Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• PROINVESTOR i ELEKTRONISTA på Radio24syv

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Jeg er gæst i Elektronista hos Christiane Vejlø på Radio24syv som sendes på søndag. Vi nåede langt omkring: hvad er en Aktie? aktiehandel via netbanker, aktiesites, ProInvestor.com, sammensmeltningen af sociale aktiesites og handelsplatforme (f.eks. Tradefloor/Saxobank, Zecco/Tradeking - hvor bl.a. Soren Kenner har været med), skibsanparter, om at tabe penge på Apple, Yahoo, Alibababa, B&O, Lars Tvede og Lochkeed Martin, spørgsmål om "etisk investering" og meget andet. Med på telefonen var også traderen Heine Andersen. Han fortalte om sin handelsstrategi med udbytte- og techaktier samt hans gearing og risikoen ved denne. Podcast: http://www.elektronista.dk/digital-kultur/saadan-kommer-du-igang-med-tech-aktier-podcast-143
  • Looking to Denmark for value

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    SolsenS
    Et ganske gennemarbejdet indlæg om Genmab på seeking alpha: http://seekingalpha.com/article/2802235-genmab-looking-to-denmark-for-value?ifp=0 Indlægget rummer en del links, der også giver god mening at læse/høre. Q1 bliver ganske spændende som Genmab aktionær ! Jeg har følgende milestones: 1. Filing daratumumab senest ultimo Q1 2. Gilead (formentlig undisclosed blue chip biotech) rykker ind i ejerkredsen som større partner eller blot mindre stakeholder i forbindelse med en hexa-/duobody deal. Måske kommer Idelalisib + Arzerra ph3 samtidig. 3. Humax TAC udnyttes option in på. 4. Første IND på Janssens duobodies 5. Filing maintenance i cll 6. Novartis overtager Arzerra - vi ser dog først stigende salg i H2. Opstillet i kurspåvirkende prioriteret rækkefølge. ... Og så skal vi nok være tilfredse Solsen
  • Tiltrængt olie-korrektion

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Sælgerne mistede i dag momentum for første gang i lang tid. Er vi overrasket, nej ikke specielt. Da de 3 små røde candles kom til morges, inde i vores channel, som var det første tegn på at sælgerne ikke havde hvad der skulle til. Folk begynder nu at traile deres positioner aggressivt. Dvs. lige så snart at priserne stiger bare lidt, så bliver de stoppet ud og det er det der skaber denne korrektion i markedet. Den grønne candle der kom efter de små røde, skabte en del tumult i markedet. Dem der er short bliver nervøse, og dem der vil købe, gør dette. Det er kun med til at skubbe priserne op igen. Dog mistede de rimelig hurtigt farten igen, og fra klokken 13 af ca, har alt været lidt mere choppy. Inventories rapporten kom ud 16:30 med et meget uventet tal for alle analytikere. -3.06M V +0.5ME. Det var altså forventet et lille plus i inventories, men vi fik altså det største minus jeg har set i lang tid. Som jeg tidligere har sagt, er dog ikke så vigtigt. Det vigtige er hvordan markedet tog det. Og markedet tog det meget stille og roligt, så ingen grund til at kaste sig over olieaktier endnu. Trenden er stadig bearish selvom vi har brudt vores channel. Jeg forventer som minimum at vi kommer ned og tester $47.00 igen, inden vi evt. Kører op. Og jeg siger evt. fordi at det skal jeg se beviser på før jeg tror det. Ellers ser jeg nærmere at vi stille og roligt vender snuden mod de $40 efter en korrektion. Jeg tror at vi får en stigning op herfra, måske en mindre til omkring $49.28 eller en større korrektion til salgsboksen på $50.32-$51.14. Hvis jeg læser markedet rigtigt lige nu så er salgsboksen, klart det bedste sted at sælge. Jeg målte lidt på det her til aften, for at finde ud af hvad købere og sælgere tænker. Og jeg må sige at $50.32 giver mening for begge parter. Det skal forstås på den måde, at jeg ser en short term trekantsformation, som tegnet på grafen. Prisen bevægede sig et lille stykke op før den konsolidering opstod, og dette vil formentligt skabe en breakout til højere priser. 100% ext. Af denne lille trekant er på $50.33. Dvs. vi har en 100% ext. Hvor køberne vil tage profit på deres lille trekant, samtidig med at sælgere vil sælge salgsboksen. Det er for mig picture perfect lige nu, hvis jeg gerne ville sælge som langsigtet investor. Ikke nok med det, har vi også toppen af vores long term channel lige omkring dette punkt, så det er endnu en ting der skubber priserne ned. De aggressive kan derfor sælge $49.28 ved en reaktion fra sælgere, mens de mere langsigtede og konservative, kan vente til $50.32 området, som er perfekt for sælgere lige pt. Som andre muligheder er der alle supply zoner længere oppe og endnu en salgsboks, som i kan tage et kig på. Der er dog en $4-$5 op til. Områder til profit ligger på $47, som er support lige nu. Her ville jeg tage en god portion af, lige meget hvor jeg havde entry. $44 og $40 er de næste områder vi skal være opmærksomme på. Personligt ser jeg ikke priserne kører ned til $29 og under som flere snakker om. Men mit bud er lige så godt/dårligt som andres. Så indtil videre må jeg sige at $40 er det laveste jeg går ned til, inden jeg kan se andet på mine charts. Mit råd er: Tage 50-80% af ved $47 og hold resten så lang tid i kan. Anders [image: 70835_Skaermbillede_2015_01_07_kl._16.45.28.png]
  • Investeringshjælp

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Hej Investorer Jeg har siden midten af efteråret begyndt at interessere mig meget for aktiemarkedet - primært det danske. Nu er jeg klar til at investere. Jeg regner med at investere omkring 80.000 kr. Hvad skal jeg kigge efter? Regner primært med danske aktier og har planer om at købe lidt forskelligt. Hvor vigtigt er RSI-værdien? Skal jeg købe konjunkturprægede aktier, og hvad skal man ellers holde øje med? Evt. nogle bud - med begrundelse. På forhånd mange tak. Vh Holger
  • Hjælp til første skridt for min portefølje

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Hej ProInvestors Jeg har længe gået med tanken om at investerer min mindre formue (50-100 af de længste er det område jeg vader i PT) og efter at have læst en del artikler om det grundlæggende, såsom at fastholde en strategi og hvordan jeg griber det an, har jeg fået selvtilliden til at springe ud i det. Da jeg er 20 år ung så har jeg fået det indtryk af at jeg har chancen for at gå stort da jeg ikke står og skal bruge min opsparing nødvendigvis (kan overleve uden) Jeg er villig til at tage chancer men tænker det bliver når min portefølje har dannet en solidt grundlag. Jeg har tænkt mig at bygge en portefølje delt på 60% aktier og 40% Obligationer. Jeg vil så sprede mine aktiver i forskellige brancher/sektorer, som anbefalet næsten over alt. Jeg tænker at grundstenen i min portefølje vil være at gå langt/holde aktien i længere tid (tænker umiddelbart 3-5 år, men er væksten der og sikkerheden bag så kunne jeg godt overveje at holde en bestemt aktier i lad os sige 15 år, HVIS det altså er den rigtige gevinstgivende Aktie. Til start vil jeg basere køb på FA, anbefalinger og villighed da jeg er ny i gamet og først skal udvide mit kendskab til TA før jeg tør satse langt ELLER kort ud fra TA. Mine spørgesmål til jer er så følgende: Er det nødvændigt at kontakte min bank før jeg starter? (Har tænkt mig at bruge Nordnets platform - da den virker meget begynder venlig) Vilke fordele ulemper er der ved at kontakte banken? (Skal siges jeg godt ved at en bank er en virksomhed og de til tider kan værer ret kryptiske i forhold til deres gevinst og deres anbefalinger. Derfor har jeg også tænkt mig at danne mine egne indtryk før jeg handler. Er det nødvændigt at have Obligationer i sin portefølje? Har lidt svært ved at gennemskue hvad forskellen på en 7% realkreditsobligation og så en stabil Aktie der måske forventes at give 7% i årligt afkast. Er det udelukkende sikkerheden bag Obligationer? Er en 7% Yield obligation 100% sikker? Hvad kan gå galt i obligationhandel, hvad skal jeg værer opmærksom på? Hvordan vil i anbefale at jeg opbygger min portefølje? Nu tænker jeg udelukkende om jeg skal købe alle de aktiver jeg ønsker ind på samme tid eller om jeg bør starte med at købe op i en Aktie ad gangen? Hvordan har i gjort fra start? Hvad virker/ikke? Hvordan ser i Apple aktien med henblik på at holde i 3-5år+? Hvor vigtig/effektiv ser i et børsen abonnemt? (Skal jeg afmelde eller beholde?) Alle råd OG KRITIK er velkommen, bestemt til hvordan jeg skal forholde mig til at opbygge min første portefølje. Vil ønske alle en god jagt og godt held på forummet og på forhånd tak for svar. Venlig hilsen Casper "Fri Buffett" Aagaard PS: Hvis nogen føler overskuddet til at agerer "mentor/rådgiver" vil jeg sætte stor pris på dette og tænker ikke at i skal fungerer som en guru jeg kan kime ned hver uge, men mere som en jeg kan vende mine investerings intentioner hos og få lidt feedback samtidig med hjælp til lidt grundlæggende for at få den bedst mulig start, hvis der skulle opstå scenarier hvor jeg føler jeg ikke kan bunde/usikkerhed.
  • Fremtidens cancer behandling?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Først lad mig lige fortælle at jeg ikke er skribent, og ikke uddannet inden for medicin, så den store bioanalytiske redegørelse kan I godt se langt efter. Jeg vil fortælle lidt om virksomheden og deres revolutionerende produkter, og jeg vil supplere med en serie af interessante links for jer som ønsker at vide mere om Northwest Biotherapeutics. Betragt dette indlæg som en "teaser" så skal jeg svare på spørgsmål efter bedste evne. Jeg har handlet NWBO siden 2006, og lige som alle andre, var jeg meget begejstret den gang, uden hensyntagen til alle forudstående aktieudvidelser som ville komme og udvande min værdi. Når dette så er sagt, så er NWBO forsat meget billig målt på markecap. Et opkøbstilbud ville 5-10 doble aktiekursen, men vurder selv efter du har læst min redegørelse. Hvad er Immunterapi? Immunterapi er cellernes evne til selv at bekæmpe f.eks. cancer i kroppen. Kroppen slår hver dag cancerceller ihjel i kroppen, men ind imellem, opstår der samlinger af fjendtlige cancerceller som formår at opbygge et værn mod cellerne, og bekæmpe de hvide blodlegemer. Ved cancerterapi lærer man de hvide blodlegemer at angribe disse cancerceller uanset hvilket forsvarsværn de har opbygget. I dag findes kun en mulighed for behandling af f.eks. hjernekræft. Det er Kirurgi hvor man fjerner svulsten, derefter stråling hvor man mildest talt brænder resterne væk, og derefter kemoterapi hvor man dræber alle kræftcellerne inkl. De raske celler. Efter denne trilogi er median for overlevelse 14,6 måneder med en ekstrem høj dødelighed. Kræften kommer simpelthen igen hos de fleste. Så vedr. Hjernekræft, som der er ca. 8.000 tilfælde af i Europa og 7000 i USA om året, så er udsigterne med eksisterende behandling meget ringe. Det er et dobbelt blinded studie, så vi får ingen information om forløbet før til næste år når anden milesten nåes, og der kommer midtvejs resultat. Endeligt fase 3 resultat forventes ultimo 2015. Dentric celler håndterer alle celler som arbejder med immunsystemet, og ikke kun med T-celler. NWBO besidder langt de fleste interessante patenter inden for DC-technologi, og derfor er der ikke mange der forståeligt nok, ønsker at arbejde i dette område, men i stedet vælger den "nemme" løsning og arbejder med T-Celler som man ofte hører om når samtalen går på immunforsvarsteknologi. Dentric celler er dog uden sammenligning den stærkeste og mest kraftfulde indikator, da den påvirker immunsystemet på alle fronter, og altså ikke kun via T-celler. DCVAX-L er svaret på en livsforlængende behandling af hjernetumor. Efter Operation og stråling, træder NWBO´s DCVAX-L ind som afsluttende vaccine og sikrer at svulsten ikke kommer tilbage, eller forsinkes betragteligt. Denne behandling gives som en hvilken som helst anden vaccination, med et lille stik i overarmen. Uden at komme meget ind på funktionen bag, så kan jeg fortælle at median for overlevelse er 36 mdr. og støt stigende, da flere patienter forsat er i live på 10 år. DCVAX-L er ikke en kur men en behandling der er bedre end eksisterende muligheder, og 100 % fri for bivirkninger. Behandlingen er i fase 3 studie men har allerede fået status af "Hospital Exemptionsom" i 5 år i Tyskland, som betyder at de må behandle alle patienter fra hele verden med DCVAX-L med fuld betaling og, ved lov, så skal forsikringen betale hvis man har en sådan. I skrivende stund er der ved at blive aftalt priser med den Tyske stat, og disse forhandlinger foregår normalt op til 6-12 måneder. Der er nu gået ca. 12 måneder. Denne aftale alene skaber en tyk, tyk bund under nuværende kursleje, men downside skulle være ret begrænset, og upside er himlen eller kurs 400. Hurtig godkendelse i 2015 ligger lige til højrebenet. Landes Bioscience skriver november 2014: Conclusion The lack of significant improvement in the prognosis of patients with GBM in the recent years <a style="text-decoration: underline;" title="Warrants er en ret, men ikke en pligt, til at tegne nye aktier til en given fast tegningskurs (også..." href="/finansordbog/201/Warrants">Warrants</a> exploration of new therapeutic avenues. DCVax-L as an autologous active DC-immunotherapy agent has achieved promising outcomes with little side effects in phase I/II trials. The ongoing phase III trial is aimed at verifying these preliminary results, which if achieved, will have a major impact in the management of patients with GBM. DCVAX-D (direct) er endnu mere interessant og bliver af NWBO kaldt for "the tumor killer". Direct er en variant af DCVAX-L men hvor vaccinen sprøjtes direkte ind i en hvilken som helst ikke operativ tumor i kroppen. Millioner af mennesker dør verden over af tumors som ikke kan opereres, eller hvor eksisterende behandling ikke er nok. DCVAX-D viste tumor død på 80-100% af alle mus inden for 3 måneder. De samme tendenser er ved at vise sig på de forløbende menneskeforsøg. Denne vaccine er nu i fase 2 forsøg, og alle patienter (som allerede er dødsdømt) udviser bedring og de fleste har indskrænket tumor. Der bliver i øjeblikket testet på 9 forskellige typer cancer overalt i kroppen og da det er et åbent studie får vi løbende resultater fra NWBO. DCVAX-D er også en klar favorit for "fast approval" da patienterne ingen andre muligheder har, og behandlingen er 100% risikofri. Ingen andre medicinalvirksomheder er så langt fremme i forskningen som NWBO, og man skal være opmærksom på at hvis disse vacciner bliver godkendt, så bliver der røre i andedammen og de store virksomheder inden for cancer behandling vil mister millioner af omsætning vel og mærke i dollars. De sidste 12 måneder har der været adskillige forsøg på at banke NWBO´s <a style="text-decoration: underline;" title="Enheden en akties pris/værdi måles i. Det vil i kurslister og ifm. aktiehandel altid være et abs..." href="/finansordbog/115/Aktiekurs">Aktiekurs</a> i bunden og den er heftigt shortet med 8,5 millioner aktier, så når og hvis de rigtige informationer kommer, så har vi en markant <a style="text-decoration: underline;" title="‘Go short’ eller ‘sell short’ vil sige at sælge værdipapirer eller valuta, der endnu ikke ..." href="/finansordbog/104/short">short</a> squeese som vil løfte kursen til uanede højder. Du skal være klar på at læse de værste hadekampagner fra "The Street" og andre som er i lommen på de store medicinalvirksomheder, som kan banke kursen ned med 20% på en dag. Ønsker du at eje denne <a style="text-decoration: underline;" title="En Aktie repræsenterer en ejerandel af et selskab. Et selskabs nominelle aktiekapital kan være..." href="/finansordbog/119/Aktie">Aktie</a>, skal du have is i maven, og ikke mindst tålmodighed. Seneste midtvejsresultater blev offentliggjort på årets cancer konference i usa SITC hvor 9 cancer læger fra M.D. Anderson sad med ved panelet og underbyggede de solide data som pt. Er tilgængelige. Senest har Neil Woodford investeret <a style="text-decoration: underline;" title="Betegnelsen for amerikanske dollars ifm. valutakryds. Se vores valutakurser på ProInvestor her" href="/finansordbog/114/USD">USD</a> 25 mill. I selskabet. Til jer som kender denne person, så vil I vide at han er en af de mest succesrige investeringsvirksomheder med speciale i mindre biotek firmaer med stort potentiale. Det borger for kvaliteten når han investerer i NWBO. Læs de seneste pressemeddelelser her: http://www.nwbio.com/press-releases/ På en andet udenlandsk fora fandt jeg denne tråd, som jeg kan stå inde for: A)...Low outstanding share count even when fully diluted. B)...NWBO has already received positive news from both Germany and England recently regarding DCVax. C)...Mutual funds and Institutions are holding substantial quantities of NWBO shares. D)..NWBO is in a good cash position now. E)..NWBO has done expansion of manufacturing facilities. F)..DCVax has already been shown to reduce tumors and lengthen life. G)..Insiders are holding a substantial quantity of shares, NONE selling any shares. H)...The share price being very low just means a great buying opportunity now with great upside potential I)...Huge possibility of a massive "short squeeze" occurring. J)..Clinical trials are ongoing but have been positive so far for DCVax. K)..Revenue is only a few months away L)..A buyout at a much higher share price is very possible in the future M)..MD Anderson is evaluating DCVax now, (MD Anderson well known prestigious cancer research center) N)..NWBO has made presentations this year at ASCO (cancer conference) and at other conferences recently O)...NWBO has recently been added to 2 Russell Indexes P)...The current market cap is very low in terms of what a safe and effective cancer drug will generate in revenue in the future, just means a lot more room for the market cap to grow. Q)..NWBO has many significant and unique patents R)..The very low share price presents a great buying opportunity now Dette var en ekstrem kort redegørelse, og jeg står naturligvis til rådighed for yderligere information, som jeg vil besvare efter bedste evne. Jeg er selv 15.000 stk. lang, men trader den løbende. Held og lykke.
  • Onsdagens analyse

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Priserne fortsætter nedad, uden at se sig tilbage. Der har ikke været mange muligheder for at komme ind som sælger i dag, i et godt område. Men køberne har virkelig prøvet, og har fejlet hver gang. Dem der prøver at ramme bunden har det svært for tiden. De bliver stoppet ud hver eneste gang, og det er bare med til at skubbe priserne endnu længere ned. Er man selv ude efter at ramme bunden, så skal man lige overveje hvordan man gør det. At være køber på WTI, er lige nu noget af det mest risikofyldte man kan gøre. Trenden er din ven, og er der noget trenden er lige nu så er det bearish. For det meste vender prisen altid når amatørerne er siet væk. Når alle uerfarne tradere og investorer har prøvet at ramme bunden flere gange, så vil prisen vende når de dropper det og sælger i stedet. Derfor er det med at holde øje med, hvor de store drenge placerer sig i markedet. De store drenge sælger stadig. Den største fyldte ordre jeg så i dag var en sælger på $48.01 som solgte 100 kontrakter. Samtidig har jeg vedhæftet en level ll (billedet med alle de forskellige tal og farver), som viser hvordan ordrene bliver placeret i markedet. Her kan vi også se hvordan sælgerne er noget mere engageret end køberne. En hurtig oversigt i billedet er, at se på grafen som viser købere mod sælgere. Købere til venstre og sælgere til højre. Er der nogen tvivl om hvem der er mest repræsenteret? Dette er altså i et punkt hvor vi havde en lille korrektion. Hvis vi så skal se på hvordan markedet har reageret, så er der sket én god ting i dag. Pga. det fald vi fik, kan vi nu også fastslå en channel, som gør mit arbejde meget nemmere. Vi har stadig de samme long term channels som i gårsdagens analyse, de er ikke ændret. Men det som er ændret, er en short term channel. Vi kan nu slå én channel fast, og det er den jeg vil handle efter. De første salgsmuligheder vil komme ved re-test af denne channel og test af den supply zone der er tættest på ved $48.76-$49.46. Den her mulighed er til de kortsigtede som vil se efter et fald på maks $5 her fra, og nok nærmere $2-$3. Er man mere langsigtet, men vil stadig gerne handle olie, så er der også muligheder her. Hold jer fra at købe bunden er stadig mit bedste råd, det er dømt til at gå galt i dette marked. Hvis man vil være med, skal man sælge efter min overbevisning. $50.67-$51.41 er klart det bedste punkt at sælge langsigtet lige nu. Får vi en korrektion her op til, så er det frem med kontoen og på med shorts, hvis der er reaktion fra sælgere. En anden mulighed er at sælge $52.40-$53.09, dette er også et godt sted at sælge, dog hælder jeg mere til det første punkt omkring $51. Vi befinder os langt under 200 EMA, så en test af denne vil også være en mulighed for at shorte. Kan man kombinere 200 EMA med long term trendlinje og en salgsboks, så er det helt i top. Det er det vi kalder en "Bank robber" da chancen for en god handel her er så stor at det næsten ikke kan gå galt. Det kan selvfølgelig altid gå galt, der er risiko ved alt, men jo mere man kan kombinere jo bedre. På det helt langsigtede chart, 64 NT Renko, kan vi se at vi er "over solgte". Vi er faldet fra $55 til $47.55 uden at se os tilbage. Det kunne altså derfor godt tyde på, at vi snart skal have en korrektion i markedet. Så bliv derfor ikke overrasket hvis i ser en prisstigning på $3-$4 i den nærmeste fremtid, måske efter inventories rapporten kl 16:30. Det er ikke et tegn på at vi har fundet bunden, det er bare et tegn på at folk tager profit, og det giver mulighed for en bedre salgspris. Den gule trendlinje i bunden på 64 NT renko chartet, skal tages MEGET seriøst. Er man short, så er det med at tage profit af på den. Den har været vigtig mange gange, og intet har ændret sig på den front. Anders "plan your trades and trade your plan" [image: 70811_Skaermbillede_2015_01_06_kl._16.56.49.png] [image: 70811_Skaermbillede_2015_01_06_kl._15.02.19.png] [image: 70811_Skaermbillede_2015_01_06_kl._16.51.12.png]
  • Tesla - Hvordan skal den forstås?

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Jeg undrer mig meget over den måde Tesla aktien "fiser op og ned" jeg har købt mig ind i den og solgt igen flere gange, men må erkende at jeg stort set hvergang har gjort det på langt fra optimale tidspunkter, men dog sikret en gevinst. Det er som om jeg mangler en forståelsesramme at placere den i ..... nogen råd? Tanker ? Hvor er den på vej hen nu, f.eks....
  • Stock / Bond Ratio

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    N
    Stock / bond Ratio i Favør til Obligationer. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$SPX:$USB&p=W&b=5&g=0&id=p91692542797&a=382924400&r=1420617215361&cmd=print
  • Er der en matematiker og aktieinvestor tilstede?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det er mange år siden jeg har læst matematik. Jeg fatter ikke meget af nedenstående artikel. Er der nogen som kan forklare mig, hvad det går ud på - og hvad det kan bruges til, når jeg handler aktier? "I en ny artikel i Physical Review Letters forklarer Iacopo Mastromatteo fra Ecole Polytechnique i Paris sammen med Bence Toth og Jean-Philippe Bouchaud fra Capital Fund Management, ligeledes i Paris, hvordan kvadratrodsformlen kan forklares teoretisk, og hvordan disse fluktuationer spiller en central rolle for den turbulente dynamik på de finansielle markeder". http://www.proinvestor.com/investornyt/193995/fysisk-teori-forklarer-den-turbulente-natur-pa-finansmarkederne
  • Hvordan sikrer jeg mig mod valutaudsving?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Hej For et stykke tid siden overførte jeg mine penge til en amerikansk aktieudbyder og vekslede mine penge til dollars. Siden er dollaren steget en del. Hvordan kan jeg sikrer mig at jeg ikke taber denne valutagevinst samtidig med at jeg beholder mine dollars? Jeg har tænkt på at købe 6e futures for det samme beløb som jeg har i dollars og derved hedger, men ved ikke om der findes andre muligheder. Og hvis jeg benytter mig af 6e skal jeg jo også købe nye hver gang at de udløber, hvilket også er lidt besværligt.
  • Teknisk analyse til indeks

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Hvilke indikatorer bruger I til at analysere og investere i indeks med ? Jeg tænker på kortsigtede investeringer, hvor jeg forsøger at ride med på bølgen dvs 1-6 uger. Jeg bruger glidende gns. 9 dage, 50 dage og 200 dage MACD RSI Udover at jeg kigger på formationer i kursudviklingen, støtte og modstandsniveauer, candlesticks, og volumen
  • Værdisætning

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hejsa alle sammen, Jeg er ret ny i det her game, og jeg vil derfor gerne have lidt inputs fra jer, der er mere erfarne i branchen. Mit spørgsmål er relateret til værdisætning af virksomheder. Der findes jo en del forskellige metoder til at gøre dette. Hvilken metode vil i mene er mest præcis og samtidig anvendelig for en (relativt) nybegynder? Jeg har selv kigget på DCF, hvilket mange anbefaler. Jeg synes dog at den metode virker ret kompleks ift. mine evner på nuværende tidspunkt. Jeg ved dog ikke, om jeg overkomplicerer sagerne, og at det faktisk er ret simpelt, hvis man blot har en bedre forståelse for det? Jeg kan fortælle, at jeg følger Warren Buffetts principper, og at jeg derfor er value-investor. På forhånd tak! Mvh. Kasopr
  • Oliepriser på $49.99, hvad nu?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så kom vi for første gang i meget lang tid under de $50. Som tidligere sagt er dette et yderst vigtigt punkt. Der vil være mange deltagere i dette område +/- et par dollar. For dem der ikke har gjort det endnu, så er det ved at være tid til at tage noget profit, hvis man er short. Der vil formentligt komme en lille korrektion i dette område. Det er endnu ikke tid til at købe op i olien. Priserne er stadig godt på vej ned. Selvom vi ramte de $49.99 i dag og køberne straks greb den, ja så fejlede de også bagefter. Hvis man ser lidt på et 800 tick chart, som jeg bruger til at handle med, så kan man tydeligt se hvem der er i kontrol. Det tog markedet ca. 2 timer og 15 min. At stige ca. $0.90. Hvorimod det tog under 30 min at falde $0.90 i nøjagtigt samme område. Dette er en vigtig indikation at have med, når man ser efter bunden. Bunden er først nået, når det er nemmere for købere end sælgere. Lige nu er det stadig nemmest for sælgerne. Lad os så se lidt på den nye analyse: Lige nu har vi en masse forskellige bearish channels på vores anchor chart. Jeg har tegnet alle sammen på i dagens analyse, da jeg ikke er sikker på hvilken der bliver aktuel. Selvom jeg ikke er sikker på hvilken der bliver den aktuelle, så er de alle sammen stadig gyldige. Dvs. den første der bliver gyldig er den kortsigtede. Den kortsigtede channel har 2 øvre linjer. Det har den, da der er forskel på hvordan markedet vil reagere, alt efter hvilken der er den aktuelle. Vi kan desværre først afgøre det, når vi ser reaktionerne ved dem. Skulle det vise sig at det er den gule øvre trendlinje der er den aktuelle, så vil jeg IKKE sælge testen af den. Hvorfor er den så tegnet på kan man spørge om? Det er den fordi, at den er en stor del af analysen. Det er en meget mere Teknisk Analyse, så det er svært at uddybe for meget, uden det fylder 3000 ord. Men lad mig prøve kort alligevel: Den analyse jeg benytter mig af her kaldes Price Action og bygger på markedets cyklusser, og at alt bevæger sig i channels og konsolidering. Handler man price action, så er disse to ting det eneste man holder øje med. Som vi kan se her har vi en bearish channel med brud, ved den hvide cirkel. Et brud af en channel bliver altid efterfulgt af 2 ben. Vi har haft begge ben nu. Og efter andet ben forventer jeg en reversal eller konsolidering. Derfor vil jeg ikke sælge i dette område, hvis det er den aktuelle channel. Er dette den aktuelle channel, betyder det bare at vi formentligt får en lille korrektion inden vi kan sælge igen, og her vil områderne $52.40-$43.04 være det mest optimale, efterfulgt af $53.95-$54.49. Som i kan se på chartet er der også en medium term channel på og en long term. De er begge vigtige, så en salgsmulighed i toppen af disse er også en mulighed. Får vi en test af den kortsigtede channel og derefter et fald til under $49.68, så ved vi at den gule linje kan slettes, og så fortsætter vi ned igen uden nogle problemer lige foreløbigt. Som i kan se er der altså masser af muligheder til at gå short endnu. Det handler lige nu bare om at være lidt konservativ i sin entry. Man skal ikke sælge blindt, men se efter reaktion fra sælgerne i de vigtige områder, og hop på når de store drenge hopper på. Alle de viste linjer, de røde bokse og trendlinjer er salgsmuligheder. Så for køberne er der altså masser af modstand på vej op, pga. alle disse muligheder. Jeg vil stadig gerne sælge markedet. Men samtidig vil jeg også gerne se $46 nu før jeg tror på meget lavere priser. Jeg har tidligere nævnt $50 mange gange, og det holder jeg stadig fast i er et vigtigt område. Derfor skal vi være lidt forsigtige her, inden vi kan få skubbet priserne godt under. Det ændrer ikke på at markedet er bearish, det ændrer kun på min måde at handle det. Anders Ps. en god film til alle om risiko, risk/reward og hvordan vi nogle gange tager dårlige beslutninger og misser det store billede i markedet. https://www.youtube.com/watch?v=vBX-KulgJ1o [image: 70799_Skaermbillede_2015_01_05_kl._18.01.10.png] [image: 70799_Skaermbillede_2015_01_05_kl._18.10.17.png]
  • Er Zealand Pharma et godt køb teknisk?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Mange har debatteret Zealand aktien på EI og Proinvestor, så derfor tager jeg den med igen, med en frisk analyse. Efter en meget pæn stigning til aktien de sidste par uger, så ligger den nu ved massiv modstand. Kan aktien på ugebasis lukke over de 85-87, så har aktien etableret en bundformation og er på vej mod de ca. 95-100 og dernæst toppen i 109-117. Formår Zealand ikke at bryde modstanden her, så skal vi ned i de ca. 40-45 som har været, og er, mit langsigtede target, pga. det store bearflag som aktien p.t. ligger i (røde næsten vandrette linjer). Men det forudsætter, at aktien ikke bryder de 85-87 (selvføgelig). Aktien skal dog bryde bunden i bearflaget i de ca. 63, før bearflaget er valideret. Hvis bruddet ikke kommer på opsiden, så er dette en god salgsmulighed. Husk, aktien kan sagtens falde tibage til de ca. 75 uden at den stigende trend slutter. Så Zealand er altså først e godt køb i mine øjne ved et klar brud over de ca. 85-87på lukkebasis på ugen - eller kan man samle op mod et tilbagefald ned mod de ca. 75-80, md et Stop Loss omring de ca. 74-75. God trading og god mandag. Morten www.moneymind.dk www.facebook.com/moneymind.dk [image: 70792_zealand_p.png]
  • Commodity research

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Jeg søger nogle kilder til gratis Fundamental analyse af råvarer. I stil med Deutsche Banks Commodities Weekly. (Eksempel: https://fundsus.deutscheawm.com/EN/docs/research/DB_Commodities_Weekly_2014-11-07.pdf) Nogen der har et par links at dele? Gode RSS feeds også velkomne.
  • BioGaia: 22-27% vækst i 2015?.

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    I
    Hvad siger I andre?. Hvad er jeres forventninger til BioGaia i 2015?. http://biogaia-theworldleaderinprobiotics.blogspot.dk/
  • Godt nytår - årest første markedsvideo

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Godt nytår til jer alle. Her får I årets første video med min markedsanalyse for Danmark, Norge, Sverige og USA. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=spCcJtR_iOk&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • David Tepper

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Holdning til markedet. Hans portefølgestrategi ligner min, temperamentet gør i hvert fald - han har lidt fly, forbrugsaktier, lidt housingrelateret, konstruktionsmaskiner og lidt olierelateret. http://finance.yahoo.com/news/david-tepper-not-time-careful-124000518.html
  • Årets første olieanalyse

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så blev det 2015. Aktiemarkedet er åbent igen, og det kræver en ny analyse. Efter markedet i går d. 1. holdt lukket, åbnede det igen i dag, med lidt blandede bolsjer. Vi startede med at falde lidt i pris, hvorefter køberne tog lidt over, hvor efter sælgerne igen fandt værdi. Det er ikke så overraskende at markedet her sidst på 2014 og først på 2015, bevæger sig lidt uden nogen retning. Ingen trendchannels passer, og ingen horisontale ranges passer på markedet. Dette kan godt skabe lidt tvetydighed, da mange forskellige tradere, vil handle alle mulige forskellige ting. Markedet er altid nemmest at gennemsnue, når alt går lige efter bogen. Når det hele bliver lidt choppy, skal man være mere konservativ, og holde sig på sidelinjen til man ser en retning. Dermed ikke sagt at jeg tror markedet er ved at skifte retning, det tror jeg bestemt ikke. Vi skal først teste $51.25, før vi kan begynde at se på longs, efter min mening. Skulle vi derimod komme ned og teste $51.25 de næste dage, vil det stadig ikke betyde longs, bare lige for at gøre det endnu mere indviklet. Lad mig forklare det lidt nærmere: $51.25 er et udmålt Fibonacci nivaeu, som er meget vigtigt efter en trekantsformation er brudt. 99% af gangene bliver 50% ext. Altid testet efter en brudt trekant. $51.25 er dette niveau, og en reversal i markedet før det, vil jeg se meget skeptisk på. Får vi en reversal før $51.25 er testet, så skal vi over $55.34 før jeg vil ændre min indsigt i markedet fra short til mulig long. Analyse: Ser vi langsigtet på markedet (64NT Renko chart), så er der én stor grund til at markedet lige nu har svært ved at falde yderligere. Den stiplede gule linje i midten af vores channel, fungerer lige nu som support. I store channels, er der tit en midterlinje, som skiftevis fungerer som support/modstand. Lige nu da prisen er over linjen, fungerer den som support. Lige så snart vi bryder under, får markedet meget nemmere ved at falde, da de aggressive købere nu er væk igen. Men lige nu, vil der være folk der køber denne linje hver gang vi rammer den. Det betyder ikke at shorte markedet er ude af billedet. Det betyder bare at man skal være opmærksom på denne linje, og at shorts godt kan gå lidt langsommere inden denne linje er brudt. Skal vi så tage et nærmere kig på, hvor de næste vigtige punkter befinder sig, skal vi have fat i vores 60m chart. Det er klart mit favorit anchor chart, da det viser tingene meget tydeligere end andre tidsrammer. Samtidig med dette handler mange hedge funde, og langsigtede investorer ud fra et 60m chart og da det altid er bedst som privat investor at være på de store drenges side, er 60m chart et perfekt chart at kigge på. Vores 60m chart, viser at vi lige nu bevæger os i en mulig megafon. Megafoner er yderst vigtige. De fungerer ligesom trekanter, her bliver området bare større og større, for hver gang vi kommer længere hen. Det vi skal holde øje med her, er at langsigtet er markedet bearish, dvs. at sælge toppen af megafonen, er det absolut bedste bud lige nu. Den absolut allerbedste mulig lige nu som sælger, er derfor at shorte $55.34. Dette område har tidligere været et stærkt forsvaret område af købere, hvilket vil sige det var support. Som de fleste ved, så bliver brudt support til modstand, og det er nøjagtigt hvad vi kan forvente nu. Samtidig er $55.34 bunden af en supply zone, og vil muligvis også være toppen af megafonen. Kan disse 3 ting kombineres, så er det en gylden mulighed at shorte. Megafon mønstre er sjældne i markedet. Det er ikke noget vi ser hver dag, derfor er de super vigtige når de dukker op. Men samtidig skal vi også holde os åbne over for andre bud. Skulle megafonen vise sig at fejle, midt i det hele, så vil jeg stadig shorte markedet. Jeg har derfor 2 salgsbokse, som jeg ser som andre muligheder. De ligger på henholdsvis $54.46-$54.77 og $53.35-$53.94. Sidst nævnte er den mest aggressive af de muligheder vi har. Det er et punkt der allerede er blevet testet, hvor sælgerne tog fat første gang. En test igen er derfor ikke det bedste scenarie. Fib områder er klart bedst første gang der er reaktion. Jo flere gange de bliver testet jo dårligere. Første gang vil mange sælgere være klar, anden gang er nogle af dem væk pga. at de tog den første gang, tredje gang endnu mindre tilstede osv. Jo flere gange vi tester den samme salgsboks inden der bliver taget fat, jo mindre sandsynligt er det altså, at den vil være vigtig. Vores absolut bedste mulighed er derfor lige nu at vente på en test af $55.34 og shorte der. Dog skal vi være åbne for de andre muligheder også. Profit/reversal-områder ligger på $52.40, $52.00(megafonbund), $51.25 og $50.00. Så selvom vi i dag har set en del købere deltage i markedet, så er jeg altså stadig short. Der er stadig massere af sælgere til stede. Samtidig er det ikke overraskende at der er mange der køber oliepositioner på årets første handelsdag. Oliepriserne er faldet over 50% på 6 måneder, så et køb virker jo ikke helt dumt på årets første handelsdag, for en mindre erfaren investor. Lige nu er der bare mange der køber fordi prisen er lav. Der er ikke mange andre gode grunde til at købe. Og det er en af de største grunde til at jeg stadig er short i markedet. Alt TA viser short, de store drenge er short og trenden er bearish. Derfor vil de købere der er tilstede, få det meget svært, da de baserer deres handler på mavefornemmelser. Handel hvad du ser, og ikke hvad du tror. Jeg følger derfor hvad mine charts viser mig og ikke hvad jeg har af mavefornemmelser. Markedet er ligeglad med min mavefornemmelse. Godt Nytår! Anders [image: 70758_Skaermbillede_2015_01_02_kl._16.06.45.png] [image: 70758_Skaermbillede_2015_01_02_kl._16.49.33.png]