Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Fact Sheet: Breakthrough Therapies

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Fact Sheet: Breakthrough Therapies The Food and Drug Administration Safety and Innovation Act (FDASIA) includes a provision that allows sponsors to request that their drug be designated as a Breakthrough Therapy. FDA is in the process of developing guidance related to this designation. Until guidance is developed, requests for Breakthrough Therapy designation should follow the criteria outlined below. A request for Breakthrough Therapy designation should be submitted concurrently with, or as an amendment to an Investigational New Drug Application (IND) with a cover letter, a completed form 1571, and the following information: Identification in the cover letter of the submission as a REQUEST FOR BREAKTHROUGH THERAPY DESIGNATION in bold, uppercase letters. The IND application number, if applicable. The proprietary and/or generic name and established name for drug products; proper name and trade name for biological products. The division or office where the IND is being submitted to or is active. The proposed indication(s) for your product. A brief, but comprehensive, summary of information that justifies why your product qualifies for a Breakthrough Therapy designation for the indication being studied, including: Evidence that the drug is intended, alone or in combination with 1 or more other drugs, to treat a serious or life-threatening disease or condition, Preliminary clinical evidence indicating that the drug may demonstrate substantial improvement over existing therapies on one or more clinically significant endpoints, such as substantial treatment effects observed early in clinical development. If applicable, a list of documents previously submitted to the IND that are deemed relevant to the designation request, with reference to submission dates so the documents can be readily located. Copies of such documents can be resubmitted to the FDA as appendices to the designation request (if not too voluminous). In most cases, this information could be captured in an approximately 10-20 page document. No later than 60 days after receipt of the submission, a determination will be made to either grant or deny the request for Breakthrough Therapy designation in the form of a designation letter (for requests granted) and a non-designation letter (for requests denied).
  • VESTAS ER STRONG BUY

73
    0 Votes
    73 Indlæg
    0 Visninger
    E
    som jeg sagde - VESTAS er et steel -turnaround pågår og bunden er passeret. Det er med at sikre sig en billet i toget - det kører snart. VESTAS ER EN DOBLER.
  • COLUMBUS IT VISER TÆNDER.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    ER det er nu Columbus IT for alvor skal op i kurs. Den burde kun kunne stige væsentligt i kurs i 2013,hvis deres forventninger holder,hvad er Jeres holdning til denne.
  • Liqtech opnår gennembrud med ASTM standard

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Og ja aktien handles på den lille OTC børs i USA og skal derfor kun købes til langsigtede formål for penge man kan tåle at tabe da likviditeten i aktien ikke er stor. ! Omvendt er potentialet også til stede. "The estimated combined market size for the above industries is several billion dollars." LIQTECH INTERNATIONAL, INC. ANNOUNCES A BREAKTHROUGH BY ACHIEVING LIQUID STERILIZATION USING A LIQTECH FILTER BALLERUP, DENMARK - (PR NEWSWIRE) - February 14, 2013 - LiqTech International, Inc. (OTCQX: LIQT) ("LiqTech") announced today that the Company's ultra-filtration Silicon Carbide (SiC) membrane product has been approved for liquid sterilization according to the recognized ASTM standard F838-05 for liquid filtration. This standard is widely used for pharmaceutical, food & beverage and drinking water applications. The combination of the unmatched performance of SiC membranes compared to any other ceramic membrane material in terms of liquid flux, chemical resistance and lifetime, now combined with the capability of providing sterile filtration, represents disruptive technology to the existing norm, and is an industry game-changer for Drinking Water, Biotech and Food & Beverage applications. The LiqTech SiC membranes enable mechanical removal of bacteria, which is cheaper and more reliable than any other sterilization technology. LiqTech believes it is the only membrane manufacturer worldwide to achieve liquid sterilization with a SiC membrane. The independent Danish Technological Institute (DTI) laboratory conducted the certification according to the ASTM standard. Following the test procedure set forth by ASTM, the LiqTech SiC membranes were evaluated in terms of bacteria rejection. DTI found the following: "The test determining the membrane filters' ability to retain bacteria has been evaluated based on the ASTM standard F838-05 for liquid filtration. The LiqTech membrane filter has been challenged with a Pseudomonas diminuta suspension corresponding to the concentration of 107 organisms per cm2 of effective filtration area. The LiqTech membrane filter has the ability to retain bacteria corresponding to a log 7 reduction according to F838-05." The complete report can be found at: www.liqtech.com. The ability to retain bacteria corresponding to a log 7 reduction (99.99999% removal), is recognized as sterile filtration, i.e. the membrane can be considered as a bacterial barrier. On the basis of this achieved ASTM standard, LiqTech has decided to expand its strategic focus beyond the existing business areas of industrial wastewater treatment and produced water treatment. The company will enter new business areas such as Biotech, food & beverage, and drinking water, where the LiqTech SiC membranes will offer sterile filtration with a significant Value proposition for the end-users Mr. Lasse Andreassen, LiqTech CEO, explains the innovative potential for near and long-term opportunities: "It is now a reality that end-users can achieve sterile filtration of liquids at the lowest operating costs with LiqTech ultra-filtration membranes. Companies world-wide are constantly searching for the cheapest and most effective way to produce quality drinking water, and we believe that the SiC membranes will hold an important position in the industry, ranging from compact water production units to mega plants serving the municipalities. The unmatched performance in terms of water flux through the membrane and material longevity, durability, and reduced installation footprint robustness will serve to reduce energy consumption and operating expenditures, since less energy will be required to drive the treated water through the membrane, and the life of the SiC membranes exceeds the existing standards. Besides drinking water, we see a huge potential in biotech and food & beverage applications, e.g. fermentation broth and beverage clarification processes." The estimated combined market size for the above industries is several billion dollars. Improved benefits for existing markets: With the achieved status for sterile filtration, the benefits associated with the LiqTech SiC membranes for one of the primary applications - Produced Water treatment - is complemented with the capability to reduce formation of H2S (gas) in reservoirs. Removing bacteria from treated produced water before re-injecting into the reservoirs will reduce the typical formation of H2S and thereby souring, which can lead to corrosion of piping and drilling equipment. Corrosion is a big concern, and the cost associated with processing chemicals required to avoid corrosion in this industry is very significant. Efficient and reliable bacteria removal is a must for most sites reusing flow back water from shale gas production. The capability to reject bacteria and avoid formation of H2S, adds to the existing list of benefits using LiqTech SiC membranes for the produced water treatment for the purpose of re-injecting the treated water into the reservoirs. The SiC membranes deliver consistent high-quality injection water - oil typically less than 1-5 ppm and solids less than 1 ppm - at the highest production rate for any membrane material while accepting fluctuations in feed water composition (upsets). Produced water of this quality can be re-injected to low permeable reservoirs without the need to increase well pressure and thus increasing well life time and production. This is a valuable feature where disposal wells are not accessible, as is the the case with many sites utilizing fracking. Mr. Andreassen remarked, "We are very excited to be in the technological forefront in the ultra filtration industry with this new breakthrough. While we believe that the markets for this solution are very large, we also believe that it will take some time for customers to test and adopt this new, disruptive technology. We plan on working with potential customers and market partners in the coming quarters to facilitate efficient adoption of the new Liqtech sterile membranes."
  • Strålende fjerde kvartal fra DNO

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    12.2.13 07:31) DNO International knuste analytikernes forventninger, og ga både topp- og bunnlinjen solide løft i fjerde kvartal. DNO International melder om et resultat etter skatt på 810,10 millioner kroner i 4. kvartal 2012, mot 288,9 millioner kroner i samme periode året før. Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på 551 millioner kroner. Resultat per aksje ble 0,80 kroner, mot 0,31 kroner ved samme korsvei i fjor. Her var det ventet et resultat på 0,55 kroner per aksje. Resultatet før skatt ble 996,0 millioner kroner, sammenlignet med 277,3 millioner kroner året før. Snittforventningene til analytikerne tilsa et resultat før skatt på 644 millioner kroner. Driftsresultatet ble 1.006,8 millioner kroner, mot 296,6 millioner kroner året før. Her hadde analytikerne ventet et resultat på 671 millioner kroner. Driftsinntektene beløp seg til 1.434,3 millioner kroner, sammenlignet med 904,6 millioner kroner i 4. kvartal 2011. Analytikernes forventninger lå her på 1.116 millioner kroner. Tawke Ifølge rapporten produserer DNO nå 100.000 fat per dag ved Tawke-feltet i den kurdiske delen av Irak. Planen er å øke dette til 200.000 fat per dag innen slutten av 2014. Selskapet skriver også at de er sikre på at denne produksjonen vil nå markedene. Vi er sikre på at oljen vil komme til markedet. Vi fortsetter å investere med full tilitt til at det vil skje, sier styreleder Bijan Mossavar-Rahmani under selskapets kvartalspresentasjon, ifølge Reuters. Investeringer DNO forventer å gjøre investeringer på totalt 1,75 milliarder kroner i løpet av 2013. Av dette skal 1,4 milliarder kroner gå til utvikling, mens 350 millioner kroner skal brukes til leting. http://www.dno.no/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=DNO [image: 63965_dno.png]
  • ALERT - ALERT - ALERT

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    VESTAS stiger lodret - hvad sker der lige nu? Er det fyldepennene det nærmer sig kontrakten. Noget sker der i hvertfald. Køb med arme og ben.
  • Next Generation Acute Kidney Injury Biomarkers

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    HenningH
    Af en eller anden grund, så har jeg ikke længere skriveadgang til Euroinvestor. Så derfor vil jeg her reagere på nogle indlæg, som SL65AMG har på Euroinvestor vedr. nogle forskningsresultater for 2 biomarkører for AKI, som netop er offentliggjort. Jeg fandt selv en beskrivelse af de nævnte markører på nedennævnte link og fandt det rigtigst at give Bioporto en mulighed for selv at kommentere på sagen. Derfor spurgte jeg Bioporto, om de havde nogle bemærkninger hertil. Om man tillægger dette svar værdi er selvfølgelig op til en selv. http://www.prnewswire.com/news-releases/astute-medical-inc-advancing-next-generation-acute-kidney-injury-biomarkers-189969571.html Hej Henning Det større multicenterstudie der netop er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Critical Care, viser en række biomarkørers diagnostiske ydeevne i forhold til akut nyreskade. To nye markører, således urin TIMP-2 og IGFBP7, viser en smule større areal under ROC-kurven for serum kreatinin baseret AKI diagnose end urin NGAL. Både urin og plasma NGAL er analyseret. Studiedesign, valg af assay metode til måling af biomarkørerne, valg af patientgrupper og selektion af disse, m.m. kan have en signifikant betydning for performance af de enkelte biomarkører i sådanne studier. Endvidere er afprøvninger i laboratoriemiljøer ikke umiddelbart til at overføre til udførelse på hospitaler. BioPorto anser dette studie for udmærket til at sætte fokus på vigtigheden af nyreskadediagnostik og vi vurderer at The NGAL Test uændret vil være det foretrukne assay i centrallaboratoriet til måling af AKI. Til sammenligning er der med NGAL udført rigtig mange studier siden 2005, som belyser og bekræfter brugen i forhold til AKI. Gennem årene har vi set en del potentielle nyreskademarkører komme og gå, men endnu ingen så overbevisende som NGAL. Med venlig hilsen / Best regards
  • Er der børsnoterede konkurrenter til Össur HF?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Hej alle Jeg leder efter børsnoterede konkurrenter til Össur HF som jeg kan sammenligne aktienøgletal med. Össur er en islandsk protesekoncern (handikap produkter generelt). De andre aktører på protesemarkedet ser ikke ud til at være børsnoterede desværre. William Demant er vel at overveje som sammenligningsgrundlag da de også har at gøre med handikap? WDH fonden ejer også store andele i Össur. Nogle bud på nævneværdige børsnoterede konkurrenter?
  • Engelske aktier udbytteaktier

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Jeg ved at der er nogle stykker der ligesom mig selv gerne investerer i Engelske udbytteaktier (i hvert fald Bryan). Generelt venter jeg jo på en korrektion og er derfor lidt tilbageholden med og købe aktier, men omvendt, så er pundet også faldet her på det sidste i forhold til kronen, så med hensyn til Engelske aktier er det måske ved og være på tide og få stillet kikkerten ind på nogle mulige emner. Det jeg lægger vægt på er, at det er relativt defensive selskaber med en historik for og betale løbende udbytter. Jeg kan godt "leve" med nogle relativt dårlige nøgletal hvis jeg tror virksomheden har en fremtid. Er aktieprisen lav p.g.a. et par dårlige regnskaber ser jeg det mere som en købsmulighed. Men det hele er jo et sammenkog af regnskaber, nøgletal og forventninger, samt et element af held. Jeg foretrækker relativt store selskaber, når jeg investerer udenfor Norden, men der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelser. Lad mig med det samme sige, at jeg lige er begyndt og kikke efter nogle nye Engelske selskaber som jeg syntes opfylder ovennævnte og derfor kunne være interessante og gå lidt mere i dybten med. Så det her er ingen købsanbefaling, men bare lidt "inspiration" for andre der kunne være interesseret. De aktier jeg har valgt p.t. og holde fokus på er følgende: TESCO (som jeg allerede har lidt aktier i efter Bryan gjorde opmærksom på denne). De behøver vel ikke nærmere præsentation, men handler alså med dagligvarer. MORRISON SUPERMARKETS Handler med fødevarer/dagligvarer og har haft deres og slås med. Flere mener at de er under pres fra en øgede konkurrence. Tror man at det værste er overstået kunne denne Aktie være en mulighed. NATIONAL GRID Forsyningsselskab der leverer el og gas i England, Scotland og faktisk også el i USA. SCOTTISH&SOUTHERN ENERGY (SSE) Forsyningsselskab der i store træk leverer den samme varer som ovennævnte. De har dog også lidt telekommunation. Dem har jeg p.t. lidt svært ved og vurderer. De umiddelbare nøgletal er "lidt forvirrende", men deres trackrecord for udbyttebetaling er rigtig flot, men det siger selvfølgelig ikke så meget om fremtiden. VODAFONE GROUP Teleselskab.....og dem, teleselskaber, har jeg jo brændt mig lidt på, men ikke desto mindre, så holder jeg et øje med dette selskab. Da jeg har rigeligt med teleselskaber er det her ikke lige mit førstevalg, men for nogen uden teleselskaber i portefølgen kunne det være en mulighed. MARKS&SPENCER GROUP Sælger tøj til rimelige priser. Det er nok heller ikke en af de aktier der lige umiddelbart "ryger i kurven", men jeg holder øje med den. Så det bliver nok de to dagligvarerselskaber og de to forsyningsselskaber der umiddelbart får min første opmærksomhed. Jeg ved godt jeg ikke har skrevet så meget omkring selskaberne. Når/hvis jeg får bedre tid vil jeg kikke mere på dem. Så som jeg har nævnt tidligere, ta' det som inspriation og ikke som en købsanbefaling.
  • Imvamune, fase III ?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Mon ikke snart BAVA opstarter fase III med Imvamume? Der er i hvert fald noget, som tyder på, at de er på plads med kravene til studiet. I beskrivelsen står også, at det har studiestart februar 2013 og forventet slutdato i july 2014. Se mere her: http://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01144637?term=imvamune&rank=5 Det bliver godt at få skudt Imvamune fase III igang, da det efter min mening har taget længere tid end forventet at nå dertil. Er der nogen med viden herom, som kan vurdere primære/sekundære end-points mv.? Dvs. er der noget, som man bør hæfte sig ved eller? Mvh, TheBekkers
  • Apple på vej med flere penge til deres investorer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Steve Jobs ville nok ikke have skåret den på denne måde, men der blæser nye vinde på Cupertino Hill. By early last year, Apple's cash balance had built to a point beyond what we needed to run our business and maintain flexibility to take advantage of strategic opportunities, so we announced a plan to return $45 billion to shareholders over three years. As of next week we will have executed $10 billion of that plan. We find ourselves in the fortunate position of continuing to generate large amounts of cash, including $23 billion in cash flow from operations in the last quarter alone. Apple's management team and Board of Directors have been in active discussions about returning additional cash to shareholders. As part of our review, we will thoroughly evaluate Greenlight Capital's current proposal to issue some form of preferred stock. We welcome Greenlight's views and the views of all of our shareholders. As a part of our efforts to further enhance corporate governance and serve our shareholders' best interests, Proposal #2 in our proxy includes some recommended changes to our articles of incorporation. These changes were recommended independently of Greenlight's proposal and would not preclude Apple from adopting their concept. Contrary to Greenlight's statements, adoption of Proposal #2 would not prevent the issuance of preferred stock. Currently, Apple's articles of incorporation provide for the issuance of "blank check" preferred stock by the Board of Directors without shareholder approval. If Proposal #2 is adopted, our shareholders would have the right to approve the issuance of preferred stock. As such, Proposal #2 has the support of many of our shareholders. We remain committed to having an ongoing dialogue with our shareholders to get perspectives around return of capital and driving shareholder Value.
  • Nu sticker NeuroSearch!

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Det är nu det händer. Dagens meddelande från bolaget tänder raketen. Mer om varför i analysen på http://blogg.passagen.se/klarsynthet/
  • Et besøg hos Liqtech

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Jeg var i fredags på et besøg hos Liqtech. Og må indrømme jeg var glad for at være advaret på forhånd. Dette var det rene boiler room (så tak til de der advarede mig). Aldo Petersen og Lasse Andreasen sad sammen med Ole Abildgaard ved et bord og spiste højbelagte smørrebrød og drak champagne mens de brugte 1000 kronsedler som servietter. Jeg spurgte hvor produkterne var, hvor udviklingen var etc. men fik kun et hånligt grin. Heldigvis vågnede jeg fra drømmen: Helge Larsen har en anden, mere spændende og mere virkelig beretning om hvad de laver hos Liqtech. det lille danske firma, børsnoteret i USA på OTC børsen. Mit besøg hos LiqTech fredag d. 8. Februar 2012. Besøget vil sammenholdt med et kommende møde med bestyrelsesformand Aldo Petersen, en markedsmæssig og konkurrentmæssig analyse, regnskaber og guidance danne baggrund for en kommende, mere omfattende analyse fra mig af selskabet. Jeg blev modtaget af CEO og grundlægger af virksomheden Lasse Andreassen.Lasse Andreassen har en baggrund som industriingeniør hos Kampsax og Niro Atomizer. Her har han arbejdet med fjernelse af bakterier i mælk ved anvendelse af plymere membraner. I 1999 startede han LiqTech med produktionsfaciliter i København. Formålet var at udvikle og sælge SiC-membraner til filtrering af væsker. SiC = siliconcarbid: er et uhyre stærkt materiale med attraktive mekaniske egenskaber. SiC tåler således ekstremt høje temperaturer, er næsten umuligt at slide op. (Hårdheden overgås kun af diamanter.) SiC har desuden høj kemisk resistens, højt flux og er meget hydrofile i et omfag, hvor andre teknologier ikke kan være med. LiqTech producerer og sælger i dag en række SiC-baserede produkter. Herunderdieselpartikelfiltre til reduktion af sodede partikler fra diselmotorer, keramiske membraner til flydende væsker - primært vand, samt Kiln Furniture som bruges til støtte og fundament til keramikprodukter under forbrændingen - f.eks. Ifø´s toiletkummer. Virksomheden har til huse i Ballerup Industripark i de tidligere LK-NES bygninger. Her er pengene ikke investeret i kunst på væggene, grønne planter eller fancy og dyr kontor indretning. LiqTech oser kort sagt langt væk af en fagfokuseret ingenørvirksomhed, hvor der skrives på begge sider af papiret, og hvor generel praktisk snusfornuftigt er sat i højsædet. Rundturen Administration, udvikling, marketing og salg ligger fortil i bygningen. Her gik vi fra kontor til kontor og vi fik en række længere og særdeles interessante snakke med de enkelte sektionsansvarlige og medarbejdere. Først om Partikelfiltre, virksomhedens oprindelige fokusprodukt der i dag stadig er "bread and butter" for virksomheden. På dette område har man opsamlet meget stor know-how. Jeg lagde ud med at spørge til nedgangen i salget af partikelfiltre i 2012 og det generelle svingende salg gennem de forskellige regnskabsår. Forklaringen er, at salget er meget afhængig af indførsler af statslige, føderale og lokale lovgivninger og tilskud om montering af partikelfiltre på nye enheder og eftermontering og opgradering af udstødningssytemet ældre motorer. F.eks. var en udskydelse af et reglement i Californien, hovedårsagen til faldet i salget i tredje kvartal 2012. Vi talte en del om det store kinesiske marked. Her var jeg allerede bekendt med, at kineserne uanset deres store problemer med smog i byerne, ikke har den store interesse for området. Nyt for mig i denne sammenhæng var, at kvaliteten af diesel bortset fra Shanhai og Beijing, simpelhen er så dårlig og så fyldt med svovl, at filtrene stopper til. Det samme problem har man i Indien og andre steder i Asien. Det er således ikke på disse markeder, at virksomheden har større forventninger om salg af partikelfiltre. Salget vil fortsat primært ligge i Eurapa, USA, Korea og måske Sydamerika. Virksomhedens salg af partikelfiltre er stadig påvirket af den generelle stagnation og afmatning siden finanskrisens start i 2008. Der sælges simpelthen ikke ret mange nye diesellastbiler, busser, biler, maskiner m.m. længere. Som følge af dette, så har virksomheden valgt at satse endnu kraftigere på "eftermontering" med salg reservedelsudbydere. Der er en positiv udvikling på dette område. Med hensyn til konkurrenter, er der mange af slagsen i dette segment, men krisen har ryddet godt ud i rækkerne. LiqTech har den konkurrencefordel, at de kan klare højere sodbelastninger end i filtre, som ikke bruger en membran af SiC. Ligesom filtrene er meget velegnet til de typer motorer, der sjældent når så høje temperaturer, at der brændes sod. (F.eks. skraldebiler og off-road køretøjer på byggepladser m.m.). Desuden er filtrene så stærke, at de som regel holder i hele køretøjets levetid. De færreste af de konkurrende produkter leverer en membran af SiC/siliconcarbid. Gennem hele samtalen omkring partikelfiltrene fornemmede jeg klart en ro og afklarethed omkring det fremtidige potentiale og efterspøgslen efter virksomhedens produkter. Der ville godt nok kunne komme store svingninger i salget, men verden vil stadig i mange år have behov for partikelfiltre på dieselmotorer. Men derudover ligger der i EU allerede nu reglementer på skrivebordene for påsætning af partikelfiltre på benzinmotorer, hvilket giver et helt nyt stort markedspotentiale. Filtrering og rensning af vand: LiqTech har udover emmisionsteknologier udviklet flere forskellige filtre og membraner af siliconcarbid med patenterede teknologier til filtrering og rensning af væsker. Disse filtre har en en lang række fordele, som konkurrende produkter ikke har. Produkterne med de patenterede teknologier sælges internationalt under varemærkerne "LiqTech" og "Cometas". Filtrering og rensning af vand er helt klart det primære udviklings- og satsningsmæssige område for virksomsomheden i disse år. Hele sektoren er præget af enorm global vækst, fordi vandressourcer til stadighed bliver mere og mere reduceret. Virksomheden har i denne sammenhæng fokus på en lang række områder som f.eks. : vandrensningsbehov i f.eks olie- og gas, biogas, miner landbrug, fødevareindustrien, rensning af ballastvand og spildevandsrensning, filtre til rensning af spa og pools og så selvfølgelig og ikke mindst: produktion afdrikkevand med omvendt osmose (saltvand til drikkevand). Rensning af produktionsvand i olie- og gasindustrien: Olie og gasproduktion producerer meget spildevand. Der kommer samlet set en meget større mængde vand fra brøndene end der kommer olie- og gas op. Vandet er således et biprodukt. Det er ofte meget forurenet med med olie, salte, radioaktive stoffer, tungmetaller og bakterier. Stigende lovgivningskrav stiller producenterne overfor praktiske og miljømæssige problemer med reinjektion eller opbevaring og bortskaffelse af dette vand. LiqTech's SiCs membraner er helt unikt velegnet til at rense dette vand. SiC membranerne kan tackle større vandmængder, renser bedre og mere og har en større en flux effektivitet på op til 10 gange større end andre keramiske filtre. Jeg snakkede også en del med den områdeansvarlige omkring fordelen ved, at LiqTech's filtre fjerner bakterier. Dette løser et virkeligt stort problem i industrien, fordi bakterierne ved reinjection af produktionsvandet kan forårsage meget giftige udslip af svovlbrinte og forårsage korrosion af boremateriellet. Det var dette som skete for Questerre Energy ved en boring i Canada i januar. LiqTech laver endvidere siliconcarbid membraner til onshore installationer. Dette sker f.eks. i samarbejde med Semco Maritime, hvor der etableret et større forsøgsanlæg på havnen i Esbjerg. Der køres forsøg og test med en række store aktører bla. Shell, Total, Petrobras, Filterboxx samt et ikke navngivet stort europæisk olieselskab. Lokaliteterne er Sydamerika, her især Colombia og Venzuela. Braslien er også med, men tingene dog går meget sløvt med Petrobras. I USA startes der i den kommende uge tests sammen med en meget stort unavngivent selskab på en række boresites i Colorado. I Canada har der i længere tid har været et samarbejde med Suncom om rensning af vand i forbindelse med oliesandsudvinding (Flere artikler på "Ingeniøren" omkring dette). Filtrering af vand i industrien. LicTech's SiC membraner er meget anvendelige inden for mange former for industri. Det skyldes, deres store holdbarhed over for kemikalier, stærke syrer og baser samt oxideringsmidler som hypoklorit og temperaturer. Kapaciteten er stor et meget højt flux. De renser bedre og eliminerer flere typer forureninger end andre membraner. Herudover er de nemme at rengøre. Listen af globale industrier som har købt SiCs membraner til test og er forsat med kommercielt køb omfatter fødevareproduktion, metalvirksomheder, gødning, pharmaceutiske virksomheder m.fl. I denne forbindelse blev konkret nævnt vellykkede test af Siemens (flere applikationer), Haldor Topsøe (tungmetaller), HYTEK (legionellabakterier). Membranfiltreret spildevand vil i fremtiden blive en meget stor kilde til den samlede dækning af det globale vandbehov. Dette vand kan bruges til kunstvanding, til køling, i kraftværker og industrien. I denne afdeling havde vi en specifikt længere snak om, at virksomheden var i fuld gang med at teste deres membraner i Tyskland. Det sker sammen med energiselskabet EON på krafværker i forbindelse med fjernelse af tungmetaller fra det skyllevand, som bruges til at udvaske svovl med mere fra rødgasser fra kulkraftfyring. Det høje indhold er tungmetaller gør, at vandet er forbundet med store omkostninger at bortskaffe. Filtering med LiqTech's teknologi sikrer at dette umiddelbart kan ske eller at endnu bedre - at vandet kan genanvendes, hvilket har stor økonomisk betydning. Med Tysklands beslutning om nedlæggelse af atomkraftværker og den generelle vækst i kulfyringen i Europa i de næste mange år, er der her tale om et meget stort potentiale for LiqTech. Udover Tyskland testes også på et kraftværk på Sjælland. Herudover blev jeg også præsenteret for et spændende igangværende projekt med separation og filtrering af gylle i forbindelse med biogasfremstilling. Filtreringen med LiqTech's membraner sikrer, at permeatet kan RO-behandles med efterfølgende rent vand og gødning (fosfor) som resultat. Igen et område, hvor potentialet umiddelbart virker meget stort. (Prisen på fosfor er voldsomt sigende, hvilket gør oprensningen og udvindingen fra spildevandet yderligere attraktiv). Rent drikkevand Dette er et område vi desværre kun perifert nåede at berøre under mit besøg på virksomheden. Vi snakkede om, at virksomhedens keramiske siliconcarbid membraner i mange sammenhænge er velegnet til at erstatte sandfilter og traditionelle polymer- og keramiske membraner. I denne forbindelse havde LiqTech et igangværende test af deres filtre hos vandforsyningen i en af de største byer i Sydamerika. Dels i forbindelse med drikkevand, men også spildevand. Vi rundede besøget af med en rundvisning i testlaboratoriet og på selve fabrikken. Jeg kunne konstatere, at der i realiteten er tale om en keramikproducerende virksomhed med meget specialiserede og avancerede produkter som brændes under ekstremt høje temperaturer. Det var helt tydeligt, at der i hele produktionsforløbet var en høj grad af kvalitetsstyring og optimering af arbejdsprocceserne. Det var virkeligt en fornøjelse at se. Overalt i virksomheden mødte jeg glade, motiverede og dedikerede medarbejdere lige fra ingeniørene i udviklingsafdelingen, phd'erne på laboratoriummet, salgs- og marketingfolkene samt i produktionen. Der var en helt tydeligt en god kemi og ligefrem kommunikation mellem ledelse og medarbejdere. Alt emmede af inspirerende pionerånd og forståelse for pragmatiske løsninger på dagligdagens og fremtidens udfordringer. Vi sluttede af på Lasse Andereassen kontor. Her snakkede vi bla. om fremtidig finansiering af Lictech's udviklingsaktiviteter og globale udrulning samt markedsføring. Han pointerede helt klart, at hans egen styrke lå i den ingenør- og ledelsesmæssige, samt praktiske drift af virksomheden. Det var så i erkendelse af dette, at finansmanden og bestyrelsesformanden Aldo Petersen varetog fremskaffelsen af investorer og den globale markedsføring. Afslutningsvis fik jeg en kopi Teknologisk Instituts test fra december 2012 for "Bacterial rentention of Membrane Filters". LiqTech's produkt bestod med ug og kryds og slange i forhold til de skrappe amerikanske standarder (ASTM standard F838-05 for liquid standard). Da jeg kørte fra fabrikken havde jeg en rigtig god fornemmelse omkring virksomheden, produkterne, potentialet, ledelsen og medarbejderne. Jeg kan bedst sammenholde med de fornemmelser, jeg har i forbindelse med Haldor Topsøe, Grundfoss, Coloplast, Novo, Ambu, GN, Thrane og Thrane m.fl.. Virksomheder skabt og udviklet af dygtige danske ingenører er bare noget helt specielt og generelt betryggende at investere i. Selv om CEO og grundlægger Lasse Andreassen er særdeles forsigtig og konservativ i hans udmeldinger, så har jeg også denne opfattelse, hvad angår LiqTech. Med venlig hilsen Helge Larsen
  • Interview med SPPI COO Ken Keller

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Enjoy http://medicoinvestor.com/interview-with-new-sppi-coo-ken-keller/
  • Golar LNG Sells "Golar Maria" for USD 215 Mil

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Posted on Feb 8th, 2013 Golar LNG Limited said that it has completed its sale of interests in the company that owns and operates the LNG carrier Golar Maria to Golar LNG Partners L.P. for a price of $215 million. As consideration, the Partnership will assume $89.5 million of bank debt in respect of the Golar Maria and pay Golar the balance of $125.5 million in cash using the proceeds of its recent equity offerings, which closed on February 5, 2013, Golar LNG said in a statement. GLNG http://www.golar.com/ http://www.nasdaq.com/symbol/glng/real-time GMLP http://www.golarlngpartners.com/ http://www.nasdaq.com/symbol/gmlp/real-time http://www.lngworldnews.com/ [image: 63932_golar.png]
  • Nunaminerals og Grønlandsbanken

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    sloth8S
    Øget udvinding af ædle metaller i den Grønlandske undergrund synes på vej. NunaMinerals melder om at en af dagene tilstræbe større aktiekapital. Grøndlandsbanken er på kort tid (3 mdr.) kursmæssigt steget 50 %. Ligger stille for tiden. Venter både banken og mineraljægerne på kineserne? I DK går diskussionen i det øvre politiske luftlag. Bør DK investere gigantiske beløb i den fælles norvestlige ø med den smeltende is og den blottede undergrund?
  • Gætteleg - Vestas-kursen fredag d. 8/2 ´13 kl.17

22
    0 Votes
    22 Indlæg
    0 Visninger
    doodhaD
    Vi har vel efterhånden tradition for at holde gætte-konkurrence om hvad Vestas kursen bliver nogle dage efter et regnskab. Det skal vi selvfølgelig også have denne gang. På onsdag d. 6. februar 2013 kommer Vestas med årsregnskab for 2012. Spørgsmålet er: Hvad er kursen fredag d. 8. februar 2013 kl. 17.00 ??? Frist for at komme med sit bud er midnat mellem tirsdag og onsdag. Dvs. Tirsdag d. 5/2 2013 kl 24.00. Den der kommer nærmest får lov til at kalde sig dygtig (indtil vedkommende helt naturligt bliver pillet ned...) Jeg gætter selv på kurs 56.
  • Exiqon - En rigtig turn around case

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Jeg har lavet en Exiqon analyse her for de interessrede: http://medicoinvestor.com/exiqon-en-turn-around-case/
  • ER LUFTHANSA PÅ FRIERFØDDER?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    -eller er der bare et kanonresultat undervejs? Et eller andet spøger i kulissen, når man sidder og følger med efterspørgslen og kursstigningerne. Et er helt sikkert - staterne sælger ikke deres aktier under kurs 50 - men kan Rickart Gustafson banke kursen op på 20-25, er der ikke så langt derop.
  • LNG: GasLog Ltd. announces delivery of "GasLog Shanghai"

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    GasLog Ltd. announces delivery of GasLog Shanghai Friday, 01 February 2013 ' 13:11 GasLog Ltd. is pleased to announce the delivery of the fully owned LNG carrier GasLog Shanghai, from Samsung Heavy Industries. The vessel was delivered on budget and ahead of schedule. Immediately on delivery she commenced a medium-term charter to Methane Services Ltd. (BG Group). The vessel is a 155,000 cubic meter Tri-Fuel Diesel Electric LNG carrier that sets new standards for efficient performance and environmental protection. The vessel is classified to the ABS ENVIRO+ notation, signifying the highest level of environmental protection and energy conservation. Furthermore the vessel is equipped with a new type of cargo compressors that will reduce the release of greenhouse gasses and offer enhanced cargo and heel management. The vessel will be operated by GasLog LNG Services Ltd. in accordance with their Marine Health, Safety, Quality, Environmental & Energy Management system which in December was certified by ABS to be in compliance with ISO50001. GasLog has a further four LNG carrier newbuildings due for delivery this year, as well as two in 2014 and one in 2015. Source: GasLog http://www.gaslogltd.com/ [image: 63791_Gaslog.png]