Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Virunga National park

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Nu har der i det sidste lange stykke tid været meget fokus på, at finde gode og solide olieaktier, som kan klare mosten i den kommende tid. Der er blevet bragt mange gode kandidater på banen, men i denne tråd vil jeg nævne en kandidat, som jeg vil opfordre til at man tænker en ekstra gang over, før man vælger at støtte dem. Etik og de finansielle markeder går sjældent særlig godt hånd i hånd, da man altid hører at man skal handle uden følelser. Men lige nøjagtigt i denne situation synes jeg godt at man må have lidt følelser i sine overvejelser. Det drejer sig om det britiske olieselskab SOCO (SIA). SOCO er et olieselskab der operere i Afrika og heriblandt Congo. For et par år siden fandt SOCO olie i Virunga nationalpark i Congo. Området skulle angiveligt være rigtig mange penge værd, og det har fået SOCO til at bruge lidt skrappere midler end hvad godt er. Da Virunga er en nationalpark har SOCO ikke ret til at bore efter olie. Der er derfor udbrudt krig mellem parkens beskyttere og oprørsgruppen M23 som er blevet betalt af SOCO. Virunga nationalpark er et øko-system uden sammenligning og er blandt andet hjemsted for de sidste bjerggorillaer. Kampene mellem SOCO og de såkaldte "Park Rangers" truer for alvor udryddelsen af disse bjerggorillaer. SOCO hævder selv at de intet har med disse kampe at gøre og at de ikke er ude på at udrydde parkens beboere. Men i April 2014 indgav parkens leder en rapport til de congolesiske myndigheder omkring SOCO's aktiviteter i Virunga. På vej hjem fra dette blev han skudt op til flere gange af SOCO's oprørsgruppe. Dette skal ikke ses som en lektion i etik, men derimod bare en oplysning omkring SOCO's aktiviteter hvis man har aktier, eller overvejer at erhverve andele i dem. Vil man høre mere om dette kan man se den nyligt udkommende dokumentarfilm "Virunga". Personligt har jeg i hvert fald valgt at jeg ikke vil støtte SOCO's aktiviteter. Anders [image: 71700_Skaermbillede_2015_02_28_kl._06.05.55.png]
  • WTI Crude Oil mod $54 igen

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    A
    WTI gav os her til aften ét stort bull-tegn, om det vil fortsætte de næste handelsdage må vi vente og se. Det store bull tegn jeg snakker om er den store og perfekte vendingscandle, der ved den røde pil. Det er det som jeg ville kalde en bear trap. En bear trap betyder at der er en masse shortere der er blevet lokket ind i markedet, og som senere hen vil blive stoppet ud, da de nu er fanget i en dårlig short position. Som det ser ud lige nu, er der en masse forskellige tekniske indikatorer der peger ned. Men der er også en del "price action" der peger op. Vi befinder os under 200, 100 og 50 EMA. Ser vi de sidste 10 dage, så er vi gået stille og roligt nedad. Men ser vi lidt nærmere efter, så er det ikke en perfekt bear trend vi er i. Vi havde en bear trendchannel der nu er blevet brudt. Det fik prisen til at stige lidt. Da vi så ramte 200 EMA, så kom sælgerne til igen og pressede priserne ned igen. I de sidste par dage har vi haft en trend der har bevæget sig meget sidelæns. Den blev brudt op ad, men da "trenden" er nedadgående i de sidste par dage, så er det altid farligt at købe på et breakout den modsatte vej af trenden. 90% af gangen fejler dette, og prisen vil prøve at bevæge sig ned til sidste support niveau. Det så vi så i dag. Da prisen ramte det tidligere område med support, så kom køberne til og dette skabte vores vendingscandle. Skal man se psykologisk på dette, så vil der være en masse stop losses over $50 og $51.30. Så kan vi komme over $51.30, så tror jeg det igen kan gå stærkt op til de $54. Det vi skal se efter de næste par dage er om køberne kan holde fast i den candle der blev skabt her til aften. Bryder vi under den, så er den ugyldig og så skal vi nok længere ned, men som det ser ud lige nu, så skal vi nok op over $50 igen i morgen. Det tidligere område på $50, er stadig et modstandsområde, og her skal vi holde øje med om køberne kan bryde igennem, eller sælgerne vil komme til. Zoomer vi lidt ud er der også chance for at vi bare befinder os i én stor sidelæns trend. Men lige meget hvad, så tror jeg vi skal op imod de $54 igen. Vi så også en Inventories rapport komme ud onsdag, som var betydeligt højere end det ventede tal var sat til. Markedet reagerede ikke negativt, og hvordan kan dette være? Det kan der være mange grunde til, men jeg ser på det, som et tegn på at markedsdeltagerne forventer rapporterne vil være dårlige, og derfor er det allerede indregnet i prisen. Derfor ser vi ikke en negativ reaktion på disse rapporter, men derimod mange gange stiger prisen lige efter. Dette er fordi at der er rigtig mange små markedsdeltagere der shorter på disse dårlige tal, men de bliver hurtigt stoppet ud, da de store og erfarne deltagere godt har regnet den ud. Så for at opsummere: Hold godt øje med at vi holder os over $48.50 Tager køberne i morgen fat igen, så skal vi mod $50 og senere $54. Tager sælgerne fat, så skal vi mod $47.60 og senere $46.80. Trenden er sidelæns, med en lille bullish markedsstruktur. 200 EMA er et stort modstandsområde. Kommer vi over det, er det meget positivt. Inventories rapporterne er forventet at være dårlige, så de er indregnet i prisen. Anders [image: 71671_Skaermbillede_2015_02_26_kl._15.53.29.png] [image: 71671_Skaermbillede_2015_02_26_kl._16.03.20.png]
  • Ditlev Engel

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    U
    I dag indløb så meddelelsen om, at min gamle "ven" Ditlev Engel igen er indtrådt på den grønne arena, nu med en rolle som han er meget bedre rustet til at udfylde end den der kostede Vestas aktionærer milliarder. Det er et postulat, som jeg tidligere har udtalt for åben mikrofon og i selskab med selveste Ditlev Engel. Som medstifter af den hedengangne forening "Vestasshareholders" har jeg her i sitet fået læsterlig prygl fra "Cykling", Hoppeborgen fra Thisted" og mange andre "Aktie Kandestøbere" for mine holdninger til den daværende adm. direktør for Vestas + bestyrelse. Tiden har vist, at jeg har fået ret i alle mine betragtninger, og med ny formand, bestyrelse og direktion der i et og alt, siden, har udført den turn around som jeg prædikede, som har ført Vestas ind i smult vande. Nu er det længe siden, at jeg har været inde på denne side, og det kunde da godt være, at Cykling, Hoppeborgen fra Thisted og Troldmanden har været indenom og nødtvunget har indrømmet, at jeg havde ret i mine betragtninger omkring Vestas. Det undrer mig lidt, at jeg ikke ser nogen af disse "Kandestøbere" i debatten, nu hvor Vestas er kommet på rette spor. Vagn Tidligere Vestasshareholders Nu vil jeg ikke tage æren for
  • SDRL regnskab ankommet

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    indtjening 0,32 dollar pr aktie i sidste kvartal. Knapt så godt som jeg havde set det, men jeg synes de overordnede informationer man får er dels at markedet er hårdt, men at de også har kontrol over situationen, så alt i alt så synes jeg egentlig det er ok. På yahoo står der forventet 0,62 dollar/aktie, så reelt set så skuffer de, men de står godt i forhold til en opgang som nok skal komme. Jeg ved ikke hvad ser skal ske. Mange af aktierne står med et halvt positivt og et halvt negativt ben, hvis man kun kigger charts. Det kan stige ret meget på kort tid, men de kan også få tæsk. MACD ligger for næsten alle og vipper omkring 0, og det kan altid give nogle hurtige ryk.
  • BioGaia og Ganeden Biotech lancerer Lifetop Straw.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/
  • 3 spændende value+vækst aktier (Protector, Gilead og REX)

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Følgende lille analyse af 3 aktier er med udgangspunkt i specielle cases, hvor man både kan få value og vækst, hvilket jeg ofte synes er svært at spotte. Min strategi er nemlig overvejende cases hvor value og vækst kan kombineres og gerne over en lidt længere tidshorisont. Argumenterne er i denne omgang primært af FA karakter. Protector Forsikring (nuværende kurs 51 NOK) Jeg har tidligere skrevet om denne lidt uddybende (søg evt på siden) men kort sagt har vi her en aktie, som igennem de sidste 5-10 er vokset markant inden for forsikringsbranchen. De guider i år 18% vækst, hvor de sidste år guidede 20% men leverede 28%. Den er prissat til omkring en P/E på 10, hvilket jeg synes er utroligt billigt. Især når de slår større forsikringsselskaber som Tryg og Gjensidige på Combined Ratio, investeringsresultater samt Cost/Ratio. Oveni det har de forslået udbytte svarende til ca 4% af dagens kurs. En kanon mulighed for både vækst og value. En ulempe (selvom jeg har svært ved at finde dem) er at den målt på marketcap er 10-20 gange mindre end Tryg og Gjensidige, hvorfor den ikke er så kendt og likvid som disse. Jeg ser dog samlet set markant upside i den over de næste par år. Jeg ejer selv aktien. Gilead Sciences (nuværende kurs 102,61 USD) Utrolig spændende medicinal aktie fra USA, som har en marketcap på 150 mia, og er en af de halvtunge drenge i SP500 indexet. Gild er klar markedsleder indenfor hepatatis c (leverbetændelse), hvor de har den absolut mest effektive medicin på markedet. Det er dog en hård branche med flere udfordre, men disse har Gild håndteret fint. De skal dog finde endnu flere produkter i fremtiden. Gild er utrolig attraktiv da de har et mia. marked for deres produkter med gode vækst muligheder. Gilead har generelt været en meget aktionær friendly virksomhed, som for tiden har flere sharebuy backs igang og annoncerede for første gang udbytte med opstart i Q2 2015. Gilead er utrolig flot prissat med en fremtidig P/E på ca 10-11 stykker, hvor fx NOVO har en mellem 25-30. Deres CEO blev desuden i 2014 kåret som verdens bedste af et analysehus, så det er oveni en meget kompetent ledelse. Gild har udfordringer med at holde på det attraktive marked, men deres historik og markedsposition kombineret med deres prissætning giver en spændende cocktail på både value og vækst. Jeg ser den som en stærk kandidat på kort som langt sigt. Jeg ejer selv aktien REX - American Ressources Corp. (Nuværende kurs 57,23 USD) Denne amerikanske ethanol producent bliver ofte overset pga. af populære PEIX, men dette er lidt en skam, da REX faktisk er langt mere attraktiv i forhold til deres balancesheet, effektivisering, ledelse og shareholders. REX producerer ethanol, som er en branche der har været meget påvirket af olien. Derfor er virksomheden falder ca 50% fra toppen i sommers. Denne virksomhed har et af de stærkeste balancesheets du kan finde og klart det flotteste i ethanolbranchen. Der er INGEN gæld og de har den mest effektive produktion sammenlignet med GPRE og PEIX. Virksomheden er igang med et større sharebuy back lige nu, og et spændende tegn er, at størstedelen af REX aktier er ejet af ledelsen samt investeringsbanker som Goldmann, Morgan Stanley, Deutche osv sidst jeg checkede. Den handles til en sølle P/E på 5,61 efter et år, hvor dens EPS voksede fra 1,8 til ca 10, og hvor de kom ud af alt gæld, så de fint har kunne stå mod den lavere ethanolpris for tiden. Deres seneste Q3 regnskab overraskede de virkelig positivt (ud fra ellers ret hårde marginer), og det etablerede virkelig deres kosteffektivitet overfor fx PEIX og GPRE. Jeg ser overvejende sandsynlighed for at de kunne opkøbe fabrikker eller udstede dividends i år, da de sidder på en stor warchest, som skal bruges på noget, nu hvor de ikke længere har gæld. Den sidder på min kandidatbænk nu efter et kort trade i den for nogle uger siden. Jeg planlægger en long term position for mit næste køb i REX, når olieretningen og derved ethanolprisen bliver mere stabil og afventer måske hvad den amerikanske EPA (miljagency) melder ud i forhold til det lovpligtige blandingsforhold med benzin for 2014-2015 året, da det har stor betydning for efterspørgsel. På nuværende tidspunkt ser dette dog meget fornuftigt ud. Kort sagt har der de sidste år raseret en kamp mellem olielobbyister på den ene side og kornproducenter og ethanolproducenter på den anden, som godt vil øge det obligatoriske blandingsforhold i benzin, som driver en del af efterspørgslen på ethanol. Dog er der ved at blive åbnet for mere eksport til Brasilien og måske Kina. Jeg synes casen er fundamentalt set utrolig stærkt og lige nu handler det om timing. Jeg har ikke selv aktier i REX på nuværende tidspunkt.
  • Zenicor Medical Systems, mycket god potential

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Zenicor Medical Systems har god potential att stiga kraftigt framöver. Bolaget presenterade en mycket god rapport förra veckan där bolaget visade fortsatt styrka. Zenicor har ökat sin omsättning med 20% per år sedan 10 år tillbake. Nu ska man trappa upp och expandera kraftigare. Zenicor finns representerade på 250 kliniker i främst norden men expansion ska nu ske till Tyskland och UK. Snart kommer beslut från Svenske myndigheter att screena den äldre delen av befolkningen i Sverige med Zenicors EKG-metod. Jag ser det som ett lämpligt tillfälle att öka i aktien. Idag under förmiddagen kom en analys om Zenicor ut på den svenske aktiesidan redeye. http://www.redeye.se/aktiebloggen/zenicor-medical-systems/varens-kursvinnare /Cassiusclay
  • Taser (TASR) Regnskab er ude.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    I dag er Taser (TASR) kommet med regnskab, som har været ventet af mange, inkl. undertegnet. Der er fremgang på alle områder, og specielt deres kamera og video back up (AXON & Evidence) som jeg holder øje med, viser betydelig fremgang. Jeg havde dog håbet på en større generel fremgang, og tror desværre vi skal ned fra dette niveau. Deres p/e er nu højere en GoPro´s som tjener betydeligt flere penge, men som forsat er under pres fra IPO aktionærerne. Står valget mellem TASR og GPRO, så ville jeg afvente lidt endnu, og så købe GPRO når IPO aktierne tynder ud. http://www.nasdaq.com/press-release/taser-reports-record-quarterly-revenue-of-468-million-20150226-00395
  • Vestas endnu engang

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I går valgte jeg at gå ind i Vestas, og timingen var upåklagelig. Det skal siges med det samme, at selve timingen lige i bunden af grafen var mere held end forstand Men nu er spørgsmålet så, om vi skal videre op? Først lade mig sige, at da kursen faldt markant forleden ved regnskabet og ikke bare styrtdykkede (som Novo), så vidste jeg, at jeg skulle til at kigge efter et købssignal. Så lad os prøve at kigge på grafen. Vi har stadig en intakt optrend siden bunden i oktober, Relative styrke er stadig fin trods faldet forleden, %B (Bollinger) bekræfter en stærk trend, Volume er fornuftig og dmistoch har bundet. Så både prisgraf og indikatorer antyder optur. Et problematisk område er helt klart niveauet omkring 300, hvor vi vendte ned for alvor i juni 2014 og så igen var vi næsten der oppe ved regnskabet i august. Så vi har faktisk brugt 9 måneder til at bevæge os fra kurs 300 til kurs 300. Så til spørgsmålet om 300-niveauet kan brydes, så vil jeg sige, at det er jeg helt overbevist om. Som jeg nævnte forleden ifm. regnskabet, så er der nærmest kun gode historier pt. Og når de er i overtal, og vi ikke har et regnskab lige om hjørnet, så giver det positive vibrationer i markedet. Til risikostyring vil jeg holde øje med niveauet omkring 250, idet vi her både har en støttelinje og en opadgående trendlinje, der ligger sammen med 50 dages EMA. God vind derude i dag (undskyld det tynde ordspil) Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71562_Vestas.png]
  • Scottish salmon

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Har lagt mærke til, at der ofte bliver talt om laks her i debatten med hovedfokus på bakkafrost. Alligevel vil jeg høre om der er nogen som har gjort sig nogle tanker om the scottish salmon company, der kommer med regnskab på torsdag. Selskabet fik en ordentlig lussing for sit Q3 og siden er aktien gået sidelæns. I mellemtiden har der været udskiftning i ejerkredsen og en stor rig østeuropæisk kreditor er nu blandt hovedaktionærerne. Findes der nogen her der har gjort sig tanker om selskabet og om man skal se at komme ud inden regnskabet bliver præsenteret eller lægge aktien tilbage skuffen og se hvad der sker?
  • BAKKAFROST - Webcast - Præsentation af regnskab 2014

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Imponerende regnskab fra den færøske lakse- og fiskefoderproducent. Webcast: http://bakkafrost.com/default.asp?page=3&id=127&menu=-1&title=News
  • Oliens tvetydigheder

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Næste uge bliver spændende på WTI-markedet. Skal vi op eller ned? Det er det helt store spørgsmål lige nu, og det får vi formentligt svar på de næste par handelsdage. Markedet er lige nu tvetydigt, både når man læser de forskellige analytikeres kursmål. Den ene analytiker prøver at overgå den anden. Den samme tvetydighed ser vi stadig i markedet. Der er ingen der er enige. Det ene punkt er der en køber på 150+ kontrakter, 10 min efter der en sælger på 150+ kontrakter, og sådan fortsætter det. Der skal ikke så meget til lige nu for, at folk skifter mening, og derfor ser vi dette meget volatile marked, der farer op og ned uden nogen tydelig retning. Rent teknisk er det også tvetydigt. Vi har stadig den samme trekantsformation, som vi har haft i et stykke tid nu. $54.30 er det helt store modstandspunkt lige nu, hvor der virkelig er sælger pres. $50 området er det helt store supportområde hvor der er en masse køberpres på. Dette område får vi formentligt snart at se igen, og her kan det være vigtigt at holde øje med markedet. Tager køberne endnu en gang fat, eller giver de op. Giver de op, ja så fortsætter vi ned, i den bearish trendkanal der er ved at forme sige inde i vores trekantsformation. Tager køberne fat ved $50 området, hvor der er en masse købsbokse, ja så fortsætter vi nok endnu en gang op til $54.30 og forhåbentligt kan vi bryde igennem det denne gang. Bryder vi igennem $54.30, så ser jeg et kursmål på omkring $64 lidt ude i fremtiden. Men først og fremmest skal vi se hvem der griber bolden når markedet åbner natten til mandag. Vi har et lille gap op på omkring $50.40 så dette skal muligvis lukkes, før vi fortsætter op. Får vi ikke en reaktion fra køberne på området mellem $50.50-$49.50, så ser det bearish ud. Jeg er stadig lang i en del olieaktier, og bryder vi igennem dette punkt, så vil jeg muligvis tage profit på en del af dem, alt efter hvordan volumen og markedsdeltagelsen ser ud. Når det er sagt, så synes jeg stadig at markedsdeltagelsen er til købernes fordel. De største deltagere ser vi på købernes side, og dette er positivt lige nu hvor markedet ikke viser en stor bull trend. Jeg er ikke helt så vild med at der var så store problemer med at komme igennem de forskellige glidende gennemsnit. Det er normalt ikke et positivt tegn. Vi har også en del demand zoner under os, så bryder vi under de $49.50, vil det ikke sige at vi bare tonser ned igennem og rammer $10. Jeg tror stadig at den laveste pris vi får at se i denne omgang ligger på omkring de $44, spørgsmålet er bare hvor lang tid det tager før køberne tager rigtig fat. Anders [image: 71600_Skaermbillede_2015_02_22_kl._11.46.13.png]
  • Bavarian - en svær optrend

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg bliver ofte spurgt efter en analyse på Bavarian, og jeg har også tidligere givet min mening til kende om den her på PI. Men som jeg skrev tidligere, så er det en meget svær aktie at lave Teknisk Analyse på. Dette er bl.a. fordi, det er en medicinal-aktie, og disse lever ofte et stille liv, indtil de i korte perioder bevæger sig kraftigt pga. produktnyheder (enten gode eller dårlige). Dette ser vi også i Bavarian, der over de sidste 2 år er firedoblet i pris. Men den "almindelige" TA, jeg bedriver er opbygget over at lede efter stabile trends og så finde de gode psykologiske vendingsområder. Dette er bare svært i Bavarian. Men lad os alligevel tage et kig på grafen. I dette tilfælde har jeg valgt et ugechart, så vi kan få hele den gode optur med. Her ser vi, hvordan kursen bevæger sig sidelæns i ofte 6-9 måneder, for så at lave et kæmpe breakout op over tidligere toppe. Det skete i november 2013, maj 2014 og igen i oktober 2014. Nu er der så optur i farvandet igen for Bavarian, så hvad kan vi vente os. På ugegrafen er der en klar tendens til, at når vi har haft en stor stigning, så kommer der en stille periode, hvor volumegrafen og Stoch-grafen falder til ro og siver relativt langt ned. Dette er også sket denne gang, og vi ser nu et scenarie, hvor kursen stiger op, volume vender op fra et lavpunkt og ligeledes gør stochastic-indikatoren. Dette garanterer på ingen måde en optur, men det er et mønster, vi har set før, og jeg vil formode, at der i denne omgang kan forventes mere optur. I de tidligere spurt-opture er kursen meget hurtigt brudt op over en tidligere top. Dette er ikke sket endnu i denne omgang, men vi er kun 2-3% fra, så med indikatorerne sat i købsposition, så tænker jeg, at toppen omkring 220 sagtens kan tages ud. Ved flere af de andre brud op ad har vi set stigninger på 50% i løbet af kort tid. Det er umuligt at spå om, hvad der kommer til at ske denne gang, men vendings- og opturssignalerne er klar på ugeplan. Så min vurdering er ganske positiv over de næste 2-4 uger. Generelt er min udsigt for markedet, at vi er i et meget top-præget marked, hvor køberne måske lidt nemmere bliver fristet af en hurtig gevinst. Dette kan være med til at bremse opturen denne gang sammen med en tidligere top i 230 fra januar 2011. Men så igen, så har vi jo set, hvordan Genmab kan ophæve tyngdeloven komplet. Skulle jeg i nuværende situation komme med et bud på et exit-niveau nedad, så er niveauet omkring 170 et vigtigt støtteområde. Brydes dette niveau nedad, tror jeg at psykologi-gassen går af ballonen. Men der er langt ned til 170 og mange af Bavarian-investorerne er inde i aktien på lang sigt. Og her ser jeg ikke umiddelbart nogle klare faresignaler. Som altid skal det siges, at en TA-analyse er et psykologisk bud på markedet lige nu. Der kan hurtigt ske ændringer, der skifter hele "magtbalancen" i markedet, og derfor er det vigtigt, at du ikke holder stædigt fast i mine niveauer her, men hele tiden laver dine egne analyser og følger med her på PI, hvor jeg også løbende vil give mine kommentarer til aktien. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71629_Bavarian.png]
  • Laks

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Nu er proinvestor jo stedet hvis man ønsker vejledning omkring laks... Jeg har for nylig købt Bakkafrost men har her efter Handelsbanken har opdateret deres kursmål for de forskellige lakseproducenter kigget lidt nærmere på Norway Royal Salmon. Hvad er grunden til at Bakkafrost er "kursraketten" for mig at se på nøgletallene får man mere for pengene ved Norway Royal Salmon, det er "kun" udbyttet der er bedre hos Bakkafrost? Hvad overser jeg? mvh. Peter
  • Aktier som kan stige pga ECB´s pengeindsprøjtning

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    En god oversigt fra Goldmann Sachs Global Investment Research. Der er flest tyske og italienske selskaber på listen. Ingen danske. [image: 71171_10427294_419622111529244_823316884058372620_n.jpg]
  • Har vi nået bunden? Tid til at gå ind I QEC, ENQ og AOI?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg overvejer kraftigt at gå ind i Questerre Energy Corporation (QEC), EnQuest og African Oil corp. (AOI). Jeg tror på et kæmpe potientale når olien igen begynder at flyve op mod det kolde nord. Jeg tror på at vi kan se en mangedobling når olien igen vender. Jeg vil gerne høre hvad I mener om min påstand Humørikonet smile Og om I har bedre indsigt i selskabet end jeg. Hvad mener I om niveauet som det er nu? Skal vi længere ned?
  • Kort analyse av Opera Software

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hei. I sammenheng med Q4 rapporten så har jeg gjort en kort analyse av Opera. Kom gjerne med kommentarer om det skal være noe. Analysen finnes her: http://financialmims.com/fa/opera-software På denne siden vil det også komme flere analyser fremmover.
  • Nytårsraketternes performance

21
    0 Votes
    21 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Jeg har for sjov skyld taget et kig på, hvordan de såkaldte nytårsraketter er kommet ind i det nye år. Og noget tyder på, at gyro'en er gået i de fleste. Raketterne er fra indlægget her: http://www.proinvestor.com/boards/70519 Jeg har brugt lukkekurserne 30.12.2014 og 06.02.2015, og har endvidere set lidt på NOKDKK, da raketporteføljen har heftig slagside mod norske kroner. Raketterne har klaret sig således: DNO 30.12.2014: 15,98 06.02.2015: 16,56 (NOK) +3,63% PROSAFE 30.12.2014: 23,00 06.02.2015: 23,50 (NOK) +2,17% BAVARIAN 30.12.2014: 197,50 06.02.2015: 188,50 (DKK) -4,56% BAKKAFROST 30.12.2014: 167,50 06.02.2015: 154,50 (NOK) -7,76% BIOTEC PHARMACON 30.12.2014: 17,70 06.02.2015: 15,30 (NOK) -13,56% HEXAGON 30.12.2014: 22,80 06.02.2015: 19,40 (NOK) -14,91% QUESTERRE ENERGY 30.12.2014: 2,53 06.02.2015: 2,09 (NOK) -17,39% PANORO 30.12.2014: 1,62 06.02.2015: 1,33 (NOK) -17,90% I samme periode er NOK steget ca. 4,74% i forhold til DKK: NOKDKK 30.12.2014: 0,8243 06.02.2015: 0,8634 +4,74% Hvis man omregner til DKK ser performance ud som nedenfor - Bava ryger en plads ned pga. valutaen: DNO 30.12.2014: 15,98 * 0,8243 = 13,1723 06.02.2015: 16,56 * 0,8634 = 14,2979 (DKK) +8,55% PROSAFE 30.12.2014: 23,00 * 0,8243 = 18,9589 06.02.2015: 23,50 * 0,8634 = 20,2899 (DKK) +7,02% BAKKAFROST 30.12.2014: 167,50 * 0,8243 = 138,0703 06.02.2015: 154,50 * 0,8634 = 133,3953 (DKK) -3,39% BAVARIAN 30.12.2014: 197,50 * 1,000 = 197,50 06.02.2015: 188,50 * 1,000 = 188,50 (DKK) -4,56% BIOTEC PHARMACON 30.12.2014: 17,70 * 0,8243 = 14,5901 06.02.2015: 15,30 * 0,8634 = 13,2100 (DKK) -9,46% HEXAGON 30.12.2014: 22,80 * 0,8243 = 18,7940 06.02.2015: 19,40 * 0,8634 = 16,7500 (DKK) -10,88% QUESTERRE ENERGY 30.12.2014: 2,53 * 0,8243 = 2,0855 06.02.2015: 2,09 * 0,8634 = 1,8045 (DKK) -13,47% PANORO 30.12.2014: 1,62 * 0,8243 = 1,3354 06.02.2015: 1,33 * 0,8634 = 1,1483 (DKK) -14,01% Til sammenligning er OMX C20 CAP i samme periode oppe med 6,28% OMX C20 CAP 30.12.2014: 805,26 06.02.2015: 855,84 (DKK) +6,28% Hvis man den 30.12.2014 har fordelt 800.000 DKK på de 8 aktier med max 100.000 DKK pr. aktie er de 06.02.2015 blevet til 759.808,95 DKK svarende til et afkast på -5,02% DNO (7.591 stk) 30.12.2014: 99.990,93 06.02.2015: 108.535,36 PROSAFE (5.274 stk) 30.12.2014: 99.989,24 06.02.2015: 107.008,93 BAKKAFROST (724 stk) 30.12.2014: 99.962,90 06.02.2015: 96.578,20 BAVARIAN (506 stk) 30.12.2014: 99.935,00 06.02.2015: 95.381,00 BIOTEC PHARMACON (6.853 stk) 30.12.2014: 99.985,96 06.02.2015: 90.528,13 HEXAGON (5.320 stk) 30.12.2014: 99.984,08 06.02.2015: 89.110,00 QUESTERRE ENERGY (47.950 stk) 30.12.2014: 99.999,73 06.02.2015: 86.525,78 PANORO (74.883 stk) 30.12.2014: 99.998,76 06.02.2015: 85.988,15 Cash: 30.12.2014: 153,40 06.02.2015: 153,40 Ialt 30.12.2014: 799.846,60 + 153,40 = 800.000,00 06.02.2015: 759.655,55 + 153,40 = 759.808,95 -5,02%
  • Searill SDRL

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    De er blevet godt trykket sammen den sidste uge men det er ikke ment negativt, det er en potentiel fjeder der er spændt godt op. Hvis der sker noget fundamentalt meget negativt kan de nu godt få tæsk på stribe - altså alt indenfor olie og olieservice- gevaldigt endda. Tror snart de stiger pænt igen. [image: 71597_sdrl_us19nov14_to_26feb15.png]
  • Hvad nu med Novo Nordisk efter regnskabet?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    H
    En aktie, der er blevet spurgt meget til de sidste par dage er Novo Nordisk. Så her er lige lidt tanker omkring den. Jeg var jo selv et smut inde omkring aktien før og under regnskabet med et tab på et par procent som resultatet. Jeg er stadig på lang sigt positiv på Novo Nordisk og har den liggende i min pensionsportefølje. Men på kort sigt har jeg disse tanker. Aktien har siden september været inde i en sideværts kanal, og den relative performance er på det seneste blevet noget svag. Dette gør at aktien daler noget ned på kandidatlisten alene på dette punkt. Volume er dykket under midterlinjen og dmistoch antyder et yderligere sælgerpres på helt kort sigt. Optrenden på ugeplan er stadig intakt, men på kort sigt ser jeg høj sandsynlighed for yderligere fald eller sideværts bevægelse. I niveauet omkring 260 har vi både 200 dages EMA samt en tidligere bund liggende, og dette vil være et helt naturligt sted for aktien at finde støtte, hvis faldet fortsætter. Er du langsigtet investor i Novo ser jeg ikke nogen grund til umiddelbar bekymring. Overvejer du et køb, så ville jeg lige "holde hesten" og afvente udviklingen den næste uges tid. Hvis du allerede er inde i aktien som en kortsigtet investering, så vil jeg overveje et salg. Ikke så meget fordi aktien kommer til at falde som en sten, men mere ud fra det synspunkt, at der formentlig er aktier, der ville være mere fordelagtig for udviklingen i porteføljen sat i forhold til markedsindekset. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71535_Novonordisk.png]