Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fredag d. 4. august 2023 Bavarian Nordic A/S 8,96 03-08-2023 Netcompany Group A/S 8,46 28-07-2023 Novozymes A/S 8,33 01-08-2023 Ambu A/S 5,88 02-08-2023 Zealand Pharma A/S 4,34 02-08-2023 ChemoMetec A/S 3,84 03-08-2023 FLSmidth & Co. A/S 3,69 02-08-2023 GN Store Nord A/S 3,11 01-08-2023 Royal Unibrew A/S 2,78 01-08-2023 Pandora A/S 2,73 31-07-2023 Noble Corporation Plc 2,29 04-08-2023 ISS A/S 2,27 31-07-2023 NKT A/S 1,73 24-07-2023 ALK-Abelló A/S 1,63 03-08-2023 Rockwool A/S 1,4 03-08-2023 Torm plc 1,39 03-08-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,28 13-07-2023 Tryg A/S 1,21 31-07-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,92 28-07-2023 H+H International A/S 0,88 03-08-2023 H. Lundbeck A/S 0,85 31-07-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,78 03-08-2023 Sydbank A/S 0,78 26-07-2023 Topdanmark A/S 0,71 26-07-2023 Jyske Bank A/S 0,66 03-08-2023 Alm. Brand A/S 0,62 24-07-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 Demant A/S 0,6 24-07-2023 DSV A/S 0,58 28-07-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,56 24-07-2023 Ørsted A/S 0,51 31-07-2023 CBrain A/S 0,49 27-07-2023 Coloplast A/S 0,49 27-07-2023 Carlsberg A/S 0,48 31-07-2023 Genmab A/S 0,43 04-07-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 12-07-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,29 02-08-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,22 31-07-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,19 27-07-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Danske Bank A/S 0,1 02-08-2023
  • Lidt om olie

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    1) Daglig global olieforbrug, 2022: 97 million tønder (ca. 20 mio tønder hører under USA) https://www.statista.com/statistics/265239/global-oil-consumption-in-barrels-per-day/ 2) Daglig OPEC olieproduktionen, 2022-2024: 34-40 mio tønder https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-06-05-saudi-arabien-skaerer-i-olieproduktionen-for-at-styrke-prisen https://www.statista.com/statistics/265205/oil-production-in-opec-countries-in-barrels-per-day 3) USA Strategic petroleum reserve (SPR): 714 million tønder https://stillwaterassociates.com/just-how-much-reserve-does-the-spr-have-and-whats-it-for/ https://www.atlasobscura.com/places/bryan-mound-strategic-petroleum-reserve (underground salt caverns) "Live" SPR-data: https://www.spr.doe.gov/dir/dir.html 4) Verden Oliereserver https://www.opec.org/opec_web/en/data_graphs/330.htm 5) Why Venezuela Is So Poor Despite Having So Much Oil (Dutch disease, corruption) https://www.youtube.com/watch?v=iieBGozeODE [image: 114347_spr.png] [image: 114347_Bryan_moud_salt_dome_diagram_by_the_louisianadepartment_of_natural_resources_copy.jpg]
  • Opdatering på pharma-biotekselskaber uge 31

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Deutsche Bank hæver kursmålet for Novo Nordisk, men samtidig er der kommet erstatningskrav mod selskabet samt mod Eli Lily. Bavarian Nordic opjusterer, og det samme gør Genmab, som kommer med regnskab senere torsdag. Zealand Pharmas aktiekurs er ramt af svingninger. Til gengæld går det godt for aktiekursen hos Hansa Biopharma. https://www.youtube.com/watch?v=7Bp2Ox5BirE&t=527s
  • Regeneron Pharmaceuticals Inc.

