Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Sikkerhed når penge er i bankerne

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
19 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    EIMiller
    wrote on sidst redigeret af
    #9

    Din rejse ligner min.

    jeg er gået fra Danske Bank til Svenske handelsbanken til E-trade. Derefter blev e-trade opkøbt af saxo, der solgte deres kunder til alm.brand. Alm. brand har solgt kunderne til Sydbank.

    Der er desværre ingen banker, så vidt jeg ved, der tilbyder valuta konti på pensionsdepoter. Erade og Saxo havde det tidligere, men nu kan jeg ikke finde nogen banker der tilbyder det.

    Det er dyrt ikke at have. Jeg betaler 0,3 % i valuta gebyr ved alle handler, der ikke er i dkr.

    Hvis nogen kender en bank med valutakonti på pensionsdepoter så skriv endelig her.

    1 Reply Last reply
    2
    • A Offline
      A Offline
      AJE
      wrote on sidst redigeret af
      #10

      Enig, den mulighed savner jeg også. Der må være en grund til at det ikke tilbydes. Må indrømme at jeg ikke personligt har forhørt mig om hvorfor, nok mest fordi jeg primært har Danske aktier i mine pensioner, og de udenlandske jeg har i pensionen, er langsigtede.

      1 Reply Last reply
      2
      • M Offline
        M Offline
        mon
        wrote on sidst redigeret af
        #11

        Har du nogen link med varsling af væsentligt højere priser?

        Jeg har pt kun set at de flytter væk fra trader til september, men ikke nogen udmelding mht ændring i vilkår.

        Jeg er en del rundt omkring med mange positioner over hele verden, så det kan blive rigtigt spændende 😞

        1 Reply Last reply
        2
        • E Offline
          E Offline
          EIMiller
          wrote on sidst redigeret af
          #12

          Jeg har fået en opfølgende mail efter en telefonsamtale.

          Mail indeholder link med den standard prisliste

          Jeg skal ikke betale standardpriser, men de skriver at det ikke bliver 0,10% kurtage og med depotpriserne fra standard.

          1 Reply Last reply
          2
          • B Offline
            B Offline
            Bankens
            wrote on sidst redigeret af
            #13

            Uhaja der er god grund til at være sikker
            Hvem ved om ens bank er involveret i Archegos eller for den sags skyld Greenhill

            1 Reply Last reply
            2
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #14

              Det er derfor der findes risiko og solvenskrav fra det offentlige, såsom Basel 3. Staterne gør ret meget for at den almindelige borger eller den almindelige investor ikke taber penge på bankernes risiko.

              Dem som reelt har penge i klemme, er ejere af bankernes egne obligationer og aktionærerne i bankerne.

              1 Reply Last reply
              5
              • P Offline
                P Offline
                PMPirate2
                wrote on sidst redigeret af
                #15

                Især bankernes investorer og långivere kan komme i klemme. Det kan være ordinære obligationer, ansvarlige lån (højere risiko) eller almindelige indskydere over garantigrænsen. Når du sætter penge i banken låner du dem penge - med (lille) risiko for at banken ikke kan betale lånet tilbage.

                De høje krav i basel 3 er efter min mening berettigede, men jeg synes selv de burde være højere.

                1 Reply Last reply
                2
                • A Offline
                  A Offline
                  AJE
                  wrote on sidst redigeret af
                  #16

                  Men grænsen på de 100.000Euro (750.000Kr.) for kontant indestående, burde efter min mening være højere.

                  Hvornår er den sidst reguleret...?

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • P Offline
                    P Offline
                    PMPirate2
                    wrote on sidst redigeret af
                    #17

                    Så vidt jeg ved er den endnu ikke blevet reguleret.

                    Det man efter min mening især skal tænke på her er, at hvis der kommer så alvorlig uro, at det i større grad bliver nødvendigt at bruge garantiformuen, vil vi måske også se, at fastkurs-bindingen mellem EUR og DKK bliver brudt. Så kan vi let se en større devaluering af EUR i forhold til DKK, så der kun dækkes 4-500.000 kroner.

                    Man må også huske på, at Garantifondens formue kun dækker få procent af de indskud i bankerne, som der potentielt kan komme til udbetaling. Ikke noget problem, hvis det kun er få og mindre banker der krakker ved en krise.

                    Men sker der et større krak, som vi så i Cybern for nogle år siden, kan alt ændre sig. Her blev der fremsat et lovforslag om, at indskyder garantien helt skulle ophæves, som heldigvis ikke blev vedtaget. Årsagen var især modstand fra andre EU-lande, som frygtede folk ville miste tilliden til deres lokale garantiordninger.

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • N Offline
                      N Offline
                      noobk1
                      wrote on sidst redigeret af
                      #18

                      Hej PeterDRasmussen

                      Det er en meget interessant artikel, som jeg godt kunne tænke mig at læse. Desværre virker linket ikke, og jeg kontaktede Dansk Aktionærforening men de kunne ikke finde den i deres database.

                      Har du mulighed for at at tilgå artiklen og sende til mig?
                      På forhånd mange tak!

                      Casper

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • P Offline
                        P Offline
                        PeterDRasmussen
                        wrote on sidst redigeret af
                        #19

                        Hej!

                        Internettet glemmer aldrig, man kan bruge WayBack machine til at finde den:
                        https://web.archive.org/web/20201111215731/https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • N Offline
                          N Offline
                          noobk1
                          wrote on sidst redigeret af
                          #20

                          Hvor er det fantastisk. Og den hjemmeside kendte jeg slet ikke til. Tusind tak!

                          1 Reply Last reply
                          2

                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                          With your input, this post could be even better 💗

                          Tilmeld Log ind

                          • Log ind

                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                          • Login or register to search.
                          • First post
                            Last post
                          0
                          • Debatforum
                          • Seneste
                          • Populære
                          • Bruger