Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Europæiske banker - Værre end Lehhman Brothers i 2008

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "De europæiske banker mangler i den grad egenkapital, men det bliver skjult bag bankernes egne vurderinger af risici ved udlån og placeringer (investeringer, valutakøb, spekulationer og så videre). Det er de hidtil sluppet godt fra. Det er den korte version af en analyse fra Jakob Vestergaard, forsker ved DIIS (Dansk Institut for Internationale Studier). I november sidste år publicerede han den første af foreløbigt tre rapporter om de europæiske bankers tilstand. Det står kort og godt skidt til". http://www.notat.dk/artikler/2014/europaeiske-storbanker-puster-sig-op-vaerre-end-lehman-brothers-2008
  • Eniro

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Eniro´s fremtid afgøres 6. februar Regnskabsaktuel 0 comments enrio Igennem 2014 er Eniro, som står bag hæderkronede Nordiske søgekataloger såsom Krak, de Gule sider, Proff m.fl., faldet med 90%. Markedsværdien idag er beskedne 800 millioner kroner. Ikke meget for en virksomhed der (efter en revisor gennemgang for 3 måneder siden) lover markedet et EBITDA på 700 mill. kroner i 2014. Så hvad er gået så galt i Eniro? Kursfaldet afspejler ikke kun en virksomhed hvis markedet skrumper ind år for år. Det afspejler også rod i regnskaberne, politianmeldelse af en tidligere direktør, høj gældsætning, og en række banker i kulisserne, der måske - måske ikke - truer med at trække tæppet væk under firmaet. De seneste måneder har en ny dansk direktør, Stefan Kercza, forsøgt at berolige både banker og analytikere uden held. Man vil se resultater. Problemet ved at værdiansætte firmaet lige nu er, at vi ikke ved om selskabets er i brud med bankernes covenants (lånevilkår) for deres milliard store lån. Rygterne både i markedet, i Dagens Industri og i en analytikernote fra SEB er, at bankerne i som minimum ønsker en emission på 400 milllioner og op til 800 millioner, hvilket i nuværende kursniveau vil betyde en 25-50% udvanding. Selskabets ledelse har indtil videre været afvisende overfor en emission. Man har ved sidste conference call sagt at man har en god dialog med bankerne og vil honorere alle sine forpligtelser. Det er også logisk hvis man er ontrack med et overskud på 700 millioner kroner. Det seneste kvartalsregnskab viste ingen yderligere slinger i valsen for selskabet: Omsætningen de første ni måneder blev 2.280 MSEK et fald på 14% EBITDA 497 MSEK EBITDA-marginalen blev 21,8% Periodens resultat blev -1.714 MSEK efter en hamper nedskrivning Cashflow 17 MSEK Det er jo ikke et regnskab hvor der er meget at fejre, men krisen er måske heller ikke så stor, at selskabet som sådan er fundamentalt truet? Så længe selskabets kan servicere sin gæld kan selskabet vel stadig navigere rimeligt frit i forhold til bankerne kan man spørge. Både ja og nej. Vi kender ikke til fulde bankernes lånevilkår, men de indeholder sandsynligvis krav om blandt andet en vis omsætning for at bankerne skal være trygge ved gældsreduktionen på den lange bane. Der er sandsynligvis også betingelser om at lånet maksimalt må udgøre en vis procentdel af egenkapitalen, et nøgletal som er stærkt forværret efter sidste store nedskrivning. Så selv om Eniro egentligt har et pænt overskud og rimeligt flotte marginer, så har deres gældsætning altså drevet dem ud i en potentiel stor krise. Hvor stor er svært at sige lige nu, men hvis markedet er nogen indikator, så regner man med, at der minimum skal en emission til i 700 millioner kroners klassen. Hvis selskabet derimod klarer skærerne uden en omfattende emission på en lav valuering, så kan selskabet være en interessant investering både på den korte og lange bane. Historisk set har Eniro bestemt ikke været en god investering, som ses nedenfor: historisk afkast Eniro Før balladen med den tidligere og nu politianmeldte Johan Lindgren har insider, bestyrelsesmedlem Steffan Persson, købt rigeligt ind i løbet af 2014. En rigtig dårlig investering indtil videre. Insiderkøbene er dog stoppet efter den tidligere direktør afgang over uregelmæssighederne i regnskabet. Man kan se Persson og andres transaktioner i Eniro her: insidertrading i eniro. Som kuriøsitet har en socialdemokratisk politiker akkumuleret næsten 700.000 aktier i de seneste måneder. Når vi nu er ved spekulationer så kunne man ved årsskiftet konstatere at den norske direktør afgik. Hvad skal man lægge i det? Der har været spekulationer om et frasalg af nogle norske aktiviteter kaldet Voice. Det kan være baggrunden for at direktøren fratræder, hvilket vil være en god nyhed for aktionærerne. Omvendt kan det også være at de norske aktiviteter ikke har kunnet leve op til, de selv reducerede, omsætningsmål, hvilket vil være ret dårligt tegn for det kommende regnskab. Til sidst er der efter sigende også et slagsmål med bankerne om Eniro´s præferenceaktier, der er udbyttebærende. Dem ønsker bankerne et opgør med, hvilket er et juridisk mareridt for selskabet, som da også, indtil videre, har afvist at gøre noget ved vilkårene. Man honorerer sine forpligtelser, som den danske direktør sagde. Men i forretning, som i politik, har man et standpunkt til man tager et nyt. Ved en investering i præferenceaktien skal man vide at de giver 48 kroner i udbytte og skal førtidsindløses i 480 kroner. De handles i 260 kroner, som afspejler den manglende tillid til at vilkårerne fortsætter uforandret. Der bliver udbetalt udbytte 2. februar 2015 på 12 kroner. Moderaktien bliver handlet i 5 kroner (torsdag 29. januar 2015). Så det store spørgsmål der skal afklares d. 6. februar er: Hvem bestemmer i Eniro? Selskabet eller dets långivere? Hvis selskabet forsat er i chefstolen efter næste regnskab kan det være en god investering. Hvis bankerne bestemmer så kender vi melodien fra Torm, H+H etc. At være i lommen på banken post creditcrunch rimer ikke på aktionærvalue. Desværre. Regnskabet afgives fredag d.6. februar kl 08.00. Der er Conference call samme dag kl 10.00 Copyright www.inrater.com
  • ITAB på väg mot ngt stort !

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Har under en tid nu följt ITAB. Jag tror bolaget står inför ett år med många positiva nyheter. Det jag främst syftar på är deras nya kassasystem EasyFlow. EasyFlow är en del av ITABs självutcheckningskoncept, vilket syftar till att öka effektiviten genom att skapa snabba och flexibla alternativ för utcheckning, frigöra personal, möjliggöra en ökad servicegrad och höja säkerheten i butik. EasyFlow är ett säkert, snabbt och kostnadseffektivt helautomatiskt självutcheckningssystem som ger stora besparingar för detaljhandeln. Systemet har den unika funktionen att identifiera varor utan streckkod. ITAB har sedan lång tid tillbaka levererat kassadiskar till Schwarz-koncernen där Lidl ingår. Det långa samarbetet med huvudkontoret i Tyskland har lett fram till att ITAB nu gör en installation av det helautomatiska självutcheckningssystemet EasyFlow i en av Lidls butiker på den svenska marknaden. Här kan du läsa om vad köpare tycker. http://www.lerumstidning.se/.../lidl-i-lerum-testbutik-for-n.../ Leveransen är av stor betydelse för ITAB då det är en av de ledande dagligvarukedjorna i Europa som väljer att installera EasyFlow. Det är den första butiken, som drivs av en ledande dagligvarukedja i Europa, som kommer att ha EasyFlow i butik för konsument. Installationen genomförs i en representativ Lidl-butik. I leveransen ingår även senaste teknik för kassalinjens utgångssystem och personalhanteringssystem. För Lidl syftar installationen av EasyFlow till att omstrukturera butiks- och arbetsuppgifterna för att förbättra servicen till kunderna. Genom att erbjuda den unika självutcheckningsfunktionen, blir det möjligt för butiken att frigöra personal för ökad kundservice och hantering av ökat utbud av färska produkter såsom frukt och bröd. EasyFlow leder dessutom till höjd säkerhet i butik. Jag tror att vi inom en mycket snar framtid kommer se ordrar från Lidl på det nya systemet till Lidls butiker runt om i Europa. När detta kommer att bli klart kan vi aktiägare få se en enorm uppvärdering. ITAB har även under 2014 förvärvat nya bolag som säkert kommer påverka omsättning och resultat mycket positivt.
  • TA. Mærsk må snart begynde optur

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Teknisk burde der snart begynde at ske noget i Mærsk
  • Hvad skal vi lægge i Deutsche Bank regnskab og kursbevægelse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Deutsche Bank er en ofte forespurgt aktie til analyse, og det er ved at være lidt tid siden, jeg sidst har haft fingre i den. Så her kommer et kig på den. Først skal det siges, at DB kom med et ganske fornuftigt (og overraskende) regnskab forleden. Men hvis vi kigger lidt ned under kølerhjelmen i regnskabet, så skyldes det overraskende plus primært to faktorer. De har fået udskudt nogle retssager med potentielt meget store erstatninger Deres investeringsbank har tjent mere end budgetteret. Lige pt. tjener DB altså ikke rigtigt penge på at drive almindelig bank men i stedet på spekulationsforretninger, hvilket ikke gør mig voldsomt tryg. Kigger vi på grafen, så har DB jo for alvor været i faldende territorie siden starten af 2014, hvor den gav de første alvorlige salgssignaler omkring kurs 33. Siden har aktien konsolideret sig omkring 24-27 siden august 2014. Hvad viser grafen os lige nu? Lige nu ligger der en kraftig modstand i området 26,7-27 (både tidligere toppe samt 200 dages EMA). Kursen har lige nu lavet en lille højere bund, og det jeg gerne vil se, før jeg overvejer et køb, er et brud op gennem 27-niveuaet og det lange gennemsnit. Lige nu ser volumeindikatoren pæn ud, og waveindikatoren (stochdmi) viser også, at der er kortsigtet købspres. Så der er en rimelig chance for at vi kan se et brud op. Men vi skal passe på. For der sidder helt sikkert nogle gribbe der ude og venter på et brud. For vi skal tænke på, at banken kan få nogle gevaldige høvl, hvis retssager og spekulation går dem i mod. Så mit gæt er, at der sidder en masse klar til at sælge i niveauet omkring 27,5-28. Så som jeg har indtegnet i grafen, så ville jeg vente på et brud op, så et fald tilbage mod støttelinjen (den tidligere modstand) for så at finde støtte under god volume i dette niveau. På den måde kan vi sikre os mod at blive rystet ud af de smarte folk, der godt ved, at alle de private har hørt om et "break out". Og tro mig, der sidder folk klar til at udnytte dette! Ud over at ovenstående brud og støtte skulle finde sted, så vil jeg også gerne se, at min relative performance indikator (lige under prisgrafen) kan få brudt op for alvor. For hvad nytter det at købe en aktie, der laver købssignal, hvis den stadig underperformer markedet. Så er der jo andre aktier, jeg hellere skulle være inde i. Men overordnet set, så holder jeg øje med aktien. Den er ikke min første-kandidat. Men der er ingen tvivl om, at hvis de kan få lukket retssagerne ned og vi ser et brud på den sideværts kanal, så begynder der at være potentiale. Derudover vil jeg lige sige noget generelt om bank-sektoren. Pt. er de jo hårdt ramt af den lave rente, idet de har svært ved at tjene så mange penge på rentespændet. Når renterne generelt begynder at stige, så skal I være opmærksomme på de banker, der er blevet trimmet godt til her under krisen. For det vil pludselig sidde med en mulighed for at forøge deres indtjening ganske markant uden nogen form for meromkostninger. Det scenarie er ikke helt til stede endnu. Men en fortsat forbedring af verdensøkonomien bringer rentestigninger nærmere. Og så skal vi være vågne. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71264_Deutsche.png]
  • Olie optioner, hvordan med Nordnet?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hej Jeg kunne godt tænke mig at købe nogle call-optioner med crude-oil som underliggende enhed. Kan man det igennem Nordnet? Skal man ind under råvarer og se på "Bull Olie", eller hvor findes de? Håber der er en venlig sjæl derude, som gider skære det ud i pap. Mvh. Finn
  • Oil Seasonality

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg går mere efter tidshorisonter end efter niveauer. Oil - service, production, exploration er tysik stærkest i perioden fra 30 januar til omtrend 1 maj. Det er i morgen. Altså 30 januar. Jeg plejer at gøre det samme i mange forskellige industrier og det plejer at virke ok. Jeg har fået købt en del ind til ret billige priser. Det er ikke så nemt at se på, men sådan er det altid. Synes jeg. Har ikke tid til at købe og sælge dagligt, men jeg har tid til at købe lidt ind løbende, når det virker fornuftigt. Med de meldinger der kommer i oliesektoren lige i øjeblikket er der intet der virker lovende. Det er mere - "The incredible bullshitting man". Det er lort op og ned ad vægge med, hvor slemt det går. Det er hylen og jamren og ohhh gud jeg dør. Jeg slukker igen. Det går fint. Kan I have det godt. Mvh. Bullshit.
  • Forspørgsel på Storebrand

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg er blevet spurgt et par gange om Storebrand, så her kommer en lille analyse af den. Firmaet kommer med regnskab er i starten af februar, så det i alle omstændigheder ikke være noget for mig nu, idet jeg tilstræber at holde mig mere end 2 uger væk fra regnskab, når jeg investerer. Men lad os kigge på den. Aktien er nærmest et textbook beartrend-eksempel. Først og fremmest kan vi lægge mærke til, at den ikke har kunnet slippe sit 200 dages EMA helt tilbage fra marts sidste år. Den har ligget og cyklet rund om gennemsnit, og vi kan se på den relative performance (øverste indikator), at den i denne periode ikke har klaret sig markant bedre end markedet, hvilket jo er en af mine købs-filtre. Så sker der det i november 2014 at aktien laver en lille dobbelttop lige på 200 dages EMA, og her begynder aktien også for alvor at outperforme markedet. Hvis jeg havde været i aktien her, ville den have været ude lynhurtigt af porteføljen her. Havde man ikke solgt ud, så kom muligheden igen d. 11/12, da kursen brød den seneste markante bund og nu etablerede en nedtrend efter alle reglerne. Igen her i januar er en tidligere bund blevet brudt, og i sådanne situationer holder jeg mig langt langt væk fra aktien. Jeg har en historisk dårlige statistik i at prøve at "bundfiske" disse turn around kandidater. Nej giv mig en god optrend med rolige indikatorer, så er jeg på hjemmebane Humørikonet smile Men fortiden er jo nem nok at spå om. Så hvad med fremtiden? Et kvalificeret bud kunne være, at vi snart får et bounce op mod niveauet 26-27, hvor vi ser både den nedadgående trendlinje komme os i møde samt den vandrette modstand fra seneste bund tømret godt fast. Jeg noterer mig, at min volumeindikator samt min waveindikater (stochdmi) er ved at være godt oversolgte, og derfor vurderer jeg bouncet som værende meget sandsynligt. Så hvad skal man gøre her? Hvis jeg allerede ejede aktien, så ville jeg leje en tidsmaskine og skynde mig at slette handlen Humørikonet smile Hvis der var udsolgt af tidsmaskiner, så ville jeg afvente bouncet op mod de 26-27 og så overveje at tage tabet i en fart. Hvis jeg var en kortsigtet swingtrader, så kunne man overveje at satse på bouncet. Men generelt skal man holde sig fra at trade imod den generelle retning i aktien (dvs. gå lang når aktien falder og omvendt). Man kunne selvfølgelig satse på regnskabet, men det er ikke noget jeg vil anbefale her. Skulle jeg ind i denne aktie (efter mine metoder), så ville jeg afvente begyndelsen på en ny optrend. Dvs. et bevis på at aktien kan præstere højere toppe og bunde. Der ligger nogle massive modstandsområder i 27, 30 og 32 (sidstnævnte er 200 dages EMA, som jo flytter sig løbende). Og helt overordnet ville jeg slet ikke købe aktien, så længe den ikke outperformer markedet på længere sigt (1,3 og 6 måneder). Så alt i alt en 100% no go aktie til min portefølje. Det betyder ikke, at den ikke kan være guf for nogle af jer andre. Og det betyder slet ikke, at den ikke kan stige med 100% på kort tid på trods af min negative vurdering (er set før). Men i min optik er der masser af andre spændende kandidater, som jeg vælge kigge på først. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 71248_Storebrand.png]
  • Hvad mener PI om Trina Solar eller andre aktører i branchen?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg er lidt interesseret i alternativ-energi, og efter at have læst følgende lurede jeg lidt på at få mig et 'frimærke' i Trina Solar. Hvad synes PI? http://www.nordnetbloggen.dk/er-det-igen-tid-til-sol-aktier/22/12/2014/
  • Igang med TA?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Hej derude, Hvis man som jeg (og sikkert mange andre) står og gerne vil igang med TA kombineret med fundamentale analyser, hvor vil jer der er garvet i gamet forestår man starter for at få tilegnet sig en masse viden om området, før man kaster sig ud sådanne investeringer? Har i nogle bestemte bøger som i vil anbefale? Eller findes der en bestemt side som gennemgår tingene ligeså godt? Min oplevelse er at det jeg kan finde på nettet, ikke rigtigt giver et komplet overblik da det ofte er meget specifikke emner der her taget op. Mvh.
  • Køb en af USA´s mest shortede aktier GoPro (ticker GPRO)

