Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

  • Loomis AB - Cash is King?

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockValueN
    Loomis er en kontanthåndteringsvirksomhed, der primært opererer i det europæiske og nordamerikanske marked. Virksomheden har vist stabil vækst i omsætningen de sidste 10 år, hvor der blandt andet har været opkøb af mindre konkurrenter henover årene. Driftsmarginalerne har vist sig at være ret stabile. Indtjeningen og geninvesteringerne tilsammen giver forventning til kommende stabile cash flows til gavn for aktionærerne. En væsentlig risiko vurderes til at være en kommende intensiveret overgang fra kontanter til kreditkort, selvom denne effekt burde være indtruffet allerede kan det dog ikke ses af selskabets regnskaber for de seneste år. En anden risiko kunne være, hvis Loomis pludselig ønsker at overtage en meget større konkurrent, hvilket kunne give udfordringer og påvirke pengestrømmene negativt. Den aktuelle aktiekurs er 54% af den beregnede indre værdi, som fremgår af vedlagte oversigt. 114270_Value_Loomis_Q223.pdf
  • Er Microsoft et køb nu?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    https://www.youtube.com/watch?v=1StXhgJRz8E Hej alle, Jeg har fået flere forespørgsler på løbe hurtigt igennem Microsoft med mine normale korte analyser, så her er den. ps. jeg har den selv i min store US-portefølje
  • Er shorting virkelig amoralsk og dårligt?

    26
    0 Votes
    26 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hver morgen laver jeg et langt morgenskriv til mine abonnenter i MarkettimerSpecial, hvor jeg skriver om mit syn på markeder, nøgletal osv. Men her til morgen blev jeg nødt til at lave et ekstra skriv, idet jeg havde nogle tanker omkring shorting, som jeg havde brug for at få "ud af systemet". I får også lige med "ekstraskriv" her. Det skal siges, at dette er min helt egen holding, og at I er velkommen til at være uenige. I må meget gerne kommentere det, men det skal foregå i "god ro og orden", idet kommentarerne ellers bliver slettet (min erfaring er at Shorting/GameStop godt kan få følelserne i kog ???? ) Men her er det (lange) skriv, som mine abonnenter fik her til morgen: I får lige her lidt ekstra tanker fra mit skrivebord, som jeg syntes var lidt for omfattende til det normale morgenskriv. Tankerne går omkring "shorting", som jo den seneste tid har været meget omtalt pga. hele GameStop-virakken. Mange opfatter shorting som noget dårligt, hvilket jeg ikke helt er enig i. Når vi normalt handler en aktie, så køber vi aktien for så at sælge den senere. Det vil sige, at vi køber den af en (som vi mener "dummere" end os) og vi sælger den senere til en (som vi også mener er "dummere" end os). Med "dummere" mener jeg, at vi jo køber, fordi vi mener aktien skal op, og vi snyder derfor sælgeren for en optur. Og når vi sælger den, fordi vi tror den skal ned, så sælger vi den jo til en, velvidende at denne person kommer til at tabe penge (hvis vi har ret). Jeg ved, at dette er lidt simpelt stillet op, idet der kan være 100 grunde/strategier til at købe og sælge. Men helt grundlæggende overtager vi en aktie (og tager den gevinst sælger kunne have fået) og vi sælger for at undgå et tab (som vi så påfører en anden). Sådan er markedet jo. I shorting er det lige modsat. Her køber vi ikke først for så at sælge. Der sælger vi først for så at købe. Det vil sige, at vi (håber vi) påfører en et tab ved at købe den aktie, vi sælger, og så "stjæler vi en gevinst" ved at købe aktien tilbage fra en sælger. Jeg håber det giver mening. I min optik er dygtige analytikere, der shorter aktier, med til at holde de dårlige selskaber langt nede i pris, så private investorer ikke betaler for meget (fordi vi ikke kan gennemskue at firmaet er dårligt). Der hvor shorterne får et dårligt ry er, når de shorter en aktie, for så at gå ud og sprede løgne om det for at presse prisen ned. Men det er ikke "shorting" der er problemet her, det er "markedsmanipulation og løgn", idet shorteren her tjener på at bilde markedet noget ind. Præcist det samme ser man, når en long-investor køber en aktie for så at gå ud i medierne og sprede løgne om, hvor godt firmaet er. Her går vi jo heller ikke ud og siger at "long-trading" burde være ulovligt. Vi siger lynhurtigt, at "markedsmanipulation burde være ulovligt". En long-invester, der lyver, går jo ud og køber en aktie, lyver for at få den til at stige, og sælger den så til en køber, der næsten med garanti kommer til at tabe penge, fordi aktien nu er for dyr. Så dette er præcist lige så amoralsk. Så hvis man spørger mig, er shorting ikke amoralsk, markedsmanipulation er amoralsk. Og mit gæt er, at der foregår mindst 10 gange så meget long-manipulation som short-manipulation. Vi kan bare ofte bedre lide long-manipulationen, fordi de fleste selv er long i aktier og dermed tjener penge på det selv. Så er der myten om at shorterne ødelægger virksomhederne, som de shorter. Dette er i store træk noget vås. Når en virksomhed går på børsen, så får de en pose penge ud af det. Derefter er det virksomhedens job at drifte og tjene penge. Virksomheden får ikke ringere eller bedre drift af, om kursen falder med 90% eller stiger med 1000%. Der kan være den undtagelse, at virksomheden kan ligge inde med egne aktier, som de så enten vil sælge eller belåne, og her kan kursen gøre en forskel. Men at sige (som f.eks. i GameStop-sagen), at shorterne bare var ude på at ødelægge virksomheden, det er ganske enkelt forkert. Igen kan vi jo se shortere, der går ud og lyver om en virksomhed for at presseprisen ned, men igen er det ikke shorting, der er problemet, det er løgnen. Og tager vi det modsatte eksempel, så husker nogen af jer måske Enron i sin tid, hvor løgnen bare var omvendt, idet virksomheden løj om deres finanser for at holde kursen oppe. De seneste dage har Redditgruppen "Wallstreet Bets" brugt den amerikanske rigmand Mark Cuban meget, idet han har hypet løs omkring GameStop også. Så lad mig slutte med et citat fra Cuban, hvor han (som tidligere ejer af et børsnoteret selskab) udtaler sig om, hvordan han så på shorterne dengang: "Naked shorting happens because of loopholes in rules and discrepancies between paper and electronic trading systems. Mark Cuban on reddit explained it best: "I actually love to see the companies I own shorted. If its a company I want to own, I know the shorts can be squeezed and if the company does really, really well, then the shorts will have to cover , creating more demand for the stock of the company I own, pushing the stock price up. Back in the day I used to run a public company. I used to tell anyone and everyone i knew who didnt believe in us to short the stock As far as naked shorting, thats not really a thing. Yes there can be more shares shorted than there are original float. That is by design. If i borrow a stock from you to short, and when I short it and your buddy buys it, then they can loan it to someone else to short, etc . All of those people who borrowed the stock paid to do so, and they realize that if enough people buy the stock and ask for the shares, they will get called in. So the chain of custody is there. The systems is doing what its designed to do. So again, the more people shorting the stock in the company i own the better" Where you have to be careful is when the shorts are in a stock because the company is a fraud. If i short stocks, its only in companies i think are fraudulent and ripping off people . I actually produced a money about one element of this, The China Hustle"
  • Tupperware (TUP) short squeeze?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Nogen der har nogen ide om hvad der sker i Tupperware. Et selskab i massive gældsproblemer og pludselig uden nyheder, skyder aktien op fra 0,6 til 3,75 på 4 dage. Er det et stort short squeeze eller ser vi en ny "MEME stock". Tupperware har lidt af samme egenskaber som AMC, Gamestop og Bed Bath & Beyond; gamle, nostalgiske selskaber med den moderne verden imod sig.
  • "Solide ordrebøger i installationsbranchen"

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    "Alle" siger at alt indenfor byggeri er dårligt. Er det virkelig rigtigt? "TEKNIQ Arbejdsgiverne er arbejdsgiver- og erhvervsorganisation for el, vvs og metal og en del af Dansk Arbejdsgiverforening." "Både el- og vvs-installatørerne har ordrer flere måneder frem. Og antallet af måneder stiger i øjeblikket - særligt i vvs-branchen, viser nye tal fra Dansk Statistik. Både el- og vvs-installatører har travlt i øjeblikket, og det ser ikke ud til at ændre sig lige foreløbigt. Således viser de nyeste tal fra Dansk Statistik en stigning i hvor langt frem i tiden, el- og vvs-installatører har ordrer i bogen. Elinstallatørernes ordrebøger er i juli fyldte 7,9 måneder frem, hvilket er en stigning på 0,2 måneder sammenlignet med måneden før. For vvs- og blikkenslagervirksomhederne er den tilsvarende stigning på knap 1,5 måneder frem - fra 4,4 måneder til 5,9 måneder." https://www.tekniq.dk/nyheder/solide-ordreboeger-i-installationsbranchen/
  • STENOCARE update on their strong Danish product pipeline

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Press release July 27, 2023 STENOCARE A/S NASDAQ FIRST NORTH GROWTH MARKET, DENMARK TICKER: STENO STENOCARE update on their strong Danish product pipeline STENOCARE A/S ("Stenocare") is sharing the plans and work with their strong Danish product pipeline across its four stages from concept to commercialization. Meeting Danish Drug Standards (DLS) the company has a full product program of 2nd generation medical cannabis oil products (stage 3+4), specialized products with unique potency profiles (stage 2) and also 3rd generation product program that can revolutionize the industry (stage 1). Since 2018, Stenocare has been the sole supplier of medical cannabis oil products for the Danish Pilot Programme. The company currently offers two prescription-based oil products (stage 4) for patients: a THC 30 mg/mL product and a CBD 20 mg/mL product. The company continuously analyse market opportunities and feedback from doctors to qualify the product pipeline and deliver on the mission to provide prescription-based medical cannabis products for treatment of patients. When a product candidate has been identified, the company addresses several critical success parameters before venturing further with the development. Uncovering which patient indications can potentially be targets and treatment price points are important for defining the market opportunity. Then the company review the manufacturing capabilities internally and with its experienced partners. This is generally a collaborative process involving the supplier, distributors, physicians, and patients. Denmark is both the Stenocare home market and a valuable test market for products. This is because the Danish Pilot Program and Danish Medicines Agency are leading the regulatory development for standardization of medical cannabis products, and because highly experienced medical specialists are sharing clinical information that is critical for developing the right product formulations. Having products approved for sales in Denmark has been a gateway for the Stenocare to enter other markets with its product portfolio. Stenocare actively work with their product pipeline to meet needs from medical specialists and offer more choice for patients. The Danish Medicines Agency has a policy of only reviewing one product application at a time (stage 3), and therefore Stenocare carefully manage and prioritize the product pipeline from concept to commercialization in four stages. As more pipeline products reach the commercial stage 4, this is expected to have a significantly positiveimpact on sales activities in Denmark. Especially the Balanced Oil product in stage 3 is expected to become a hero product - as this product formulation has historically represented +50% of sales volume. The speed of the process towards completion of stage 3 will depend on the Danish Medicines Agency's internal capacity, as they have faced delays in 2023 due to pressure on agency resources, making it challenging for them to meet their own timelines for reviewing applications. The Stenocare track record for regulatory collaboration and structured work across the four pipeline stages, has created valuable assets for the company and trustworthiness with the health authorities in Europe. Stenocare is recognized as competent participant in the standardization process of medical cannabis extracts with the expert committee under the European Medicinal Agency, and also participating in the important work to evolve the European monography for medical cannabis. (Klik på billedet for gøre det større) [image: 114260_fullsizeoutput_2074.jpeg]
  • Shopify Inc.

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Shopify Inc. Shopify udvikler en abonnementsbaseret e-commerce platform til online-butikker og detailhandels point-of-sale systemer. Platformen gør det muligt at administrere og markedsføre sin produkter gennem forskellige salgskanaler. Er tilgængelige i Canada, USA, Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien og Stillehavsområdet og Latinamerika. Sidder på 10% af det samlede U.S. e-handelsmarkedet. Man håndterer compliance og kompleksitet ved handel på tværs af grænser. Platformen bruges i dag af 1.7+ mio brugere i 175+ lande Shopify Plus er Shopifys premium e-handelsplatform, der er designet til store virksomheder og brands. 11.600+ ansatte. Kommer med Q2 2023 tal 2. August 2023 Nøgletal Kurs: 64,68 Market Cap: 82.723B P/E: 0,00 Forward P/E: 113,47 P/S: 14,01 P/B: 9,78 Enterprise value: 81.165B Profit margin: -32,49% Operating margin : -9,29% ROE: -21,03% ROA: -3,01% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 25,20% Udbytte: 0,00% Hvad taler for ? Genial platform med fokus på brugeroplevelse har været vigtig til at væksthistorien Fokus på at gøre værktøjer og tjenester til rådighed for alle, der traditionelt kun er tilgængelige for store virksomheder, hvilket har gjort man ofte er en del af startups techstack Shopify Payments Nem at starte op på og mange har integrationer Shopify Markets giver adgang til salg i hele verden Strategisk partnerskab med Microsoft der gør at platformen er direkte integreret i Business Central Har åbnet checkout delen op, så dem der sælger på Google og Facebook´s platforme får muligheden for at tilbyde kunderne betaling via Shop Pay Tilbyder hele tiden nye services der skal sikre kunderne kan nøjes med platformen. Shopify Shipping, Shopify Capital, Retail POS og et hav af andre services. AI indkøbsassistent drevet af ChatGPT I mit daglige job i ERP sektoren støder vi ofte i platformen hos kunderne. Hvis man ser løvernes hule, så er der en meget stor andel af de virksomheder der har ehandel der anvender Shopify. Omsætningen steg i Q1 2023 med +25% y/y Nyligt underskrevne aftaler med store virksomheders brand Cirka 15% af den samlede GMV i Q1 2023 kom fra salg over landegrænser. Flere sælgere konverterer til fuldprisabonnementer direkte fra prøve versionen. Forventer at være frit cashflow positivt i alle kvartaler af 2023 Hvad taler imod ? Udfordringen har været at man kun er en del af et lille forløb af købet, hvor resten ligger hos kunden eller forretningspartnere eks. Shippo. Det er først i de senere år man er begyndt at tilbyde services til andre led i kæden. Var positivt eksponeret mod den nedlukkede verden, så vækstrater vil blive mindre Har handlet til astromiske valueringer tidligere og man handler stadig til P/S på 14.15 som er et stort premium til flere konkurrenter Svært at se voldgravene der skal beskytte forretningen, så kræver man hele tiden skal have det bedste produkt, eller man lykkedes med de nye services Makrotildenserne vil ramme brugerne og sætte hold i væksten (eller vil de ? imponerende vi ikke har set det endnu i større grad) Forbrugerne er vendt overraskende meget tilbage til de fysiske butikker Management har flere gange bekræftet at man har været for positivt og overskudt med målsætningen, hvilket har gjort man har investeret i en vækst der ikke var der, og har medført store tab Indtil investorerne kan se en klar vej tilbage mod positiv indtjening og pengestrøm så er aktien ikke interessant Amazon med deres Buy with Prime er en stor udfordring Når man leger med fulfillment og logitik er der mange udgifter involveret, og det fandt man ud af på den hårde måde efter man havde bygget et dedikeret netværk af centre til at plukke,pakke og sende produkterne til kunderne. I maj 2023 annoncerede man salget af Shopify Fulfillment Network, inklusive Deliverr, til Flexport, et fragt- og logistikadministrationsfirma. Er steget 90% i år Mængden af aktiebaseret kompensationer har altid været et problem for mig med forretningen. Holdning Platformen fejler ingenting. Værdisætningen har der altid være noget galt med og det er der stadigvæk. Jeg blev personligt fanget med fingrene i kagedåsen ved at være for fokuseret på produktet, i stedet for prissætningen.. Problemet var at de kun havde en lille del af et forløb, og for at fikse dette har man været nødt til at investere i en række andre services, og spørgsmålet er om fordi man er dygtig til shopdelen, at man så også bliver dygtig til de andre dele og formår at levere profit. Jeg ejer selv aktier i dette selskab, hvor den fylder 1,05% af porteføljen. Andre der har brændt nallerne på denne aktie ?
  • FED aflyser recession, regnskaber fra US-selskaber og DSV

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    FED melder ud, at økonomien kører på lavere blus, og banken ikke forventer ikke, at det er nødvendigt med yderligere tiltag end måske en enkelt renteforhøjelse mere senere på året. Men det vigtigste er, at FED ikke forventer en recession. Det tager markedet pænt imod. Der er kommet regnskaber fra flere amerikanske selskaber, bl.a. Alphabet, Meta og Microsoft. Det samme er der for DSV. https://www.youtube.com/watch?v=_V4zevM6dAs
  • Google regnskab - er den et køb nu?

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    https://www.youtube.com/watch?v=btHnrp88mw4 Hej alle, Som I nok ved, så har Google været ude med regnskab forleden, og jeg har lige taget et kig på den med korte, mellemlange og lange briller på i videoen her. Alle har jo nok en holdning til Google, og det er svært præcist og spå om fremtiden. Men som I nok kan ane af overskriften, så er jeg ret positiv på Google. HH
  • Shortpositioner på danske aktier

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Torsdag d. 27. juli 2023 Netcompany Group A/S 8,5 21-07-2023 Bavarian Nordic A/S 8,24 26-07-2023 Novozymes A/S 8,24 21-07-2023 Ambu A/S 6,02 26-07-2023 Zealand Pharma A/S 4,25 26-07-2023 FLSmidth & Co. A/S 4,08 26-07-2023 ChemoMetec A/S 3,66 26-07-2023 GN Store Nord A/S 3,25 26-07-2023 Pandora A/S 3,07 26-07-2023 Royal Unibrew A/S 2,89 26-07-2023 Noble Corporation Plc 2,43 25-07-2023 ISS A/S 2,14 26-07-2023 ALK-Abelló A/S 1,81 25-07-2023 NKT A/S 1,73 24-07-2023 Torm plc 1,49 24-07-2023 Rockwool A/S 1,44 26-07-2023 Tryg A/S 1,31 25-07-2023 Vestas Wind Systems A/S 1,28 13-07-2023 H. Lundbeck A/S 1,07 13-07-2023 Chr. Hansen Holding A/S 1,03 25-07-2023 H+H International A/S 0,98 18-07-2023 DSV A/S 0,9 26-07-2023 A.P. Møller - Mærsk A/S 0,88 19-07-2023 Sydbank A/S 0,78 26-07-2023 Topdanmark A/S 0,71 26-07-2023 Ørsted A/S 0,7 21-07-2023 Carlsberg A/S 0,66 18-07-2023 Jyske Bank A/S 0,63 20-07-2023 Alm. Brand A/S 0,62 24-07-2023 Demant A/S 0,6 24-07-2023 SimCorp A/S 0,6 29-06-2023 Coloplast A/S 0,59 24-07-2023 NTG Nordic Transport Group A/S 0,56 24-07-2023 CBrain A/S 0,5 20-07-2023 Genmab A/S 0,43 04-07-2023 Bang & Olufsen A/S 0,39 12-07-2023 Dampskibsselskabet Norden A/S 0,3 26-07-2023 Scandinavian Tobacco Group A/S 0,3 30-06-2023 Schouw & Co. A/S 0,29 03-05-2023 Per Aarsleff Holding A/S 0,19 06-04-2023 RTX A/S 0,19 06-01-2023 Össur hf. 0,19 09-02-2023 NNIT A/S 0,19 28-04-2023 Green Hydrogen Systems A/S 0,11 26-07-2023 Nilfisk Holding A/S 0,1 07-06-2023 Spar Nord Bank A/S 0,1 05-05-2023 Ringkjøbing Landbobank A/S 0,1 12-04-2023 SP Group A/S 0,1 09-03-2023 Kilde: Finanstilsynet
  • Union Pacific Corporation

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Union Pacific Corporation Union Pacific Corporation (UNP) er et af de ældste jernbaneselskaber og det største i USA målt på omsætning Opererer et netværk af 32.400 miles jernbanespor, der forbinder 23 stater i den vestlige og centrale del af USA. Transporterer en stor del af varerne, der produceres og forbruges i USA Transporterer en bred vifte af varer, herunder olie, kul, korn, sojabønner, foder og containere. Eneste jernbane, der betjener alle seks store Mexico-gateways Deres jernbanenet har mange tydelige fordele, herunder lang strækning, uovertruffen rækkevidde på tværs af et geografisk vækstområde i høj vækst og et varetungt produktmix. 10.000 kunder 40.000+ ansatte. Har udbetalt udbytte i 123 år i træk. Står over for CEO skifte i 2023 Q2 2023 rapport kommer i morgen 26-07-2023 Nøgletal Kurs: 216,94 Market Cap: 132.267B P/E: 18,95 Forward P/E: 17,83 P/S: 5,28 P/B: 10,62 Enterprise value: 166.452B Profit margin: 27,91% Operating margin : 38,87% ROE: 57,48% ROA: 9,37% Indtjeningsvækst kvartal: 3,90% Omsætningsvækst kvartal: 3,30% Udbytte: 2,43% Hvad taler for ? Et af de mest rentable jernbaneselskaber i verden Har fastholdt utroligt flotte margins over årtier. Transport over længere afstande er billigere og mere energieffektive i forhold til transport med lastbiler. På trods af man har øget gælden markant over det seneste årti, så har man stadig en meget stærk finansiel position. Bred kundebase, der omfatter en række store virksomheder inden for forskellige sektorer Ambitiøs plan for at reducere sine udledninger med 20% inden 2030 og dermed fastholde det miljømæssige perspektiv. Brændstofeffektiv transport. Giver vigtige dekarboniseringsmuligheder, med evnen til at tage meningsfulde markedsandele fra lastbiler givet deres 75 % lavere kulstofemissioner pr. ton-mile Jernbanenetværket udgør en gigantisk voldgrav. Ny ledelse vil kunne bringe forretningen op i en helt anden liga. Den amerikanske økonomi har brug for et effektivt jernbanenet for at blomstre, da jernbaner er livsnerven i den amerikanske økonomi. Man har kapaciteten, så ekstra volumen vil øge margins yderligere. Kurt Kara position jeg har stor tillid til. Jim Vena var på et tidspunkt inde over som COO og viste hvilken forskel man kunne gøre i forretningen, og nu presser Soroban Capital Partners på for at han skal blive den næste CEO. Hvad taler imod ? Cyklisk Manglende vækst i volumener Pres fra fagforeninger har betydet lønstigninger der presser forretningen. Medarbejderutilfredsheden er markant. Mange af priserne er regulerede, hvilket gør det svært når man så møder voldsom inflation i udgifterne. Hvis man så kobler cyklisk nedgang til så er situationen ændret. Under den nuværende ledelse har firmaet præsteret ringere end sektoren. Efter Norfolk Southerns brændende afsporing i Ohio, har der været debat om jernbanerne prioriterer sikkerheden godt nok. Derfor overvejer man at pålægge industrien en række højere omkostninger ved at pålægge yderligere sikkerhedsudstyr og pålægge nye og højere bøder for overholdelsessvigt. Har til tider kæmpet for at håndtere alle de forsendelser, som virksomhederne bad dem om at levere. To gange inden for det seneste år beordrede regulatorer Union Pacific til at levere nødforsendelse. Det har været svært at trække nok personale til at driften har kunnet fungerer tilfredstillende. Nød godt af at naturgaspriserne var høje, hvilket gjorde man skulle transportere alternative brændselskilder. Priserne ligger nu betydeligt lavere. Analytikere forudser kun omsætningsvækst på 2-4% om året de næste fem år Renteudgifterne til den øgede gæld belaster virksomheden således at det kan begrænse udbyttestigninger. Holdning Er meget imponeret over de margins man har kørt med over en lang periode og tør slet ikke tænke på hvor lukrativ en forretning det kan blive med en anden ledelse. Omvendt så er det svært at se væksten eksplodere, og så bliver udbyttet for lille i forhold til risikopræmien. Jeg ejer selv aktier i dette selskab Den udgør 1,18% af porteføljen - planen er 2-3%. Hvordan har i det med jernbaner ? Ser i teknologien blive overhalet af noget ?
  • Sommerspecial med Britt Meelby Jensen fra Ambu

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I tre sommerspecials får Per Hansen besøg af topchefer fra de største, danske selskaber til en snak om aktionærværdi. Anden gæst er Britt Meelby Jensen fra Ambu. Britt har 20 års erfaring fra life science-industrien, og kom til Ambu på et tidspunkt, hvor selskabet havde nedjusteret alt for mange gange i streg. Hun fortæller blandt andet, hvordan man i Ambu nu fokuserer mere på eksekvering - og hvordan de arbejder for at få det maksimale ud af den kapital, de investerer. Hun fortæller også, hvordan de i Ambu godt er klar over, at der lige nu er aktionærer, der står til at tabe penge - og at det ikke er idéen med at skabe aktionærværdi. Og så kommer hun med sit bud på, hvordan man skal løse den udfordring. https://www.youtube.com/watch?v=msmTbu_xZ68
  • Kancera AB - revolutionerende resultater forventes i sept då

    1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Kancera AB udvikler en ny klasse af lægemidler mod inflammation og kræft, med fokus på at udvikle lægemiddelkandidater, der præcist kontrollerer immun- og kræftceller gennem det såkaldte fraktalkinsystem. Dette er en ny klasse medikamenter til behandling af betændelse og kræft, har rapporteret prækliniske forskningsresultater, der viser interessante resultater (Fractalkine-blokkere har potentialet til at forstyrre kræftcellernes resistens over for kemoterapi og derved forbedre behandling af avanceret kræft såsom kræft i æggestokkene). I en nyligt udgivet artikel i Journal of Clinical Medicine beskrives dette yderligere. Der forventes resultater snarest. Dette er ikke en købsanbefaling, men en anbefaling om at se nærmere på denne aktie, som - hvis alt falder positivt ud inkl. helt/delvist salg af projektet - kan tilsige en 5-10 dobling af dagens aktiekurs. Jeg er langsigtet aktionær i Kancera AB.
  • Bavarian - den lille mand blev ramt igen

    7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Som forventet var der en række investorer - sikkert private der smed aktien i ren panik. Den er allrede nu steget 10 % fra bunden - jeg benyttede mig af lejligheden til at købe på ca. 137-138
  • 6 nye US swing kandidater

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Som altid om mandagen, så laver jeg en US Swing-video på min engelske kanal. Denne uge er det følgende aktier, jeg har fundet frem til jer: PHM OC LEN NVR MLM VMC https://www.youtube.com/watch?v=uKcoCJlGlS0
  • Huscompagniet vs Götenehus

    18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Fra idag: https://installator.dk/byggeri-er-en-stor-belastning-klimaet https://concito.dk/files/media/document/Byggeriets klimaanalyse.pdf Huscompagniet (DK) kund lidt er træhuse kurs/indre værdi=0,6 men Huscompagniets indre værdi er meget usikkert, eftersom TCE=-170 MDKK (minus, store immaterielle aktiver) https://www.bolius.dk/typehusfirmaer-toever-med-at-bygge-huse-i-trae-94027 Götenehus (SE) det meste er træhuse kurs/indre værdi=0,75 og Götenehus indre værdi er sikkert, eftersom immaterielle aktiver er små https://www.gotenehusgroup.se/finansiell-info/rapporter/ https://www.investopedia.com/terms/t/tangible-common-equity.asp
  • Top 10 vaccine selskaber

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Et hurtigt opslag i Fierce Pharma gav følgende liste: ( https://www.fiercepharma.com/pharma/top-10-vaccine-companies-worldwide#:~:text="Pfizer%2C Gilead Sciences%2C and,in the infectious diseases market." ) Pfizer BioNTech Sinovac Moderna Merck & Co GSK Sanofi Zhifei AstraZeneca Johnson & Johnson Listen er knap et år gammel. Den giver en ide om, hvem der er de store spillere på verdensmarkedet. Pharma IQ har næsten den samme liste. ( https://www.pharma-iq.com/clinical/articles/top-10-vaccine-manufacturers-worldwide ) Dog mangler Zhifei. Hvilket giver plads til Bavarian på 10. pladsen. Bemærk at kommentaren til Bava kun handler om Mpox. Disclaimer: Jeg har aktier i Pfizer, BioNTech og Merck & Co. Ikke i Bavarian.
  • Bavarian Nordic: Udviklingen af RSV-programmet ophører

    6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Fase 3 forsøg opnåede ikke det ene af kriterierne til opfyldelse af de primære mål Fase 3 forsøg opnåede ikke det ene af kriterierne til opfyldelse af de primære mål Udviklingen af RSV-programmet ophører KØBENHAVN, Danmark, 22. juli 2023 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at fase 3-forsøget med MVA-BN RSV, selskabets vaccinekandidat mod RS-virus (RSV) for personer i alderen 60 år og opefter, ikke nåede alle de primære mål om at forebygge RSV-relateret sygdom i de nedre luftveje. De endelige resultater fra forsøget viste, at vaccinekandidatens effektivitet var 59% i forhold til at forebygge mod minimum 2 prædefinerede symptomer i de nedre luftveje, hvormed det ene kriterie for forsøget blev opfyldt. I evalueringen af vaccinekandidatens evne til at forebygge mod mere svær sygdom i de nedre luftveje, baseret på 3 eller flere prædefinerede symptomer, sås dog kun en effektivitet på 42,9%, hvilket ikke opfyldte kriteriet for succes. På baggrund af disse resultater vil Bavarian Nordic ikke fortsætte udviklingen af RSV-programmet, og partnerskabet med Nuance Pharma omkring udviklingen og lanceringen af vaccinen i udvalgte asiatiske markeder vil desuden ophøre. "Vi er skuffede over udfaldet af dette afgørende forsøg med vores RSV-vaccine," udtaler Paul Chaplin, administrerende direktør i Bavarian Nordic. "Selvom det var uventet og vil påvirke vores kortsigtede vækstforventninger, har vi fortsat en unik kommerciel forretning, og med den stærke vækst for vores produkter samt for vores markeder, som vi oplever for tiden, har vi et solidt fundament for lønsom vækst i de kommende år." Den fortsatte stærke vækst i selskabets rejsevaccineforretning forventes at absorbere faldet i omsætning som følge af milepælsbetalingerne på DKK 195 mio., der ikke længere forventes fra partnerskabet med Nuance Pharma. Således forventes ophøret af RSV-programmet ikke at have nogen indflydelse på selskabets forventninger til det økonomiske resultat for 2023. Om fase 3-forsøget Det globale, randomiserede, placebokontrollerede, dobbelt-blindede fase 3-forsøg har rekrutteret mere end 20.000 forsøgspersoner i alderen 60 år og opefter, som blev randomiseret i forholdet 1:1 til at modtage enten en enkelt dosis MVA-BN RSV eller placebo. Formålet med forsøget var at evaluere effektiviteten af vaccinekandidaten mod sygdom i de nedre luftveje forårsaget af RSV. Om Bavarian Nordic Bavarian Nordic er et fuldt integreret vaccineselskab, der er fokuseret på udvikling, produktion og kommercialisering af livsvigtige vacciner. Vi er globalt førende inden for koppe- og mpox-vacciner, som er blevet udviklet gennem vores mangeårige partnerskab med den amerikanske regering, og har en stærk produktportefølje af rejsevacciner samt vacciner mod endemiske sygdomme. Med udgangspunkt i vores virale vaccineplatform, MVA-BN samt indlicenserede teknologier, har vi udviklet en bred portefølje af produktkandidater, der sigter mod at forbedre og beskytte liv ved at frigøre immunsystemets egne kræfter. For yderligere information besøg www.bavarian-nordic.com. Udsagn om fremtiden Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn, som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn omfatter udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Alle fremadrettede udsagn skal udtrykkeligt vurderes i sammenhæng med de forbehold, der er taget eller henvist til i denne erklæring. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43 Selskabsmeddelelse nr. 28 / 2023 KØBENHAVN, Danmark, 22. juli 2023 - Bavarian Nordic A/S (OMX: BAVA) meddelte i dag, at fase 3-forsøget med MVA-BN RSV, selskabets vaccinekandidat mod RS-virus (RSV) for personer i alderen 60 år og opefter, ikke nåede alle de primære mål om at forebygge RSV-relateret sygdom i de nedre luftveje. De endelige resultater fra forsøget viste, at vaccinekandidatens effektivitet var 59% i forhold til at forebygge mod minimum 2 prædefinerede symptomer i de nedre luftveje, hvormed det ene kriterie for forsøget blev opfyldt. I evalueringen af vaccinekandidatens evne til at forebygge mod mere svær sygdom i de nedre luftveje, baseret på 3 eller flere prædefinerede symptomer, sås dog kun en effektivitet på 42,9%, hvilket ikke opfyldte kriteriet for succes. På baggrund af disse resultater vil Bavarian Nordic ikke fortsætte udviklingen af RSV-programmet, og partnerskabet med Nuance Pharma omkring udviklingen og lanceringen af vaccinen i udvalgte asiatiske markeder vil desuden ophøre. "Vi er skuffede over udfaldet af dette afgørende forsøg med vores RSV-vaccine," udtaler Paul Chaplin, administrerende direktør i Bavarian Nordic. "Selvom det var uventet og vil påvirke vores kortsigtede vækstforventninger, har vi fortsat en unik kommerciel forretning, og med den stærke vækst for vores produkter samt for vores markeder, som vi oplever for tiden, har vi et solidt fundament for lønsom vækst i de kommende år." Den fortsatte stærke vækst i selskabets rejsevaccineforretning forventes at absorbere faldet i omsætning som følge af milepælsbetalingerne på DKK 195 mio., der ikke længere forventes fra partnerskabet med Nuance Pharma. Således forventes ophøret af RSV-programmet ikke at have nogen indflydelse på selskabets forventninger til det økonomiske resultat for 2023. Om fase 3-forsøget Det globale, randomiserede, placebokontrollerede, dobbelt-blindede fase 3-forsøg har rekrutteret mere end 20.000 forsøgspersoner i alderen 60 år og opefter, som blev randomiseret i forholdet 1:1 til at modtage enten en enkelt dosis MVA-BN RSV eller placebo. Formålet med forsøget var at evaluere effektiviteten af vaccinekandidaten mod sygdom i de nedre luftveje forårsaget af RSV. Om Bavarian Nordic Bavarian Nordic er et fuldt integreret vaccineselskab, der er fokuseret på udvikling, produktion og kommercialisering af livsvigtige vacciner. Vi er globalt førende inden for koppe- og mpox-vacciner, som er blevet udviklet gennem vores mangeårige partnerskab med den amerikanske regering, og har en stærk produktportefølje af rejsevacciner samt vacciner mod endemiske sygdomme. Med udgangspunkt i vores virale vaccineplatform, MVA-BN samt indlicenserede teknologier, har vi udviklet en bred portefølje af produktkandidater, der sigter mod at forbedre og beskytte liv ved at frigøre immunsystemets egne kræfter. For yderligere information besøg www.bavarian-nordic.com. Udsagn om fremtiden Denne meddelelse indeholder fremadrettede udsagn, som er forbundet med risici, usikkerheder og andre faktorer, hvoraf mange er uden for vores kontrol. Dette kan medføre, at faktiske resultater afviger væsentligt fra de resultater, som er omhandlet i ovennævnte fremadrettede udsagn. Fremadrettede udsagn omfatter udsagn vedrørende vores planer, mål, fremtidige begivenheder, præstation og/eller anden information, som ikke er historisk information. Alle fremadrettede udsagn skal udtrykkeligt vurderes i sammenhæng med de forbehold, der er taget eller henvist til i denne erklæring. Vi påtager os ingen forpligtelser til offentligt at opdatere eller revidere udsagn om fremtiden således, at disse afspejler efterfølgende begivenheder eller omstændigheder, undtagen i det omfang dette er foreskrevet ved lov. Kontakt Rolf Sass Sørensen, Vice President Investor Relations, Tlf. +45 61 77 47 43 Selskabsmeddelelse nr. 28 / 2023
  • Kun 3 swingaktier tilbage i porteføljen

