Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • UniCredit

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er UniCredit Italiensk bank og en af de største banker i Europa, målt på dens samlede aktiver, Man har servicetilbud i Italien, Tyskland, Central- og Østeuropa. 15 millioner kunder verden over. Er organiseret i fire kerneregioner og to grene, Corporate og Individual Solutions. Corporate Solutions omfatter rådgivning og kapitalmarkeder, klientrisikostyring, specialiseret udlån samt transaktioner og betalinger, mens individuelle løsninger dækker kurtage og aktiver under depot, fonde, forsikringer og porteføljestyring. Spredning af af finansielle tjenester som detailbank, kommerciel bankvirksomhed, investeringsbank og formueforvaltning Digitalisering er højeste prioritet i organisationen UniCredit Unlocked: 2022-2024 strategi plan. Blandt de bedst kapitaliserede banker i Europa (CET1) 81.000 ansatte Kurs: 19,90 Market Cap: 36.233B P/E: 4,99 Forward P/E: 9,09 P/S: 1,79 P/B: 0,61 Profit margin: 40,86% Operating margin : 50,11% ROE: 13,17% ROA: 0,90% Indtjeningsvækst kvartal: 768,70% Omsætningsvækst kvartal: 57,30% Udbytte: 5,01% Stærke markedspositioner i flere europæiske lande, især i Italien og Østeuropa Indtjeningen er blevet styrket af stigende renter og har også først til en stærk udbyttevækst. Man har lavet mange ændringer over det seneste årti, der har styrket profilen. Geografisk differentieret. Betydelig kapitaloverskudsposition, som gør det muligt at udlodde en god del af sin indtjening til aktionærerne I 2022 udgjorde indtægter EUR 18.4 mia, hvilket var en stigning på +14% y/y, hvoraf gebyrer steg med +4% og nettorenteindtægter steg med +19% drevet af de stigende renter i Europa Man viste i 2022 meget god omkostningskontrol hvor de samlede omkostninger faldt med -2% y/y på trods af inflationspres, og dermed lå banken med en omkostningsprocent på 52%. Dansk bank meldte senest ud at deres målsætning er 45%, så der er et godt stykke ned. Bundlinjen steg +48% y/y hvilket bragte dem langt foran deres langsigtede målsætning for rentabilitet og effektivitet i forhold til den tilgængelige kapital. Q1 er var bedste nogensinde og det er nu 9 kvartaler i træk med forbedringer. Acceleration af UniCredit Unlocked, der leverer konsekvent lønsom vækst af høj kvalitet. Handler til meget lave nøgletal jævnfør resten af sektoren. Driftsomkostningerne i 1Q23 var reduceret med -5.8% q/q og med -0.6% y/y, hvilket bekræfter koncernens evne til strukturelt at reducere omkostningsbasen og samtidig beskytte omsætningsvækst. Bankens indtægter bør fortsætte med at stige i de næste par måneder, hvor vi senest så endnu et rentehob fra ECB, og formodentlige flere i ærmet. Bæredygtigt udbytte. Italien er en af de økonomier der klarer sig ringest, med en voldsomt stingende statsgæld Banken har været tvunget til omstruktureringer og nedskæringer, og man er ikke færdig som så mange andre klassisk bankvirksomheder. Historisk har man altid haft problemer med for høje niveauer af misligholdte lån Står over for udfordringer med dårlige lån og kreditkvalitet, men melder selv ud at kreditkvaliteten forbliver robust og forventer ikke et stort spring i hensættelserne i løbet af de næste par år. Det europæiske bankmarked er modent, og vækstudsigterne på lang sigt kan betragtes som afdæmpede Beskedne målsætninger for de kommende år, jævnfør branchen. En omkostningsprocent på 52% er ikke så godt, hvor andre Europæiske banker jagter 40-45%. Dansk bank meldte senest ud at deres målsætning er 45%. Italien har 26% udbytteskat, så hvis man ikke hjemsøger, går man glip af en del værdi. Selvom det er attraktivt udbytte, så er et kun halvdelen af hvad konkurrenten Intesa Sanpaolo tilbyder. Er allerede steget 110% på 1 år og befinder sig på et historisk højst niveau. Banker vil altid være lidt af en Pandoras æske man ikke ønsker at åbne op for, og når man så kobler Italien på, så bør man være varsom. Jeg er mest fristet på at rokere rundt i mine finansielle investeringer, og så rokere noget herover. Den store udfordring er den italienske økonomi er på vej i afgrunden, og så er det irriterende med den ekstra udbytteskat, da jeg aldrig hjemsøger. Hvor kreative er I andre i jeres picks, er en italiensk bank for kreativt ?
  • STENOCARE: Interim Report First Quarter 2023

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    20.6.2023 Cision • STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO STENOCARE A/S ("STENOCARE") today announces its results for the period 01.01.2023 - 31.03.2023. The report, which has not been reviewed by the Company's auditors, is attached to this release and is also available on https://stenocare.com/investor-relations/ Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO of STENOCARE, comments: "Stenocare had a busy start of 2023. Progress was made on several fronts despite a relatively uneventful news-flow and modest sales of 0,8mDKK in Q1-2023. Stenocare's brand and market footprint is growing, but despite being seen as an emerging market leader, we are still in the early phase of our scale-up. In a market like ours - that is emerging `in front of us' - we have to accept and expect that our development is not linear, when it comes to sales. It is a pharma market - not a consumer market. In essence, our business is about so much more than simply driving monthly sales in existing markets and infrastructures. We are a small, highly dedicated team, pursuing a large and growing number of strategic development tracks, to further develop our position as emerging, European market leader" (KDKK) 01.01.2023 01.01.2022 01.01.20223 01.01.2021 31.03.2023 31.03.2022 1.12.2022 31.12.2021 3 months 3 months 12 months 12 months Net sales 808 896 4,490 1,890 Operating profit -3,157 -3,421 -13,215 -13,242 before depreciation (EBITDA) Net financial items -765 -14 -1,360 -181 Investment in tangible 0 443 936 3,270 fixed assets Result per share (DKK) -0.38 -0.33 -1.40 -1.09 Solidity (%) 59 81 61 92 Result per share: The result for the period divided by the average number of shares. Total number of shares as of March 31, 2023, amounted to 11,676,126 (11,676,126). Average number of shares for the first quarter 2023 was 11,676,126 (11,676,126). Solidity: Equity divided by total capital. Highlights during the period January 2023 - The company announces that the new STENOCARE CBD medical cannabis oil product is available in Denmark. The first shipment has arrived, and sales of the product can begin. January 2023 - The Company announces that the first shipment of Stenocare medical cannabis oil products has arrived in Norway and the products are ready for patients. January 2023 - The Company announces that products delivered to its 5 markets during Q4 2022 corresponding to net sales of 2.8 mDKK and is on track for its sales expectations for 2023 in the range of 15-20 mDKK. Highlights after the period: May 2023 - The Company announces a rights issue of units consisting of shares, warrants of series TO1 and warrants of series TO2. The Issue amounts to three transactions, including an imminent share-issue and two subsequent warrant exercises of TO1 and TO2, with total gross proceeds of up to 29.7 mDKK. May 2023 - The Company announces that the new Stenocare medical cannabis oil product has received approval from the Federal Institute for Drugs and Medical Devices (BfArM) for prescription-based sales to German patients. With this, Stenocare is now entering Germany, the by far largest European market for medical cannabis. The new product will be available for patients in Germany as soon as possible, expected during August 2023. May 2023 - The Company announces that it has developed an IT-platform, that enables doctors to launch and operate Online Clinics. The first Online Clinic will be launched in the UK. June 2023 - The Company reports on significant progress in development of its new innovative medical cannabis product. The Company has selected an international, highly experienced partner to produce a new and innovative medical cannabis oil product, that has the potential to revolutionize the industry and offer patients improved treatment effect. The new product is based on a patented oil technology, that Stenocare has global exclusivity to use for medical cannabis. June 2023 - The Company announces that a high profiled medical doctor and entrepreneur joins Stenocare's ongoing share-issue. Inspired about the potential of medical cannabis when prescribed by doctors to patients in pain, Hans Wittrup, M.D., Ph.D., has decided to join the ongoing rights issue with a pre-subscription of DKK 750.000. June 2023 - The Company announces that the subscription period in the Initial Rights Issue of the Units Rights Issue of Stenocare A/S ended on 8 June 2023. The Initial Rights Issue was subscribed to approximately 127% corresponding to total cash subscription of 13.6 DKK million relative to the proceeds from full (100%) cash subscription of 10,7 DKK million, which is the amount that Stenocare will receive before deduction of transaction related costs. As a result of the outcome, the guarantors will not be called, and a reduced allocation will apply to subscribers without rights. For additional information regarding STENOCARE, please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] STENOCARE's Certified Adviser is Keswick Global AG, Phone: +43 1 740 408045, E-mail: [email protected] About STENOCARE A/S STENOCARE A/S was founded in 2017 with the purpose of supplying medical cannabis to patients in Denmark and internationally. The company was first to receive the Danish Medicines Agency's permission to import, distribute as well as cultivate and produce medical cannabis. STENOCARE sources its products from a number of carefully selected international high-quality suppliers and operates a unique, indoor state-of-the-art cultivation facility in Denmark, that has multiple levels of redundancy to safeguard quality and uniformity in a pesticide free production process. www.stenocare.dk www.stenocare.com www.stenocare.se https://news.cision.com/stenocare/r/interim-report-first-quarter-2023,c3790199 https://mb.cision.com/Main/17551/3790199/2139660.pdf https://mb.cision.com/Public/17551/3790199/b58dbe593f15490b.pdf Stenocare har en digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Stenocares emission overtegnet med 127%

    10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    P
    STENOCARE Units Rights Issue subscribed to 127% STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO This information is information that STENOCARE A/S is obliged to publish in accordance with the EU Market Abuse Regulation. The information was provided by the contact person below for publication on June 12, 2023. The subscription period in the Initial Rights Issue of the Units Rights Issue of STENOCARE A/S ("Stenocare" or the "Company") ended on 8 June 2023. The Initial Rights Issue was subscribed to approximately 127% corresponding to total cash subscription of 13.6 DKK million relative to the proceeds from full (100%) cash subscription of 10,7 DKK million, which is the amount that Stenocare will receive before deduction of transaction related costs. As a result of the outcome, the guarantors will not be called, and a reduced allocation will apply to subscribers without rights. Subscription, allocation, and payment The Initial Rights Issue was subscribed to approximately 13.6 DKK million including pre-subscriptions of approximately 3.2 DKK million, which corresponds to a total subscription rate of approximately 127 percent. Consequently, none of the guarantors (approximately 6.0 DKK million) will be called and a reduced allocation will apply to subscribers without rights. The Company is thus provided with approximately 10.7 DKK million in gross proceeds before deduction of transaction-related costs. Each unit subscribed for in the Units Rights Issue has a price of 9.16 DKK and comprises of 2 (two) new shares in Stenocare priced at 4.58 DKK each, 1 (one) warrant of series TO1 and 1 (one) warrant of series TO2. The allocation of units subscribed for without support of unit rights will be made in accordance with the principles described in the Company Announcement published by Stenocare on 15 May 2023. Payment for units without rights will be made via a delivery versus payment transfer through the subscriber's own bank and will be withdrawn from the account by the subscriber's own account holder's bank or brokers. Number of shares and share capital Each share in Stenocare corresponds to a nominal value (share capital) of 0.08 DKK. When the new shares from the Units Rights Issue have been registered with the Danish Business Authority, the share capital will have increased with nominally 186.817,92 DKK, from nominally 934.090,08 DKK to 1.120.908 DKK. The total number of shares will increase by 2.335.224 shares, from 11,676,126 shares to 14.011.350 shares, and the dilution effect for shareholders who did not participate in the Initial Rights Issue therefore amounts to approximately 16.7 percent. Summary of terms for warrants of series TO1 and TO2 As a result of the fully subscribed Unit Rights Issue, a total of 1.167.612 warrants of series TO1 and 1.167.612 warrants of series TO2 are issued. The new shares and the warrants of series TO1 with ISIN DK and TO2 with ISIN DK respectively will be tradeable at Nasdaq First North Growth Market Denmark from 20 June 2023. Warrants of series TO1 have an exercise period from 1 December 2023 to and including 14 December 2023. Last day of trading in warrants of series TO1 is 12 December 2023. The exercise price of warrants of series TO1 will be calculated using the 10-day volume weighted average price, less 30%, for the Stenocare share prior to the first day of exercise and according to Nasdaq First North Growth Market's official price statistics. Stenocare will publish the exercise price the day before the first day of the exercise period which is 30 November 2023. The exercise price shall be rounded to the two nearest whole Danish øre. The minimum price is 3.21 DKK corresponding to the Initial Rights Issue subscription price, less 30%. The maximum price is 6.70 DKK. One warrants of series TO1 gives the right, but not the obligation, to subscribe for one (1) new share in Stenocare with the ISIN DK0061078425. Warrant of series TO2 have an exercise period from 10 June 2024 to and including 21 June 2024. Last day of trading in warrant of series TO2 is 19 June 2024. The exercise price of warrants of series TO2 will be calculated using the 10-day volume weighted average price, less 30%, for the Stenocare share prior to the first day of exercise and according to Nasdaq First North Growth Market's official price statistics. Stenocare will publish the exercise price the day before the first day of the exercise period which is 7 June 2024. The exercise price shall be rounded to the two nearest whole Danish øre. The minimum price is 3.21 DKK corresponding to the minimum price of the warrant of series TO1. The maximum price is 9.62 DKK. One warrant of series TO1 gives the right, but not the obligation, to subscribe for one (1) new share in Stenocare with the ISIN DK0062493615. Debt conversion The Company is planning to convert existing debt of 3.1 DKK million (minimum) to units in a separate parallel directed issue on identical terms with the Initial Rights Issue. The conversion of debt in exchange for units is conditional (only) upon granting of authorization to do so at the Extraordinary General Meeting, due to be held on 13 June 2023. Advisers In connection with the Units Rights Issue, Gemstone Capital A/S acts as financial advisors to Stenocare and Keswick Global AG acts as Certified adviser. For additional information please contact: Thomas Skovlund Schnegelsberg, CEO, Stenocare Phone: +45 31770060 E-mail: [email protected] Søren Jonas Bruun, Managing Partner, Gemstone Phone: +45 41329000 E-mail: [email protected] Sadjad Hassani, Associate, Gemstone Phone: +45 27585929 E-mail: [email protected] STENOCARE's Certified Adviser is Keswick Global AG, Phone: +43 1 740 408045, E-mail: [email protected] Stenocare har en digital IR-aftale med Proinvestor.com
  • Brdr. Hartmann paladsrevolution

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    https://www.proinvestor.com/investornyt/1003154/hartmann-stadil-bestyrelsen-har-gjort-det-rigtigt-godt-men-vi-vil-taettere-pa Med omkring 69% af aktierne bliver det helt sikkert vedtaget. Lidt uklart var fremtiden bringer. Men nogen diskussion har bestyrelsen eller dele heraf tilsyneladende haft med hovedaktionæren - uden dog at ville sige hvad det gik ud på. 113325_Company_announcement.pdf
  • Hjælp: LeoVegas afnoteret - værdiløs?

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Jeg har nogle LeoVegas-aktier, som blev afnoteret sidste år. Jeg troede, at det automatisk blev afhændet fra Saxo-depot, hvis man ikke gjorde noget, men af skade bliver man klog. Er de værdiløse nu?
  • Er der stemning for disse grafer?

    16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Hej alle Er der stemning for, at jeg opdaterer disse grafer? a.) Det er en kombinations-graf, hvor man kombinerer ... RSI-niveau på aktien Er det tekniske RSI-signal stigende eller faldende på aktien Er der købs-signal eller salgs-signal i MACD på aktien Den seneste Omsætnings-udvikling i regnskabet år-til-år (Q1 2023 vs. Q1 2022) Den seneste Indtjenings-udvikling i regnskabet år-til-år (Q1 2023 vs. Q1 2022) b.) I kan så bestille de 2 grafer (som er i det Excel-ark i har fået tilsendt), hvor i får ... Regnskabs-oversigten Den tekniske model, hvor i kan se om RSI er stigende og om der er købs-signal i MACD c.) Den vedhæftede graf er som sagt for det danske C25, men efterfølgende kommer ... Det svenske S30 Det finske H25 Det norske OBX25 De danske LARGE CAPS udenfor Index De svenske LARGE CAPS udenfor Index De finske LARGE CAPS udenfor Index De norske LARGE CAPS udenfor Index De danske MID CAPS De svenske MID CAPS De finske MID CAPS De norske MID CAPS De danske (udvalgte) SMALL CAPS De svenske (udvalgte) SMALL CAPS De finske (udvalgte) SMALL CAPS De norske (udvalgte) SMALL CAPS d.) Efterfølgende vender jeg det om, så oversigterne kommer som ... INDUSTRIALS for alle 4 lande i Norden HEALTHCARE for alle 4 lande i Norden TECHNOLOGY for alle 4 lande i Norden CONSUMER PRODUCTS or CONSUMER SEERVICES for alle 4 lande i Norden MATERIALS for alle 4 lande i Norden INSURANCE for alle 4 lande i Norden BANKS for alle 4 lande i Norden INVESTMENT COMPANIES for alle 4 lande i Norden TELECOM for alle 4 lande i Norden UTILITIES for alle 4 lande i Norden OIL & ENERGY for alle 4 lande i Norden OIL SERVICE for alle 4 lande i Norden SHIPPING for alle 4 lande i Norden REAL ESTATE for alle 4 lande i Norden (Dog kun for de største selskaber) SEAFOOD PRODUCERS som er en speciel Helge Larsen slide CARS som er en Tysk, Fransk, Italiensk, Kinesisk oversigt LUXURY GOODS som er en Fransk & Schweizisk oversigt e.) Hvis der ikke er stemning, så dropper jeg det bare Det er jo langt fra alle der gider at bruge så meget tid på aktier. Men det i f.eks. kan se lige nu på den danske C25 oversigt, er at de 3 bedste risk/reward cases lige nu, er ... Bavarian Nordic Jyske Bank Nordea f.) Hvis i vil have oversigterne tilsendt, så i selv kan "klippe/klistre" i dem, så har i min mail-adresse, og så sender jeg dem til jer. Nogle af jer har allerede spurgt efter dem, og har fået dem tilsendt. g.) Det her er selvfølgelig kun for den mere aktive investor, der har tiden til at handle noget hyppigere, end buy-and-hold investoren. Lad høre? PS: Nogle af jer har spurgt, om det tekniske værktøj jeg bruger. Det er Borsdata.se og et abonnement koster 10 Euro om måneden for den lille pakke, og 25 Euro for den mere professionelle pakke, som er den jeg bruger. [image: 113054_TA_FA_Status_C25_08Jun.jpg]
  • Shortpositioner på danske aktier

