Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• er det på tide at konvertere?

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Jeg har bestemt mig for at jeg vil bruge lidt tid på at undersøge om det er tiden at lægge lån om, i øjeblikket har jeg i min bolig et F1 lån, og jeg bliver konstant mindet om at nu er renten på et fastforrentet lån faldet igen, min bank startede allerede ved 3,5%, og nu begynder vi så småt at kunne ane en fornuftig kurs på et 2%/30 lån. Men.. hvad hvis man går et skridt videre, vi har længe hørt om fantastiske, men godtnok højrisikable lån i fremmed valuta. Schweiz, må man sige har givet nogle spekulanter, og endda danske kommuner i både pose og sæk, der er ihvertfald nogen der har modtaget et ekstra girokort.. Men kunne det i den forbindelse faktisk være nu, at man måske skulle overveje et lån i Schweizerfrank, eller endda måske EUR, -jeg påtænker en combi, hvor måske halvdelen af mit lån er i EUR, og en anden halvdel i anden valuta. og så er der jo igen muligheden for at den danske krone, får lov at løbe, selvom alle siger nej, og den danske krone er stærk, -men det samme blev sagt om Schweiz, dagen før. Hvis man skal bruge en smule fornuft, og tro man har lært en smule af aktiemarkedet, så handler det vel i bund og grund om at risikoafdække vores investering, og dermed måske gardere os mod kronen, i worst case. ved ikke hvad jeg finder mest sandsynligt, om Mario affyrer den store kanon, og giver os negativ rente på boliglånene ( var der snak om, for få år siden, at han var villig til) men det vil omvendt påvirke kronen Hvad tænker i? Fill
  • Novo Nordisk analyse

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Novo Nordisk skal være en af de aktier, der skal lede det danske indeks højere. Da jeg mener vi er ved en snarlig top i markedet - på kort/mellemlang sigt, så skal Novo også indikere en topformation. Den mener jeg vi har her. Novo aktien har et target op mod de ca. 300-298. Her ligger både den stigende trendkanals loft, samt en ab=cd. Dette niveau vil være et godt salgssted. Eller i hvert fald et område hvor vi kan opleve der bliver taget profit. Brydes dette niveau markant - så er denne analyse ikke længere valid. Brud ned under de 285-290 vil være negativt på kort sigt. Brud under de ca. 280 vil indikere at en mulig topformation er etableret. Min korte konklusion er, at Novo aktien har en stor sandsynlighed for at lave en midlertidig top omkring de ca. 300 i nærmeste fremtid. Hvis den bryder de 300 under stor volumen og bliver over niveauet, så er analysen her ikke længere valid - husk det. Kommer scenariet til at holde stik, så passer det fint med at C20 indekset kan være tættere på en mulig korrektion. Og indtil da, så nyd opturen Morten www.moneymind.dk [image: 71183_novo_2.png]
  • Erfaringer med salg af råvarer? forøg din kapital

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Vil høre hvad folk har med erfaringer indenfor råvarer? og hvad værktøjet folk bruger for, at kunne analyser og lave deres handler? Har nemlig selv lige lavet et nyt "ræs" hvor jeg startede med en startkapital på 175 kroner og har ramt 6000 her i Fredags. Nedenfor kan i se forløbet fra start til nu. goo.gl/4pvR9s goo.gl/pkxZyV goo.gl/tcvuaa goo.gl/Rnbohp
  • Pandora underperformer. Men kan den finde støtte?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Flere af jer har spurgt til Pandora. Og her kommer lige lidt hurtige tanker om aktien: Der ligger pt. en rimelig god støtte under aktien i niveauet omkring 423-433. Og hvis jeg ejede aktien, ville jeg ikke sælge før dette niveau var nået. Omvendt hvis vi kigger på indikatorerne, så viser den relative styrke, at Pandora er meget svag i forhold til markedet, og samtidig er både volume og dmistoch i en zone, hvor der indikeres sælgerpres. På nuværende tidspunkt ville jeg ikke overveje at købe Pandora. Den er for relativ svag. Men Hvis den kunne finde bund omkring 425 i 1-2 uger og så begynde at arbejde sig op ad, så kunne det muligvis blive en kandidat. Men under alle omstændigheder skal den begynde at performe mindst lige så godt som indekset. Ellers er jeg ikke interesseret. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71191_Pandora.png]
  • Link til råvarer og futures i realtid.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Flere af vore brugere har efterlyst et link, hvor de kan følge olieprisen og futures i realtid. Her er et som mange nok kan få glæde af: http://www.investing.com/commodities/real-time-futures
  • Kursen for DS Norden

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Nogen der har en mening om hvor højt DS Norden kan gå?
  • Bioinvent möjlig biotek vinnare 2015

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej här kommer lite information angående en aktie jag tror mkt på 2015. Bioinvent(hemsida www.bioinvent.com) Antal aktier 112 790 050 st Börsvärde 310 mkr Kassa 70 mkr(per sista september) Kurs 2,75 kr Bioinvent i korthet Bioinvent är ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av innovativa antikroppsläkemedel mot cancer. Dessutom utvecklas antikroppsläkemedel i samarbeten med partners som finansierar utvecklingen av det nya läkemedlet och ger Bioinvent rätt till licens- och milstolpsersättningar samt royalties på försäljning. Bioinvent fokuserar sin forskning inom immunonkologi som beräknar ha en världsmarknad på 65 mdr dollar 2016. BI-505 Total marknad 4,4 mdr USD BI-505 inriktar sig på och för behandling av multipelt myelom, blodsjukdom som uppstår i patientens benmärg. En fas 1 studie med 35 patienter med mm i framskridet skede presenterades 2013 och visade god säkerhetsprofil. För närvarande pågår en fas 2 studie på patienter med asymptomatisk multipelt myelom. BI-505 har erhållit "Orphan drug designation" för indikationen multipelt myelom. Man har som mål att göra BI-505 till ett komplement med nuvarande läkemedel på marknaden ex Velcade och Revlimid, i och med sin utmärkta säkerhetsprofil. Man för närvarande aktiva diskussioner med potentiella partners i syfte att genomföra en fas 2 studie där BI-505 kombineras med ett befintligt läkemedel, som det ser ut nu kommer man inte dra igång en studie innan man funnit en partner. BI-1206 Total marknad 1,8 mdr USD(endast KLL) BI-1206 är en så kallad antagonistisk (blockerande) antikropp riktad mot det immunhämmande målproteinet Fc gamma receptor IIb, CD32b. Målproteinet CD32b är överuttryckt på tumörceller hos patienter med lymfom, i synnerhet hos dem som svarar dåligt på de läkemedel som finns i dag. Bioinvent prioriterar för närvarande arbetet med BI-1206 då man ser extra stora möjligheter inom cancerområdet för denna kandidat. Resultaten från det preklinska arbetet kommer komma under vinter/vår. Man har som mål att starta upp en fas 1 studie inom blodcancer(KLL) under 2015. N-Coder Bioinvents egna antikroppsbibliotek innehållande över 30 mdr funktionella humana antikroppsgener Bioinvent använder sig för närvarande av tre aktiva bibliotek, de har utvecklat en integrerad robotbaserad plattform för snabb selektion,screening och identifiering , de har kapacitet att screena drygt 20000 antikroppar per dygn. Det är här bioinvent för närvarande har sin partneravtal(6 st), för närvarande är 4 projekt i klinisk fas och fler än 20 projekt i preklinsk fas. Alltså fler än 20 pågående projekt där bioinvent har möjligheter att få milstolpsesättningar och framtida royalites. Bayer är för närvarande de som har flest pågående projekt och de som gav senaste(där de släppt pm de ska vad jag förstått endast vissa detta i kvartalsrapporterna från och med q4) milstoplsbetalningen 11 september. Milstolpsbetalningarna ökar även i storlek desto längre projekten når i den kliniska fasen. Redeye senaste analys uppskattar att ytterligare minst 2 når klinisk fas under 2015. F.I.R.S.T Bioinvents senaste plattform på marknaden, bioinvent har utvecklat ett screeningsverktyg. First har en unik metod att identifiera sjukdomsalstrande målstrukturer och antikroppar som binder till dessa. Metoden bygger på att vi parallellt undersöker antikroppsbindning till både sjuk och frisk vävnad för att selektera ut de antikroppar och målstrukturer som är unika för sjuk vävnad vad gäller inbindning respektive uttryck. Enligt bioinvent har man märkt ett stort intresse på marknaden för First och de projekt man tagit fram via First-N-coder som man har i preklinisk fas. Styrelse Björn o.Nilsson 23 571 aktier Vessela Alexiva 20 850 aktier Lars Backsell 8310 021 aktier Dharminder Chahal 97 856 aktier Lars Ingelmark 1 100 aktier Jonas Jendi 3 000 aktier Elisabeth Linder 10 056 aktier Ulrika T.Mattson 400 aktier Michael Oredsson(vd) 43 000 aktier Per-Anders Johansson (vice vd) 250 300 aktier Största aktieägare 31 december 2014 Aktieägare Antal aktier Procent av kapital och röster Van Herk Investments B.V. 18 277 620 16,2 B&E Participation AB 8 310 021 7,4 Avanza Pension Försäkring 6 610 883 5,9 Staffan Rasjö 4 537 227 4,0 Rhenman Healthcare Equity L/S 4 347 831 3,9 Nordnet Pensionsförsäkring 4 319 715 3,8 Peter Hoglin 4 232 832 3,8 East Bay AB 2 312 728 2,1 Pershing Llc 2 117 776 1,9 Mikael Lönn 1 840 000 1,6 Övriga aktieägare 55 883 417 49,5 Total 112 790 050 100,0 Framtiden Marknaden inom just antikroppsbaserade läkemedel inom cancerområdet är för dagen ett av de starkaste segmenten inom dagens forskningsbaserade läkemedelsindustri, år 2016 väntas marknadens värde överstiga 65 mdr USD. Bioinvent sitter enligt mig i en spännande position med ett förhoppningsvis hektiskt 2015 framför sig, där vi inte ser bara ett utan flera partneravtal vilket sannolikheten bör vara rätt hög för. I det korta perspektivet bör vi se ett ett första avtal inom FIRST samt antingen BI-1206 eller BI-505. Under vintern ska de släppa resultaten rörande BI-1206 prekliniska studie samt gå in i en fas 1 studie inom KLL. Man kommer inte gå vidare med BI-505 före ett partneravtal så vi får hoppas de löser det under 2015. Deras 6 nuvarande partneravtal inom N-coder skapar en vis säkerhet och bevis på att man kan knyta till sig partners för sina projekt. De har även varit tydliga med under 2014 att man vill nå en kostnadstäckning för sina baskostnader så fort som möjligt vilket man är i god väg för. Bioinvent breda portfölj och olika plattformar samt inriktningen mot immunonkologi lockar alla fall mitt intresse för 2015. Källor: bioinvents hemsida, analyser o presentationer på Redeye samt årets 3 kvartalsrapporter. www.bioinvent.com BioInvent is a research-based pharmaceutical company focused on the discovery and development of innovative antibody-based drugs against cancer. BIOINVENT.COM
  • Valg af aktier, der klarer sig bedre end markedet

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg fortalte i min ugevideo omkring "Relative performance". Dette skal ikke forveksles med RSI. ved RSI måles man en akties relative styrke i forhold til egen kurshistorik. Ved relativ performance måler man en akties kurs i forhold til f.eks. et indeks. Så hvis en aktie stiger med 10% og et indeks stiger med 5% så stiger den relative styrke. Dvs. aktien stiger mere end indekset. Hvis en aktie falder med 5% og indekset faldet med 10%, så stiger den relative performance også, idet aktien klarer sig bedre (mindre dårligt) end indekset. Målet er at klare sig bedre end markedet, og derfor skal vi have fat i aktier, der performer bedre end indekset. Lad os kigge på et eksempel her: Jyske Bank Her ser I den relative performance bryde op gennem sit eget gennemsnit i februar 2013. Den bryder ned igennem samme gennemsnit igen i november 2013. I denne periode steg aktien fra ca. 185 til ca. 285. Fra november 2013 og til i dag har Jyske Bank på intet tidpunkt vist alvorlig intention om at stige bedre end C20-indekset. Så derfor har den på intet tidspunkt haft en plads i min portefølje. Jeg skal sige med det samme, at dette ikke er en "perfekt indikator", skønt det kan se sådan ud her i eksemplet. Det skal sammenholdes med ens normale arsenal af værktøjer. Men det er en af de ting, jeg kigger på først, idet jeg ikke gider spilde tid på at analysere aktier, der underperformer markedet (der kan dog være undtagelser). Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71169_JyskeBank.png]
  • Vurdering af markedet efter 8.500 mia. kr. indspark

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Oven på en uge med 8.500.000.000.000 kr. pumpet i markedet fra ECB, bliver det nu spændende at se, hvad fremtiden bringer. Her er mit bud på de kommende uger samt et kig på aktier som Simcorp, Jyske Bank, AP Møller, Novo Nordisk og Alk Abello. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=Do6y_PGIlHU
  • Hold øje med LNG-sektoren nu.

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg har BW-LPG, Stolt Nielsen, Flex LNG og Golar på boblerlisten. De er efter voldsomme fald nu begyndt at stige i denne uge. Her er årsagen: "08:59 Oslo (TDN Finans): Aktiviteten i VLGC-markedet har tatt seg opp forrige uke. Siden markedet nesten er i balanse, skal det ikke mye til for at ratene øker, og det kan være tilfellet nå også. Det fremgår av skipsmeglerforetaket Fearnleys ukerapport onsdag ettermiddag. RATER (USD/MÅNED): ============================================================== DENNE FORRIGE TYPE (CBM) UKE UKE LAV/HØY 2015 ============================================================== 82.000 FR 1.430.000 1.430.000 1.430/1.430 57.000 FR 1.500.000 1.500.000 1.500/1.500 35.600 FR 1.025.000 1.025.000 1.025/1.025 20.000 SR 950.000 950.000 950/950 10.000 ETH 560.000 560.000 560/560 6.500 SR 440.000 435.000 435/440 ============================================================== FR: Full kjølekapasitet, ikke trykkapasitet. SR: Delvis kjølekapasitet full trykkapasitet. HFJ [email protected] TDN Finans, +47 22 00 11 55"
  • Bavarian Nordic - sælg eller køb?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvad tænker PI om Bavarian-aktien? Jeg har den selv og den er nu på sit højeste niveau de seneste mange år, men store dele af læsset er trukket af frygten for Ebola (og Kobber), som muligvis vil vise sig blot at være fugle på taget, hvis det viser sig at være det nye 'Sars', 'Fugleinfluenza' etc. Er jeg helt off, eller hvad tænker PI om aktien?
  • Stort potentiale i Southwest Airlines

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Southwest Airlines! LUV har igen slået deres earnings: Analytikere forventede 0.55$ dog blev den slået med 0.59$. Samtidig endte omsætningen på 4.63$ millarder imod 4.43$ millarder. Den store overraskelse var den store besparing der har været på deres brændstof. LUV har haft stor succes med at hedge, i forhold til deres konkurrenter som for eksempel berømte Delta Airlines som måtte realisere et stort tab grundet dårlig hedging af brandstof. CEO Gary C. Kelly Fortalte i et interview at de i første kvartal vil se en besparelse i brandstof på en halv millard dollar. Luftselskabet betalte sidste kvartal i gennemsnit 2.62$ per gallon hvor imod man forventer at betale 1.90$ per gallon. Luv steg i 2014 over 125%. Her vil jeg normalt ikke være glad for at gå ind i en aktie, men som markedet ser ud lige nu er der massere af plads til stigning i selskabet. En af hoved oversagerne til jeg mener det er godt at investere i en branche som denne, er grundet de store forventerninger til USA i 2015, som forventer en vækst på næsten 4%. I takt med dette er det ikke usansynligt at en sektor som denne vil følge godt med. Dog skal det tages til eftertanke at LUV har store konkurrenter som er performer mindst ligeså godt som denne. Med en P/E på 27 ligger de også blandt de dyreste i branchen. Men fremtiden for LUV i 2015 ser lys ud. og hvem kan dog ikke lide et flot årligt chart som det vedhæftede [image: 71108_Screen_Shot_2015_01_22_at_20.34.13.png]
  • Hvad kan vi forvente af USA næste uge?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Konklussion: USA skal nok lidt ned igen, men det er forsat muligt af finde aktier som går imod tendensen. Kigger vi på det seneste ugentlige chart, så syntes jeg at fornemme lidt modstand, og måske starten på en nedtrend. Lige nu befinder vi os i toppen af en trendkanal, og hvis man ligger langt i markedet håber naturligvis på at denne "top" bliver brudt, men jeg aner et svagt begyndende retningsskifte som vi skal holde øje med. DOW har forsøgt to gange uden held at bryde nedtrenden, og der skal nok mere til end held, for at det lykkes tredie gang. Jeg tror nu mest på at vi følger tendensen og skal ned ad. Som jeg skrev ved årsskiftet, var jeg ret lunken på USA i år, mens Danmark så noget bedre ud, så det ville være fornuftigt at kigge på det Europæiske marked dog det også ser ret så overkøbt ud i øjeblikket, men mon ikke det performer bedre end USA i år. Det tror jeg, også med de helt nye og endnu lavere renter i menté. Til orientering ligger jeg lang i GPRO fra 48,5 (som kommer med regnskab den 5/2) samt FXCM (en af verdens største valuta handler) som fik en 90% ørefine da konkurs var markedets første intention efter Sweitzer Frank´ens løsrivelse fra Euroen, en såkaldt "Black Swan Event" som kommer som lyn fra en klar himmel. Jeg er lang i FXCM fra 2,80 og tror på et snarligt rebound, da konkursen er dementeret og afværget via et hurtigt lån, og firmaet kører videre i fuld fart. Januar måned er indtil videre deres bedste måned nogensinde. Som daytrader på det amerikanske marked, vil jeg derfor holde lidt igen de kommende dage, eller shorte, og sætter min lid til at GPRO fortsætter at gå imod strømmen op til regnskab, og markedet finder ro omkring FXCM og vender tilbage. Jeg forventer 2015 bliver et svært år på de amerikanske børser, med megen voilatiet og svagt sivende kurser. Perfekt at swing-trade i. [image: 71154_Nasdag_vs_Dow.jpg]
  • GENMAB - Hvad er årsagen til kursstigningen?

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg skal her i januar lave en opfølgning på danske biotekselskaber til Radio24syv. I den forbindelse vil jeg være glad for bud på, hvorfor GENMAB i de seneste måneder har haft en meget imponerende kursstigning. På forhånd tak. Mvh Helge Larsen
  • HOT TOPICS ;)

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Lige lidt fredags lækkert skal i ikke slippe for. Novo Nordisk, Novozymes og Coloplast bør profitere stort grundet den styrkede USD i forhold til DKK. Så gør jer selv den tjeneste at kigge forbi dem
  • Skal Vestas op eller ned i dag...?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    I dag er dagen hvor vi "alle" måske bliver lidt rigere og lidt fattigere. Rigere pga. aktiemarkedet formentlig vil stige på ECB's opkøbsprogram også kendt som QE. Fattigere pga. pengene skal betales tilbage en dag, og det ved vi jo godt hvem kommer til (skatteyderne/borgerne i EU). Når man tisser i bukserne på en kold vinterdag, tja, så luner det så godt i starten, men bagefter.... arhhh. Og nu til Vestas. Vestas svinger enormt, både på dagsbasis og ugebasis og enklete dage er der indimellem store hop op og ned. Jeg har valgt at kigge på aktien på kort sigt, da indflydelsen af ECB meldingen klart kommer til at påvirke markedet i dag. Umiddelbart, så har Vestas lavet et par bullish flag-formationer. Det ene bullflag er brudt og har et target på ca. 285, det andet er ikke brudt, og har et target på ca. 292. Dette er klart positivt rent teknisk. Der er dog modstand i aktien ved kursen omkring de ca. 265-260 og igen lidt før i de ca. 250-252. I 261 ligger der desuden target på en ab=cd formation. I 261 ligger desuden fibonacci 76,8 % retracement fra toppen i 290. Mit bedste bud er at vi får en stigning i dag op til de ca. 260-265. Brydes dette niveau i morgen fredag, så er der åbnet op for en test af toppen fra sidst i de ca. 290-305. Dog med lidt modstand i de ca. 272. HUSK nu, at hvis ECB skuffer i dag, så kan vi også få et brat fald. det vil klart også påvirke Vestas. Så for den korte investor kan man ligge et stop loss ind i de ca. 230, som er den sorte stigende trendlinje. God dag og god trading. Morten PS. Det bliver ganske givet en vild og volatil dag i dag (op eller/og ned). (jeg skal nok svare på tråden ved spørgsmål, men det bliver først i aften, da jeg er optaget i dag). [image: 71090_vestas_22.png]
  • Tid til et kig på DSV

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Efter ECB har besluttet at købe op og sætte Europa op i et højere gear kan det betyde øget efterspørgsel efter transport m.m. Ligesom lavere oliepris også er særdeles positiv for selskabet. Ingen tvivl om at Trenden ser godt, ud så dejligt tegn på der skal købes op i DSV.
  • Olie analyse til de ivrige

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det er tid til en ny analyse, efter vi de sidste par dage, langt om længe, har fået en korrektion i markedet. Jeg holder stadig fast i at vi skal ned i de $40 tønden på Wester Texas Intermediate Crude Oil før vi har ramt bunden. Vi har i de sidste par dage set en stor stigning i priserne. Jeg sad og læste ordrene som de kom ind, da stigningen stod på. Stigningen var ikke skabt af store ordre på 80-200 kontrakter, men derimod på en masse ordre på 15-30 kontrakter. Det tyder mest af alt på profit-tagning. Det får mig derfor ikke til at blive nervøs, da de største ordre stadig kom ind som sælgere da vi nåede op til de $49-$51. Også level II viste ikke kontrol til købere. De ordre der blev lagt i markedet var flest salgsordre det meste af tiden. Jeg nævnte også $51 for nogle stykker som en mulig top, og det må man sige ramte meget godt. Det er ikke så overraskende at vi fik en stigning da vi har kørt ned i så lang tid uden nogen større korrektioner. Det der kan overraske var, at det gik så hurtigt, som det gjorde. Men det er sådan set ikke så sært. Når først sælgere får følelsen af, at andre tager profit, så skynder folk sig ud. Det får priserne til at stige og jo mere de stiger jo mere nervøse bliver sælgere og tager derfor mere og mere profit. Samtidig er der en del der køber for, at få noget profit og fordi de tror vi har ramt bunden. Det er ikke en god grobund for en langvarig stigning. De store spillere og Hedge Funde bruger dette til at få en bedre salgspris og for igen at kunne shorte markedet. Vil man stadig gerne shorte markedet ned til bunden, så er de bedste punkter at gøre det på, $50.30 som er tidligere modstand i markedet, $49.66-$51.00, som er en stor salgsboks. Derimod har vi også $49.29 som også er tidligere support og modstand. Det er en god idé at tage noget vægt af på $45, da der tidligere har været en del købere her, som i nok kan huske. Resten kan man holde hele vejen ned til de $40 og traile positionen jo længere vi kommer ned. Der er endnu et salgsområde på $48.72-$49.32, men det skal højest sandsynligt ændres inden i morgen, derfor er det ikke nævnt med de andre. Kommer prisen under $46.15, så skal det ændres, holder vi os over, så er den også god nok. Det er vigtigt at holde hovedet koldt og ikke lade sig lokke når det hele begynder at se svært ud. Følg planen, og lad markedet klare hvad det skal klare. En god talemåde at huske er: "Trades are like buses, if you miss one, then just take the next". Det værste der kan ske hvis ikke du når en handel er, at du ikke tjener noget. Det værste der kan ske hvis du tager en dårlig handel er, at du taber penge. Anders [image: 70977_Skaermbillede_2015_01_15_kl._15.19.16.png]
  • TA på Bavarian

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Lige som ved Genmab lovede jeg også Helge Larsen at kigge på Bavarian ud fra rent TA. Bavarian har jo været en fantastisk case med stigning på 100% på 3-4 måneder. Men stigningen er primært kommet på et kæmpe gap, så aktien er ikke på den måde i en fantastisk optrend, hvilket gør den svær at komme ind på . Siden toppen i oktober har den kun flyttet sig 4-6%. Dette kan også aflæses i den øverste indikator, hvor jeg har forholdt aktien relativt til C20. Siden oktober er den røde linje gået sidelæns, hvilket betyder, at den klarer sig ca. lige som C20. Her kigger jeg som regel efter aktier, der kravler hurtigere end C20, idet vi jo gerne vil outperforme markedet. Lige nu er den røde performance-linje brudt ned gennem den blå (10 dages gennemsnit), og den nærmer sig den sorte linje (60 dages gennemsnit). Bruddet ned gennem den blå er første advarselslampe, men er ikke dramatisk. Hvis den sorte brydes, ville jeg sælge. Volume-indikatoren er også faldende, men den korte Stochdmi indikator nederst viser tegn på styrke. Så hvad er konklussionen (rent TA) Aktien er spændende, men den er ikke en oplagt trendkandidat. Som du kan se hele sidste år, så kørte den faktisk sidelæns/faldt indtil gappet. Så det er ikke en aktie til den gode sikre portefølje. Jeg vil gerne se aktier, der stiger i flotte "trappe-mønstre" og ikke dem, der kører sidelæns i et halv år for så at eksplodere. I Bavarian vurderer jeg, at de fundamentale forhold (nye produkter m.m.) er langt mere afgørende end markedspsykologien generelt. Der ligger et fint støtteniveau omkring 191 - 197. Og jeg ville som mellemlang investor ikke sælge, før dette brydes. Hvis jeg skulle købe nu, så ville jeg gerne se 220 brydes op ad med god volume og med en relativ styrke, der er større end markedets. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772?ref=bookmarks [image: 71125_bavarian.png]
  • Renten vil stige med QE fra ECB

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Det kan forventes at renten i Europa vil stige med den forventede massive QE fra ECB. I de perioder hvor FED i USA gennemførte QE steg renten på 10 Year US Treasure og kursen faldt på 30 Year US Treasure. Det ses tydeligt at renten faldt og kursen steg når QE stoppede. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$TNX&p=W&yr=7&mn=0&dy=0&id=p33086099080&a=277607763&r=1421914591274&cmd=print