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Først lidt fundamentale oplysninger pr. 28/1-2015: MKT CAP USD: USD 6,5 Milliarder P/E: 194 Næste regnskab: Torsdag den 5/2-2015 efter lukketid. Vi kender sikkert alle GoPro. Både som brand og som aktie. Aktien har været oppe at snuse til kurs 100, efter den blev børsnoteret sidste år. Hvad laver GoPro egentligt? Vi ved de producerer verdens bedste action kameraer, men viste I at dette om få år, ikke længere er deres hoved fokus? GoPro ønsker at blive en Medievirksomhed.! Først skal vi lige fokusere på deres nuværende indtægtskilde "aktion kameraer". Siden sidste år, har GoPro solgt flere og flere kameraer ved hvert regnskab og senest i julehandelen blev der meldt udsolgt de fleste steder i USA. Dronemarkedet er eksplosivt i USA, og kun med de bedste kameraer får du et roligt og stabilt billede. Selv med deres ny billigserie, får du valuta for pengene i et prisleje som kan konkurrere med andre billigere produkter. Brugerne kan så uploade deres videoer online på GoPro´s video kanal. GoPro har endda indgået en aftale med LG TV producent, så de nu ligger direkte på en app på tv´et. Jeg forventer et fantastisk salg i Q4 som overgår forventningerne. Hvad er en "Medievirksomhed?" I GoPros tilfælde kan brugerne uploade deres videoer på GoPro´s video kanal, og samtidig giver brugeren GoPro rettigheder til at sælge denne video i reklameøjemed eller til andet. Vi kender det fra billedverden som Dreamsteam, hvor brugerne uploader deres billeder og håber på at virksomheder ønsker at købe disse. Nu drejer det sig blot om opload og salg af højkvalitets videoer, oploadet af brugerne selv. Ejermanden til disse videoer, får mig bekendt 10 % af salgsprisen. Denne form for business er, i sagens natur, et område med høje indtjeningsmuligheder. Dette er en "Medievirksomhed" set med GoPros briller.! Nu kommer vi så til det kritiske, for den vågne læser vil nok tænke "hvorfor er kursen så halveret siden kurs 100?" Dette skyldtes flere årsager. Dels kan man selvfølgelig forsvare at aktien er blevet for dyr med en P/E på næsten 400, men dette skyldtes blot de høje forventninger som markedet har til GoPro. Hvad mere vigtigt er, at GoPro meldte ud den 6 oktober (så vidt jeg husker) at første Lock-Up periode slutter den 23/12. (Lock-up vil sige de IPO aktier som blev solgt inden børsnoteringen er låst i en periode.) Det betyder at der kommer nye aktier i handel og dette vil normalt sænke kursen hvis mange blev solgt fra i dette høje leje. I dette tilfælde ville 15 mill. Nye aktier kommer i handel. Derfor satte markedet et solidt short angreb ind på GPRO og bankede den ned i kurs 55, som var kursen dagen før den 23/12. Her anbefalede jeg første gang at købe aktien, som steg 25 % hvorefter jeg anbefalede at sælge den igen, da næste lock-up periode ville slutte den 17/2-2015. Denne nye Lock-up er langt værre end den første, da 76 mill. Nye aktier får mulighed for at blive solgt efter den 17/2. Derfor er der nu en kamp mellem Shorts som er sikre på kursen vil falde efter den 17/2, og så alle andre (som undertegnet) der er sikre på at GoPro slår alle estimater den 5/2 hvor de fremlægger regnskab. Derfor er strategien at man så stille og roligt begynder at supplere op i GPRO og beholder regnskabet over hvis man har nerver til dette, eller sælger inden regnskab og køber dagen efter. Derefter vil Shorterne begynde at tænke på lock-up perioden den 17/2, og vi skal derfor enten sælge efter regnskabet, eller overvåge den nøje hver dag frem til den 17/2, hvor jeg anbefaler at man tager sin profit, og ser de kommende uger an. Hvis regnskabet og forecast er fantastisk, vil køberne angiveligt være i overtal, og ingen Lock-up aktier er interesseret i at komme på markedet for billigt, men man bør nok forvente et fald på 5-10 % dagene efter den 17/2. For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at teknisk er aktien i nedtrend (som skyldtes lock-up perioderne), og den første egentlige støtte nu er på ca. kurs 45 hvor et absolut Stop Loss bør sættes. Jeg ligger selv langt i aktien fra kurs omkring 51,5
  • All in er risikabelt, men all out er også problematisk

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Graham gav et klassisk råd om halvt aktier, halvt obligationer. Det er nemt at forstå, at all in i aktier er risikabelt. Dels vil man opleve den fulde nedtur, når den kommer. Dels har man ingen penge at købe for, når gode aktier kan fås til udsalgspris. All out giver ikke direkte risiko for tab; men man risikerer at forsømme nogle muligheder. Kan I huske, at vi diskuterede Demetra Invest' strategi for tre måneder siden: http://www.proinvestor.com/boards/70037/Hvem-faar-ret-? Demetra ligger stadig 100% i obligationer (og en anelse kontant - renterne?): http://demetrainvest.dk (klik på faktaark) Faktaarket per 23. januar 2015 viser, at de har tjent 3,37% de seneste 3 måneder. Men de kunne have tjent 13,01%, hvis de havde fulgt deres benchmark, som er 75% aktier + 25% obligationer. Det er altså næsten 10%, som deres all out strategi har kostet på kun 3 måneder. Hvis de i stedet havde fulgt deres benchmark, ville de nu have haft en buffer, der kunne tåle en risiko for et pænt dyk i aktierne. Det er en mere aktiv risiko-håndtering. Den afgørende filosofiske forskel er, at Graham mente, at han ikke kunne forudse kursudviklingen, og indrettede sin strategi derefter. Demetra mener, at de kan forudse kursudviklingen.
  • Bankpakker - "Greed is good"

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Hvis du skylder banken 1 million, så har du et problem. Hvis du skylder banken 100 mio, så har banken et problem - og hvis banken skylder 100 milliarder, så har staten et problem..." Thomas Elkjaer Bentsen har skrevet en meget læseværdig kronik om, hvordan bankerne beholdte profitten fra bankpakkerne, samtidigt med at risikoen blev lagt over på skatteyderne. http://www.folkets.dk/node/508
  • DAX-analyse

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Det tyske DAX index, er et af de index jeg har en stor tiltro til i de kommende år. ECB's pengeregn har stimuleret markedet og vil formentligt skabe god vækst over hele Europa. Der vil nok gå lidt tid inden vi mærker ECB's QE program i Europa. DAX indexet er klart et af de største markeder i Europa og med nogle store og stærke firmaer i blandt kan der være god profit at hente frem til og med 2016. Overordnet set er jeg rimelig positiv på markedet frem til og med 2016. Så længe penge flyder ud i Europa så er der ikke de store problemer. Problemerne opstår først når regningen skal betales tilbage og renterne hæves. Da ECB fører et QE program der vil stimulere markedet med 60 mia. Euro om måneden frem til september 2016, er der altså et par år i vente inden pengeregnen stopper. Hvis vi tager et kig på DAX indexet i sig selv, så har vi en stærkt opadgående trend (bullish trend). Vi befinder os lige nu i toppen af denne bull channel, så lidt profittagning og nedgang herfra ville ikke være så overraskende. Vi har også et stærkt modstandsområde over os på 11000.0-11120.0, her skal man også tage noget profit ud af markedet, hvis man vil prøve at ramme toppen, på den korte bane. Der er en del modstand her, så en korrektion herfra ville også give rigtig god mening. Men nu skal det hele jo ikke handle om profit og korrektioner. Da markedet er bullish, er der også mange gode købsområder. Der er 2 meget stærke købsområder, som formentligt vil give en masse support. De to områder der er tale om er 10050.0-9851.2 og 9608.9-9314.6. Disse to områder er meget vigtige hvis man vil se efter købsområder. I begge områder er der support af flere forskellige slags, og det vil forventes at der er mange der vil prøve at købe disse områder. Ser man en reaktion fra køberne her, kan det altså være en rigtig god idé at overveje om man skulle springe med på den. Begge punkter er det, som vi kalder "Cluster områder". Dvs. at man har brugt flere forskellige analyseværktøjer til at måle efter support, og de er alle sammen samlet i det samme sted. I dette tilfælde er der bl.a. brugt supply/demand zoner, fibs, horisontale supportlinjer osv. Derudover har vi også bunden af denne bullish channel i dette område og det skaber kun endnu mere support. Skulle vi mod alle forventninger bryde igennem disse områder, så er der flere områder på vej ned man kan købe. De er alle sammen vist på min graf, og som man kan se er der rigeligt med købsmuligheder. Husk at risikostyring er individuelt og det samme er investeringsstrategier. Gør derfor selv først dine egne overvejelser inden du følger denne analyse. Brug analysen til inspiration og til at finde eventuelle muligheder i markedet. Anders [image: 71229_Skaermbillede_2015_01_28_kl._13.46.16.png]
  • Helge's nytårsraket Hexagon Composities

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hexagon Composities (HEX.OL) - en af Helge Larsen's nytårsraketter i Mio Klubben. Selskabet leverer tanke til naturgasdrevne køretøjer. I USA er brugen af denne type køretøjer i KÆMPE fremgang. USA's energipolitik går nemlig ud på at diversificere de brugte energityper og derved skabe større energi-uafhængelighed. Her er nogle flere grunde til hvorfor den er så spændende og har så stort potentiale: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=19618803 Desuden en positiv "nyhed" fra 16/12-14 om politisk enighed i USA om at stimulere produktionen af naturgasdrevede køretøjer allerede i 2015. Hexagon leverer tanke til sådanne køretøjer også kaldet NGV (Natural Gas Vehicle) http://www.ngvglobal.com/natural-gas-closer-to-becoming-mainstream-u-s-transportation-fuel-1216 Vedhæftet er graf for den estimerede udvikling i antallet af NGV'er som er i en eksplosiv udvikling. I EU har man regnet på at der i 2030 vil være omkring 35 millioner NGV'er, så det er nok kommet for at blive og et kæmpe stort marked venter for de "næsten" forureningsfri køretøjer. Spændende synes jeg - hvad synes i? Jeg har selv aktier i HEX Jens Dalhoff [image: 70572_NGV.jpg]
  • Magnit - hvad dælen har jeg købt?

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Kære PI Jeg har netop oprettet mig som medlem, efter at have fulgt debatterne lidt sporadisk (blev fanget ind af Helge via millionærklubben). Jeg glæder mig til at være en del af forummet. Jeg håber, at nogen herinde vil kunne hjælpe med et spørgsmål. Jeg lytter en del til Domenick Beskos og læste blandt andet denne artikel: http://momentummarkets.dk/wp-content/uploads/2015/01/Borsen19012015.pdf Da jeg længe har villet købe russisk og ikke ved en pind om markedet, kunne den ene jo være lige så god som den anden, så jeg fulgte rådet om Magnit og Sberbank (mit spørgsmål angår kun Magnit). I går lagde jeg så et bud på Magnit via Nordnet, og ordren gik igennem i morges. Det er denne jeg har købt: https://www.nordnet.dk/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=5M71&marketid=4 Her er den via google finance: http://www.google.com/finance?q=ETR%3A5M71&ei=mCnGVImaLurGwAP1gIFg Og hvad er mit problem så? Tjo - jeg aner ikke hvad jeg har købt. Der er så lidt information om produktet at det er helt vildt. Men det forstår jeg da godt: for når jeg ser nærmere efter er der (ifølge google finance) solgt hele 25 stks af aktien i dag, hvilket sjovt nok er det samme som jeg har købt. Jeg er altså den eneste i verden, som har købt det produkt i dag. Så i bund og grund fatter jeg ikke hvad jeg har købt. Er det overhovedet en aktie eller er det en finansiel kontrakt med en eller anden tysk bank (og er fortjeneste i så fald aktiebeskattet?) - og kan jeg forvente at blive ondoleret godt og grundigt på spreadet når jeg vil ud igen. I lyset af mit (formentlige fejlkøb) tænker jeg bare at holde den til dommedag og derved mindske spreadets betydning for mit køb. Og til en anden god gang - hvilket produkt ville I have købt, hvis det var jer som skulle købeMagnit - for ovenstående var mit bedste bud både via Nordnet og Degiro. Med venlig hilsen - og på forhånd tak Daniel
  • Imponerende kvartalsregnskab fra Apple

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Omsætning 29% op YoY, EPS 48% op YoY Nøgletal. Først omsætning (i mia USD) og så EPS (i cent): 2011q1 25 91 2011q2 29 111 2011q3 28 101 2011q4 46 198 2012q1 39 176 2012q2 35 133 2012q3 36 124 2012q4 55 197 2013q1 44 145 2013q2 35 107 2013q3 37 118 2013q4 58 207 2014q1 46 167 2014q2 37 128 2014q3 42 142 2014q4 75 306 Imponerende. PE ved kurs 110 = 14,8 Bemærk: EPS er justeret for split. Kvartalerne har her de normale numre. Apples egen kvartalsnumre er forskudt ligesom deres regnskabsår. Der er altid store sæsonvariationer, så man skal lægge vægt på YoY udviklingen.
  • Analyse på Vestas

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vestas analyse Vestas er nu steget pænt siden bunden i 162,5. I går toppede Vestas i 263,6. Det er ikke tilfældigt. Der var det, der benævnes en ab=cd korrektion op (se de sorte linjer på grafen, ab = samme længde som cd). Spørgsmålet er nu, om Vestas blot har en kort korrektion, og så fortsætter stigningen, eller om Vestas skal ned? Svaret ligger i detaljen, for med TA (teknisk analyse) kan man argumentere for begge del. Jeg ser en korrektion ned til de ca. 210-200 igen som minimum i løbet af den næste måned tid. Men det endelige signal, hvis dette scenarie skal udspille sig, kræver, at Vestas bryder de ca. 232-235 og dernæst de ca. 220 ned. Hvis Vestas derimod bryder op over de 262, så kan vi forvente yderligere opgang - og ved brud over de 270, vil en test af den sidste top i de 303 komme i spil. Konklusion: Vestas ser ud til på kort sigt, at have indledt en korrektion ned. Mit target er de ca. 200-213. Husk brud op igen over de 262 - det vil neutralisere og ændre mit negative signal. God dag og god trading. Morten www.moneymind.dk [image: 71219_vestas_b.png]
  • Handel på vegne af andre

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Jeg har overvejet at starte en lille fond, for derigennem at handle for enkelte bekendte. Er der nogle her på PI med viden omkring lovgivning på dette område? Her tænker jeg særligt hvorvidt dette vil kræve vanskelige procedurer med officielle tilladelser eller om dette kan klares langt mere simpelt.
  • Celgene STORT KØB(analyse)

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    KORT BESKRIVELSE: Celgene er en international lægemiddelvirksomhed, der arbejder på at forbedre livet for patienter med kræft og invaliderende inflammatoriske sygdomme. I Celgene stræber vi efter at skabe innovative og livsforandrende lægemidler til vores patienter. Vores mission som virksomhed er at opbygge et større globalt biofarmaceutisk selskab med fokus på opdagelse og udvikling af lægemidler til behandling af kræft og alvorlige inflammatoriske sygdomme. Celgene har mere end 200 igangværende kliniske forsøg over hele verden med potentielle nye lægemiddelstoffer til patienter med hæmatologisk kræft og kræft med solide tumorer herunder myelomatose, myelodysplastisk syndrom, kronisk lymfocytisk leukæmi (CLL), non-Hodgkins lymfom (NHL), glioblastom, og ovarie-, pancreas- og prostatacancer. Celgene forpligter sig til altid at arbejde målrettet for patienter. Vi mener, at alle der kan drage fordel af vores medicinske opdagelser, bør have muligheden. Celgene sætter altid patienten først og tilbyder løsninger, der bidrager med information og støtte til vores innovative behandlinger. ANALYSE: Kigger vi på denne aktie, ses der en aktie som har udviklet sig meget positivt igennem det sidste år. Grunden til dette er deres store resultater igennem deres R&D. Når man kigger på et biotek selskab er det altid vigtigt at følge op på om det har succes i deres R&D og om deres tidligere pipeline har skabt gode resultater, ved at et selskab har gjort dette giver det investoren mere tro på at det kan ske igen. Selskabet som dette har vist en god historik med dette, og de har i dag en flot pipeline med mange produkter i enten fase 2 eller 3. Samtidig er det altid positivt at se et selskab får en stigning i deres R&D, og i det 3 kvartal regnskab som blev udgivet i oktober, så man en stigning i R&D. I 2013 samme periode, brugte man 405 millioner dollar, men i 2014 endte man med 441 millioner dollar. Dette er et positivt tegn på at der sker noget i virksomheden. Selskabet steg flot i oktober sidste år (2014) efter deres kvartal regnskab. I dette regnskab oplevede man store stigninger i deres salg af deres produkter, så der ingen tvivl om at selskabet har succes med at få omsat deres produkter. Samtidig havde det også en stigning i R&D som også er positivt for investor. Endnu et positivt faktor var at selskabet opkøbte deres egne aktier for omkring 2.8 millioner dollar. Selskabet forventer stigninger i selskabet for hele året til næste rapport som vi ser senere i denne uge. Samtidig forventer de store stigninger i nogen af deres produkter. Jeg tror at dette selskab har meget mere at vise i den kommende fremtid, og dette kunne være en god mulighed nu at komme ind i dette selskab. Hvis man ikke er glad for regnskaber, så vent i en 2 ugers tid, med at købe jer ind i denne aktie. Hvis man som mig tror det kommer med et flot regnskab, er der stor mulighed for at man lige hiver en ekstra stigning med. Lidt teknisk, har denne aktie en P/E på 62,22 og ja det er højt men det er vigtigt at huske at biotek selskaber tit har rigtig høje P/E. Selskabet har en Market Cap på 98.95 Billion dollar. Håber det kan bruges Her vedhæftes et nydeligt chart af selskabet fra det sidste år. Vurdering: KØB [image: 71215_celg.png]