Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • 12% per år med en automatisk og nem strategi

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som I måske husker, så har jeg tidligere nævnt en 52-week-high strategi, der har lavet ca. 12% p.a. de sidste 23 år og faktisk også er testet tilbage til 1984 men samme resultater. Jeg har lige lavet en opdatering på performance i dag på den engelske yt-kanal. Strategien har kun 2 regler, de er uhyre nemme at følge, og i videoen her viser jeg, hvordan man kan finde aktierne, og hvordan man sætter det hele op i Tradingview. Lyder 12% per år fristende, så tag et kig på strategien. https://www.youtube.com/watch?v=mdijQSnJd_M
  • Hydract i vanskeligheder

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Jeg ved selvsagt ikke hvordan det står til men jeg syntes i sin tid at ideen med vanddrevne ventiler var en meget god ide men de har åbenbart ikke kunnet sælge det. Som jeg ser det er det kun et spørgsmål om tid inden de må bede om nye penge. Jeg synes bare efterhånden den er så billig at carlsberg bare skulle købe. Hvilke muligheder ser i i fremtiden? Har aktien og selvf. Med solidt minus.
  • Siemens problemer

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Fra Recharge: https://www.rechargenews.com/wind/blade-break-hits-giant-brand-new-wind-turbine-as-siemens-gamesa-woes-mount/2-1-1482939 Det er vist gået helt galt for Siemens. G.E. og Nordex er løbet ind i tilsvarende problemer med nye eller relative nye møller. Er ikke bekendt med at Vestas har samme problem. Vi får vel se. Og desværre har kvaliteten af kinesisk eller indiske producerede møller, aldrig været et issue jeg er gjort bekendt med. Nu og kommende år skal besluttes gigant mia. investeringer i havvindmølleparker. Vestas vil få deres del og måske nu en lidt større del. Uden belæg ser jeg en ketchup effekt på off-shore ordrene, som hverken er til gavn eller glæde for nogen, andet end at møllefabrikanter pludselig får kronede dage. Husk det er svært at spå om ,især, den nærre fremtid. Jeg har geninvesteret i Vestas i denne tro.
  • Investeringspodcasten 177: Tesla og det korte af det lange

    4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    P
    I afsnit 177 tager Hansen og Larsen lytterne med på en rejse ind i shortsalgets mystiske verden. De udforsker, hvad det betyder at shortsælge, gransker hvorfor nogle virksomheder, som Novozymes, Netcompany, Zealand Pharma og Bavarian Nordic, er endt på shortsælgernes radar, og stiller skarpe spørgsmål om de aktuelle shortsalg. Men værterne nævner også, at der findes mange forskellige årsager til shortsalg - og mange forskellige slags shortsælgere. De kaster lys over Tesla's seneste salgsrekord og dens påvirkning på virksomhedens aktiekurs. Er du klar til at få det brede overblik, og vil du forstå det korte af det lange? Så lad Hansen og Larsen guide dig gennem shortsalgets labyrint i dette afsnit af Investeringspodcasten. 02:30 - 08:40 Novozymes, Ambu B og Bavarian Nordic 08:40 - 14:15 Pandora, FLSchmidt og Zealand Pharma 14:15 - 19:00 Karakteristika, der kan blive shortet 19:00 - 23:10 Typiske shortsælgere 23:10 - 28:25 Tesla: regnskab, vækst og partnerskaber https://www.youtube.com/watch?v=3yN1OdIrDNU
  • ChemoMetec

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er ChemoMetec A/S ChemoMetec A/S er et dansk selskab, der udvikler, producerer og sælger udstyr indenfor celletælling og celleanalyse. Har oplevet eksponentiel vækst, og man har et mål om at være den største udbyder inden for Life Science. Man designer, fremstiller og tester udstyret og forbrugsmaterialerne i Danmark. Alle instrumenter er baseret på en kombination af billedcytometri og avanceret billedanalyse. NucleoCounter-instrumenterne er automatiserede celletællere, som kan bruges til bestemmelse af celleantal og cellelevedygtighed af forskellige typer celler. Celletællere anvender en unik teknologiplatform til at sikre opnåelse af præcise og ensartede resultater. 155 ansatte og sælger udstyret i +100 lande. 97% af omsætningen er eksport. Har ansat Rasmus Kofoed som ny CEO Nøgletal Kurs: 430,80 Market Cap: 7.89B P/E: 42,65 Forward P/E: 0,00 P/S: 17,11 P/B: 16,40 Enterprise value: 7.684B Profit margin: 38,96% Operating margin : 50,16% ROE: 48,58% ROA: 31,17% Indtjeningsvækst kvartal: 23,70% Omsætningsvækst kvartal: 15,70% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Celletælling er grundpille i meget forskning inden for medicin, samt behandlinger Sektoren ventes at vokse med 7% årligt Instrumenterne er ekstremt enkle at bruge på grund af specialdesignede engangsenheder. Det er med til at give fast indtægt Selve enhederne fungerer som katalysator for mere salg af forbrug og services Eliminerer menneskelige fejl Man har satset på kvalitet og compliance der gør at man passer perfekt ind i FDA´s skærpede krav på området, og gør man forventes at vækste mere end markedet International kundebase på tværs af cellebaseret immunterapi, cancer- og stamcelleforskning, lægemiddeludvikling og produktion Der er stor aktivitet inden for cellebaseret terapi især i nordamerika, der er det vigtigste forretningsområde Måtte udskylde lanceringen af XcytoMatic der er rettet mod bioprocessing, men man lovede første salg i 2022 og det leverede man på, hvilket skaber tillid. XM40 er en fuldautomatisk celletæller. En række eksisterende kunders FDA ansøgninger har passeret nye milepæle i godkendelses systemet, og jo længere ansøgningerne kommer i processen, jo flere instrumenter har kunderne behov for i det videre forløb Hovedparten af aktiviteterne er inden for områder, der normalt ikke er så konjunkturfølsomme, hvilket giver dem defensiv kvalitet På trods af væksten er bremset op har man stadig flotte margins Omsætningen fra salg af forbrugsvarer steg i 3. kvartal med +13% og udgjorde i 3. kvartal 42% af den samlede omsætning Hvad taler imod ? Har altid handlet til horribelt høje multipler Visse elektroniske komponenter har opbygget længere leveringstid og giver problematikker med at have nok på lager rettidigt, hvilket igen har gjort man har opbygget lager. Pres på indkøbspriserne Svært at vurdere konkurrencesituationen på længere sigt Sartorius venter lav investeringsaktivitet hos kunderne, hvilket har sendt sektoren ned. Omsætningen i 3. kvartal var fortsat negativt påvirket af et afdæmpet investeringsklima og faldt med -6% Salget af instrumenter der faldt med -31% Life science research står for 91% af omsætningen, så man er meget udsat når væksten på dette området faldt med -7% Aktien er faldet -35% på 6 måneder. Afhængig af at der er gang i Life science, og at selskaberne fokuserer på terapier, hvor celletælling er en nødvendighed. Holdning Jeg solgte selskabet i kurs 35 for mange år siden, så husk at det er en muggen mand der ser på aktien. Er bekymret for at det ikke længere er en vækstcase, og så skal værdisætningen være en anden. Ingen position Hvordan har i andre det med casen ? Lige så forundret jeg har været de år forretningen stak helt af, lige så forundret er jeg over den opbremsning der har været. Hvad er op og ned ?
  • Renter giver risiko for "varm" aktiejuli med skybrud

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet De seneste dage har hverken været rare for obligationsejerne aktuelt og ej heller for renteforventningerne. Bliver der lagt op til "skybrud' når rentestigninger møder optimistiske AI aktieinvestorer i den amerikanske regnskabssæson? De seneste dage er de amerikanske statsobligationsrenter steget markant Som det fremgår af nedenstående figur er renterne ud til 1 års løbetid 5,5 % Vi skal ud til 2 års løbetid før renten falder ned til 5 % Investorernes fokus er på "benchmark markedsrenten" = 10 årige renter. Den er lige kravlet over 4 % og også steget markant. Rentestigninger er ikke kun et udslag af FED minutes fra sidste møde Også forud herfor var renterne på vej op De stigende renter er udtryk for nervøsitet for at Federal Reserve ikke kun vil hæve 1-2 gange yderligere, men også for at renterne kan forblive på det højere niveau i en længere periode Aktierne har reageret negativt, naturligvis Hvis det nuværende renteniveau fastholdes er der en ikke-ubetydelig risiko for at vi løbet af juli og sammenfaldende med regnskabssæsonen kan få den korrektion, som vi ikke for alvor har haft i 2023. Tordenvejr og skybrud? Sommeren er dansk "højsæson" for skybrud. Bliver det også der hvor kulde og varme mødes på aktie- og oblgationsmarkederne; udløser tordenvejr med større pludselige "nedbørsmængder"? figur: USA rentestruktur Kilde: https://www.ustreasuryyieldcurve.com/ [image: 113773_image001_47_.png]
  • Hvordan skal man måle performance?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som I sikkert har hørt i mine seneste videoer, så har jeg lovet en lille video om de såkaldte sharpe- og sortino ratios. Jeg ved godt, at dette kan lyde lidt nørdet, men det er nogle begreber, der er meget vigtige at kende til, hvis man vil vide, hvordan ens portefølje i virkeligheden klarer sig ift. andre eller i forhold til markedet. Så brug 13 minutter her på at blive en smule klogere på, hvordan performance i virkeligheden bør udregnes. https://www.youtube.com/watch?v=T49gab5aAc0
  • Ugekommentar #96 Ferieramte aktiemarkeder med lav omsætning

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Tesla, Opera, kunstig intelligens og shorting er nogle de af emner, Helge Larsen guider dig igennem i denne uges kommentar. Der er desuden kommet nye, skarpe debattører til på ProInvestor.com, som kommer med gode input til interessante selskaber, swingtrading osv. Det får du et overblik over i denne video. Denne video er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=vk-UyUBnkCY&t=523s
  • Chr. Hansen: Fokus på de(tal)jer

    8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Når Chr. Hansen i morgen fremlægger deres kvartalsregnskab, er det mere end blot regnskabstallet, som vil tiltrække opmærksomhed Chr. Hansen fremlægger sit kvartalsregnskab i morgen Når selskaber aflægger regnskaber handler det lidt om kvartalet som er gået og meget om kvartalet og fremtiden som kommer Det gælder også for Chr. Hansen og i morgen Der er dog også noget andet som presser sig på I sidste uge gav Chr. Hansen efter for pres fra en amerikansk kunde, ifølge forlydender, og fjernede støtten til LGBT+ Det har skabt genlyd både fra tilhængere og modstandere af tilkendegivelsen Der er dem som mener at vigtigst er "business first" Så er der andre, som siger, at det er at svigte den dagsorden, som kører Kritikken fra sidstnævnte kommer ikke fra en "hvilken som helst kant" Fra morgenstunden giver en Novo Nordisk direktør sig til kende og synes tiltaget er skuffende Tidligere har Novozymes tilkendegivet, at deres holdning er lidt anderledes end hvad Chr. Hansen har meldt ud Novozymes vil i løbet af de kommende kvartaler indlemme Chr. Hansen i det fortsættende Novozymes når tilladelserne foreligger Under overfladen hviler der et pres på Novozymes. Aktien er styrtdykket siden opkøbet af Chr. Hansen blev meddelt, som det fremgår af figur 1 De seneste 5 år har det været småt med afkast, som det fremgår af figur 2 Som det fremgår af figur 3. er aktien heftigt shortsolgt. Det skyldes frygt for en svag udvikling og formentlig også en integrationsrisiko med hensyn til Chr. Hansen. Den udvikling har dog intet med den aktuelle sag at gøre. Torsdagsde(tal)jen Når Chr. Hansen aflægger regnskab i morgen torsdag vil der blive holde øje med tallene. Fortid, nutid, fremtid. Men der vil formentlig også blive holdt lidt øje med om der bliver ledelsesmæssigt sendt signaler i relation til ledelsen i Chr. Hansen. 2/3 af "Novo Nordisk familien" har "ytret" sig. Hvis Novo Holding (storaktionær i begge selskaber) mener det er tiden til at foretage ledelsesmæssige ændringer nu, som alligevel kommer senere, vil torsdagen måske være tiden til at gøre det. Den fortsættende ledelse i Novozymes er under alle omstændigheder toppen fra Novozymes. Figur 1: Kursudvikling, Novozymes, 1 år Kilde: Nordnet [image: 113729_image002_28_.png]
  • United Parcel Service

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er United Parcel Service Beskrivelse United Parcel Service, Inc. leverer brev- og pakkelevering, transport, logistik og relaterede tjenester. Det opererer gennem to segmenter, U.S. Domestic Package og International Package. Virksomheden leverer også international luft- og søfragtspedition, toldmæglervirksomhed, distribution samt post- og konsulenttjenester i 220+ lande. Virksomheden driver en flåde på cirka 125.000 pakkebiler, varevogne, lastbiler og motorcykler samtidig med man ejer/lejer 586 fly og ejer 59.000 containere. 500.000+ ansatte der hver dag leverer 24+ mio. pakker og breve. Omsætningen er fordelt med 76% US og 24% Internationalt Nøgletal Kurs: 179,97 Market Cap: 154.574B P/E: 14,63 Forward P/E: 15,23 P/S: 1,56 P/B: 7,72 Enterprise value: 167.889B Profit margin: 10,90% Operating margin : 12,94% ROE: 60,76% ROA: 11,24% Indtjeningsvækst kvartal: -27,70% Omsætningsvækst kvartal: -6,00% Udbytte: 3,69% Hvad taler for ? Logistik branchen er blevet mere fundamental og er nogle af dem der får største effektivisering af digitaliseringen. Voksende e-handel gør antallet er pakker der skal leveres øges Udbetaler 3.69% udbytte der udbetales på kvartalsbasis Pakkeleveringsindustrien er en voldgrav fordi den er kapitalintensiv, kræver mange medarbejdere, er logistisk udfordrende og er utrolig svær at konkurrere i Dedikeret Healthcare afdeling hvor man åbnede 1 mio. kvadratfod af dedikeret sundhedslogistikplads i Q1 der skal hjælpe til at nå målet på USD +10 mia. i sundhedsindtægter i 2023 Er lykkedes med strategien der har fokuseret på SMB segmentet til 28.0 % af det samlede amerikanske volumen, drevet af Digital Access Program (DAP) og lanceringen af Deal Manager. Pandemien fremskyndede integrationen af UPS Digital Access Program som er en samling af logistik-, forsendelses- og betalingstjenester til virksomheder Stort frit cashflow. I 2022 genererede man USD 9.0 mia. i frit cash flow. Eksekveringen har i en årrække været god med imponerende vækst og rekordindtjening samtidig med der er holdt låg på kapitaludgifter og udbyttet er fordoblet på 7 år. Har har vist effektiv udnyttelse af kapital, så i branchen vil der været sandsynlighed for at man stadig vil være nogle af de bedste Indsættelse af 1.000 selvbetjente kiosker i 2023 Hvad taler imod ? Udfordring med inflation i lønninger da man er mandskabstung Store platforme som Amazon lever egne services der tager mængde af udbringningerne Forbrugernes manglende købekraft vil sænke volumen Som med alt andet i logistik har man haft det favorabelt og den virkelighed man skal operere i nu bliver en anden og med alt andet der er capex tungt, så vil nedgang i volumen kunne ses i margins og bundlinje Forhandlinger med fagforeninger kommer til at koste bundlinje, og har indtil videre kostet 6.1 % stigning i fagforeningernes gennemsnitlige lønsatser.Q1 2023 var skuffende med omsætningsfald på -6.0% og marginfald på -2.5% der førte til en nedjustering af guidance for 2023 Der har været en opbremsning i det amerikanske detailsalg vækst og visse ikke-amerikanske markeder forbliver udfordret Den gennemsnitlige daglige volumen faldt 5.4 % i Q1 2023 Nedgang i eksport til Asien Cyklisk Holdning Har virkeligt været dygtige til eksekvering af strategi. Lige nu er det ikke en sektor jeg ønsker at være overeksponeret i grundet cykliciteten og en omsætningsvækst der kun forventes at ligge på omkring 4% Syntes aldrig jeg ser nogen som har en position i dem. Er der en årsag til du aldrig har overvejet dem ?
  • Datadog

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Datadog Leverer services til overvågning og monitorering af ens cloud services. servere, databaser, værktøjer og tjenester via en SaaS-baseret dataanalyseplatform. Virksomhedens SaaS-platform integrerer og automatiserer infrastrukturovervågning, overvågning af applikationsydelse, logstyring og sikkerhedsovervågning for at give real-time observerbarhed af sine kunders teknologistak. Derudover er der brugeroplevelsesovervågning, netværksydelsesovervågning, cloud-sikkerhed, udviklerfokuseret observerbarhed og hændelsesstyring samt en række delte funktioner, såsom dashboards, analyser, samarbejdsværktøjer og alarmfunktioner Det er en af markedslederne med en meget bred portefølje og en kompleks AI motor som styrke. 17 produkter i en integreret platform. 81% af kunderne bruger 2+ produkter, 43% bruger 4+ produkter, 19% bruger 6+ produkter 25.500 kunder 2.910 af kunderne har årlig tilbagevendende omsætning på USD 100k+, 317 af dem ligger 1+ mio. 4.800 ansatte på 32 lokationer Nøgletal Kurs: 98,29 Market Cap: 31.637B P/E: 0,00 Forward P/E: 63,01 P/S: 17,64 P/B: 20,89 Enterprise value: 29.629B Profit margin: -4,68% Operating margin : -5,80% ROE: -6,39% ROA: -2,30% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 32,70% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Mængden af services og den hastighed de er rullet ud med er imponerende. Integrationer til alle de store platforme. Siden 2017 ligger omsætningen på CAGR +66% ! Løser en problemstilling ved at samle en række værktøjer der gør kompleks overvågning simplere Skalerbar forretningsmodel Høj organisk vækst, både antal kunder men også den mængde af services hver bruger Net dollar retention rate på 130+% - når først man har en kunde inde så bliver de og de øger også omsætningen Man bliver ved med kontinuerligt at poste penge i R&D Fordel ved skala, hvor deres platform behandler mere end 10 billioner signaler hver dag fra kundernes it-økosystemer, og hvert datapunkt gør services bedre til at forudsige og identificere problemer Har lanceret Audit Trail der er en service der hjælper firmaer med at opfylde regler og efterleve retningslinjer Sekulær medvind af digital transformation og skymigrering OpenAI ChatGPT-integration Kommer fra en række af solide kvartalsrapporter Meget stærkt finansiel situation gør at man kan blive ved at innovere. Likvider, likvide midler og omsættelige værdipapirer var på USD 2.0 mia. pr. 31. marts 2023. Q1 2023 viste omsætningsvækst på +33% y/y Hvad taler imod ? Pengene bliver investeret i fremtidige services, hvilket gør der er meget lidt tilbage på bundlinjen En del konkurrenter - SolarWinds, New Relic, Dynatrace, Elastic, Splunk, Azure DevOps, Amazon CloudWatch Den høje kvalitet af indtjeningen gør den er dyrt værdisat, hvis man kan holde vækstraterne, så vil man kunne vokse ind i værdisætningen. Flere outsourcer platformsdrift, så spørgsmålet er om det betyder noget for mængden af kunder Enhver afvigelse fra analytikernes konsensus vil betyde et stort fald. Vi mangler stadig at se om AI bølgen kommer til at gøre nogle af services overflødige. Gab mellem frit cash flow og EPS på grund af man er stort tilhænger af aktiebaseret kompensationer til medarbejderne. Et er at vokse meget, men hvis overskuddet konsekvent kun går til medarbejderne og ikke aktionærerne, hvornår skifter dette så ? Holdning Evnen til at drive konsistent vækst Uvurderligt værktøj for udviklere i større distribuerede systemer Konkurrencesituationen og de aktiebaseret kompensationer gør at jeg ikke har lyst til at købe ind. Hvordan har i andre det med selskaber der er så glade for aktiebaseret kompensationer ?
  • Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

    364
    0 Votes
    364 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    God eftermiddag 2. januar 2023 Herunder en status på vores afkast på aktierne i Daytrading porteføljen. -1,3% - H+H -4,8% - YIT -3,0% - ALK-Abelló +1.5% - Kongsberg Gruppen +2.2% - Orkla -17,2% - Tomra +0,3% - Carlsberg -1,1% - Ørsted -3,8% - Torm +3,7% - MOWI +2,4% - Bouvet +0,6% - Klaveness +0,6% - Höegh Autoliners +3,5% - Rockwool B PS: Tomra tester lige pt et støttepunkt som det har testet 3 gange tidligere. Det skal holde, ellers må vi tage det grimme tab Jeg følger op med grafer og opdaterede tabeller i dag og i morgen.
  • Tesla: Suser forbi salgsforventningerne i 2. kvartal

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Tesla har haft et forrygende aktiekurscomeback i 2. kvartal og der har også været fart på salget I begyndelsen af et kvartal rapporterer Tesla om salgstallene i det forløbne kvartal. Det sket i går for 2. kvartal Analytikere havde forventet at Tesla ville levere 448599 biler Det tal blev overgået med ca. 18.000 - 466.140 I første kvartal leverede Tesla 422.875 Tilsammen har Tesla leveret 889.015 biler i første halvår H Hvis salget i 2. halvdel af 2023 ligger på samme niveau havner vi på 1,778 mio. biler Det sker dog næppe. Et tal i intervallet mellem 1,8-1,9 mio. er mere sandsynligt; måske endda med upside Salgstallene har været positiv påvirket af, at Tesla har foretaget prisreduktioner I hvilket omfang det har påvirket indtjeningen, får investorerne svar på den 19/7, når Tesla aflægger kvartalsregnskab I alt 57.000 Nordnet investorer ejer Tesla aktier, jævnfør: https://www.nordnet.dk/markedet/aktiekurser/16119517-tesla?details Figur 1: Kursudvikling, Tesla, 2023 Kilde: Nordnet [image: 113670_image002_26_.png]
  • Kun én ny swing trade fra USA i dag

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Nu hvor USA har åbnet igen, så har jeg kigget lidt efter swing-kandidater i markedet, og jeg har kun fundet én af slagsen. Det er Micron Tech (MU). Se med her, for at se, hvad årsagen er, og hvad jeg tænker target kunne være. Jeg har ikke købt den endnu, men jeg beskriver også i videoen, hvad mit købssignal ville være. HH https://www.youtube.com/watch?v=sFVe78BNuJU
  • Matas

    21
    0 Votes
    21 Indlæg
    0 Visninger
    SvingtraderenS
    Kicks købet virker som perfect match - nogle holdninger på bagkant af købet?(Har aktien)
  • Matas - køber KICKS Group og bliver markedsleder i Norden

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Matas har købt den svenske skønhedskæde KICKS Group for 700 mio. kr. KICKS tjener omkring 60 pct. af sin omsætning i Sverige, 30 pct. i Norge og 10 pct. i Finland og står stærkt på onlinesalg. Se med, når Helge Larsen sætter Matas og opkøbet under lup og perspektiverer til sin egen erfaring inden for denne branche, som han selv har været en del af siden 1970'erne. Disclaimer: Videoen er ikke en anbefaling om køb eller salg af aktier. https://www.youtube.com/watch?v=aCmqcxaEYP8&t=1s
  • Brdr. AO Johansen - trend

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Brdr. AO Johansen - trend graf. Som det fremgår er der etableret en support omkring kurs 74. Men aktien har også været i ned-trend siden februar. Nu har den så brudt igennem trend-linien. Måske et signal om, at vi skal lidt op? [image: 113448_AO_trend.JPG]
  • Vestas: Fornuftig men ikke prangende ordreindgang

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Fredag bragte den sædvanlige "ultimo-kvartalet" travlhed for Vestas, når det drejer sig om annonceringen af nye ordrer. Den samlede ordrehøst i kvartalet var på det jævne. Ikke meget dårlig, men desværre for investorerne heller ikke helt oppe at ringe. Den grønne omstilling tager (lang) tid Vestas sluttede kvartalet af med en række nye ordrer Inklusive en større ordre, fra en ikke-annonceret amerikansk ordregiver, kom den samlede annoncerede ordreindgang ind på 1802 MW Hvis niveauet for uannoncerede ordrer rammer sidste års niveau i Q2 på 370 MW, ser billedet helt ens ud i forhold til dengang med lidt over 2 GW Udfordringen for Vestas og investorerne er at 2022 generelt var karakteriseret af en lav ordreindgang. 2022 tallene var influeret af flere modsatrettede faktorer. For det første, at Vesten var for afhængig af billig russisk energi, som langsigtet ikke længere er til rådighed, og som kunne have influeret ordreindgangen positivt. For det andet havde verden travlt med at sikre forsyningssikkerhed her og nu og mindre tid til den grønne omstilling. For det tredje har det haft en indflydelse og har det formentlig stadig, at priserne per MW har været for lave til at Vestas og konkurrenter kan tjene penge. For 2 uger siden meddelte SiemensGamesa, at de havde en række udfordringer med hensyn til kvaliteten på deres landbaserede vindmøller, som ville koster 1 mia. EUR ekstra. En positiv indtjening hos dem er ikke realistisk på kort sigt. Vestas meddelte i 2022, at prisen per MW skulle markant op. Det har formentlig haft en negativ konsekvens på ordreindgangen og har det måske stadig? Vestas forbliver, i hvert fald i investorernes optik og med udgangspunkt i konsensusforventningerne, den bedste dreng i en dårlig klasse. Vestas egen udmelding er en EBIT margin fra minus 2 % til plus 3 % for 2023. Konsensus ligger aktuelt lige over 0, som det fremgår af figur 2 F or 2023-2025 forventer investorerne en EBIT margin aktuelt på 1,14/6,56/8,93% for 2023-2025. Vestas' egen målsætning for 2025 er "10 %" Ordremotoren kører i tomgang Afslutningen på Q2 var ordremæssigt fornuftig, men ikke prangende. Vi kender ikke mængden af uannoncerede ordrer, men hvis det ligger på samme niveau som året før, vil det alt i alt være "adstadigt". Forrige uges negative udmelding fra Siemensgamesa har haft en kursbetydning for Vestas. Vestas er udfordret, men formentlig som markedsleder bedre end de andre. Investorerne holder vejret og håber på flere ordrer, højere ordrepriser per MW og at Vestas hverken kommer med en nedjustering for 2023 og holder fast i sine 2025 ambitioner. Den grønne omstilling kører videre, men det er næppe nogen hemmelighed at sige for de utålmodige og ikke mindst investorerne, at ordremotoren kører i tomgang.
  • Ascelia Pharma - Kommende blockbustermarked uden konkurrence

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Under præsentation af Q1 regnskab blev der sat tal på for Ascelia Pharmas Orviglance mulige marked som pt beløber sig til i omegnen af 800 mio. USD (5,470 mia. dk) stigende 4-5% årligt. Det spændende her er at der for Acelia Pharmas vedkommende ingen konkurrence er hos denne del af markedet med at forbedre påvisningen og visualiseringen af ​​lokale leverlæsioner (inklusive levermetastaser og primære tumorer) hos patienter med svært nedsat nyrefunktion. Disse patienter er i risiko for at udvikle den alvorlige og potentielt dødelige tilstand nefrogen systemisk fibrose (NSF), hvis de bruger de gadoliniumbaserede kontrastmidler, der er tilgængelige i øjeblikket hvorfor Ascelia ser ind i et område med et stort udækket behov. (ca. 4% af markedet). Adspurgt til konkurrencen udtaler CEO at de eksterende gadoliniumbaserede kontrastmidler dog har formået at reducere dosis så det ikke er lige så giftigt for disse typer patienter. En anden potentiel konkurrence er kun i fase 1 og med denne udtaler CEO at de mere ser dem som et supplement end en potentiel konkurrent da det ikke specifikt er rettet mod visualiseringen af ​​lokale leverlæsioner. Det er nogle store spillere på markedet herunder blandt andet Bayer med markedsværdi på næsten 400 mia dk og GE Healtcare som omsætter for næsten 150 mia. dk. Af den grund kombineret med den blockbustermulighed Ascelia har med Orviglance kan jeg ikke kan lade vær' med at forstille mig dem fremsætte købstilbud hvis og såfremt Orviglance data er gode. Derudover opererer Ascelia med få omkostninger, koncentrerer sig om et marked uden konkurrence og har alligevel stor indtjeningsmulighed - alt i alt taler det for en klar kandidat imo. CEO udtaler at de kan strække nuværende kapital til at holde til q2 2024. "Det er vi komfortable omkring med tanke på at data frigøres denne sommer". Det kunne tænkes at der med den formulering menes at de ved gode data kan gå ud og lave partneraftaler og deraf indkassere upfrontbetalinger der gør dem istand til at få pengene til at række endnu længere. Ascelias fokus er rettet mod USA hvor de ønsker at gå selv med egen salgsstyrke mens de vil have partnerskaber i ROW. De har i deres præsentationer delt markedet op i 4: USA (egen salgsstyrke), Japan (potentiel partner), Europa (potentiel partner) og ROW (potentiel partner). Med baggrund i den nuværende markedsværdi på 0,35 mia dk kan gode data/ godkendelse af Orviglance såvel som partneraftaler formentlig være radikalt transformerende for Ascelia. Disclaimer: Jeg er hverken læge eller mangeårig proinvestor, så ovenstående er blot min egen forståelse af casen og skal ikke ses som en købsanbefaling. Husk det kun er dig selv der har ansvaret for om du vil investere. Jeg ejer aktier i Ascelia Pharma [image: 112638_036E0743_2D83_46D7_BD03_9A8CC1D1E45F.jpeg]
  • Operating Yield for de mest handlede nordiske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockValueN
    Hej til alle Jeg vedligeholder en liste over de mest handlede nordiske aktier inklusive få tyske aktier. Dem rangerer jeg efter Operating Yield (OY), der er min videreudvikling af Joel Greenblatt's Earnings Yield, som han introducerede i den fine bog "The little book That Beats the Market". Måske listen har interesse for andre her på Proinvestor? Jeg synes selv, at det er en fin indikator for hvilke aktier man eventuelt kunne kigge nærmere på. Skriv gerne om der er nogen der finder liste brugbar. Jeg vil også gerne uddybe hvad Operating Yield er, hvis det har interesse. Nedenfor har jeg indsat listen pr. ultimo juni 2023 på i alt 5 sider med cirka 300 selskaber sorteret efter de største industrisegmenter [image: 113707_OY_liste4.jpg] [image: 113707_OY_liste3.jpg] [image: 113707_OY_liste1.jpg] [image: 113707_OY_liste5.jpg] [image: 113707_OY_liste2.jpg]