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Regeneron Pharmaceuticals Inc. Regeneron Pharmaceuticals, Inc. er en amerikansk bioteknologivirksomhed der forsker, udvikler, fabrikerer og klargør medicin til markedet Udvikler produktkandidater til behandling af patienter med øjensygdomme, allergiske og inflammatoriske, kardiovaskulære og metaboliske, infektionssygdomme, sjældne sygdomme, kræft, smerte og hæmatologiske tilstande. Har samarbejds- og licensaftaler med Sanofi, Bayer, Teva, Roche, AstraZeneca og et hav af andre vigtige spillere Regeneron accelererer og forbedrer den traditionelle lægemiddeludviklingsproces gennem VelociSuite-teknologier, såsom VelocImmune, der bruger unikke genetisk humaniserede mus til at producere optimerede fuldt humane antistoffer og gennem Regeneron Genetics Center, der udfører en af de største genetik-sekventeringsindsatser i verden. Man bruger dette til at identificere beskyttende mutationer og tilbageføre disse mutationer til lovende lægemiddelkandidater Fokus på teknologiplatforme og genetiske terapier Investerer stadig meget i R&D - USD 4.3 mia. i 2023 11.800 ansatte De vigtigste midler lige nu er Eylea - Middel mod flere forskellige øjensygdomme, der giver synsnedsættelse Libtayo - Middel mod hudkræft (CSCC) Dupixen - Middel mod kronisk atopisk eksem Q2 2023 rapport kommer 3. aug 2023 Nøgletal Kurs: 729,88 Market Cap: 80.075B P/E: 20,04 Forward P/E: 17,50 P/S: 6,47 P/B: 3,33 Enterprise value: 71.625B Profit margin: 33,81% Operating margin : 38,08% ROE: 19,27% ROA: 10,44% Indtjeningsvækst kvartal: -16,70% Omsætningsvækst kvartal: 6,60% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Stort frit cashflow Meget høje margins Gældsfri (gælden er dækket af kontanter) Leverer kontinuerligt bedre end markedet forventer Spændende pipeline med over 21 fase 2/3 forsøg Flere potentielle FDA-indsendelser: 2023-2025+ Verdens førende menneskelig sekventering -2+ mio exomer sekventeret - koblet til elektroniske sundhedsjournaler - 100+ samarbejder globalt Immunologisamarbejdet med Sanofi bliver ved at kaste midler af sig, senest med Dupixent. Opkøbte i Maj 2022 Checkmate Pharmaceuticals der er stærke indenfor immunterapi overfor kræftsygdomme Opkøbte i Juli 2022 de fulde rettigheder til Libtayo fra Sanofi der er et lægemiddel mod hudkræft Har vist godt lederskab og anvendt det voldsomme cashflow fra REGN-COV til opkøb der styrker fremtiden indenfor kræftområdet Aktionærvenlige tilbagekøbsprogrammer Q1 2023 viste et fald på -6% i Eylea-salget, men samtidig steg den samlede omsætning +7% på grund af væksten i andre lægemidler som Libtayo og Evkeeza Dupixent salget steg +37% i Q1 2023 Kodiak Sciences har afbrudt undersøgelser af deres øjensygdomskandidat tarcocimab efter fiasko i to fase3-studier Ledelsen mener at Dupixents sikkerhed og effektivitet er en stærk nok voldgrav mod ethvert konkurrerende lægemiddel. Hvad taler imod ? En stor del af omsætningen er fordelt på få produkter. For nogle er man en one-trick pony. Har tidligere været massivt undervurderet når jeg har kigget på den med P/E under 10, dette er ikke længere tilfældet hvor man nu er fair, hvis ikke højt prissat. Usikkerhed i forhold til forskellige patentudløb for Eylea. Derfor det var så vigtigt med en ny dose der kan udvide patentperioden. Man kan godt være i tvivl om casen på kort/mellemsigt uden Covid omsætning, og eventuelle problemer med patenter, men pipeline og opkøb gør det er spændende på lang sigt To forsøg har vist at Eylea, som normalt gives i doser på 2 milligram hver ottende uge, var lige så effektivt, når det blev givet med 8 mg med længere intervaller. FDA afviste godkendelsen af en dosis på 8 mg så det var et kæmpe slag for firmaet. FDA nævnte en løbende gennemgang hos en tredjeparts fyldstof som årsagen til afvisningen. Så det handler udelukkende om en forsinkelse, men en dyr en af slagsen. Øget konkurrence på lægemiddelmarkedet for øjensygdomme Holdning Fremtiden for Regeneron afhænger desværre meget af Eylea-udfordring Er man langtidsinvestor bør man kunne se forbi problemerne med Eylea i betragtning af virksomhedens eksisterende produkter og pipelines potentiale. Det man hele tiden skal holde øje med i casen er om man lykkedes med at reducere sin afhængighed af Eylea Jeg ejer selv aktier i dette selskab hvor den fylder 2,36% i porteføljen, efter at have reduceret i 2 omgange. Det har været en diamant for mig, men hvad tænker I omkring fremtiden for dem ?
  • Mærsk regnskab fredag

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hvad har I af forventninger? Synes kursmålene har fået lidt ug på det seneste.
  • McDonald's Corp.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er McDonald's Corp. McDonald's Corporation driver og udbyder(franchise) McDonald's restauranter verden over. Man er verdens største restaurantkæde og der findes 38.000+ restauranter på verdensplan i 119 lande. Man var banebrydende for franchisemodellen og byggede sit imponerende imperium gennem partnerskaber med uafhængige restaurantfranchisetagere rundt om i verden. Firmaet tjener mere end 60% af sin omsætning fra franchise-royaltygebyrer og leasingbetalinger, mens resten kommer fra virksomhedsdrevne butikker på tværs af dets tre kernesegmenter: USA, internationalt drevne markeder og internationale udviklings-/licenserede markeder. McDonald's ejede 55% af ejendommen og 80% af bygningerne i sit franchisesystem i slutningen af 2021, hvilket giver det en betydelig indflydelse på opretholdelse af kvalitetsstandarder og konsistens Har planer om at åbne en helt ny kæde kaldet CosMc's. Konceptet bliver testet i USA i 2024 Internationalt er 84% franchise, hvor det i US er 95% Betjener 63 mio. kunder hver dag rundt om i verden "you're either green and growing or you're ripe and rotting." Accelerating the Arches-strategi Næsten 2 mio. mennesker arbejder i en McDonald's-brand restaurant globalt, hvor cirka 200.000 er ansat i selve koncernen. Nøgletal Kurs: 289,62 Market Cap: 211.45B ** Datakilde fejl fra yahoo finance i øjeblikket. Hvad taler for ? I 2022 voksede man den globale omsætning med med næsten 11% og gæsteantallet steg med +5%. En af verdens stærkeste brands og mere relevant end nogensinde. Verdensklasse og strømlinet logistik forretning, meget mere end bare burgere Omstillingsparat og prøver altid med nye menuer Stadig massiv vækst Verdens måske bedste til initiativer til at strømline interne processer Udbyttebetalende Omfattende distribution Ledelsens evne til at forbedre den økonomiske præstation selv under et barsk miljø. Er lykkedes med at hæve priser på menuer mere end inflationen Menuer ser anderledes ud over hele verden, hvor det er lykkedes med at tilpasse lokale forhold Firmaet forventer en mildt til moderat U.S. recession og en, der er lidt dybere og længere i Europa. I modsætning til den sidste recession, hvor man stolede på sin dollarmenu for at fastholde lavindkomstforbrugere, planlægger kæden at modvirke den forventede økonomiske nedtur ved hjælp af digitale ordrer og levering Digitale ordrer og levering har stadig voldsomme vækstmuligheder Lykkedes med at tage fra kunder fra dyrere alternativer så man har kundetilvækst selvom man har hævet priserne meget. Så man taber de kunder man tjener mindst på, men har fået nogle man tjener mere på Stærk vækst i Brasilien og Japan, men Kina stadig er et problem Er lykkedes med deres McCafé koncept hvilket igen viser man er meget mere end bare burgere og man let kan omstille sig. Man lykkedes på tværs af generationer og deres præferencer at forblive relevante for kunderne Globalt sammenligneligt salg steg +11.7 % i Q2 2023. Succesfuld eksekvering på restaurant niveau, kulturelt relevante brand- og marketingkampagner og fortsat digital vækst og leveringsvækst bidrog til det stærke salgsresultat Hvad taler imod ? Helsetrend i gang der ikke harmonerer med konceptet, men man kan omstille sig til meget Historisk dyr hvor man handler til et meget større premium til s&p end tidligere. Den manglende vækst i samfundet, samtidig med inflationen gør at rådighedsbeløbet svinder hos kunderne samtidig med priserne hæves, omvendt er det ikke tydeligt når man ser på salgstal at folk fravælger dem, men mere at segmentet måske ændres lidt. Hvis den globale økonomi går i stå, kan det påvirke McDonald's indtjening negativt. Stærk konkurrence fra andre fastfoodkæder Aftalen med Carlyle Group, Citic Ltd. Citic Capital Holdings der driver og administrere McDonald's kinesiske og Hongkong-restaurantnetværk har ikke været succes, og det ligner der kommer til at ske noget på denne front. Holdning Jeg er vild med dette selskab, på trods af jeg ikke selv har den i porteføljen længere. Alt er gennemtænkt ned til mindste detalje, og man er super omstillingsparat hvilket gør at man kan sælge hvad som helst, hvis behovet var der. Hvis jeg får en ansøger der tidligere har været hos McDonald's så ved jeg at det er en ressource der ved hvad det vil sige at arbejde. Samtidig har man bevist at man har Pricing Power. Omvendt syntes jeg den ALT for dyr i øjeblikket, men det har den været længe. Ingen position Er der nogen der ser en fremtid uden et succesfuldt McDonald's ?
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Torsdag d. 3. august 2023 Bavarian Nordic A/S 8,86 02-08-2023 Netcompany Group A/S 8,46 28-07-2023 Novozymes A/S 8,33 01-08-2023 Ambu A/S 5,88 02-08-2023 Zealand Pharma A/S 4,34 02-08-2023 ChemoMetec A/S 3,85 02-08-2023 FLSmidth & Co. A/S 3,69 02-08-2023 GN Store Nord A/S 3,11 01-08-2023 Royal Unibrew A/S 2,78 01-08-2023 Pandora A/S 2,73 31-07-2023 ISS A/S 2,27 31-07-2023 Noble Corporation Plc 2,26 03-08-2023 NKT A/S 1,73 24-07-2023 ALK-Abelló A/S 1,65 02-08-2023 Torm plc 1,58 28-07-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,28 13-07-2023 Rockwool A/S 1,24 31-07-2023 Tryg A/S 1,21 31-07-2023 H+H International A/S 0,98 18-07-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,92 28-07-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,88 19-07-2023 H. Lundbeck A/S 0,85 31-07-2023 Sydbank A/S 0,78 26-07-2023 Topdanmark A/S 0,71 26-07-2023 Jyske Bank A/S 0,63 20-07-2023 Alm. Brand A/S 0,62 24-07-2023 Demant A/S 0,6 24-07-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 DSV A/S 0,58 28-07-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,56 24-07-2023 Ørsted A/S 0,51 31-07-2023 Coloplast A/S 0,49 27-07-2023 CBrain A/S 0,49 27-07-2023 Carlsberg A/S 0,48 31-07-2023 Genmab A/S 0,43 04-07-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 12-07-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,29 02-08-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,22 31-07-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,19 27-07-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Danske Bank A/S 0,1 02-08-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Verisk Analytics, Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Verisk Analytics, Inc. Verisk Analytics, Inc. er et førende amerikansk multinationalt dataanalyse- og risikovurderingsfirma til den globale forsikringsindustri. Strategisk beslutning om igen at fokusere udelukkende på forsikring og har været igennem en transformation i forretningen. Tjenester til at evaluere og håndtere risici, forudsige tendenser, udføre kreditvurderinger, styrke beslutningstagning og forbedre operationelle processer. Top 100 amerikanske ejendoms-/skadeforsikringsselskaber er kunder. Teams på tværs af 20+ lande 7.000+ ansatte Kommer med Q2 rapport i dag Nøgletal Kurs: 229,22 Market Cap: 33.189B P/E: 47,16 Forward P/E: 35,59 P/S: 13,25 P/B: 484,61 Enterprise value: 36.005B Profit margin: 20,14% Operating margin : 43,71% ROE: 54,40% ROA: 11,08% Indtjeningsvækst kvartal: -88,30% Omsætningsvækst kvartal: 1,20% Udbytte: 0,59% Hvad taler for ? Med klimaforandringer er det meget vigtigt at man får inddraget eksperter der kan risikovurdering. Stærk track rekord. Attraktive margins Omfattende datanetværk og avancerede algoritmer og kunstig intelligens til at levere indsigt, værdifulde analyser og prognoser fra store mængder data. Pick & Shovel investering i forsikringsbranchen. Leverer en bred vifte af risikostyringsløsninger, der dækker en bred vifte af risikoer Virksomhed af høj kvalitet der også har været prissat sådan i lang tid. Virker til at have en markant voldgrav hvor man er en integreret del af forsikringssektorens infrastruktur Aktien har defensive kvaliteter. Proprietær platformsanalyse, der driver handlingsorienteret indsigt. Datasæt (19 petabyte information), markedsekspertise og innovative værktøjer Detaljerede informationer om 6+ mio. kommercielle bygninger En forsikringssvindeldatabase med 1.5 mia. skadesanmeldelser. Modeller, der dækker naturlige farer i 100+ lande Datacentre er blevet udskiftet med AWS. Aktivistinvestor D.E. Shaw har de seneste år presset en del ændringer igennem, der vedrører frasalg samt skift i ledelsen. Har mere erfaring med modeller inden for forsikring end nogen anden aktør. Udbyttepolitik er vedtaget og eksekveret som sammen med aktietilbagekøb giver værdi tilbage til aktionærerne. Q1 2023 viste organisk omsætningsvækst på +9,8% og EBITDA-vækst på +15,7%, Hvad taler imod ? Meget højt prissat, hvor man eks. handler til P/S på 13.25 Spørgsmålet om mange af de nye AI og dataanalyse services kommer til at overhale dem. Man har problemer med væksten, og hvis man ser på seneste 10 års CAGR ligger den på 5.9% Har underpræsteret sit potentiale under den gamle ledelse. En stærk niche, men ikke nødvendigvis en voksende forretning. Moden markedsposition i en moden sektor skriger ikke vækst. Holdning Aktien er af af høj kvalitet og har en voldgrav, men i forhold til indtjeningen er det svært at se, hvor den voldsomme vækst værdisætningen kræver skal komme fra. For dyr til at være relevant at kigge mere på for mig. Ingen position Nogen der har kendskab til andre underliggende services i sektoren ?
  • Korte obligationer

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg overvejer at købe en kort realkreditobligation med ½-1 års løbetid, men ved ikke rigtigt, om det kan svare sig. Nykredit giver omkring 3% i rente på en aftalekonto med ½ års opsigelse, og så vidt jeg kan se, er det noget af det samme man kan få ved korte obligationer. Eller er der noget, jeg overser? Jeg har ikke handlet obligationer før.
