Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Vestas er gået i køb

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vestas har d.d. brudt op gennem modstandsniveau i de ca. 263. Aktien har nu, som jeg det det, et potentiale op mod de ca. 285-290/310 i forbindelse med regnskabet. Min sidste analyse gik på at jeg solgte ved modstanden i de ca. 263. Da dette niveau nu er brudt, må jeg vende rundt og gå ind i morgen (måske) lidt højere. Forhåbentlig laver Vestas et lille retracement/tilbagefald ned mod de ca. 263-265. Det vil være en god købsmulighed. Men husk nu stop loss. Target fremkommer fordi Vestas nu har brudt den grønne modstandslinje. Desuden er der etableret en IHS formation og der ligger et gab i 305, samt en ab=cd formation. Alle disse signaler fortæller mig, at vi nu kan se frem til en stigning op mod de ca. 285-300/310. Stop loss kan sættes til de ca. 255 eller 260 på den korte bane. God onsdag oggod trading. Morten www.moneymind.dk og like siden www.facebok.com/moneymind.dk [image: 71359_vestas_11.png]
  • Genmap

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Helge. Jeg undre mig over du vil have Lars Persson med som TA hos jer. Han er jo ikke sådan top performer pt. Hvad sker der i Genmab til aften, der sælges ud, har du en update på det?
  • Du skal vente på bruddet... det er knald eller fald

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vi der beskæftiger os med TA, ser nogenlunde det samme billede lige nu. I US er S&P 500 ved at gøre klar til et brud enten op eller ned. Jeg forventer dette brud bliver udslagsgivende for den videre retning - i hvert fald på kort-og mellemlang sigt. S&P 500 så ud til at bryde ned i går, men nej, indekset tog fat og lukkede over den røde trendlinje. Det er positivt for dagen i dag. Men problemet er den store sorte wedge-formation. Den indikere et kommende fald, da den er brud ned gennem. Desuden har vi den mindre røde trekant-formation. Den har støtte-modstand mellem de p.t. 2000 og 2055. Brydes et af disse niveauer så er det enten all in eller exit. Dax'en nærmer sig mit target omkring de ca. 10.950-11.000. Jeg tænker det rammes i dag. Brud over = positivt. Vestas lavede i går endnu et forsøg på udbrud, men glippede og blev under de ca. 265. Vestas skal bryde de 265, hvis vi skal undgå de 210-240. Regnskabet forventer jeg - som mange andre, vil blive godt. Men om man skal ligge med den over regnskabet, vil jeg tage stilling til når vi nærmer os i næste uge. God dag og god trading. Morten [image: 71331_sogp_500_1.png]
  • Mr. Market's irrationalitet har skabt en attraktiv købsmulig

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Mr. Market's irrationalitet har skabt os en attraktiv købsmulighed: Ford Motor Company Ford aflagde et super regnskab i torsdags, som overgik analytikernes forventninger, desuden forventer Ford en markant fremgang i både salg og indtjening for 2015. Ford har øget udbyttet med 20%, og betaler nu 4,04% om året - ergo får vi en rundhåndet belønning for vores tålmodighed. Ford lancerede i december deres nye pickup-truck F150, som har været den bedst pickup i næsten 40 år i træk og er samtidig den bedst sælgende bil i USA med ca. 800.000 biler om året. Den nye F150 er meget innovativ og banebrydende, fordi den er lavet af aluminium kontra stål, som hidtil var anvendt. Denne konstruktion gør at bilen er 700 pund lettere end den gamle model, hvilket resulterer i at brændstoføkonomien er markant bedre, og set i lyset af amerikanernes øgede fokus på netop dette, gør det Fords nye F150 til den mest attraktive pick-up truck på markedet. USA er Fords vigtigste marked og her er F150'eren den mest profitable og derfor er bilen den væsentligste for Fords indtjening, bilfabrikanten tjener ca. $7-8000 pr. pick-up truck mod $3500 i gennemsnit pr. bil. Interessen for den nye F150 har været over alt forventning og der går ikke en dag, hvor man ikke hører om særdeles positive omtale samt anmeldelser af bilen. Jeg har kunne læse mig frem til at der er sort af mennesker hos nærmest alle Ford forhandlere i USA og her er det altså i særdeleshed F150'eren folk er interesseret i at se og derefter købe. Jeg forventer et stærkt salg for 2015 fordi Ford har den bedste bilpark nogensinde. En ting som gør dette overbevisende er at den gennemsnitlige alder i den amerikanske bilpark er 8-9 år, ergo er det mange som skal ud og købe ny bil. Ford har også rekorden med sin Ford Fiesta, som er den bedst sælgende bil i verden. Samme er tilfældet på det kinesiske marked, hvor Ford for blot 5 år siden var en lille spiller på markedet, hvor de endnu ikke tjente penge. Sidst år solgte Ford over 1 mio. biler til kineserne, hvilket er en vækst på over 30%, samtidig skal man have in menté at salget mere end fordoblede året forinden. Især Kina og Asien som helhed er der et kæmpe vækstpotentiale. Endvidere er Ford's luksusmærke Lincoln også i stor fremgang, hvor de sidste år havde det bedste salg siden 2008. Dette er ikke en overraskelse, for tilbage i 2012, hvor jeg selv oprindelig gik ind i aktien ($9,5/aktie) havde Ford netop lanceret den største ekspansion i mere end 50 år, ved at investere $5 mia. til at ekspandere både Ford og Lincoln til Kina. Som sagt tjente Ford ingen penge i Kina for 5 år siden, men i fjor bidrog Kina med $1,2 mia. til Fords overskud (samlet overskud 2014 $6,3 mia.), dette tal forventes at blive meget højere. Den internationale ekspansion af den nye Ford Mustang til 160 lande er netop begyndt, her har vi også en spændende bidragsyder til væksten - ligeledes med den nye Mondeo. Derudover er det værd at bemærke at Ford er den eneste bilfabrikant i USA, som kom igennem finanskrisen uden en statslig redningsaktion. -> Finansielle muskler til at klare sig igennem dårlige tider. I de sidste mange år har Ford nedbragt gælden dramatisk og samtidig øget deres egenkapital betydeligt. Stort opkøb af aktier internt i ledelsen - der kan være 1000 grunde til at ledelsen sælger sine aktier men når de køber er det et stærkt tegn, som beviser at ledelsen selv tror på at virksomheden vil klare sig fantastisk og dermed levere et godt afkast til sine aktionærer. Når vi kigger på regnskaberne og herunder nøgletallene er Ford meget undervurderet fordi den handles billigt både ift. markedet (ca. 50% rabat - forward P/E = 8,9), men især også ift. de øvrige bilfabrikanter. S&P 500 handles til en P/E på ca. 17. Ergo kan det amerikanske Blue Chip ikon pt. købes til en bargain price. [image: 71283_Skaermbillede_2015_01_31_kl._15.19.58.png] [image: 71283_Skaermbillede_2015_01_31_kl._15.20.30.png] [image: 71283_Skaermbillede_2015_01_31_kl._15.20.19.png]
  • Kort analyse av Songa Offshore

17
    0 Votes
    17 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hei. Jeg har laget en kort analyse av Songa Offshore (norsk selskap. Analysen er dessverre på norsk siden jeg er norsk, men den kommer på engelsk etterhvert. Ønsker du å lese analysen så finner du den her: https://drive.google.com/file/d/0B9_XDq4eNUsday1IRWRqVFQ4T0k/view?usp=sharing Jeg kan også ettersende analysen per mail om det er ønskelig. Kom gjerne med kommentarer!
  • TA på Genmab

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I forbindelse med at Helge Larsen skulle ind på Millionærklubben her til morgen, lovede jeg lige at kigge på Genmab ud fra rent TA. Der er masser af fundamentale faktorer tænke på, så dette er ren TA. Genmab er jo lidt en "umulig" aktie at analysere. Den gav et perfekt købssignal omkring 260 og har siden ikke set sig tilbage. Jeg har dømt den til nedtur flere gange, men den har totalt ophævet tyngdeloven. Siden midten af december har den dog fladet ud, og stiger nu "kun" lige så meget som markedet. Volume er faldende og stochdmi begynder at vise højt niveau på kort bane. Hvis jeg var inde i aktien, ville jeg ikke sælge før området omkring 370 brydes. Muligvis ville jeg dog nu begynde at tage lidt profit. Problemet med disse vildt trendende aktier er, at det er svært at finde et naturligt støtteniveau, hvis trenden brydes. Næsten alle investorerne i Genmab sidder inde med massive fortjenester, og jeg kan høre på FB m.m. at folk begynder at spørge "er det tid til at tage gevinst". Den kunne godt udvikle sig til en "Vestas-case", hvor den pludselig smider 1/3 af stigningen på bare gevinsthjemtagning. Men som sagt, var jeg inde, ville jeg blive der. Men som udenforstående, ville jeg ikke købe op nu (med fare for at lyde som en idiot om 3 måneder, når den er steget 100% igen)  Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772?ref=bookmarks [image: 71124_genmab.png]
  • Større købere end sælgere i meget lang tid (WTI)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så fik vi købere på banen. I det sidste stykke tid har markedet haft svært ved at komme ned. Sælgerne mistede momentum og kunne ikke komme ned og teste bunden af den bearish channel igen. I fredags kom der en masse sælgere til på et salgsområde, som kort efter var fanget i en position de ikke havde lyst til at være i. Det skabte en enorm bear trap og senere et "Short squeez" som hurtigt fik presset priserne op. Det fik mig til at placere mig i COP, og da jeg fik kigget lidt på SDRL over weekenden blev jeg også lidt lun på den, så den erhvervede jeg til morges. Det er stadig for tidligt, efter min mening, at være 100% sikker på at bunden er nået. Der er stadig rigtig mange ting der kan gå galt. Rent teknisk har vi set flere større købere end sælgere de sidste par handelsdage og det er derfor jeg er begyndt at se på købsmuligheder på mit chart. Vi har en enorm supply zone fra $49-48-$51.74, som vi skal igennem før det begynder at se rigtig godt ud. Det er den der lige nu står i vejen for en god optur. Foruden den store supply zone har vi også modstand på $50.00 og $50.77. Det er derfor vigtigt at vi kommer igennem alle disse punkter, før det for alvor ser godt ud. Hvad ser så godt ud? Golden Cross har vi fået for første gang i lang tid. Det er ikke noget jeg ville handle i sig selv. Men ligger man det sammen med en ordrebalance til købernes fordel, så ser det meget godt ud. Vi har fået en reset i "wave-count", hvilket også taler til trendskift. $48.59-$48.13 er den første købszone på vores chart. Det er stadig et aggressivt købssetup, da vi stadig befinder os i et område med rigtig meget modstand. $47.86 er det næste område man muligvis kan købe og efter det kommer der en stor købszone lige oven i alle EMA's. $47.07-$46.24 hedder dette område. Det vi skal holde øje med i den uge her er Inventories rapporten onsdag. Den vil formentligt vise at der stadig er en del olie på lager, og det bliver derfor spændende at se hvordan markedet vil reagere på dette. Vil sælgerne banke prisen ned, eller vil køberne fortsætte deres færd. Det må tiden vise. Lige nu har vi en meget aggressiv bull channel. Den vil helt sikkert blive brudt i det næste stykke tid, da køberne umuligt kan holde det momentum de har lagt for dagen. Det er muligt at den channel skal tegnes om, eller udvides senere, men lige nu er det den jeg går efter. Det er vigtigt at pointere at alt dette er baseret på TA. Der er ikke sket det store ift. Udbud/efterspørgsel, og derfor siger jeg man skal se godt efter onsdag. Det er et meget spekulativt marked, og derfor skal det blive spændende at se hvordan markedsdeltagerne reagerer onsdag kl 16:30. Den røde pil der er tegnet på mit chart, viser den bear trap der gjorde at jeg begyndte at købe COP og SDRL. Det var meget tydeligt her hvordan sælgerne hurtigt fortrød deres handling og hvordan køberne greb den lige med det samme. Det er i områder som dette det er vigtigt at læse candlesticks og tænke på det psykologiske i markedet. Anders [image: 71330_Skaermbillede_2015_02_02_kl._17.18.33.png]
  • Opfølgning på markedsvideoen fra i går

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    I går udgav jeg min markedsvideo, hvor jeg snakkede om, at der var en god sandsynlighed for et "bounce" i US-markedet i denne uge. Dette har vi muligvis set starten på nu. Kig engang her under på DOW og SP500 (som etf). De viser samme formation med en vandret bund i formationen og så en faldende top-linje. Begge indeks er i dag et godt stykke nede i løbet af dagen, og fik sig så kæmpet tilbage med et flot vendingscandle med en lang "væge" enten lige på eller meget tæt på 200 dages EMA. Volume og dmistoch viser begge tendens til vending op ad på begge indeks. Alt dette lagt oven i analysen fra videoen, hvor jeg vurderer at køberne er på vej ind i markedet, så bekræfter det mig i min tro på, at vi skal videre op i den kommende dage. Skulle markedet vende rundt og bryde ned gennem bunden med stor kraft, så er resultatet af analysen pludselig helt ny. Men indtil da vil jeg holde øje med, hvad der sker, når de to indeks nærmer sig toppen af formationen. Kan vi bryde op gennem toppen, vil det være meget positivt, og min case fra videoen med 5-7 ugers ydereligere optur i USA vil være en oplagt mulighed. Men husk at alle disse "spådomme" kun er en leg med sandsynligheder. Handl aldrig på hvad du tror markedet vil gøre. Handl på, hvad markedet faktisk viser dig. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71327_DOW.png] [image: 71327_SP500.png]
  • Hexagon Composites

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hexagon falder, hvilket nok delvist skal tilskrives, at olieprisen falder. Nu ligger aktien omkring kurs 19,50, hvilket kan synes billigt. Hvad mener PI, er det tid at samle op på den, eller griber man blot en faldende kniv? Hexagon var en af Helges nytårsraketter, så det kunne være lidt spændende at høre, hvad folk tænker om denne God dag derude!
  • Overordnet analyse af Protector Forsikring

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Her er mine betragtninger på Protector Forsikring, som jeg er meget bullish på. Jeg har fulgt Protector igennem noget tid nu, og efter Trygs regnskab her den anden dag, hvor flere virkede meget begejstret for deres resultater, så tænkte, at det måtte være fordi de endnu ikke har hørt om Protector! Så jeg har prøvet at samle nogle betragtninger herunder. (Tager forbehold for eventuelle slåfejl og andet) Lidt grundlæggende info: P/E på ca 10 Marketcap på 3,6 mia NOK Udbyttebetaling på 3% af nuværende kurs Her er nogle overordnede pointers til, hvorfor den ud fra et FA synspunkt er interessant (her skylder jeg stor tak til Investor1989 fra Proinvestor, som igennem tiden har skrevet meget om den og fik mine øjne op for den) Protector har i de sidste år guidet utrolig megen vækst. De har over de sidste 5 år haft gennemsnit vækst på 20% (se billede 1) Sidste år guidede Protector 20% vækst men endte med 28%. I år guider de 18% vækst for året. Samlet set har Protector over de sidste 5 år haft den laveste combined ratio på 89 sammenlignet med Tryg, Gjensidige osv. (Tallet betyder, at deres skadesudbetaling har været 89% af deres præmieindtægter - dette er flot, da det indikerer godt overskud - se billede 2) Protector har over de sidste 5 år været det forsikringsselskab, som har forrentet deres penge bedst (se billede 3) Noget af det vigtigste og som virkelig adskiller Protector fra resten = De har kun ca 8 % i omkostninger, som er godt HALVDELEN af hvad alle de andre har. Det giver dem en utrolig flot konkurrencemæssig fordel. Her er lidt andre betragtninger, som også giver indikation om fremadrettede muligeheder (ikke belæg ud fra TA eller FA) Lige nu anbefaler omtrent 6/7 norske analytikere denne som et must i porteføljen Den har de seneste uger fået god opmærksomhed fra de større banker - Goldman Sachs, Deutsche, Barclays, Merryl Lynch osv. Direktøren købte en ordenlig sjat for vist 50 mio kr i kurs 36,6 + andre folk i ledelsen købte større ind omkring kurs 36-37. I forhold til TA (der kunne det dog været at Anders Egsvang Rasmussen, Hans-Henrik Nielsen, eller Morten K. Thygesen ville være skarpere) Som man kan se på kurven, så havde den en flot uptrend frem til sommeren 2014, hvorefter den nærmest lå sidelæns (til dels negativ) i området 36-40 men en klar top omkring 44-45. Umiddelbart har Protector 4 vigtige niveauer (Kurs 33 ca som har vist sig som den ultimative bund i det shaky efterår), Kurs 36-37 som har været en bund, kurs 40 som har været et loft det meste af efteråret, og så kurs 44-45 som er ATH loftet. Lige nu ligger vi omkring ATH loftet (lukkede ATH igår). Den har haft rigtigt travlt siden jul, hvor den er brudt op igennem modstandsniveauet 36, 40 og 44 siden jul, hvor den bundede omkring 33. Dette er sket over en periode på 6 uger og er sket under pæn volume og i steady gains. Dog ville jeg selv afvente og se om den skal teste kurs 40-41 igen, og så slå til der. Lige nu har jeg svært ved at se, at vi tester 36-37 og da slet ikke kurs 33 med den nuværende udvikling, men aldrig sig aldrig: Forventninger og pristarget: Dette kan være utrolig svært at spå om, men jeg synes det er interessant at se, hvad folk gerne vil betale for de store forsikringsselskaber. Her ser vi Tryg handles til en P/E på 18 og Gjensidige til en på 15. Disse er ca market cap mæssigt 10-20 gange større. Jeg har umiddelbart svært ved at se, hvordan Protector fremadrettet fortsat kan blive handlet til sådan en 'discount' rent P/E mæssigt, når det virker til, at de andre blot slår den på størrelse. Protector vækster mere, har lavere omkostninger og er mere effektiv på combined ratio. Så et konservativt estimat på fair value tænker jeg omkring en P/E på 15, selvom man da kunne synes, at den burde prissættes endnu mere attraktivt end de andre. Men en P/E på 15 (som jeg vil mene er et meget konvservativt fair value alt andet lige) det ville give et pristarget ud fra dagen kurs på godt 67,5 NOK i forhold til dagens kurs på 45,3 NOK. Afslutning. Det her skal ikke tages som en direkte købsanbefaling af Protector og mine prisestimater og betragtninger kan sagtens være tolket forkert, og der kan være faresignaler, som har undgået mig. Dog synes jeg personligt, at Protector ligner en klar vinder og indgår derfor i min portefølje. /Peter [image: 71249_Protector_Charts.jpg]
  • Den danske krone er under pres

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Den danske krone er under pres, på samme måde som Schweiz'er Franken (CHF) har været det. Og presset er modsat det den russiske Rubel er udsat for. Rublen: Markedet har for tiden mistet tilliden til Ruslands økonomi. Og derfor er der mange der sælger ud af Rublen og søger over i andre valutaer, eller de sælger ud af værdipapirer prissat i Rublen, det kan være russiske statsobligationer eller russiske aktier m.v. og tilsvarende søger man så over i lignende finansielle aktiver i andre lande og i andre valutaer. Det gør at markedet flyder over med et stort overskud af Rubler som alt for få p.t. ønsker at have/benytte. Derfor falder prisen på Rublen massivt. Her har den russiske centralbank været ude kunstigt at forsøge at støtte Rublen ved at hæve renten til ca. 17%. Det er en besværlig kunst at skulle forsvare en svag valuta og forsøge at holde den så stærk som muligt. DKK og CHF: CHF og DKK står i en anden situation, de to relaterede landes økonomier er ikke nær så forgældede og deres økonomier klarer sig relativt bedre en mange andre, herunder de gældsplagede lande i Eurozonen. Så i en krisetid betragter udenlandske investorer derfor disse to landes valutaer og værdipapirer prissat i disse to landes valuaer for mere sikre havne. Det skaber en kunstig høj efterspørgsel efter både kroner og værdipapirer prissat i kroner. Det får kursen på CHF og DKK til at stige massivt i forhold til andre valutaer, herunder Euroen og det ønsker hverken regeringerne i de to lande ej heller deres centralbanker skal ske, de vil helst kunne fastholde en fast kurs i forhold til Euroen, fordi de mener det skaber økonomisk stabilitet og gør deres eksporterhverv konkurrencedygtige. Schweiz nationalbank (SNB) har i nogle år holdt en fast kurs imellem CHF og Euroen på 1,2, således at 1 Euro kunne veksles til 1,2 CHF. For at holde denne kurs har SNB været nødt til at gøre det modsatte af Ruslands centralbank, nemlig at skabe nye CHF og bruge dem på at opkøbe Euro. Så stiger Euroen i pris og CHF falder i pris. Men det kunne de ikke blive ved med at holde til, så vidt jeg er orienteret var SNB's beholdning af Euro i starten af deres fastkurspolitik på ca. €50 mia, nu er deres beholdning oppe på et sted imellem €500 - €800 mia. Derfor besluttede SNB til sidst at opgive at fastholde denne kunstigt lave kurs og lade CHF'en flyde frit. Og ser man på kursen i dag, så er kursen på CHF og Euro stort set den samme. Der er i min optik ingen tvivl om at Eurozonens Central Banks (ECB) planer om at skabe nye digitale Euro - for hvad der svarer til ca. kr. 450 mia om måneden - til at opkøbe blandt andet statsopbligationer i gældsplagede lande i Eurozonen, var med til at få SNB til at beslutte at lade CHF'en flyde frit. ECBs opkøbsprogrammer hedder Quantiative Easing og forkortes QE. Nu er fokus flyttet fra CHF til blandt andet DKK og vores Nationalbank står med samme udfordring som SNB gjorde. Man gør blandt andet renten negativ, så hvis man sætter kroner ind i vores Nationalbank, så skal man betale herfor. Og jeg er også sikker på at Nationalbanken i disse dage skaber nye digitale kroner i mia klassen og går ud i markedet og køber Euro for dem. Så går Eurokursen op og DKK kursen ned. Og efter jeg nu har holdt enetale, så kommer vi så til det som artiklen relaterer sig til Nu har Nationalbanken anbefalet at Finansministeriet stopper med at udstede statsobligationer - disse er jo prissat i DKK. At sende danske kroner ind i Nationalbanken koster nu penge (negativ rente), men danske statsobligationer, der er prissat i DKK giver dog fortsat en meget lav - men positiv rente. Og det sætter på sigt DKK under pres, for den danske stat skal jo senere ud og skaffe DKK for at kunne tilbagebetale det beløb man lånte i forbindelse med udstedelsen af statsobligationen. Så ved at stoppe for udstedelsen af danske statsobligationer, så letter man nu og her presset på den danske krone. Min vurdering er at det kan Nationalbanken og den danske krone umuligt holde til, dertil er presset fra det internationale marked, investorer og spekulanter simpelthen for stort. Vi ender med samme situation som i SNB med et massivt mia beløb i Euro i reserve og en massiv udhuling af købekraften af DKK - såfremt vores Nationalbank bliver ved og ved og ved med at forsøge at fastholde kursen på ca. 7,45, alt imens ECB klør på med deres massive QE opkøbsprogram. Indenfor den nærmeste fremtid tror jeg Nationalbanken kaster håndklædet i ringen og lader den danske krone flyde frit. Sker det vil det i presen blive fremstillet som noget meget dårligt, men jeg mener det er godt, og jeg tror vi vil se at værdien af vores købekraft stiger. En del vil sikkert hævde at en stærk krone skader vores eksporterhverv, men det mener jeg kun er på kort sigt, for importpriser stiger tilsvarende. Eksempelvis import af energi, råstoffer, halvfabrikata, maskiner, biler, stole, computere, mobiletelefoner, software etc. Og mange af disse ting er nødvendige at kunne importere for at kunne producere eksportvarer. Og derudover vil en udhuling af et lands valuta kunne skabe lønpres, så over tid vil lønomkostninger også stige. Og så står man pludselig med et behov for at hæve prisen på sine eksportvarer for at kunne modstå stigningen i ens samlede omkostninger. Det er i min optik skruen uden ende og ligeledes i min optik en meget usund økonomisk politik. At have en stærk valuta med massiv købekraft mener jeg vi skal være glade for - både virksomheder og private borgere. Jeg har aldrig nogensinde hørt at en konstant forringelse af en valuta er en god ting - til sidst havner man med en valuta der er lige så værdiløs som den Tyske Weimar Republiks Mark eller Zimbabwe Dollars.
  • ProstaLund, god potential

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Analys av Prostalund (PLUN), bolaget som närsomhelst lanserar sin teknik på den gigantiska Kinesiska marknaden. Bolaget växer kraftigt i både Norden och USA och har utvecklat en metod att bota godartad prostataförstoring, en sjukdom som 50% av män över 50 lider av. Aktien har god potential att stiga kraftigt under 2015. Några utdrag: -ProstaLund är Lundabolaget som utvecklat en effektiv och smidig behandlingsmetod mot godartad prostataförstoring. Metoden som kallas "Coretherm" går ut på att via en kateter genom urinröret värma prostatan till en noga monitorerad temperatur kring ca 50 grader och på så sätt avdöda prostataceller, detta får prostatan att krympa och patienten blir sedan besvärsfri. Metoden som primärt används i Sverige idag förkortas "TURP" och innebär att prostatavävnad hyvlas bort, detta är ett kirurgiskt ingrepp som kräver att patienten sövs samt förblir hospitaliserad i tre dagar efter operation. TURP är således mycket kostnadskrävande. ProstaLunds metod Coretherm tar enbart 10 minuter och kan ske utan inläggning. -Coretherm plockar nu snabbt marknadsandelar från TURP i Sverige, just nu utförs 10% av behandlingarna med Coretherm, som nu erbjuds vid de flesta sjukhus i landet. Bara under det senaste året har andelen behandlade med Coretherm i Norden ökat med hela 30%. -Coretherm är godkänd som behandlingsmetod av både Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) i Sverige samt FDA i USA. Närsomhelst kommer Coretherm att få ett godkännande även i Kina där produkten har efterfrågats starkt. I Kina är TURP ett omöjligt alternativ, kostnaderna för ingreppet är alldeles för höga och tillgången på kirurger räcker inte för att behandla denna enorma befolkning. Coretherm är därför den perfekta lösningen, behandlingen kan genomföras av distriktläkare polikliniskt och tar som tidigare nämnt bara 10 minuter, utfallet är dessutom bättre än TURP. Riktkursen har satts till 35kr/aktie för 2015. http://www.redeye.se/aktiebloggen/prostalund/bolaget-med-bast-utsikter-2015
  • Olie-opdatering

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det er noget tid siden sidste opdatering på oliepriserne, men her får i en ny. Vi har haft nogle dage med en sidelæns tendens i markedet. $46.60 området fungerede som support, men det har vi nu brudt under igen. Priserne har bevæget sig mellem $47-$49, men nu har vi igen brudt under support, og fortsætter nu muligvis vores gang nedad. Der er support igen på $45, så det skal vi først bryde igennem før vi kan begynde at lugte til de $40. WTI bevæger sig stadig inde i en bearish channel og hver gang køberne prøver at bryde ud af den, så bliver de straks afvist og skubbet ind igen. Jeg har tegnet 4 salgsbokse på mit chart, ud over alle supply zonerne over os. De 3 første bokse er klart de bedste. Bryder vi igennem alle de 3, og kommer helt op til den sidste, så kan man stadig godt se efter om der skulle være sælgere her, men man skal være lidt forsigtig og se på markedstendensen, om køberne har taget kontrollen eller sælgerne stadig har den. $47.15-$47.61 er den første boks vi møder på vej op. Er der sælgere til stede er det en god salgsmulighed. $48.26-$48.65 falder sammen med boksen på $48.47-$49.24. Det at boksene falder sammen giver en rigtig god salgsmulighed. Skulle jeg derfor vælge ét punkt at sælge, så ville $48.50 være det bedste område lige nu. $46.60 området som fungerede som support, kan også sælges, da support bliver til modstand når det bliver brudt. Vi befinder os samtidig under 200 EMA'en som også er en indikation på at sælgerne stadig er i kontrol. Midterlinjen i vores bearish channel vil fungere som support, og der kan muligvis godt komme et lille bounce, når vi rammer den igen. Det er derfor også en mulighed at tage lidt profit der, hvis man er short, ellers er profit områderne support på $45 og så ellers holde fast og traile den ned til de $40. Anders [image: 71149_Skaermbillede_2015_01_24_kl._08.49.20.png]
  • Solenergi

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Mange snakker om de lave oliepriser og hvilke firmaer man skal sætte sine penge i, inklusiv undertegnet. Men nogle gange skal man se en smule anderledes på tingene, og se efter hvilke andre sektorer der kan være på vej frem pga. denne nedgang. Bloomberg artiklen her viser lidt om dette. Specielt Vind og sol energi er på stærkt på vej frem i USA, og der er en masse spændende Sol energi aktier derude. Jeg sidder lige nu og kigger på et par stykker af dem. Se slideshowet igennem og forstå hvorfor olien fremover måske ikke vil være lige så attraktiv i USA som den har været. Oliepriserne skal nok stige i fremtiden hvis du spørger mig, derfor skal man ikke se bort fra oliefirmaer. Men i stedet for at smide det hele på en hest, så kan det være en idé og sprede sin risiko lidt. De første sol energi aktier jeg kigger på er: First Solar SolarCity Vivient Solar Trina Solar Andre firmaer indenfor sol området kan også være Enphase Energy Apllied Materials Jeg vil prøve at lave en TA analyse på nogle stykker af dem, så der er lidt at overveje. De vil komme løbende, men indtil da god fornøjelse med artiklen: http://www.bloomberg.com/graphics/2014-america-shakes-off-oil-addiction/ Den først jeg har kigget på er First Solar: First Solar er den første solenergi aktie vi skal se på. Med en P/E på 16.2 og en market cap. På over $4b må de siges at være nogle af de stærkeste på markedet. Solenergi aktier har fulgt med oliepriserne nedad og FSLR er ikke en undtagelse. Siden september 2014 er kursen faldet med over 45%. Rent teknisk ser aktien meget ramt ud lige for tiden, men befinder sig lige nu i et supportområde. Med Support på 40.8 og en markedsstruktur der er ved at flade lidt ud, efter deres massive fald, kan det give en indikation på at sælgerne er ved at forsvinde ud af markedet, eller som det mindste lige tager sig en pause. De ivrige kan derfor se efter købsmuligheder her, ellers kan man vente til vi ryger over 44.5 og købe ved en re-test af dette område. Som vi også kan se på vores graf inden, oliepriserne faldt, så havde vi altså haft en god bull trned på FSLR de seneste par år, så dette kan være muligheden for en billig solenergi aktie. Solenergi aktier vil drage fordel er strengere regler mod fossilebrændstoffer. Som vi for eksempel har set i Bakken området i USA, er priserne på produktionen for en tønde olie steget med omkring $1.5-$2 pga. restriktioner. Og med verdensomspændende fokus på vedvarende energi kan der de næste mange år være stor fremgang i sådanne aktier. Dette er ikke en opfordring til at købe ejerskab i FSLR eller andre solenergi aktier, men derimod en indsigt i sektoren og dens mulige fordele de næste år. Brug det som inspiration og spørg løs hvis der er spørgsmål. Jeg har ikke selv aktier i dem endnu, men overvejer at tilføje dem til min portefølje. Anders [image: 71242_Skaermbillede_2015_01_29_kl._10.38.54.png]
  • Scandinavian Clinical Nutrition, god potential 2015

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Citerar några viktiga punkter från en artikel som publicerades under lördagen. "Under 2015 väntas Scandinavian Clinical Nutrition ha en tillväxtökning med hela 138%." "Bolagets P/E värde med EBIDTA-tillväxten inräknad landar långt under 1 vilket indikerar att bolaget är kraftigt undervärderat." "SCN toppsäljande varumärken levererar stabil tillväxt. För perioden Q1-Q3 2014 har bolaget växt med hela 233 % jämfört med samma period 2013." "Under de senaste månaderna har flera stora händelser skett i bolaget. Bolaget har bland annat fått en ny VD och nya ägare som införskaffat hela 30 miljoner aktier och är således de största ägarna i bolaget." "Aptiless, bolagets mest essentiella produkt, vars försäljning slagit förväntningarna med råge, har efter lyckade förhandlingar hamnat på flera stora välkända apotekskedjor i Skandinavien och fortsätter expandera" "Apitless har i Sverige under 2014 blivit nominerat till bästa kosttillskott och växtbaserade läkemedel (GuldÄpplet) och har i USA mottagit pris för bästa produkt. Produkten har ett mycket bra vetenskapligt underlag och har utvecklats vid Lund Universitet av Prof Charlotte Erlandsson" Se hela artikeln här: http://www.redeye.se/aktiebloggen/scandinavian-clinical-nutrition/det-mest-lovande-bolaget-2015
  • Facebookgrupper

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Bedste facebook-grupper Dansk Investor Netværk Her er niveauet meget højt, mange gode analyser på et højt niveau, kan garanteret virke lidt for svært for en nybegynder kunne jeg forestille mig. Tonen er god, stemningen er god, og gruppen er ledet af en fornuftig og objektiv person. Der er ret mange gode tips at hente her og ret mange guldkorn for en lidt eller noget erfaren investor. Aktieportefølje En meget stor gruppe, hvor rigtig mange nybegyndere er. Gruppens ledere har brugt penge på pr skriver de selv og reklamerer for deres private hjemmeside i gruppen. Det lange formål er nok penge ud af brugerne og de forlanger også allerede penge af brugere hvis nogen laver reklame for deres egen hjemmeside i deres gruppe. Meget simple spørgsmål ofte, og niveauet er meget lavt som regel. Stemingen er til tider god, men de to ledere er kontroversielle, og skændes ofte med brugerne og lederne gør det ikke på en særlig sympatisk eller voksen vis. Derudover så sletter lederne meget kritik af dem selv i indlæg og debatter, eller sletter hele debatter og smider med rund hånd ud alle de ikke kan lide. Det er faktisk ærgerligt for gruppen selv at lederne er sådan for mange gode brugere er nu væk fra gruppen. Meget sjældent brugbare tips for en lidt eller noget erfaren investor men helt sikkert god for en nybegynder. Kender I andre facebook-grupper ?
  • Gratis TA link - site på nettet

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Hej - der har været efterspørgsel på gratis TA værktøjer, der findes en del, også ikke rigtigt noget, men denne webside (Link) gør noget ved det. Det er dog trist at der ikke er OMXc20 med (Hvis vi er nok der melder os, kan de måske få det med). Ser du på udenlandske aktier, så er den god nok. Grundet designet tror jeg ikke den er ok, hvis du gerne vil sidde og tegne egne streger, men for et hurtigt kig på graferne med alle indikatorene tilgængelige, så er den fin. http://www.stockta.com/cgi-bin/analysis.pl?symb=RDS.A Jeg har valgt Shell her, da jeg snart tror på den. Shell (RDS.a) er gået ned siden July, og her må snart ske noget. En anden er stockcharts.com med et godt hurtigt overblik. http://stockcharts.com/freecharts/candleglance.html?%24DJUSOI%2CBHI%2CHAL%2CNOV%2CCAM%2CSLB%2CWFT Enjoy
  • Analyse av Biotec

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hei. Følg linken så kommer du til vår analyse av Biotec Pharmacon. Analysen ble gjort i oktober og mener den skal være publisert her tidligere av Helge, men publiserer den på nytt. I analysen går jeg inn på hva verdien til selskapet kan bli ved eller uten avtale med S&N. Leker meg litt med tall enkelt å greit. Gi gjerne en kommentar om det skal være noe. Analysen kan bli sendr per mail om ønskelig. Analysen: https://drive.google.com/file/d/0B9_XDq4eNUsdSk96dkxIYUliUHM/view
  • Børspsykologi - kort om "Home Bias" og "Familiarity-Bias"

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    V
    Hej ProInvestor Jeg vil gerne dele lidt basis-teori fra Børspsykologiens verden med jer - blot nogle ting som er gode at tænke over - især inden man går i gang med at investere. Jeg er udemærket klar over at dette slet ikke er ny viden for alle her, men håber alligevel nogen herinde finder det brugbart. Dette post vil umiddelbart henvende sig mere til investorer som vil sammensætte en mere langsigtet portefølje. Og mit første post her, vil handle om et psykologisk bias (skævhed), som kaldes "Home-bias" "Home-bias" beskriver en generel tendens til (næsten) udelukkende at investere i virksomheder som er noteret på den "hjemlige" børs. Problemet er, at man kan sidde med en overbevisning om, at man har god spredning på sektorer og derfor lav(ere) risiko. Men har man ikke investeret sine penge i forskellige markeder, så vil ens PF stadig være eksponeret for en højere systematisk risiko -> sker der noget nationalt/regionalt som presser markederne ned, rammer det samtlige af ens investeringer. Som eksempel har det nok ikke være sjovt, at have alle sine sparepenge i det Russiske marked det sidste års tid. Baggrunden for overeksponering i sit hjemlige marked kan kobles til hvordan vi mennesker opfatter risiko. Ting vi er mere eksponeret overfor finder vi som regel mindre risikable. Så fordi vi ser reklamer for eksempelvis Danske Bank, og vi tilmed går forbi en af deres filialer hver dag på vej til skole/arbejde og hører om dem i nyheder; så finder vi en investering i deres aktie mindre risikable end i en given Tysk bank. Udelukkende af den årsag, at vi er eksponerede - denne skævhed er kendt som "Familiarity bias" Det skal dog siges, at der er logiske grunde for at praktisere det såkaldte "Home-bias". Det kunne være Højere kurtager, udsving i valuta-kurser og anderledes skatteregler. Dog burde disse faktorer betyde mindre som tiden går, da verden jo som bekendt (også den finansielle) bliver mindre og mindre. Rådet er hermed givet: Skal du igang med at sammensætte en langsigtet PF, eller har du allerede en, så kan det være en god ide, at kigge udover landets, og også Nordens grænser - for at reducere den systematiske risiko. Og selvfølgelig kan det store aktie-udland virke uoverskueligt for nybegyndere, men det er der også råd for. Mange danske investeringsforeninger (som beskattes ligesom almindelig danske aktier) kan levere både spredning og eksponering i både US, BRIK, Asien osv. undersøg dog både foreningens historiske performance, største aktieposter og gebyrer - da disse foreninger kommer med flere udgifter end almindelig stock-pickng. Til sidst en lille disclaimer - Jeg er ikke selv ekspert, blot en studerende, som synes at børspsykologien er utrolig spændende, og derfor har haft fag + læst bøger på emnet. Det var alt herfra i denne omgang //Jonas
  • Maersk B - kort- til mellemsigtet analyse for swing-tradere.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    D
    For det første: Jeg er IKKE den erfarne investor - men er blevet anmodet om at smide en analyse op af Helge Larsen her på 'ProInvestor'. Indlægget, postet på FB i første omgang, ser således ud: "Et hurtigt teknisk input til 'AP Moeller B-aktien'. Vi har en form for penant ascending triangle formation, der indikerer yderligere opgang. Desforuden ser vi at SMA20 krydser SMA50 i en opadgående retning, der også oftest har betydet kortsigtet opgang - (se evt. tidligere scenarier af denne slags for aktien, og hvorledes kursen har udartet sig herefter). Kursen på aktien krydser også SMA200 i opadgående retning - hvilket også er positivt (Igen, se tidligere scenarier og dennes betydning for aktien). RSI(14) siger over de 60. Derfor, når aktien har pustet lidt ud, ville det være ideelt at hoppe kortsigtet ind aktien - måske før. Teknisk i hvert fald. Downside vs. Upside er favorable. Case-mæssigt kan man undersøge oliens betydning og dennes påvirkning af Mærsk. Kom gerne med inputs!" Til det skal siges: Jeg synes at Mærsk er uretfærdigt bedømt i forhold til faldet råoliens prisfald. Fragtraterne er fordelagtige for Maersk i øjeblikket - mere end kursen giver udtryk for. Jeg har ikke regnet på hvorledes den ændrede case med råoliens fald i priserne og stigning fragtraterne har påvirket Maersk FA-mæssigt. Men jeg ved dog hvorledes situationen så ud i Mærsk før ændringen af casen - og på den måde, igen uden at have regnet længe nok på det til at drage endelige konklusioner - at casen ændring ikke skulle have haft den indvirkning på Maersk kurs; som nu engang er gået hen og blevet tilfældet. Jeg kunne godt prøve at regne lidt Fundemental Analyse, og poste det hvis nogen er interesseret. Regnskabet i februar (d. 25) tror jeg, kommer til at give udtryk for ovennævnte observationer og overbevisninger. Daniel S/ Dani6511 [image: 71269_Skaermbillede__16_.png]