Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Chatgrupper

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Hej Helge Jeg har tilmeldt mig Zealands chatgruppe men kan ikke oprette indlæg. Jeg bruger en iPad - ved ikke om det er det der er problemet. Mener at kunne huske at der en anden der har skrevet om vanskeligheder. Kan du forklarer mig hvordan jeg opretter et indlæg? Tænker at der må være en del der opgiver at skrive i chatten hvis de oplever de samme problemer. Weee
  • Zealand & SBS - game over?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    W
    Det vurderes, at der er cirka 300 patienter med korttarmssyndrom og tarmsvigt i Danmark, hvoraf Medicinrådet anslår, at 250 patienter kandiderer til behandlingen. Af disse forventer rådet, at kun omkring 65 patienter vil komme i behandling med teduglutid inden for de første fem år. https://medicinsktidsskrift.dk/behandlinger/mave-og-tarm/4018-kun-fa-patienter-far-gavn-af-ny-medicin-mod-korttarmssyndrom.html Kundegrundlaget er ikke særlig stort og det er en meget dyr behandling. Det tager lang tid (år) at forhandle med sundhedsmyndighederne. Zealands konkurrent er i fase 3 og har lavet en sammenligning af Apraglutide, Glepaglutide & Teduglutide. https://ir.vectivbio.com/static-files/7af13ef1-1599-4ec3-8527-526b441790d5 Data viser at Apraglutide er bedre end de 2 andre. Så hvis man tager i mente at kundegrundlaget er meget lille og at det tager lang tid at forhandle med sundhedsmyndighederne tror jeg det er "game over" for ZP med mindre Apraglutide uventet fejler i fase 3. Der er i hvertfald ikke plads til 2 produkter på dette marked. Kunne det være derfor at der ikke er blevet indgået partnerskab og at Zealand har talt om selv at tage det på markedet? Weee
  • Aktieemission i små biotech/medico selskaber

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Opstartvirksomheder har behov for kapitalrejsning flere gange frem mod fase I, II og III og evt. godkendelse. Rejsen er lang og dyr. I 2022 er der opstået en ny trend for kapitalrejsning, som jeg mener er destruktiv for branchen som helhed. her en typisk udvikling: Når et opstartselskab er blevet børsnoteret og arbejder frem mod fase 1, 2 osv, opstår der igen behov for flere penge, og det er helt normalt, og aktionærerne følger normalt med, fordi de tror på casen. Tidligere kunne man så gå ud med en ny emission med en kurs man skønnede opnåelig, og som typisk lå nogle % under kursen. Det er her, der er sket en vending, som åbenbart bygger på at der ikke er så mange risikovillige penge i markedet. Et eksempel: en aktie med en værdi på 3 kr. opretter med sin bank et prospekt, som tilbyder nye aktier til en kurs på 1 kr, altså en "rabat" på 2 kr., samtidig "forærer" man et antal optioner kaldet f. eks. TO2 og TO3, hvor man på et senere kan erhverve endnu flere aktier med en forud fastsat "fordelagtig" kurs. Helt klart sker der bare det, at den dag prospektet rammer markedet, falder aktien typisk ned mod den nye tilbudte kurs. Hvad der herefter sker, er alt fra at selskabet lykkes med at få forhåndsgodkendelse fra sine aktionærer på en del af udbuddet til at mange sælger sine aktier med voldsomt tab. Andre vil acceptere situationen fordi man tror på produktet, er langsigtet investor, og kun nødigt tager tabet nu. Jeg tror tiden er inde for selskaberne til at skifte rådgiver, idet de belastes af voldsomme millionudgifter til dem, som råder til denne fremgangsmåde. Der er heldigvis selskaber, som udbyder på traditionnel vis, men de er få. Endelig er der dem, som finder nye penge ved en rettet emission, det er fint, og giver for det meste kun et beskedent kursfald til de, som ikke er indbudt, og er langt billigere i omkostninger til at rejse kapital. Jeg ved præcist, hvordan jeg personligt vil reagere ved nyemissioner fra opstartsselskaber. Hvis projektet ser meget attraktivt ud, køber jeg et frimærke (nogle få aktier) og afventer udviklingen. Hvis aktien så udvikler sig godt, afventer jeg perioden op til næste emission, og køber så i forhold til min portefølje og selskabets muligheder. Under ingen omstændigheder går jeg ind med penge, hvor udsigten er til på et tidspunkt at få mine aktier reduceret med måske 80 - 90%.
  • Colo: Opturen der forsvandt med opjusteringen som udeblev

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Coloplasts aktiekurs i 2023 er historien om opjusteringen som udeblev og fik kurskonsekvenser I foråret 2023 drev håb om opjustering Coloplasts aktiekurs. Opjusteringen udeblev dog og så "kørte" aktien tilbage til udgangspunkt Opturen tog lidt over 1 måned Nedturen har også varet i lidt over 1 måned Frem og tilbage er omtrent lige langt. Det har knebet gevaldigt for alvor at få Coloplasts aktiekurs op i gear de seneste 3 år, som det fremgår af figur 2 Investorerne spørger sig: Hvordan går det med værdiskabelsen og kan selskabet genfinde vækstmelodien? Figur 1: Kursudvikling, Coloplast, 3 måneder Kilde: Nordnet [image: 113538_image001_45_.png]
  • ADVARSEL ..

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Der er pt. rigtigt mange aktier, hvor MACD på ugebasis er i færd med at toppe eller endda direkte bryde ned. Det er normalt et rigtigt grimt signal om hvor markedet er på vej hen. Men check din egen branche/aktie hvorvidt du bør "agere". Macd ugebasis er en indikator som ofte trækker "de store penge" så den bør man have respekt for. Hvorvidt du så synes den er aktuel for dine papirer ?? Men giv den en kigger .. MACD - WEEKLY ! Med venlig hilsen
  • Bayer

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Bayer Life Science-virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed og landbrug. En af Europas største virksomheder, der ejer 354 konsoliderede virksomheder i 83 lande Befolkningen vokser konstant, og det samme gør gennemsnitslevealderen. Derfor har vi brug for bedre lægemidler og fødevarer af høj kvalitet og i tilstrækkelige mængder. 3 divisioner Pharmaceuticals Forsker i, udvikler og markedsfører innovative lægemidler primært inden for kardiologi, onkologi, gynækologi, hæmatologi og oftalmologi. Xarelto og Eylea er de 2 suveræne sællerter. Crop Science Det handler om fremtiden landsbrug hvor man via biologi, kemi og digitale værktøjer fremskynder innovation. På tværs af 35+ forskningslokationer og 175+ dyrkningsmarker investerer man mere i forskning og udvikling end nogen anden virksomhed i industrien. Consumer Health Indeholder en portefølje af 170+ forbrugersundhedsmærker inden for områderne dermatologi, kosttilskud, smertebehandling, forebyggelse af kardiovaskulær risiko, fordøjelsessundhed, hoste, forkølelse og allergibehandling. Firestrenget strategi med innovation, digitalisering, operationel ekspertise og bæredygtighed Nytiltrådt CEO Bill Andersson - hvis primære formål er at nedbryde internt bureaukrati med det formål at give videnskabsmænd og ledere mere indflydelse. 101.000 ansatte hvoraf 23.000 befinder sig i Tyskland Kurs: 50,09 Market Cap: 49.21B P/E: 16,21 Forward P/E: 6,51 P/S: 0,97 P/B: 1,20 Enterprise value: 85.089B Profit margin: 6,01% Operating margin : 15,53% ROE: 7,77% ROA: 3,91% Indtjeningsvækst kvartal: -33,80% Omsætningsvækst kvartal: -1,70% Udbytte: 4,75% Diversificeret portefølje En af de førende aktører i den farmaceutiske og agrokemiske sektor Flere mennesker = Mere føde = Mere udbytte af landbrugsmarker = Mere efterspørgsel på kunstgødning Flere mennesker = Mere efterspørgsel på hospitalsudstyr og medicin Stabil historie med udbytte til aktionærer Stort udbytte på 4,75% Har opkøbt det britiske AI-selskab Blackford Analysis der skal bruges til at udvide digitale analyse af medicinske billeder, som er taget igennem CT-, røntgen- og MR-scanninger. Alt er negativt lige nu hvilket kan give en attraktiv prissætning. Opererer i profitable og fremtidsorienterede industrisegmenter, og virksomheden er klart undervurderet. Førende portefølje inden for majs, sojabønner, korn og gartneri R&D-platform der leverer mere effektive frøsorter, bioteknologiske egenskaber, kemiske og biologiske afgrødebeskyttelsesprodukter Ret lav værdiansættelse hvis det lykkedes at rydde op og ændre organisationen. Prisen lige nu svarer til hvad man købte Monsato for i 2016. Fornuftig pipeline med 16 fase 1 / 6 fase 2 / 10 fase 3 forsøg Bill Andersson har i tidligere virksomheder bevist, hvordan en anden lederstil har styrket innovation ved at fjerne budgetterne, så der ikke er dårlige incitamenter til at bruge unødvendige ressourcer ved årets udgang for at sikre næste års budget. Hos Roche frigjorde det omkring USD. 3 mia. om året Aktivistfonden Capital Partners har taget position Konglomeratrabat Kunstgødning er en energi tung proces Meget stort gældsposition. Svær at prissætte pga. sammensætningen af 2 så forskellige forretningsområder Monsanto overtagelsen blev en katastrofe pga. alle møgsager der lå med Roundup, og så længe alt ikke er afgjort, så vil det presse aktien. Konstant i myndighedernes søgelys - blandet andet måtte man betale 40 mio $ i whistleblowersagen Q1 2023 viste en sløv start på året med faldende salg på -1.1% og et negativt frit cash flow på EUR -4.1 mia Crop Science oplever et betydeligt fald i salget af glyphosatbaserede produkter der trækker forretningen ned. Selskabet er meget interessant fordi det består af så mange forskellige elementer og pga. de mange møgsager er bombet tilbage. Værdisætningen er attraktiv. Ingen position for nu, men er interesseret. Hvordan har i det andre med selskabet. Gør Roundup sagerne at i ikke overvejer aktien ?
  • Risiko SimCorp?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    L
    I skrivende stund handles SimCorp i kurs 723,5. Det forventes, at man om 21 dage får udbetalt 735 kr for aktien. Altså en fortjeneste på 11,5 kr, hvilket ved simpel forholdsregning (uden rentes rente) svarer til en årlig forrentning på knap 28%. Normalt kræver det en meget risikofyldt investering at få så stort et afkast, men denne investering anser jeg for at være stort set risikofri. Er der noget jeg overser?
  • STENOCARE A/S: Conversion of 5.0 mDKK of debt

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO This information is information that STENOCARE A/S is obliged to publish in accordance with the EU Market Abuse Regulation. The information was provided by the contact person below for publication on June 26, 2023. At the extraordinary general meeting held on 13 June 2023, the shareholders of STENOCARE granted authorization for the Board of Directors to issue additional units, on the same terms as those that applied in the Unit Rights Issue that was successfully completed earlier this month. On basis of this authorization, the Board of Directors have now decided to exercise the previously planned parallel directed issue in which 3.1 mDKK of debt is converted into equity. Moreover, the Board of Directors and remaining lenders have agreed to convert an additional 1.9 mDKK of debt on the same terms. The conversions result in a total conversion of 5.0 mDKK, corresponding to 545,387 units compromising of 1,090,774 shares as well as 545,387 warrants of TO1 and 545,387 warrants of TO2. CEO, Thomas Skovlund Schnegelsberg comments on the conversion: "We are pleased that we can now accommodate the desire from several of our loan-holders to convert existing debt into units on the same terms as those offered in our just completed and over-subscribed unit rights issue. The increased total amount of debt, now converted, leads to a further strengthening of our balance sheet and establishes an even more robust foundation for us to accelerate and upscale our commercialization efforts, with Germany as our newly added market." In the announcement of the unit rights issue on 15 May 2023, the Company announced a potential debt conversion of 3.1 mDKK, all of which will now be converted. Furthermore, an additional 1.9 mDKK will now be converted, consisting of lenders that have decided to convert additional debt and other debt. The new units are issued without pre-emptive rights for existing shareholders and on the same terms as in the Initial Rights Issue. The implied price per share in the conversion is DKK 4.58. Therefore, and with the support of authorization from the extraordinary general meeting held 13 June 2023, the board of directors has resolved to issue a total of 545,387 units compromising of 1,090,774 shares, 545,387 warrants of TO1 and 545,387 warrants of TO2 to lenders converting debt. After the registration of the 1,090,774 shares from the debt conversion with the Danish Business Authority, which follows the recent registration of the 2,335,224 shares subscribed in the Initial Rights Issue, the total number of outstanding shares in Stenocare will reach 15,102,124. Each share has a nominal value of 0.08 DKK, culminating in a share capital of 1,208,169.92 DKK. The dilution resulting from the debt conversion equates to approximately 7.2 percent. Advisers: In connection with the debt conversion, Gemstone Capital A/S acts as financial advisors to Stenocare and Keswick Global AG acts as Certified Adviser. For more information about Stenocare's milestones and achievements, see: https://stenocare.com/investor-relations/timeline/. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] About STENOCARE A/S Stenocare was founded in 2017 with the purpose of supplying prescription-based medical cannabis to patients in Denmark and internationally. The company was first to receive the Danish Medicines Agency's permission to import, distribute as well as cultivate and produce medical cannabis. Stenocare sources its products from a number of carefully selected international high-quality suppliers and operates a unique, indoor state-of-the-art cultivation facility in Denmark, that has multiple levels of redundancy to safeguard quality and uniformity in a pesticide free production process www.stenocare.com
  • 5 nye US-swingkandidater

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som altid om mandagen, så har jeg lige lavet en engelsk video med mine US-swing aktier. Aktierne i dag er: Salesforce Microsoft Garmin CGI AMD https://www.youtube.com/watch?v=WtNLF7k8pOk
  • FLSmidth

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er FLSmidth Ingeniørkoncern der leverer fabrikker, maskiner, knowhow og service til cement og mine industrien Økonomisk vækst og urbanisering driver stigende efterspørgsel efter cement og mineraler. Forbedret infrastruktur, muligheder for vedvarende energi, elbiler, vind- og solenergi anses for at være fremtiden, og alt dette kræver cement og mineraler. Spiller en nøglerolle i at levere bæredygtig produktivitet til den globale mine- og cementindustri for at understøtte dette og det passer perfekt i deres overordnede forretningsstrategi og vision, hvor man vil være den førende leverandør af bæredygtighed inden for mine- og cementindustrien. Virksomheden har et stærkt fokus på innovation og investerer i forskning og udvikling for at forbedre deres produkter, processer og løsninger MissionZero er bæredygtighedsambitionen mod nul-emissioner i minedrift og cement i 2030 Plan om at bevæge sig væk fra de store anlægsordrer med lavere lønsomhed til fordel for service og reservedele, som har en højre lønsomhed Planen er også, at de to forretningsenheder, Cement og Mining skal separeres, og det vil organisatorisk være gennemført inden udgangen af 2023, 11.000+ medarbejdere på tværs af 60+ lande og operationer i 150+ lande Kurs: 339,00 Market Cap: 19.234B P/E: 55,57 Forward P/E: 15,95 P/S: 0,83 P/B: 1,83 Enterprise value: 20.611B Profit margin: 1,41% Operating margin : 4,43% ROE: 3,11% ROA: 2,40% Indtjeningsvækst kvartal: -34,80% Omsætningsvækst kvartal: 27,80% Udbytte: 0,88% Førende fuld-flowsheet-teknologileverandør til kobber-, guld-, nikkel-, zink- og lithiumminedrift Minedelen er spændende, da den grønne omstilling er knyttet op på metaller Sektorerne efterspørger nye grønne løsninger Cement- og minekunder skal i 2030 have mulighed for at vælge løsninger, der sænker deres CO2-udledning og vandspild til et rundt nul I 2030 vil 60 % af verdens befolkning bo i byer. Urbanisering som denne kræver cement til byggeri Købte i 2022 thyssenkrupp´s mineforretning TK Mining der har 2000 medarbejdere Første halvår af 2022 har været en succeshistorie hvor omsætningen steg med 23%, hvor især minesektoren kører godt med 26+% organisk vækst i ordrer, men hvor den negative cementdel også viste forbedringer af rentabiliteten Har opkøbt den amerikanske gummiproducent Morse Rubber der leverer kraftige gummiprodukter til blandt andet mineralforarbejdning. Bliver del af ens serviceforretning. Vundet kontrakt med et australske mineselskab Northern Star Resources Ltd der skal have MissionZero-produkter for en værdi på DKK 515 mio der skal leveres i 2024 Som en del af pure play minestrategi med fokus på kerneteknologier og -tjenester, blev Non-Core Activities-segmentet etableret i oktober 2022 med aktiviteter og produkter, der skal forlades fuldt ud enten ved frasalg eller afvikling af ordrebeholdningen. Planen er at sælge disse til KOCH Solutions der forventes gennemført i 3. kvartal 2023 Europa skal op i omdrejninger og sætte gang i mere minedrift, hvis man skal være mere uafhængige af Kina og sikre adgangen til nødvendige råmaterialer. Forventninger om større infrastrukturinvesteringer i Kina Cementdelen er utroligt energi tung og dermed meget lidt grøn Kundernes sektorer bruger rigtige mange ressourcer, men som samtidig er en vigtig til af fremtiden løsninger Har lidt af af samme udfordringer som alle andre med stigende inputomkostninger samt logistiske udfordringer med at få komponenter til tiden Der er en milliardomsætning på spil i Rusland, hvor man er tvunget til at trække sig, hvilket er meget negativt, da der er her en af verdens største mineindustrier er placeret I 2020 og 2021 vandt man kontrakter i mineindustrien i Rusland og Belarus for mere end DKK 2,7 mia. Bevæger sig altid i grænseområder for hvornår man overtræder sanktioner Findes hele en markant mængde short positioner i aktien. Cyklisk. Tror firmaet ville være mere værd, hvis man splittede selskabet op, og jeg syntes også det ligner at man er ved at gøre klar til det. Er steget +38% de seneste 3 måneder. Selskabet indeholder stadig elementer som man ikke ønsker, så der kommer til at gå nogle år med at få frasolgt de dele. Margins i cement forretningen er halvdelen af mineforretningen. Et firma jeg virkelig godt kan lide, og med deres vision inden for bæredygtighed, og med en sektor hvor man skriger på løsningerne, så ser jeg gode muligheder. Hvis man kommer af med cement forretningen så er de et 100% match for mig. Ingen position for nu. Jeg ved rigtig mange danskere har den i porteføljen, min kone inkl. Hvad er det I ligger vægt på i casen ?
  • Zealand Phama: Fede vægttabsdata

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Zealand Pharma og deres "vægtstabspartner" Boehringer Ingelheim har fremlagt meget stærke vægtabsdata. Potentialet til at blive "best in class" er til stede, men der mangler stadig en del for ikke kun at komme helt i mål men op på øverste podieplads. Forvent positiv investormodtagelse Boehringer Ingelheim har fremlagt meget gode vægtstabsdata for deres fælles produkt BI456906, som de udvikler sammen med Zealand Pharma. Ifølge data, som blev præsenteret på en konference sent fredag efter børslukketid i Danmark, har et 46 ugers studie vist et gennemsnitligt vægttab på 19%. 40 % af patienterne viser et vægttab på mindste 20 % blandt patienter som havde fået en "høj-dosis". Lørdag fremlagde Zealand Pharma egne data fra et fase 1a studie, som viser et vægttab på 4,2 % på blot 1 uge fra ZP8396 efter blot en enkelt dosis. Investorerne vil mandag fra morgenstunden blive glade og reagere med en "pæn" kursstigning, men det er endnu for tidligt at juble. Her er lidt perspektiv på den forventede modtagelse af data: Positivt Data kan potentielt være bedre end dem som Novo Nordisk har og lidt ringere end data fra Eli Lilly. Det afhænger af fase 3. Men data ER gode på et marked, som kommer til at vokse markant det næste årti. Zealand Pharma har 345 mio. EUR udestående som milestones for BI456906. Zealand Pharma fik 20 mio. EUR i betaling i forbindelse med fase 2, Betingelserne for udløsning af milestones fremadrettet har mig bekendt ikke været offentliggjorte. At BI tager projektet til fase 3 bør der ikke være tvivl om. En betaling kan tænkes at ligge i niveauet 20-50 mio. EUR. Investorerne vil håbe på, at vi har set den sidste kapitaludvidelse i Zealand Pharma og at kombinationen af indtægter fra Zegalogue (nødpen sælges af Novo Nordisk), Short-bowel Syndrom som formentlig kommer på markedet i 2024 sammen med partner, milestones fra BI samt det nuværende finansielle beredskab er tilstrækkelig. Det kan ændre investeringscasen fra "send flere penge" til "selvfinansierende biotekselskab". Der kan meget vel komme spekulationer om hvorvidt Zealand Pharma bliver et opkøbsmål. Det naturlige ville være, hvis den interesse kom fra Boehringer Ingelheim. De er ikke børsnoteret, men kan formentlig rejse et betydeligt beløb til at købe Zealand Pharma. Den nuværende markedsværdi med slutkurser fredag var på 16,15 mia. DKK eller ca. 2,15 mia. EUR. Det er også entreprise value +/- (meget lille/ubetydelig gæld) Udover allerede nævnte "aktiver" og produkter på vej på markedet har ZP også CHI og er aktiv sammen med bl.a. Beta Bionics. (se venligst: https://medwatch.dk/Medico___Rehab/article15854709.ece) Her er i øvrigt også Novo Nordisk partner. Der er altså med andre ord masser af værdiskabelsesmuligheder i projekter og snarlige produkter. I den henseende og i forhold til markedspotentialet ikke mindst mht. SBS og fedme er markedsværdien ikke meget høj Negativt De præsenterede data var hårde sager. Både med hensyn til vægttab, men formentlig også med bivirkningsprofil. Designet af fase 3, vil formentlig forsøge at justere rigtigt og bygge bro på det. Eli Lilly/Novo Nordisk har klart en first mover på fedmemarkedet. De har produkter på markedet. De to store har en meget stærk og nærmest skræmmende distributionsstyrke. Forventningerne til vægttabsdata har være store og det er det som har været med til at drive aktiekursen i 2023. Hvis alt går som det skal, kan produktet formentlig være på markedet i 2025. Det er lang tid i en investeringsverden, som tænker kortsigtet og der er stadig mange usikkerheder og dermed "fugle på taget". 5-10 % kursstigning? Investorerne vil tage godt imod data og sende aktien op. En stigning på 5 %, svarende til ekstra 800 mio. i markedsværdi vil være "mindre". 10 % vil være "en del", svarende til 1,6 mia. Hvis data er så gode som selskaberne håber de kan dokumentere i fase 3 med tolerant bivirkningsprofil, vil det topsalgsestimat, som jeg har set investeringsbanker estimere på 4-5 mia. USD, potentielt kunne være "en del højere" og i niveau 5-10 mia. Normen er at royalties ligger i niveau "høj-encifret til lav 2 cifret", hvilket må antages af være i niveauet 10 % +/-. 5 mia. i topsalg vil således være lige med 500 mio. USD eller noget mere end 3 mia. DKK på toppen uden yderligere omkostninger for Zealand Pharma.
  • Vild udvikling i Rusland - hvad med aktierne?

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som I måske har set, så foregår det virkeligt vilde ting i Rusland lige nu. Her får I lige min analyse af, hvad der kan ske ift. krigen i Ukraine og, hvad dette potentielt kan komme til at betyde for udviklingen i økonomien og aktierne fremover. https://www.youtube.com/watch?v=tzljiSsWUwo
  • Zeal Submits Marketing Authorization for Dasiglucagon

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Zealand Pharma Submits Marketing Authorization Application for Dasiglucagon for Treatment of Severe Hypoglycemia in Diabetes to the European Medicines Agency 26.6.2023 08.30 • GlobeNewswire • Press release - No. 7 / 2023 Zealand Pharma Submits Marketing Authorization Application for Dasiglucagon for Treatment of Severe Hypoglycemia in Diabetes to the European Medicines Agency Copenhagen, Denmark June 26, 2023 - Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) (CVR-no. 20045078), a biotechnology company focused on the discovery and development of innovative peptide-based medicines, today announced it has submitted a Marketing Authorization Application (MAA) to the European Medicines Agency (EMA) for dasiglucagon injection for the treatment of severe hypoglycemia in adults, adolescents, and children aged 6 years and over with diabetes mellitus. Dasiglucagon injection was approved by the U.S. FDA in March 2021 under the brand name Zegalogue. "We are very pleased to submit this marketing authorization application to the EMA for dasiglucagon as a rescue treatment for very low blood sugar in people with diabetes," said Adam Steensberg, Chief Executive Officer of Zealand Pharma. "This is an important next step in achieving our ambition of bringing this product to many more patients around the world through our partnership with Novo Nordisk, a global leader in diabetes." About Dasiglucagon Injection Dasiglucagon injection was approved under the brand name Zegalogue by the U.S. FDA on March 22, 2021, for the treatment of severe hypoglycemia in pediatric and adult people with diabetes aged 6 years and above. Zegalogue is available in the U.S. in both an auto injector and a prefilled syringe. The approval was based on results from three pivotal trials in adults and children with diabetes, showing a median time to blood glucose recovery from severe hypoglycemia of 10 minutes following injection of 0.6 mg/0.6 mL of dasiglucagon. In these Phase 3 trials, the most common adverse events reported (≥2%) were nausea, vomiting, headache, diarrhea, and injection site pain in adults; and nausea, vomiting, headache and injection site pain in pediatric patients. Zegalogue is a registered trademark of Novo Nordisk A/S. About the Collaboration with Novo Nordisk In September 2022, Zealand entered into a global license and development agreement with Novo Nordisk A/S to commercialize Zegalogue. Under the terms of the agreement, Zealand is eligible to receive up to DKK 265 million in development, regulatory, manufacturing and sales-based milestones, as well as tiered royalties ranging from high single-digit to low double-digit percentages on worldwide net sales of Zegalogue to be marketed by Novo Nordisk. Zealand is responsible for certain planned regulatory, development and manufacturing activities to support further development and approval outside of the U.S. Zealand retains all non-licensed intellectual property rights to the company's other dasiglucagon development programs. About Zealand Pharma A/S Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) ("Zealand") is a biotechnology company focused on the discovery and development of peptide-based medicines. More than 10 drug candidates invented by Zealand have advanced into clinical development, of which two have reached the market and three candidates are in late-stage development. The company has development partnerships with a number of blue-chip pharma companies as well as commercial partnerships for its marketed products. Founded in 1998 and headquartered in Copenhagen, Denmark, Zealand has a team in the U.S. For more information about Zealand's business and activities, please visit http://www.zealandpharma.com. Forward-Looking Statements This press release contains forward-looking statements that provide Zealand Pharma's expectations or forecasts of future events regarding the research, development and commercialization of pharmaceutical products. These forward-looking statements may be identified by words such as "aim," "anticipate," "believe," "could," "estimate," "expect," "forecast," "goal," "intend," "may," "plan," "possible," "potential," "will," "would" and other words and terms of similar meaning. You should not place undue reliance on these statements, or the scientific data presented. The reader is cautioned not to rely on these forward-looking statements. Such forward-looking statements are subject to risks, uncertainties and inaccurate assumptions, which may cause actual results to differ materially from expectations set forth herein and may cause any or all of such forward-looking statements to be incorrect, and which include, but are not limited to, the occurrence of adverse safety events; risks of unexpected costs or delays; unexpected concerns that may arise from additional data, analysis or results obtained during clinical trials; failure to protect and enforce our data, intellectual property and other proprietary rights and uncertainties relating to intellectual property claims and challenges; regulatory authorities may require additional information or further studies, or may fail to approve or may delay approval of our drug candidates or expansion of product labelling; failure to obtain regulatory approvals in other jurisdictions; and product liability claims. If any or all of such forward-looking statements prove to be incorrect, our actual results could differ materially and adversely from those anticipated or implied by such statements. The foregoing sets forth many, but not all, of the factors that could cause actual results to differ from our expectations in any forward-looking statement. All such forward-looking statements speak only as of the date of this company announcement and are based on information available to Zealand Pharma as of the date of this announcement. We do not undertake to update any of these forward-looking statements to reflect events or circumstances that occur after the date hereof. Information concerning pharmaceuticals (including compounds under development) contained within this material is not intended as advertising or medical advice. Contacts: Adam Lange (Investors) Investor Relations Officer Zealand Pharma [email protected] Anna Krassowska, PhD (Investors and Media) Vice President, Investor Relations & Corporate Communications Zealand Pharma [email protected] https://www.globenewswire.com/NewsRoom/ReleaseNg/401572805
  • Shortpositioner på danske aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    D.26. juni 2023 Novozymes A/S 8,14 23-06-2023 Netcompany Group A/S 8,02 25-06-2023 Ambu A/S 6,12 23-06-2023 Bavarian Nordic A/S 5,93 23-06-2023 Pandora A/S 4,94 23-06-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,11 23-06-2023 ChemoMetec A/S 3,75 21-06-2023 GN Store Nord A/S 3,22 23-06-2023 NKT A/S 3,16 24-06-2023 Zealand Pharma A/S 3,09 23-06-2023 Noble Corporation Plc 2,79 23-06-2023 Royal Unibrew A/S 2,71 23-06-2023 ISS A/S 2,24 22-06-2023 Torm plc 2,04 23-06-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,68 22-06-2023 ALK-Abelló A/S 1,58 23-06-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,24 20-06-2023 Rockwool A/S 1,21 23-06-2023 H. Lundbeck A/S 1,04 19-06-2023 Tryg A/S 0,91 05-06-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,89 23-06-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 H+H International A/S 0,8 23-06-2023 DSV A/S 0,79 21-06-2023 Demant A/S 0,78 22-06-2023 Ørsted A/S 0,78 16-06-2023 Sydbank A/S 0,78 22-06-2023 Carlsberg A/S 0,7 22-06-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Jyske Bank A/S 0,64 23-06-2023 Alm. Brand A/S 0,62 20-06-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Coloplast A/S 0,49 05-06-2023 Genmab A/S 0,44 23-06-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,41 21-06-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,41 16-06-2023 Topdanmark A/S 0,39 30-05-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,21 22-06-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Danske Bank A/S 0,1 23-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Zealand Pharma: Data shows nearly 19% weight loss

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Data shows nearly 19% weight loss in people with overweight or obesity in Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma Phase II trial with survodutide (BI 456906) Press Release­­­­­­­ No. 5 / 2023 Data shows nearly 19% weight loss in people with overweight or obesity in Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma Phase II trial with survodutide (BI 456906)1 Up to 40% of people who reached the highest two doses of survodutide (BI 456906) achieved a weight loss of at least 20%1 Survodutide has a novel mechanism of action (agonism of the dual GCG/GLP-1 receptors) that may have direct effects on energy expenditure in the liver in addition to decreasing appetite2 Detailed data were presented at the 2023 American Diabetes Association's 83rd Scientific Sessions Ingelheim, Germany, and Copenhagen, Denmark, 23 June, 2023 - Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) today announced additional data demonstrating superior efficacy with survodutide (also known as BI 456906) versus placebo in people with overweight or obesity without type 2 diabetes after 46 weeks of treatment.1 The findings were presented at the 2023 American Diabetes Association's 83rd Scientific Sessions in San Diego, CA, U.S. The Phase II study included two analyses: planned (assigned dose at randomization, which was also the primary endpoint) and actual (dose at the end of treatment).1 People who completed the study on the 4.8 mg dose (actual treatment analysis) achieved nearly 19% weight loss.1 As previously announced, the planned treatment analysis demonstrated nearly 15% weight loss for all those randomized to the 4.8 mg dose.1 Bodyweight reductions with survodutide had not reached a plateau at week 46, suggesting additional weight loss could be achieved with longer treatment duration.1 "Given the prevalence of obesity and its many disease-related complications, there is a dire need for treatments that can help treat the disease of obesity effectively," said Carel le Roux, MD, Ph.D., Professor at University College in Dublin, Ireland, and Principal Investigator of the trial. "Current treatments for obesity mainly focus on weight loss by reducing energy intake.2 By activating both the glucagon and GLP-1 receptors, survodutide may both inhibit appetite and improve energy expenditure, thereby helping to treat the disease of obesity.2 These encouraging data support the further study of survodutide in larger Phase III trials." After 46 weeks of treatment, up to 40% of people who reached the highest two doses of survodutide achieved a weight loss of at least 20%, versus 0% with placebo.1 Body weight loss of 15% or more was achieved by 67% of people who reached survodutide 4.8 mg versus 4.3% of those on placebo.1 Treatment with survodutide did not show unexpected safety or tolerability issues. Serious adverse events were reported by 4.2% of participants on survodutide versus 6.5% of those on placebo.1 Treatment discontinuation due to adverse events occurred in 24.6% and 3.9% of participants, respectively, mainly due to gastrointestinal adverse events.1 Most treatment discontinuations due to adverse events occurred during the rapid dose-escalation phase and may potentially be mitigated with more gradual dose escalation.1 The adverse events reported were similar to those expected with the GLP1-R agonist class of drugs.1 "With our long heritage in researching and developing new treatments for cardiovascular, renal, and metabolic conditions, we are extremely encouraged by these robust and compelling Phase II data," said Carinne Brouillon, Head of Human Pharma, Boehringer Ingelheim. "Survodutide may become the first anti-obesity medication to reduce appetite while increasing energy expenditure through the liver. We look forward to furthering our discussions with health authorities to advance this dual receptor agonist into Phase III trials as we aim to help fill a treatment gap in this disease area." "Obesity is one of the most significant healthcare challenges in medicine today," said David Kendall, M.D., Chief Medical Officer, Zealand Pharma. "At Zealand Pharma, we have both experience and success in discovering and developing peptide therapeutics that target key metabolic pathways - designed to help people living with overweight and obesity by achieving substantial weight loss while addressing the many complications of this disease." About the Study The Phase II, randomized, parallel group, dose-finding study evaluated once-weekly subcutaneously administered survodutide for 46 weeks compared with placebo in people with overweight or obesity without type 2 diabetes.1 The trial included 20 weeks of dosing escalation and 26 weeks of maintenance and evaluated doses of 0.6 mg, 2.4 mg, 3.6 mg, and 4.8 mg.1 About Survodutide (BI 456906) Survodutide is a glucagon/GLP-1 receptor dual agonist that activates both the GLP-1 and glucagon receptors, which are critical to controlling metabolic functions.2 Co-invented by Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma, survodutide is part of Boehringer Ingelheim's research and development portfolio in the cardio-renal-metabolic disease areas. Survodutide is also being evaluated in a Phase II study in adults with NASH and liver fibrosis (stages F1/F2/F3).3 The trial is expected to complete in Q4 2023. Survodutide has received U.S. FDA Fast Track Designation for adults with NASH.4 About Overweight and Obesity In 2016, more than 1.9 billion adults were overweight - defined as a body mass index (BMI) of 25 or more.5 Of these, over 650 million were living with obesity - defined as a BMI of 30 or more.6 The World Obesity Federation predicts that by 2025, 2.7 billion adults could be living with overweight or obesity, making it a global health challenge and placing a high burden on individuals, healthcare systems, and society.6 Overweight and obesity are complex chronic conditions involving abnormal or excessive fat accumulation that presents a risk to a person's overall health.7 About Boehringer Ingelheim Boehringer Ingelheim is working on breakthrough therapies that transform lives, today and for generations to come. As a leading research-driven biopharmaceutical company, the company creates value through innovation in areas of high unmet medical need. Founded in 1885 and family-owned ever since, Boehringer Ingelheim takes a long-term, sustainable perspective. More than 53,000 employees serve over 130 markets in the two business units, Human Pharma and Animal Health. Learn more at www.boehringer-ingelheim.com Boehringer Ingelheim's Intended Audiences Notice This press release is issued from our Corporate Headquarters in Ingelheim, Germany and is intended to provide information about our global business. Please be aware that information relating to the approval status and labels of approved products may vary from country to country, and a country-specific press release on this topic may have been issued in the countries where we do business. About Zealand Pharma A/S Zealand Pharma A/S (Nasdaq: ZEAL) ("Zealand") is a biotechnology company focused on the discovery and development of peptide-based medicines. More than 10 drug candidates invented by Zealand have advanced into clinical development, of which two have reached the market and three candidates are in late-stage development. The company has development partnerships with a number of pharma companies as well as commercial partnerships for its marketed products. Zealand was founded in 1998 and is headquartered in Copenhagen, Denmark, with a presence in the U.S. that includes Boston. For more information about Zealand's business and activities, please visit www.zealandpharma.com. Forward-Looking Statement The above information contains forward-looking statements that provide Zealand Pharma's expectations or forecasts of future events. Such forward-looking statements are subject to risks, uncertainties and inaccurate assumptions, which may cause actual results to differ materially from expectations set forth herein and may cause any or all of such forward-looking statements to be incorrect. If any or all of such forward-looking statements prove to be incorrect, our actual results could differ materially and adversely from those anticipated or implied by such statements. All such forward-looking statements speak only as of the date of this release and are based on information available to Zealand Pharma as of the date of this release. Carel Le Roux, MBChB, Ph.D., serves on advisory boards and speaker panels for Boehringer Ingelheim, Novo Nordisk, Herbalife, GI Dynamics, Eli Lilly, Johnson & Johnson, Glia, Irish Life Health, Currax, Zealand Pharma and Rhythm Pharma. Media Contacts Harro ten Wolde Global Head of Media Relations Boehringer Ingelheim Email: [email protected] Anna Krassowska, PhD Vice President, Investor Relations & Corporate Communications Zealand Pharma Email: [email protected] References 1 le Roux CW et al. A Phase 2, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Dose-Finding Study of BI 456906 in People with Overweight/Obesity. Presented at the American Diabetes Association's 83rd Scientific Sessions 2023; 23 June 2023. 51-OR. 2 T. Zimmerman et al. BI 456906: Discovery and preclinical pharmacology of a novel GCGR/GLP-1R dual agonist with robust anti-obesity efficacy. Molecular Metabolism. 2022;66:101633. 3 ClinicalTrials.gov. A Study to Test Safety and Efficacy of BI456906 in Adults With Non-alcoholic Steatohepatitis (NASH) and Fibrosis (F1-F3). Available at https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04771273. Accessed June 2023. 4 Boehringer Ingelheim and Zealand Pharma Receive FDA Fast Track Designation for Investigational Treatment for NASH. Available at https://www.boehringer-ingelheim.com/us/press-release/boehringer-ingelheim-and-zealand-pharma-receive-fda-fast-track-designation. Accessed June 2023. 5 World Health Organization. Obesity and Overweight. Available at https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight. Accessed June 2023. 6 World Heart Federation. Obesity. 2015. Available at: https://world-heart-federation.org/what-we-do/obesity/#:~:text=Global estimates suggest that almost,overweight or obesity by 2025. Accessed June 2023. 7 Bray GA et al. Obesity: A chronic relapsing progressive disease process. A position statement of the World Obesity Federation. Obes Rev 2017;18:715-723.
  • Meta Platforms, Inc.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Meta Platforms, Inc. Meta Platforms, Inc. er moderselskab for Facebook, Instagram, WhatsApp, Messenger, Mapillary, Reality Labs, Workplace og Facebook Portal. Udvikler produkter der gør det muligt for folk at forbinde og dele med venner og familie. Det opererer i to segmenter, Family of Apps og Reality Labs. Family of Apps-segmentets produkter omfatter Facebook, som gør det muligt for folk at dele, opdage og forbinde med interesser Instagram, et fællesskab til deling af billeder, videoer og private beskeder samt feed, historier, ruller, video, live og butikker Messenger, en meddelelsesapplikation, hvor folk kan oprette forbindelse til venner, familie, grupper og virksomheder på tværs af platforme og enheder gennem chat, lyd- og videoopkald og rum WhatsApp, en beskedapplikation, der bruges af mennesker og virksomheder til at kommunikere og handle privat. Reality Labs-segmentet leverer augmented og virtual reality-relaterede produkter, der omfatter virtual reality-hardware, software og indhold, der hjælper folk med at føle sig forbundet, når som helst og hvor som helst Tror på kraften i open source-software til at udjævne vilkårene i AI-sektoren. 77.114 ansatte Kurs: 288,73 Market Cap: 747.005B P/E: 36,09 Forward P/E: 19,84 P/S: 6,37 P/B: 5,94 Enterprise value: 720.894B Profit margin: 18,27% Operating margin : 28,47% ROE: 17,29% ROA: 11,97% Indtjeningsvækst kvartal: -19,10% Omsætningsvækst kvartal: 2,60% Udbytte: 0,00% Eksplosivt stigende cashflow der kan bruges til at skabe nye forretninger og generelt en balance andre virksomheder misunder. Man har formået at vækste samtidig med at man har holdt flotte margins Den massive brugervolume på alle platforme udgør en gigantisk mulighed for at skabe indtjening på forskellige måder Investerer meget i fremtidens teknologier. Har forbedret effektiviteten af Reels og relaterede annoncer. Globale udrulning af Channels-funktion Den samlede gæld udgør en lille %del og er fuldt dækket af likvider Q1 2023 var første positive kvartal i en længe periode. Både væksten i gennemsnitlige daglige og månedlige brugere er tilbage på en opadgående tendens. I begyndelsen af juni havde manen overraskende lanceringsbegivenhed for Quest 3 VR-headsettet, der blev fremrykket for at komme før Apple. Har fjernet 25% af arbejdsstyrken gennem massive fyrringsrunder og jeg tror man kigger mod Twitter i forhold til at se, hvor få medarbejdere man kan lykkedes med. Muligheder i Metaverse- og AR/VR-enhederne, hvor man rent faktisk har enheder på markedet og fornuftige prispunkter. Markedet er ved at tage tanken om virtuel og augmented reality til sig, hvilket vi også ser med Apple´s lancering der har skabt fornyet buzz. Har lanceret en "menneskelignende" kunstig intelligens (AI) billedgenereringsmodel, I-JEPA. Generelt tror jeg vi kommer til at se mange lignende teknologier fra deres side. Investerer ikke kun i AI-modeller, men inkorporerer også generative AI-funktioner i sine apps som kommer til at skulle fungerer som vækstdriver. Gør betydelige fremskridt inden for AI-infrastruktur og har en ny tilpasset chip, et AI-optimeret datacenterdesign og udvidelsen af deres 16.000 GPU-supercomputer Jeg stod af da man begyndte at fokusere på Metaverse da jeg har svært ved at forstå at investeringen er rentabel og kan potentielt ødelægge værdien i selskabet i et sats på et marked hvor TAM er svær at beregne Annoncemarkedet vil genere færre penge efter Apple og Google har fjernet mulighed for brugertracking så man kun har data fra platformen til at målrette efter. Nedgang i makroøkonomien påvirker annonceomsætningen Trends bevæger sig hele tiden i brugernes adfærd hvilket betyder man konstant skal innovere og følge trenden Man er stoppet med at ansætte på flere områder og har skåret ned på investeringerne Hvis man sammenligner med andre er der ingen tvivl om at man kæmper for at tiltrække annoncører, og det er et problem Steget 140%! i år. Pga alt det modvind man har haft var man i en periode direkte value investeringen, men den del er nu fortid og man er fair prissat. Fremkomsten af kortsigtede videoplatforme er en alvorlig risiko, da yngre mennesker flytter til nyere sociale medie-apps. Regner fortsat med at foretage investeringer for USD 30-33 mia. i 2023 Reguleringer og en konstant regn af nye krav og bøder er blevet hverdag. Det ukendte aspekt for mig er stadig, hvor succesfuldt man vil være med at reducere eller eliminere de massive tab i Reality Labs-divisionen. Samtidig er jeg i tvivl om udviklingen i annoncekronerene selvom Q1 var rigtig flot. Hvis man i stedet for at kaste pengene efter Reality Labs, kastede dem efter AI så var firmaet helt anderledes interessant. Enten så tror jeg man overvurderer eller undervurderer casen, hvilket giver store udsving og gør det svært at have en fast holdning. Jeg kan sagtens se begge sider. Ingen position.
  • FREMRAGENDE PRÆLIMINÆRE RESULTATER FRA KLINISK FASE 2 FORSØG

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    A
    FREMRAGENDE PRÆLIMINÆRE RESULTATER FRA KLINISK FASE 2 FORSØG PÅ PATIENTER MED BETÆNDELSE I ENDETARMEN (POUCHITIS) https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b2e3df82d6373bfe773bdb0b61cf1d658&lang=en&src=micro Fra Pharma Equity Group Reponex Pharmaceuticals A/S (helejet ENEBARN-datterselskab af PEG) har frigivet indledende data fra det igangværende kliniske fase 2 studie på patienter, som lider af pouchitis. De foreløbige data bekræfter, at behandlingen virkede efter hensigten og lindrede symptomerne hos 5 ud af 6 patienter. Vel at mærke efter blot EEN (1) behandling. Da de aktive ingredienser består af antibiotika, som ikke skaber resistens og som er blevet anvendt i millioner af mennesker siden Anden Verdenskrig, samt et humant protein, som menneskekroppen selv danner, ved man med sikkerhed, at ingredienserne ikke er giftige eller medfører væsentlige bivirkninger. Derfor er Reponex allerede i fuld gang med på Køge Sygehus at indrullere 12 nye patienter, som skal have flere doser indenfor et kort tidsrum - og her er det Reponex' forventning, at behandlingen vil vise sig at være endnu mere effektiv på patienterne. Der er aktuelt cirka 234.000 patienter pouchitis i USA og EU. Reponex har indgivdet patentansøgning DK PA201470416 "Compositions for the treatment of inflammatory bowel disease". Patentet ER ALLEREDE ENDEGYLDIGT UDSTEDT TIL REPONEX I USA - og patentet dækker ikke blot pouchitis men tillige IDB og Crohns Disease, som plager cirka 2 millioner patienter i USA og EU. Pouchitis rammer en særlig gruppe af tidligere opererede colitis ulcerosa-patienter, som har fået fjernet hele deres tyktarm. For at undgå en stomi-løsning har kirurgerne skabt et J-formet "sving" eller "pung" i den terminale tyndtarm for at tillade afføring at passere gennem anus. I cirka 234.000 tilfælde årligt (USA og EU) rammes disse patienter af betændelse i det J-formede "sving" eller "pung" - og denne betændelse kaldes for pouchitis. Pouchitis giver store smerter, meget hyppige toiletbesøg og ofte markant nedsat livskvalitet for patienterne. Betændelsestilstanden ved pouchitis er meget nært beslægtet med den betændelsestilstand, der karakteriserer Crohns Disease. Rækkevidden af de enormt positive resultater på Reponex-behandlingen af pouchitis stopper derfor ikke ved pouchitis: Der er således allerede hermed tilvejebragt meget stærke data til design og udførelse af det efterfølgende placebokontrollerede forsøg med RNX-041 for netop Crohns Disease. Professor, dr.med. Ismail Gögenur, Københavns Universitet, udtaler: "Jeg er begejstret for, at vi har været i stand til at vise en så stærk forbedring af pouchitis-symptomer, og objektive målinger foretaget under endoskopi og histologisk evaluering i de første 6 patienter i vores kliniske undersøgelse. At se så tydelig en effekt efter en enkelt behandling giver mig et reelt håb om, at vi kan udvikle en effektiv og sikker lokal behandling for pouchitis. Vi observerede 5 ud af 6 patienter med forbedring af Pouchitis Disease Activity Index (PDAI) totalscore. Det er virkelig opmuntrende at se denne form for potent effekt i kun én behandling og hos så mange patienter. Vi ser nu frem til anden fase af undersøgelsen for at evaluere effekterne af gentagen daglig behandling." Man undres over, at Reponex Pharmaceuticals (altså PEG-aktien) handles til en brøkdel af kursen på sammenlignelige selskaber, der blot har et enkelt præparat i klinisk fase 2. Reponex (altså PEG) har jo en hel stribe af lægemiddelkandidater i klinisk fase 2 - og der er MARKANT flere patienter til Reponex' lægemidler: o Peritonitis (betændelse i bughinden/bughulen) o Crohn's Disease og IBD (inflammatory bowel disease) o Pouchitis (betændelse i kirurgisk forkortet endetarm) o Colon adenomas (polypper i tyktarmen) o Colo-rectal cancer o Kroniske hudsår, herunder sår på fødder og underben hos diabetespatienter Af prospektets pkt. 2.1.3 fremgår ydermere, at REPONEX' prioriterede lægemiddelkandidater IKKE ER INDBYRDES RISIKOFORBUNDNE. Der er altså en flot risikospredning indbygget i PEG-aktien. Aktiekursen kan findes her: https://www.nasdaqomxnordic.com/aktier/microsite?Instrument=CSE21613&ISIN=DK0061155009
  • A&O (PE=8-ish) - Storkøbenhavns største byggemarked?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "Klik og Hent" er nemlig siden nogle dage mulig ikke kun i Egå (Aarhus) og Maribo uden også i Albertslund. "Hvis du bestiller inden kl. 14 fra mandag-fredag kan du afhente din pakke allerede samme dag (gælder kun for afhentning i Albertslund og enkelte varegrupper er undtaget), så du hurtigt kan komme i gang med dit hjemme-projekt." https://www.billigvvs.dk/klik-og-hent https://www.greenline.dk/klik-og-hent https://www.lampeguru.dk/klik-og-hent To (2) robotlager med XX.XXX (eller måske XXX.XXX) produkter 100 meter væk fra AO:s showroom Bo Bedre Bedst betyder sandsynligvis ca 15 minutters leveringstid. https://bobedrebedst.dk/ #AmazonPåDansk
  • NOVO: Data at once-weekly insulin icodec

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    After achieving primary endpoint by demonstrating superiority and non-inferiority in HbA1C reduction from baseline at week 52, investigative insulin icodec helped patients achieve significantly more time in target blood glucose range (Time in Range) vs once-daily basal insulin glargine U100 in ONWARDS 11 In the ONWARDS 1 and 3 trials, more people achieved blood glucose targets without clinically significant or severe hypoglycaemia with once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin comparators1,2 Insulin icodec has been submitted for regulatory review in the US, Canada, Europe, China, Australia, Switzerland and Brazil. First decisions are anticipated in H1 2024 Bagsværd, Denmark, Sunday 25 June 2023 - Novo Nordisk today announced data from the phase 3a ONWARDS 1 and 3 trials evaluating investigative once-weekly basal insulin icodec, which were presented at the 83rd Annual Scientific Sessions of the American Diabetes Association (ADA). The data showed the studies met their primary endpoints, while reducing injections from seven to one per week, compared with once-daily basal insulin1,2. Additionally, data from the ONWARDS 1 and 3 studies demonstrated that more insulin-naïve adults with type 2 diabetes treated with once-weekly basal insulin icodec achieved an HbA1c target of <7.0% without experiencing clinically significant or severe hypoglycaemia compared with once-daily basal insulin comparators at 52 and 26 weeks, respectively1,2. In ONWARDS 1, as a confirmatory secondary endpoint, superior Time in Range (blood glucose 70-180 mg/dL) was achieved with once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin glargine U100 (71.9% vs 66.9%, respectively) from week 48-521. Comparable Time below Range (blood glucose <54 mg/dL) was achieved with once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin glargine U100 (0.3% vs 0.2%, respectively) from week 48-52 in ONWARDS 11. Both values are in line with internationally recommended targets3. "Time in Range provides additional information to help us assess glycaemic control and is an increasingly important tool to complement HbA1c measurements, which were substantially reduced by once-weekly basal insulin icodec. In ONWARDS 1, insulin icodec allowed people to spend significantly more Time in Range, with comparable Time below Range vs once-daily basal insulin glargine U100," said Dr Julio Rosenstock, Lead Trial Investigator and Director of Velocity Clinical Research at Medical City Dallas and Clinical Professor of Medicine, University of Texas Southwestern Medical Center, US. "A once-weekly basal insulin has the potential to change how we treat people with type 2 diabetes needing basal insulin replacement." In ONWARDS 1, there were no statistically significant differences in mean weekly insulin dose (week 50-52) or in body weight change from baseline1. Rates of clinically significant hypoglycaemia (blood glucose <54 mg/dL) or severe hypoglycaemia (symptomatic requiring third party assistance regardless of blood glucose measurement), were low in both treatment groups1. Rates of clinically significant or severe hypoglycaemia were 0.30 events per patient year exposed and 0.16 events per patient year exposed to once-weekly insulin icodec and insulin glargine U100, respectively1. A statistically significant higher proportion of participants achieved an HbA1C target of <7% without clinically significant or severe hypoglycaemia with once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin glargine U100 (52.6% vs 42.6%)1. In ONWARDS 3, rates of clinically significant or severe hypoglycaemia were 0.31 events per patient-year exposed and 0.15 events per patient-year exposed to insulin icodec and insulin degludec respectively, at weeks 0-312. The estimated proportion of participants achieving an HbA1C target of <7% without clinically significant or severe hypoglycaemia was statistically significantly higher with once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin degludec2. There were no significant differences in mean weekly insulin dose from week 24 to 26 or body weight change from baseline to week 26 between treatment arms2. No unexpected safety findings were observed1,2. "These data reinforce our confidence in the potential of once-weekly insulin icodec," said Florian M.M. Baeres, corporate vice president, Global Medical Affairs at Novo Nordisk. "If approved, we believe this innovation - which would be the world's first once-weekly basal insulin - could help people living with type 2 diabetes ready to start insulin treatment by reducing the number of injections needed." Insulin icodec has been submitted for regulatory review in the US, Canada, Europe, China, Australia, Switzerland and Brazil. First decisions are anticipated in H1 2024. Pending approval, insulin icodec will represent the first and only once-weekly basal insulin option for adults with diabetes, addressing an unmet need in treatment vs a daily basal insulin option1,2,4-7. For more news and media materials from Novo Nordisk at ADA 2023, please visit: https://www.novonordisk.com/news-and-media/ADA-e-press-room. About insulin icodec Insulin icodec is an investigational novel once-weekly basal insulin analog designed to cover the basal insulin requirements for a full week with a single subcutaneous injection. About the ONWARDS clinical programme The ONWARDS phase 3a trial programme for once-weekly basal insulin icodec comprises six phase 3a global clinical trials, including a trial with real-world elements, involving more than 4,000 adults with type 1 or type 2 diabetes8. All trials have met their primary endpoints1,2,4-7. About ONWARDS 19 ONWARDS 1 is a phase 3a, 78-week, open-label efficacy and safety treat-to-target trial investigating once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin glargine U100, both in combination with non-insulin anti-diabetic treatment, in 984 insulin-naïve adults with type 2 diabetes. The primary endpoint was change in HbA1C from baseline at week 52 with insulin icodec compared with insulin glargine U100. Secondary endpoints included time in target blood glucose range (70-180 mg/dL), change in fasting plasma glucose (FPG) from baseline at week 52 and number of clinically significant or severe hypoglycaemia episodes. Following the completion of the 52-week main phase of the trial, a 26-week extension phase to further assess safety was undertaken and is now finalised. About ONWARDS 310 ONWARDS 3 is a phase 3a, double-blind 26-week efficacy and safety treat-to-target trial investigating once-weekly basal insulin icodec vs once-daily basal insulin degludec, both in combination with non-insulin anti-diabetic treatment. The objective of the trial was to assess the efficacy and safety of insulin icodec in 588 insulin-naïve adults with type 2 diabetes. The primary endpoint was change in HbA1C from baseline at week 26. Secondary endpoints included change in fasting plasma glucose (FPG) from baseline at week 26 and number of clinically significant or severe hypoglycaemia episodes. About Novo Nordisk Novo Nordisk is a leading global healthcare company, founded in 1923 and headquartered in Denmark. Our purpose is to drive change to defeat diabetes and other serious chronic diseases such as obesity and rare blood and endocrine disorders. We do so by pioneering scientific breakthroughs, expanding access to our medicines, and working to prevent and ultimately cure disease. Novo Nordisk employs about 57,100 people in 80 countries and markets its products in around 170 countries. For more information, visit novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn and YouTube. Contact for further information Media: Ambre James-Brown +45 3079 9289 [email protected] Investors: Daniel Muusmann Bohsen +45 3075 2175 [email protected] Jacob Martin Wiborg Rode +45 3075 5956 [email protected] David Heiberg Landsted +45 3077 6915 [email protected]
  • Carlsberg: Russisk salgsaftale er lige til øllet

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Carlsberg har indgået et salgsaftale om Rusland. Investorerne reagerer på mindre usikkerhed på trods af mangel på informationer Carlsberg meddeler, at de har indgået en salgsaftale om Rusland Det er er småt med detaljer og informationer Carlsberg meddeler, at salget først skal igennem en omfattende regulatorisk proces Det påvirker ikke 2023 forventningerne Det kan skyldes, at det ikke forventes, at salget vil endelig blive gennemført i 2023 Og/eller at den aftalte og indtil videre hemmeligholdte pris svarer til den nyligt nedskrevne værdi Lettelsens lille kursstigning Aktien reagerer positivt med en stigning på lidt over 1 % efter at aktien allerede før meddelelsen var steget lidt. Investorerne er glade for at processen nu formentlig er overstået, og har tillid til at en salgspris ligger tæt på eller over de bogførte værdier. En lige til øllet reaktion.