Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Derfor stiger Statoil

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Trods stigningen i olieprisen på det sidste, så forventede jeg ikke den pæne kursstigning, som Statoil har haft siden regnskabsaflæggelsen i sidste uge. At aktien er steget tilskriver jeg udelukkende meddelelsen om forsat kvartalsvis udbytte i 2015 og 2016. Udbytte er noget investorer sætter stor pris på i tider, hvor renten ligefrem er negativ på flere andre instrumenter og almindelige kontantindskud i banken. I den sammenhæng kan de årlige ca. 5% fra Statoil være et meget attraktivt alternativ. Statoil meldte i dag ud om nyt stort fund i Nordsøen. Det skubber så ekstra til kursen, selv om det tager flere år før eventuel produktion kan starte i det pågældende område. I de kommende år forventes ingen vækst i selskabets samlede globale olie- og gasproduktion. Tages der højde for selskabets effektiviseringer og en oliepris i området 60-80 dollar i 2015, så estimeres en 2015 P/E af flere analytikere til omkring 20 ved det nuværende kursniveau. Jeg syntes, at Statoil-aktien umiddelbart ser for dyr ud.
  • Nordic American Tankers' 4Q2014 Report / dividend of $0.22

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hamilton, Bermuda, February 9, 2015 Rates improved in 4Q2014 compared with 3Q2014 and 4Q2013. The significant drop in oil prices has impacted the tanker industry positively. Cashflow from operations[1] was $24.5m, compared with $21.7m in 3Q2014, and $1.9m in 4Q2013. The Suezmax tanker market was much better in 2014 than in 2013. For 2014 as a whole, cashflow from operations was $77.7m compared with -$11.1m in 2013. So far rates achieved in 1Q2015 are well above the $30,000 per day range or about 40% higher than we achieved in 4Q2014. So far, about 50% of our transportation capacity has been booked for 1Q2015. On January 9, 2015, NAT declared a cash dividend of $0.22 per share payable to shareholders of record as of January 22, 2015. The dividend is expected to be paid on or about February 9, 2015. Since NAT commenced operations in the fall of 1997, the Company has paid a dividend 70 times, with total dividend payments over the period amounting to $45.38 per share, including the dividend to be paid February 9, 2015. Our Suezmax newbuildings, for delivery in 2016 and 2017, are expected to be financed by the internal resources of the company. Link to the complete 4th Quarter 2014 report: http://hugin.info/201/R/1892717/670486.pdf Web-site: http://nat.bm/
  • Anders/Handelsstrategi

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg gider næsten ikke mere. De her debatter bringer intet. Jeg har købt de her olieaktier ind til mine lange portefølger. Køber som reglen og holder i nogen tid, men det er ikke buy and hold...Holder så længe mine forudsætninger holder.Kan ikke forklare det, det ville fylde for meget. Du gearede og handlede vist futures og jeg synes det var meget arbejde med for meget risiko. Foretraekker at undersoege tingene saa godt jeg kan saa jeg forstaar hvad der sker og saa foerst derefter saa goer jeg noget. Min strategi ligner en blanding af David Tepper. Peter Lynch og Warren Buffett. Det er hvad jeg oftest har kaldt cyclisk value, men det sidste aar har det egentlig mest vaeret value som Buffett. Nu er det saa olie og det ville han meget sjaeldent roere. Mine potter / aendring siden 31 december / 1 januar / aarsskiftet. Konto 1: +31% Konto 2: +16,5 Konto 3> +10,4 God dag Jan
  • Hvilken vej?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hvordan ser folk på den kommende tid for de store index som S&P,DOW,DAX? Personligt tror jeg vi skal ned og ellers lige tage en puster. Især oven på de seneste nyheder. Ruslands profolk i Ukraine tager mere land til ''det nye rusland'' Hollande og Merkel der tager til Rusland for at snakke med Putin omkring Ukraine, men tydeligvis uden større succes. Merkel der udtaler hvorfor våben støtte til Ukraine ikke er en løsning '' Kan ikke forestille mig, at våben vil overbevise Putin om, at han vil tabe militært'' Merkel møder Obama mandag. USA er tydeligvis mere villige til at støtte op med våben omkring Ukraine som kæmper med våben fra 70'erne mod nymoderne teknologi fra Ruslands styrker. USA's rigtig gode tal i fredags der slog forventningerne og gjorde markedet nervøse for tidligere rentestigning end først antaget. Desuden læste jeg en artikel omkring Rusland og Saudi, en såkaldt olie deal. Rusland skulle stoppe sin støtte til Syrien og Saudi ville for dette sænke sin produktion af olie for at få prisen til at stige. Hvis dette skulle ske har sanktionerne mod Rusland jo absolut ingen værdi? Overordnet set er mine punkter rettet meget i negativ retning, men det er også fordi jeg måske ikke rigtigt ser nogle lyspunkter.
  • Markedsrundtur - uge 6

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så blev det igen søndag aften og markedsvideo-tid. Som altid gennemgår jeg her markederne DK, Norge, Sverige og USA. I dag har jeg på forespørgsel også kigget ganske kort på DAX. Men det vil blive mere grundigt fremover, når jeg har FH-indeks og Hausse-indeks på disse også. Derudover er følgende aktier gennemgået med ren TA: Simcorp (24:00) FLS (26:30) Vestas (29:50) ALK (33:30) Novo Nordisk (35:45) Deutsche Bank (38:00) Bakkafrost (40:30) Pandora (43:00) Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=idp_fEZzZxs&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • Indeks i den kommende uge

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Jeg vil i den kommende uge holde øje med følgende indeks med henblik på evt. investering med meget kort tidshorisont i et eller to af de indeks - det kan dog også være at billedet bliver så mudret at jeg vælger ikke at investere i nogen indeks: Nasdaq 100 Aktuelt niveau 4.148 Der er støtte i 4100, to gange på det sidste har den forsøgt på afgørende brud over 4300 men blevet afvist. De tekniske indikatorer siger bear. RSI var tæt på at røre 40 i ugens løb hvor der tidligere har været støtte, og steg derefter til 44 ligesom indekset sted marginalt opad i samme periode. S&P Aktuel niveau 1.994 Indeks brød ned gennem støtten i 2000-2012 området i fredags men også kun lige akkurat, så det kan være et falsk brud. Indekset har 5 gange inden for det sidste år fundet støtte når RSI har bevæget sig lige omkring 40-niveauet, RSI er pt 41. Derudover så skriger alle andre tekniske indikatorer også her bearish, den sidste testede top var i 2090. Dow Jones Aktuel niveau 17.164 RSI er i 40, også i det RSI-niveau har indekset fundet støtte 5 gange inden for det seneste år. Indekset skulle gerne holde sig over 17.100-området hvor det 200 dages gld. gns er og samt hvor der er støtte. Alle andre indikatorer skriger også her bearish. Sidste testede top var i 18.000 området. Vedr. de tre amerikanske indeks, de er alle tre tæt på støtteniveauerne, og brager de igennem under stor volume, så kan jeg godt finde på at shorte dem, men tager indeksene nu afsæt under god volume opad, så vil jeg kigge på candlesticks også samt tekniske indicatorer og formentlig gå long på kortsigt i et af indeksene eller to måske. Men det hele kan også blive lidt dansen frem og tilbage uden klar indikation og investering fra min side. DAX Aktuelt niveau 10.694 Her siger mange indicatorer bull, på overfladen i hvert fald. To gange er 10.800 blevet testet for nylig og afvist. I den forløbende uge har indekset bevæget sig lidt med 2 skridt frem og 1½ skridt tilbage. RSI var i løbet af ugen oppe i 74, og faldt til 67, stadig højt og historisk plejer den nu at tage et yderligere dyk nedad, men om ECB-tiltagene kan neutralisere dette skal ikke undervurderes. Indekset virker dog stadig for overkøbt til mig. Jeg tør ikke gå long i indekset, men afventer om den skal ned i 10.400 niveauet hvor der kan anes støtte. Sker det så kan jeg gå long i indekset, hvis jeg aner at 10.400niveauet holder. At shorte indekset tør jeg heller ikke, dertil er det for usikkert om ECB-tiltagene gør at på trods af høj RSI, at så vil et tredje forsøg på at bryde over 10.800 kunne finde sted.
  • Stadigt strejker på raffinaderierne

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    og det ser ud til at brede sig. Det er ca 10% af US raffinaderikapaciteten der er trukket ud og det ser ud til at sprede sig. Det kan næppe få nogen større indflydelse på olieprisen, men måske på benzinpriserne lokalt, og så er der nok enkelte større aftagere, der vil overveje hvem de får leveret olie og bensinprodukter af - altså andre leverandører end de lokale. Benzinprisen er næsten halveret de sidste par år. http://www.gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx?time=24 HOUSTON (Reuters) - A strike by U.S. refinery workers is set to widen late Saturday night as walkouts have been scheduled at BP Plc (BP.L) refineries in Indiana and Ohio, said a BP spokesman. Strikes by hourly workers represented by the United Steelworkers union (USW) are set to begin at BP's Whiting, Indiana, and Toledo, Ohio, refineries at 11:59 local time Saturday. The Ohio refinery is a joint venture with Husky Energy (HSE.TO). About 4,000 workers are currently on strike at nine plants in California, Kentucky and Texas, including seven refineries that account for 10 percent of U.S. refining capacity. (Reporting by Erwin Seba; Editing by David Gregorio)
  • Børspsykologi - "Overconfidence"

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    V
    I dag vil jeg skrive kort om endnu en term fra børspsykologien. Og denne gang handler det om et aspekt, som kan få meget ærgerlige konsekvenser for den individuelle investor, hvis det praktiseres for meget og for ofte - Jeg skal nemlig skrive lidt om "overconfidence" Det at være "selvsikker/confident", handler i bund og grund om at være positivt stemt overfor egne evner og viden. Men at være "FOR selvsikker/overconfident", betyder selvsagt, at ens forvetninger til egne evner er større end ens reelle kunnen. De måder "overconfidence" kan manifestere sig på, kan egentligt forsøge at forklare mange forskellige ting; f.eks. skriver forskere om muligheden for, at "overconfidence" kan være en af grundene til krige, strejker, iværksætter-fiasko, og ikke mindst bobler i aktiermarkederne. Her vil jeg dog kort fokusere på de to mest almindelige måder, hvorpå "overconfidence" manifesterer sig: Miscallibration Better-than-avarage bias "Miscalibration" viser hvordan folk generelt føler sig mere sikre på deres egne estimater end de burde. Beder man folk svare på nogle kvantitets-spørgsmål, hvor der skal svares med et interval (intervallet repræsenterer et high og et low estimat, hvor det reelle svar gerne skulle ligge indenfor), så har folk tendens til at give for smalle intervalle; altså er de FOR selvsikre i deres svar. Sådanne spørgsmål er der lagt et link til i bunden af mit post, så kan I teste, om I selv er "overconfident". "Miscallibration" sker ofte, når man føler at man ved mere end man egentlig gør; og det kan være farligt når man spår om fremtidige aktie/valuta/rente-kurser. "Miscalibration" kan ofte ske, hvis man lige har hørt noget ny information om en aktie, hvis man selv arbejder i en noteret virksomhed (og tror man ved mere end markedet om denne virksomhed), eller generel overoptimisme, når det gælder egne evner. "Better-than-avarage-bias", er en tendens vi mennesker har, til at tro at vi er bedre end gennemsnittet. I en undersøgelse lavet på et amerikansk universitet, blev 55 studerende spurgt, om de følte sig bedre eller dårligere end gennemsnittet, når det galdt deres køregenskaber. Statistisk set vil kun 50% af eleverne kunne ligge over gennemsnittet - alligevel svarede 48 ud af 55, at de var bedre end gennemsnittet. Ligeledes viser andre studier, at der er en generel tendens til, at ca. 80% af de adspurgte i lignende undersøgelser, mener at de ligger blandt de bedste 20%. (disse undersøgelser er ikke videnskabelige) "Better-than-avarage-bias", er med andre ord meget almindeligt; og faktisk mest praktiseret af mænd. Grunden til, at jeg mener at man bør være opmærksom til denne psykologiske tendens hos mennesker er, at studier viser, at når det gælder komplekse forudsigelser stiger vores niveau af "overconfidence" - og er der noget som kan siges at være uforudsigeligt og svært at spå om langsigtet, så må det være enkelte værdipapirer i de finansielle markeder. Modsat så falder vores niveau af selvsikkerhed faktisk, når vi stilles overfor lettere forudsigelser. "Overconfidence" kan også ofte ses hos ledelsen i forskellige virksomheder. Dette kommer ofte til udtryk gennem: Stor ivrighed for at investere (markeder, opkøb osv.) Overinvestering Optage større gældsposter Når man er FOR selvsikker, og tror at ens estimater, viden og kunnen er bedre end de andre investorers/managers, føler man som regel også, at ens investeringer er mindre risikable -> man kan altså hurtigt få et forkert indtryk af den risiko man har påtaget sig gennem sine investeringer. "Overconfidence" er en af de mest mødte psykologiske træk hos investorer, og forsvinder næppe. Dog kan man bedre styre sin risiko, hvis man er klar over, at man har tendens til at praktisere dette psykologiske træk. Håber at nogle stykker herinde fandt mit post interessant, og måske har gjort nogle mere opmærksomme på egne handlinger. Jeg vil igen opfordre folk til at prøve den lille test i "overconfidence", som i kan finde i linket herunder. http://www.tim-richardson.net/misc/estimation_quiz.html
  • GENMAB - Weekend video om Daratumumab

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg citerer i chatten i går aftes Torben Plesner, overlæge og professor i hæmatologi og leder af den kliniske forskningsenhed på Vejle Sygehus og henviser til dette indlæg: http://www.proinvestor.com/boards/69141/Daratumumab-er-meget-effektiv-mod-knoglekraeft#69153 Skribenten Gentogen poster i så videoen med Torben Plesner optaget i forbindelse med det store 56. årsmøde i American Society of Hematology (ASH) i San Francisco i december 2014. Videoen fortjener helt klart sin egen weekend-tråd oven på de positive resultater af Fase II. Tak for den Gentogen. https://www.youtube.com/watch?v=3gSgaJponcU
  • Olie og olieudstyr

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Regner med at cap exp. fortsætter med at falde, så olieprisen vil fortsætte op. Købte lidt Linn Energy og Forbes Energy for et par dage siden og supplerede i lidt andet. PBR er på tilbud eller også er den helt gal. Ny CEO og snak om urent trav. Følger op på Anders og min snak omkring afkast på hans metode og min, men venter lige til kvartalsafslutningen - 1 april. PT så¨går det fint. Hvis det fortsætter sådan resten af året, så bliver det et fint år.
  • Spanien

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Meget forsinket, på grund af eget selvmål, er jeg og fruen nu på vej til Espania. Der var en skribent som jeg husker som Muchomeyer, og sikkert andre, som måske kunne give mig guidance i Spanien. Vi tiltænker at flytte til en landsby ved navn Pinar de Campo Verde i det sydlige Alicant nær Mucia provinsen. Dette indlæg er vist uden for normen, men håber på forståelse.
  • Olierally nu?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Olieprisen er styrtdykket fra 110 dollar til under 50 dollar på kort tid. Det har samtidigt betydet, at kursen på de norske selskaber i sektoren er faldet kraftigt. Vi ser nu at der kommer flere købere til olien og at prisen er steget pænt de seneste dage. Hvorvidt dette skyldes reelt købsbehov, nedlukning af projekter i USA eller short-inddækning, skal jeg ikke gøre mig klog på. Heller ikke om, hvorvidt olieprisen nu er inde i en stabilisering og stigning. I Millionærklubbens udsendelse den 18. december 2014 fortalte jeg om en sådan situation, som kunne udløse "rakettilstande" for flere selskaber efter en bundvending. Mine eksempler på disse var: Questerre Energy Prosafe Panoro Energy DNO Hexagon http://www.radio24syv.dk/programmer/millionaerklubben/10741341/00:00:26/ Blandt Nordnets kunder er der nu et stort sats på et olierally. Her er oversigten over de aktier kunderne køber: http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/artikkel534773.ece DISCLAIMER: Jeg har aktier i HEXAGON og QUESTERRE.
  • TA på Statoil

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Når jeg kigger på Statoil med rene TA-briller, så kan jeg se, at aktien allerede i slutningen af juli 2014 begyndte at give salgssignaler i min bog, idet den begyndte at underperforme i forhold til markedet, hvilket gjorde den uinteressant allerede omkring 185. Men nu har vi så fundet en eller anden form for bund, og spørgsmål er jo nu helt klassisk, om vi skal videre om, eller om det er en midlertidig optur. Det første jeg kigger på er igen relative performance. Og siden midt i december har denne RP kørt sidelæns, hvilket fortæller, at stigningen i Statoil "blot" har haft samme takt som det norske marked generelt. Så kigger jeg på min volume-indikator, der viser at volume-styrken har været faldende de sidste par uger, og til sidst ser vi på wave-indikatoren (stochdmi), der antyder et overkøbt område på helt kort sigt. Holder jeg dette sammen med, at vi lige nu er ved at støde hovedet mod modstanden, der opstod ved bundene i oktober/november, så lægger det til min opfattelse af, at der pt. er mest købspres på aktien. Mange investorer har taget store tab på Statoil, og det ser lidt ud til, at mange overvejer at tage gevinsten (eller det mindskede tab) hjem nu. Hvis vi sammenholder dette med, at der pt. kun er 10 point op til det 200 dages EMA, hvor mange igen vil kigge efter modstand, så er jeg ikke så positiv på, at vi skal voldsomt op i den kommende tid. Men hvis det 200 dages EMA kan brydes med "stor vilje", så var det absolut en aktie, jeg godt kunne kigge på igen. Det skal jo også siges, at Statoil er tæt forbundet med olieprisen, og derfor vil psykologien i denne aktie korrelere meget tæt med olien, må det formodes. Men i dette tilfælde kigger jeg kun på aktien, hvilket i princippet kun er noget af analysen. Men begynder olien for alvor at falde igen, så ligger det i kortene, at Statoil godt kunne reagere meget kraftigt nedad, som formationer, indikatorer og støtte/modstande tegner sig lige nu. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71395_Statoil.png]
  • Indikatorskolen - BollingerBands

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Ofte hører man navnene på forskellige tekniske indikatorer slynget omkring i medierne. Nogle gange fornemmer jeg, at brugerne af disse indikatorer ikke helt har sat sig ind i, hvordan de er opbygget, i hvilke markeder de virker bedst, hvornår de absolut ikke virker osv. Derfor har jeg sat mig for stille og roligt at opbygge et lille bibliotek af videoer med titlen "Indikator-skolen". I denne omgang er det indikatoren "BollingerBands" som jeg tager under behandling. Så med her, hvis du er interesseret i, hvordan denne volatilitets-indikator kan forbedre din timing på markedet. https://www.youtube.com/watch?v=kLyXa11wPs0 Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Svensk Stål

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg har flere steder hørt tale om, at det svenske aktiemarked kan nyde godt af pengeindsprøjtningen i EU. Samtidig kan Sverige ses som en slags sikker havn for investorer og måske kan danske kroner nyde godt af at flytte en tur til sverige. I den forbindelse er jeg faldet over Svensk Stål ssab. Både deutsche bank og svenska handelsbanken taler om muligheder for stigninger i aktien, der gennem en årrække har fået mange hug. http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Stalindustri/SSAB/Analyser/2014/Synergier-och-valutautveckling-ger-SSAB-medvind/ . I den forbindelse kunne det være interessant at høre om der er nogle gode mennesker herinde, som kunne have en mening om aktien. Både teknisk og fundamentalt.
  • GENMAB i Radio24/7

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg nåede langt omkring selskabet; Dara og resultatet af Fase II, handelsmønsteret de seneste dage med stoploss-raid, ADR og sidst i udsendelsen lidt om fremtiden. http://www.radio24syv.dk/programmer/millionaerklubben/
  • Bilindustrien

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    HyaH
    Jeg sidder og ser på norske KOA - som leverer dele til bilindustrien. TA ser vel ok ud lige nu og FA er der vel mere gang i branchen end for 1 år siden. Er der nogen af jer der kender aktien / firmaet og har et bud på hvordan regnskabet den 17/2 vil blive? Vh Hya
  • GENMAB - Responsraten på Daratumumab

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg har både i dag og i går haft debatter på Facebook og på privat korrespondance omkring responsraten (ORR) på 29,2% på Daratumumab i Fase II. Det er fejlagtig blevet hævdet, at responsraten skal være over 30% for at blive godkendt som kræftmedicin. Det er også blevet hævdet, at hvis den ikke er det, så betragtes medicinen som værende uvirksom. I tilfældet Daratumumab i Myeloma, så har GENMAB meldt ud, at en responsrate på over 20% er nok til, at man kan indsende ansøgning i indikationen. Sydbank har i sin opdatering d. 4. februar i år sammenlignet data i Daratumumab-studiet med de i 2012 og 2013 godkendte midler til behandling af myelomatose som Kyprolis (carfilzomib) og Pomalyst (pomalidomide). Det fremgår klart, at disse to midler ikke har en responsrate på over 30%. Tværtimod ligger de meget lavere. Oversigten viser også med al tydelighed, hvorfor mange investorer og analytikere er så begejstret for resultatet af Fase II forsøget med Daratumumab. http://www.proinvestor.com/r.php?u=https://Markets.sydbank.dk/PublicationsWebHandler/Sydbank.aspx?ID=0036696-028661
  • En markedsrundtur i Novo-regnskabets skygge

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Efter en uge, der i Danmark var meget præget af regnskabet fra Novo Nordisk, tager jeg et kig på markederne samt på Vestas, Novo Nordisk, Coloplast og Simcorp. Som altid skyder I bare med spørgsmål, kommentarer, ideer til nye videoer osv Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=lVykVI3bqwQ
  • Lars Tvede: Verden år 2025

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Demokrati-bevægelser i Kina. Et EU, der stort set er revnet. Skræddersyet medicin. Robotter til alt og 3D-print til det meste. Finansmanden Lars Tvede kaster sig her ud i fremtidsforudsigelsernes vanskelige kunst". http://www.business.dk/business-magasin/lars-tvede-spaar-saadan-kan-verden-blive-i-2025