed. Så er selvsvinget startet.
-
Netop Revsbæk. Udviklingen indenfor AI fortæller jeg lidt om i Investeringpodcasten fra onsdag. Der er et link i indlæg 112901 i denne tråd.
-
Det amerikanske militær (rettere sagt en oberst) er nu ude og rette historien til således, at det blot er et hypotetisk eksempel.
Spørgsmålet er om det er AI som har fået dem til at justere historien (det er gas).
Militærchef trækker i land om dræberdrone
USA's luftvåben afviser, at simuleret øvelse med oprørsk drone har fundet sted. Oberst trækker udsagn tilbage.
nyheder.tv2.dk (nyheder.tv2.dk)
-
Men som havde det været krig, for ikke at forskrække folk, så får du nok kun hele sandheden, hvis den er "belejlig".
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind