Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Viaplay: Alt er i spil til strategiopdatering i morgen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Viaplay kommer med sin strategiopdatering i morgen. Alt er i spil Det har været tumultariske 2,5 måneder for Viaplays investorer Aktien har mistet ca. 2/3 af sin værdi Der er kommet to nedjusteringer Den første kom natten til den danske grundlovsdag den 5/6 Direktøren blev fyret og efterfølgende blev ny og tidligere indsat For lidt over 1 uge siden kom endnu en advarsel Bestyrelsesformand trækker sig på grund af sygdom Økonomien ser værre ud end tidligere Aktiekursen styrtdykker igen, men har siden, som det fremgår af grafen, indhentet det 2. styrtdyk igen Her er fokus: Hvor galt står det til? Hvor stor en fyringsrunde kommer der Bliver der tale om salg af rettigheder? Er "covenants" nu så snærende, som bestyrelsesformanden sagde de ikke var efter første nedjustering, at der kommer en kapitaludvidelse og i givet fald, hvor stor? Gør den nye direktør først og fremmest økonomisk rent bord for selskabet men også sig selv for at kunne shine om 2 år, når/hvis tingene går bedre? Koncentrerer Viaplay sine indsatser på sport og/eller sport og film/serier? Kommer der en "rightsizing" geografisk? Kommer der flere "pakkemuligheder" mellem den billigste til lidt over 100/måned for film/serie eller hele pakken til lidt under 500 med all-inclusive Kan der komme flere muligheder for at vælge reklamer til og få en uændret pris Etc Konsolidering kan komme i spil Prisen på Viaplay er faldet dramatisk. Indtil videre er det kun aktien og værdien som har givet sig, men der kunne jo også være en mulighed for at nogen udefra kigger på en konsolideringsmulighed. I morgen ved vi måske lidt mere. Konsolidering er dog her og nu mest et potentielt tema for investorerne at spekulere i. Kursudvikling, Viaplay 1 måned Kilde: Nordnet [image: 114087_image001.png]
  • Novartis tæt på spin-off af Sandoz

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    https://www.novartis.com/news/media-releases/novartis-delivers-strong-sales-growth-robust-margin-expansion-and-raises-guidance-announces-usd-15-billion-share-buyback-and-board-endorses-sandoz-spin-off12 Rettidig omhu. Jvf. Johnson & Johnsons sager med talkum og asbest. https://www.proinvestor.com/boards/113943
  • Mondelez International, Inc

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Mondelez International, Inc Mondelez International, Inc. er en af verdens største producenter af snacks og chokoladeprodukter med en årlig omsætning på USD +31 mia. Blev grundlagt i 2012 som et spin-off fra Kraft Foods. Selskabet har en stærk historie med vækst og indtjening, en stærk brandportefølje og en global tilstedeværelse. Globalt er man #1 inden for kiks (cookies og kiks) og #2 inden for chokolade. Sekundært fremstiller man også tyggegummi og slik samt forskellige oste & dagligvarer og pulveriserede drikkevarer på visse markeder. Selskabet har 80+ produktionsanlæg i 60+ lande Stærke brands som Oreo, Ritz, TUC, Cadbury, Milka, Toblerone Selskabets produkter sælges i 160+ lande. Omsætningen er fordelt på 36% Europa, 31% Nordamerika, 21% Asien, Mellemøsten, Afrika, 12% Latinamerika 91.000 ansatte Kommer med Q2 resultat d. 27. Juli 2023 Nøgletal Kurs: 72,10 Market Cap: 98.189B P/E: 25,12 Forward P/E: 20,72 P/S: 2,98 P/B: 3,48 Enterprise value: 117.545B Profit margin: 11,99% Operating margin : 15,21% ROE: 14,00% ROA: 4,44% Indtjeningsvækst kvartal: 149,20% Omsætningsvækst kvartal: 18,10% Udbytte: 2,13% Hvad taler for ? Stærk brandportefølje med globale ikoniske brands samt en lang række af regionale brands. Globalt distributionsnetværk og geografisk attraktiv fordeling af omsætningen. Stærk ledelse der virker til at have lavet en fornuftig strategi. Stærk finansiel position Grænserne mellem måltider og snacks udviskes Der vokser et gigantisk marked op for snacks, der understøtter en sund livsstil, som giver næring og ernæring til folks aktive, travle liv Giver lokale teams mulighed for at innovere og levere på forbrugernes behov for snacks, mens man udnytter muligheder i større skala for understøtte vækststrategien En af verdens mest rentable fødevarevirksomheder Q1 2023 viste at nettoomsætningen steg +18,1 % drevet af organisk vækst i på +19,4 % med underliggende volumen/mix på +3,2% Kvartalet viste solid volumenvækst og succes med at hæve priserne for at kompensere for omkostningsinflationen. Snacksalget er forventet at vokse til dobbelt størrelse i Kina inden 2026 Attraktiv eksponering mod emerging markets der generelt har en tendens til at vise hurtigere vækst på grund af voksende velstand Defensive kvaliteter Hvad taler imod ? Bliver boykottet af stadig flere store selskaber for ikke at have trukket sig ud af Rusland, men kun at have nedskaleret aktiviteter. Planlægger at have den russiske virksomhed stand-alone med en selvforsynende forsyningskæde inden årets udgang. I forhold til sundhedsaspektet som er en vigtig del af deres strategi, så ligger hovedparten af de forskellige produkter ikke ligefrem i kategori i dag, grundet højt sukker- og fedtindhold. Prispres fra discountbutikker og folk begynder at købe flere private label produkter. Man har tidligere været et selskab der voksede 9% CAGR med som har været bremset helt op, og nu skal forventes at lige på 5-6% fremover. Gældsbyrde er steget på det seneste i forbindelse med opkøb, men generelt har man sund finansiel position. Flere steder i Europa planlægger man restriktioner for reklamering for junkfood og andre steder i verden ligger man skat på junkfood og sukkerholdige drikkevarer Afhænder deres tyggegummi- og Halls-forretning Prissætningen er til den hidsige side fra et historisk perspektiv. Generelt er det en sektor der rapporterer om lav til mellem-encifret vækst drevet af prisstigninger og små volumenstigninger I forhold til andre i sektoren er udbyttet i den lavere del. Aktien er steget +19% i år. Det globale salg gør er man er meget eksponeret over for valutaudsving. Holdning Q1 2023 var et skræmmende stærkt kvartal og viser noget om potentialet i selskabet. Jeg er positiv på virksomhedens langsigtede vækstpotentiale. Ulykkelig Rusland situation udgør en markant risiko. Ingen position Har I defensive aktier i porteføljen, og hvilke ?
  • Er Tesla et køb nu på kort- og lang sigt.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så er min Tesla-video blevet lagt op. Jeg prøver for så vidt ikke at gætte på om Tesla bliver fremtidens vinder indenfor elbiler m.m. Jeg kigger udelukkende på kort-, mellem- og langsigtet udvikling i prisen og forsøger at vurdere, om det kan være en fin swing-trade, en god handel på 1-2 års sigt eller en god valueaktie de næste 10 år. https://www.youtube.com/watch?v=buD72leaR_s
  • H. Lundbeck - spread mellem A- og B aktien.

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Jeg synes det er imponerende, at man kan købe A-aktien i H. Lundbeck næsten 9% billigere end B-aktien. Til sammenligning ligger Mærsk med et spread på ca. 2% og Rockwool med ca, 0,2% mellem A- og B aktien. Jeg forstår ikke, at private investorer ikke køber A-aktien i H. Lundbeck. Jeg ved godt at de store investorer foretrækker B-aktien pga. den øgede likviditet. Men er det virkelig hele forklaringen?
  • Pacific Biosciences of California, Inc.

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Pacific Biosciences of California, Inc. Pacific Biosciences of California, Inc. udvikler og sælger DNA-sekventeringsplatforme til forskning og udvikling med formålet at løse genetisk komplekse problemer. Platformen udfører, overvåger og analyserer biokemiske sekventeringsreaktioner. Teknologien er baseret på single-molecule real-time (SMRT) sekventering, som er en ny metode til DNA-sekventering, der er mere nøjagtig og hurtigere end traditionelle metoder. SMRT-sekventeringsplatforme er i stand til at sekventere store DNA-fragmenter med høj nøjagtighed, hvilket gør dem velegnede til en række forskningsapplikationer En af de førende leverandører af DNA-sekventeringsplatforme i verden. Revio er flagskibsproduktet der er designet til at levere HiFi-sekventering i skala HiFi sekvensering leverer lange aflæsninger med den højeste nøjagtighed SBB-sekventering lover betydelige nøjagtighedsforbedringer over konventionelle NGS-tilgange 1.000+ apparater solgt til dato i 40 lande 9.000+ publikationer Målet er USD 500 mio. omsætning i 2026, hvilket er x4 i forhold til i dag. 769 ansatte Nøgletal Kurs: 13,93 Market Cap: 3.481B P/E: 0,00 Forward P/E: -13,93 P/S: 25,97 P/B: 5,03 Enterprise value: 3.505B Profit margin: -239,32% Operating margin : -224,97% ROE: -44,97% ROA: -9,83% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 17,30% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Del af AI space, hvor man har partnere op med Google. Platformen er dyr, hvilket kan begrænse deres tilgængelighed for forskere Bred vifte af anvendelser Markedet for DNA-sekventering er hurtigt voksende og forventes at udgøre USD 14B i 2026 Nærmer sig første kunde forsendelser til Onso - Deres første "short read platform" SBB Corteva Agriscience-partnerskabet er et positivt tegn på Revios potentiale til at skalere forskning Det er forventeligt at man har likviditet til de kommende år, men man ved aldrig. Forretningsmodel med forbrugsvarer sikrer kontinuerlig indtjening hvis man får mange apparater ud at køre. Man forventer +38% vækst i 2023 I Q1 2023 leverede man 38 systemer, hvor 32 af dem var Revio. 15x stigning i nøjagtigheden af Onso vil betyde tidligere opdagelse og forbedret overvågning af kræft Hvad taler imod ? Der er strenge regulatoriske krav hvilket sløver implementeringshastigheden hos kunderne. Underskudforretning der brænder penge af Det er så teknisk og videnskabeligt, at det er umuligt for mig at forstå. 2023 forventes at blive et overgangsår hvor flere Sequel II- og IIe-brugere skifter til Revio-platformen Eksisterende aktionærer er blevet udvandet, senest tidligere i år. Man skal være meget positivt indstillet for at se et positivt cashflow indenfor de næste år. Det er svært at vide præcist hvor succesfuld Revio-lanceringen bliver Kræver utroligt store vækstrater for at retfærdigøre prissætningen. Andre markedsdeltagere foretrækker Illumina som har prøvet at overtage PacBio Budgetmæssige begrænsninger gør at brugsscenarier ikke så udbredt, som man kunne forvente Det mest af sektoren er faldet meget de seneste år. Har ikke har råd til at blive ved med at afmontere eksisterende installerede base og bede kunder om at betale for nyere modeller. Listeprisen for Revio er USD 779.000 og USD 259.000 for Onso Er allerede steget +70% i 2023 Holdning Jeg er ikke et sekund i tvivl om at næste generationer af behandlinger har DNA i fokus med løsninger der er direkte rettet mod at korrigere uhensigtsmæssigheder/fejl. I forhold til PacBio skal vi nogle år frem før det bliver rigtig sjovt og der er så mange risici, at jeg nok fravælger at købe frimærket denne gang. Ingen position Har du en eksponering mod firmaer der arbejder med DNA behandlinger, eller udstyr til dette?
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tirsdag d. 18. juli 2023 Netcompany Group A/S 8,39 14-07-2023 Novozymes A/S 8,38 11-07-2023 Bavarian Nordic A/S 6,12 17-07-2023 Ambu A/S 6,01 17-07-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,36 17-07-2023 Zealand Pharma A/S 4,05 14-07-2023 Pandora A/S 3,81 17-07-2023 GN Store Nord A/S 3,49 14-07-2023 ChemoMetec A/S 3,33 17-07-2023 Royal Unibrew A/S 2,83 13-07-2023 Noble Corporation Plc 2,7 13-07-2023 ISS A/S 2,31 14-07-2023 ALK-Abelló A/S 1,8 17-07-2023 NKT A/S 1,79 13-07-2023 Torm plc 1,6 17-07-2023 Rockwool A/S 1,45 17-07-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,28 13-07-2023 Tryg A/S 1,11 10-07-2023 H. Lundbeck A/S 1,07 13-07-2023 H+H International A/S 0,99 17-07-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,92 11-07-2023 Sydbank A/S 0,9 10-07-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,89 14-07-2023 DSV A/S 0,79 14-07-2023 Ørsted A/S 0,77 07-07-2023 Jyske Bank A/S 0,73 12-07-2023 Carlsberg A/S 0,68 12-07-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Demant A/S 0,63 17-07-2023 Alm. Brand A/S 0,62 20-06-2023 Topdanmark A/S 0,61 12-07-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Coloplast A/S 0,49 05-06-2023 Genmab A/S 0,43 04-07-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 12-07-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 30-06-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,11 11-07-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Alibaba

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Alibaba Group Holding Ltd Alibaba Group Holding Limited er et kinesisk multinationalt konglomerat-holdingselskab, der er specialiseret i e-handel, cloud computing, internet og teknologi generelt. Verdens måske største e-handelsvirksomhed, målt på omsætning. Afhænger lidt hvad man medtager. De forbinder købere og sælgere/producenter og hjælper med dele af værdikæden således det bliver nemmere at handle. Ejer et hav af virksomheder der inkluderer disse. Taobao: Online markedsplads for private sælgere. Tmall: Online markedsplads for professionelle sælgere. Alipay: Online betalingstjeneste. Alibaba Cloud: Cloud computing-platform. Ant Financial: Fintech-virksomhed. Cainiao Network: En logistikvirksomhed. Lazada: En online markedsplads i Sydøstasien. AliExpress: En online markedsplads for udenlandske sælgere. Eleme: En online food delivery-tjeneste. YunOS: Et operativsystem til smartphones og tablets. 260.000 ansatte på verdensplan 1 mia. aktive brugere Har bragt Joseph Tsai tilbage som formand, og Eddie Wu, en anden medstifter, som CEO. Det ligner at det bliver dem som skal splitte selskabet op i 6 seperate enheder. Separate enheder vil formodentlig frigøre en del aktionærværdi. Nøgletal Kurs: 94,56 Market Cap: 242.954B P/E: 24,73 Forward P/E: 10,42 P/S: 2,06 P/B: 1,76 Enterprise value: 192.84B Profit margin: 8,38% Operating margin : 11,86% ROE: 5,95% ROA: 3,74% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 2,00% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Både B2B/B2C/C2C markedsfokus En af de større spillere inden for Cloud Markedsandel på 50+ % i Kina. Bred vifte af e-handelstjenester Aktiviteter i 100+ lande, hvilket gør det til en global e-handelsvirksomhed Stærk teknologisk platform Dygtig ledelse med en stærk kultur, som er baseret på innovation, iværksætteri og holdarbejde. Stærk finansiel position, med en høj indtjening og en solid balance. Stærkt vækstpotentiale, da e-handelsmarkedet i Kina og resten af verden vokser hurtigt. Kina har ophobede reserver der kan bruges til stimulering af økonomien. Fokus på RISC-V-chips stemmer overens med Kinas ønske om reducere afhængigheden af udenlandske teknologier Fair forretning til fair pris Hvad taler imod ? Kinas politik har tidligere lagt en fed klam hånd ovenpå alt Tech og kun en tåbe frygter ikke yderligere reguleringerne. Har været involveret i en række sager om dårligt omdømme, herunder sager om ulovlige varer, falske anmeldelser og dataindsamling Geopolitiske risici hvor man kan komme i klemme. Er blevet kritiseret for sine arbejdsvilkår Ant Financial IPO farcen fjernede alt tillid man måtte have. De kinesiske tilsynsmyndigheder ønsker en bøde til Ant Group på USD 1.1 mia. Cyklisk og en proxy for den kinesiske økonomi generelt som kræver stimuli. Møder modstand fra Kinas AI-leder Baidu Kraftigt faldende frit cash flow margins og en vækst som vil kæmpe med at blive 2 cifret. Holdning Jeg havde permanent afskrevet alt med relationer til Kina, men må indrømme at der var så mange ting der talte positivt til casen på kort sigt, at jeg hoppede i fælden igen. Jeg ejer selv aktier i dette selskab der fylder 1.11% i porteføljen og er købt kortsigtet. Hvordan har I andre med Kina i forhold til aktier ?
  • NKT A/S

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er NKT A/S NKT A/S er en global og anerkendt leverandør af nøglefærdige AC/DC kabelløsninger med omkostningseffektive og teknologisk avancerede produktionsfaciliteter i Europa Det er en vigtig spiller inden for elektrificering af samfundet og den grønne omstilling. Lanceret ny strategi ReNew BOOST er baseret på tre strategiben: Vækst, Innovation og Bæredygtighed. Vækst Fortsætte den positive økonomiske udvikling drevet af de markedsmuligheder, der forventes fra den globale omstilling til vedvarende energi og et accelereret behov for energiuafhængighed. Som en del af strategien om at skabe vækst vil NKT løbende overveje værdiskabende investeringer. Innovation Opretholde og udvide positionen som teknologiførende i strømkabelkabelindustrien gennem innovation for at imødekomme efterspørgslen genereret af globale trends. NKT er fokuseret på at udvikle den næste generation af HVAC- og HVDC-strømkabelteknologi samt teknologi til installation på dybere hav, dynamiske kabler, højere ydeevne og lavere tab. NKT vil fortsat være engageret i et stærkt samarbejde med udvalgte teknologiske institutioner og universiteter for at udvikle nye materialer og avancerede produkter og løsninger. Bæredygtighed Fastholde en førende position inden for bæredygtighed ved at eksekvere på bæredygtighedsstrategien med klare ESG-mål for at nå Net Zero og tiltrække og fastholde en mangfoldig talentmasse for at blive den foretrukne arbejdsgiver i elektrificeringsindustrien. Er for nyligt lykkedes med en kapitalrejsning på en meget tilfredstillende måde. 4.300 ansatte Claes Westerlind ny administrerende direktør fra 9. maj 2023 Kommer med Q2 rapport 16. August 2023 Nøgletal Kurs: 388,00 Market Cap: 20.798B P/E: 37,80 Forward P/E: 43,48 P/S: 1,11 P/B: 2,38 Enterprise value: 21.12B Profit margin: 3,40% Operating margin : 3,84% ROE: 6,18% ROA: 1,95% Indtjeningsvækst kvartal: 85,20% Omsætningsvækst kvartal: 20,40% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Stærk markedsposition og bredt produktsortiment med en stærk forsknings- og udviklingsafdeling, der konstant arbejder på at udvikle nye og innovative produkterKabler til elektrificeringen af samfundet Grøn omstilling Ambitionerne fejler ikke noget. Organisk vækst med en CAGR på >12% fra 2021-2025, Operationel EBITDA-margin på ~12-16% i 2025, RoCE på >15% i 2025 og >20% i 2028 Kendt som en Premium leverandør Styrkede i 2019 sine forsknings- og udviklingskompetencer med købet af Technology Consulting fra ABB Opkøbte Ventcroft Ltd i 2022 for at styrke sin position inden for brandsikker strømkabelteknologi Har formået at transformere sig fra kabelproducent til fuld servicepartner. Dokumenteret projektudførelse og rettidig afslutning på store projekter og langsigtet samarbejde med tilbagevendende kunder Samlede årlige energiinvesteringer forventes at stige til EUR 5.000 mia inden 2030 Global elproduktionskapacitet fra vind forventes at være 3x fra 2020 til 2030, med den stærkeste vækst forventet fra offshore vind Højspændingsprojekter ventes at stige 3-4x Verdens kabelmarked og forventes at vokse med +4,3 % om året i løbet af de næste 10 år Storleverandør til to af Corridor power link-projekterne, der er afgørende for den grønne omstilling i Tyskland. SuedLink vil være verdens længste HVDC underjordiske strømforbindelse og SuedOstLink vil være verdens første store kommercielle 525 kV XLPE højspændings DC 2GW transmissionslinje. Bygger verdens største fabrik for havkabler Q1 2023 viste +34 % organisk vækst y/y og stigende margins. Hvad taler imod ? Stigende inputomkostninger som har ramt dem hårdere end konkurrenterne. Konkurrence fra Prysmian og Nexans Man har haft problemer med at producere overskud i perioder, hvor konkurrenterne ingen problemer har haft. I forhold til ambitionerne, er der indregnet faktorer jeg ser som problematiske. Stabil udvikling af den globale økonomi - gunstige balance mellem udbud og efterspørgsel - stabil forsyningskæde med begrænsede forstyrrelser. Fik blokeret frasalget af NKT Photonics Prysmian vandt kontrakt på levering af kabler til Ørsteds vindmøllepark Hornsea Den nye fabrik til havkabler kommer med en pris på DKK 7,5 mia. Steget 35% på et år. Holdning Jeg er slet ikke i tvivl om at NKT bliver en vigtig spiller i elektrificeringen af samfundet. De har nogle kvaliteter der gør at der vil være projekter til dem. Bryder mig ikke om prissætningen, men forhindrer mig ikke i at være misundelig på dem der har aktien. Ingen position, har i stedet valgt Prysmian. Jeg har svært ved at se at de nuværende spillere ikke alle skulle få ordrer nok, og har svært ved at se disruptionen komme fra andre end dem selv. Hvad er jeres holdning til den del af sektoren ?
  • Hvorfor en kæberasler til Zealand Pharma?

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg tror der er en del investorer, som har set lidt vantro på den kursudvikling, som har været på Zealand Pharma i denne uge. Særlig mandagens kursudvikling var lidt af en kæberasler fordi der var nok en del investorer (og mig selv inklusiv), som forventet at der muligvis kom en mindre stigning ovenpå Boehringer Ingelheims resultat-rapportering på survodutide men det blev i stedet for et fald på over 10 % ud over mandagen. Nu har vi moderne mennesker en tendens til at ville rationalisere alting - "Døden skal have en årsag", og vi rationaliserer hyppigt ud fra det vi kender bedst. Diskussionen omkring survodutide har derfor været heftig fordi skulle faldet tolkes som om at eksempelvis survodutide drop-out rate på 24.6% gjorde det umuligt at se en god fremtid for dette udviklingsprojekt. Den diskussion har været på Proinvestor men dette har også været diskuteret i den international presse. Men den bedste kommentator jeg har hørt på dette, er faktisk Michael Friis Jørgensen, som deltager i Millionærklubbens ekspertpanel. Michael Friis Jørgensen er tidligere analytiker og aktiechef i Alm. Brand Bank men han er i dag ansat i rådgivningsvirksomheden HC Andersen Capital. I Millionærklubben's udsendelse fra d. 28. juni 2023 gennemgår han sit syn på hvad der sker med det danske aktiemarked lige for øjeblikket. Hans store gennemgang ligger i starten af udsendelsen men han kommer ind på samme team i slutningen af udsendelsen. Her tager han de store aktie-strategiske briller på, hvor han prøver at tolke det danske aktiemarked op imod, hvad der sker i verdensøkonomien og på de andre aktiemarkeder. Her peger han på at det dansk aktiemarked lider lidt under at være opbygge på en måde som ikke appellerer til de store investorer for øjeblikket. Michael Friis Jørgensen har dog også i en vis udstrækning hånden på kogepladen fordi han har en portefølje i Millionærklubben og her ligger han i høj grad kontant. Dette begrunder han med at "Jeg har svært ved at greje markedet lige nu" og han fortsætter med at forklare at han er virkelig i tvivl om, hvad der sker blandt investorer sammenlignet med hvad han læser ud af nøgletal og økonomien i mere generel forstand. I slutningen af udsendelsen kommer ind på at han mener at Zealand Pharma er delvist blevet ramt af dette fænomen fordi der bliver solgt ud af defensive aktier, hvor biotech/pharma tilhøre denne kategori. I tillæg oplyser han at han har tidligere lavet en analyse for Novo Nordisk, hvor han så på hvad der skete med børsnoteret selskaber som deltager på American Dieabetes Association's konference. Her sagde han at konklusionen var at disse selskaber steg op til ADA konference men faldt efter konferencen. Dette fænomen kunne ZP også meget vel være ramt af. Samlet set syntes jeg at Michael Friis Jørgensen forklaring giver god mening. Der har de senest par uger været dage med store fald i en række danske aktier og særlig en række life science aktier. Shortpositioner på Zealand Pharma gik også op med 10 % i disse dage (ikke samlet set men fra tidligere short-niveau) men er så blev reduceret lidt efter faldet. Det peger på at eksempelvis Quant fonde, som basere deres investeringer på store modeller af kvantitative analyse og med mange aktier som balanceres mellem flere industrier meget vel kan have skiftet balance og her blev Zealand Pharma så ramt hårdt mandag og tirsdag. I min optik er der tre niveauer om kan slå ind på aktie-kursen. Der er makro-økonomiske faktorer, som netop er det Michael Friis Jørgensen taler om. Der branche eller industri specifikke faktorer, som netop er det som blev dækket på American Diabetes Associations konference, hvor de store trends indenfor for farma kom i spil. Og til sidst er der så de selskabsspecifikke faktorer. Jeg tror faktisk at kæberasleren til Zealand Pharma mest skal ses oppe fra og ned - fra makro og ned - snare end nede fra og op. I mine øjne er Zealand Pharma casen relativt intakt men nogle gange er der medvind og nogle gange er der modvind fra det store aktiemarked. Denne gang var der kraftig modvind i mine øjne. Men efter at have ligget lidt nede efter kæberasleren må Zealand Pharma jo finde en måde at rejse sig på. Her tænker jeg at det er vigtigt at Zealand nu leverer på de to "sjældne sygdom"-projekter. Zealand Pharma skal gerne inden udgangen af denne uge informere markedet om at de har indsendt NDA til FDA i USA for daciglucagon for hyperinsulisme. Om der så i den anledning også kommer information om partner-forhandlinger, må tiden vise. Senere i år skal de så indsende NDA på korttarmssyndrom men her lyder det til at partner-forhandlinger lader vente på sig. Det skal dog også bemærkes at der må komme meddelelse i år om at Boehringer Ingelheim går i fase 3. Endeligt skal vi hellere ikke glemme at Sanofi fortsat mangler at lave sidste milepælsbetaling for Soliqua/Suliqua og Lyxumia/Adlyxin. Hvis vi antager at ZP kan lande en partner på hyperinsulisme, får penge fra milepæl på BI's fase 3 og penge fra milepæl fra Sanofi plus lidt mindre indtægter fra Novo Nordisk-partnerskabet på rescue penge så ender vi muligvis, hvor at omkostninger og indtægter balancere. Men markedet kan ikke belønne Zealand Pharma for dette før end selskabet kan fremvise indtægterne. Jeg vil som et lille kuriosum slutte med at oplyse om et par nye studier, som der allerede nu ligger registeret med protokol for survodutide men som bare ikke er fase 3 studier. A Study in People With Obesity to Test the Effects of Different Doses of BI 456906 Compared With Semaglutide on Glucagon Receptor Activity in the Liver A Study in Women With Overweight or Obesity to Test Whether Different Doses of BI 456906 Influence the Amount of a Contraceptive in the Blood Dette understerger for mig at Boehringer Ingelheim tror på dette præparat og det drejer sig mere om et spørgsmål om at forstå hvilken niche i markedet som dette præparat skal ramme. Jeg vil derfor fortsat sidde på hegnet som en tålmodig investor og afvente den videre udvikling i kursen.
  • ASCELIA PHARMA - Insiderkøb omkring tidspunkt for fase3 data

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    D. 13/7 er der foretaget flere insiderkøb. Vigtige Fase 3 data fra SPARKLE studiet er guidet til at komme midt på året, så bør komme her omkring Juli måned. [image: 114045_IMG_1829.jpeg]
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mandag d. 17. juli 2023 Netcompany Group A/S 8,39 14-07-2023 Novozymes A/S 8,38 15-07-2023 Ambu A/S 6,11 16-07-2023 Bavarian Nordic A/S 5,94 17-07-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,51 18-07-2023 Zealand Pharma A/S 4,05 19-07-2023 Pandora A/S 3,92 20-07-2023 GN Store Nord A/S 3,49 21-07-2023 ChemoMetec A/S 3,34 22-07-2023 Royal Unibrew A/S 2,83 23-07-2023 Noble Corporation Plc 2,7 24-07-2023 ISS A/S 2,31 25-07-2023 ALK-Abelló A/S 1,81 26-07-2023 NKT A/S 1,79 27-07-2023 Torm plc 1,58 28-07-2023 Rockwool A/S 1,34 29-07-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,28 30-07-2023 Tryg A/S 1,11 31-07-2023 H. Lundbeck A/S 1,07 01-08-2023 Chr. Hansen Holding A/S 0,92 02-08-2023 Sydbank A/S 0,9 03-08-2023 H+H International A/S 0,9 04-08-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,89 05-08-2023 DSV A/S 0,79 06-08-2023 Ørsted A/S 0,77 07-08-2023 Demant A/S 0,74 08-08-2023 Jyske Bank A/S 0,73 09-08-2023 Carlsberg A/S 0,68 10-08-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 11-08-2023 Alm. Brand A/S 0,62 12-08-2023 Topdanmark A/S 0,61 13-08-2023 SimCorp A/S 0,6 14-08-2023 CBrain A/S 0,5 15-08-2023 Coloplast A/S 0,49 16-08-2023 Genmab A/S 0,43 17-08-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-08-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 19-08-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 20-08-2023 Össur hf. 0,19 21-08-2023 RTX A/S 0,19 22-08-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 23-08-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 24-08-2023 NNIT A/S 0,19 25-08-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,11 26-08-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 27-08-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 28-08-2023 SP Group A/S 0,1 29-08-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 30-08-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • The Williams Companies, Inc

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er The Williams Companies, Inc. Williams Companies, Inc., er et amerikansk energiselskab. Dets kerneforretning er transport og forarbejdning af naturgas, sekundært olie og elproduktion. Virksomheden ejer og driver 30.000 miles af rørledninger, 29 behandlingsfaciliteter, 7 fraktioneringsfaciliteter og cirka 23 millioner tønder lagerkapacitet af flydende naturgas. Man ønsker at være den bedste operatør af kritisk infrastruktur til transport-, opbevarings- og leveringsløsninger af pålidelige "ren" energi En af de største handelsselskaber for naturgas. Ejer det vigtigste og mest værdifulde naturgasrørledningssystem i USA i Transco 5.000 ansatte Nøgletal Kurs: 33,38 Market Cap: 40.66B P/E: 15,75 Forward P/E: 19,53 P/S: 3,55 P/B: 3,46 Enterprise value: 64.63B Profit margin: 23,16% Operating margin : 33,41% ROE: 18,96% ROA: 4,93% Indtjeningsvækst kvartal: 145,00% Omsætningsvækst kvartal: -5,30% Udbytte: 5,36% Hvad taler for ? Udbytte aktie der udbetaler 5.36% og altid har haft fokus på aktionærerne Naturgas som overgangsenergi giver super god mening, hvor man står for en 30% markedsandel i Nordamerika Jagter 5%+ EBITDA vækst årligt Pålidelig indtjening, holdbart cash flow og en sund balance. 26 på hinanden følgende kvartaler hvor man rammer eller slår konsensus på justeret EBITDA giver forudsigelighed Muligheden til at investere i vækstprojekter med højt afkast, emissionsreduktionsprojekter og vedvarende energi Øgede marginer drevet af gunstige råvarepriser, transport og opbevaringskontrakter Kapaciteten er vokset støt gennem de seneste år og flowet er stort set reserveret, hvor priserne typisk ikke er afhængelige af råvarepriserne, hvilket giver stabil indtjening Backlog på 30+ naturgas muligheder for transmissionsudvidelse frem til 2030 Strategiske placering af aktiver, hvilket fører til en robust efterspørgsel efter deres kapacitet. 9.800-mile Transco-pipeline godt placeret til at drage fordel af den forventede vækst i LNG-eksporten Den stigende efterspørgsel efter elektricitet vil sætte skub i behovet for mere naturgasinfrastruktur, da ingen vil sætte sig i en situation, hvor man ikke har en stabil backup til sol og vind. Indtil videre har naturgas sektoren i US haft stor fordel af folkets skifte mod elbiler, da en stor del af strømmen genereres ud fra naturgas Q1 2023 lukkede man overtagelsen af MountainWest der sidder på 2.000 miles naturgasrørledningssystemer EPS steg 37% y/y i Q1 2023 Hvad taler imod ? Området er drevet af politiske beslutninger og det er ikke altid ud fra hvad der er klogest, men mere hvad der er image i. Amerikanerne er heldigvis klogere her end Europa Unaturligt sweetspot med øget volumen og priser da Europa har behov for erstatning af den gas de før fik fra Rusland Gaspriserne har indflydelse på i hvilket omfang producenterne af gas bidrager med volumen Handler til premium i forhold til resten af sektoren Høj andel af gæld Cykliske markeder, da efterspørgslen svinger sammen med priserne. Er steget 10% den seneste måned. Mulighed for at en kombination af vind-, sol- og vandkraft, kombineret med batterilagring, nye transmissionsledninger og styring af efterspørgslen. De nyere generationer har en efter min mening mere fornuftigt tilgang til atomkraft, hvilket igen kan substituere baseload. Holdning I Europa kan vi også se hvad værdien af infrastruktur er. Det er virkelig kritisk og dem der sidder på infrastrukturen dikterer også hvad der kan lade sig gøre. Prissætning er i overkanten af hvad jeg er komfortabel med i en sektor, politikerne har for stor indflydelse på. Solid defensiv aktie, hvis politikerne havde et realistisk syn på naturgas. Ingen position Hvad ser I som de største udfordringer i forretningen ?
  • Så startede regnskabssæsonen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vi skal til at starte på US-regnskaberne. I videoen her fortæller jeg kort, hvad jeg kigger efter, og hvilke værktøjer jeg bruger. https://www.youtube.com/watch?v=ntYFNUp4kyU
  • Stock Analysis - Nvidia about to double in price

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    "In this video "Nvidia Stock Analysis - Nvidia about to double in price" I take a look at the estimates and future PE values of Nvidia. Many analysts predict that the stock is soon going to drop. But with the numbers in my system I think there is an argument that the price could double over the next 2 years". https://www.youtube.com/watch?v=wCvCnXOA0mA
  • Saab (våben investeringer)

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    KvassK
    Er Saab værd at gå ind i nu, som et godt våben investeringen? På Kort og lidt længere bane.
  • SimCorp

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hvad er holdningen til tilbud på 735,- pr aktie.Min gennemsnit pris er 762,- så overvejer at takke nej til deres tilbud.
  • Kapitalrejsning i Biotek/medico

    31
    0 Votes
    31 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Der viser sig nu stækt øgede problemer med kapitalrejsning i unge kapitalkrævende udviklingsselskaber, indenfor helbredssektoren. Det københavnske stamcellefirma Stemmedical har netop udsat en emission på op mod 134 mio. kr. pga manglende interesse. Det skyldes formentlig en voldsom trængsel ved emissionsskranken her i 2023. Selv har jeg i min portefølje 8 selskaber i denne kategori, som enten netop har gennemført eller er i færd med at gennemføre en emission. Den mest anvendte form har været at udbyde nye aktier med tilhørende optioner til priser, som ligger fra 50 - 90% under dagskursen ved udbudet. Udbyderne kan ikke have været uvidende om, at de "gamle" aktionærers værdier brutalt sænkes med samme procenter, straks dette udmeldes. At selskabernes værdi jo samtidig sænkes tilsvarende, kan de jo ret beset være lige glade med, bortset fra deres lånebaggrund jo samtidig nedvurderes med samme procenter. Kort sagt mister selskab og oprindelige investorer store værdier, som man ikke bare kan kalde midlertidige, fordi det vil tage lang tid og virkelig gode nyheder fra den fortsatte drift, før kursen kan bevæge sig opad igen. Det er bare 100% sikkert, at nye investorer, men også investorer som jeg selv, vil afstå fra at støtte nye opstartvirksomheder med nye penge, til opskruede priser, når vi ved, at alle disse nye selskaber på et eller andet tidspunkt, får behov for ny kapital. Løsningen er kort og godt, at man sænker tempoet med udviklingen i forhold til markedets kapitalvillighed. Ved nyemission skal udbudet maksimalt være på måske 20% af det gamle antal aktier, men til gengæld til en kurs, som står i forhold til værdien af den portefølje selskabet råder over. Det kunne typisk være en "rabet" på 10-15%. Samtidig reducerer udbyderen omkostninger til emission, som med de nye smarte metoder nemt løber op i 10 - 20% af den ønskede emissionsindtægt, altså millioner. Altså hver gang man får 10 mio ind, går een mio til rådgivere og ikke nyudvikling. Jeg vil også direkte kritisere danske selskabers nye tiltag, hvor næsten samtlige selskaber efterhånden har skrottet dansk udbuds- og produktinformation til fordel for engelsksproget materiale. Det er helt fint, hvis man bevist vil afskrive dansk privatkapital i forbindelse med emissionerne.
  • Pharma- og biotek-opdatering UGE 28

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Genmab ' Bavarian Nordic ' Zealand Pharma Det er en lang rejse for selskaber i pharma-bioteksektoren at få et godkendt produkt på markedet. For udviklingsselskaberne i sektoren er det en hård og dyr kamp at finde ny finansiering og vinde investorernes gunst - det mærker mange af selskaberne lige nu. Helge Larsen opridser situationen og ser desuden på den seneste kursudvikling på nogle af de mest populære selskaber på Proinvestor.com. Helge Larsen gennemgår det sidste nye om virksomhederne inden for pharma og biotek ud fra den kvalificerede debat og chat på https://proinvestor.com/ Disclaimer: Videoen er ikke en købs- eller salgsanbefaling af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=0jtEs-33eK4&t=12s
  • AMBU: Er hele forretningen på vej op i vækstgear?

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet AMBU hævede i går sine forventninger til 2023 resultatet. Det er ikke verdens største opjustering, men vil investorerne se det som den første af flere frem mod deres kortsigtede målsætning om en EBIT margin på over 10 % indenfor 2 år? AMBU har fremlagt foreløbige tal for 3. kvartal Omsætningen stiger til 1,195 mia (8 %). Umiddelbart var forventningerne til omsætningen lidt højere som det fremgår af nedenstående tabel 1 med forbehold for at konsensus er helt opdateret Profitabiliteten er derimod noget bedre i kvartalet med EBIT på 91 mio., svarende til en margin på 7,6 % At dømme efter konsensus kommer den positive udvikling 1 kvartal før tid Den positive afvigelse fra forventningerne skyldes, ifølge AMBU selv, et bedre produktmix (salg af produkter med højere profitabilitet) og samtidig lavere logistikomkostninger. Forventningerne til den samlede vækst i omsætningen for helåret fastholdes på 5-8 % Første opjustering af flere eller skuffende salgsudvikling? Omsætningen ligger lidt til den svage side. Til gengæld er bundlinjen over det forventede for 3. kvartal. Kursreaktionen når handlen åbner afhænger af om analytikere/investorer tror omsætningen er på vej op i gear i hele forretningen; at logistik omkostningerne varigt er lavere og at de tiltag, som AMBU har arbejdet på og med nu bærer frugt. Opjusteringen er drevet af bedre omsætning og indtjening i endoskoper. For at investorerne for alvor kommer "helt op at ringe" skal omsætningsvækst for hele forretningen op i et lidt højere gear, og så vil indtjeningsvæksten formentlig følge med op. Tabel 1: Konsensusforventninger for AMBU Kilde: https://www.marketscreener.com/quote/stock/AMBU-A-S-39742692/finances/