FED - Nu har vi (formentlig) nået rentetoppen
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Federal Reserve hævede formentlig sin rente for sidste gang i denne "cyklus". Spørgsmålet er om investorerne reelt er blevet meget klogere på de kommende måneder og om deres forventninger/håb bliver indfriet
Federal Reserve hævede sin rente med 0,25 %
Det var som forventet
Det var også generelt opfattelsen, at den næste (i går) formentlig ville blive den sidste.Det er også konklusionen efter præsentationen og pressekonferencenFederal Reserve vil nu se tiden lidt an og vurdere de samlede effekter af renteforhøjelse fra 0-5 % i kombination med strammere kreditvilkår fra bankerne og konjunkturforløb i øvrigt
Spørgsmålet er hvor meget klogere investorerne reelt er blevet?
Markedsrenterne faldt i kølvandet på annonceringen
2 årige renter ligger omkring 3,80 %, mens de 10 årige renter dykkede ned til 3,33 %
Rentestrukturen forbliver ekstremt invers, som det fremgår af figur 1Investorerne forudser/håber, at FED inden længe vil begynde at sænke renterne igen
Det har FED dog ingen planer om
Inflationen er stadig ukomfortabel højHøjere renter i længere tid. Bliver investorerne renteskuffede?
Økonomien er under afkøling og det vil trække inflationen og inflationsforventningerne med ned. Ting tager dog tid, og der er en reel risiko for at de rentenedsættelser som ligger i kurven kommer på et senere tidspunkt end investorerne håber og forventer. Renterne er høje og også langsigtet for høje, men FED Funds kan forblive høje i en betydelig del af 2023. Det som driver aktieinvestorerne er dog næppe niveauet for FED Funds, men mere rentestrukturen, og den tilsiger fortsat væsentlig lavere renter.
Figur 1: USA rentestruktur. (klik på billedet for at gøre det større)

-
ECB .. efter 0,25. We are NOT pausing and have more ground to cover .. så altså flere hikes forude !
Webcasts: ECB monetary policy decisions
Webcasts of ECB press conferences
European Central Bank (www.ecb.europa.eu)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind