Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Gældsfrit selskab Ev/ebitda 2-3 - I Hosting branchen!

13
    0 Votes
    13 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Forventet EBITDA i år = 15-17 mio. Markedsværdi= 36 mio. Målsætning omsætning = mindst 10 % vækst per år. Kurs=9 Athena er i en en branche der skovler penge ind og det gør Athena bestemt også. Præstere en EBITDA Margin på 30 %. Hvor mange kan prale af det?. Fornylig er firmaet kommet ud af en lejeaftale som betyder besparelse på 1 million per år. Athena vil afnoteres fordi de dermed kan spare ydeligere 0,5 mio per år ved ikke at være børsnoteret. De fleste af aktierne er ejet af insidere og firmaer knyttet til selskabet. Derudover har Jesper aggerholm stifter og ejer af dandomain netop købt 10 % af aktierne til ca. Kurs 11,3. Da Athena snakker om konsolidering i branchen og da begge firmaer har bruttofortjeneste på ca. 50 mio tænker jeg fusion kan være under opsejling ? - Husk hvor store synergier der kan skabes i netop denne branche. Ligegyldigt hvad ønsker Hr. Aggerholm vel at tjene på sin investering. Nå, hvis en afnotering skal lykkes skal prisen være rimelig. Athena gav i sin tid 60 mio alene for sin investeringen i Munk hosting. Hvis i kigger i mine tidligere indlæg har jeg postet en mail fra forhenværende direktør Peter Kroul da ting knap så godt ud: "Jeg er helt enig i dine betragtninger. Kursen burde allerede på nuværende tidspunkt ligge i ca. 15 DKK, og stadig være attraktivt prissat." Jeg havde denne diskussion i februar 2011 fordi jeg var frusteret over aktierkursen som på daværende tidspunkt lagde på 5 kr ca. Sidenhen er der lavet en fantastik turnaround som jeg tror mange er positive overraskede over. I dag mener jeg en fair kurs ville være mindst 20 kr svarende til ev/ebitda på 5. Virksomheden siger de er gældsfrie i år!. Forstår slet ikke andre virksomheder bliver debateret så ofte når sådanne muligheder findes på børsen. Det er jo stort set insidere alene da har været skyld i at kursen bare er vendt lidt tilbage iforhold til børsnoteringen. Alternativt kan casen stilles således op: Hvis man f.eks. tager udgangspunkt i "rackspace hosting", som Athena sammenlignede sig med i en brancheanalysen fra 2010 ser man en helt absurd prissætning af Athena, da de har nogenlunde samme EBITDA Margin og forretningsområde. Athena: Ved kurs 10 P/E = 6,67 (overskud 6 mio) K/I = ca. 1 Rackspace: Ved kurs 78 P/E = + 80 K/I = 18 Jeg ejer aktier i Athena it - købt lige siden kurs 3-4. Har fornylige købt flere til kurs 10-11.
  • Whitney Tilson er ugens vinder.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Whitney Tilson har længe set det fornuftige i at investere i Netflix. Og med de stigninger som Netflix har præsteret indenfor den sidste uge, så bør man nok lytte lidt mere til Whitney Tilson næste gang han udtaler sig. Der findes rigtig mange gode foredrag og interviews med Whitney Tilson på youtube, der kan give inspiration. Her er et tre måneder gammelt interview. http://www.youtube.com/watch?v=TokBn1RgPQI
  • 2013 for photovoltaics

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    PinguP
    Produktionen af solenergi er over de sidste 10 år eksploderet. Der kæmpes om at tage markedsandele, men kan producenterne overhovedet følge med behovet for 2013? Udviklingen på mW-prisen idenfor thermo- and photovolatic solar power over de sidste to år har tidligere været debateret. Den nu mere konkurrencedygtige alternative energi kommer tættere på andre alternative former som fx vindenergi. Produktionen af photovolatic celler er steget med 50-60% hvert år de sidste 3 år. For hvert år der går bliver omkostningerne til cellerne forbedret.: http://en.wikipedia.org/wiki/Photovoltaics Firmaer som Trina Solar har været med i nogle år. Den nedenstående nævnte levering viser lidt om et firma med produktion gearet til det kommende behov: " MUNICH, Jan. 17, 2013 /PRNewswire/ Trina Solar Supplies 61MW of Solar PV Modules for Green Tower Project In Brandenburg Selecting Trina Solar as our main module provider was a very good choice," said Alfred Behrens, CEO at AB Unternehmensberatung & Beteiligungsgesellschaft mbH, who initiated the project. "Because construction advanced well ahead of schedule, we ordered an additional 5.5MW of modules, which Trina Solar was able to provide and deliver to the site in just three days. Delivery capacity like that is hard to beat. And in terms of product quality, Trina Solar is top-class." Kilde: http://ir.trinasolar.com/phoenix.zhtml?c=206405&p=irol-newsArticle&ID=1775554&highlight= Jeg synes også at talen om levering af Off-Grid celler lyder utrolig interressant. Dette specielt i ydre regioner. Hvis at prisudviklingen fortsætter over en kortere årrække, kunne de ydre regioner accellere behovet for photovolaic celler endnu mere. /Pingu
  • Genmab viser tænder.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Det er nu genmab for alvor skal op i kurs. Nye Duebodyaftaler, Ny IND kandidat, Hexabody, salg af fabrik, nyt håb for Zalutumumab i.f.m. Hexabody teknologien, salgstal for Arzerra primo februar, tror vi vil se en lille stigning i salget, samt "godkendelse" af Arzerra medio 2013, milestones osv. Den burde kun kunne stige væsentligt i kurs i 2013, med mindre Liza Drakemann vender tilbage til firmaet.
  • Ny mand på holdet

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Vestas tosserne har fået en ny mand på holdet og han har udnævnt en ny fjende. usas-44-praesident-vi-maa-gaa-forrest-i-kampen-for-klimaet/ http://politihttp://politiken.dk/udland/ECE1875108ken.dk/udland/ECE1875165/connie-hedegaard-jubler-over-obamas-klimaloefter/
  • Bioporto Siemens samarbejde

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    BiopOrBustB
    Efter sidste uges udmelding fra Bioporto om det afbrudte samarbejde med Siemens, er vi nok mere end et par stykker der har spekuleret i hvad grunden helt præcis kunne være. Ofte er facts dog bedre end spekulationer, så derfor ringede jeg til Bioporto IR Christina Thomsen og spurgte ind til sagen. Hun bekræftede det som flere havde antaget (og Thea også er citereret for at formode), at afbrydelsen bunder i jura. Det har således intet med selve testen at gøre, og Bioporto arbejder pt. på at løse problemet med juraen (fik det ikke yderligere specificeret). Afslutningsvis anbefalede jeg at Bioporto udsendte en opfølgning på sidste uges meddelelse hvor de præciserer at det er juraen, og ikke selve testen - eller noget andet der er galt. Det ville hun gå videre med, så får vi se om der kommer en melding ud af det...
  • Volume i Genmab

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Kursstigningen i Genmab sker under stigende omsætning for aktien. Den er stadigvæk ikke så høj som i dens velmagtsdage, men specielt den sidste uge er der begyndt at ske noget. Man kan tydeligt se resignationen i sommeren 2012. Men med aftalerne begyndte der så for alvor at ske noget. Gårsdagen kryds af kurs 100 på volume 270K var rekord for de sidste 6 måneder. [image: 63683_Billede_1.png]
  • Hvorfor går Rainer Laus med øjeblikkelig virkning?

34
    0 Votes
    34 Indlæg
    0 Visninger
    AlbertoA
    Jeg har ikke beskæftiget mig med Bavarian Nordic, siden februar 2012, hvor jeg valgte at gå ud og finde andre græsgange. Min tanke var dengang, at jeg ville ind igen, når jeg mente: Optionsudnyttelse fra USA var på trapperne, eller Prostvac. programmet begyndte at vise resultater. Efter en diskussion med sukkeralf og i lyser af den amerikanske stats mere og mere indskrænkede muligheder for at bruge penge - læs: Budgetansvarlighed! valgte jeg at mene, at optionsudnyttelsen i stor skala havde lange udsigter. -Derfor har jeg kun koncentreret mig om Prostvac. og kun med et halvt øre, idet der jo er en del tid endnu, før tingene spidser til for alvor! I min forestilling er Prostvac. on track og da jeg hidtil har haft stor tiltro til ledelsen under Anders Hedegaard, kommer det noget bag på mig, at Rainer Laus fratræder med "øjeblikkelig virkning" og jeg tænker uvilkårligt, at det måske har noget at gøre med a)Uenighed og problemer angående Prostvac. programmets afvikling, b)Uenigheder i forbindelse med forhandlinger med evt. partnere? I sidste tilfælde: Kunne det så betyde, at noget afgørende her er ved at tage form? Er det første tegn på, at en partner har gjort sig gældende? Hvis det er tilfældet, KUNNE det betyde en hurtig gevinst for de spekulative, da en aftale - næsten uanset indholdet - vil blive betragtet som en reducering af risikoen i aktien, der jo grundet dyre fase III udgifter vel er det alvorligste, negative aspekt i aktien. Er der nogen, der har kommentarer til dette, vil være glad for respons! -Og gerne indenfor overskuelig tid, da der i sagens natur ikke behøver at gå lang tid, før fortsættelsen bliver annonceret..... Men husk selvfølgelig: Dette er dybt spekulativt og jeg vil selvfølgelig overhovedet ikke og meget langt fra anbefale at handle på det - det kunne lige så godt dreje sig om a) - og betyde fald i aktiekursen! -Eller være betinget at personlige ting..... God dag A
  • Hjælp til aktiebeskatning

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Alle PV Jeg har et spørgsmål angående Aktiebeskatning. Jeg har har haft en beholdning på 229 aktier i DS Norden, hvor jeg idag har solgt 114 aktier. Jeg har opkøbt aktien over flere gange, hvor min gennemsnitskurs ved slut var på 153.Hvordan bliver min fortjeneste beskattede? Bonusspørgsmål: Hvis jeg køber en Aktie DJIA bliver jeg ved evt. gevinst beskattet to gange?
  • Verdens mest overvurdere selskab!

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har længe sagt til mig selv at Amarin er vanvittigt overvurderet lige siden FDA godkendelsen hvorefter insidere og kapitalfonde solgte ud i 100 millioner klassen. Selskabet har et produkt som i bund og grund er en 100 % kopi af et Japansk 20 år lægemiddel. De brænder 200 mio dollars af om året ! De udsteder konstant Warrants og optager for nyligt 100 mio dollar lån til 14 % i rente. Det er efter min mening et fup selskab som på trods af 50 % fald stadig er 1,3 mia dollars værd. Pronova som er klart markedsledende med end user sales på 1,3 mia dollars blev lige solgt for ca. 4 mia. kr + at de har en ny blockbuster kanditat i pipelinen. Nogle der ved hvad der skal til for, at man kan få lov til at shorte denne i Nordnet f.eks. ? Mvh.
  • Pligten til at give og retten til at modtage, information.

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Det er rart at læse om ATPs opbakning til Vestas nye bestyrelse, og at de ikke er en del af Deminols storinvestorgruppe. Men jeg modtog også nyheden fra ATP, med en sær smag i munden. Hvad har ændret sig, siden ATP ret firkantet smækkede med døren? En ny bestyrelse var et af de helt store krav fra ATP, og det har Vestas så også fået. Men ATP har vel ikke fået belyst årsag, konsekvens og ansvar, uden at vi andre aktionærer også er blevet orienteret? Som jeg ser det, kan ATP og de øvrige "storinvestorer" (læs Blackrock) være blevet sat ind i forholdene omkring regnskabsomlægningen, ellers er der ikke logik i forholdet mellem ATPs tidligere ret hårde retorik, og deres nuværende holdning til Vestas. Min næste antagelse er, at hvis der ikke er noget at skjule, hvorfor så holde oplysningerne tilbage? At der ikke er noget at fortælle, er nok det eneste jeg ikke tror på, for hvis det var tilfældet, så kunne Vestas langt tidligere have ryddet en masse spekulationer og kritik af vejen. Jeg vovede, at give udtryk for, at Deminols forslag om en granskning, måske var en god idé, idet åbenhed, vished og gennemskuelighed er vigtigere end en evt. erstatningssag. Når jeg kigger på mine portioner i Vestas, og det forløb aktien har været igennem de sidste år, så kan jeg ikke forstå, hvorfor der ikke er andre end mig, der kan se det positive i en afklaring. Jeg har en voksende forståelse for, at der har samlet sig en gruppe storinvestorer, der føler sig forbigået og underinformeret som investorer, og gerne vil have vished, lige som jeg selv. På PI er der ikke en eneste Vestas skribent der ikke har krævet mere information. Samtidig har vi alle krævet, at den nye bestyrelse løfter niveauet for IR og ikke optræder utroværdigt. Det er ikke troværdighedsfremmende, hvis nogle investorer bliver informeret mere end andre, i sager der har haft den store medieomtale, og de konsekvenser som regnskabsomlægningen havde. Hvis niveauet for IR og troværdighed skal hæves, så er det da lige netop i en sådan sag, at det kan ske. Jeg har forståelse for argumentet om ro, nu hvor ATP igen er pro Vestas, således at den nye bestyrelse kan arbejde optimalt. Men at ligge låg på en speget sag, er ikke at skabe ro om Vestas, det er som ordet sige, et låg og dermed næring for yderligere spekulationer og rygter. Det kan godt være, at Deminol ikke på nuværende tidspunkt har beviser nok til at føre en sag, men med tiden er der sandsynlighed for at oplysninger lækkes, og så kommer sagen alligevel. I længden er Vestas bedre tjent med en afklaring, og det skal hellere være nu, end om et år. Denne sag skal ses i lyset af den informationspligt som børsnoteret selskaber i øvrigt har. Balancen mellem selskabsfølsomme oplysninger der nødvendigvis skal være fortrolige og informationspligt er svær, især når kurspåvirkning er kriteriet. Når f.eks. et bioselskab har udviklet et nyt produkt, så ligge grænsen for informationspligt, naturligvis langt før en udlevering af formler m.m., men hvor er grænsen når der er tale om oplysninger, der muligvis er til skade for virksomheden, men ikke er et konkurrenceparameter, eller en risiko for patenter, produktion, produkter o.l.? Mht. Vestas, så er det ligeledes uforståeligt, at de har pligt til at oplyse os om ordre på f.eks. 30MW, men de må gerne holde på oplysninger om småordrer, fra periodeafslutningen og indtil regnskabsaflæggelsen. Småordrer er ikke i sig selv kurspåvirkende, men den samlede mængde er helt sikkert påvirkende. Især i de tilfælde, hvor der er tvivl om de opgivet mål er nået. Aktionærernes rettigheder i Danmark, er i forvejen meget ringe, så meget desto vigtigere er det, at vi modtager en så høj grad af information, som muligt. Det ovenstående eksempel er bare et af mange, hvor information bliver tilbageholdt, blot fordi man kan og må. Min holdning til en granskning har ikke ændret sig. Alt efter Vestas reaktion på forslaget, kan jeg stadig se en fordel ved, at stemme for en granskning, hvis Vestas ikke selv vil give os den nødvendige information. Stor ros til ATP for at have meldt ud, og det ville klæde en række andre danske storinvestorer, at rette henvendelse til pressen, og informere om deres indstilling. Nok for denne gang. Hjulmand
  • Vestas TA er bullish

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    Jeg nævnte i fredags på Vestas-chatten, at vi muligvis har en ny IHS under udvikling. Desuden nævnte jeg, at vi har et gab mellem torsdags højeste og fredags laveste. Det var derfor naturligt, at vi skulle ned og lukke dette gab (hvorfor gab's som regel skal lukkes, ved jeg ikke - men sådan er det åbenbart....) I dag viste det sig så, at vi ikke blot skulle lukke dette gab - men også ned og teste halslinjen i nævnte IHS ovenfra. Vedlagte chart viser, hvad jeg mener - og at den nævnte IHS har target på omkring 55. Vel at mærke hvis testen af halslinjen holder - det ved vi i løbet af få dage... IHS står for Inverse Head and Shoulder - omvendt hoved-skulder formation. En IHS er en typisk bund-formation som kan give nogle relativt store og hurtige stigninger. Her er et link om IHS: http://stockcharts.com/school/doku.php?st=head+and+shoulder&id=chart_school:chart_analysis:chart_patterns:head_and_shoulders_b Og her er så IHS'en. Håber det giver mening. 63474_Vestas_IHS.pdf
  • SAS:1,5milliard på bundlinien i 2013.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvordan kan man sælge SAS i kurs 8,50 når fair Value ultimo er 20++++
  • Listen til Nohope år 3

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    collersteenC
    Så er listen allerede på gaden - den som alle har ventet så spændt på... (Her er en lile forklaring til yngre PI'ere: http://www.proinvestor.com/boards/53311/Listen-til-Nohope-aar-2 ) Resultatet er med 8,48% i år bedre end sidste år, men ikke voldsomt imponerende ift. benchmark. Korrigeres der hurtigt for lidt udbytter og for at Satair ikke bør tælle med i gennemsnittet bevæger afkastet sig nok lige op over 9%. Listen skal tages med alle de forbehold den overhovedet kan og egentlig blot tages som lidt historisk sjov og spas, og måske også inspiration til fremtiden. Bl.a. er der en række tekniske forhold omkring matematikken og afkastberegningen der kan laves på 1000 måder og så er der t-retter, udbytter, osv. Det sidste er i hvert fald med til at resultatet på 3års bliver undervurderet i opgørelsen, og det er jo altid et udmærket udgangspunkt rent sikkerhedsmæssigt. Bemærk også, at det jo er en fuldstændig statisk liste uden årlig tilpasning af nogen art. Sidste år fik jeg lovet nohope at kigge på en opdateret liste - det skal jeg nok gøre i år. SmallCap Denmark inv.forening som vel er det nærmeste vi kommer en "konkurrent" skrev således den anden dag: "Årets afkast blev 5,5%. KFMX-indekset, foreningens benchmark, steg i 2012 med 14,1%. En markant underperformance i DLH (afkast i 2012 ‑39,4%), H+H (‑38,7%) og Topsil (‑20,8%) er årsagen til det utilfredsstillende resultat." Retteligt skal det dog også nævnes at Small Cap A/S'et klarede sig noget bedre med et afkast på 11,7% Se mere i pdf'en - det hele giver egentlig sig selv. Og husk også at se de tidligere indlæg fra år 0 og 1. Der står også et par interessante ting (hvis jeg nu selv skal sige det) Mvh collersteen P.S. (gentaget fra sidste par år, da jeg synes det er ganske fint) Aktiemarkering er blot en kopi af det oprindelige indlæg, så de kan findes samme sted, hvis det en dag bliver nødvendigt. Der er ingen større bagtanke udover at det vil være sundt for Nye Investorer at få denne aha-oplevelse inden man bliver drevet ud i all-in gambling på de "populære aktier". Investering drejer sig om fornuftigt spredning og det lange seje træk for 99% af aktieinvestorerne - og det er desværre også for langt de fleste af os et langt sejt træk før vi opdager/lærer det.... 63551_Listen_til_Nohope___Sheet1___Kopi.pdf
  • Armstrong interviwev Oprah

12
    0 Votes
    12 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Så kom indrømmelsen endeligt. Men det er ikke kønt. http://www.youtube.com/watch?v=co0vv0roMlQ
  • Genmab næste halvår

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    https://www.youtube.com/watch?v=0f-dLKFWH-g
  • Visuel management af portefølje

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    PinguP
    Hej, Jeg synes at det visuelle opsætning i PI investeringsværktøj er lækkert. Det gør det nemt at overskue en samlet porteføjle og og følje afkast i specifikke aktier i kroner. Min bank kommer ikke i nærheden af af den opsætning(bankens opsætning er nu fin nok til langsigtet investering). Er der nogen som at der kan fortælle mig om PI´s opsætning er normal, hvis at man kigger påfx Nordnet og lignende? /Pingu
  • Et kig på Statoil

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg har lidt travlt på arbejdet for tiden, men forventer stadig at have alle Thorleif Jacksons aktier gennemgået inden vi rammer februar og regnskaber. Jeg har taget et kig på Statoil. Som altid findes gamle indlæg her: http://udbytteaktier.blogspot.dk Beskrivelse Hvis det er gået nogens næse forbi, er Station et af de større energiselskaber, med tilstædeværelse i 36 lande. Statoil blev grundlagt i 1972, for at udnytte Norges olie og gasressourcer. Statoil beskæfter ca 21000 medarbejdere på verdensplan. Statoil har om nogen været ansvarlige for at hælde penge ind i den Norske velfærdsstat, siden man i starten af halvfjerdserne begyndte at suge olie op fra Statfjord feltet. I 2001 blev selskabet noteret på børsen og i 2007 blev Statoil lagt sammen med Norsk Hydro under navnet StatoilHydro og i 2009 skiftede man navnet tilbage til Statoil. Notering Statoil er noteret på Oslo Stock Exchange under symbolet STL. Statoil er en del af Nordic Large Cap. Statoil er også listet i New York. Ejere Den norske stat sidder på 67% af aktierne og dikterer kursen i Statoil. Som udgangspunkt må man gå ud fra at de forvalter Statoil efter bedste formåen, da de 67% af aktierne sikrer staten et betragteligt udbytte hvert år. Udbytte Statoil har udbetalt svingende udbytte i alle de år man har været noteret på børsen. Udbyttet er de seneste 10 år steget 228%, og payout ratio for 2011 er 26%. Der er altså masser af spillerum til at forhøje udbyttet. Udbytte for de seneste fem år ser således ud: 2007: 8.50 NOK 2008: 7.25 NOK 2009: 6.00 NOK 2010: 6.25 NOK 2011: 6.50 NOK Udbytte i år forventes at havne omkring 6.7, men jeg er optimist i det her tilfælde og håber på 6.75. Det vil give et Yield på 4.7% ved kurs 143. Eksterne faktorer Umiddelbart ser jeg to væsentlige faktorer som kan påvirke resultatet hos Statoil. For det første er man afhængig af olieprisen, der rent historisk befinder sig på et forholdsvis højt leje. For det andet aflægger man regnskab i dollar, hvilket gør at man er meget påvirkelig i forhold til dollarkursen. For begge disse to punkter benytter Statoil sig af derivater for at sikre at udsvingene i pris og indtjening ikke bliver for store. Har selskabet formået at give overskud i både høj og lavkonjuktur, eller i det mindste at fastholde udbyttet i dårlige perioder? Statoil har betalt udbytte og har haft overskud siden børsintroduktionen i 2001, udbyttet blev sat ned fra 2007-2009, Man betalte dog stadig udbytte og havde overskud. Dette må bestemt anses som godkendt. Gæld og Egenkapital Statoils indtjening og Egenkapital overstiger væsentligt Statoils gæld, så jeg ser ikke nogen fare for at Statoil ikke kan overholde sine gældsforpligtigelser. Afkast og vækst ROE for de seneste 5 år ligger i snit på 22%, og for 2012 forventes det at man lander på ca 28%. I løbet af de seneste 3 år er EPS steget fra 5.75 yil 24.5, hvilket må siges at være meget flot. For 2012 forventes det at man lander på 21 NOK pr Aktie, og med den lave payout ratio tager jeg optimisthatten på og regner med en forhøjelse af udbyttet, som tidligere nævnt. Ledelsen CEO er Helge Lund, der har siddet i stolen siden 2004. Han har en baggrund hos Kværner, og har været politisk rådgiver for Norges svar på de konservative. Han har yderligere været hos McKinsey, hvilket i mine øjne tyder på at han er særdeles kompetent. Styrke på markedet og markedssituationen Statoil har, efter min mening ikke nogen speciel konkurrencefordel, andet end de tårnhøje omkostninger ved at starte med at bore efter olie. Statoil er afhænging af nye fund af oliefelter. Det har indtil videre lykkedes og i løbet af 2012, har man fundet flere nye olie og gasfelter end i 2011, som ellers hidtil har stået som rekordår. Kurs og købsmuligheder Set over de sidste 5 år har Statoil en gennemsnitlig P/E på 11.5, og den nuværende P/E er 5.9. P/E er altså væsentligt under normalen. For 2012 forventer man som sagt 21 kr pr Aktie, hvilket giver en P/E på 6.8, så aktien er altså også prissat lav, set i forhold til den forventede indtjening for 2012. Hvis vi tager de lidt mere langsynede briller på, så er analytikernes forventede indtjening for 2013 på 17 kr pr Aktie, hvilket giver en P/E for 2013 på ca 8.5, hvilket også er under gennemsnitsværdien. Konklusion Der er ikke så meget at sige om Statoil, end at den ligner en stabil udbyttekæmpe, og at den virker billigt prissat for både nutidig og fremtidig indtjening - der er kort sagt order to go på at købe ind. Jeg købte selv ind i december til omkring kurs 138. Jeg ejer selv aktier i Statoil.
  • Intel som ventet: lidt svagere

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Til sammenligning de gamle nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 12,8 59 2011q2 13,0 54 2011q3 14,2 65 2011q4 13,9 64 2012q1 12,9 53 2012q2 13,5 54 2012q3 13,5 58 2012q4 13,5 48 Dvs. lidt svagere, men det burde være indregnet i kursen. EPS for 2012 er 2,13. PE ca. 10
  • NOKIA TABER - NOKIA VINDER

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Appels sales slip - de er på vej i kulkælderen. Nokia er ved at etablere en solid markedsposition og et kanon regnskab venter den 24. Iøvrigt tror jeg REC er ved at være købsmoden - solaktier bliver et hit i 2013