Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Teknisk Analyse af Helge Larsens Nytårsraketter

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Helge Larsen, Proinvestor og Millionærklubben, har foreslået de følgende 8 aktier som nytårsraketter. Jeg ved egentlig ikke helt, hvor stor en stigning der skal til, før man kan sige, at en Aktie er en raket, men lad os så blot sammen her konkludere, at der skal stigning til - så har ingen lovet nogen for meget Jeg har som sagt kigget på de 8 aktier rent teknisk, og jeg har også afsluttet hver Aktie med en kortsigtet anbefaling ud fra min analyse. Husk nu på, når du læser analyserne, at flere af aktierne er meget risikofyldte aktier, og de har rent teknisk ikke lavet en bundformation. Noget som vi skal se, før vi rent teknisk kan anbefale et køb / får et købssignal. På trods af dette, så har jeg lavet en konklusion om enten salg, neutral eller et køb baseret på en kortsigtet tidshorisont, dvs. ca. 1-3 uger. Det er altså ikke nogen langsigtet købsanbefaling - for at dette skal forekomme, så skal en Aktie have lavet den såkaldte bundformation. I slutningen angiver jeg den Aktie, som jeg ud fra analyserne finder som det bedste og mest sikre køb, med en minimal risiko og en gevinst på kort sigt på ca. 20 %. Du kan læse om alle 8 aktier ved at tilmlede dig mit gratis aktiebrev på www.moneymind.dk(bliver genudsendt i løbet af ugen). Nedenfor kan de se flere af de grafiske analyser. Glædelig jul til dig og familien Mange hilsner Morten www.moneymind.dk (tilmeld dig til gratis aktiebrev) www.facebook.com/moneymind.dk (like siden)  PS. Skriv dig op til mit gratis aktiebrev der udkommer her mellem jul og nytår. Det kan du gøre på moneymind.dk + like facebook siden og se ugentlige analyser af aktier og indeks. [image: 70601_helge_panora.png] [image: 70601_helge_biotec.png] [image: 70601_helge_prosafe.png] [image: 70601_helge_dno.png]
  • Juleanalysen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så blev det juleaften og det skal da fejres med en olieanalyse til de interesserede. 23. december blev en god dag for daytradere, men en kedelig dag for swingtradere, hvis man var oliespekulant. Men det gode ved en kedelig 23. december er at juleaftensdag kan byde på en god handelsmulighed. Som i ser på det vedhæftede chart, er vi steget lidt i pris i dag. Godt tegn til sælgerne. Vores trekantsformation bliver mindre og mindre, hvilket vil sige, at der snart skal tages fat fra den ene eller den anden side. Som jeg tidligere har sagt, er vi i en bear trend. En bear trend der fører til konsolidering, vil formentligt føre et "breakout" med sig til en bear trend igen. Selvom vi befinder os i en lille sidelæns trend, så er sælgerne stadig i kontrol til det modsatte er bevist. Juleaften falder i år på en onsdag, og hvad vil det sige? Det betyder selvfølgelig invetories onsdag. kl. 16:30 falder inventories rapporten igen, som den plejer. Det betyder at skal man placere en handel, er det klart at foretrække det bliver før kl 16:30. Som daytrader, vil jeg helst have taget profit inden rapporten kommer ud, og sidde i det grønne uden risiko. Inventories rapporten vil igen bringe en masse manipulation med sig. Den er IKKE holdbar. Det er dog den mest holdbare nyhed der er, hvis man handler med olie. Men som vi også så sidste onsdag, kan rapporten kun stimulere markedet i et par timer, og muligvis en dag. Den kan ikke holde i længere tid. Dette betyder dog også, at se efter en reversal kan være drabeligt, hvis ikke rapporten har lagt sig endnu. Derfor skal man være forsigtig med at handle mod trenden efter kl 16:30. Kl 14:30 har vi en anden vigtig nyhed, nemlig jobless claims fra USA. Den kan ligesom inventories, kun stimulere markedet, men den kan skabe manipulation igen. Jobless claims er ikke lige så vigtig for oliepriserne, som inventories. Men den er vigtig for alle markeder generelt. Nu har vi de formelle ting overstået, så lad os se på hvad vi kan gøre helt præcist: I morgen ser jeg kun 2 muligheder for at blive short i markedet. Første mulighed er at sælge, lige så snart vi rammer vores trendline, som gerne skulle holde. Den anden mulighed, og bedste mulighed, er at sælge salgsboksen. Salgsboksen ligger nu på $57.81-$58.15. Den har ikke rykket sig, men vi er kommet tættere på den. Noget andet vigtigt at lægge mærke til er, at vores 200 EMA ligger nærmest lige oven i trendline og salgsboks. Kan alle disse tre ting blive kombineret, har vi en gylden handel i sigte. Det vigtigste i morgen er at tage profit når vi rammer vores trendline i bunden. Men da vi ikke er færdig med en korrektion, kan jeg ikke finde en købsboks til køberne. Jeg vil skyde på at den kommer til at være mellem $55.30-$55.50 ca. Tage en del af, og håb på at sælgerne har hvad der skal til på en juleaften til at bryde de $54. Bryder vi de $54 skal vi stadig se efter $51.29, $50.00 og $48.63. Kommer vi under $54 i morgen kan det komme til at gå rigtig stærkt. Volumen er lav, her de sidste dage i julen, og er der mange sælgere under $54, så kan det godt løbe af sted. Men først og fremmest skal vi have brudt $55-$54. Korrektionen vi så i dag, har budt på både købere og sælgere. Dvs. sælgerne er der stadig, men venter lidt på sidelinjen endnu. Køberne tog godt fat i dag, men fik ikke rykket prisen specielt meget. Jeg så den største køber i lang tid i dag på omkring $56.85, over 100 kontrakter blev købt. Dette kan man se på som man vil. Enten er der en der har taget profit på en short, ellers er der en køber der har købt stort ind. Ser man det på den sidste måde, kan det betyde endnu mere salgspres når vi bryder $54, da der formentligt vil være en masse stoplosses der bliver ramt. Husk at handel før inventories er det bedste. Ellers glædelig Jul til alle, og held og lykke med det! Anders [image: 70597_Skaermbillede_2014_12_23_kl._18.27.34.png] [image: 70597_Skaermbillede_2014_12_23_kl._18.48.26.png]
  • Så sænker julefreden sig med denne sidste ugevideo for 2014

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Så er julefreden sikret, med den lovede markedsvideo. Som altid dækker jeg DK, Norge, Sverige og SP500. Her ud over vil der være et kig på Boliden, Bakkafrost, Salmar og Marine Harvest. I ønskes alle en dejlig jul. Og som jeg siger på videoen så håber jeg at få stjålet lidt tid i kalenderen mellem jul og nytår til at lave et par undervisningsvideoer. Med hjertelig julehilsen Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=55V7j-5XpLg&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • Årsopgørelse i aktier hos Nordea vs Nordnet - for amatører.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej PI Jeg kiggede i går på mine årsopgørelse i aktier, for at sørge for, at jeg rammer niveauet lige omkring de 49.000 i profit, så jeg ikke rammer det kedelige trin hos skattefar (ca. 42% vs 28%). Hos Nordnet kan man selv (løbende!) finde en årsopgørelse, så jeg der kunne se, at jeg for året var 22.000 kr i plus - lækkert! Hos Nordea er sådanne løbende årsopgørelser dog en umulighed, hvorfor man må kigge på det selv...for en amatør som jeg, er det en mindre matematisk hjernevridning, al den stund, at jeg har købt og solgt fx Danske Bank-aktier løbende siden 2008, og nu her i 2014 solgte mine sidste. Med fortjeneste, bevares, men hvor meget? Jeg skal regne GAK ud, og finde ud af hvor mange jeg solgte og til hvilket GAK etc....Hvad gør en lægmand? Glædelig Jul!
  • Olieanalyse til lillejuleaften

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Der er ikke noget bedre end at starte ugen, med en analyse der rammer plet. Som jeg skrev i sidste analyse, befinder vi os lige nu i en trekantsformation. Da vi har en bear trend, er det stadig sælgerne der har kontrollen i markedet ind til det modsatte er bevist. I fredags skrev jeg at det vigtigste punkt for sælgerne blev lige omkring $58, og hvis der var en Double top her ville det være fantastisk. Det var nøjagtigt hvad vi fik, og vores profit område $55.30 blev såmænd også ramt. WTI Crude Oil bevæger sig efter i dag stadig sidelæns. Med lavere toppe og højere bunde, bliver dette område altså mindre og mindre hele tiden. Er man optimist i markedet er det nu man skal slå til. Men da jeg stadig er short i markedet, er det vigtigste lige nu at vente. Det vigtigste når man bevæger sig sidelæns er at kigge i toppen og bunden. Det er i midten man kommer i problemer. Et ordsprog jeg altid husker på, når vi ser trekantsformationer, sidelæns trend og range bound markeder, er "Don't fiddle with the middle". Sælg toppen og køb bunden, men hold dig langt væk fra midten. Da jeg er short, vil jeg ikke langsigtet købe bunden, kun som daytrader. Men på længere sigt er det toppen der er vigtig. Stiger vi op igen her fra, er det næste område jeg vil sælge $57.81-$58.15. Falder vi lidt længere ned endnu, skal disse tal rettes lidt, men det bliver stadig lige omkring $58, der bliver det vigtige punkt. Vi har stadig en trendline på omkring $54.70 der mangler at blive testet, så et lille fald endnu, ville ikke undre mig. De $54 er stadig ikke blevet brudt og må derfor stadig blive betragtet som et yderst vigtigt punkt endnu. Som i kan se på chartet i bunden har jeg lige tilføjet et 200 dages eksponentielt gennemsnit, for at illustrere at sælgerne altså stadig har fuld kontrol over markedet. Vi nåede lige nøjagtigt at teste det i dag, hvor efter prisen faldt omkring $3. Der er derfor ikke noget endnu der fortæller mig at køberne har taget over, og at vi har ramt bunden. Som markedet var i dag, havde sælgerne også fuld kontrol. Ikke de store korrektioner vi så, men masser af gode salgsmuligheder. Skulle vi bryde under $54 i løbet af natten eller i morgen, inden vi kan nå at komme yderligere ind i markedet, så er en re-test af trendlinjen en mulighed for sælgerne. Til de langsigtede skal vi stadig bryde under $54, men gør vi det er $51.29, $50.00 og $48.63 der bliver de næste vigtige punkter. Skulle vi komme under de $54 i løbet af det næste stykke tid, så mener jeg at $50 bliver det vigtigste at holde øje med. "Big Round Numbers" er altid vigtigt i markedet, da mange vil tage profit disse steder. Samtidig med at det også tiltrækker en masse købere. Efter min mening skal man altså stadig som køber passe på. Der er en masse modstand markedet skal igennem. Jeg tror ikke bunden er ramt endnu. Og jeg holder stadig fast i at jeg langsigtet ikke vil se på købsmuligheder før vi er over $60 igen. Så selvom vi ser lavere toppe, er det ikke overraskende, og det er bestemt ikke noget der betyder vi har nået bunden. Det er deriomd bare en indikation på at sælgerne skal samle sig kræfter og komme i et niveau, og et marked de har lyst til at presse yderligere på. De vigtigste tidspunkter i morgen bliver kl 14:30 og kl 16:00. Kl 14:30 har vi hele 3 store nyheder der kommer ud. Der er tale om GDP, Durable goods orders og Personal income and outlays. 3 nyheder der kan have/har en stor indflydelse på markedet og ikke kun WTI. Kl 16:00 har vi New Home sales der kommer ud, også en faktor man skal holde øje med. Disse nyheder er ikke langvarige og holdbare. De kan stimulere markedet i nogle minutter og skabe noget manipulation, men de lægger sig rimelig hurtigt igen. Jeg har vedhæftet dagens handel også, så i kan se hvordan markedet reagerede i salgsboksen i dag. Kunne man tænke sig at modtage analyser, nyheder, markedsopdateringer osv. direkte på mail, så snart de er lavet. Så skriv til [email protected], så skal jeg tilføje dig til listen. Anders [email protected] [image: 70584_Skaermbillede_2014_12_22_kl._17.55.51.png] [image: 70584_Skaermbillede_2014_12_22_kl._18.36.22.png] [image: 70584_Skaermbillede_2014_12_22_kl._08.49.39.png] [image: 70584_Skaermbillede_2014_12_22_kl._17.59.50.png]
  • Gazprom-aktien

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Hej alle. Jeg skriver til jer for at forhøre jer om aktien Gazprom, som jeg kraftigt overvejer at smide et frimærke efter. Da den russiske valuta er lav, mener jeg, at dette kan være godt for firmaet, men er der nogen herinde, der har gjort sig tanker eller andet spændende omkring aktien ? God weekend Mvh Andreas
  • Mine nytårsraketter i Millionærklubben på Radio24syv

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Følgende aktier har jeg som januar/forårsraketter: BAVARIAN BIOTEC PHARMACON BAKKAFROST HEXAGON DNO QUESTERRE ENERGY PANORO PROSAFE Lyt med til min argumentation for disse: http://www.radio24syv.dk/programmer/millionaerklubben/ Med venlig hilsen Helge Larsen
  • OPEC mod USA, hvem står bedst?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Siden d. 25/6-2014 er oliepriserne faldet over 43%. Grunden er sådan set meget lige til. Der er et større udbud end efterspørgsel. OPEC har udtalt mange gange at dette ikke er en priskrig mod nogen, og at priserne vil stabilisere sig selv over tid. Så sent som idag skriver bloomberg: Qatar's Al Sada siger: "Markets have stabilization mechanisms that will bring stability. We don't know exactly how long it will take but it will stabilize because the current prices will separate the efficient producers from the producers who have high costs." Netop derfor står OPEC landene bedst i en evt. priskrig mod USA. OPEC består som sagt af 12 lande. Algeriet, Angola, Libyen, UAE, Nigeria, Irak, Iran, Qatar, Saudi Arabien, Ecuador, Venezuela, Gabon og Indonesien. De vigtigste lande i en evt. priskrig vil være Saudi Arabien pga. deres høje produktion og Qatar og Kuwait pga. deres økonomi. De svage lande er uden tvivl Venezuela, Nigeria og Libyen. Kuwait og Qatar er de to lande der lige nu står bedst i 2015, da deres budget er tilpasset de lave oliepriser. Libyen er et af de mest olieafhængige lande i OPEC, hvis priserne bliver under $70 pr. tønde vil Libyen lide det største underskud i OPEC målt på BNP. I følge oilprice.com vil dette underskud være på op imod 60% af BNP. Hvis man ser på hvor mange penge de forskellige OPEC lande har i banken, er det her Nigeria og Venezuela kommer til at lide mest. Venezueala og Nigeria vil ifølge oilprice.com løbe tør for reserver allerede efter 6-12 måneder med en olie pris på $50. Man skal tage disse tal med et gran salt, men det vigtige her, er at de svage er de 3 nævnte lande. Hvis man så skal se på hvilke lande, der kan støde til for disse svage lande, så kommer Qatar, Kuwait og Saudi Arabien på banen. Kuwait og Qatar er de to lande med klart flest penge i banken, og også samtidig de to lande hvis budget for 2015 er tilpasset bedst de lave priser. ifølge oilprice.com kan Kuwait holde til en oliepris på under $50 til op i mod 8 år. Qatar ligger på lige over 7 år og Saudi Arabien lidt lavere på 4 1/2 år. Da Saudi Arabien står for så stor en del er den globale olieproduktion, har de også gode forudsætninger. Skulle Venezuela, Nigeria eller Libyen bukke under for de lave oliepriser kan de blive støttet af de andre OPEC land, og netop derfor står OPEC stærkt lige nu. USA er lidt alene på den front. OPEC mener også at grunden til at oliepriserne falder, ligger i USA's og de andre NON OPEC landes hænder. Det er grundet deres stigende produktion at vi ser et fald i oliepriserne. "Irresponsible production from outside OPEC is behind the fall in prices," siger Mazrouei. Grunden til at OPEC ikke kommer til at skære ned i deres produktion før de andre, ligger i at de har mistet en del af deres produktion til NON OPEC lande. En priskrig kan derfor ligge i at, de vil have denne produktion tilbage. OPEC kaster derfor bolden videre til USA og opfordrer dem til at skære ned i deres olieproduktion. Hvis man som investor står og tænker på at investere penge i oliefirmaer i den nærmeste fremtid, er det vigtigt at kigge efter de store og stabile firmaer, efter min mening. Når selv OPEC siger at de bedst tilegnede producenter vil overleve og de mindre effektive og tilpassede vil falde, så kan der godt være noget om det. Det KAN også være et statement om at OPEC ikke vil redde de ineffektive men fokusere på de tilpassede, som har en god økonomi. Ifølge CNBC står de amerikanske olieproducenter lige nu med risiko for konkurs. "While production growth is very strong [in North America], remember if you look at the debt situation for a lot of these companies, there is a lot of distressed debt," "The shale boom is on a par with the dot-com boom. The strong players will remain, the weak ones will vanish," De lave oliepriser kan altså have fatale konsekvenser for de amerikanske producenter, da de i løbet af de sidste par år har brugt mange penge på udvikling osv. ifølge CNBC: "Since 2011, U.S. energy firms have ploughed some $1.5 trillion into ramping up their operations, taking on a large share of debt to do so, according to AllianceBernstein. Debt issued by energy companies now accounts for more than 15 percent of the U.S. junk bond market, compared with less than 5 percent a decade ago." Forsætter priserne ned i det nye år, bliver det spændende at se hvem kan holde til det, og hvem må lukke og slukke. Anders
  • Et spørgsmål om Mærsk

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg fik lige en forespørgsel på Mærsk nu efter flotte stigninger i denne uge. Og jeg vil godt lige tage et hurtigt kig på den. Jeg ved godt, at det er fristende at købe op lige nu, hvor alt er spurtet op, og mange sidder og ærgrer sig over, at de gik kontant. Som jeg har advaret om længe, så er vi pt. i et markedet, hvor markedet nemt kan rykke både 5, 10 og 15% indenfor ganske kort tid, og det er præcist, hvad vi er vidner til lige nu. Jeg skal nok lige komme med en lille julevideo her i weekenden, idet der er nogle ting, der stadig gør mig nervøs i det nuværende marked på trods af et fint julerally-setup den seneste uges tid. Men lad os i denne omgang nøjes med at forholde os til AP Møller. Aktien har været i en etableret ned-trend længe efterhånden. Jeg var ude i august og råde jer til at holde den lidt endnu. Og da den så begyndte at vise svaghed i september, advarede jeg om at vi godt kunne have set toppen for denne gang. Så fik vi en kombination af et faldende marked, en overkøbt Aktie samt et oliemarked, hvor bunden gik ud. Og alt dette lagt sammen har skabt en "super" ned-trend. Aktien ligger pt. 7-800 point under sit 200 dages EMA, og alene denne ene faktor gør, at jeg ikke ville købe den pt. Der er kun 5-6% op til et modstandspunkt, som mange kigger på. Så alene dette filter holder mig ude. Men der er mere endnu at kigge på. Vi ligger pt. lige på samme niveau som bunden fra det store fald i oktober, og samtidig ligger vi lige under den nedadgående trendlinje. Også dette gør mig teknisk negativ på aktien. En sidste ting er så mine indikatorer. Volume-indikatoren underbygger fint den stigning vi har haft på det sidste. Men viser ikke over-styrke i forhold til prisstigningen. Stoch-dmi er ved at være i overkøbt, så også dette antyder, at aktien muligvis ikke vil have kræfter til at bryde den negative trend denne gang. Meget afhænger dog af om aktie- og oliemarkedet kommer til at køre op i den kommende uge. Men jeg kan godt røbe fra mine forberedelser til videoen, at noget antyder, at vi ikke helt har set bunden endnu. Men mere om det senere. Så hvad er konklusionen? Jeg ville ikke gå ind i aktien lige nu. Hvis jeg skulle ind i aktien, skulle den ikke bare bryde trendlinjen. Den skulle bryde den langsomt. Og med det mener jeg, at den gerne må lave en lille dobbelt bund over nogle uger, og så langsomt tippe op ad. Disse vilde sving vi ser for tiden er for følelsesprægede, og dem investerer jeg ikke på. Pt. overvejer jeg faktisk at lave en lille short position på den, hvis markedet starter negativt på mandag. Dette kan gøres med et stop-loss lige over trendlinjen, hvilket vil give en meget lille risiko. Men det ville ikke blive en langsigtet position. Men over en uges tid, kunne den godt være spændende. Hvis du sidder med aktien lige nu, så skal jeg være ærlig og sige, at jeg tror det værste fald er ovre. Jeg har før spået den muligt nede i 10.000, men jeg er ikke længere så sikker på, at vi skal helt så langt ned. Firmaet bag aktien er jo bund solidt, og på trods af dårlige oliepriser, så er deres drift jo fin. Så har du aktien, så gå ikke i panik. Jeg tror vi vil se den højere om 2-4 måneder, med mindre olien går i gulvet og pludselig ligger omkring 40-45 USD. Så vil vi nok også se Mærsk følge med ned. Det var alt for nu. Videoen tilgår senere i løbet af weekenden. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772?ref=bookmarks [image: 70566_APM.png]
  • NYTÅRSRAKETTER

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Michael_KrasnikM
    Det er nu tid at tale om "Nytårsraketter" og definitionen af en sådan kan vel i realiteten være en stigning mellem 50 og 1000 %. Jeg er ganske tilfreds med 50-100 % før jeg vil tillade mig at kalde en Aktie for en kandidat til en "Nytårsraket", da alt andet må betragtes som held. Først vil jeg lade blikket falde på over hyped GoPro (ticker GPRO) som blev børsnoteret i Juli måned i år, og åbnede op i kurs omkring 35. Siden har den været oppe at snuse til kurs 100, ikke fordi den er hyped, men fordi deres fremlagte regnskaber hver gang har overgået forventningerne, til denne Aktie som PT handles til en p/e på 227. Er det dyrt? Tja for 1 måned siden havde den en p/e på 400, så den er i hvert fald blevet billigere nu, og en høj p/e indikerer blot at man har høje forventninger til selskabet. Spørgsmålet er naturligvis om vi skal købe aktien nu omkring 55, eller den vil falde yderligere, og om der er mere at hente i GPRO. Mit helt korte svar er JA. Grunden til det seneste store fald, er at vinduet for salg af IPO aktier åbnede den 28/11, og slutter den 23/12. Både stifteren CEO Nick Woodman, har udtalt at han vil sælge 4 mill. Aktier og andre insidere ligeså 4 mill. Aktier samt firmaet vil sælge 1 mill. Aktier. Her kommer så andre som har deltaget i deres IPO. Det betyder at der er solgt et anseeligt antal aktier den seneste måned, og dette slutter altså nu den 23/12. Hvorfor sælger bestyrelsen hvis man har høje forventninger til fremtiden? Det er helt naturligt at investorerne nu trækker en del af profitten i land og har i dette henseende intet at gøre med om der er tiltro til fremtiden, for det er jeg ret sikker på der er. Nick Woodman har forsat mange aktier i firmaet. Mange har forståeligt nok shortet aktien på nyheden om salg af IPO aktier, så forvent at mange af disse shorts vil blive lukket den 22 og 23 december. December måned er suverænt den bedste måned for GoPro, og med interessen for "rigtige" aktive og dynamiske action kameraer i biler, til sport og meget andet, så er jeg overbevist om at vi vil se øget salg de kommende år. Konkurrenter? Jo dem er der nogen af, men ingen rigtig seriøse spillere, og da GoPro netop har lanceret en stærk billigserie, så tror jeg køberne foretrækker GoPros modeller hvis man vil spare lidt. Ambarella (thicker AMBA) leverer chips til GoPro og andre leverandører af dynamiske action kameraer, så forvent at denne Aktie vil følge GoPro i op og nedgange, selvom de ikke er afhængige af succesen alene hos GoPro, da de leverer til de førende spillere på markedet. AMBA er lige nu lidt sympati ramt med GoPro, men dette er helt ubegrundet og bør stige stærkt den kommende tid. Med AMBA og GPRO i porteføljen, så har I to solide investeringer, som jeg anser hurtigt vil stige 50% fra nuværende kurs, hvis ellers markedet ikke påtænker at crashe lige med det samme. Disclaimer: Jeg er lang i begge akter som er købt den 19/12-2014
  • Juleopgangen kommet som sædvanligt

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Der er godt gang i aktierne. Jeg gør ikke så meget i de steger og al den anden snak. Tog lige lidt slag i 10 dage, men er nu stort set i ATH igen. 10 dage. God jul. Lukker for nu, er 100% investeret.
  • Analyse til optimismen og pessimisten

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Sidste HELE handels uge i 2014 er slut. Ikke en kedelig uge må man sige. Fyldt med handels muligheder på alle markeder. Da jeg kun handler olie, kan jeg også informere om at der her har været masser af muligheder til både den langsigtede og kortsigtede. I løbet af dagen har jeg fået en del henvendelser omkring, hvad vi kan forvente af markedet i næste uge. Lige til info, så handler jeg ikke mere selv før efter nytår, men jeg vil alligevel gerne komme med mit bud herunder. I går kom jeg med 3 scenarier som jeg så markedet. I dag, har vi fået en god korrektion, som gør det lidt nemmere at gennemskue. Vi kan slette et par af scenarierne og koncentrere os om det der nu er af muligheder. Jeg er stadig short markedet på den lange bane. På den korte bane tror jeg at vi vil bevæge os indenfor $58-$59 til en $54-$55. Hvis i kigger på chartet i bunden kan i se hvorfor jeg tror dette. Som jeg ser markedet lige nu er vi ved at danne en stor trekant. Det betyder at dette prisområde vil blive mindre og mindre i løbet af det næste stykke tid, hvor efter det vil bryde ud til enten højere eller lavere priser. Da vi er i en bear trend, tror jeg at vi vil bryde ud til lavere priser. Det skal dog ikke forhindre de lang sigtede investorer i at købe op i oliefirmaer. MEN det bedste tidspunkt til dette er ikke nu, efter min mening. Jeg er i den overbevisning, at vi nok skal komme ned til de $55-$54 igen. Er man optimist og tror at vi har ramt bunden, så ville dette være stedet man skulle se sig efter muligheder, da vi her vil måde massiv support. Områder som $55.29-$54.90 vil være det optimale lige nu. Også den helt lime grønne boks i bunden ved $54.60-$53.92 vil være et sted, man som køber skal træde til, og som sælger skal tage profit. Da jeg stadig er pessimist i forhold til priserne på olie, så vil jeg råde folk der handler direkte med oliepriser til kun at sælge, ind til videre. Med mindre man har en anden overbevisning. jeg har markeret $57.98-$58.60 som det vigtigste område for sælgere i markedet. Vil man shorte, så er det her det skal ske. Som vi kan se befinder vi os allerede i dette område, så en double top, ville være perfekt. Bryder vi igennem dette punkt så vil $58.80-$59.05 være det næste modstandsområde som vi vil støde på. Skulle køberne have samlet kræfterne til at bryde igennem dette punkt, så vil Supply zonen ved $59.42-$59.89 være det næste punkt hvor der skal ledes efter muligheder. Som i kan se, er det ikke en nem vej for optimisterne det næste stykke tid. De vil møde massiv modstand hele vejen op til $60.00. Af den grund er jeg heller ikke optimist i markedet før vi har brudt de $60 igen. Ved et brud over de $60 vil vi dermed slette en masse områder der er modstandsprægede og som de fleste nok har hørt før, så bliver brudt modstnd nu til support. Skulle vi bryde ud af vores trekantsformation i løbet af næste uge til et nyt bear træk, så vil $51.25 og $48.57 være områderne man skal se efter til profit og korrektioner i markedet. Samtidig vil det store runde tal $50.00 altid fungere som en magnet når vi kommer igennem $54, men det vil dog også fungere som et support niveau, da mange vil tage profit her og købere vil formentligt træde til. I forhold til nyhederne i næste uge er der fuldt program tirsdag. Kl 14:30 tirsdag byder på intet mindre end 3 forskellige "red star news", som betragtes af markedet som de vigtigste. De er markeret på billedet i bunden. Onsdag er der for alle olie spekulanter og entusiaster igen inventories. Markedet er lukket torsdag og jeg forventer også at volumen vil falde klart lige efter inventories rapporten har lagt sig. Er der spørgsmål til nyheder, analyse eller andet, så spørg løs. Analysen er lavet for at hjælpe andre med at drage konklusioner i markedet. Som daytrader er det ikke helt så vigtigt om markedet går op eller ned, men derimod bare at der er muligheder. Så er der noget i undrer jer over, så tøv ikke. Anders [image: 70554_Skaermbillede_2014_12_19_kl._19.05.56.png] [image: 70554_Skaermbillede_2014_12_19_kl._19.10.18.png]
  • stoploss på udenlandske børser?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Hej med jer. Både i millionærklubben og her tales/skrives der en del om stoploss strategier ift udenlandske aktier, f.eks i usa for at tage en af de "nære". Hvilke Aktie platforme er de mest populære (blandt os) som kan stoploss på ikke skandinaviske børser? Jeg er selv i nordnet og synes det er super, blandt andet grundet gearing, en overskuelig platform, gode priser mv., men det generer mig en del, at jeg ikke kan sikre mig mod større nedgange med stoploss i Nordnet på de markeder.. mvh Johan
  • Store problemer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Når ens aktier stiger med 30-100% på 4-5 dage er man så dum, hvis man ikke er daytrader? Jeg spørger bare dumt, fordi det sker ret tit. Idag stiger BAS med 27% og jeg må indrømme jeg solgte frontline for et par dage siden. Stoler ikke på ledelsen, men fin profit. God jul og godt nytår.
  • 3 grunde til at være short olie!

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Torsdag blev endnu en velanalyseret dag. Planen holdt og uden nogen store overraskelser, tog sælgerne fat, da nyhederne havde lagt sig. For lige at citere mig selv fra i går:"$57.35-$57.73 er det første område. Får vi en reaktion her, så er jeg klar, ellers hælder jeg mest til det næste på $58.28-$58.68, da vi tidligere har set stort forsvar fra sælgerne." Det var nøjagtigt hvad vi så. "køberne" pressede hurtigt prisen op til de $58.68, men derfra tog sælgerne igen over, med store ordre. Der var derfor ikke den store tvivl om at priserne skulle ned. Og som planen sagde i går så var området ved $58-$59 det der blev forsvaret mest. Jeg sagde "køberne" fordi at det store "clue" jeg fik var at der ikke var nogen store købere til stede under den korrektion i morges. Kun små købere med 1, 2 og 3 kontrakter pressede priserne op, og det er ikke et godt grundlag for en stigning. De store drenge kom først ind som sælgere i $58.68 området. Som jeg ser markedet lige nu, er der 3 scenarier i den kommende tid. Alle 3 scenarier fortæller mig at priserne skal længere ned, og jeg holder mig derfor stadig, hvis ikke mere short, end jeg var i dag. Scenarie 1 (64 NTR chart) Scenarie 1, er at vi fik den korrektion vi skulle bruge, og at vi derfor er på vej ned igen. Jeg har tegnet en lille channel der peger op ad på chartet, som viser et bear Flag. Det flag er allerede brudt, og hvis scenarie 1 bliver det rigtige, så er det med at shorte de 2 områder som er tegnet på. $56.68-$57.24 og $58.00-$58.55 er de to salgsområder jeg snakker om. Der er dog stadig 1 vigtig faktor. $54 er ikke brudt endnu, og jeg forventer stadig at køberne vil forsvare dette område. Vi så i dag at køberne kom på banen omkring $54.20. Så hvis man er short, så er det med at få noget profit af omkring $54. Bryder vi $54, så er der åbent hele vejen ned til $51.39 og $48.69. Som jeg ser det, er det KUN et spørgsmål om tid før køberne giver op ved $54. De har prøvet at komme over $59 nu 3 gange, og det er stadig ikke lykkedes. Scenarie 2: (60min Supply/demand zone) Scenarie 2, er at vi har en trekantsformation der igen er blevet brudt. Det ENESTE punkt jeg vil sælge i dette scenarie er en korrektion tilbage, til bunden af trekanten, dvs. trendlinjen, der går sløvt op ad. Igen her kan vi se en MEGET grøn boks i bunden. Også her bliver der altså vist stort "commitment" fra købere. Det der er vigtigt at lægge mærke til her, at på 2 forskellige scenarier, får man de samme profit områder på $51.40 og $48.92. Dvs. lige meget hvilket scenarie der udspiller sig, så vil det være disse punkter vi sigter efter. Scenarie 3: (2400 tick) Det 3. scenarie der kan udspille sig, er at vi lige nu bevæger os i en sidelæns trend. Skulle vi gøre det, så vil jeg som daytrader købe bunden og sælge toppen. Dog helst sælge toppen, da vi er i en bear trend. Det er altid bedst at handle med trenden. Jeg ser derfor 3 muligheder her. Enten bryder vi ud af dette område med det samme, og vi kan derfor vente på en korrektion tilbage og teste $54.00-$54.20. En anden mulighed er at vi vender rundt her i bunden, og får en stigning i morgen. Dette får mig stadig væk ikke til at sige køb på lang sigt. Får vi en stigning, så vil jeg sælge $58.80-$59.00, for at vende tilbage til bunden. Den sidste mulighed er at køberne på en eller anden måde får samlet kræfter, og bryder ud af vores sidelæns trend. Dette får mig heller ikke til at være køber. Sker dette, vil jeg vente på at køberne "tørrer" ud og sælge, når vi rammer et område som $61.70-$61.90. På et eller andet tidspunkt skal vi igen nedad, det er i hvert fald min overbevisning. $54 er igen det STORE område at holde øje med. Kommer vi igennem så hedder den $51.90 og $50.00. Lige meget hvilket scenarie der kommer til at udspille sig i den nærmeste fremtid, så er jeg stadig i den overbevisning at vi skal ned. $54 er dog det eneste der lige nu står i vejen. Kommer vi under $54, så tror jeg det går stærkt ned til $50.00. Der samler sig lige nu så mange købere i $54, at får vi først brudt det, så vil mange blive stoppet ud og det vil skabe en stor nedtur igen. Bliver $54 forsvaret igen i morgen, så er det ikke nogen overraskelse. MEN kan de ikke få prisen over $59, og HOLDE den over, så er $54 ikke bunden. Jeg har i lang tid sagt at jeg troede på $55 som en kort sigtet bund. Det er nu. Men jeg tror ikke på dette område som en langsigtet bund. Anders [image: 70530_Skaermbillede_2014_12_18_kl._19.18.56.png] [image: 70530_Skaermbillede_2014_12_18_kl._19.37.03.png] [image: 70530_Skaermbillede_2014_12_18_kl._19.48.50.png]
  • Upfront/milestones/royalty i 2015 for Genmab

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Genmab kom sent fredag med en fondbørsmeddelse om en milestone på $3 milloner vedrørende deres DuoBody samarbejde med Janssen - det var grundet præklinsk fremskridt med endnu et bispecifikt antistof indenfor cancer. Sådan en enkelt milestone syner selvfølgelig ikke af meget, men "Det nye Genmab" viser mere og mere den sande værdi. De har tidligere også fået en lignende milestone på $3 for et bispecifikt antistof der sigter mod inflammatoriske mediatorer. Ligeledes fik de sidste år en milestone på 4$ millioner for det førende bispecifikke antistof EM1 som ligeledes er mod cancer og rammer cMet og EGFr (denne milestone sikkert lidt højere fordi, at Genmab har leveret begge antistoffer der indgår i det bispecifikke antistof - royalty er i sidste ende også højere). Mon ikke disse milestones er et udtryk for, at der er opnået et præklinisk proof of concept. Vi ved at EM1 formentlig går i klinikken næste år - det er i hvert fald hvad både Janssen og Genmab har udtrykt. Dermed er der gode chancer for at yderligere to er godt på vej mod klinikken. Det gode er jo, at des mere fremskredne projekterne er des større bliver milestones. I Novartis er den samlede milestone pakke ca. 500 millioner pr program (2 stk) og får Janssen ligger det i gennemsnit ca. på 1 milliard pr program (20 stk). Janssen har pt aktiveret 10 af de 20 programmer der har mulighed for og Novartis har begge deres programmer aktiveret. Der tegner sig dermed allerede et billede af en kommende fin pengemaskine, som alene i år fra Janssen og Novartis har bidraget med sammenlagt $16 millioner - altså lige under 100 millioner kroner. Samlet set har DuoBody siden begyndelsen givet $46 millioner til Genmab, altså mere end 250 millioner - og vi har kun set begyndelsen. Ud over de to kommercielle aftaler her omtalt, så har Genmab pt 7 andre forskningssamarbejder der kan munde ud i licensaftaler - pt er der lavet forskningssamarbejder med Kirin, Eli Lilly, Cormorant (IL8 + et andet target), Agenus (checkpoint inhibitorer), BioNovion (checkpoint inhibitorer), Humabs Biomed (infektionssygdomme) og så et hemmeligholdt stort biotekselskab (måske Gilead). På Post ASH seminaret blev det igen understreget, at Genmab forventer at DuoBody bliver en af de mest brugte teknologier til bispecifikke antistoffer - de store forventninger understreges i deres egen prækliniske pipeline hvor 65% er bispecifikke antistoffer (DuoBody). Ligeledes mener Genmab at HexaBody bliver en af de mest anvendte teknologier til at booste antistoffer og fremme primært deres CDC mekanisme. Pt har Genmab to forskningsaftaler på HexaBody, så dermed ikke noget der kaster penge af sig endnu - det gælder en aftale med Humabs Biomed og en med det hemmeligholdte biotekselskab, men igen noget der kan føre ud i licensaftaler på sigt. På Post ASH seminaret blev det nævnt, at et af de områder i Genmab der er mest travlt netop er i BD grundet disse teknologier. Jan har flere gange nævnt, at man ønsker at holde mere af værdien i Genmab regi, så derfor går man efter optionsaftaler på 50% i et for Genmab valgfrit program efter eget ønske. Jan nævnte specifikt at man for hvert 3-5 programmer ville have option på et program efter eget valg med 50% af rettighederne - og de andre vil så køre på lignende vilkår som vi ser i Novartis og Janssen samarbejdet. Dette gælder altså både for DuoBody og HexaBody. Der vil altså være stort fokus på dette de kommende år. Kigger vi på DuoBody er denne teknologi kun lige er begyndt at kaste penge af sig, mens HexaBody endnu ikke har leveret en licensaftale, så kan dette i årene der kommer, virkelig bidrage til en god og solid indtægt til Genmab. I 2015 er det svært at forestille sig at beløbet bliver mindre end i år, så vi skal altså over 100 millioner kr i upfront/milestones på teknologifronten. Jeg gætter på det bliver væsentlig mere, så et frisk bud kunne være mere end 150 millioner, men det er mest baseret på øget upfront i 2015 grundet nye aftaler. Mit største håb er at vi indenfor kort tid ser en bred aftale med den hemmelige partner (og meget gerne Gilead) på lad os sige mindst 5 DuoBody programmer og 3 HexaBody programmer - og her med mindst en (og gerne to) 50% option efter eget valg til Genmab. Og som jeg ligeledes har gisnet om et par gange før, så ser jeg ikke det for umuligt, at man hvert år kan ligge 50 millioner til dette beløb, så vi i 2016 rammer 200 millioner, 250 millioner i 2017 o.s.v. Meget kommer dog til at afhænge af, hvorledes de nye aftaler med en 50% option til Genmab helt præcis kommer til at se ud - men fremtiden er i hvert fald lys Kigger vi på milestones for deres førende kliniske program Daratumumab, så ser 2015 heller ikke tosset ud. Vi har opstart af et fase III studie i denne måned, så måske når Genmab en milestone på 60 millioner i år ellers lander den i januar. Derudover så er der allerede givet tilsagn om yderligere opstart af to fase III studier i 2015 - et i Q1 og et i Q2 og dermed formentlig 120 millioner for disse. Ligeledes er der givet tilsagn om opstart af to fase II studier, så det bør også kaste noget af sig - lad os gætte på 30 millioner samlet. Den vigtigste trigger i 2015 bliver formentlig om der files på fase II data med Daratumumab og hvis der gør og registreringsansøgningen går igennem, så gætter jeg på at det samlet giver i hvert fald 150 millioner. Herudover er der mulighed for opstart af yderligere studier med Daratumumab som vi endnu ikke kender, men det sætter jeg pt til 0. Kigger vi på royalties så er det jo kun Arzerra der kaster noget af sig. I år ligger guidance på omkring 100 millioner og jeg vil gætte på nogenlunde samme niveau næste år. Omsætning i 3. linie behandling af CLL vil falde yderligere i 2015, mens 1 linie behandling vil begynde at give indtægter, men tiltroen til Arzerra er ikke så stor (på den lange bane tror jeg stadig på en halv BB). Dermed ser en jeg god sandsynlighed for, at Genmab samlet for en indtægt på 550 millioner fra upfront/milestones/royalty (150 + 300 + 100). Hvad tror i ?? Mvh Sukkeralf
  • Tid til at købe olie?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Man kan høre et par gamle rutineret på yahoo, cnbc eller hvad man nu vil. Pickens. De mener olien sagtens kan være i 80-90-100 dollars indenfor 12-18 måneder, og at det faktisk er sandsynligt at den er det. Der er ikke mange der kan producere olie til nuværende pris og prisen afhænger af marginalproducenterne. Så jeg køber nok flere norske statoil og lignende i den kommende tid, og jeg ved det er upopulært. Lad folk flippe ud. Kan dårligt ikke huske hvornår benzinen kostede under 10 kroner pr liter.
  • Brent edges further above $61 as companies cut upstream inve

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Brent edges further above $61 as companies cut upstream investments Reuters https://finance.yahoo.com/news/brent-edges-further-above-61-051829060.html 1 hour ago A customer uses a petrol nozzle to fill up his tank in a gas station in Nice By Jacob Gronholt-Pedersen Related Stories Brent drops below $100 as ample supply weighs Reuters Brent hits 16-month low below $99 on strong U.S. supply growth Reuters Brent climbs above $97 after China PMI tops forecast Reuters EIA Lowers Price Forecasts for Brent, WTI Through 2015 Bloomberg 45-Year High U.S. Oil Output May Cut Pump Price, Imports Bloomberg SINGAPORE (Reuters) - Brent crude edged further above $61 a barrel on Thursday, after sharply lower prices forced companies to cut upstream investments around the world. Chevron Corp has put a plan to drill for oil in the Beaufort Sea in Canada's Arctic on hold indefinitely, while Marathon Oil cut its capital expenditure for next year by about 20 percent. Canadian oil producers also deepened 2015 spending cuts, as Husky Energy, MEG Energy and Penn West Petroleum joined those hacking back capital budgets in response to tumbling crude prices. Brent this week dipped to its lowest since May 2009 at $58.50 a barrel, falling close to 50 percent since late June due to rising production in the United States, weak economic growth and a decision by OPEC members last month not to cut output. "It looks like investors favor support around $60 a barrel," said Daniel Ang, an investment analyst at Phillip futures in Singapore, adding that lower upstream investments could begin to affect prices from the second quarter of next year. "But with U.S. production still strong, the bearish trend looks set to continue for now. I think it's just a matter of time before Brent breaks below $60 again." Brent crude for February delivery was 21 cents higher at $61.39 a barrel at 0438 GMT (11:38 p.m. EST), after settling up $1.17 on Wednesday. OPEC members which backed an output cut at the group's meeting last month are coming around to the view of Saudi Arabia that they need to focus on market share, further reducing the chance of any action to defend prices. "The producers have not blinked. We are just watching and selling oil at whatever the price is," said a delegate from an OPEC country which in November had wanted an output cut. U.S. crude for January delivery, which expires after Friday's settlement, was up 8 cents at $56.55 a barrel. The contracts rose as high as $58.98 on Wednesday after weekly U.S. government oil data showed a big build in crude stockpiles at the Cushing oil hub. (EIA/S) U.S. oil was also supported by the Federal Reserve's upbeat assessment of the economy after sending strong signals it was on track to raise interest rates next year. (Editing by Joseph Radford)
  • Har oliepriserne ramt bunden?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så blev det tid til en ny analyse, og en tiltrængt en af slagsen. Et spørgsmål jeg har fået nogle gange i løbet af dagen, er om det er tid til at købe olieaktier. Det er et utroligt svært spørgsmål at svare på, da alle har forskellige meninger. Men i dagens analyse, vil jeg give dig mine bud. Ud fra min analyse må i så selv konkludere, hvad i synes virker fornuftigt. Det jeg ved noget om, er oliepriserne i sig selv, og ikke specifikke aktier. Onsdag, hvad så vi?: Onsdag, startede ud som forventet, og gav os første mulighed for at shorte, fra et punkt i gårsdagens analyse. Ved en test af supply zone og derefter en masse test af vores trendline, var der masser af mulighed for lidt profit. Første "target" var på $54.37 og $54.28, begge blev ramt. Stop Loss rykkes til BE(breakeven), og derfor ingen risiko inden inventories rapporten kom ud. Inventories rapporten fik sat lidt skub i tingene. Rapporten kom ud kl 16:30 med tallene: -0.85M vs -2.0ME Umiddelbart ser det jo ikke ud som om at dette i sig selv skulle få priserne til at stige, og jeg hørte også en del der ikke kunne få det til at hænge sammen. Men ser vi på, hvad de forventede at rapporten skulle hedde, giver dette pludseligt bedre mening. Den forventede rapport var på: +1.9M vs -2.77ME Så i forhold til den forventede rapport, var dette jo et meget "bedre" tal, og fik derfor priserne til at stige næsten $4 på halvanden time. Men da rapporten var faldet til ro, begyndte priserne stille og roligt at falde igen. Jeg nævnte i går $58.68 som en mulighed til de langsigtede. Det var her prisen vendte, men da det var efter rapporten, så holdt jeg mig ude af den. FOMC fik også sat lidt gang i tingene. Selvom deres rentesatser forblev nogenlunde stabile, så reagerede priserne alligevel på mødets udfald. Oliepriserne faldt omkring $2 efter mødets udfald og Janet Yellens presse konference. Det vigtigste jeg lagde mærke til i den konference var at, USA ligesom OPEC, heller ikke forventede at skære ned på deres olieproduktion i den nærmeste fremtid. Samtidig blev de ved med at udvikle, udvinde og producere olie, som OPEC landene også tidligere har nævnt. Analyse til torsdag: Efter de 2 store nyheder der fik skabt lidt uro, må vi se på hvordan markedet har reageret. Vi fik en god korrektion op, pga rapporten. Dette får mig stadig væk ikke til at sige køb køb køb køb. Det gør det ikke af 2 grunde, Teknisk Analyse og at den rapport de kom ud med, ikke var synderligt ophidsende. Selvom det fik priserne til at stige, var de stadig ikke lige så gode som forventet. Anchor chart (64 NT Renko chart) Den langsommste tidsramme jeg bruger som anchor chart er mit 64 NT Renko. Hvis vi ser på det chart kan vi se, at korrektion var tiltrængt. Den gjorde at vi kom op i et meget attraktivt niveau hvis man vil være sælger. Den røde channel på det chart viser den længerevarende trend. Som vi kan se, kom vi ned i bunden af den, og det fik også prisen til at vende rundt. Ikke noget overraskende i det. Skulle priserne inden jul fortsætte op ad, så vil jeg stadig se på om køberne kan holde fast i den, eller de taber momentum omkring $61.64-$63.52. Fortsætter de forbi det, så er der igen et punkt de skal igennem ved $66.20-$67.80. Jeg vil gerne gå short i begge områder. Men fortsætter vi op i morgen, vil jeg også kigge på at købe ind til vi rammer de to røde bokse. Den grønne channel på det chart, er den trend der er mere shortterm. Reaktion i toppen af den, vil også være en salgsmulighed. Anchor chart (60min Supply/demand zones) Det næste chart er mit supply/demand zone chart, som stadig viser mange flere røde felter end grønne. Dette viser altså at man som køber, får meget mere modstand på vej op, end man gør som sælger. Steder der er vigtige på det chart er de to lineære linjer, som viser områder der tidligere har været vigtige. Her er der tale om $58.31 og $58.57. Andre områder er de røde supply zones, de tætteste og rødeste er de vigtigste. Her vil jeg se efter at sælge $57.86-$57.98 og $59.10-$59.57. Anchor chart (2400 tick) På den mest brugte og hurtigste af de 3 tidsrammer er 2400 tick chartet. Her kan i se 2 røde bokse og 2 grønne bokse. De grønne bokse er her jeg vil forvente at køberne vil reagere hvis de vil højere op. Fejler de i begge, så har de allerede mistet pusten, og priserne vil stille og roligt fortsætte ned der fra. De to røde bokse er der jeg lige nu vil være sælger. De skal muligvis rettes når markedet åbner, men det er i hvert fald i de områder jeg vil se efter reaktioner. $57.35-$57.73 er det første område. Får vi en reaktion her, så er jeg klar, eller hælder jeg mest til det næste på $58.28-$58.68, da vi tidligere har set stort forsvar fra sælgerne. Det blev brugt for nogle dage siden, og igen i dag så vi en double top i det område. Kan der kombineres forskellige områder fra forskellige charts er det tip top, da dette vil betyde at flere får øje på dem. Jo flere der deltager jo bedre. Profitområder: Områder til profit vil være $55.23-54.75 som det første. Ser vi længere nede, vil der igen komme og de steder at tage profit af. $43.03 hvis man tror på total kontrol fra sælgerne. Men jeg vil nok tage en del af inden da. De bedste steder vil være i bunden af alle trendlines. Brug de forskellige charts, og når/hvis prisen rammer bunden, så tage profit. Det vigtigste punkt at tage profit på er $54.00. Det er blevet opkøbt stort en gang, og intet har ændret sig siden. Så at tro det ikke vil blive det igen er svært. Opsummering: Jeg er stadig short i markedet, og bliver ved med at være det til vi ser kontrol fra købere uden udefra kommende nyheder som FOMC og inventories. Disse nyheder kan stimulere markedet hurtigt, men på lang sigt har de ikke den store indvirkning. Kommer vi over $60 begynder jeg at se efter længere varige muligheder for køb, men ellers holder jeg mig short på den lange bane. Drag jeres egne konklusioner ud fra min analyse af markedet, og brug det til at skabe et overblik over fremtiden. Om oliepriserne har ramt bunden er svært at sige, men jeg tror ikke at priserne umiddelbart vil stige her fra. Der med ikke sagt at det er et dumt tidspunkt at opkøbe aktier på. Jeg leder skam selv efter de rigtige muligheder til dette, men jeg venter dog lidt endnu. Anders ps. jeg har vedhæftet et chart der viser hvorfor jeg ikke tror at købere tager kontrol endnu. Ikke den store reaktion, i et område jeg ville købe, HVIS jeg skulle være køber. De kan dog nå det endnu, da vi ikke har rykket os der fra endnu. [image: 70516_Skaermbillede_2014_12_17_kl._17.30.32.png] [image: 70516_Skaermbillede_2014_12_17_kl._18.10.18.png] [image: 70516_Skaermbillede_2014_12_17_kl._17.57.57.png] [image: 70516_Skaermbillede_2014_12_17_kl._15.22.32.png] [image: 70516_Skaermbillede_2014_12_17_kl._17.53.10.png]
  • Olieaktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Jeg har købt en lidt større blandet landhandel for få dage siden. BAS Basic energy rykker flot. +18% i dag SDRL er lige efter + 14% PDS...precision drilling +15% Der er mange og de stiger rigtigt flot. Olien har mærket bunden. Den er sandsynligvis lige her omkring de 55 dollars WTI og 60 på Brenten. Hvis folk vil shorte olie videre, så er det fint for mig. Lad dem. Synes de bruger meget tid på det og det kræver meget energi. For en "gammel" mand som mig er det nemmere at bruge hovedet og så lade markedet om at rette sig ind. Det skal det nok gøre. Der er mange der ikke kan producere til de her priser og så kan det godt være vi kun har 1,5 MBOE dagligt i overskud, men det er altså de sidste marginalproducenter, der skal producere den olie og når deres omkostninger ligger over 100$/tønde, så stopper de ret hurtigt. Der går få måneder. Er mit bud. Vi er sandsynligvis omkring 80-100 dollars/tønde indenfor 9-15 måneder. Er mit bud. Garantier udsteder jeg ikke.