Skal vi være nervøse for en stor korrektion nu?
Først så lad mig sige, at dette spørgsmål har vi stillet, hver gang vi er i gang med en korrektion, og indtil videre har en "rigtig" korrektion slået fejl hver gang. Der er lidt "ulven kommer" og på et eller andet tidspunkt kommer der jo en korrektion.
Korrektioner kommer hyppigst på tre forskellige måder. Én stor 30% korrektion, mange mindre 5-10% korrektioner, eller en flad længervarende bevægelse.
Sidste år havde vi en masse mindre korrektioner inkl. guld, og argumentet var at "så længe investorerne ikke havde andre muligheder, så ville vi ikke få den store forkromede korrektion" og dette har nok også været årsagen til at vi ikke fik den store korrektion, som mange forventede inkl. undertegnede.
Set over et par årtier, så burde vi få en korrektion, men den internationale økonomiske situation har været anderledes denne gang, men spørgsmålet er om "ulven" nu kommer, eller vi fortsætter med de små 5-8% korrektioner, eller markedet vil ligge fladt i 2015.
Guldaktier steg meget i går, og hvis det forsætter i dag, så taler det for at investorerne flytter midler over i denne sektor, og dermed kan et større krak være selvopfyldende. Så har vi også olien, hvor det kan tænkes investorerne flytter midler over i, så det er ikke utænkeligt at vi netop nu får dette ventede større krak hvor vi ser Olie og guld stige den kommende tid.
Alle amerikanske indekser er nu på vitale støttepunkter, som muligvis bliver testet den kommende tid, men hvis de ikke holder, og vi samtidig ser guld,- og olierelaterede aktier stige, så tror jeg personligt vi får en større korrektion som nemt kan sende Nasdaq i 3500 igen.
Min anbefaling er derfor at holde øje de kommende dage med Olie, guld og Teck, og så foretage dit næste træk ud fra dette mønster.
[image: 70982_Nasdaq.jpg]