    0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    https://www.youtube.com/watch?v=mN98DwlORZQ Hej alle, Til de af jer, der følger mine US-swing trades, så er her en ugentlig opdatering. Jeg har kun 3 aktier tilbage i swing-porteføljen, og det er: COF CSCO AVGO Afkastet siden starten er på 4,27%, hvilket er ca. det halve af SP500. Men i den tid, testen har kørt, er SP500 også kun kørt op ad. Så jeg vil vente med at vurdere min performance ift. benchmark, indtil vi har haft en smule mere sving i markedet.
  • Caterpillar Inc.

    2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Dagens aktie er Caterpillar Inc. Caterpillar Inc. er verdens største producent af bygge- og anlægsmaskiner samt diesel- og propanmotorer, gasturbiner og dieselelektriske lokomotiver til industrielt brug. 109.000 ansatte. 156 forhandlere, der servicerer 192 lande. Construction Industries tilbyder eks. asfaltudlæggere, rendegravere, bælte- og multiterrænlæssere, gravemaskiner, vejhøvle, rørlæggere, vejudvindere, byggepladstraktorer, minilæssere, teleskoplæssere og brugskøretøjer Resource Industries leverer eks. hydrauliske skovle, roterende boremaskiner, hard rock-køretøjer, bæltetraktorer, minelastbiler, leddelte lastbiler, jordkomprimatore, sikkerhedstjenester og løsninger til minedrift. Energi & Transport tilbyder stempelmotorer, generatorsæt, integrerede systemer og løsninger, turbiner, dieselelektriske lokomotiver andre jernbanerelaterede produkter og tjenester til marine-, olie- og gas-, industri- og elproduktionssektorer. Financial Products leverer operationelle og finansielle leasingkontrakter, afdragssalgskontrakter, driftskapitallån og engrosfinansieringsplaner samt forsikrings- og risikostyringsprodukter til køretøjer, elproduktionsanlæg og marinefartøjer. Other står for filtre, væsker, jordværktøjer osv 2+ mio. aktive bygge- og anlægsmaskiner på arbejde verden over Nøgletal Kurs: 207,20 Market Cap: 106.987B P/E: 15,33 Forward P/E: 11,41 P/S: 0,00 P/B: 5,89 Profit margin: 0,00% Operating margin : 0,00% ROE: 0,00% ROA: 0,00% Indtjeningsvækst kvartal: 0,00% Omsætningsvækst kvartal: 0,00% Udbytte: 1,70% Hvad taler for ? Stærk markedsposition i en række forskellige industrier Voksende udlejningsforretning der gør man tager flere dele af værdikæden. Eksponering mod minesektoren Global tilstedeværelse og aktiv i en række forskellige markeder Pick and Shovel strategi Kæmpe del af den grønne omstilling med den fokus der er på metaller og minedrift Langvarige kunderelationer Stærkt brand, der er kendt for kvalitet og pålidelighed 9. kvartaler i træk med en tocifret årlig vækst. 59% af omsætningen ligger uden for US Service er en kæmpe del af værdien i de tunge maskiner, og det har man forstået ved at lave flådestyring til kunderne og digitalisering med telemetri så man har bedre overvågning af udstyret for hvornår der skal laves service eller skiftes dele Strategisk fokus på at doble serviceforretningen frem mod 2026 for at gøre indtjeningen mere forudsigelig Leverer konsekvent bedre end det forventede. Q1 2023 viste stigning i omsætningen på +17% y/y og stigende margins gør at EPS steg +31% Hævet udbyttet 29 år i træk. Forventer stærkt salg og ingen væsentlig ændring i forhandlerbeholdningen i forhold til ultimo 2022 Hvad taler imod ? Stigende inputomkostninger æder dele af margins Man har en masse specialviden teknologier og udstyr inden for forbrændingsmotorer som får mindre værdi Meget cyklisk og passer perfekt når der er gang i alle dele af samfundet, det ligner det ikke den nærmeste fremtid byder Eksponeret mod olie og gas sektoren der har politisk modvind Er steget 44% på 1 år. Holdning Cykliciteten gør, at det ikke er nu jeg finder det attraktivt at være investor. Det på trods af der ingen grøn omstilling er uden Caterpillars flåde at maskiner. Ingen position Hvad skal deres ske med alle de store motorer man er så dygtig til ?