Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Chr. Hansen: Fokus på de(tal)jer

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
8 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Når Chr. Hansen i morgen fremlægger deres kvartalsregnskab, er det mere end blot regnskabstallet, som vil tiltrække opmærksomhed

    Chr. Hansen fremlægger sit kvartalsregnskab i morgen

    Når selskaber aflægger regnskaber handler det lidt om kvartalet som er gået og meget om kvartalet og fremtiden som kommer

    Det gælder også for Chr. Hansen og i morgen

    Der er dog også noget andet som presser sig på

    I sidste uge gav Chr. Hansen efter for pres fra en amerikansk kunde, ifølge forlydender, og fjernede støtten til LGBT+

    Det har skabt genlyd både fra tilhængere og modstandere af tilkendegivelsen

    Der er dem som mener at vigtigst er "business first"

    Så er der andre, som siger, at det er at svigte den dagsorden, som kører

    Kritikken fra sidstnævnte kommer ikke fra en "hvilken som helst kant"

    Fra morgenstunden giver en Novo Nordisk direktør sig til kende og synes tiltaget er skuffende

    Tidligere har Novozymes tilkendegivet, at deres holdning er lidt anderledes end hvad Chr. Hansen har meldt ud

    Novozymes vil i løbet af de kommende kvartaler indlemme Chr. Hansen i det fortsættende Novozymes når tilladelserne foreligger

    Under overfladen hviler der et pres på Novozymes.

    Aktien er styrtdykket siden opkøbet af Chr. Hansen blev meddelt, som det fremgår af figur 1

    De seneste 5 år har det været småt med afkast, som det fremgår af figur 2

    Som det fremgår af figur 3. er aktien heftigt shortsolgt. Det skyldes frygt for en svag udvikling og formentlig også en integrationsrisiko med hensyn til Chr. Hansen. Den udvikling har dog intet med den aktuelle sag at gøre.

    Torsdagsde(tal)jen

    Når Chr. Hansen aflægger regnskab i morgen torsdag vil der blive holde øje med tallene. Fortid, nutid, fremtid. Men der vil formentlig også blive holdt lidt øje med om der bliver ledelsesmæssigt sendt signaler i relation til ledelsen i Chr. Hansen. 2/3 af "Novo Nordisk familien" har "ytret" sig. Hvis Novo Holding (storaktionær i begge selskaber) mener det er tiden til at foretage ledelsesmæssige ændringer nu, som alligevel kommer senere, vil torsdagen måske være tiden til at gøre det. Den fortsættende ledelse i Novozymes er under alle omstændigheder toppen fra Novozymes.

    Figur 1: Kursudvikling, Novozymes, 1 år

    Kilde: Nordnet

    113729_image002_28_.png

    1 Reply Last reply
    6
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Kursudvikling, Novozymes 5 år

      Kilde: Nordnet

      113730_image003_15_.png

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 3: Oversigt over mest shortsolgte danske aktier

        Kilde: Proinvestor.com

        113731_image004_5_.png

        1 Reply Last reply
        6
        • P Offline
          P Offline
          ProinvestorNEWS
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Novo-chef kritiserer Chr. Hansens kovending i støtte til lgbt+

          5/7 06:35

          Nicolai Haugaard, direktør for Health Equity i Novo Nordisk, langer i et indlæg på Linkedin ud efter Chr. Hansen, efter at ingredienskoncernen for nogle uger siden på grund af pres fra en amerikansk kunde skrottede en kampagne til støtte for lgbt+.

          Det skriver Berlingske.

          Direktøren fremhæver, at det ikke er ofte, at han vil kommentere andre virksomheders gøren og laden.

          • Men at læse, at det danske selskab Chr. Hansen besluttede at trække sig tilbage fra offentligt at støtte lgbtqia+-rettigheder og deres inklusion i virksomheden på grund af pres fra kunder og partnere i USA er bare forvirrende, skriver Nicolai Haugaard på det sociale medie.

          Novo-direktøren kalder Chr. Hansens et godt eksempel på "pridewashing".

          • Efter min opfattelse er Chr. Hansens beslutning ikke kun ekstremt skadelig og kynisk, det er også en stor ESG-risiko, og det er dybt bekymrende, at profit hos Chr. Hansen tilsyneladende vejer mere end principper om inklusion, mangfoldighed og lgbtqia+-rettigheder.

          Chr. Hansen ønsker ikke at kommentere Nicolai Haugaards kritik over for Berlingske.

          Chr. Hansen skal efter planen fusioneres ind i Novozymes. Senest til næste år. Generalforsamlingerne hos begge har allerede godkendt sammenlægningen.

          Link til original artikel (abonnement): https://www.berlingske.dk/virksomheder/novo-nordisk-chef-gaar-i-rette-med-chr-hansen-ekstremt-skadeligt-og

          .\˙ MarketWire

          1 Reply Last reply
          4
          • P Offline
            P Offline
            ProinvestorNEWS
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Chr. Hansen skuffer på både omsætning og indtjening

            6/7 08:12

            Ingredienskoncernen Chr. Hansen kom lidt svagere end ventet igennem tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2022/23 på både omsætning og indtjening.

            Omsætningen i kvartalet landede på 334,8 mio. euro, og overskuddet af primær drift, EBIT, før særlige poster lød på 84,3 mio. euro, fremgår det af regnskabet torsdag morgen.

            Her var på forhånd ventet en omsætning på 345 mio. euro og et driftsresultat før særlige poster på 93 mio. euro ifølge konsensusestimater indsamlet af Chr. Hansen blandt op til 14 analytikere.

            DRIFTSMARGIN BEDRE END VENTET

            I samme periode året før var omsætningen på 318,3 mio. euro, og der var et overskud på driften før særlige poster på 84,8 mio. euro.

            Den organiske vækst var i tredje kvartal på 9 pct. mod ventet 9,7 pct. og en organisk vækst i kvartalet sidste år på 9 pct.

            EBIT-marginen før særlige poster var dog bedre end ventet på 27,5 pct., og her havde analytikerne sat næsen op efter en margin på 27,1 pct.

            EBIT-marginen endte på 26,7 pct. for perioden for et år siden.

            Bundlinjen endte i andet kvartal på 58,6 mio. kr., hvor analytikerne havde ventet et overskud på 65 mio. euro mod 58,3 mio. euro i samme kvartal 2021/22.

            FUSION PÅ VEJ

            Det er det sidste regnskab for tredje kvartal, som Chr. Hansen kommer til at offentliggøre. En fusion med Novozymes blev nemlig meddelt den 12. december sidste år - med Novozymes som køber.

            Købet var tilrettelagt til mindste detalje og godkendt af bestyrelserne i begge selskaber, da det blev offentliggjort.

            Tidshorisonten på sammenlægningen er fjerde kvartal i år eller første kvartal næste år, da myndighederne skal godkende opkøbet, for Novozymes bliver en meget stor spiller på markedet sammen med Chr. Hansen i det nye selskab.

            De amerikanske myndigheder har godkendt fusionen - og det samme har aktionærerne i de to selskaber på ekstraordinære generalforsamlinger. Udestående er myndighedernes godkendelser i EU, Brasilien, Tyrkiet, Sydkorea og Kina.

            .\˙ MarketWire

            1 Reply Last reply
            2
            • P Offline
              P Offline
              ProinvestorNEWS
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Chr. Hansen-chef om Pride-sag: Ændrer ikke arbejdet med diversitet, lighed og inklusion

              6/7 09:09

              Chr. Hansen har i de seneste uger været i modvind i de danske medier, efter koncernen fjernede regnbueflaget på deres sociale medier.

              Men topchef i ingredienskoncernen, Mauricio Graber, fortæller, at der er flere årsager til, at det skete.

              • Vi gjorde det for at beskytte vores amerikanske del af forretningen og vores amerikanske ansatte, som havde modtaget alvorlige trusler og anklager, siger topchefen til MarketWire.

              • Det hænger sammen med, at Pride-flaget i USA i år desværre er blevet meget politiseret og er blevet et ekstremt følsomt emne. Og som en global virksomhed er vi nogle gange nødt til at tage sådanne forbehold, siger han.

              Det er blandt andet de ansatte, der har reageret mod fjernelse af Pride-flaget - men også blandt aktionærerne har der været kritik.

              Seneste har direktøren for Health Equity i Novo Nordisk, Nicolai Haugaard, kritiseret beslutningen på Linkedin, skriver Berlingske. Han kalder beslutningen for "forvirrende" og et godt eksempel på "pridewashing".

              • Det er tydeligt, at flere er blevet skuffet - blandt andet en del af vores ansatte - og især i den danske presse har det været en stor historie, siger Mauricio Graber og fortsætter:

              • Men det var vanskeligt at udføre vores arbejde i USA.

              Topchefen slår dog fast, at han anerkender den offentlige støtte til lgbt+ - og at det er vigtigt.

              • Men jeg må understrege, at det her ændrer ikke, hvordan vi arbejde med diversitet, lighed og inklusion i vores virksomhed. Og at alle ansatte i Chr. Hansen er påskønnet på det grundlag.

              • Som et selskab har vi gjort kæmpe fremskridt i at gøre, hvad der er korrekt: at skabe et rum for forskelligheder, siger Mauricio Graber.

              .\˙ MarketWire

              1 Reply Last reply
              2
              • L Offline
                L Offline
                lyngpower
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Tak for ærlig udmelding Graber!
                Istedet for at støtte lgbt+ og alle mulige og umulige gode og onde sager , kunne man ikke opfinde et fælles logo/banner for medmeneskelig ansvar ? Feks: vi støtter FN

                1 Reply Last reply
                3
                • P Offline
                  P Offline
                  ProinvestorNEWS
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Chr. Hansen oppræciserer væksten for året - men fusion og Pride presser

                  https://www.proinvestor.com/investornyt/1010761/chr-hansen-oppraeciserer-vaeksten-for-aret-men-fusion-og-pride-presser

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    De kan bare skrive: Vi er på de godes side!
                    Eller som Google: We are not evil.

                    1 Reply Last reply
                    2

                    Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                    Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                    With your input, this post could be even better 💗

                    Tilmeld Log ind

                    • Log ind

                    • Har du ikke en konto? Tilmeld

                    • Login or register to search.
                    • First post
                      Last post
                    0
                    • Debatforum
                    • Seneste
                    • Populære
                    • Bruger