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Mandag d. 19.juni 2023 Novozymes A/S 7,5 16-06-2023 Ambu A/S 6,17 16-06-2023 Bavarian Nordic A/S 5,67 14-06-2023 Pandora A/S 4,84 16-06-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,4 16-06-2023 ChemoMetec A/S 3,67 15-06-2023 NKT A/S 3,44 16-06-2023 GN Store Nord A/S 3,14 16-06-2023 Noble Corporation Plc 2,81 16-06-2023 ISS A/S 2,65 15-06-2023 Zealand Pharma A/S 2,57 09-06-2023 Royal Unibrew A/S 2,5 16-06-2023 Torm plc 2,06 16-06-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,68 16-06-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,27 15-06-2023 ALK-Abelló A/S 1,2 15-06-2023 Rockwool A/S 1,15 16-06-2023 H. Lundbeck A/S 0,93 16-06-2023 Tryg A/S 0,91 05-06-2023 SimCorp A/S 0,89 01-05-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,8 14-06-2023 Jyske Bank A/S 0,78 13-06-2023 Ørsted A/S 0,78 16-06-2023 Sydbank A/S 0,69 17-05-2023 DSV A/S 0,68 16-06-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,66 15-05-2023 Carlsberg A/S 0,63 15-06-2023 Alm. Brand A/S 0,62 16-06-2023 H+H International A/S 0,59 13-06-2023 Demant A/S 0,58 01-06-2023 CBrain A/S 0,5 30-12-2022 Coloplast A/S 0,49 05-06-2023 Genmab A/S 0,43 31-05-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,41 16-06-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,4 09-06-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 18-05-2023 Topdanmark A/S 0,39 30-05-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,19 30-12-2022 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Danske Bank A/S 0,1 23-05-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Trifork Holding

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Trifork Holding en international it-koncern med fokus på udvikling af softwareløsninger. I Danmark kender vi apps som MobilePay, Minsundheddk, hvor man har lavet dele. Man inspirerer og uddanner kunder og kolleger i nye teknologiske muligheder, bygger innovative softwareløsninger og driver, vedligeholder og udvider løbende disse for kunderne. 1/3 offentlig sektor og 2/3 privat sektor Man kører med fladt hierarki der sikrer en høj grad af beslutningskraft, hvor man har selvstændige forretningsenheder der sikrer innovation og motivation, og gør det muligt for virksomheden at fokusere på flere forretningsområder på samme tid. Det er denne kultur der er fundamentet for den succes man har haft Man er særdeles aktie i startup miljøet hvor man med Trifork Labs er aktive i at stifte, medstifte og investere i tech startups, der udvikler innovative softwareløsninger Anvender en Inspire-Build-Run forretningsmodel der hjælper til at generere ideer samtidig med man bygger løsningerne på nyeste teknogier og sørger for driften. 14 lande. 1135 ansatte på tværs af 69 forretningsenheder med decentral ledelse og involveret i 24 startups Kurs: 139,20 Market Cap: 2.739B P/E: 28,35 Forward P/E: 20,65 P/S: 1,95 P/B: 3,23 Enterprise value: 2.749B Profit margin: 6,96% Operating margin : 9,84% ROE: 14,01% ROA: 4,68% Indtjeningsvækst kvartal: -51,30% Omsætningsvækst kvartal: 8,20% Udbytte: 0,75% Har bevist sig med løsninger til blue-chip kunder på tværs af de forskellige forretningsområder Digital omstilling i virksomheder og offentlige kunder sørger for der et konstant flow af penge ind i sektoren CEO Jørn Larsen ejer selv 19.7% af aktierne Fokuseret på det hurtigt voksende teknologi marked for næste generations løsninger Inden for næste generations segment fokuserer man på FinTech, Digital Health, Smart Building (vertikaler), Smart Enterprise, Cyber Protection og Cloud Operation (horisontale) for kunder på kernemarkeder i Danmark, Storbritannien, Schweiz og Holland. Måden man arbejder med kunder skaber en stabil base af gentagne forretninger og tilbagevendende indtægter gennem langsigtede supportkontrakter, licenser og cloud-operationer. Det har været normalt med +20% vækstrater, hvor de seneste 15 års CAGR ligger på 24% Lavrisiko forretningsmodel med tid & materiale Har brugt Machine Learning som en måde for kunderne at opnå hurtig vækst gennem smartere løsninger Rådgivning, udvikling og implementering af AI-løsninger inden for alle grene af AI Netic Cloud Stack medførte en vækst på 21,9 % i Cloud Operations i Q1 Digital Health voksede +63 % og det amerikanske marked voksede +68 % i Q1 Prissætningen kræver at man finder tilbage til historiske vækstrater. Problematisk sektor hvor der er stor rotation af medarbejdere og stort lønpres Vækst i omsætningen i 2023 forventes i området +10.9%-+16.3% som er lavere en historisk gennemsnit, men stadig flot. Forretningsmodel baseret på tid & materiale skalerer ikke godt De fleste IP ligger hos kunderne Q1 2023 leverede organisk vækst på +6.5% hvilket er i underkanten af det ønskede. Cyber Protection oplevede et midlertidigt fald Illikvid, hvilket gør der ikke altid er logik bag udsving. Medarbejderafgang faldt en smule til 14,3%, hvor jeg stadig syntes at det er for højt. Er faldet 27% det seneste år. Trifork Labs er for mig her man differentierer sig og kan noget de fleste andre ikke kan, nemlig at deltage aktivt i hele startup miljøet. Det er årsagen til at jeg har en position på 1,33% i porteføljen. Jeg har overvejet positionen flere gange, fordi jeg ikke er så vild med forretningsmodeller der involverer tid & materiale, da det er medarbejder afhængigt og skalerer dårligt. Man skal finde tilbage til historiske vækstrater, ellers så ryger positionen ud af porteføljen.
  • Genovis - nyt enzym primo juni: IgMBRAZOR™ (primo juni)

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Jeg har primo juni købt en ganske lille portion i Genovis dels drevet af den positive omtale fra Redeye i forbindelse med Q1 2023 regnskabet OG nyheden omkring lanceringen af et nyt enzym primo juni. Nu kan jeg se at Økonomisk Ugebrev (LIFE SCIENCE) (Onsdag d. 14. juni) er ude med en analyse, som jeg dog ikke har adgang til. Jeg kan i øvrigt kun finde et enkelt kursmål: SEK 91. "- Lanseringen av vårt unika IgM-specifika proteas, IgMBRAZOR, representerar en viktig milstolpe i vår strategi att bredda vår unika plattform för antikroppsmodifiering och positionera Genovis som det ledande bolaget inom antikroppsklyvande enzym." https://www.genovis.com/blog/new-were-launching-igmbrazor/ (Genovis – NEW! We're Launching IgMBRAZOR!) Det er absolut ikke en anbefaling ... investering i biotek er forbundet med ganske høj risiko.
  • NKT emission sommer 2023

    9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Er det ikke en ide at sælge alle sine NKT aktier (plus NKT T-ret) for derefter at købe NKT aktier efter emission? Læser venligst nedenfor. NKT tegningsretter https://www.globenewswire.com/news-release/2023/06/08/2684435/0/da/NKT-A-S-offentliggør-prospekt-og-igangsætter-fortegningsemission.html . Kl 17:00 den 16/juni: Pris for NKT=409,20kr , NKT T-ret=38,10 kr . Der skal anvendes 4 tegningsretter (38,1 x 4= 152,4 kr.) for at købe en ny aktie til 225 kr. Det giver 152,4 +225 = 377,4kr . nye aktier: 10.744.009 ; nuværende antal aktier: 43 mill ; total efter emission = 53,7mill aktier . Da flere skal dele om den samme kage (korrekt, kagen skal nok blive større men det tager mindste 2 år at komme dertil gætter jeg) kommer den nye kurs til at koste (mener jeg): 409,20 * (43/53,7) = 327,7 kr Er det korrekt? hvad er forkert ved denne antagelse? (er det fordi at kursudviklingen ikke er "lineær", men kaos :-)). Et andet ting jeg ikke forstår, NKT kursen stiger siden den 24/05 (fra 336kr) efter NKT offentliggør planen om emission. Hvorfor? (Hvis jeg er langsigt (ny investering), venter jeg med at købe. Hvis jeg er kortsigt, sælger jeg samtlige NKT aktier og køber en andre C25 istedet. Hvad er forkert ved denne strategi?) pft God sommer. PS: lad AI sender en sommerhilsen til Helge :-). AI-kommando'en til www.bing.com/create "photorealistic, Helge Larsen handler c25 aktier på sin laptop ved vesterhave, kager, kaffe, sunset" ps2: bare jeg kunne få AI til at forudse Pandora kurs imorgen [image: 113237_InCollage_Helge_Larsen.jpg]
  • Ugens swingtrading og optionshandler

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lige lavet en hurtig opdatering på mine US swing-aktier og optionshandler for ugen her. Det er blot en hurtig gennemgang af de handler jeg har foretaget på min engelske konto i denne uge, og det er lidt anerledes handler, end jeg normalt foretager inde i mit abonnement. Men så kan I få et indtryk af, hvordan jeg handler nogle af mine US-porteføljer. https://www.youtube.com/watch?v=Z0T-7wGlqLQ&ab_channel=BuildingFreedom
  • H. Lundbeck A

    5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    1
    Er der nogen, der kan give et bud på hvad der skete i lukkeauktionen idag for H. Lundbeck A? Den steg ca. 4% ved nogle store handler. Men den skal vel heller ikke være 7-8 % billigere end B- aktien. Var det mon bare det. Det så voldsomt ud.
  • PayPal

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er PayPal Driver en fintech teknologiplatform med 435 millioner aktive konti der muliggør digitale betalinger mellem køber og sælger i enhver form for e-handel på nettet. PayPal benytter sig ikke af fastkommission, men tager et procentvist gebyr pr. overførsel, gebyr for valutaomregning og straksoverførsler. Opkræver 3,49 % af transaktionen plus 49c i faste omkostninger pr. transaktion, 50-100 basispoint mere end konkurrenterne. Driver løsninger under navnene PayPal, PayPal Credit, Braintree, Venmo, Chargehound, Xoom, Zettle, Happy Returns, Hyperwallet, Honey, Simility og Paidy. Muligør betalinger i 200+ lande og 100+ valutaer. 35 mio. forhandlere der bruger deres løsninger. 29.900 ansatte. Er på jagt efter ny CEO efter Dan Schulman har meddelt at han træder tilbage ved årets udgang Kurs: 66,43 Market Cap: 74.117B P/E: 27,23 Forward P/E: 11,76 P/S: 2,64 P/B: 3,75 Enterprise value: 74.389B Profit margin: 9,64% Operating margin : 15,87% ROE: 13,37% ROA: 3,64% Indtjeningsvækst kvartal: 62,80% Omsætningsvækst kvartal: 8,60% Udbytte: 0,00% Venmo - peer 2 peer - virker til at være en af de vigtigste faktorer for fremtiden. Et segment hvor man stadig har imponerende vækstrater i antal brugere, og senest har lanceret Venmo Teen Account så man også får fat i brugere ned til 13 år. Ecosystem hvor man kan holde pengene indenfor platformen, hvor der ligger større margins. Tilbyder Buy Now Pay Later funktionalitet og månedlige betalinger der øger volumen Hjælper med at identificere svindel Netværkseffekter og fordel af skala, samt et hav af samarbejdsaftaler. Modsat mange af konkurrenterne der har måtte ændre deres deres forretningsmodel, fordi de taber penge hvert kvartal, har man et stort frit cashflow der giver masser af muligheder. Kommer til at betyde meget i forhold til fremtiden hvor det ikke bliver lige så nemt at skaffe kapital. Stærk brandværdi der gør mange vælger denne løsning ved checkout fordi det forbindes med tryghed, og sælgere generelt er af den opfattelse af man er nødt til at tilbyde det. Man er ikke immun over for makroøkonomiske udfordringer, men den stigende udbredelse af e-handel og digitale betalinger vil fortsat hjælpe til i det lange løb. Stærk start på året med omsætning og EPS der var bedre ind forventet, og man kommer fra en række positive kvartaler. Kvartalet viste nettoomsætning på USD 7,04 milliarder, en vækst på +9% og +10% volumen og frit cash flow på 1,0 mia. Har tilføjet Passkeys i forhold til at gøre det nemt og sikkert. Reducerer omkostningerne og køber aktier tilbage Såret dyr efter eBay droppede dem til fordel for Adyen Block/Square tager markedsandele Stripe virker til at have en backend der er klasser bedre, når man snakker med udviklere. Apple Pay og Google Pay vinder også frem. Væksten i det underliggende marked er stor, men pga. de mange konkurrenter så er vækstprocenterne faldende Eskalerende niveauer af aktiebaserede kompensationer og vækstrater der ikke matcher de nye spillere. Cyklisk, så opbremsningen i samfundet vil gøre det svært at vokse ind i værdisætningen. Er meget eksponeret over for B2C. Har tidligere haft alt for optimistiske syn på fremtiden, men har måtte erkende problematikkerne og har skiftet fokus på at øge omsætningen pr bruger med nye features Kontinuerlig tildens til vigende margins, men hvor en af årsagerne har været investeringer i features, hvilket forhåbentlig vil forrente sig på sigt, men tendensen skal brydes over de kommende år. Starten på 2023 indikerer at det er vendt med margins der er gået fra 11% til 14.2% y/y. Amazon lykkes med at bundle andre services i deres Prime shopping Der er røre i sektoren, hvor man senest ser Visa være på opkøbsjagt. Er steget 9% på 1 måned, men samtidig nede med 58% over de seneste 3 år. Faldt på meldingen om man "kun" forventer vækst på +7% i Q2, hvilket er mindre end Q1 Det at man skal have en ny CEO, kan give usikkerhed for aktionærerne, da man kan være i tvivl om retningen. Det er svært at vide præcis, hvem der er store om nogle år, fordi der sker så meget i betalingssegmentet, men man har en solid position der gør man har gode muligheder for at blive en af vinderne. Jeg har brændt nallerne mange gange på aktien, fordi jeg konsekvent mener at markedet undervurderer casen, hvor det nok i virkeligheden er mig der har undervurderet konkurrencen. Kunne godt se mig selv købe en position igen, men det står ikke først for. Ingen position.
  • Maersk: Rater ikke helt færdige med at korrigere

