Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hov! Hvad skete der der? Gode tal = nedtur

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hov! Hvad skete der lige der? Dette spørgsmål er sikkert løbet gennem hovedet på mange af jer her i dag, da de ret gode jobtal kom fra USA. Nu skulle man jo så forestille sig at markederne ville stige, men nej, de er blot kørt sydover hele aftenen. Og hvorfor nu det? Jeg har to primære forklaringer: Forklaring 1: Som jeg har skrevet og snakket om længe, så er vi i et meget overspændt marked, hvor mange er begyndt at lede efter undskyldninger for at sælge ud og tage gevinst. Da jeg sad i dag og overvejede en strategi efter jobtallene, så vidste jeg, at jeg skulle prøve at spotte psykologien i markedet. Hvis der kom halvdårlige tal og markedet kørte op, så var det et marked med positiv stemning. Hvis der modsat kommer middelgode tal og markedet kørte ned, så var vi i et marked med svag psykologi. Nu kom der så ret gode tal, og markedet tordnede ned. Så min forklaring nr. 1 går ud på, at alle har gået rundt i en "stoledans", hvor ingen vil ende som den sidste uden stol. Og derfor sidder folk klar med fingeren på salgsknappen klar til at hugge til og tage gevinst. Så da de gode jobtal kom, valgte en meget stor del af investorerne at bruge denne mulighed for at sælge ud til nogenlunde pris, hvor der stadig var en smule købere, der kom ind i markedet. Forklaring 2: Den anden forklaring hænger lidt sammen med nr. 1. Men forklaringen er, at jobtallene faktisk var lidt for gode. Hvordan kan de være så gode, at de får markedet til at falde? Jo, det er ret simpelt. Som jeg har sagt et dusin gange efterhånden, er den lave rente med til at holde hånden under markedet, idet pengene ikke har andre steder at løbe hen. Men hvad nu hvis økonomien er kommet ind på så godt et spor, at USA fremskynder en opjustering af renteniveauerne? En højere rente kan jo være et muligt værktøj til at sætte lidt en bremse på en hurtigt løbende økonomi, og der er ingen tvivl om, at centralbankerne rundt omkring i verden (og især i USA) vil overveje kraftigt, om det ikke snart er tid til en lille opjustering af renterne. Så nu kom der altså rigtigt gode jobtal, og investorernes første tanke var, at med så meget medvind i økonomien, er en højere rente rykket nærmere. En højere rente er lig med mindre pengeflow ind i markedet og dermed en mindre hånd under markedet. Alt dette har "de store drenge" regnet på inden tallene udkom, og derfor fik vi en massiv reaktion nedad øjeblikkeligt, da USA åbnede i dag. Ovenstående er den primære grund til, at jeg meget sjældent handler direkte på nyheder. For det første er jeg aldrig den første, der får nyhederne, og for det andet er det næsten umuligt at regne ud, hvordan de store huse reagerer på tallene. Dette blev et meget langt svar på et kort spørgsmål. Men i min verden er det utroligt vigtigt hele tiden at overveje, hvilken psykologi, der er den styrende i det marked, man er investeret. Personligt tror jeg at udviklingen i USA vil være med til at trykke markederne i næste uge. Men det vil også hurtigt gå op for investorerne, at en højere rente faktisk er et tegn på bedring i økonomien, og så vil priserne stige igen. Men en mindre korrektion er ikke utænkelig. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Kort analyse av Vardia Insurance Group

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hei. Vi på financialmims har tatt en kort kikk på Vardia Insurance Group. Den korte analysen finner du her: http://financialmims.com/fa/vardia-insurance-group Kom gjerne med tilbakemelding om det skal være noe.
  • DAX-analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det tyske index, DAX, er ligesom så mange andre markeder ved at være godt overkøbt. Det er tydeligt at se på grafen, at vi nu er kommet til et område hvor undskyldningerne for at sælge ud af sine positioner begynder at presse sig på. Der er flere ting på grafen, som fortæller os, at en tur ned i den kommende uge ikke ville være overraskende. Hvis vi starter fra en ende af så har vi haft en stigende trendkanal fra d. 17/10-14 til nu ca. Vi har nu ramt toppen af den trendkanal og faktisk også overskudt den. Når man overskyder en trendkanal, så skal man til at passe på med at købe. Det er tit her mange nye begynder at købe sig ind i markedet, for alt stiger jo og toppen af trendkanalen kunne ikke holde prisen nede. Men desværre er det tit sådan, at når man overskyder toppen af en trendkanal, så kommer vi højest sandsynligt også til at overskyde bunden. Der ligger en hel masse psykologi gemt i dette. Vi har samtidig nu også rent teknisk færdiggjort denne tur op, da vi har ramt 127.2% ext. Området, som er et rigtig vigtigt område at holde øje med. Det er tit her vi ser folk tager profit, og de aggressive sælgere i markedet begynder at melde sig. I fredags fik vi også et stærkt tegn på at køberne i markedet er ved at give op og tage profit på deres positioner. Som sagt, undskyldningerne melder sig på banen, som Hans-Henrik også har nævnt i hans fine Børsen artikel. Den candlestick der blev formet i fredags viser os at markedet startede dagen rigtig positivt og var i grønt meget af tiden, men da vi nærmede os luk, så tog køberne profit på deres positioner og overordnet set lukkede dagen faktisk i en lille minus. Da vi har alle disse ting der taler for en korrektion, så lad os se på hvor den korrektion muligvis skal hen til. Der er support på lige omkring 11000.0 men dette tror jeg dog er for tæt. Når vi ser så overkøbt et marked, så tror jeg også at vi skal ned under bunden af vores trendkanal. Trendkanalen har en bund på lige omkring 10600.0 og dette område vil være et område man skal holde et skarpt øje med for købsmuligheder. Området mellem 10415.0-10000.0 ser jeg som det højst sandsynlige område lige nu. Falder vi igennem de andre punkter, så vil det være her jeg leder efter nye stærke købsmuligheder. Anders [image: 71822_Skaermbillede_2015_03_08_kl._18.47.04.png]
  • sammenligning BAVA /Dandrit

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Skov_KejserH
    jeg har haft noget svært ved at få formatet på en sammenligning (altså teksformatet) til at stemme - så jeg prøver som en vedhæftet fil i pdf-format. Dette er en lettere fordansket udgave - så jeg håber at alle bærer over med de (formenlige) stavefejl... 71813_kopiMCV_Prostvac..pdf
  • DDRT - ny dreng i klassen (OTC-markets)

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Skov_KejserH
    Måske kan nogle stakkels læsere huske mig fra år tilbage. Alle andre kan begynde her Efter nogle år hvor det har været privat kapitalfremskaffelse for en gruppe virksomheder, med begrænset mulighed for at ytre sig - så er jeg nu "tilbage" ved Palisanderskrivebordet i skoven .... Jeg har været som enkelte ved har jeg været involveret lidt i udvikling, investing og notering af det bl.a. et biotech selskab - og da jeg ikke synes at nogen skal skånes - så her er lidt om hvad jeg indimellem har brugt tiden på.. Dandrit - mave/tarmkræft vaccine - der ER i handelen via Mytomorrows.com fra slut marts/april hvis jeg fornemmer rigtigt , er nu noteret på den amerikanske børs (OTCmarkets.com) selskabet har en meget informativ hjemmeside http://dandrit.com Historien om Dandrit er fortællingen om den grimme ællling - der måske ikke er en helt voksen Svane endnu - men ihverfald er i slutningen af puberteten. disclaimer - man skal tage sin egen medicin - så jeg har aktier i VerdensFirmaet (in spe) Lad os lige starte med en definition - alle selskaber der taler om kræftvaccine - taler i virkeligheden om en kræft-kur - for man kan først bruger behandlingerne når man HAR kræft. At kalde det en vaccine er derfor en anelse misvisende, men det er åbenbart måden der beskrives på af selskaberne. Og fælles for alle "vaccinerne" er at de skal kombineres med anden behandling - enten stråling, kirurgi eller chemoterapi. Immunoterapi er det nye "sort" i kræftbehandling. Mange, rigtig mange selskaber arbejder på livet løs indenfor området. Boomet indenfor Immunoterapi startede vel egentlig med at Dendreon fik en FDA-godkendelse og markedsførte deres epokegørende behandling af kræftpatienter. Men det der skulle have været en åbenlys gevinst, endte p.g.a. af en meget kompliceret produktions procedure og meget store økonomiske omkostninger ved behandlingen for både patienter, forsikringsselskaber og myndigheder med at man har søgt Chapter 11 beskyttelse i USA. Men inden da nåede man rent faktisk at sælge for 275 millioner USD i behandlinger af cirka 100.000 USD stykket - det burde have været riiiiigeligt. Betyder det så at Provac ikke virkede ? næh, det gjorde det såmænd, altså virkede - men strukturen i Dendreon og modviljen i systemet mod at betale over 100.000 USD per patient blev for meget. Dendreon har både været døråbner og forhindring for mange selskaber i sektoren. Døråbner fordi Dendreon som den første fik de amerikanske myndigheders (FDA) tilladelse til at sælge vaccinen, og dørstopper fordi produktet blev alt for dyrt, og selskabets aktier foldede sammen. Det har gjort det endog meget vanskeligt at få notering af immunoterapiselskaber i 2014, eller overhovedet at vække nogeles interesse. Man kan vel sige at den situation nu er vendt på hovedet efter Bavarian's meddlelse om det indgåede samarbejde med Squibb. I disse dage flokkes alle de store selskaber om Immunoterapi Men det er altså - efter lang tids tilløb, lykkedes for DDRT (ticker koden for Dandrit). Selskabet er noteret og man kan (via telefonen) købe/sælge via bl.a. Nordnet. Hvor er man i dag ? Dandrit har været ude at rejse penge til gennemførelse af en Fase IIb (III) forsøg. Kapitalrejsningen er gennemført blandt selskabets nuværende aktionærer og et par markante nye, og forløbet er sat i gang. Der er m.a.o. penge i kassen til at gennemføre forsøget. Omkring de nye - tjah - se selskabets meddelser fra i går - to nye aktionærer Rene Sindlev og Karsten Ree http://www.otcmarkets.com/stock/DDRT/filings Man har fået tilladelse til at sælge vaccinen igennem MyTomorrows.com i EU. MyTommorrows har gennemgået og godkendt produktionsfaciliteterne og selskabet har bekræftet at man er i stand til at levere det antal vacciner som MyTommorows mener at kunne sælge i løbet af 2015 og videre frem. Anlægget er GMP godkendt - nu mangler man de sidste detaljer omkring en GMP-godkendelse af kuren. En komplet behandling med Dandrits MelCancerVac koster 15.000 Euro - eller rundt regnet 20% af Dendreons - så det er væsentligt mere spiseligt for patienter og myndigeder. Hvorfor skulle man kunne sælge Dandrits vaccine når man ikke kunne (i tilstrækkeligt omfang med Dendreon) Den aller væsentligste årsag er at finde i økonomien. Dandrits vaccine adskiller sig væsentligt fra Dendreon's ved at være patient-nær og koste under 20% af anden vaccine. Den kan gives af patientens egen læge - hjemme - istedet for kostbar hospitalsindlæggelser langt fra hjemmet. Som det fremgår af den instruktive video der er selskabets hjemmeside - så kan man behandles ved at ens egen læge - hjemme - giver 10 indsprøjtninger fordelt over tid. SE mere om kuren (en instruktiv video) på dandrit.com Overlever patienten (og det er altså end-stage-patienter der må behandles) - så kan forhandlingen gentages sålænge der er brug for det. Selskabet er mikrolille, og har været på smalkost i en årrække - så omkostningsniveauet er yderst begrænset. Det betyder at DanDrit vil være noget så sjældent som et Biotechselskab der er cash-flow-positivt selv ved et forholdvis beskedent antal solgte vacciner. Rent faktisk kan man vel - hvis det er cash-flow-positivt og der SÆLGES vacciner - tale om at det snarere er Pharma end Biotech :). Hvorfor notering i USA og ikke i København ? Tjah, man prøvede faktisk også en notering via Fondsbørsen (DKTI) , men de var så trekantede at man endte med at gå til fondsbørsens ejere (Nasdaq) og fik så det gode råd at prøve i US hvor interessen og risikovillig kapital skønnedes at være større. Til gengæld har alle lært at man ikke skal undervurdere det amerikanske bureaukrati - det har taget næsten 1 år at får noteringen og handelsplatformen op at køre. Der er stadigt lidt teknik der driller - således kan man kun handle ved at ringe indtil Nordnet (hvilket man får at vide når man stort set HAR gennemført en købsordre via deres system) - men det løser sig i løbet af en uge eller to... Der har til dato stort set ingen handel været over børsen - men det kommer nok nu - så her er muligheden for at være med på første bølge ..ikke med "hele butikken" men med et lille hjørne Spørgsmål til mig fra venner/bekendte de sidte par dage... "Skal man pantsætte huset, sælge besætningen og realisere sølvtøjet og købe med arme og ben ?" - svar - "Næh - det synes jeg ikke, men man kan da tage en lille del af investeringsrammen og købe et par hundrede-eller-tusind styk (i ranget op til 10 dollar) . Den kan mangedoble sådan som jeg ser det når salget og flere aftaler om distribution kommer i gang i løbet af forår/sommer. Og alternativet er jo en obligation med 0,5% p.a.." Go figure... omkring fase IIb/III ... Clinical Trial Agreement - On October 1, 2014 DanDrit Denmark signed a contract of collaboration with the University Hospital IRCCS "San Martino" - IST - National Institute for Cancer Research, known as the San Martino Hospital of Genoa. Dr. Alberto Sobrero, the Head of the Medical Oncology Unit at the San Martino Hospital, is principal investigator of the randomized multicenter study. The collaboration relates to a Phase III adjuvant study of DanDrit's omkring aftalen med mytommorows: We are a biopharmaceutical company developing and commercializing targeted oncology vaccines that address major medical needs to advance cancer care. We are developing a polytopic (mainly MAGE- A family) dendritic cell vaccine cancer immuno therapy, which address patient populations of cancer survivors to prevent recurrence. Our lead product candidate, MCV, is a dendritic cell vaccine that could strengthen the immune response in colorectal cancer patients. In December 2013, DanDrit Denmark entered into an agreement with a Dutch company that provides access to non-registered medicines for patients with life threatening diseases, regarding a Patient Name Use Program (PNU) for MCV. This program will allow us to sell to the Dutch company MCV for one year of treatment (10 vaccines) to cancer patients. vaccine in patients with no evident disease ("NED") stage IV colorectal cancer ("CRC"). The primary goal of the study is to evaluate the efficacy of DanDrit's MelCancerVac ("MCV") in stage IV CRC patients rendered disease free after the completion of standard treatments in accordance with local practices. 71779_Dandrit__Quatar_Presentation_2015_II_2.pptx
  • En spændende uge venter

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Efter en uge med NNIT-notering og gode jobtal fra USA kommer jeg her med min mening om markedet. Se med i videoen, hvor jeg ud over Norden og USA også kommer ind på: Nike (28:00) Schouw (30:45) Chr. Hansen (31:50) William Demant (33:50) Vestas (36:00) God investeringslyst Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=EzHIjb-lWME
  • Beskatning

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Q
    Hej Proinvester! Jeg er HELT ny inden for aktieverdenen, og har brugt lidt penege til at undersøge aktiemarkedet. Jeg står derfor tilbage med et resultat på -7600kr. efter udbytte osv. Disse 7600 jeg har tabt i år 2014, hvordan gør jeg mht frdrag osv? Jeg har ikke planer om at investerer i 2015. Så er det ikke noget med jeg kan trække det fra på mit personfradrag? Mit personfradrag ligger på 42.000, så hvad vil det betyde for dette? Beklager min uvidenhed, men håber i vil hjælpe mig
  • Indeksanalyse for den kommende uge

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg er pt kun short på OMXC20CAP, og jeg gik short fredag, ellers er jeg ikke inde i nogen indeks. Jeg har taget gevinsterne på de amerikanske indeks først på ugen. Nasdaq 100 Aktuelt niveau 4.399 Nasdaq100 brød under støttelinjen i 4.440, og endte lige ved det 20 dages glidende gennemsnit. Jeg ser nye støttelinjer i 4350 og 4260-området, hvor 50 dages glidende gennemsnit også er, samt naturligvis den helt store støttelinje i 4.100-området hvor det 200 glidende gennemsnit også er tæt på. RSI er gået fra 70-området (25/2) til nu 54. Jeg har tegnet flere linjer i RSI som viser søttelinjer i 42-43-området, man kan skal ikke undervurdere disse linjer nødvendigvis, min egen erfaring er at de (ikke altid naturligvis) men nogle gange kan de give et godt signal. På ugechartet er RSI faldet fra 64 til 61, tager man en timeframe på 5 år, kan der tegnes en støttelinje, som faktisk mere eller mindre finder støtte ved alle de bunde der har været de sidste 5 år, der er to gange hvor den lige bryder lidt igennem den linje men så går op igen. Denne søttelinje viser støtte ved RSI i 51. Jeg agter absolut at gå ind i Nasdaq100 indekset - på et tidspunkt. Men jeg tror ikke faldene er overstået endnu, candlesticks, macd krydser signallinjen nedadgående mv og hele kursgrafen/trenden tyder på at vi skal længere ned. Jeg holder øje med de nævnte støttelinjer og hvordan indekset reagerer når de når til disse, før jeg beslutter hvornår jeg skal gå ind. Et gæt er at vi ikke skal længere ned end 4.250, men egentlig skulle vi ryge videre ned i 4.100-området så er jeg helt sikker på vi stopper der, og så bliver opturen derfra desto større og med lidt gearing i en investering der, så vil der være gode penge at tjene, så det er ligefør man kunne håbe på det. S&P Aktuel niveau 2.071 RSI røg med et marubozo-bearish-candlestick godt og grundigt ned gennem støtten 2.090-2.100 området fredag, og er nu tæt på det 50 dages glidende gennemsnit i 2060 området. Der er den den store støttelinje i 2.000-området hvor også det 200 dages glidende gennemsnit er, og inden da, så kan der tegnes en mindre støttelinje i 2040-området også. RSI er røget fra 56 til 45, og der er støttelinje ved 40. Et gæt er at vi skal ned og røre 2.000-området, og det skulle gerne holde så en ny optur kan begynde. Jeg har kigget lidt på det danske og tyske indeks. Generelt er det min fornemmelse af at de er under påvirkning af primært ECBs tiltag, hvor der mandag igen skydes mange milliarder euro afsted, samt sekundært de lidt positive vinde der har blæst omkring Grækenland/EU, Ukraine/Rusland. Derfor tager jeg lidt forbehold for disse faktorer og jeg er ikke et sekund i tvivl om at de faktorer har været med til at bære indeksene frem og bl.a. har gjort at selvom de har været overkøbte et stykke tid så er nedturen udeblevet. Jeg tror også at markedet vurderer ECBs tiltage ret positivt og at det vil holde en hånd under den store nedtur i disse indeks. DAX Jeg er imponeret over den styrke DAXen viser, men indekset virker alt for overkøbt til at jeg tør at gå long. Jeg må dog bare erkende at trenden virker stærk, og pull-backs er hos mig købsmuligheder. Aktuelt niveau 11.550 Der er selvfølgelig massiv støtte i 10.000-området, det 200 dage glidende gennemsnit er lige under det område pt, det 50-dages glidende gennemsnit ligger i 10.600-området. Der ses dog også en støttelinje i 11.200-området og ud fra den stærke trend der er i indekset, kan det meget vel være bunden. RSI er stadig faretruende højt i 75, men der er støtte der i 53 og dernæst 40. MFI ligger på omkring de 80 som også indikerer at indekset er overkøbt. På ugechartet er der også en mindre støttelinje ved 10.900-området. Jeg holder meget øje med indekset, hvis det når ned i 11.200-området med henblik på at se om støtten holder og er det tilfældet så går ind jeg long. OMXC20cap Aktuelt niveau 944 C20cap har også vist styrke, men virker lidt mere overkøbt end DAXen i mine øjne. Indekset lukkede akkurat lige over den mindre støttelinje i 942, det var ligefør det skete med et doji--reversel-candlestick, men ikke helt. Der er støtte i 900-området, hvor også det 20 dages glidende gennemsnit er. Der er flere støttepunkter under dette niveau også naturligvis (f.eks. omkring 860 hvor det 50 dages glidende gennemsnit er), men jeg tror ikke vi skal længere end end 900-området. RSI ligger i 77, det er ikke de bedste linjer men der kan tegnes støttelinjer i 60 og 45området. Jeg har selv shortet indekset, og håber da at det vil give en gevinst. Jeg holder som sagt øje med 900-området Spændende uge vi går ind i
  • NNIT Intro

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Kanman i grunden bestille for 4 gang den beløb på kontoen hvis man aligevel kun får max 20% af den man ønsker. feka kan man for 50000 få 384 til kurs 130 ganger man det med 4 altså 384 får man vel flere tildelt. Kan man det?
  • SDRL

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Den presses længere og længere ned. Det giver ikke rigtigt mening mere. [image: 71788_sdrl_us04sep14_to_14mar15.png]
  • Fundamental perle i møbeldesign sektoren?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Lammhults Design Group AB 2014: Kurs 40 - markedsværdi 293 mio. • EP Access - rabat i forhold til sektoren = 37% http://epaccess.penser.se/lammhults-design-group/analys/stark_avslutning_pa_2014-1977 • Organisk vækst og ordreindgang stiger med 26% - organisk 5-6%. • Næsten 3 dobling af rørelsesresultat = 33,7 mio. • Cash flow på 51,7 mio. • Uddeling 1,5 kr. (1) - direkte afkast 3,75% • Egenkapital ca. 400 mio. • Stort set ingen rentebærende gæld - Netto finansindtægter • Bestyrelses folk er klart storaktionærer Ser spændende ud - Nogen der kender den? Mvh.
  • Det helt rigtige købssignal på det helt forkerte sted!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Af og til får jeg spørgsmål omkring Candlesticks, som jo egentlig blot er en måde at plotte kursen på i et chart. Og netop i går fik vi et meget kraftfuldt candle-mønster. Problemet er, at det var placeret det forkerte sted. Kig engang på billederne her under. Det første billede viser en korrekt "Morning Doji Star", som den så poetisk kaldes. Vi har en faldende trend, aktien tordner ned ad, laver en såkaldt "doji" hvor start- og slutpris er ens for så at stige flot dagen efter. Ser jeg sådan en formation her, så er jeg meget opmærksom. Især hvis formationen ligger tæt ved vigtige støttelinjer og glidende gennemsnit. Nu kommer vi så til grafen fra i går. For her ser vi C20-Cap, der laver en "perfekt" formation. Problemet er, at der mangler en vigtig brik i puslespillet, nemlig den forudgående beartrend. Vi ser altså en bullish formation i den forkerte ende af trenden. Hvad betyder det nu? Der er ikke skrevet så meget i litteraturen om dette. Men en af mine gode sparringspartnere i USA har lavet en del backtesting på dette, og hans resultater fra de amerikanske marked er, at vi skal ned i ca. 80% af tilfældene på 1-2 uger plan og 60% af tilfældene, når vi går 4-6 uger ud i fremtiden. Så som altid arbejder jeg ikke med "100% sikre holy-grail løsninger". Jeg arbejder med odds og sandsynligheder. Og igen ser vi her en statistik, der antyder et sælgerpres. Men som I også ved, så sker der så mange ting lige nu på markedet, at det er svært at sige, hvilken retning vi trækker. Men generelt vil der være en psykologisk tendens til at lede efter undskyldninger for at sælge i stedet for det modsatte. Hvad angår Candlesticks, så bruger jeg dem meget både både på dags- og ugecharts samt i min daytrading. Men de må ikke stå alene. De giver en puslespilsbrik i det store billede. Og hvis I begynder at studere dem så husk for alt i verden, at placeringen af den enkelte formation i den samlede graf er meget vigtig. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71784_Morningdoji2.png] [image: 71784_Morningdoji.png]
  • NNIT Børsnotering

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    AcasmaA
    Tilbage ved årstusinde-skiftet (tiden går hurtigt) var jeg Mr. IPO og udtalte mig om børsnoteringer til dem der gad at høre om det - det være sig prime time i radio og TV samt store roadshows. Tømmermændene kom et par år senere da IT-boblen brast, så bagsiden fik jeg også.... Se derfor indlægget her som et tip. Æren tager man selv hvis det går godt eller skidt. NNIT (Novo Nordisk IT) har udbudt aktier gennem børsnotering. Personligt har jeg tegnet til samtlige familiemedlemmer i husstanden. Tegningen løber frem til forventeligt 3. marts kl 16:00. Udbudsprisen bliver kurs 120. Aktier for 1,2 mia. kr. er i udbud. Ca. de 300 mio. allokeres forventeligt til Private investorer resten til institutionelle. Personligt forventer jeg at aktien overtegnes 25-30 gange. Der vil altså komme ordre ind på aktien svarende til mere end 25 mia. kr.... Dvs. skriver man i ordren at man vil have for 100.000 kr. skal man regne med at få for max 20.000 kr. (er mit bud). Det bliver noget med at alle investorer får fuld afregning for de første 10.000 kr. og så x pct. af resten af det ønskede beløb. Ser man casen som ren IPO, jeg skal have lidt ekstra lommepenge på en dags indsats, så sælger man NNIT i løbet af de første tre dage og helst på 1. dagen (som jeg forventer bliver onsdag den 4. marts). Man kan vælge at være grådig eller håbe bare at tage 10 pct på. sin investering. Mit bud er at aktien åbner i 135 niveauet. Der kan ske meget og om en uge må vi se hvor skævt jeg ramte. Følg med de kommende dage i finans. På mandag har man nok et bedre billede af situationen. Der plejer altid at komme anonyme kilder i marken for at fortælle hvordan tingene går. lars rebien sørensen er en stor lang succeshistorie i Novo Nordisk. Og Novozymes noteringen i 2000 blev ramt lige i røven af Novo. Det samme tror jeg kommer til at ske - i hvert fald på den korte bane - med NNIT. Ovenstående er givet uden ansvar.
  • Hvor mange ligger i kontanter?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Der har på det seneste været en del snak om hvorvidt det danske aktiemarked skal ned. Derfor kunne det være interessant at høre, hvor mange der ligger i likvide midler ift. aktier. Personligt ligger jeg med 40% eksponering i aktier af den kapital som normalt investeres.
  • Bavarian Nordic - hvad nu?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Helge Larsen var spot on, og Bava har været en decideret raket. (WP!) Men hvor mener PI at Bava skal hen på den mellemlange- og lange bane? Tekniske analyser er jeg mindre optaget af, men rent fundamentalt? Bør man gevinsthjemtage nu?
  • HOLD PÅ HAT OG BRILLER....!

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Hvis du benytter TA i dine overvejelser og du tror på det, så bliv bange. Bliv rigtig bange. Nasdaq møder nu sit absolutte loft, og sidst dette skete gik det grueligt galt. Det sidste stykke tid har det været mere end svært at finde momentum i markedet, og det har været meget nervøst, og derfor er jeg af den overbevisning at 5000 ikke bliver nogen nem modstand at bryde. Vær nu ekstra påpasselig de kommende dage. Vi er ikke her for at skræmme livet af nogen, men som jeg indledningsvis skrev, Hvis du tror på TA, så skal du ikke betvivle denne modstand og hvad der skete sidste gang. Det betyder dog ikke at vi aldrig skal bryde 5000, eller vi får et aktiekrak, blot at vi skal være påpasselige. Held og lykke [image: 71657_Nasdaq.jpg]
  • Dollarens betydning for aktieafkastet

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    I løbet af det sidste år har vi oplevet følgende stigninger: S&P 1875 -> 2100 = 12% C20CAP 768 -> 940 = 22% Det ser ud til, at vi allesammen kan gå på vandet. Og de, der har gearet, kan ligefrem flyve. Endvidere ser det ud til, at de danske aktier har klaret sig bedre end de amerikanske. Men det er i hvert fald forkert! I løbet af det sidste år har valutakursen udviklet sig således: USD 540 -> 675 = 25% Dvs. en dansker har tjent 40% på en normal amerikansk aktie og kun 22% på sine danske aktier. (Vi kunne lave samme regnestykke for en amerikaner. Han har så tabt 2% på en normal dansk aktie, hvor han kunne have tjent 12% på sine amerikanske aktier.) Pointen i ovenstående er, at analytikere - både FA og TA - skal fokusere meget mere på valuta.
  • Sandsynlig opkøb/afnotering af en undervurderet aktie?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Athena IT-Group er et selskab med ressourcerne og kompetencerne til, at nyde godt af den store vækst IT Hosting branchen vil opleve i den kommende tid. Dette blev bekræftet ved den nylige opjustering få dage siden. Min analyse påpeger, at branchevæksten vil resultere i en konsolidering - en konsolidering, som Athena IT-Group nærmest er tvunget ud i. Jeg har lavet en gennemarbejdet 13 sider lang analyse, som inddrager interviews med folk fra Athena IT-Group og brancheeksperter. Dette lægger til grund for et budget og en relativ værdiansættelse. Sammenholdt med flere aktionærovervejelser fører dette frem til en spændende konklusion. Læs analysen her: www.thevalueinvestorblog.com
  • WTI Crude Oil - Analyse

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så fik vi endnu en inventories onsdag overstået. Det blev igen uden de store overraskelser. Inventories højere end forventet. Jeg forventede selv a se et tal højere end det forventede, men at se et tal mere end dobbelt så stort som forventet, var måske lige lidt mere end jeg selv havde forudset. Vi så igen hvordan sælgerne først fik solgt på den dårlige nyhed, men rimelig hurtigt kom de store drenge ind igen og købte op til billigere priser, hvilket resulterede i en stigning fra $49.60-$52.00. Vi fik endelig brudt de $51, som tidligere havde fungeret som god modstand. Der var god volumen på bruddet, samtidig med at ordrebalancen også hældte til købernes side. Det ligner derfor meget at vi skal til at bevæge os op imod de $54 igen. 50, 100 og 200 EMA peger nu alle sammen opad, hvilket også er et positivt tegn. Sidst vi så det, var på bunden ved $45, så en stigning op til de $54 ser jeg bestemt som en god mulighed. Men det bliver ikke i ét huk. Vi har modstand i form af en Trendkanal, som vi lige nu befinder os i toppen af. Samtidig har vi en supply zone lige over os, som også tidligere har vist sig at være et sted hvor sælgerne tog fat. Derfor ser jeg det også som en stor mulighed at vi skal ned og teste $51 igen inden vi fortsætter op imod $53-$54. Vi har også en købszone på $50.80-$50.51, som også vil være et godt sted at se efter købsmuligheder. Skulle vi ryge lige igennem disse to punkter, så har vi et område på $49.80-$49.45, som nærmest er helt skrig grønt. Dette indikerer altså et rigtig vigtigt punkt. Der er 2 demand zoner lige oven i hinanden. Et stærkt tegn på at sælgerne virkelig skal have momentum for at tage styringen fra køberne i dette område. De $54, er stadig væk et punkt der mangler at blive brudt. Så kommer vi ikke igennem det, så begynder vi nok at køre lidt nedad igen, eller som det mindste sidelæns. Det optimale scenarie er at vi ryger ned og tester $51 igen, hvorefter køberne får samlet masser af momentum og bryder $54 under stærk volumen. Dette ville indikere at vi skulle videre op igennem de $60. Men ind til videre må vi arbejde med det vi har, og tage det et skridt af gangen. De forskellige analytikere har vidst bevist, at der ikke er nogen der kan spå om hvor priserne vil være henne om 6 måneder. Derfor må vi tage det et skridt af gangen, og reagere på hvad markedet fortæller i stedet. Anders [image: 71755_Skaermbillede_2015_03_04_kl._17.07.48.png]
  • GENMAB: Q&A d. 4. marts 2015

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    http://www.proinvestor.com/chathistory/-58/qa-genmab-4th-of-march-2015