Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

ChemoMetec

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    dagensaktie.dk
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Dagens aktie er ChemoMetec A/S

    ChemoMetec A/S er et dansk selskab, der udvikler, producerer og sælger udstyr indenfor celletælling og celleanalyse.
    Har oplevet eksponentiel vækst, og man har et mål om at være den største udbyder inden for Life Science.
    Man designer, fremstiller og tester udstyret og forbrugsmaterialerne i Danmark.
    Alle instrumenter er baseret på en kombination af billedcytometri og avanceret billedanalyse.
    NucleoCounter®-instrumenterne er automatiserede celletællere, som kan bruges til bestemmelse af celleantal og cellelevedygtighed af forskellige typer celler.
    Celletællere anvender en unik teknologiplatform til at sikre opnåelse af præcise og ensartede resultater.
    155 ansatte og sælger udstyret i +100 lande.
    97% af omsætningen er eksport.
    Har ansat Rasmus Kofoed som ny CEO

    Nøgletal
    Kurs: 430,80
    Market Cap: 7.89B
    P/E: 42,65
    Forward P/E: 0,00
    P/S: 17,11
    P/B: 16,40
    Enterprise value: 7.684B
    Profit margin: 38,96%
    Operating margin : 50,16%
    ROE: 48,58%
    ROA: 31,17%
    Indtjeningsvækst kvartal: 23,70%
    Omsætningsvækst kvartal: 15,70%
    Udbytte: 0,00%

    Hvad taler for ?
    Celletælling er grundpille i meget forskning inden for medicin, samt behandlinger
    Sektoren ventes at vokse med 7% årligt
    Instrumenterne er ekstremt enkle at bruge på grund af specialdesignede engangsenheder. Det er med til at give fast indtægt
    Selve enhederne fungerer som katalysator for mere salg af forbrug og services
    Eliminerer menneskelige fejl
    Man har satset på kvalitet og compliance der gør at man passer perfekt ind i FDA´s skærpede krav på området, og gør man forventes at vækste mere end markedet
    International kundebase på tværs af cellebaseret immunterapi, cancer- og stamcelleforskning, lægemiddeludvikling og produktion
    Der er stor aktivitet inden for cellebaseret terapi især i nordamerika, der er det vigtigste forretningsområde
    Måtte udskylde lanceringen af XcytoMatic der er rettet mod bioprocessing, men man lovede første salg i 2022 og det leverede man på, hvilket skaber tillid. XM40 er en fuldautomatisk celletæller.
    En række eksisterende kunders FDA ansøgninger har passeret nye milepæle i godkendelses systemet, og jo længere ansøgningerne kommer i processen, jo flere instrumenter har kunderne behov for i det videre forløb
    Hovedparten af aktiviteterne er inden for områder, der normalt ikke er så konjunkturfølsomme, hvilket giver dem defensiv kvalitet
    På trods af væksten er bremset op har man stadig flotte margins
    Omsætningen fra salg af forbrugsvarer steg i 3. kvartal med +13% og udgjorde i 3. kvartal 42% af den samlede omsætning

    Hvad taler imod ?
    Har altid handlet til horribelt høje multipler
    Visse elektroniske komponenter har opbygget længere leveringstid og giver problematikker med at have nok på lager rettidigt, hvilket igen har gjort man har opbygget lager.
    Pres på indkøbspriserne
    Svært at vurdere konkurrencesituationen på længere sigt
    Sartorius venter lav investeringsaktivitet hos kunderne, hvilket har sendt sektoren ned.
    Omsætningen i 3. kvartal var fortsat negativt påvirket af et afdæmpet investeringsklima og faldt med -6%
    Salget af instrumenter der faldt med -31%
    Life science research står for 91% af omsætningen, så man er meget udsat når væksten på dette området faldt med -7%
    Aktien er faldet -35% på 6 måneder.
    Afhængig af at der er gang i Life science, og at selskaberne fokuserer på terapier, hvor celletælling er en nødvendighed.

    Holdning
    Jeg solgte selskabet i kurs 35 for mange år siden, så husk at det er en muggen mand der ser på aktien.
    Er bekymret for at det ikke længere er en vækstcase, og så skal værdisætningen være en anden.
    Ingen position

    Hvordan har i andre det med casen ? Lige så forundret jeg har været de år forretningen stak helt af, lige så forundret er jeg over den opbremsning der har været.
    Hvad er op og ned ?

    1 Reply Last reply
    12
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Læs debat om selskabet i Chemometec-chatten.

      Just a moment...

      favicon

      (www.proinvestor.com)

      1 Reply Last reply
      6
      • E Offline
        E Offline
        Esset
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Jeg har det også noget blandet med de to C er, Chemometec og Cbrain, jeg havde en frygtelig masse af dem købt for mellem 3-4 og 10-12 kr., da vi passerede kurs 65 var jeg af med det hele og har ærgret mig lige siden. Har dog købt lidt Cbrain igen.
        Jeg har aldrig forstået hvorfor Cbrain skulle over 500 (tror jeg den var i) og Chemometec over 1000.
        Jeg ville selvfølgelig gerne have beholdt, men med p/e over 40 kan den stadig dykke til det halve, så holder mig væk indtil videre.
        Ang. Cbrain, der er jeg knap så bange, synes de har fået gang i væksten og det meste går på bundlinjen.
        Hvor de skal hen? Jaaahe op, ned eller ligeud er mit bud.

        1 Reply Last reply
        10
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Ledelsen har gentagne gange lavet elementære fejl.

          https://npinvestor.dk/nyheder/chemometec-topchefs-kone-dømt-delting-af-insiderviden-med-bekendt

          https://www.finanstilsynet.dk/Tilsyn/Tilsynsreaktioner/Paatale/2023/Chemometec_210623#:~:text=Uretmæssig videregivelse af intern viden er en alvorlig overtrædelse af,en bøde på 750.000 kr.

          Spørgsmålet melder sig: Ud over det, de er dømt for, hvad kan de ellers komme til at lave?

          Jeg skal ikke være passager i den bus.

          1 Reply Last reply
          9
          • U Offline
            U Offline
            Urban
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Danske Bank er optimistiske omkring den fremtidige kursudvikling for Chemometec.

            Chemometec fik indledt dækning hos Danske Bank medio juni d.å. med anbefalingen om "køb" - og med et kursmål på 800.

            Forhåbentlig kan den nye CEO (Rasmus Kofoed), der tiltræder senest 1. august d.å. skabe en mere åben informationspolitik og udvikle en større tillid hos aktionærerne;-)

            Jeg ejer ikke selv aktien.

            1 Reply Last reply
            8
            • TheNoteT Offline
              TheNoteT Offline
              TheNote
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Chemometec bliver jo i den grad anfægtet ligesom resten af industrien og det store spørgsmål om ganske snart er om der kommer endnu en nedjustering. Eller man virkelig kan trodse markedet.

              TA - mæssigt er macd på uge-chartet nu et ganske tricky sted. Så en potentiel nedjustering vil ramme aktien ganske hårdt som et spark ned ad slidsken.

              https://invst.ly/10lih-

              Så aktieindehaverne skal I DEN GRAD .. have tillid til at ledelsen har styr på biksen, MEN ISÆR .. at man rettidigt og ordentligt informerer sine aktionærer hvis noget "i et stykke tid" ikke har fungeret som det skulle.

              Sidstnævnte ville absolut være "out of usual context".

              Jeg har tidligere nævnt at en P/E under de nuværende generelle forhold burde ligge i ca. 30. Altså ca. kurs 340. Well .. Til gengæld kan foråret 2024 blive rigtigt interessant med en masse nyheder og SÅ .. kan man måske begynde at spejde mod de 800 pga. et aktivitets rebound.

              Mvh

              1 Reply Last reply
              8

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger