Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Olie-analyse

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så kom jeg hjem til DK igen efter nogle dage i Berlin. Det skal fejres med en ny analyse af markedet. Jeg har ikke set det store på nyheder og balancen i markedet i de sidste par dage, så dagens analyse kommer næsten udelukkende til at bygge på TA. Hvis man ser på grafen for WTI, kan det virke som om at det hele bare farer op og ned. Det gør det sådan set også, men det var forventet. Jeg skrev inden jeg tog til Berlin at en tur ned under $50 igen, ikke ville overraskende. Det var først skidt hvis vi kom ned til de $47. Vi kom under $50, men ikke under $47, og dermed er alt gået efter planen. Igen kom der inventories tal ud højere end forventet, men var det overraskende, nej egentlig ikke. Markedet reagerede en lille smule negativt på det, men ikke meget. I sig selv er rapporten altså negativt, men det er ikke længere en overraskelse, og derfor reagerer markedet altså ikke så negativt, som nogle forventede. Rent teknisk er WTI lige nu rigtig pæn. Vi fik et skud op for et stykke tid siden og mange købere kom til. Det sidste stykke tid har vi bare konsolideret frem og tilbage. Det er lige efter bogen. Efter et skud op, vil markedet tage sig en puster. Folk er stadig ivrige efter at købe, men samtidig tør de heller ikke holde for lang tid, og tager derfor hurtigere og hurtigere profit. Ikke alle er sikre på vi har ramt bunden, og dette skaber en trekantsformation. Denne trekant vil på et tidspunkt blive brudt, og det vil efter min overbevisning formentligt komme til at blive et positivt brud. Der er lige nu modstand på $52.70-$53.30, som det største område. Her vil vi formentligt se et fald ned til $49.15-$48.60, hvor køberne igen vil tage over og vi vil ryge lidt op igen. Bryder vi over vores trendlinje fra toppen, så er der god mulighed for en stigning op over de $60. Bryder vi under vores bundlinje i trekanten, så vil jeg forvente at dette vil fejle igen omkring $47.75 eller $46.80, og dermed ryge opad igen. Vi vil formentligt begynde at se noget lavere volumen i morgen, da der snart er rollover på kontrakterne. Dvs. der vil være 50% der handler kontrakten for denne måned og 50% er gået over til den nye kontrakt. Det kan godt give lidt misvisende handler. Men det må vi vente med at se til i morgen, når markedet går i gang. Anders [image: 71496_Skaermbillede_2015_02_12_kl._17.15.17.png]
  • Skal olien op eller ned?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Jeg har ikke noget svar på dette, men heldigvis er der andre "eksperter" som ved bedre. Citigroup siger USD 20, andre siger USD 200. Jeg er virkelig glad for vi har eksperter på området som kan guide os andre. Hvad gør vi andre så? Enten tror vi på den ene, eller vi holder med den anden. Hvem siger investering er svært? MEN hvem bestemmer egentligt hvad kursen skal være? Jo det er egentligt meget nemt, for det gør vi. Ikke dig og mig, men andre med væsentligt større midler, og derfor gælder det om at løbe efter dem. Ikke at de altid har ret, men de har det ofte. Hvad gør den smarte? Personligt gik jeg "all in" i OKE og REN, sidste uge (Gas og olie) grundet teknikken. Jeg forstår mig ikke på de geopolitiske disponeringer eller på makroøkonomiske forhold, så det er lidt nemmere at kigge på graferne, og løbe i hælende på de andre. En af verdens største kapitalforvaltere, BlackRock, har næsten fordoblet deres investeringer i olierelaterede virksomheder, og mener selv at olieprisen nu har bundet. De er enige med mig, eller så er det mig der er enige med dem. Vurder selv, men jeg tror tiden for olierelaterede investeringer er helt rigtig nu. Held og lykke. http://seekingalpha.com/article/2899546-blackrock-hints-big-oil-has-bottomed
  • Branchekonsolidering og pengemaskiner.

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hostingbranchen er en branche, som mange ved er karrakteriseret af høje fast omkostninger og for de større virksomheder en ren pengemaskine, fordi de har opnået den kritiske masse. Hvad mange ikke ved er, at der findes en Aktie noteret på First North der hedder "Athena It group", som gør sig indenfor et lukrativt segment indenfor Hosting, som indtil videre har resulteret i stærke regnskabstal (bruttomargin: 90%; Ebitdamargin: 20-30%. Potentialet er i årets løb blevet bekræftiget gennem ny kapacitet og investorer iform af tidligere Dk Microsoft direktør Jørgen Bardenfleth, Årets Business Angel Stig Hølledig samt Jesper Aggerholm, stifter og ejer af Dandomain. Dette har allerede resulteret i et opkøb af "Secure Network"*, som pga. den lille størrelse kan have fordel af at blive overtaget. Dette er bare begyndelsen og i takt med, at forretningen udbygges ved opkøb og ved organisk vækst iform af mersalg og nye kunder vil det underliggende resultat vise kraftig fremgang fra et allerede stærkt niveau. Kritikpunktet er den lave omsætning i aktien. Det er stort set kun insidere der har købt aktien fra kurs 24-27, hvorfor frit flow er relativt begrænset. Aktien er steget meget men efter min mening ingenting sammenlignet med andre hosting selskaber, hvor +10 doblinger er set mange steder. Aktien er iøvrigt billig ifølge ledelsen selv som i 2013, har købt egne aktier. Derudover har andre aktører også kontaktet Athena omkring konsolidering, hvilket fremgår af flere rapporter og interviews. Jeg mener dog, at ved nuværende nøgletal er Athena It aktien ekstremt undervurderet og en oplagt opkøbskanididat for f.eks. TDC omend jeg hellere ser selskabet udvikle sig i eget regi. (Jeg ejer aktier i Athena It group langsigtet) http://www.athena.dk/topmenu/investor/first-north-meddelelser/first-north-meddelelse-nr-123-2013-indgaaelse-af-aktieoverdragelsesaftale/
  • Dan danske krone

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Alle ved at der er pres på kronen p.t. og der politisk ikke løftes en finger hvorfor Nationalbanken ( Rhode ) står alene om at forsvare en fastkurspolitik som er fastlagt 30 år tilbage. Selv ECB løfter ikke et øjebryn og har udtalt at der ingen støtte findes her - vi er ikke Euro medlem , så holdningen er vel forståelig. Jeg tror at Nationalbanken må opskrive Dkr med mindst 10%, men det er jo kun et gæt. Det der undre mig er at der på denne site ikke har været indlæg desangående; ens portefølje kan jo ændres fra dag til dag hvis man er investor i aktier udenfor Danmark. Personligt er der uden risiko små 500 kkr + uden jeg rør en finger.
  • FLS - og regnskabet

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    FLS - Teknisk Analyse og regnskabet. I dag kommer FLS med regnskab. Aktien har de sidste par måneder steget pænt og ligger nu ved en meget vigtig teknisk modstand. Men hvad der ved første øjekast kan se positivt ud, ser ved en nærmere teknisk analyse, ud som om FLS er parat til at bryde ned gennem et bear-flag. TA: FLS har igennem de sidste par år lavet et større klassisk bear-flag (negativ teknisk formation). Det brød aktien ned igennem for ca. 5 måneder siden. Kursen faldt hurtigt til ca. 245 kr. Siden er kursen steget til de nu ca. 300. På grafen kan du se den lange nedadgående modstandslinje(r). Disse skal bryde i min optik, før vi kan sige at FLS er ude af den negative tekniske formation, som aktien befinder sig i. Et nyt bear-flag er nemlig lavet, og bryder aktien ned gennem de ca. 285 og dernæst de 275, så er mit target på dette nye bear flag ca. 220 kr. På lang sigt er der flere ab=cd formationer, alle disse har et target ved ca. 190-225. Dette sammenholdt med den store short-position der er i FLS, tyder på, at også de store professionelle "spiller" på at aktien nu skal ned. Bryder aktien i dag - på regnskabet - de 310-305 kr. så vil jeg vurdere, at aktien skal op herfra og at nedturen som jeg har beskrevet som det mest sandsynlige scenarie er aflyst. Brydes de 2285-275 derimod, så kommer mit target på nedsiden i spil. Disclamer: Jeg ligger selv med en lille short-position i FLS. OG husk nu stop loss og at short positioner er forbundet med mere risiko end normale aktieinvesteringer. PS. Jeg kommenterer også FLS regnskabet på BØRSEN PLAY i dag kl. ca. 16.30 [image: 71479_fls_2.png]
  • Aktie SHW

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Er der nogen der kan hjælpe med denne interessante aktie, den er bare gået op i en olie nedgangs tid. SHW - kan den blive ved med at stige i dette tempo - er der support for dette ? http://www.stockta.com/cgi-bin/analysis.pl?symb=SHW&cobrand=&mode=stock
  • SDRL seadrill nedskriver deres orderbeholdning

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Den har været nede med 12-13% i Oslo. Det er egentlig ventet. Ser det som en overreaktion og et godt tilbud.
  • Nestlé opdaterer deres 70 årige gamle brand NIDO med BioGaia

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    I
    http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/
  • Fred i Ukraine godt for lakseaktierne

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Vår første reaksjon til en våpenhvile mellom Russland og Ukraina er at det vil være positivt for laksen. Husk at Ukraina importerte 19.000 tonn laks (1,5% av Norges produksjon) før konflikten, og det var det 12. største marked for laks i 2013. Eksporten til Ukraina var ned 40% i 2014 og er ned en nye 60% så langt i 2015″, skriver Carnegie-analytiker Marius Gaard i en rapport onsdag". http://www.ilaks.no/kjoper-marine-harvest-pa-vapenhvile-i-ukraina/
  • Den lille pige græder

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg lukker for i dag. Ingen grund til at kigge. Ha det godt.
  • SDRL.OL under 100

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Så Helge. Hvad gør du nu?. Jeg har heldigvis købt mine i US, så jeg bruger 10 dollars som holdepunkt og satser på 20-60 dollars. Goldman siger at rig counts means diddly. Jeg er ikke enig med dem, de små lokale pumper betyder ikke så meget men det er en del af det samlede billeder hvor de i større selskaber skærer 20-40% af deres cap. investments og hvor de fyrer tusinder. Halliburton smider 8000 ansatte læste jeg i går. Det støtter ikke deres olieproduktion, men Goldman mener sikkert også det betyder diddly.
  • Lidt tanker om psykologien i Vestas

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg skal love for at det er en interessant dag på Børsen i dag. Som jeg skrev forleden, så valgte jeg at gå ud af Vestas for et par dage siden. Det var ikke fordi, jeg på nogen måde vidste, hvad markedet ville bringe. Men jeg satte mig ned og talte, hvor mange positive artikler jeg kunne finde på nettet om Vestas samt hvor mange dårlige. På 3 dage blev stilling 32:0 til positiv-siden. Så mine overvejelser gik på, at der var langt større potentiale for en skuffelse end for en positiv overraskelse. Dette kombineret med mine markedsanalyser antydede et sælger-pres, så valgte jeg at tage en gevinst på ca. 10% på ca. 1½ uge. Det skal også siges, at i dag kl. ca. 9.40 tog en hurtig position i Vestas omkring 274, da jeg forventede et hurtigt bounce. Men da den brød ned gennem 271 hurtigt vurderede jeg præmissen som værende væk, og skyndte mig ud af handlen igen med et minimalt tab. Markedet er generelt surt disse dage, og som jeg sagde i videoen, så vurderede jeg også DAX som værende bearish. Derfor har jeg bl.a. i dag brugt lidt tid på at daytrade DAX med super god succes. Indekset har leveret det ene høj-sandsynligheds-setup efter det andet. Så alt i alt en dejlig dag at være helt ude af markedet og være short i DAX. ps. Det skal lige siges at jeg har dokumenteret mine handler løbende på min FB-profil. Så det er ikke rent bagklogskab Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Valg af platform/broker - Infront andre??

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg håber at nogen kan give mig og muligvis også andre lidt guidance mht. valg af platform og broker.. Jeg har foreløbigt anvendt Nordnets wintrade og via Nordnet også Infront terminalen. Wintrade bryder jeg mig ikke om, men derimod fungerer Infront-terminalen fantastisk for mig. Desværre tilbyder Nordnet som broker ikke særligt mange produkter og handelsmuligheder i Infront, hvilket ikke giver mening, da systemet (infront) kan virkelig meget og har nogle rigtig gode features. Jeg har talt med Nordnet om det og de er klar over at der er et mismatch - men sådan er det umiddelbart. Infront, virksomheden, anbefaler at jeg finder en anden "broker" som kan tilbyde at man trafikere sin handel igennem dem via infront og dermed får fuld effekt af systemets muligheder. Men hvem i DK gør det??? Sidder du med en varm anbefaling af en alternativ platform så giv endelig lyd fra dig. Jeg afprøver pt Saxo's, men er pt. ikke overbevist om at dette er løsningen. All the best. Søren
  • BAKKA - Ruserne stopper import fra Chile

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Alt andet lige så må det være en fordel for Bakkafrost, at de russiske veterinærmyndigheder nu lukker ned for import fra en række chilensiske udbydere. "Russland kutter lakseimport fra 13 chilenske anlegg Fra og med 17. februar stopper de føderale russiske veterinærmyndigheter Rosselkhoznadzor import fra 13 chilenske foredlingsanlegg. Nyheter 09.02.2015 Av redaksjonen Det fremgår av en melding på Rosselkhoznadzors hjemmesider. Suspensjonen er bare midlertidig og påvirker flere fiskeanlegg lokalisert over hele Chile, skriver det chilenske nettstedet Aqua.cl. Foredlingsanleggene som er rammet av importstoppen er: Chinquihue de Agroindustrial Santa Cruz Talcahuano de Blumar Chonchi de Camanchaca Comercial y Servicios Austral Ltda. Calbuco de Congelados y Conservas Fitz Roy S.A. Ancud de Cultivos Marinos Chiloé Puerto Montt de Empresas AquaChile Quellón de Los Fiordos Filomena Teran Cruz Chonchi de Salmones Antártica Puerto Montt de Salmones Aysén; Surproceso Quellón de Yadrán" http://www.ilaks.no/russland-kutter-lakseimport-fra-13-chilenske-anlegg/
  • US weekly storage reports

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Egentlig en non event, da det ikke vil bestemme prisen på sigt, men folk er bindegale. Næsten opgørelse er den 11 klokken 22:30. http://www.eia.gov/petroleum/supply/weekly/
  • Det ser ud til at fortsætte op i olien

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    C
    2,83 % i kr i dag indtil videre. DO Diamond offshore får lidt prygl. Den har jeg ikke men overvejede godt, men gør intet. Ville købe på åbningen og det skull jeg nok bare have gjort, men det jeg har kører fint. Der er for dyrt at bytte for meget om.
  • Citygroup med snak om 20 $ Olie

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    C
    og IEA om at us vil være en større leverandør indtil 2020 vil nok presse olieaktierne i 1 dag eller 2. Regner ikke med at det ændrer noget ved opadgående momentum andet end der er nogle nervøse der sælger ud, nogle der shorter og så nogle nye der køber. Jeg gør ikke noget som det ser ud nu. Det var ventet. Har tit tænkt på at de har artikler liggende de kan sende ud, i forskellige formater og med forskelligt indhold så de hurtigt kan rykke lidt rundt på markedet. Det lyder lidt kynisk, men jeg ville selv sætte det i system, hvis jeg havde muligheden og indflydelsen. Det er jo det jeg alligevel gør dagligt i mine lister. Altså rykker rundt så det går optimalt. Mine depoter sluttede knapt 6 % oppe i går. I dag bliver det nok minus 2-3%.
  • Ellen AB - 6 grunde til omfattende turnaround

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Ellen AB sidder på en patenteret og veldokumentet teknologi, som kan hjælpe kvinder mod bakteriel ubalance. Teknologien består af en unik kombination af probiotikastammer, som balancerer underlivet. Indtil videre har fokus været på EU, hvor væksten i 2014 vendte tilbage. Derudover ses klare tegn på fortsat vækst i 2015. Både fra eksisterende produkter og distributører, men også fra nye produkter og distributører. Væksten sammenholdt med færre personaleomkostninger og bedre produktionsudstyr venter jeg, at resultere i et overskud allerede i indeværende år. Det er ydermere interessant, at Ellen AB sammen med store multinationale partnere er ved, at lancere i Thailand (DKSH) og Kina (Humanwell). Partnerne viser stor entusiasme, men det går ikke endnu, at spå en succesfuld lancering. En form for afklaring ventes dog ifølge årsrapporten primo 2015. Derudover er der aktiviteter i gang vedrørende lancering af Ellens produkter i USA, dog tidligst 2016. 6 opsummerende grunde til turnaround og stigende aktiekurs: • Vækst fra nuværende produkter i Europa og klart tegn på yderligere vækst: Historisk stor ordre fra IPRAD på 2,6 mio. SEK q1 2015 Lancering af intimcreme i +1450 nye butikker q1 2015 Flere store lanceringer fra øvrige distributører • En række lanceringer af nye produkter, allerede med succes. • Potentielt snarligt gennembrud i Asien Humanwell iværksat testlancering gennem taobao (Alibaba datter) DKSH iværksat stort studie af intimcreme for udvidelse af anvendelsen • Sænkning af personaleomkostninger og produktionsomkostninger • Storaktionær øger beholdning Olle Florén har øget sin beholdning. • Forberedelser vedrørende lancering i USA Forberedelse af FDA ansøgning Læs hele analysen på min nye investor blog. www.thevalueinvestorblog.com
  • Olie-update

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    En lille hurtig opdatering inden den vigtigste dag i ugen, på oliemarkedet! Køberne forstætter deres færd med at pumpe priserne op, dog ser det ud som om de er lidt for ivrige lige nu, til at det kan fortsætte på samme måde. Derfor har vi nu gang i en korrektion, men derefter tror jeg også vi fortsætter længere op. Der er kommet rigtig mange købere til i disse dage, og især i dag omkring $51 området gik det heftigt til. Der har dog ikke været mange gode muligheder for at komme ind som køber, og det vil sige at mange har været nødt til at jagt den lidt. Når folk begynder at jagte et marked, så vil der sidde en masse som er kommet ind nærmest på toppen. Derfor vil de på et tidspunkt blive nødt til at enten have is i maven, eller realisere et tab. Når folk gør det, så vil det skubbe priserne lidt længere ned og derfor kan vi muligvis godt få en korrektion helt ned under $50 igen. Der er dog rigtig mange scenarier, og dette er kun et enkelt af dem. Jeg har tegnet forskellige områder på grafen der viser vigtige købsområder. Det første vi møder på vej ned er $50.77, som tidligere har været vigtigt, og derfor er det forventet at det også bliver det igen. Derudover er der to demand zoner, som også vil komme i spil. Lige ved første øjekast ser de dog ikke så stærke ud, men de skal stadig betragtes som muligheder. Efter det kommer $49.27 som igen tidligere har været vigtigt. $48.97-$47.65 er det største område og virkelig et område hvor køberne vil tage fat, hvis vi brager igennem de andre. 100 og 200 EMA befinder sig i samme område og også en demand zone er gemt inde i den boks. Det giver altså et rigtig stærkt setup. Længere nede kommer der igen en demand zone og en købsboks mere. Som man kan se er der altså begyndt at komme en del demand zoner, og nu er det ikke kun supply zoner. Det er også et typisk tegn på at flere købere er begyndt at se værdi flere forskellige steder. Brager vi igennem alle sammen, ja så skal vi nok længere ned, men det ser jeg dog ikke så sandsynligt. Jeg tror på at vi skal have en korrektion nu, hvorefter at mange flere købere vil se værdi i markedet og vi vil derfor fortsætte op imod de $55. Den helt store faktor i morgen bliver dog rapporten kl. 16:30, som bliver rigtig spændende at følge med i. Det bliver spændende at se om noget som helst har ændret sig på udbudsmarkedet og om markedet vil reagere positivt eller negativt på rapporten. Jeg laver derfor INGEN nye positioner nu inden rapporten har været der, og reaktionen er sket. Anders [image: 71357_Skaermbillede_2015_02_03_kl._16.50.26.png]
  • Petróleo Brasileiro S.A. PBR

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Den ligger og summer. Masser af dårlige nyheder. Når den begynder at stige og det kan være ret snart så... bliver det mere end 2%. Godaften. Slut for nu.