Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

FED - Nu har vi (formentlig) nået rentetoppen

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
1 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Federal Reserve hævede formentlig sin rente for sidste gang i denne "cyklus". Spørgsmålet er om investorerne reelt er blevet meget klogere på de kommende måneder og om deres forventninger/håb bliver indfriet

    Federal Reserve hævede sin rente med 0,25 %

    Det var som forventet
    Det var også generelt opfattelsen, at den næste (i går) formentlig ville blive den sidste.Det er også konklusionen efter præsentationen og pressekonferencen

    Federal Reserve vil nu se tiden lidt an og vurdere de samlede effekter af renteforhøjelse fra 0-5 % i kombination med strammere kreditvilkår fra bankerne og konjunkturforløb i øvrigt

    Spørgsmålet er hvor meget klogere investorerne reelt er blevet?
    Markedsrenterne faldt i kølvandet på annonceringen
    2 årige renter ligger omkring 3,80 %, mens de 10 årige renter dykkede ned til 3,33 %
    Rentestrukturen forbliver ekstremt invers, som det fremgår af figur 1Investorerne forudser/håber, at FED inden længe vil begynde at sænke renterne igen
    Det har FED dog ingen planer om
    Inflationen er stadig ukomfortabel høj

    Højere renter i længere tid. Bliver investorerne renteskuffede?

    Økonomien er under afkøling og det vil trække inflationen og inflationsforventningerne med ned. Ting tager dog tid, og der er en reel risiko for at de rentenedsættelser som ligger i kurven kommer på et senere tidspunkt end investorerne håber og forventer. Renterne er høje og også langsigtet for høje, men FED Funds kan forblive høje i en betydelig del af 2023. Det som driver aktieinvestorerne er dog næppe niveauet for FED Funds, men mere rentestrukturen, og den tilsiger fortsat væsentlig lavere renter.

    Figur 1: USA rentestruktur. (klik på billedet for at gøre det større)

    Link Preview Image
    US Treasury Yield Curve

    An app for exploring historic interest rates

    favicon

    (www.ustreasuryyieldcurve.com)

    112431_image002_13_.png

    1 Reply Last reply
    2
    • TheNoteT Offline
      TheNoteT Offline
      TheNote
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      ECB .. efter 0,25. We are NOT pausing and have more ground to cover .. så altså flere hikes forude !

      Link Preview Image
      Webcasts: ECB monetary policy decisions

      Webcasts of ECB press conferences

      favicon

      European Central Bank (www.ecb.europa.eu)

      1 Reply Last reply
      0

      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

      With your input, this post could be even better 💗

      Tilmeld Log ind

      • Log ind

      • Har du ikke en konto? Tilmeld

      • Login or register to search.
      • First post
        Last post
      0
      • Debatforum
      • Seneste
      • Populære
      • Bruger