Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Dansk realkredit - hvor meget er de i knibe?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    "500.000 har overbelånte huse" http://epn.dk/privat/bolig/finans/article5215606.ece Men hvor stort er beløbet? Hvis det er 1 mio i snit, så mangler der 500 mia! Beløbet er nok mindre; men selv 200.000 i snit betyder et hul på 100 mia. Hvorfor har vi ikke set FT gribe ind over for 500.000 tilfælde af OIV (objektiv indikation for værdiforringelse)? Og hvad er konsekvenserne? Sektoren beder selv om forlængelse af afdragsfriheden. Det fremstilles nærmest, som om overbelåningen er erhvervsministerens ansvar. http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1903959/realkreditinstitutter-lad-klemte-boligejere-fortsaette-med-afdragsfrihed/ Kan det ende med, at FS overtager kreditforeningerne? Og hvad vil det betyde for Danske Bank, som er bundet sammen med RD?
  • Liqtech får valideret teknologi med partner i Kina

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    investor1989I
    Indleder kommercielt samarbejde: http://finance.yahoo.com/news/liqtech-international-inc-announces-commercial-145200013.html BALLERUP, Denmark, Feb. 19, 2013 /PRNewswire/ -- LiqTech International, Inc. (LIQT) ("LiqTech") is pleased to announce that LiqTech SiC membranes are currently being used in the recovery of protein in a foodstuff application in China. FANRUNSI (Shanghai) Fluid Technology Co. Ltd., a Chinese engineering firm located in Shanghai, has installed 240 m2 of LiqTech SiC membranes at a Chinese customer location. The end-user is considering a further expansion of additional SiC membranes worth more than $1 million in 2013. Mr. David Li, Managing Director of FANRUNSI remarked, "LiqTech SiC membranes are able to display outstanding operational cost savings to our customer compared to the existing membrane technologies. We believe that with initial success here, SiC application in the protein recovery industry could see a tipping point." FANRUNSI (Shanghai) Fluid Technology Co., Ltd. is a professional company engaged in membrane filtration equipment and fluid engineering design and installation. Mr. Lasse Andreassen, LiqTech CEO, remarked, "The LiqTech membranes have successfully demonstrated superior cost/performance for protein recovery, and we are very satisfied with the cooperation and work of Fanrunsi. We see a large potential in the Chinese market for the LiqTech SiC membranes, and this project demonstrates that potential in China can be realized fairly quickly by using our dedicated engineering resources to support our Chinese customers within the Energy, Wastewater and Food industries. The Fanrunsi order is the second order LiqTech has received in the last two months in China, and shows the strong contribution from our recently opened office in Singapore. We believe that having local sales and support resources is important to our overall strategy and success." The recovery of proteins is another existing market in the food industry where LiqTech SiC membranes can make a significant difference for the end-user. Using LiqTech SiC membranes in the process will save our customers both operating and capital expenses. In addition, in some cases the recovered proteins are of a higher quality that can be used in the pharmaceutical industry, increasing the sale price of the proteins for the end-user. LiqTech now has several reference customers for protein recovery in a market of substantial size.
  • Generalforsamling i Foreningen Vestas Shareholders

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Kære medlemmer af Foreningen Vestas Shareholders, Det er nok ikke gået nogens opmærksomhed forbi, at der har været lidt støj på de indre linjer i foreningen. Vagn Schou og hans søn Torben Schou har helt overtaget styringen af foreningen, og har smidt alle øvrige nøglepersoner ud. Jeg er af den opfattelse, at FVS stadig har sin berettigelse, men at den i sin nuværende form er udemokratisk og uprofessionel, og den har tilmed også et dårligt ry blandt aktionærerne. Det vil jeg gerne medvirke til at rode bod på, i samarbejde med de gamle nøglepersoner Søren Riis, Rudi Ovesen, Karin Sloth og Anders Høier. Vagn Schou har indkaldt til generalforsamling d. 23. marts 2013, med en dagsorden der ikke kun er i strid med de offentliggjorte vedtægter, idet alle punkter i dagsordenen ikke er med, men især fordi han har undladt at medtage nogle af medlemmernes forslag til generalforsamlingen. På generalforsamlingen skal vi hjælpes ad. Vi skal sikre os, at Vagn Schou og Torben Schou holder deres ord og forlader bestyrelsen. Generalforsamlingen skal stiller forslag til og vedtage et mistillidsvotum til Vagn Schou og Torben Schou, i overensstemmelse med det af Søren Riis indsendte forslag til generalforsamlingens dagsorden. Vi ønsker, at der vedtages et gennemarbejdet sæt vedtægter, der bl.a. sikre foreningens uafhængighed af enkelte personer, og dermed forhindre at en lignende situation kan gentage sig. Forslag til vedtægterne er indsendt rettidigt og kan derfor vedtages, selv om Vagn har nægtet at tage dem på dagsordnen. Disse kan ses på www.mentora.dk. Målet er ligeledes, at indsætte en ny bestyrelse valgt af generalforsamlingen, der vil udvise respekt for de demokratiske spilleregler i en medlemsforening, for vedtægterne, og ikke mindst for medlemmerne. Vi tilstræber, et Forum hvor der er plads til en bred nuanceret debat om Vestas, i en åben og konstruktiv medlemsdialog, men i en tone hvor alle bliver respekteret. Sidst men ikke mindst, ønsker vi at opnå en seriøsitet og professionalisme i foreningens ansigt udadtil, så den kan være sig selv bekendt, når den repræsenterer jer og os. Vi kan intet gøre alene, så vi skal bruge al den opbakning, vi kan få. Alle medlemmer opfordres derfor til at møde op på generalforsamlingen, og give jeres mening til kende. Hvis der er nogle, der ikke kan deltage, så vil vi gerne sikre jer repræsentation via fuldmagt, til at opnå ovenstående mål. Vigtigt: Der skal være betalt kontingent inden 28. februar 2013, og man skal have tilmeldt sig senest d. 9. marts 2013. Følg anvisningen i den tilsendte indkaldelse på alle punkter, ellers risikere I, at det er spild af tid. Hvis I ønsker, at blive repræsenteret via fuldmagt, så send en e-mail til os, så hjælpes vi ad med resten: [email protected] På nedenstående hjemmeside kan I finde en bred vifte af information om den sidste tids hændelser, sammen med dokumentation, pressemeddelelser, udtalelser, m.m. Tillige kan man se Søren Riis forslag til dagsorden, forslag til vedtægterne og forslag til mistillidsvotum: www.mentora.dk Vel mødt Frank Hjulmand
  • Undren fra ny bruger

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Som ny bruger her på PI har jeg brugt en del tid på at læse tidligere debatindlæg. Og her undrer jeg mig især over alt det skriveri der er omkring Foreningen Vestas Shareholders. Jeg troede PI handlede om folks syn på investeringer i aktier og ikke et sted til en for manges vedkommende ligegyldig polemik om, hvordan en forening skal drives. For at blive lidt klogere på sagen har jeg været inde og se foreningens hjemmeside. Og helt ærligt! Er der nogen der seriøst tror at man med sådan en forening, hvis indhold og fremtoning nærmest grænser til det pinlige, kan blive taget alvorligt. Jeg tvivler meget stærkt på, at hverken professionelle eller andre seriøse investorer for ikke at nævne Vestas selv, kan tage foreningen alvorligt. Udover på sin hjemmeside at bruge masser af plads på førnævnte polemik, nævnes ingen steder hvad formålet med foreningen er, og hvad den kan bidrage med. Læg dertil at der åbenbart slet ikke læses korrektur på, hvad der skrives (med mange sproglige fejl til følge), så har man opskriften på en forening, der ikke kan eller vil tages alvorligt. Så en stille opfordring herfra kære meddebattører! Lad os bruge sitet til at debatere investeringer i stedet for. Jeg tror det har fleres interesse! sent from iPhone
  • Undren fra ny bruger

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Som ny bruger her på PI har jeg brugt en del tid på at læse tidligere debatindlæg. Og her undrer jeg mig især over alt det skriveri der er omkring Foreningen Vestas Shareholders. Jeg troede PI handlede om folks syn på investeringer i aktier og ikke et sted til en for manges vedkommende ligegyldig polemik om, hvordan en forening skal drives. For at blive lidt klogere på sagen har jeg været inde og se foreningens hjemmeside. Og helt ærligt! Er der nogen der seriøst tror at man med sådan en forening, hvis indhold og fremtoning nærmest grænser til det pinlige, kan blive taget alvorligt. Jeg tvivler meget stærkt på, at hverken professionelle eller andre seriøse investorer for ikke at nævne Vestas selv, kan tage foreningen alvorligt. Udover på sin hjemmeside at bruge masser af plads på førnævnte polemik, nævnes ingen steder hvad formålet med foreningen er, og hvad den kan bidrage med. Læg dertil at der åbenbart slet ikke læses korrektur på, hvad der skrives (med mange sproglige fejl til følge), så har man opskriften på en forening, der ikke kan eller vil tages alvorligt. Så en stille opfordring herfra kære meddebattører! Lad os bruge sitet til at debatere investeringer i stedet for. Jeg tror det har fleres interesse! sent from iPhone
  • LEGO

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    Er der en her der er klogere end mig der kan fortælle hvorfor hulen et ikke børsnoteret firma som LEGO stiller op i medierne & TV med analytikere mfl. for at gennemgå og prale af deres regnskab? Det er efter min mening latterligt, omend Danmark kan være stolte af deres præstationer! MIF
  • DEN OFFENTLIGE SEKTOR SKAL PÅ SKRUMP

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    og den private og eksporterende sektor skal forkæles. Thorning-regeringen har den rette holdning til dette. Fogh havde fordel af at føre socialdemokratisk politik og nu fører Thorning blå politik - jeg tror hun vinder stemmer på det. Det er også nemmere for en socd. statsminister at gennemføre upopulære ændringer, der kan føre til at konkurrenceevnen forbedres.Financieringen skal komme fra nedskæringer over en bred kam- Danmark skal ikke længere være et ta-selv bord hvor man kan gå og hygge sig på kontanthjælp resten af sine dage. Der skal strammes op og kontrollen med offentlige snyltere skal strammes. Der er sket en tilstrømning af kloge hoveder fra udlandet - disse såkaldte kloge hoveder skal opmuntres til at starte nye virksomheder, så vi kan få nye virksomheder, der producerer varer, der kan sælges til udlandet.
  • SPPI regnskab ude

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Total GAAP revenue for 2012 was $267.7 million; pro forma revenue (including ex-US ZEVALIN and FOLOTYN for the entire year) was $302 million. GAAP Product revenues were up 41% and net income increased by 95% in 2012. The Company reported GAAP Diluted EPS of $1.46 and Non-GAAP Diluted EPS of $1.42 compared to last year GAAP EPS of $0.84 and non-GAAP of $1.31. FUSILEV unit volume was higher in the fourth quarter compared to the third quarter and end user sales trends are stable year-to-date. Significant cost synergies have been achieved in a short period following the Allos acquisition. FOLOTYN shows strong sales growth in the most recent quarter. The Company ended the year with a strong balance sheet with $143 million in cash, cash equivalents and investments after paying $133 million for the Allos acquisition, net of Allos' cash. The Company expects revenues and operating income to increase in 2013.
  • Protect profit vs. Let your profits run

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Discuss...! Selv synes jeg det er ret iøjnefaldende at to af de mantraer man oftest hører blandt investorer er hinandens komplette modsætninger. Aktiespecifikt kan jeg let komme i tanke om situationer hvor begge kan være korrekt (aldrig på samme tidspunkt dog), men overordnet set bør den ene strategi outperforme den anden. Selv tror jeg mest på Let your profits run, The trend is your friend eller what have you. Blandt ud fra tanken at der er en menneskelig tendens til at tage sejren når den er der (PP eller Protect ego måske?), hvilket i så fald ville indikere at salget ikke er sket på baggrund af analyse af værdien i casen, men udelukkende ud fra ens egen GAK - hvilket i mine øjne ikke giver mening, med mindre der er skattehensyn. Jo større tendensen er til at folk går ud for at beskytte deres profit, jo mere taler det for at man bør blive i casen (hvis man er langsigtet), da folk ikke er gået ud fordi de mener at værdien som sådan er forringet. Jeg kan forstå PP-tanken når man mener at risk/reward med kursstigningen er blevet uattraktivt eller at potentialet har udfoldet sig helt - i så fald er salg åbenlyst det rigtige. Men ofte læser man på aktiefora, at folk stadig mener at risk/reward er attraktivt, men at de sælger alene fordi at "PP kan aldrig være forkert".
  • Blekinge Offshore ? Nogen som ved hvem som skal levere ?

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    Christian_IAC
    Faldt lige over en måske gammel nyhed, med en ret stor vindmøllepark i Sverige: http://www.blekingeoffshore.se/ http://ing.dk/artikel/136493-enorm-havmoellepark-med-700-moeller-paa-vej-ud-for-blekinge#p515327 Cirka 700 møller og i alt 2.500 MW. Nogen som ved hvem som leverer møller ? Det kunne passe godt med 700 stk Siemens 3.6 MW, og Siemens har jo en ret god track record på offshoresiden pt.
  • SAS:MEGA STÆRK .

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Fantastisk stærk SAS Aktie,ikke mange der skal have smidt deres guldkorn. Forståligt nok den skal jo i kurs 20-30+ her i 2013.
  • OECD, nu med humor ;}

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    OECD-chefen Angel Gurria udtaler inden det store, vigtige og meget spændende G20-møde på lørdag, at " Man kan ikke beskylde Europa for at handle for hurtigt ". Han har jo humor, sagens alvor til trods. Hovedtemaet på dagsordenen i weekenden er Europas gældskrise blandt nationalstaterne. Det er lidt trist, når gælden er symptomet, mens årsagen er en fælles, håbløs valutakonstruktion. Euroen minder meget om M.C.Escher s geniale tegnetrekant: Den er en illusion, som dog på papiret ser troværdig ud. At gå efter gælden er at rette smed for bager. Den er ikke større end at den kan håndteres, lidt a la i programmet "LUKSUSFÆLDEN". Men at samle hele verdens største finansielle beslutningskræfter for at snakke gæld, giver ingen mening, hvis de ikke må nævne EUROens indbyggede selvdestruktive inerti. Det minder lidt om alkoholikeren, der havde læst i avisen, at alkohol skaber afhængighed og dræber. Han tog straks konsekvensen: Han holdt op med at læse aviser. EURO-dragen mangler et hoved, der kan bide, brænde, true eller tvinge uvorne lande på plads. Det får den aldrig, da det de samme nationalstater inderligt imod at afgive suverænitet til et ikke folkeligt valgt teknokrati. Jeg kan ikke garantere, at Grækenland er smidt ud af EUROen og gået konkurs inden udgangen af 2013. Men min tro på det er så stor, at jeg hellere - fremfor at investere i græsk statsgæld - ville yde byggelån til et afgansk koran-forbrændingsanlæg eller købe anparter i et israelsk/iransk joint venture om etablering af et svineslagteri i Mekka.
  • Norwegian flyver kursrekord hjem

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    F
    feb. 2013 Kl. 9:52 To pæne kurshop tidligere på ugen er ikke nok for aktionærerne i lavprisselskabet Norwegian, som ejerne her til formiddag belønner for et godt regnskab med at sende kursen op i uprøvede luftlag. Norwegian kunne her til morgen præsentere en trecifret millionfremgang, og det får flyaktien til at stige 2,7 pct. i handlen på børsen i Olso. Kursstigningen som reaktion på årsregnskabet sender aktien op i 190 norske kroner og giver en markedsværdi på 6,7 mia. norske kroner. Så meget har flyselskabet, der konkurrerer med SAS, ikke tidligere været værd i sit liv som børsnoteret. Aktien er blevet en tredjedel mere værd alene i år og hele 240 pct. mere værd siden 1. januar 2012. Regnskabet viste et overraskende plus ud for fjerde kvartal og gav et samlet overskud i 2012 på 456,6 mio. norske kr. mod 122,1 mio. norske kr. i 2011. http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/252036/norwegian_flyver_kursrekord_hjem.html http://www.norwegian.com/dk/om-norwegian/fakta/ http://www.oslobors.no/markedsaktivitet/stockOverview?newt__ticker=NAS [image: 64007_nas.png]
  • Gode udbytteaktier med upside og langsigtet potentiale

34
    0 Votes
    34 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Jeg synes det kunne være rigtig interessant at høre andres bud på interessante udbytteaktier. Jeg er selv meget interesseret og leder efter nogle stykker at sætte en sjat penge i eller have på min observationsliste. Kan opsummere først og sige at jeg på nuværende tidspunkt er inde i tre udbytteaktier: TDC, Metro og Fortum. Af andre udbytteaktier jeg synes ser interessante ud kan nævnes: Orkla: Norsk kongolmerat, store inden for nordisk distribution af fødevarer, direkte udbytteafkast omkring 5 % pt. Jeg vil MEGET gerne høre andre mening om denne Aktie specielt fordi EPS har været ret svingende og direkte negativ i nogle år. Dette er jo ikke optimalt for en god udbytteaktie men det skyldes nok deres opkøb og salg af virksomheder. Kapitalstrukturen er endvidere stærk og udbyttebetalingerne stabile. Hvad mener i?) CA Inc (Noteret i USA, stor IT koncern, arbejder med IT løsninger, primært B2B, kvartalvist udbytte på 25 US Cent per Aktie. Direkte afkast pt omkring 4-5 %, har stort set ingen gæld, kurs indre værdi omkring 2-2,5 og forward PE omkring 15-17. Fik øje på CA Inc fordi en god familieven er topleder for den europæiske division, og selskabet ser spændende ud) Duni (producerer og sælger bordbeklædning i form af stearinlys, servietter, krus og andet. Fornuftige regnskaber men de er meget eksponeret mod Europa/Centraleuropa, godt udbytteafkast) Securitas (svensk sikkerehdsselskab, dem kender de fleste nok) Daimler (producerer Mercedes, dem kender de fleste nok også) Axa (fransk forsikringsselskab, handles ret billigt i forhold til de europæiske konkurrenter selvom regnskabet ser fornuftigt ud. direkte udbytteafkast omkring 5 %, handles i Paris og det kan være et problem for mig som Nordnetkunde. Derfor køber jeg den nok ikke, altså pga. handelsomkostningerne i forhold til det investerede beløb) Håber nogle kan komme med gode inputs. Jeg er specielt interesseret i selskaber med god risikospredning, fx eksponering mod mange markeder og kontinenter i en defensiv branche. Jeg er også Nordnetkunde, så selskaberne skal helst handles i Norden, Tyskland eller USA, da Nordnet ikke har online adgang til fx UK. Men vil gerne høre en generel diskussion omkring gode udbytteaktier. Synes der ofte er snak omkring de meget risikofyldte investeringer herinde men hvad med de mere stabile og langsigtede?
  • Hvornår er nok, nok?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    HjulmandH
    Det er helt ufatteligt, hvad man skal stå model til, fra et menneske der har taget en hel forening som gidsel i et spil om magt og ære, blot fordi medlemmerne ønsker ytringsfrihed og demokrati. En forening, som vi tilmed har betalt kontingent til. Ikke nok med, at jeg pt. er nægtet medlemskab af foreningen, jeg skal sammen med Rudi Ovesen og Søren Riis, udstilles og stå model til løgne, krænkelser og skældsord. Da jeg i juli 2012, meldte mig ind i Foreningen Vestas Shareholders (FVS), blev jeg budt velkommen af både Søren Riis og Vagn Schou. Mit første indlæg på foreningens forum, handlede om de mangelfulde vedtægter, hvor jeg kom med en række forslag. Disse forslag blev taget godt imod og flere af dem blev skrevet direkte ind i de nuværende vedtægter. Jeg tillod mig at være forundret over, at man bare skrev vedtægterne om, uden en generalforsamling og rettede henvendelse til foreningen via e-mail, for at spørge ind til årsagen. Den fulde maildialog kan læses sidst i indlægget. Det var så første gang jeg blev kaldt Hooligan, Perfid og Kandestøber, og sat i forbindelse med PI. Det var på daværende tidspunkt usandt, idet jeg oprettede min profil på PI, en uge efter denne maildialog. (Siden har jeg været flittig og tilfreds bruger af PI, selv om I får lidt huk, undskyld) Ligeledes blev jeg beskyldt for at have "kostet mange timer for en dyr arbejdskraft, forårsaget af dig alene", fordi jeg spurgte ind til vedtægterne. Dette har vist sig at være usandt. Jeg indmeldte mig i FVS under navnet Frank Hjulmand, og tilknyttede min e-mailadresse, [email protected]. Efterfølgende betalte jeg kontingent fra min hustrus og min fælles budgetkonto, som er registreret i min hustrus navn. Min mailadresse var tilknyttet indbetalingen, som dikteret på FVS hjemmeside, altså [email protected]. Vagn Schou benægtede, at jeg havde meldt mig ind, for senere at påstå at medlemskabet var min kones. Begge påstande er usande. Der var ikke afholdt bestyrelsesmøder eller truffet beslutning om, at jeg ikke kunne være medlem af foreningen. Dermed er det konstateret, at Vagn handlede egenhændigt, da han benægtede mig medlemskab, på trods af, at jeg havde fulgt reglerne for optagelse. Er det ikke tyveri, når man påstår, at jeg ikke har indbetalt, og påstå at medlemskabet tilhører en person, som slet ikke har meldt sig ind i foreningen, nemlig min hustru? Den 29. december 2012 skrev Vagn i Forum: "Der har været meget turbulens, også, med hensyn til vedtægter, hvor såfremt jeg husker rigtigt, hr. Hjulmand truede med politianmeldelse i meget ophidsede mails til bestyrelsen og blev ekskluderet af foreningen af samme årsag". Løgne på løgne. Jeg har aldrig truet, slet ikke med politi, der er ingen ophidsede mails og ingen eksklusion. Bedøm selv, når I læser maildialogen. Den 4. februar 2013 valgte Vagn at offentliggøre private oplysninger om, hvordan jeg havde indbetalt kontingent og fra hvis konto. Oplysninger der ikke vedkommer offentligheden. Jeg har værnet om mit privatliv og end ikke offentliggjort mit fornavn på daværende tidspunkt. I samme indlæg, påstår Vagn at jeg har ført en omfattende agitation mod foreningen. Det er usandt. Jeg har siden da, ført en omfattende agitation mod Vagn og hans søn Torben Schou. Sidste episode, er Vagns prolog på forsiden af FVS hjemmeside, hvor han lyver fra start til slut.: Citat: Rudi har nu dannet et triumvirat med Søren Riis og en af de mest ihærdige platugler fra PI Frank Hjulmand, som meget tidligt blev nægtet medlemskab af foreningen, fordi han ført en lang og negativ debat med foreningen og Søren Riis. Frank Hjulmands kone meldte sig derefter ind i foreningen. Nu er de forbundsfæller! I en mail fra Søren Riis til Frank Hjulmand efterspørger Søren Riis mailadresser, som skulle være i Frank Hjulmands besiddelse med Cc til Rudi Ovesen. Der er ingen tvivl om, at det katastrofale forhold, at medlemmer mailadresser blev oplyst ved rundskrivelse, har animeret triumviratet til anstrengelser for at komme i besiddelse af disse adresser, hvilket Søren Riis og Frank Hjulmands mail dokumenterer. Citat slut. Løgne: Jeg er ikke nægtet medlemskab, fordi jeg har ført en lang og negativ debat, jeg er derimod blevet benægtet at have betalt kontingent, og derfor ikke er medlem. Og efterfølgende kom så nye variationer af løgnen. Søren Riis og jeg havde ikke en negativ debat, tværtimod. Debatten bestod af et indlæg fra os hver. Min hustru har aldrig meldt sig ind i foreningen. Privatlivets fred: Ud over ret private forhold om betalingsforhold og kontobrug, har Vagn har nu også offentliggjort mit fornavn. Vagn Schou, vælger at referere fra en privat maildialog mellem Søren Riis og mig. Vagn har krænket vores privatliv, ved at læse Søren Riis private e-mail i foreningsregi og tilmed offentliggjort passager fra dialogen. En maildialog der i øvrigt handler om, at samle dokumentation for Vagns krænkelse af medlemmernes privatliv, ved at offentliggøre samtlige medlemmers e-mailadresser. Hvornår er nok, nok? Hvor meget skal man finde sig i, før det får en personlig karakter? Hvornår er loven overtrådt? Nok for denne gang. Hjulmand MAILDIALOG: Den 15. august 2012 kl. 12:35 skrev Frank Hjulmand <[email protected]>: Hej bestyrelse, Jeg har lige været inde for at læse lidt på foreningens vedtægter. Til min overraskelse, kan jeg konstatere at vedtægterne er blevet ændret, formentligt den 3. august. Da jeg meldte mig ind, var det på baggrund af et andet sæt vedtægter, end det der i dag er offentliggjort på sitet?? Jeg kan se på forsiden, at foreningen er stiftet, ikke hvornår, men dog stiftet. Når foreningen er stiftet, må der være afholdt generalforsamling og vedtaget et sæt vedtægter. Hvornår er der afholdt stiftende generalforsamling? Hvad står der i de oprindelige vedtagne vedtægter? (For det kan ikke være det sæt vedtægter der fremgår af hjemmesiden.) Hvorfor er der ændret på vedtægterne? Med venlig hilsen Frank Hjulmand Hej Frank Jeg kan ikke se i vort register, at du har meldt dig ind i foreningen? Under hvilket navn? Send mig venligst disse oplysninger og vi vender tilbage. Mvh Vagn Hej Vagn, Jeg er meldt ind under mit eget navn og indbetalt mærket denne mailadresse. Indmeldt d. 2. august 2012. Med venlig hilsen Frank Hjulmand Hej Frank Jeg kan se, at du er indmeldt den 16. juli kl. 21,26, men dit medlemskab er blevet slettet på grund af manglende indbetaling. Nu kan jeg også se, at en person ved navn Henny Marie Hansen har indbetalt kr. 50,- den 15. august altså igår, men det er jo ikke dig! Såfremt du vil påstå, at denne indbetaling gælder dig, må du indmelde dig påny, bilagt beediget erklæring fra Henny Marie Hansen om, at den pågældende indbetaling gælder din person som betaling for et nyt medlemskab. Iøvrigt er jeg ikke sikker på at du kan blive medlem i ht. vore vedtægters § 4, men det må bestyrelsen træffe beslutning om. Bliver du accepteret som nyt medlem, er du velkommen til at stille spørgsmål omkring foreningens vedtægter, som du jo nu har god tid til at studere grundigt før du søger indmelding. Mvh. Vagn Hej Vagn, Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår, hvorfor du skriver sådan til mig. Du har helt ret i, at jeg har været tilmeldt fra 16. juli, og jeg mener at have indbetalt omkring den 2. august. Du har også ret i, at jeg har indbetalt via min kones konto, men det bør da ikke være et problem. Indbetalingen er mærket [email protected] og det er da dokumentation nok. Det skiver I jo selv. Jeg ved ikke hvad der er årsagen til at de først lander på jeres konto den 15. august, men det er for så vidt også ligegyldigt, bare de er gået ind. I går kunne jeg logge ind, så helt smidt ud, er jeg da ikke. Har ikke prøvet i dag. Med hensyn til § 4: Jeg går ud fra, at du her tænker på mit indlæg i debat der hedder Ærligt talt. Jeg blev faktisk lidt ærgerlig over at Chano, Jens G. osv. kom ind over, for det ødelagde budskabet. Så jeg vil gerne forklarer mig: Jeg syntes ikke, man kan tillade sig at behandle Jens G, som Nick, Chano, Niels og Kurt gør, sidst i tråden En gang til for Prins Knud. Jeg syntes heller ikke, du skal bevæger dig ned på et niveau, hvor du laver et indlæg med det navn. Et er at du følte, at det var nødvendigt, noget andet er at gøre det. Der er jo temmelig vigtige personer der læser dine indslag og vurderer bestyrelsen ud fra dem. Så du og bestyrelsen skal holde jer for gode til det plan. Jeg er faktisk ikke kværulant. Det gider jeg ganske enkelt ikke beskæftige mig med. Men VS er en vigtigt forening, der kan blive meget stor, og for mig er det vigtigt at den fremstår som professionel og troværdig. Dette fordi vi skal have tilslutning fra pensionsselskaberne før det rigtig batter. At fremstå professionelt og troværdigt, gælder både bestyrelse og medlemmer der skriver. Da jeg læste overskriften En gang til for prins Knud, og læste indholdet, da mente jeg at både du, Jens G og de andre var gået for langt. Vagn, jeg har skrevet to indlæg. Det første om foreningens formål. Langt de fleste ønsker jeg havde, er allerede ændret og det er da fedt. Det andet indlæg handler om at få løfter niveauet for dialogen i debat. (et ønske du selv har. Jeg beder bare om, at også du hæver niveauet). Hvis du undlader at læse andet end mit første indslag i tråden Ærligt talt, så tror jeg heller ikke du eller bestyrelsen er uenig overhovedet, og derfor kan jeg ikke helt forstå hvorfor du skriver sådan til mig. Hvad andre skriver efterfølgende, kan jeg ikke hæfte for. Det vigtigste er nok, at du ikke skal tage det personligt. Det er meget bevidst at jeg ikke nævner navne, netop fordi det ikke er personligt, i hvert fald ikke for mig. Men når det er skrevet, så kan jeg sørme godt forstå dine frustrationer, for du har mange gange forklaret dig om medlemstal m.m., men jeg har ikke deltaget i den debat overhovedet. Jeg er hverken din eller foreningens modstander, tværtimod. Hvis du læser det jeg skrive som venligt og ikke fjendtligt, så vil du opdage det. Til sidst vil jeg lige skrive, at den mail du skriver her, ikke er at viske tavlen ren, som du skriver sidst i tråden. Og hvis jeg skal være lidt en pedant, så er det faktisk at bære nag. Jeg syntes ikke, jeg har gjort noget galt, i min dialog med foreningen. Jeg har meldt mig ind og betalt. Hvis I fortsat ikke ønsker at jeg er medlem, så må det være sådan, men ærligt talt skal vi ikke bare komme videre? Lad mig høre. Mange hilsner Frank Hjulmand Ovenstående mail får jeg to svar på. SVAR 1: Hej Frank Jeg forstår ikke hvorfor du, med din holdning, vil være medlem af denne forening? Her er kun plads til medlemmer der saamarbejder for det foreningen står for! Destruktive personer for foreningen og ødelæggende for de som friviligt lægger et stort arbejde dem er der ikke plads til! Men du kan jo skifte kurs? Mvh Vagn Hej igen Vagn, Jeg vil alligevel gerne svare på din kommentar herunder, som et sidste forsøg. Min holdning kender du slet ikke, for det er meget lidt af det jeg skriver, som du referere rigtigt fra. Faktisk har jeg intet imod foreningen, heller intet imod dig og de holdninger du har. Jeg har noget imod den måde du giver udtryk for dine og foreningens holdninger. Du skriver et fornærmende og til tider et uforskammet sprog. Det vil hverken jeg eller mange andre finde sig i. Jeg har flere gange prøvet at få dig til at forstå, at hvis du skal repræsenterer mig, så skal det være i et sprog som ikke er direkte pinligt at læse. Det plan du sprogligt bevæger dig på, er ikke værdigt for foreningen. Jeg optræder ikke destruktivt over for foreningen, men jeg må beklage og skrive, at din skriveadfærd og dit sprog er destruktivt for foreningen. Du er ganske enkelt nød til at se indad, for din adfærd bliver ikke bedre af, at du kritisere min. Du ligger helt sikkert rigtig meget arbejde i foreningen, og respekt for det, men du har ikke sproget i din magt, og slet ikke temperamentet, til at være offentlig repræsentant. Og din censur på debat er katastrofal dårlig. Ikke at der ikke skal være justits, men det skal være sobert og retfærdigt. Der har du tabt al respekt, hos rigtig mange medlemmer og ikke-medlemmer. Sidst men ikke mindst, din fuldstændigt misforstået tolkning af det jeg skriver, både i mail og på debat. Det fortæller mig, at du enten ikke vil eller ikke kan forstå det der skrives. Jeg har desværre flere gange bemærket, at du har misforstået de budskaber der skrives til dig på debat, så det er ikke kun mit skrivesprog du misser. Måske er det travlhed, stress e.l., men det opfattes som ligegyldighed og overfladisk uinteresse, når du bliver tilskrevet i øst og svarer i vest. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det er mit eller dit skrivesprog der er årsag til al balladen, så syntes jeg du skal rette henvendelse til Karin Sloth, og spørge. I modsætning til andre, beder jeg ikke dig om at forlade foreningen, for det gør jeg. Vores ender skulle ikke mødes, og sådan er det bare. Hvis du mod forventning er enig, så kan dialogen fortsætte, ellers må det blive, som jeg skrev i går. Held og lykke med foreningen, for den er stadig vigtig. Med venlig hilsen Frank Hjulmand Kære Frank Mit sprog mener jeg er meget klart og aldrig fornærmende, hverken mod dig eller andre i debatten, men når der bliver sagt usandheder og injurier i et sprog som ligger 500 % over mit i grovhed, så er det klart at tonen skærpes. Mit sprogbrug er son det er, og vil vedblive at være saglig og ikke subjektiv. Jeg ved ikke om du så Anders Nielsen indlæg i Forum? Dette indlæg indbefattede i høj grad dig. Når du fastholder dine attituder ser jeg ingen grund til at du skal være i foreningen! Dan en selv så får du det som du ønsker, og lad os værfe i fred for fremtiden. Held og lykke Vagn SVAR 2: Hej Frank Nu er det jo helt nye toner der fremkommer fra dig, og det glæder mig. Der er intet personligt i mine handlinger overhovedet! Det gælder om at beskytte foreningen, som jeg og andre har brugt så megen tid på. Vi har nu lagt en stram linie for at beskytte os mod "Hooligans" importeret fra PI, og der må simpelthen sættes en stopper for at debatten om vor forening drejer sig om nedgøring af min person, og ikke det store arbejde der skal løses for at nå vor målsætning. Du må forstå, at såfremt du nærer de følelser for foreningen som du hævder i din mail, så må du også vise det i praksis. På grund af dine spørgsmålstegn omkring vedtægter, så har det bevirket at der er engageret flere personer i denne sag, herunder en jurist som har gennemgået lovligheden i det vi har foretaget os, og kommet til samme konklusion som også lå til grund før vi foretog ændringer, iøvrigt efter ønske fra flere medlemmer. Det har kostet mange timer for en dyr arbejdskraft, forårsaget af dig alene. Det er sådanne praktiske ting som "Hooligans" forårsager når de kommer med helt urimelige krav, og når disse ikke kan opfyldes, går over i personlige og helt ubegrundede perfide angreb. Som en mere eller mindre offentlig person, må man finde sig i lidt mere end andre. For mit vedkommende langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt er bægeret fuldt og der fremsætte udtalelser som helt dækker situationen selv om det havde været klogere at tie. Vi ønsker på ingen måde at straffe nogen, og såfremt du har forstået og accepteret at optræde loyalt over for foreningen og de personer, som frivilligt bruger oceaner af tid på denne, har vi intet imod dig som medlem af foreningen, men rent praktisk er du iøjeblikket ikke medlem af foreningen. Vi stiller sagen i bero, og vil iagtage din ageren fremover, som jeg håber vil leve op til de gode indslag i din mail. Mvh Vagn Hej Vagn, Nej, det er ikke nye toner. Jeg siger præcis det sammen nu, som før. Nu har du så slettet begge mine indlæg, så jeg kan ikke bede dig læse efter, men det eneste der er ændret, er din forhåndsholdning til tekstens indhold. Når du på forhånd er godt gal i skralden, så kan ingen give kritik, heller ikke jeg, selv om den er konstruktiv og veldokumenteret. At jeg skriver, samtidig med de mindre pæne dialoger andre steder, kan jeg ikke bebrejdes, men gør dog din reaktion lidt mere forståelig. Jeg har brugt en del tid på at læse op på dialogerne på EI og PI. Jeg har tilmed oprettet en profil på EI i dag, men har stadig ingen profil på PI. Jeg har ikke brugt de medier før, da niveauet ikke er højt nok. Jeg kan læse, at det mener du heller ikke. Stram linje er fint, men det er ikke ok at du placere mig i kategorien Hooligans og slet ikke fra PI. Den påstand har du ganske enkelt ikke belæg for, og er usand. Jeg nærer ingen følelser for VS, overhovedet. Som jeg skriver, finder jeg foreningen vigtigt, men om det er denne eller en anden tilsvarende, betyder intet. Målet er derimod rigtig vigtigt, foreningen er jo bare midlet. Men derfor det er stadig vigtigt, at den fremstår som professionel og troværdig, ellers når foreningen ikke målet. Hvis det er min mail til dig vedr. vedtægter, der sætter noget i gang hos jer, så må du godt nok have dårlig samvittighed. Der er intet i min mail der trigger en revisorgennemgang af vedtægterne eller jeres gøren og laden. Hvis du mener, jeg er hooligan og er perfid, fordi jeg spørger til vedtægterne i en mail, så er du igen gået for langt. Hvis jeg ønskede at optræde som hooligan, så havde jeg spurgt til vedtægterne ude på debat eller i de to andre smudsmedier. Der ville jeg så spørge til lovligheden af, at ændre vedtægter uden om generalforsamlingen, og tilmed ville jeg kører godt rundt i det. Muligvis er det lovligt, det ved jeg ikke, men I ville miste endnu flere medlemmer. Men Vagn, det gjorde jeg ikke. Jeg valgte helt fredeligt, at spørge via mail, fordi jeg ikke kender reglerne for lovligheden af, at ændre i vedtægterne uden om generalforsamlingen. Ændringen som jeg selv har foreslået i mit første, men nu slettet, indlæg, og tilmed ændringer som jeg billigere. Du skriver til sidst, at du ikke ønsker at straffe nogen, og så gør du det alligevel?? Rent faktisk har jeg betalt kontingent og er derfor medlem. Ved at du skal iagttage min ageren fremover, betyder at jeg er medlem på dine betingelser, og ikke foreningens? Ærligt talt Vagn, nej tak. Jeg er en stor dreng og behøver ikke overvågning. Jeg har gjort mig den ulejlighed, at læse op på de links der er lagt ud om din person. Jeg havde håbet på, at du kunne overbevises om, at du ikke altid har ret og andre også har en viden. Men det kan ikke lade sig gøre, uanset om jeg skriver pænt eller andre skriver meget ubehageligt til dig. Alt preller af. Beklager, men så lever du ganske enkelt ikke op til de menneskelige kompetencer, jeg forventer af et bestyrelsesmedlem. Det kan godt være du er stifter og en stor dreng, der heller ikke behøver overvågning, men du er til stor skade for foreningen. Men når du ikke kan forstå, at din offentlige optræden skader, så må jeg forlade foreningen. Dog vil jeg følge et af dine råd. Jeg vil søge til en anden, tilsvarende forening, hvis den findes. Bemærk venligst, at denne dialog er holdt på mail, mellem os. Jeg har stor foragt for personlige diskussioner i det offentlige rum, men det betyder ikke, at jeg ikke evner det. Respekter mit ønske om, at holde denne dialog som privat, og jeg vil gøre det samme. Synd at vores ender ikke kunne mødes, men jeg ønsker foreningen god vind, fremover. Den er stadig vigtig. Med venlig hilsen Frank Hjulmand (Selv om det fremgår af denne dialog, at jeg udmeldte mig, så har jeg senere en dialog med Vagn, hvor han skriver at jeg igen/stadig/måske var medlem, under forudsæt af at jeg fulgte hans regler).
  • Skat-afgift på handel med værdipapir

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Det bedste politiske initiativ jeg har set længe til at samfundet får udbytte fra spekulanters , headgefondes og shorts store arbejdsindsat ved værdipapir handel. Merkel opfordrer verden til at indføre betaling på 0,1% pr. Aktie til samfundet. Det er en enestående vej som gør at spekulanter bliver med ansvarlige i samfundets udvikling. Spekulanter(virksomheden) skal som alle andre skattepligtige betale til samfundet for det arbejde de dagligt foretager. Det skal nok komme til at give storpolitiske dønningen. http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/252105/merkel_vil_kaempe_for_finansskat_i_g20.html
  • Vestas vs. Siemens

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    Spørgsmål til de tekniske genier vedr. vindmøller. Spørgsmålet er om Siemens virkelig er så gode til Off-shore end Vestas er når vi ser bort fra deres vindmøller har større MW? Jeg har i længere tid holdt øje med en "lille" Siemens Off-shore windmøllepark placeret tæt på land. 15 % af møllerne har i en periode på 2-3 mdr. stået stille. Jeg har d.d. set de alle igen kører men så en ikke var drejet ind i vinden (stod vel skråt på 35 grader og løb derfor næsten ikke rundt - meget langsomt.) Spørgsmålet er om Siemens har problemer med deres Off-shore møller siden det tilsyneladende tog 2-3 mdr. at få 15 % af parkens møller til at snurre igen? Spørgsmål 2. Har Siemens virkelig ikke software indbygget der selv drejer møllen ind i vinden? Der tabes jo strøm på dette, at den står sidelæns eller er det mon bevidst fordi den fortsat er i stykker? Jeg tror ikke på parken havde behov for at køre på mindre blus så meget blæste det heller ikke. Forventer nogle gode svar også om de samme ting gør sig gældende med Vestas vindmøller? Jeg ved jo Vestas benytter sig af et SCADA system der overvåger møllerne men et eller andet sted bør møllen jo selv kun finjustere sig så den står direkte i vinden? eller hur? MIF
  • G20 Statement fra Bloomberg

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    pete44.5P
    G-20 Takes Harder Line on Currencies By Stepan Kravchenko, Rainer Buergin & Jeff Black - Feb 16, 2013 7:00 PM GMT-0100 Facebook Share LinkedIn Google +1 18 COMMENTS Print QUEUE Q Group of 20 finance chiefs sharpened their stance against governments trying to influence exchange rates as they sought to tame speculation of a global currency war without singling out Japan for criticism. Two days of talks between G-20 finance ministers and central bankers ended in Moscow yesterday with a pledge not to "target our exchange rates for competitive purposes," according to a statement. That's stronger than their position three months ago and leaves Japanese officials under pressure to stop publicly giving guidance on their currency's Value. Enlarge image Bundesbank President Jens Weidmann stated that "Politically-motivated devaluations can't sustainably improve competitiveness." Photographer: Peter Foley/Bloomberg With the yen near its lowest level against the dollar since 2010, policy makers are attempting to soothe concern that some countries are trying to weaken exchange rates to spur growth through exports. The risk is a 1930s-style spiral of devaluations and protectionism if other countries retaliate to safeguard their own economies. "Politically-motivated devaluations can't sustainably improve competitiveness; they don't solve structural problems and they set off reactions," Bundesbank President Jens Weidmann said yesterday. "The clear language in the communiqué underlines this unity and will allow the debate in the future to take place with a less excited tone." The new commitment is probably aimed at telling the Japanese that while they can stimulate their economy, they shouldn't point to specific yen levels as desirable, said Chris Turner, head of foreign-exchange strategy at ING Groep NV in London. While the currency may initially climb this week, it will soon resume its slide toward 100 per dollar from 93.50 as the Bank of Japan keeps easing policy, he said. 'Talking' Policies "It makes it harder for the Japanese to talk down the yen, but they will let their policies do the talking," said Turner. Japan has faced suspicion it's trying to depreciate its currency, which lost about 7 percent this year as Prime Minister Shinzo Abe, who took office in December, campaigns for looser monetary policy to end 15 years of deflation. Japanese officials in Moscow denied driving down their currency, arguing its fall was a byproduct -- not a focus -- of their effort to revive the world's third-largest economy. "The Bank of Japan's measures have been and will remain targeted at achieving a robust economy through stable prices," Bank of Japan Governor Masaaki Shirakawa said yesterday. The G-20 statement is "absolutely in the same spirit as our monetary policy," he said. Finance Minister Taro Aso said a stronger Japan would "have a positive impact on the global economy." 'No Censure' That stance won support in Moscow. "There was no censure of the Japanese attitude, which was considered a policy to develop its economy and not to intentionally devalue," said Brazilian Finance Minister Guido Mantega, who popularized the term "currency war" in 2010. "Talk of currency wars is overblown," said International Monetary Fund Managing Director Christine Lagarde. "People did talk about their currency worries." The Japanese defense echoes comments by U.S central bankers, who have run into criticism from emerging market officials such as Mantega for embracing stimulus, which has then undermined the dollar and strengthened other currencies. In a nod to such complaints, the G-20 members agreed to monitor and minimize any "negative spillovers" and said that monetary policy should always be aimed at domestic needs, according to the statement. 'Pay Attention' Developed nations should "pay attention to the effects their monetary policies have on external markets," Chinese Vice Finance Minister Zhu Guangyao told the state-run Xinhua news service from Moscow. Federal Reserve Chairman Ben S. Bernanke said Feb. 15 in Moscow that the U.S. has deployed "domestic policy tools to advance domestic objectives," adding that bolstering the U.S. economy will support world growth. Unlike their American counterparts, Japanese officials including Abe have commented publicly on their exchange rate's level, fanning speculation that they welcome its fall and that the yen's weakness plays a part in their recovery strategy. Japanese ruling-party lawmaker Kozo Yamamoto, who is close to Abe, said in a Feb. 14 interview it would be "appropriate" for the yen to trade at about 95-100 to the dollar. Deputy Economy Minister Yasutoshi Nishimura said on Jan. 24 that it wouldn't be a problem if the yen reached 100. U.S. Treasury Undersecretary Lael Brainard used a speech in Moscow to criticize "loose talk about currencies." Profit Shifting The G-20 also pledged to work together to curb multinational companies' leeway to shift profits to low-tax countries, endorsing an initiative spearheaded by the U.K, France and Germany. "We are determined to develop measures to address base erosion and profit shifting, take necessary collective actions and look forward to the comprehensive action plan" the Organization for Economic Cooperation and Development will present in July, the G-20 said. The Moscow meeting finished after a week of volatility in financial markets that started when the Group of Seven rich nations said on Feb. 12 that its members won't use policies to "target exchange rates" and would focus on domestic needs. Confusion then broke out as G-7 officials bickered over whether their first joint comment on currencies since 2011 implied irritation with Japan. 'More Rapidly' The yen fell on Feb. 15 for the first time in four days as early drafts of the G-20 statement failed to echo the G-7's vow. Part of the pledge was added following all-night talks in the Russian capital as the club of the largest developed and emerging economies also reiterated they will move "more rapidly" toward market-determined exchange rates and "refrain from competitive devaluation." The G-20 also said that while the risks to the world economy have receded, its growth remains too weak and unemployment is too high in many countries. That requires more work to create a stronger monetary and economic union in the Euro area, resolve uncertainties surrounding the budgets of the U.S. and Japan and boost domestic demand in economies with large trade surpluses. Advanced nations accepted the U.S.'s position by not setting new fiscal targets to replace those they agreed on in 2010 and which many of them are on course to miss. They pledged instead to develop "credible medium-term fiscal strategies." Japanese officials aren't alone in accepting a cheaper currency as good for growth. Bank of England policy maker Martin Weale said in a speech yesterday that although U.K. central bankers don't "target the exchange rate," there is reason to tolerate any inflation resulting from the pound's six-year decline. Not all G-20 policy makers want a weaker currency. Weidmann said in a Feb. 13 interview that "the exchange rate of the Euro is broadly in line with fundamentals" and "you cannot really say that the Euro is seriously overvalued." To contact the reporters on this story: Stepan Kravchenko in Moscow at [email protected]; Rainer Buergin in Moscow at [email protected]; Jeff Black in Moscow at [email protected] To contact the editor responsible for this story: Balazs Penz at [email protected] More News: Economy · Asia · China · Eastern Europe · Europe · Germany · Italy · Japan · Middle East · U.K. & Ireland · U.S. · Currencies Facebook Share LinkedIn Google +1 18 COMMENTS
  • SAS :Køberne er i overtal.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvis man interesserer sig lidt for SAS, så er TA værd at kigge på. Aktien viser et klart købssignal. Momentum,viser klart køb der er bekræftet to gange. Bollinger viser, at køberne er i overtal. SAS ER EN Tribbler i 2013. Kurstarget ultimo 2013:Kurs 30-40
  • Nybygningsaftale endelig på plads i DFDS

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    feb. 2013 Kl. 10:14 De forhandlinger DFDS og det tyske skibsværft P+S Werften genoptog i januar omkring byggeri af to ro-ro-fragtskibe er endt sucessfuldt. Betignelser er opfyldt, oplyser DFDS. "Nybygningerne indgår i DFDS' samarbejde med det danske forsvar, og siden 2006 også med det tyske forsvar, om levering af skibskapacitet til forsvarets transportopgaver (ARK-projektet). Samarbejdet er baseret på charteraftaler, som omfatter perioden 2013-2021," oplyser DFDS. Levering af det første skib ventes i fjerde kvartal i år efterfulgt af det andet skib i første kvartal næste år. "Prisen for de to nybygninger er som tidligere omtalt 84 mio. Euro (626 mio. kr.). Der er planlagt en yderligere investering på 6 mio. Euro (45 mio. kr.) i specialudstyr," oplyser DFDS. De samlede planlagte investeringer fordeles med 75 mio. Euro i år og 15 mio. Euro næste år. http://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/252041/nybygningsaftale_endelig_paa_plads_i_dfds.html http://www.dfdsgroup.com/ [image: 64010_dfds1.png]