  • Webinar: Anti-Obesity Treatments: Key trends, breakthroughs

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Anti-Obesity Treatments: Key trends, breakthroughs, and novel opportunities Date & Time Aug 10, 2023 02:00 PM in Copenhagen Description: Current estimates indicate 650 million people are obese globally, and the treatment market is in the midst of a major transformation. While current market penetration with anti-obesity medication is poor, the pipeline to 2030 is competitive and expansive, indicating significant potential for market growth and reduction in disease burden. Off the back of the recent 83rd American Diabetes Association Annual Scientific Session, Airfinity is providing a holistic look at the key themes and findings of the conference, and will go on to discuss the implications for the industry going forward. Combined with Airfinity's proprietary disease outcomes modelling, this exclusive virtual seminar will provide an independent analysis of cardiometabolic and infectious disease-related outcomes exacerbated by obesity prevalence, and forecast the potential impact of these novel therapeutics under different risk scenarios. We are also very pleased to welcome Professor Arne Astrup to the session, who will be providing an introduction to global obesity crisis and its effects on comorbidities, health outcomes, and society, including an introduction to the treatments landscape. Register your place today. All registrants will receive the webinar on-demand so even if you're unable to join live, make sure to sign up! https://us02web.zoom.us/webinar/register/8216902807680/WN_CRW3vs5kRUmUiaCjzshoUw#/registration [image: 114324_fullsizeoutput_2082.jpeg]
  • Tag et "smugkig" på Hansa Biopharma (Stockholm børsen)

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    U
    Efter nogle år med en meget skuffende og volatil kursudvikling (herunder med udbredt shorting) på Hansa Biopharma, ser det ud til at kursudviklingen måske, kan vende positivt opad i løbet af de kommende uger og måneder. Der er en hel del "triggers" i løbet af 2023-24, der kan medføre en interessant potentiel kursopgang og en mulighed for at tiltrække en større opmærksomhed og fokus på aktien. Se f.eks. svenske Penser Banks seneste analyse af aktien: Penser skriver bl.a.: "I vår intervju med Hansa upprepades budskapet att bolaget förväntar sig att lanseringen av Idefirix i Europa är på väg att gå in i nästa fas och att vi bör se en tilltagande försäljning under H2 2023. Som vi nämnde i vår förra analysuppdatering är det primärt två drivare till den här förväntade utvecklingen: förändringen i Eurotransplants allokeringssystem, samt de positiva beskeden kring kostnadsersättning för Idefirix som kommit in under det senaste året. Den händelse med störst potentiell kurspåverkan är enligt vår bedömning topline-data från fas II-studien på patienter med GBS (est. H2 2023)". https://docs.penser.se/research/2953-A/hnsa20230721.pdf https://mfn.se/a/penser-access/mot-ett-handelserikt-h2-hansa-biopharma Det er ingen anbefaling for køb af aktien. Men derimod et forslag til overvåge aktien på en OBS-liste eller lignende overvågningsliste for dermed at følge udviklingen i den kommende tid etc. Jeg er selv ny ejer af aktien.
  • Regnskab fra NorthMedia torsdag

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Jeg har "on and off" haft investeret i North Media, og det har sandt at sige ikke været en guldrandet investering. Et kig på det seneste års kursudvikling viser, at der kun 1 gang har været pæne kursgevinster at hente i aktien. Fra en kurs på 35,5 kr. den 10/5 2019, til 42,3 kr. den 22/11 2019, til 62,4 kr. den 17/2 ovenpå et af selskabets bedste resultater nogensinde, og så til 33,8 kr. den 18/3 efter den efterhånden obligatoriske corona-udmelding om usikkerhed om resultaterne i 2020. Vi kender en række facts om 2020. Den 20/4 meddelte NM, at de solgte/afleverede deres avisafdeling til Jysk-Fynske medier, og at det ville betyde en forbedring af NM's EBIT i 2020 på ca. 15 mio. kr. Der forsvinder omsætning, men der forsvinder også et underskud på mellem 8 og 12 mio. kr. nok det sidste i forhold til udviklingen på avismarkedet. Vi ved, at NM's store værdipapirbeholdning pr. 17/3 havde mistet ca. 72 mio. kr. i kursværdi. Til sammenligning gav beholdningen et overskud på 122 mio. kr. og så sent som 31/1 2020 havde beholdningen en værdi på ca. 413,7 mio. kr. og en gevinst alene i januar 2020 på ca. 13,7 mio. kr. De største aktieposter er Amazon, SimCorp, Genmab, DSV og MasterCard. Med kursudviklingen i de seneste uger bliver det helt interessant at høre, om dele af tabet på 72 mio. kr. er indhentet. Vi ved, at NM forrenter sin egenkapital i 2019 med 34% - en helt utrolig præstation i en tid med minus renter. Vi ved også, at ved den seneste udmelding fra NM skønnede selskabet, at der i 2020 ville kunne nås en omsætning på ca. 1,1 mia. kr. og en nettoindtægt på mellem 160 og 190 mio. kr. Men også at NM har meldt ud, at både omsætning og nettoindtægt nok bliver lavere end forventet. Efter frasalget af North Media Aviser ser koncernen således ud: North Media koncernens strategi er uændret North Media koncernens aktiviteter vil efter salget bestå af 3 forretningsområder: FK Distribution formidler tilbud til forbrugernes postkasser og mailbokse. FK Distribution er Danmarks førende distributør af husstandsomdelt information fra detailhandlen. North Media Online formidler lejeboliger, stillinger og lån via platformene BoligPortal, Ofir og 50%-ejede LeadSupply. BoligPortal.dk er markedsleder inden for lejeboliger i Danmark. BEKEY giver distributionsselskaber, hjemmeplejer og andre adgang til bl.a. opgange. BEKEY er Danmarks førende udbyder af cloud-baserede nøgleløsninger og systemer til adgangskontrol. Kun sidstnævnte forretningsområde vil give underskud i 2020, men forventeligt et positivt resultat i 2021, fordi der i 2020 investeres mange penge i såkaldte SmartRelays i Københavnsområdet. Med udviklingen i udbringning af både tryksager og især madvarer fremover vil let adgang til boligopgange blive et must, og jeg tror, at Bekey fremover vil blive et godt aktiv i koncernen. North Media har ikke fraskrevet sig retten til på et senere tidspunkt i 2020 at udbetale det udskudte udbytte på 4 kr. pr. aktie. Summa summarum har vi at gøre med en aktie, der absolut ikke nyder stor bevågenhed eller interesse på Fondsbørsen, og det er en af de allerstørste svagheder ved denne aktie. ABG Sundal Collier har udarbejdet en meget omhyggelig og detaljeret analyse af North Media, og NM har i øvrigt selv betalt for analysen. Konklusionen vedrørende kursen - inden coronapåvirkningen - kunne være en børskurs mellem 46 og 68 kr. Jeg tænker, at der igen kommer et pænt Q1 regnskab fra North Media torsdag den 7/5, og forhåbentlig en god og retfærdig positiv kursudvikling for dette kernesolide selskab, med en forventet p/e på 7,0 i 2020. Samt en nogenlunde stabil indtjening resten af 2020. Der er vist ingen af de ovennævnte forretningsområder, der umiddelbart skulle kunne miste noget på grund af coronakrisen.
  • DSV A/S

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er DSV A/S DSV A/S er en verdensomspændende transport- og logistikvirksomhed og blandt de allerstørste transportudbydere i verden med vej, luft, sø og tog ydelser. #3 blandt de største 3PL-virksomheder globalt Hovedparten af dets aktiviteter kommer fra dets europæiske lastbilnetværk og luftfragt- og søfragtforretninger. Opkøb og konsolidering har været en aktiv virksomhedsstrategi til vækst. Opkøbte i 2021 Global Integrated Logistics der diversificerer sin indtægtsbase ved at tilføje skala i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Det gjorde dem dermed til en af verdens tre største transport- og logistikvirksomheder. 75.000+ medarbejdere i 80+ lande 1.600 kontorer og logistikfaciliteter H1 rapport kommer i morgen tirsdag 25.07.2023 Nøgletal Kurs: 1474,00 Market Cap: 314.487B P/E: 20,29 Forward P/E: 24,51 P/S: 1,46 P/B: 4,52 Enterprise value: 349.807B Profit margin: 7,65% Operating margin : 10,84% ROE: 22,62% ROA: 9,04% Indtjeningsvækst kvartal: -19,00% Omsætningsvækst kvartal: -33,00% Udbytte: 0,44% Hvad taler for ? Verdensklasse management Verdensklasse til at opkøbe og implementere deres måde at gøre forretning på ved at integrerer dem 100% Det er nogle af de få der rent faktisk får effekturet de forventede synergier ved opkøbene. Asset light betyder man er meget forandringsparat Finansiel styrke der giver mulighed for opkøb Til steder på tværs af transportkategorier Stigende ehandel = stigende efterspørgsel Til stede på tværs af transportkategorier Stærk kundeportefølje, der omfatter en række store internationale virksomheder. Teknologisk velfunderede Står som det mest oplagte bud på en køber af Deutsche Bahns logistikforretning, DB Schenker Stordrift er fortsat et vigtigt konkurrenceparameter inden for transport og logistik, da det medfører betydelige operationelle og kommercielle fordele i et traditionelt meget fragmenteret marked Vækstorienteret virksomhed der tilmeld er aktionærvenlige Konstant i gang med opkøb af egne aktier. Hvad taler imod ? Ligger værdien blandt speditører eller dem der ejer transportenhederne ? Vækstnedgang i samfundet i takt med rentestigninger Underleverandører der ser mulighed i at tage den del af værdikæden selv. Tidligere meget høj prissætning, nu er nu mere fair, men stadig i den hidsige ende. Den høje værdisætning har før sikret firmaet mod opkøb, men også gjort det muligt at opkøbe andre, denne situation er ikke lige så optimal længere Cyklisk - det unaturlige sweetspot er væk. 2023 bliver bedre end ventet, men herefter ventes markedet normaliseret. Geopolitiske vinde gør at virksomheder tager forsyningskæder tættere på. Store spillere som Mærsk ønsker at tage større dele af forsyningskæden selv Faldende volumener og rater. Steget 34% i år. Jeg har svært ved at se, hvor væksten kan komme fra de kommende år. Har fravalgt at følge de konkurrenter, der har sænket priserne ned i niveauer, som ikke er "helt hensigtsmæssige" og taber dermed markedsandele Holdning Man har tillid i verdensklasse. Man gør hvad man siger, og siger hvad man gør. Derfor en fast del af porteføljen. Har reduceret størrelsen frem mod H1 rapport. Analytikerne forventer at de opjustere resultatforventningerne tirsdag, jeg har dog Jeg er svært ved at se rationalet, og dermed kommer man nok til at skuffe markedet på guidance og man er steget meget allerede i år. Fylder lige nu 2,30% af min portefølje. Tror I analytikerne får den opjustering de venter ? Hvornår tror I vi får mere at vide i forhold til DB Schenker?
  • DSV-topchef henter gevinst på 187 mio. kr. på aktieoptioner

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "DSV's topchef, Jens Bjørn Andersen, kan trække over 187 mio. kr. hjem, efter at han i de seneste dage har udnyttet og solgt aktier i DSV på børsen. Driftsdirektør Jens Hesselbjerg Lund henter 136 mio. kr., mens Michael Ebbe, DSV's finansdirektør, må nøjes med 10 mio. kr. Det fremgår af en insidermeddelelse fra DSV, der beskriver topledelsens aktiedispositioner". Kilde: https://shippingwatch.dk/logistik/article16319259.ece Børsmeddelelse: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/ff6d7416-1884-4a1a-862a-f525538f0824
  • Sommerspecial med Jens Bjørn Andersen fra DSV

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I tre sommerspecials får Per Hansen besøg af topchefer fra de største, danske selskaber til en snak om aktionærværdi. Tredje gæst er Jens Bjørn Andersen fra DSV. Han har været CEO i DSV siden 2008, hvor aktien var et helt andet sted, end hvor den er i dag. Og det er der en god grund til. Hos DSV går man nemlig på arbejde for at skabe værdi for aktionærerne - ifølge Jens Bjørn Andersen er det nemlig værdiskabelsen, der giver eksistensberettigelsen. Han fortæller også, hvordan man i DSV altid har været optaget af at sætte ambitiøse mål og gøre alt, hvad man kan for at opnå dem. Og så fortæller han, hvorfor man gerne skal vide, hvor lang en 40 fods container er, før man kan blive leder i DSV. God fornøjelse! https://www.youtube.com/watch?v=mP3n65cjhqs&t=635s
  • Videokommentar: Bavarian Nordic dropper RSV-vaccine

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Bavarian Nordic dropper udviklingen af en vaccine mod RSV. Sådan lød meddelelsen fra selskabet fredag aften, efter deres fase3-forsøg har vist skuffende resultater. Det har fået bølgerne til at gå højt på de sociale aktiemedier, og kursen tog et dyk på ca. 20% i dag mandag. Men hvad mener Helge Larsen? Kan man bebrejde ledelsen? Hvordan står Bavarian Nordic fremover? Se med her. Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=NJVbMrNUnj8
  • NKT

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    FieF
    Jeg købte NKT idag, ser ud til at komme igennem modstanden i 293, men RSI er ikke mere end 48. Er der nogen herinde som har købt aktien fornyelig og har en mening om den? M.v. Bente
  • Sikkerhed når penge er i bankerne

    19
    0 Votes
    19 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Indskud på konti er dækket op til 100.000 eur og fuldt dækket ved pensionsopsparinger. Der står mange steder også at værdipapirer vil være i særskilte depoter, så i tilfælde af konkurs kan man anmode om at få dem udleveret. So far so good. Men der står også at garantiformuen dækker op til 20.000 eur hvis værdipapirer i et depot ikke kan udleveres. Så spørgsmålet er: Hvad skal ske for at man ikke kan få udleveret sit depot? Er der en reel risiko at værdipapirer i et depot ikke vil blive udleveret i tilfælde af konkurs? Er der nogen der kan forklare det nærmere?
  • GXO Logistics, Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er GXO Logistics, Inc. GXO Logistics, Inc. er spin-off fra XPO Logistics, Inc. og er verdens største Pure-Play kontraktlogistikudbyder Forretning fokuserer udelukkende på at flytte varer gennem forsyningskæder med kritisk effektivitet og pålidelighed Designer og driver topmoderne lagre med nyeste teknologier. Globale blue-chip-kunder omfatter Apple, Nike, Nestlé, Samsung, LVHM, Carrefour, Pepsico sammen med virksomheder i høj vækst inden for e-handel og andre nøglesektorer, herunder beklædning, teknologi, mad og drikke og forbrugerelektronik. Virksomheden bruger maskinlæring, datavidenskab og analyser til at gøre logistik til en konkurrencefordel for detailhandlere, producenter og andre forsyningskædeejere. På trods af sit markedslederskab ejer man kun 5% af det hurtigt voksende logistikmarked i Europa og Nordamerika Robust forretningsmodel med fleksibel omkostningsstruktur Udvidet GXO Direct til Storbritannien og udrulning til Kontinental Europa planlagt senere i år 1/4 af Fortune 100-virksomheder er kunder 130.000 ansatte på verdensplan 979 lokationer i 27 lande. Kommer med Q2 resultater 3. August 2023 Nøgletal Kurs: 66,37 Market Cap: 7.893B P/E: 43,10 Forward P/E: 22,05 P/S: 0,85 P/B: 2,94 Enterprise value: 11.648B Profit margin: 2,00% Operating margin : 3,99% ROE: 7,38% ROA: 2,84% Indtjeningsvækst kvartal: -34,40% Omsætningsvækst kvartal: 11,50% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Investerer i avanceret teknologi, der hjælper med at løse de stadig mere komplekse krav i nutidens forsyningskæder. Outsourcing og automatisering trend buldrer frem. Årtiers erfaring inden for B2B og B2C vertikaler Kendte brands validerer gang på gang casen, senest har HEINEKEN lavet en flerårig aftale i UK. Vist stærk organisk vækst i alle regioner Defensive forretningskarakter gennem langsigtede kontrakter (5-7 år) og ikke så cyklisk som det typiske transportfirma. Førstegangs-outsourcing udgør en tredjedel af pipelinen 8-12 % organisk vækst er forventet frem mod 2027 - 6-8% i 2023 Alle kontrakter inflationsklausuler indarbejdet i vilkårene Meget høj grad af omsætningssandsynlighed Begynder strategiske samarbejder med shops som Farfetch Adskillige større kontrakter er vundet i 2023 Har udvidet sine aktiviteter i Europa Operationer, der anvender automatisering eller adaptiv teknologi, udgør næsten 40% af omsætningen Omsætningen steg +12% i Q1 2023, hvor 7% var organisk Salgspipeline voksede til USD 2,3 mia. Stærkt momentum i H1 2023 med en lang række kontakter, heriblandt den største årlige nogensinde Indtægtsfastholdelsesraten er i midten til høj 90'erne Opkøbet af Clipper Logistics (britisk logistikfirma) har sat speed under udvidelsen i Europa, og vurderes som stort set integreret. Hvad taler imod ? Meget højst prissat for en virksomhed med lille profitmargin. Som selvstændig virksomhed er man stadig ny og det kan være svært som aktionær hvad man kan forvente. Som ny virksomhed betyder det alt at man leverer bedre end forventet kvartal efter kvartal, for at aktionærerne køber langtid guidance. Steget 56% i år. Kan godt være i tvivl om de rapporterer flere vundne kontrakter ud end andre, for det virker som en voldsom streak de er på. Forventes at levere et fald i indtjening y/y Væksten er ikke stor nok til den værdisætningen der er. Holdning Super spændende forretning der samtidig har en "lille" størrelse der gør det relevant for nogle af de større at købe på et tidspunkt. Kan virkelig godt lide de lange kontrakter med inflationskorrektioner indbygget, samtidig med en lang række af store brands har tilvalgt dem. Ingen position Sidder I med informationer om selskabet, så er jeg meget interesseret ? Hvilke positioner har I inden for logistik ?
  • Intellego Technologies - På vej mod UV-førertrøje?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg skriver normalt kun om VVS- og elgrossisten A&O Johansen ("Nordens billigste aktie", ifølge mig) og elgrossisten Solar A/S. For nylig anbefalte jeg imidlertid køb af svenske Hoist Finance, men interesset var ikke så stort på ProInvestor. Muligvis kan svenske Intellego Technologies være af større interesse, eftersom det er "health care", som er stort i Danmark. Mit kendskab til dansk er ringe ("Bamse og Kylling" mine lærere), så I får selv læse hvis I finder selskabet interessant, men fra kun produktion af UV-dosimetre (med meget høj bruttoavance) køber selskabet nu op andre UV-selskaber. Det gi'r bedre stabilitet, men også bedre muligheder at nå nye forbrugere af UV-dosimetre. UV-markedet er muligvis meget fragmenteret, så Intellego Technologies kan forhåbentlig blive nummer 1 indenfor UV indenfor nogle år. Aktien er høj risiko, men potentialet er også meget højt. PEG-tallet er meget lavt (ca 0,2 for 2024). https://intellego-technologies.com/ https://se.linkedin.com/company/intellego-healthcare-technologies https://www.youtube.com/results?search_query=intellego+technologies