Gældsloft-krise - Er det alvorligt?
-
Det er ikke så meget økonomien, gælden og de stigende renter, der bekymrer mig, men derimod den lille men meget afgørende gruppe af meget lidt konstruktive/gale republikanere. De har ingen hæmninger, ingen ansvarlighed og de er ganske enkelt for dumme (og for ligeglade og for selvglade) til at forstå, hvad det er fotkræfter de risikerer at sætte i spil. Tilsammen har de hjernekapacitet som en 8-årig.
-
Men forresten en interessant observation han kommer med mht de lange renter
-
Meget flot og interessant gennemgang af situationen.
Der var møde i Det Hvide Hus igår, hvor alle kongressens leder mødtes med Præsident Biden. Her sagde den republikanske mindretals leder efter møder at der bliver ikke noget med at bryde gældsloftet. Han vil gerne have en masse sparetiltag men han er enig i at dette må ikke går ud over klippen og ned i afgrunden. Jeg er fortsat skeptisk men mere optimistisk end igår før dette møde.
-
Mitch McConnell gav en en udtalelse til pressen igen igår og nu er pludslig ikke så klar i mæglet. Nu bakker han pludslig op om at Kevin McCarthy's lovforslag må gennemføres. Det er lidt et valg mellem pest eller kolera. Han kritisere også Biden for at ikke at have ville forhandlet tdiligere og her har han lidt en pointe. Men han spiller nu med på legen om at bruge USA gældsituation som gidsel.
Der bliver derfor en "cliff hanger" og jeg kan høre at det amerikanske erhvervlivs top-folk er også begyndt at rør på sig. Her er interview med JPMorgan CEO Jamie Dimon, hvor han også kommenter på bank-krisen, som også fortsat er aktuel:
-
Kopier evt linket i broweren:
-
USA/Yellen: Vi må afstå nogle betalinger hvis loft ikke hæves - GENT
15.5.2023 06.35 • MarketWire •
Den amerikanske finansminister Janet Yellen vurderer, at den føderale regering bliver nødt til afstå fra nogle af sine betalingsforpligtelser, hvis Kongressen ikke hæver gældsloftet.-
Hvis Kongressen undlader at gøre det (hæve gældsloftet, red.), vil det virkeligt skade vores kreditvurdering, siger hun i et interview med Bloomberg Television fredag.
-
Vi bliver så nødt til at misligholde vores forpligtelse, uanset om det er betalinger på statsobligationer eller betalinger til socialsikringsmodtagere, fortsatte hun.
Det har USA stort set aldrig gjort.
- Det er noget, Amerika ikke har gjort siden 1789. Og vi bør ikke starte nu. Vi har ikke diskuteret, hvad vi skal gøre.
Yellen blev også spurgt til, om mange markedsdeltageres antagelse om, at finansministeriet ville prioritere betalinger af renter og hovedstol på statspapirer, var korrekt.
Den antagelse er baseret på diskussioner mellem centralbanken og finansministeriets embedsmænd under opgøret om gældsløftet i 2011
- Min forståelse - jeg var i Fed i 2011 - er, at denne plan aldrig blev præsenteret for præsidenten og aldrig godkendt, sagde Yellen, som var næstformand i Fed dengang.
Hun understregede også i interviewet, at hun arbejder fuldtid med Kongressen for at hæve gældsloftet og det er der hendes fokus er og ikke på hvad der skal ske, hvis det ikke hæves.
.\˙ MarketWire
Claus Mikkelsen
-
-
De er nu enige om at fortsætte med at snakke sammen...:
https://www.cnbc.com/2023/05/16/debt-ceiling-white-house-meeting.html
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind