Sikkerhed når penge er i bankerne
-
Enig, den mulighed savner jeg også. Der må være en grund til at det ikke tilbydes. Må indrømme at jeg ikke personligt har forhørt mig om hvorfor, nok mest fordi jeg primært har Danske aktier i mine pensioner, og de udenlandske jeg har i pensionen, er langsigtede.
-
Har du nogen link med varsling af væsentligt højere priser?
Jeg har pt kun set at de flytter væk fra trader til september, men ikke nogen udmelding mht ændring i vilkår.
Jeg er en del rundt omkring med mange positioner over hele verden, så det kan blive rigtigt spændende

-
Det er derfor der findes risiko og solvenskrav fra det offentlige, såsom Basel 3. Staterne gør ret meget for at den almindelige borger eller den almindelige investor ikke taber penge på bankernes risiko.
Dem som reelt har penge i klemme, er ejere af bankernes egne obligationer og aktionærerne i bankerne.
-
Især bankernes investorer og långivere kan komme i klemme. Det kan være ordinære obligationer, ansvarlige lån (højere risiko) eller almindelige indskydere over garantigrænsen. Når du sætter penge i banken låner du dem penge - med (lille) risiko for at banken ikke kan betale lånet tilbage.
De høje krav i basel 3 er efter min mening berettigede, men jeg synes selv de burde være højere.
-
Så vidt jeg ved er den endnu ikke blevet reguleret.
Det man efter min mening især skal tænke på her er, at hvis der kommer så alvorlig uro, at det i større grad bliver nødvendigt at bruge garantiformuen, vil vi måske også se, at fastkurs-bindingen mellem EUR og DKK bliver brudt. Så kan vi let se en større devaluering af EUR i forhold til DKK, så der kun dækkes 4-500.000 kroner.
Man må også huske på, at Garantifondens formue kun dækker få procent af de indskud i bankerne, som der potentielt kan komme til udbetaling. Ikke noget problem, hvis det kun er få og mindre banker der krakker ved en krise.
Men sker der et større krak, som vi så i Cybern for nogle år siden, kan alt ændre sig. Her blev der fremsat et lovforslag om, at indskyder garantien helt skulle ophæves, som heldigvis ikke blev vedtaget. Årsagen var især modstand fra andre EU-lande, som frygtede folk ville miste tilliden til deres lokale garantiordninger.
-
Hej PeterDRasmussen
Det er en meget interessant artikel, som jeg godt kunne tænke mig at læse. Desværre virker linket ikke, og jeg kontaktede Dansk Aktionærforening men de kunne ikke finde den i deres database.
Har du mulighed for at at tilgå artiklen og sende til mig?
På forhånd mange tak!Casper
-
Hej!
Internettet glemmer aldrig, man kan bruge WayBack machine til at finde den:
https://web.archive.org/web/20201111215731/https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind