bgadk og ande
-
Farvel til endnu en konservativ statsminister. Det er, velfortjent, ved at være slut for de konservative i England. Heldigt for dem at der er nogle år til at de SKAL udskrive valg.
Inkompetence ikke bare politisk, men også mange steder i centraladministrationen.
Måske ender de som Italien, hvor befolkningen var EU positive, fordi det var en mulighed for at minimere de italienske politikere og embedsmænds indflydelse?
-
Endnu en artikel om FSB's forberedelser og fejl til invasionen:
https://www.washingtonpost.com/world/interactive/2022/russia-fsb-intelligence-ukraine-war/En rigtig god retrospektiv artikel om krigens baggrund.
-
En af fejlene hænger sammen med, at Putin er uddannet som KGB-agent - ikke som politiker. Hvis man vil overtage et andet land, er det ikke nok at hyre agenter. Man skal også bruge partimedlemmer i et parti, hvis hovedmål er genforening med Rusland.
Det var sådan, Hitler gjorde med Østrig og Sudeterlandet. Men Putin gør bare det, han har lært. Det rækker heldigvis ikke.
-
Her er endnu en artikel om Ruslands krig.
'Russia ends nowhere,' they say Sociologist Grigory Yudin discusses a year of war and what comes next
https://meduza.io/en/feature/2023/02/25/russia-ends-nowhere-they-say
-
Putin troede at de pro russiske partier i Ukraine havde folkelig opbakning, og at regeringen var betalt af USA og stod i modsætning til befolkningen. Og det mindretal som støttede Ukraines selvstændighed blot skulle "genuddannes"/slås ihjel....
Putin havde hele to regeringer klar baseret på forskellige pro-russiske fraktioner/partier...
Men i KGB tankegang så er partier bare noget man opfinder og financierer - folkelig opbakning er irrelevant, på samme måde som "folkeafstemninger" bare kan foretages med et allerede forudbestemt resultat.
-
En længere meningsmåling om Ukraine krigen. Overraskelsen er nok at folk i Indien føler sig mere forbundet med Rusland end med Vesten.
Interessant læsning.
-
Henry Kissinger er 100 år og "still going strong"...
For nyligt er "realisten over alle realister" blevet interviewet af The Economist.
https://www.economist.com/kissinger-transcript
Nøgle punkter:
-Der er behov for nedskalering af retorikken omkring Taiwan, men derimod ikke for den militære oprustning.
-Ukraine bør blive medlem af NATO efter fredsslutning.
-Hvis Kina er dem som laver fredsslutningen, så bliver det uden NATO medlemsskab til Ukraine.
-Kissinger tror stadig på 24. februar 2022 våbenstilstandslinjen som ny grænse.
-Kineserne foragter russerne. Det er en midlertidig alliance de har. Han sagde at Macron fik en bedre modtagelse i Beijing end Putin, og at Deng i sin tid sagde at hele det østlige Rusland grundlæggende tilhørte Kina....Jeg er generelt normalt ikke særlig enig med Kissinger, men man kan ikke andet end være imponeret at han som 100 årig stadig kæmper for at være relevant.
Og en del punkter kan man da godt være enig i, og hans observationer fra et langt liv helt inde i magtens centrum, er unikke. -
Han er dog blevet verbal vanskelig at forstå!
Og jeg synes han har sagt ganske fornuftige ting igennem sit liv - så nok mere enig med ham.
Taktisk er det vel ikke så klog at gå efter Kina lige nu, da man ønsker Kinas hjælp til at lægge pres på Rusland.
Og ja, Kina er begyndt at bruge kinesiske navne få russiske byer.
https://gaodawei.wordpress.com/2023/02/23/2023-rfi-china-changes-china-russia-border-place-names/
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind