Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Salesforce Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Salesforce Inc. Salesforce, Inc. leverer teknologi til styring af kunderelationer på en Cloud-baseret platform, der hjælper organisationer med effektivt at strømline deres salgs- og marketingaktiviteter. Verdens #1 platform til styring af kundeforhold (CRM) Customer 360-platformen som er samlingen af services, giver kunderne mulighed for at arbejde sammen for at levere forbundne oplevelser til deres kunder. Platformen er super fleksibel hvilket giver mulighed for let at udbygge løsningerne, så det passer kundes forretning, og mulighed for partnere kan lave vertikaler til forskellige brancher. Virksomheden leverer sine tjenester gennem direkte salg, konsulentfirmaer, systemintegratorer og andre partnere. 150.000+ virksomheder bruger platformen AI Cloud er bygget til at overlade kundeoplevelser og virksomhedens produktivitet ved at samle AI, data, analyser og automatisering for at give pålidelig, realtidsgenerativ AI. 73.000 ansatte. Nøgletal Kurs: 228,06 Market Cap: 222.13B P/E: 616,38 Forward P/E: 28,44 P/S: 6,90 P/B: 3,88 Enterprise value: 222.165B Profit margin: 1,18% Operating margin : 9,20% ROE: 0,65% ROA: 1,98% Indtjeningsvækst kvartal: 607,90% Omsætningsvækst kvartal: 11,30% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Superfed teknisk platform. Leverer konsekvent bedre end konsensus. Firmaer øger digitale udgifter i forbindelse med digitalising og automatiske workflows Hvis du ikke kan blive #1, så lav din egen kategori hvor du kan tilgang til forretningsudvikling Subscription model Forventninger om 25%+ margins i 2026, som vil transformere forretningen Har lavet ændringer i organisationen for bedre at imødekomme det ændrede makromiljø Der kommer til at mangle millioner af software udviklere i fremtiden hvilket man ser ved mange platforme tilbyder lowcode muligheder. Lowcode delen har altid været en del af platformen så her har man godt udgangspunkt Virksomheden har været kendt for at bruge en stor andel af omsætningen på forskning og udvikling AI værktøjer der hjælper sælgere med at forudsige, hvilke aftaler der med størst sandsynlighed vil lukke. I dag er der på platformen 164 mia forudsigelser, hvor der året før var 100 mia. så det er noget brugerne har taget til sig Mange vigtige partnerskaber som bidrager med kunder til platformen Flotte vækstrater i alle divisioner, men vækstraterne er faldende og samme er forventningerne, hvilket har givet et dyk i aktiekursen Samarbejde med Deloitte Hele 5 aktivist investorer har været med til at presse administrerende direktør Marc Benioff til at skære i udgifterne og øge indtjeningen Hvad taler imod ? Opkøbet af Slack var for dyrt (27.7 mia$) men har givet muligheden for at udvide forretningsområdet betydeligt og gjort platformen mere komplet Vækst gennem opkøb med dagens multipler er stadig dyrt Microsoft bliver ved at kanalisere penge ind i at få Dynamics platformen til at fungere Generelt er området ved at være meget konkurrencepræget fordi de forskellige platforme udvider ind over hinandens områder. Så man kæmper med navne som Microsoft, Oracle, Adobe, Zendesk, HubSpot og Twilio Hvis man får inflationen ned, så skal salget i virksomhederne ned, og det er her ens primære kunder er, og derfor vil det ramme platformen Softwaren er ret dyr at anvende, det kan dog være dyrere at lade være.. Er steget 72%! i 2023. Holdning AI + Data + CRM = mere salg og gladere kunder Jeg holder stadig øje, og tror at platformen har positive fremtidsudsigter. Missede desværre opturen, og har ikke tænkt mig at købe ind i casen lige nu. Ingen position For mig et af de områder der har mest hjælp af generativ AI i forbindelse med al kommunikationen med leads og kunder, deler I denne tanke ?
  • TESLA faldt efter Q2 regnskab

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla faldt med ca. 4 % efter annoncering af 2. kvartalsregnskabet. Det er en forståelig og naturlig markedsreaktion Tesla 2. kvartalsregnskab var ventet med spænding. Det skyldes ikke mindst, at Tesla for 2 uger siden meddelte, at de havde leveret overraskende mange biler i 2. kvartal (466.000) I går var det tid til at sætte lidt flere tal på Data var generelt lidt blandede. Omsætningen var med 24,93 mia. USD lidt over det forventede Det samme gælder indtjeningen per aktie, som blev på 0,91 USD mod forventet 0,81-0,82 Bruttomarginen var lidt "midt imellem". 18,2 % var bedre end frygtet (17,5 % fra de mest pessimistiske) og lidt ringere end konsensus på 18,8 % Lavere priser har haft en indflydelse på profitabiliteten. Tesla fastholder forventninger om langsigtet vækst på 50 % om året frem mod 2030 For 2023 specifikt regner Tesla med at nå omkring 1,8 mio. Analytikere er aktuelt på 1,85 mio. 1,8 mio. lyder måske lidt skuffende i forhold til 1. halvårs udvikling, men det blev præciseret, at leverancer i 3. kvartal vil geare ned pga. fabriksopdateringer Kursudviklingen gør det svært at overraske positivt Teslas aktiekursen har haft fart på i den trinløse elbilsgearkasse. Næsten en 3x fra årets start. Tallene var i hovedsagen som forventet. For at kunne stige yderligere kortsigtet var det nødvendigt med ekstraordinær nyheder fra "værdiæden", om fabriksudvidelser, om deres trucksatsning og/eller andet. Det udeblev. Derfor er den naturlige kursreaktion, at investorerne hjemtog nogle af de meget store gevinster, som aktiekursudviklingen tilsiger. Figur: Kursudvikling, Tesla, 2023 Kilde: Nordnet [image: 114103_image001_1_.png]
  • Johnson & Johnson

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Johnson & Johnson Johnson & Johnson og dets datterselskaber forsker, udvikler, fremstiller og sælger forskellige produkter inden for sundhedsområdet verden over. En af verdens største og mest mangfoldige sundhedsvirksomheder. Splittede forbrugersundhedsdelen ud i et nyt børsnoteret selskab 4. Maj 2023 der gør at man kan fokusere på områderne, hvor der er bedre forretning i stedet. Det nye selskab hedder Kenvue, hvor man efter IPO ejede 90.9% af. Forbrugersegmentet der blev udskilt fokuserer på babypleje, skønhed, mundpleje, håndkøbsmedicin og kvinders sundhed. Har valgt at behandle selskabet som 1 stadig, men vil på et tidspunkt behandle dem særskilt. Tre divisioner udgør firmaet: lægemiddel, medicinsk udstyr og diagnostik samt forbruger Lægemiddel-(53%) og medicinsk udstyr(27%) repræsenterer 4/5 af salget og driver størstedelen af virksomhedens pengestrømme Lægemiddeldivisionen fokuserer på immunologi, onkologi, neurologi, lunge, kardiologi og stofskiftesygdomme Medicinsk udstyr fokuserer på ortopædi, kirurgiske værktøjer, synspleje og nogle få mindre områder Geografisk genereres lidt over halvdelen af den samlede omsætning i USA Stabilt aktionærvenligt blue chip-selskab, der genererer konsekvent indtjening og overskud med pipeline til fremtiden er en fornuftig byggesten til en portefølje Partnerskab med Genmab Hver dag er der 1+ mia. mennesker der anvender et af deres produkter 152.000 ansatte. Indtjeningsrapportering og webcast for Q2 2023 den 20. juli 2023 Nøgletal Kurs: 158,63 Market Cap: 412.237B P/E: 33,26 Forward P/E: 14,39 P/S: 4,28 P/B: 5,82 Enterprise value: 442.818B Profit margin: 13,22% Operating margin : 27,24% ROE: 17,48% ROA: 8,76% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 5,60% Udbytte: 2,98% Hvad taler for ? Fint udbytte på 2.98% der er hævet 61 år i træk (Dividend King) Defensive kvaliteter i et volatilt makro miljø Diversificeret produktportefølje Bred pipeline inden for medicin sikrer remtiden Stærkt cash flow og regelmæssigt afkast til aktionærerne gør det er en aktie man tilføjer porteføljen, og så lader den blive der. Virksomhedens produkter vil boostes af den skiftende demografi med flere ældre, da det kræver mere behandling Stærkt frit cash flow og laveste niveau af nettogæld i 5 år giver dem mulighed for at investere i innovation, øge udbytte, strategiske opkøb og drive den langsigtede vækst. Leverer konsekvent bedre end ventet. Der er et andet mere spændende væksteventyr man kigger ind i efter at forbrugerdelen er fraskilt Hvad taler imod ? Prissætningen i forhold S&P er højere end normalt, så folk har allerede søgt ly i den. Vækstrater er lavere end inflationen hvilket udelukkende skyldes at forbrugerdelen har trukket ned. Den stærke dollar udgør en udfordring for en virksomhed hvor næsten halvdelen af omsætningen genereres internationalt Forbrugersundhedsdelen har set en byge af retssager gennem årene og selvom det bidrager med diversitet, så stikker delen ud som meget ringere end resten af forretningen, så positivt at det nu er fraskilt. Fase 2-data fra en oral IL-23-målrettet psoriasispille viste, at kandidatens effektivitet ikke var så god som IL-23 biologiske behandlinger. FDA klassificerede tilbagekaldelsen af visse elektrokirurgiske værktøjer fremstillet af en Johnson & Johnson-enhed som den mest alvorlige, og sagde, at deres brug kunne føre til skader eller død. Beskeden vækstprofil Holdning Stabilt aktionærvenligt blue chip-selskab, der genererer konsekvent indtjening og overskud med pipeline til fremtiden er en fornuftig byggesten til en portefølje. Jeg kan super godt lide firmaet og efter de fik udskilt forbrugerdelen i Kenvue, så er aktien et 100% match til porteføljen. Jeg ejer selv aktier i dette selskab, hvor den fylder 1,30% i porteføljen. Skal det fylde mere kræver det at værdisætningen falder. Påvirker det jeres holdning at man nu har splittet firmaet op ?
  • 17 % aktieskat uden loft

    97
    0 Votes
    97 Indlæg
    0 Visninger
    1
    https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-15024 Gå evt. ind og stem, for en bedre aktiekultur i dk. Bedre end dansker tjener pengene, istedet for banker osv i udlandet. Idag ejes 50 % af alle danske aktier, af udlandet. Tidligere var dette tal kun 20 %....
  • Hvordan man kan trade Palantir

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg lavede en Palantir-video i går, som gik en smule viralt (i hvert fald sammenlignet med mine andre videoer). Den video affødte vanvittigt mange spørgsmål og kommentarer, og én af dem var, hvordan jeg så ville trade Palantir, hvis jeg skulle bruge TPI. For ikke at skulle svare på det samme hele tiden, så lavede jeg lige en ny Palantir-video, hvor jeg gennemgår, hvordan jeg ville trade den. Hvis du har fulgt mig nogle år, tror jeg ikke, der er noget nyt i videoen, men jeg synes det giver et spændende resultat, når man ser, at lidt simpel trading kan slå buy-and-hold. https://www.youtube.com/watch?v=bXOi7LVqQ7g
  • Danske Bank opjusterer forventningerne

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske Bank opjusterer forventningerne. Det skyldes ikke mindst lavere end forventede tab Danske Bank har aflagt et kvartalsregnskab, som for kvartalet flugter med forventningerne på bundlinjen eller er en anelse bedre end ventet Indtjening fra forsikring samt en hensættelse til en swap trækker resultatet ned Stigende renter og rentemarginal trækker som forventet tallet op Samtidig viser tab på kunder sig at udvikle sig væsentlig bedre end ventet Danske Bank har i sin 2023 forventninger modelleret, men ikke individualiseret tab på op til 2,5 mia. Det tal bliver nu sat ned til op til 1,5 mia. og er en del af forklaringen på opjusteringen For 2. kvartal specifikt var nettotab på kunder minus 175 mio. eller en tilbageførsel. For halvåret er der en tilbageførsel på 28 mio. 1. kvartal bragte et tab på 147 mio. Egenkapitalforrentningen er på 12 % Danske Bank vil udlodde 59 % af nettoresultatet i udbytte, svarende til 7 DKK Lidt bedre end ventet Danske Bank har aflagt et fornuftigt og lidt bedre end ventet regnskab, som på trods af "skønhedspletter" viser en udvikling i den rigtige retning. Tabene er lavere end ventet, og 1,5 mia. i hensættelser for helåret virker om en indbygget buffer til en yderligere positiv præcisering. Danske Bank er stadig noget bagefter konkurrenterne, men de kan ane deres langsigtede målsætning om en ROE på 13 % Figur: Oversigt over egenkapitalforrenting, Skandinaviske storbanker Kilde: Bankernes regnskaber + egen tilvirkning [image: 114133_image002_2_.png]
  • Teradyne Inc

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Teradyne Inc. Teradyne designer og producerer automatiseret testudstyr og er markedsleder. Højt profilerede kunder inkluderer Samsung, TSMC, Qualcomm, Intel, Analog Devices, Texas Instruments og IBM. Dets produkter bruges også af andre industrier som automotive, aerospace og medicinsk udstyr. Virksomheden opererer gennem segmenterne Semiconductor Test, System Test, Robotics og Wireless Test 5500 ansatte Når kunder som TSMC og Intel undervejs i produktionen af chips skal sikre kvaliteten af det producerede, anvendes der automatiseret testudstyr leveret af Teradyne. Det betyder så også at en stor del af forretningsmodellen er hooket op på hvad der sker i denne sektor der er cyklisk. Nøgletal Kurs: 112,27 Market Cap: 17.406B P/E: 29,47 Forward P/E: 23,94 P/S: 5,77 P/B: 7,12 Enterprise value: 17.256B Profit margin: 21,12% Operating margin : 25,36% ROE: 25,88% ROA: 13,68% Indtjeningsvækst kvartal: -45,70% Omsætningsvækst kvartal: -18,20% Udbytte: 0,38% Hvad taler for ? Leverandør i voksende Semiconductor industri, så selvom der er lager opbygning og lavere vækst, så er der aldrig blevet installeret mere i produktionsfaciliteter. Nichefokuseret Industrielle automationsløsninger hjælper producenter med at udvikle og levere nye produkter hurtigt, effektivt og omkostningseffektivt Automatiserer to af fremstillingens mest kritiske elementer - gentagne manuelle opgaver og elektroniske tests Kunderne er virksomheder af alle størrelser på forskellige markeder "Pick and Showel" tilgang til chips industrien der er kraftigt voksende, hvorfor der også er behov for mere udstyr til at sikre kvaliteten af det producerede Flotte marginer Kundernes problemer med at ansætte og den generelle produktionsøkonomi, samt den kvalitet der efterspørges udgør vækstdriver for automatisering. 3nm udrulningen bør få væksten til at eksplodere igen. Gældfri Produkter er i stand til at teste en bred vifte af IC-typer - mikroprocessorer, hukommelseschips, radiotransistorer og sensorer. Har et stærkt forsknings- og udviklingsprogram, der er med til at sikre, at virksomheden er i front inden for automatisk testudstyr. Skift til Wi-Fi 7 kan potentielt øge efterspørgsel Øger effektiviteten og reducere omkostningerne for sine kunder Hvad taler imod ? Svage udsigter og markedet er allerede kølet ned på tværs af hovedparten af sektorer. Q1 2023 viste negativt salg for Semiconductor Test -14%, System Test -37%, Wireless Test -25% og Robotics -14% y/y Q1 2023 viste også en lagerværdi der var steget fra USD 259 mio. til USD 352 mio. Hooket op på cyklisk sektor. For første gang jeg har mens jeg har fulgt dem havde man et negativt cashflow. Er allerede steget 29% i år, hvor væksten samtidig er forsvundet, hvilket gør prissætningen igen er stukket af. Kommer til at kræve finansiel disciplin for at holde driften effektiv gennem hele cyklussen. Holdning Industriens cyklicitet og meldinger fra ASML omkring længere salgscyklusser og TSMC meldinger om udskydelse af fabrikker, gør jeg ikke finder selskabet relevant på nuværende tidspunkt. De kortsigtede omsætningsudsigter er nedslående og man forventer først vækst i 2024 Generelt bør jeg reducere i Semiconductor sektoren, og ikke øge. Ingen position Hvilke underleverandører har I valgt i Semiconductor industrien ?
  • A&O Johansen vs Ferguson

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Findes der idag kun to VVS-grossister på børserne i USA og Europa? A&O Johansen (DK) PE=8,7 kurs/indre værdi=1,6 direkte afkast=6,6 % Ferguson (US) PE=18 kurs/indre værdi=7,0 direkte afkast=1,9 % Nudge, nudge, wink, wink, say no more.
  • Hvor skal Netflix hen efter regnskabet

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som lovet er seneste video nu oppe med en analyse kort kort, mellem og lang sigt i forbindelse med deres regnskab senere i dag. https://www.youtube.com/watch?v=tz30Ks48P48
  • Danske Bank: Derfor giver salg ingen kursstigning

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Danske Bank har fundet en køber til sin norske privatkundeforretning. Alligevel stiger aktien ikke og det er der (for) mange årsager til Danske Bank aktien er allerede steget en del i 2023 Det er/var forventet at salget ville blive annonceret indenfor nogle kvartaler efter udmeldingen om strategiændringen Nordea køber først og fremmest realkredit og udlån Der har formentlig ikke været mange købere, hvor Danske Banks aktiviteter kan "puttes" ind i. Formentlig udover Nordea kun DNB kunne man forestille sig Det tager tid før konkurrencemyndighederne godkender handlen. Det sker ikke i 2023 Salget af privatkundelen i Norge er fornuftig og rigtig, men effekten vil først for alvor indfinde sig, når handlen er gennemført. Indtil da kan man forestille sig, at Danske Bank kunne rapporterer koncernmæssigt uden frasolgte aktiviteter Investorerne holder fokus på fredagens halvårsregnskab. Kommer opjusteringen eller kommer den ikke
  • Kan Palantir stige 1000%?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så har jeg lavet en kort video om den amerikanske aktie Palantir. Denne aktie er steget helt vildt, og har fået ekstra hjælp af den store hype omkring Ai. For lige at give jer et hurtigt resume, så kan jeg sige, at jeg ser et stort potentiale for at swing-trade denne aktie. Men hvis vi går til den med lidt mere "fundamentale briller" og kigger på mulighederne over de næste 10 år, så skal aktiens indtjening stige med 35-40% hvert eneste år de næste 10 år for at retfærdiggøre den nuværende pris. Men se med i videoen for at høre mine argumenter for og i mod. https://www.youtube.com/watch?v=tIIs330zAPM
  • Q2-regnskabssæson med banker og Tesla i et ferieramt marked

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Vi er i uge 29 - den mest stille uge på aktiemarkederne med meget lav likviditet. Men der er så småt begyndt at komme Q2-regnskaber fra amerkanske selskaber, bl.a. fra Tesla, som Helge Larsen ser nærmere på, og så ser han spændt frem mod Danske Banks regnskab, som kommer i morgen fredag. Og så kommer han ind på to selskaber fra "dagensaktie" - Alibaba og Lockheed Martin. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=3i5LkVYIth4
  • Lockheed Martin

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Lockheed Martin Lockheed Martin Corporation er en af verdens førende forsvars- og rumfartsorganisationer Opererer inden for flere forskellige områder inden for forsvar, luftfart, rumfart og sikkerhedsteknologier. De har en bred vifte af produkter og tjenester, der omfatter alt fra avancerede kampfly, missiler og våbensystemer til satellitter, rumfartsmissioner og cybersikkerhedsløsninger. Kendt for at udvikle avancerede kampfly som F-16 Fighting Falcon, F-35 Lightning II og F-22 Raptor Rapporterer i 4 kategorier. Aeronautics 41% - taktiske fly, lufttransport, vedligeholdelse og luftfartsforskning og -udvikling Rotary and Mission Systems 25% - Sikorsky-helikoptere, maritime systemer, sensorer, radarsystemer, kommando og kontrol, kampsimulering og træning, undersøiske systemer og cyber Missiles and Fire Control 17% - Terminal High Altitude Area Defense System og PAC-3 Missiler som nogle af dets højprofilerede programmer Space 17% - Kommercielle og statslige satellitter, strategiske missiler, missionsløsninger og udforskning af rummet 375 faciliteter globalt. 116.000 ansatte. Kommer med Q2 resultater 18. Juli 2023 Nøgletal Kurs: 466,38 Market Cap: 118.112B P/E: 21,36 Forward P/E: 17,36 P/S: 1,84 P/B: 12,24 Enterprise value: 131.27B Profit margin: 8,60% Operating margin : 11,39% ROE: 57,90% ROA: 8,87% Indtjeningsvækst kvartal: 2,60% Omsætningsvækst kvartal: 1,10% Udbytte: 2,60% Hvad taler for ? Vigtig rolle i udviklingen af avancerede teknologier og løsninger inden for forsvars- og rumfartsindustrien. En førende forsvarskoncern med en stærk track record af indtjening og vækst. Bred portefølje af produkter og tjenester, der imødekommer et stort og voksende marked. Stærk ordrebog og en stabil kundebase. Voldgravslignende forretningsmodel Væsentlig spiller i den globale forsvarsindustri, som forventes at vokse i de kommende år. Velforvaltet virksomhed med en stærk balance og en solid likviditetsposition. Modsat de fleste andre sektorer, så lukrer man den geopolitiske situation med spændinger, der betyder øgede forsvarsbudgetter. Stigende udbytte og betydelige aktietilbagekøb. Meget af de øgede budgetter inden for kampfly vil ende hos kampfly-området De våben, der allerede er givet til Ukraine, har reduceret de vestlige lagre af våben markant og de skal selvfølgelig opfyldes igen. Vækst er forventet i 2024 og fremefter Hvad taler imod ? Forsvarsindustrien er cyklisk industri af natur Politisk risiko, da dets indtjening afhænger af regeringskontrakter. USA er den største kunde, og står for over halvdelen af alle indtægter. Kontrakterne er meget store, hvilket betyder store svingninger. Der er meget stort udfaldsrum om man får dem eller ej, hvilket udgør en betragtelig risiko. Man handler til en historisk høj værdisætning. Det er dog værd at bemærke at stigningen ikke har været lige så voldsom som andre dele af sektoren. Den amerikanske regerings tilgang til rumvarslingssystemer er i en forandringsproces. Holdning Det er lykkedes at rebrande sektoren fra våbenindustri til forsvarsindustri. Personligt har jeg ingen kvaler ved at investere i sektoren og jeg tror sektoren over de kommende år vil outperforme markedet. Ingen position Hvilke andre positioner i sektoren syntes folk er spændende ? Eller er sektoren helt no-go for jer ?
  • Desktop Metal Inc

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Desktop Metal Inc. Desktop Metal er en amerikansk teknologivirksomhed, der designer og markedsfører additive fremstillingsteknologier der anvendes til 3D-printsystemer. Har et hav af platforme og systemer der hver dækker en delmængde af kunder. Lige fra desktop, prototyper til industriel masseproduktion. Alsidigheden til at printe i flere materialer og dens brancheførende hastighed bør give dem en rimelige andel i branchen. Investerer i 3D-printplatforme, såsom Binder Jetting (BJT) og Digital Light Processing (DLP) 950+ patenter og patent pending 250+ materialer det er muligt at printe i hvilket er en af branchens bredeste. 1.370 ansatte. ** Bemærk at det er plantlagt at Stratasys merger med Desktop Metal hvor kombinationen vil have Desktop Metals avancerede teknologi til metalmasseproduktion sammen med Stratasys' robuste polymerløsninger og operationelle muligheder. Forventes at blive gennemført Q4 2023. Herefter vil man tilbyde otte forskellige additive teknologier, når de er fusioneret, og dækker polymer-, metal-, keramik-, komposit-, træ- og sandmaterialer *** Senest er der så kommet bud fra 3D Systems Corporation om at købe Stratasys, så lige nu er det en jungle. Nøgletal Kurs: 1,86 Market Cap: 598.09M P/E: 0,00 Forward P/E: -20,67 P/S: 2,89 P/B: 1,23 Enterprise value: 597.28M Profit margin: 0,00% Operating margin : -92,72% ROE: -86,93% ROA: -11,76% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: -5,50% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? I løbet af de sidste år har 3D-print udviklet sig til en højhastighedsteknologi, der er i stand til masseproduktion Kvalitetsprodukter Bred vifte af materialer der kan anvendes Hurtigt 3D Print Store aktører er investeret, og man har produkter ud ved mange af de største i flere forskellige sektorer. Mulighed for on-demand print og dermed mindre lageropbygning Kostprisen pr enhed kommer hele tiden ned der gøre at man kan tage markedsandele fra støbning Købte i 2020 Forust hvor man med savsmuld fra træaffald kan printe imponerende konstruktioner hvilket igen giver uendelige muligheder i den cirkulære økonomi Sektor med uendelige muligheder Bilindustrien er et eksempel på en industri der har taget teknologierne til sig Ledelsen har tidligere vurderet at markeder vil udgøre 146 mia $ i 2030 TAM'en er enorm, og teknologien kan muligvis forstyrre en masse industrier med hensyn til, hvordan de fremstiller Hævder at deres single-pass jetting printere kan producere hundredtusindvis af dele om året, op til 100 gange hurtigere end eksisterende konkurrenters Opkøbte i 2021 ExOne for at fokusere på masse produktion Figur G15 er den første kommercielle platform af sin art til at forme metalplader efter behov direkte fra en digital fil. Et softwaredrevet keramisk værktøj på en XY-portal danner arket med en kraft på op til 2.000 lbs. i en avance proprietær byggezone. 2022 omsætningen steg +86% y/y Høj margin produktplatforme med løbende indtægter. Hvad taler imod ? Advokater involveret i flere forløb for urent trav Hav af konkurrenter Del af spacmania bølgen, hvor jeg blev fanget med fingrene i kassedåse, der har ført en af mine største tab Har brændt mange penge af og profitabilitet er forsat et problem Der findes et hav af konkurrenter og man er en lille fisk Tal har været kamufleret i takt med en række opkøb. Aktien er faldet 82% over de seneste 3 år har alle tegn på at være en lottokupon Modvind fra makromiljøet er en udfordring for en virksomhed i denne fase. Et evigt problem har været aktionærudvanding, da selskabet har udstedt nye aktier for at hjælpe med at finansiere noget af dets erhvervelser Indtjeningen i Q1 2023 viste et fald i omsætningen på -5% y/y, hvilket er håbløst Holdning Konsolidering i branchen, gør det svært at se hvem der er de blivende. Er forelsket i produktet og de uanede muligheder der ligger. Med den række af reference firmaer, er det mig stadig en gåde at de ikke er branchevinder, men jeg må bare erkende at det er de ikke. Uinvesterbar lige nu, så må man overveje når der ligger en konsolideret enhed. Jeg ejer desværre selv aktier i dette selskab. 0,59% af porteføljen. Har I nogle positioner inden for 3D print ?
  • Recession

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    AliazA
    Tror I der kommer recession i USA? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Danske Bank: Kommer den forventede opjustering?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danske Bank aflægger deres 2. kvartalsregnskab i morgen. Investorerne er spændte på, om Danske Bank opjusterer på samme måde som en række andre banker har gjort. Her er lidt PERspektiv Danske Bank hævede i april sine forventninger til årets resultat til 16,5-18,5 mia. Det var formentlig først og fremmest de stigende renter, som drev den udvikling Et meget stort antal danske banker har leveret 1 eller flere indtjeningsopjusteringer dre vet først og fremmest af stigende renter, men også af en bedre end ventet udvikling for tab og hensættelser. Nedturen er udeblevet De nordiske storbanker har allerede leveret fremragende 2. kvartalsregnskaber med egenkapitalforrentning mellem 15,6 % (DNB/Handelsbanken) og op til 20,4 % (Swedbank) Til sammenligning er vist udviklingen i både 1. og 2. kvartalstallene fra udvalgte banker Første kvartalstallene var gode, men 2. kvartal bliver formentlig generelt set endda en anelse bedre Danske Bank præsterede i 1. kvartal en egenkapitalforrentning på12,7 %. Det var det bedste kvartal meget længe Forud for 2. kvartalsregnskabet er konsensus, at Danske Bank vil ramme i den øverste del af det guidede interval eller endda lidt over. Analytikerne forventer altså en positiv præcisering Det er kortsigtet både godt og skidt. Godt fordi udviklingen går i den rigtige retning. Potentielt skidt, fordi den forventede kursreaktion, afhængig af tallene allerede kan være indregnet Brændstof til en opjustering kan komme fra flere sider Danske Bank har hensat 2,5 mia. kroner til tab i 2023. Tallet er en "modellering" og ikke individualiseret. I første kvartal havde Danske Bank 147 mio.. i tab. Hvis konjunkturbilledet ikke er blevet forværret i Danske Banks optik, er der her lidt energi til en opjustering Stigende renter rammer alle; også Danske Bank - Muligheden for en opjustering herfra synes fornuftige set i forhold til andre danske og skandinaviske bankers regnskaber og udvikling Omkostningsudviklingen er kortsigtet formentlig flad i forhold til forventningerne Udbyttenyt + norsk exit Danske Bank forventer at genoptage udbyttebetaling i forbindelse med halvårsannoncering, og vil fremadrettet udlodde 40-60 % af overskuddet. Norge er på vej ud af bøgerne. Salgsprisen og købsinteressen var lidt skuffende. Danske Bank får frigjort den bogførte værdi i 2024, men ikke mere. Der betales ikke goodwill. Disse penge vil dog først være til rådighed i slutningen af 2024. Det gode er at salgsprocessen blev hurtig afsluttet. Resultatet ville næppe være blevet bedre ved en langtrukken proces. Tallene er nu engang som de er. Figur 1: ROE Skandinaviske storbanker, 2. kvartal Kilde: Bankernes 2. kvartalsregnskaber [image: 114107_image003.png]
  • TESLA - Q2 update

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Highlights In Q2, we produced a record number of vehicles, thanks to ongoing ramps of our new factories & strong performance of Shanghai & Fremont. Cybertruck equipment installation at Giga Texas is in progress, with deliveries remaining on track to start later this year! Yield of our in-house 4680 cell production lines continues to increase. We're also building capacity for cathode production & lithium refining in the US. S3XY market share is growing globally! Model Y was the best-selling vehicle of any kind in the first half of the year in Europe-thank you to our European owners! Autonomy at scale is achieved by: Extremely large real-world data set Neural net training Vehicle hardware Vehicle software -all of which we develop in house. Recently, we have started production of Dojo, our training computer, which is expected to make neural net training faster & cheaper https://ir.tesla.com/#quarterly-disclosure [image: 114101_347402276_755083496616879_62835044247299796_n.jpg]
  • TESLA - Q2: Det holder investorerne øje med

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla aflægger i dag efter lukketid sit 2. kvartalsregnskab. Det eneste investorerne på forhånd kender, er leverancerne af biler i 2. kvartal. Tesla aflægger deres 2. kvartalsregnskab efter lukketid i dag Der er forventet en omsætning på 24,9 mia. USD og en EPS på 0,83 USD Tesla annoncerede for 17 dage siden, at de i 2. kvartal havde leveret 466.000 biler. Investorerne vil bl.a. gerne vide i hvilket omfang flere solgte og leverede biler er sket på bekostning af en faldende bruttomargin. Falder den ned til 17,5 % som flere analytikere tror, og hvad er guidance for indeværende kvartal? Giver Tesla et hint om forventningerne til 3. kvartals leverancerne og får investorerne en ide om hvorvidt den magiske 2 mio. grænse er mulig for hele 2023? Kommer Tesla med en opdatering på kommende fabriksudvidelser? Skal Elon Musk og Twitter bruge flere "Tesla midler"? Der har været relativ roligt om Elon Musk og hans engagement i Twitter de seneste måneder. Altså i den forstand, at hans salg af Tesla aktier til delvis finansiering af Twitter købet i 2022, som var med til at trække aktien massivt ned sidste år, har været fraværende. I 2023 har det ikke været et mene, men det er formentlig et faktum, at Twitter bløder annoncører og penge, og der kan være brug for at skaffe mere egenkapital til Twitter. Elon Musk har tidligere ledt efter "Twitter penge", som var interesserede i at investere på samme vilkår, som han købte på. De penge skal han dog formentlig lede længe efter. Vi kommer ikke til at høre mere til det her og nu i forbindelse med regnskabet, fordi det som sådan er Tesla uvedkommende, men det kan blive en Tesla aktiecase i givet fald i løbet af de kommende måneder
  • Sommerspecial med Jacob Aarup-Andersen fra ISS

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I tre sommerspecials får Per Hansen besøg af topchefer fra de største, danske selskaber til en snak om aktionærværdi. Første gæst er Jacob Aarup-Andersen fra ISS. Jacob har gjort kometkarriere, og har en fortid i Goldman Sachs, Danske Bank og Danica Pension. I 2020 skiftede han til ISS - en virksomhed med flere end 360.000 medarbejdere. Aktien havde inden Jacobs tiltræden taget et ordentligt dyk, og fokus skulle derfor være på netop aktionærværdi. Jacob fortæller blandt andet, hvordan han arbejder med at skabe aktionærværdi - og hvilke faktorer han helt konkret kigger efter. Han fortæller også, hvordan han ser ISS som investeringscase fremadrettet - på trods af han snart skifter ISS ud med Carlsberg. https://www.youtube.com/watch?v=UN_e7-z2bAU&t=171s
  • D/S Norden, forventninger til H2

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Det er dæleme en bumpy ride med de rederier. Jeg var med på torm/Norden, ikke fra start men stadig rigtig flot afkast, bl.a. på den gode Laus anbefaling. Fik solgt ud ud fornuftigt- Jeg hoppede så heftigt ind i Norden igen med snitkurs på 357, med tesen om at markedet overreagerede på et ellers flot Q1. Er der andre end undertegnede og Lau Svenssen der kan se fornuften i dette? Hvad har de kloge hoveder herinde af forventninger op til H2, og resten af året?