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Nye ugetal fra Drewry viser at containerraterne stadig sejler baglæns Containerraterne steg helt vanvittigt under Covid-nedlukningen Stigninger var op til 10x I starten af 2022 begyndte raterne for alvor at falde og raterne er nu tilbage til udgangspunkt I slutningen af 2019/begyndelsen af 2020De seneste uger har raterne udviklet sig med en uens tendens. Skiftevis op og ned uden nogen klar retning Det er ikke givet, at der nu er en klar retning, yderligere ned Kombinationen af en global vækstafmatning i fremstillingsindustrien, men ikke nødvendigvis i servicesektoren, reducerer behovet for at sejle varer rundt fysisk. Samtidig er der stadig udfordringen med at der bliver sat flere og yderligere skibe i søen i 2023 og 2024 Tilsammen giver det fortsat et vist pres på raterne I figur 1 er vist udviklingen i indtjeningsforventningerne for Maersk. 2023 ser fint ud. Lavpunktet ser ud til at komme i 2024, hvor indtjeningsforventningerne kortsigtet bevæger sig ligeud, men samtidig også er lidt tæt på nulpunktet Figur 1: Udvikling i indtjeningsforventningerne for A. P. Møller Mærsk Kilde: Marketscreener.com [image: 113235_image001_42_.png]
  • Ny æra for vægttabsmedicin - BI 456906 og andre GLP'er

    3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Lille spejl på væggen der, hvem er bedst i verden her? Ja, der bliver kamp om det enorme vægttabsmedicin marked men en ting er sikkert. Danmark's medicinal eksport bliver en vinder! Her er en kommentar om Zealand Pharma vinklen. Evaluate Vantage har igen lavet en artikel om BI 456906. Det er artiklen " Boehringer and Zealand take a baby step in obesity" skrevet af Elizabeth Cairns. Artiklen sammenligner BI 456906 op imod Eli Lilly's Mounjaro og Novo Nordisk Wegovy baseret på de sparsomme data og studie-rapporter som findes for BI 456906. Det er opsummeret i indlagte tabel. Men hun hælder også lidt malurt i bægeret (og ikke helt uden grund) ved at pege på at Altimmune's pemvidutide som har samme virkningsmekanisme som BI 456906 har haft alarmerende bivirkningsprofil i fase 2. Pemvidutide og BI 456906 er begge en GLP-1/glucagon dual receptor agonist. Men her er en vigtig detalje at forstå. BI/ZP's BI 456906 har en højere affinitet imod GLP-1 receptoren i forhold til glucagon receptorer. BI 456906 har et forhold på 8:1 ratio (GLP-1 vs Glucagon), hvor Altimmune's pemvidutide ligger på 1:1 ratio. Nordea's analytiker Michael Novod har været ude at argumentere for at denne forskel er vigtig at forstå og det betyder at man ikke bare kan ekstrapolere resultater fra Altimmune's studier over på BI 456906. Jeg tænker at det også er værd at bemærke at BI ikke kun kører studier med fokus på fedme men har også kørt studier målrettet imod diabetes og fedtlever (NASH). Der er derfor en relativt stor patient population som er eksponeret imod BI 456906 allerede nu i fase 2, hvilket styrker forståelsen af birvikrningsprofilen. I tillæg skal det bemærkes at AstraZeneca faktisk også har en lægemiddelkandidat med denne virkningsmekanisme, nemlig cotadutide. AZ køre studier på NASH indikationen og her vil skkert også komme rapporter om bivirkningsproblemer i fase 2, hvis det er hele den klasse af lægemiddelstoffer, som har problemer. Hvis det er meget alvorlige bivirkningsproblemer skal studierne stoppes. Samlet set betyder det dog at der fortsat er en risiko for at BI 456906 ikke opnåer en position som eksempelvis Wegovy og måske eventuelt slet ikke kan blive godkendt af myndighederne. Det er dog indtil videre intet som peger på at BI 456906 har de samme problemer som pemvidutide. Det er vanlig i fase 2 at lægemiddel-kandidater bliver elimineret på grund af bivirkninger og derfor må det anses for veldig positivt, hvis BI 456906 går i fase 3 fordi det indikerer at myndigheder er tilfredse med bivikrningsprofilen op til nu. Der er jo en del kommunikation fra både BI og ZP som peger på at de tror på at BI 456906 kommer i fase 3. Jeg vil som en side bemærkning gjerne fremhæve at jeg tror fortsat at BI 456906 har sin helt eget potentiale på NASH indikationen, hvor BI er et hesthoved foran de andre i USA. BI 456906 kan dermed blive det første lægemiddel til at behandle på indikationen NASH. Der er 25 % af den amerikanske befolkning som har NAFLD, som er forløberen for at udvikle NASH. Der er 20% af dem som har NAFLD som har NASH, hvilket svarer til 5 % af den amerikanske befolkning. Her er bare ikke et lægemiddel endnu og derfor tror jeg dette bliver overset/undervurderet. Endelig så er det også vigtigt at bemærker at tallet med 14.9% vægttab for BI 456906 kan stige til et endnu højere tal i den endelig rapportering på den amerikanske diabetes kongres i juni 2023. Alle data er nemlig ikke færdig analyseret. Det er derfor ikke utænkeligt at BI 456906 kommer til at ligge tættere op af Eli Lily's Mounjaro tal end Novo Nordisk's Wegovy. Det vil sige her er nogle scenerier med upside og der er scenarie med voldsom downside. Men baseret på hvad jeg har set og hørt frem til nu er jeg relativt optimitisk. https://www.evaluate.com/vantage/articles/news/trial-results-snippets/boehringer-and-zealand-take-baby-step-obesity [image: 112623_BI_Novo.png]
  • Federal Reserve: Centralbanken mangler en rentekanin i hatte

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Federal Reserve konkluderer i dag på deres rentemøde. FED tager en rentepause, men investorerne tænker mest på om vi står på rentetoppen? Den amerikanske centralbank, Federal Reserve konkluderer i dag på deres ordinære juni møde Efter de seneste nøgletal og ikke mindst gårsdagens inflationstal, vil det være en overraskelse af de større, hvis FED ikke fastholder renten På den ene side er nøgletallene stadig ret gode, som måske kunne tale for at FED Funds skal stige yderligere; også på kort sigt På den anden side er der tegn på, at rentestigningerne har haft en større effekt på udvalgte nøgletal Gårsdagens seneste og mest friske nøgletal: Inflation fra maj kommer til at gøre udslaget. Inflationen - Samlet og kerneinflation viste de(t) ventede fald ned til en årsstigningstakt på 4 % henholdsvis 5,3 % Inflationen fortsætter med at falde, og indenfor de kommende måneder og kvartaler er det realistisk, at vi kommer yderligere ned Disse data, som er de nyeste vi har, vil FED lægge større vægt på og derfor fastholdes renten i dag Det som dog reelt betyder mest for hvad der sker i investeringsstørrelser er hvad der kommer til at ske på de kommende centralbankmøder: Hvad kommer efter rentepausen? Alt er muligt. FED kan vælge at hæve lidt yderligere, men det bliver ikke meget og det ved investorerne godt Det er allerede afspejlet i markedsrenterne, hvor rentestrukturen er meget invers og de korteste renter er højest Kursfald efter renteannoncering desværre ikke urealistisk De amerikanske aktier er steget markant de seneste uger. Ja, ikke alle; langtfra men indekset har været trukket op af en ekstrem udvikling i få aktier. En rentepause er ventet. Det bliver de medfølgende kommentarer, som gør udslaget. Det er mindre sandsynligt, at der kommer en overraskelse, og mon ikke den energi der kan være kortsigtet i aktierne, allerede ER i aktiekurserne med udsigt til at FED ikke trækker en rentekanin op af hatten?
  • Veeco Instruments Inc

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Veeco Instruments Inc Man er til stede globalt og betjener kunder i forskellige industrier, herunder Semiconductor, displayteknologi, LED-lys, solceller og mange andre områder, hvor præcis overfladebehandling af materialer er afgørende. Kendt for at udvikle og producere avancerede teknologier og udstyr til at producere mikroelektronik og nanoelektronik. Godt positioneret til at drage fordel af flere langsigtede megatrends 74% af omsætningen kommer fra Semiconductor industrien og relateret. Omsætningen kommer fra 40% Kina, 20% US, 15% EMEA og 20% Resten af APAC 400 patenter 1.200 ansatte. Kurs: 24,73 Market Cap: 1.278B P/E: 9,51 Forward P/E: 16,27 P/S: 1,99 P/B: 2,18 Enterprise value: 1.335B Profit margin: 25,24% Operating margin : 8,39% ROE: 32,83% ROA: 3,23% Indtjeningsvækst kvartal: -31,20% Omsætningsvækst kvartal: -1,90% Udbytte: 0,00% Opkøber Epiluvac AB for at fremskynde penetration til højvækst siliciumcarbid-epitaksiudstyrsmarked. Epiluvac har 11 ansatte, men realistiske indtægter er først forventet i 2024. Har løst kunders komplekse materiale udfordringer gennem samarbejde i årtier. Top- og bundlinjeresultater oversteg i Q1 den høje ende af guifance. Solid eksekvering af strategi Semiconductorer efterspørgsel er fortsat høj Yderligere tegn på forbedring af forsyningskæden Har næsten samme mængde kontanter som gæld Flotte margins Geopolitisk er det en udfordring af 40% af omsætningen kommer fra Kina. Mange forskellige teknologier involveret i forhold til hvor "småt" selskabet er. Et selskab der historisk har kæmpet meget. Cyklisk sektor Øget antal aktier har betydet udvanding af aktionærerne Afmatning i 5G RF- og Advanced Packaging-markederne Det er gået min næse forbi at der skulle være stigende efterspørgsel efter HDD Endnu et forsøg på at finde en underleverandør i Semiconductor sektoren. Denne gang blev det lidt for kreativt. Problematisk med så stor % af omsætningen i Kina og samtidig er der intet i casen der giver mig lys i øjnene, så hit and miss. Tid til at skifte sektor. Hvad er det jeg misser, ud over at hovedparten af det udstyr de laver har så avancerede navne, at jeg er helt blank ?
  • Sydbank: Endnu en opjustering. Måske den sidste?

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Sydbank opjusterer endnu en gang sine forventninger. Denne gang med 300 mio. yderligere. Sydbank leverer så vidt jeg husker den 6. opjustering akkumuleret i 2022 og 2023 Denne gang er opjusteringen på 300 mio. eller tæt på 10 % Efter skat resultatet forventes nu at lande på 2,6-2,9 mia. I går var det Ring Land som opjusterede med bemærkningerne 1)stigende kundetilgang og 2)kunderne har det godt Sydbanks argumenter er 1)stigende renter, 2)god omkostningskontrol 3)fortsat og mere favorable forventninger til udviklingen i tab hos kunderne, formentlig bl.a. drevet af den høje beskæftigelse, red. Måske den sidste opjustering fra Sydbank, men hvad med Jyske Bank? Langt langt hovedparten af de gode ting, som kan ramme Sydbank, har nu formentlig ramt banken. Det er ikke sikkert det forholder sig sådan, men muligheden for at det var den sidste eller næstsidste opjustering er i det mindste til stede. I dag har der også været en positiv præcisering fra Vestjysk Bank og investorerne vil bl.a. spørge sig om, om der ikke også kommer endnu en positiv præcisering fra bl.a. Jyske Bank i løbet af de kommende uger.
  • Bavarian Nordic rapporterer covid resultater

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Bavarian Nordic rapporterer resultater for antistofresponser 12 måneder efter vaccination i fase 2-forsøg med COVID-19 boostervaccinekandidat Bavarian Nordic A/S <[email protected]> Afmeld 08.47 KØBENHAVN, Danmark, 16. juni 2023- Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) rapporterede i dag resultater fra en opfølgende analyse af en delmængde af forsøgspersonerne foretaget 12 måneder efter vaccination i et fase 2 klinisk forsøg med den VLP-baserede COVID-19 boostervaccinekandidat uden hjælpestof (adjuvant), ABNCoV2. Resultater fra 36 forsøgspersoner, som ikke var blevet vaccineret med en booster uden for forsøget, og ikke havde konstateret COVID-19 sygdom eller havde positiv PCR-test for SARS-CoV-2 undervejs i forsøget, viste, at 12 måneder efter boostervaccinationen med ABNCoV2 forblev de neutraliserende antistoffer mod Wuhan-varianten og de tidligere varianter af bekymring (beta, delta og omikron BA.4/5) på niveauer, der er associeret med et højt beskyttelsesniveau (>90%)1. I en separat analyse blev sera fra en delmængde af forsøgspersonerne (n=40) testet mod en mere fjern omikron-variant (XBB.1.1). To uger efter boostervaccination med ABNCoV2 sås neutralisende antistoffer mod XBB.1.1 i 43% af forsøgspersonerne, og antistofniveauerne var associeret med reduceret effektivitet (78%)1 sammenlignet med den oprindelige Wuhan-variant. Paul Chaplin, administrerende direktør i Bavarian Nordic, udtaler: "Det er opmuntrende at se vedvarende antistofresponser mod de tidligere varianter af bekymring i et år efter vaccination med ABNCoV2, hvilket ikke er påvist for andre COVID-19 vacciner. Om end de cirkulerende XBB-varianter anses for at være mindre smittefarlige, er de svagere immunresponser mod denne senere og mere fjerne variant dog en bekymring, som vi vil undersøge nærmere i det igangværende fase 3-forsøg." Om ABNCoV2 ABNCoV2 tilhører en ny generation af COVID-19 vaccinekandidater, og er oprindeligt udviklet af danske AdaptVac på deres capsid virus like particle (cVLP)-teknologi. I september 2022 påbegyndte Bavarian Nordic et dobbeltblindet, kontrolleret fase 3 klinisk forsøg med ABNCoV2. Det primære endemål for forsøget er at påvise, at niveauerne af de neutraliserende antistoffer, der fremkaldes af ABNCoV2 mod SARS-CoV-2 (Wuhan wild type), ikke er ringere (non-inferior) end dem, der ses ved vaccination med mRNA-vaccinen Comirnaty, mens sekundære endemål omfatter andre varianter af bekymring. Indledende resultater fra forsøget forventes i juli 2023. Om Bavarian Nordic Bavarian Nordic er et fuldt integreret vaccineselskab, der er fokuseret på udvikling, produktion og kommercialisering af livsvigtige vacciner. Vi er globalt førende inden for koppe- og mpox-vacciner, som er blevet udviklet gennem vores mangeårige partnerskab med den amerikanske regering, og har en stærk produktportefølje af rejsevacciner samt vacciner mod endemiske sygdomme. Med udgangspunkt i vores virale vaccineplatform, MVA-BN samt indlicenserede teknologier, har vi udviklet en bred portefølje af produktkandidater, der sigter mod at forbedre og beskytte liv ved at frigøre immunsystemets egne kræfter. For yderligere information besøg www.bavarian-nordic.com. Udsagn om fremtiden Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn, som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn omfatter udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Alle fremadrettede udsagn skal udtrykkeligt vurderes i sammenhæng med de forbehold, der er taget eller henvist til i denne erklæring. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43 Selskabsmeddelelse nr. 24 / 2023
  • H+H - Gigantisk nedjustering

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet H+H er ramt af de fleste af de storme, man kan forestille sig og det giver en nedjustering med svung i H+H nedjusterer sine forventninger til 2023 - ganske eftertrykkeligt, endda H+H forventer ikke længere en flad omsætningsudvikling, men et fald på 15-20 % Volumener forventes at falde med 25-30 %. Volumen falder altså væsentlig mere end omsætningen. En del af volumen faldet bliver altså modsvaret af prisstigninger og andet EBIT forventningerne reduceres fra 330-400 mio. til 100-175 mio. Intervallet er meget stort og nedjusteringen er, med udgangspunkt i midtpunktet, på ca. 227,5 mio. (fra 365 mio. til 137,5 mio) I første kvartal, som normalt er et svagt kvartal på grund af vejrlig, var EBIT på 21 mio. Der forventes altså stadig en bedre udvikling i den resterende del af året, men ikke den normale forbedring. Til sammenligning var 1. kvartal sidste år på 110 mio! Stigende renter, faldende boligpriser, Polen, Ukraine som nabo, tiden efter byggeboom falder uheldigt sammen H+H er her og nu og i resten af 2023 mindst ramt af næsten alle de udfordringer, som man kan forestille sig. Det giver en gigantisk nedjustering, som investorerne ikke vil tage godt imod