Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Laksepriserne

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Efter en stigning på 17 kr. for et kg laks de sidste 12 uger, så sker der i denne uge en kraftig korrektion i prisen. Det afspejler sig så negativt i kurserne på f.eks. Bakkafrost og Marine Harvest http://www.ilaks.no/lakseprisen-knekker/
  • Olien skal ned i kurs 50Hvis

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hvis OPEC-landene virkelig vil gøre skade på skifergasen i USA, så skal olieprisen ned omkring 50-60$. Men der kan den nok ikke bliver alt for længe. (OPEC kan klare at gå ned til 60$ pr. tønde) Hvor end de gerne ville presse skifergas og de vestlige olieproducenter, så har land som Venezuela og Iran ganske enkelt ikke råd til det på statsbudgeterne. Saudi Arabien har en del valutareserver de kan tære på, men hvor længe gider de det? Så en stabiliaisering af oliepris på omkring de 60-70$ er måske der vi skal hen, inden vi skal op igen. Dog tror jeg først vi skal ned og kigge til kurser på omkring 50-60$, for en kort periode. Imellemtiden kan vi spekulanter, verdensøkonomien, væksten osv. forhåbentlig nyde godt af en oliekurs på omkring 50-70$, svarende til omkring 5-6 komplette QE-pakker. Samtidig med at ECB oven i hatten MÅSKE vil ud og handle lidt Obligationer efter jul, ja så taler det alt sammen for at det er oliekursen som skal op og have en konvergent udvikling med aktiekurserne. Hvad siger i til den observation? Og hvis I er enige/uenige med det scenarie, hvilke aktie-kanditater skal man så stille skarpt på efter jeres medning? Måske nogle flyselskaber? Eller norske olieaktier når vi rammer kurs 50?
  • Endnu engang en dårlig dag for APM. Så er bunden snart nået?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg er blevet spurgt af mange i løbet af de sidste par dage (og uger faktisk), om det ikke snart er tid til at købe AP Møller. Og til det, må jeg sige et klart og rungende "nej". Ikke ifølge min metode i hvert fald. Først og fremmest er olien stadig smådeprimeret. Og mine markedsindikatorer viser startende top-tegn. Og hvis vi så kigger nærmere på APM, så kan du se den i grafen her under. Jeg har skrevet om aktien og frarådet den oppe fra omkring 13.500 og igen, da prisen brød gennem 200 dages EMA og blev afvist ved dette gennemsnit omkring 13.000 sidst i november. Så brød den bunden af kilen i 12.100, med endnu en advarsel til følge, hvor jeg advarede om at bunden på kanalen omkring 10.000 kunne være sandsynlig. I dag falder aktien så som en sten. Og hvis man er ude efter at fiske aktier på bunden, så skal man altså ikke prøve at fiske dem, der er faldet støt gennem en hel dag. Hvis man kigger på kursen på intraday, så var der næsten ingen støtte i løbet af dagen. Når jeg så samtidig ser min volumeindikator fortsætte faldet og min dmistoch ligger lavt. Så underbygger det min formodning om fortsatte fald. Ikke at aktien ikke kan lave et lille rebound. Det er absolut muligt. Men så længe olien ikke for alvor vender rundt, så ville jeg holde mig langt væk. Og igen her vil jeg lige pointere, at jeg faktisk godt kan lide firmaet bag aktien. Lige pt. kan markedet blot ikke lide aktien, og så er det med at holde sig væk. Så husk at skelne mellem firma og Aktie. En ting, som mange investorer glemmer. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70425_APM2.png]
  • Skibsfragt - besparelser

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Fuelforbrug = Konstant * V^3. Bulk, olie, gas sejler med 12-14 knob. Containerskibe med 18-28 knob. http://www.bunkerworld.com/prices/port/nl/rtm/ Op imod 50-70% af deres udgifter er brændselsudgifter. Jeg har i dag købt FRO GASS TNK DHT ODFB.OL
  • Oliefaldet/korrelationer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Update på Oliefaldet. Til morges skrev jeg at vi havde haft en stor bearish uge. Dette plejer typisk at give en sløv start på dagen, med en sidelæns trend. Dette er nøjagtigt hvad vi har set ind til videre. WTI startede dagen med at svinge frem og tilbage mellem 59.50 til 58.91, lidt efter faldt vi ned igen, surprise, nej ikke rigtig. Altid give trenden the benefit of the doubt. Da vi kom under, begyndte vi igen at bevæge os sidelæns, mellem 58.74 og 58.44. Nu ser vi igen et dyk i oliepriserne. Og vi har nu i skrivende stund for første gang i mange år, ramt $57.99. Vi kommer tættere og tættere på de $55.50, som jeg ville sige er den konservative bund lige foreløbigt. Har du aktier i oliefirmaer, er det altså ikke nødvendigt at blive overrasket over deres fald. Distributørernes korrelere lige nu omkring 99% med oliepriserne. Jeg har postet et chart nedenunder med, hvordan de forskellige oliefirmaer følger hinanden. Den blå kurve i ser er OXY. Den var efter de andre, da de faldt. Dette kan være en god indikation på at den skal shortes, til de samler sig i kurven igen. Og det er også præcist hvad der skete. Så en mulighed hvis man ser på forskellige firmaer, er at finde det firma der halter efter, og hop på vognen, til den følger de andre. Shortterm. Det andet chart er for dagen, de røde pile, er de perfekte entries. 1 tabt og i 1 tjent. Anders [image: 70434_Skaermbillede_2014_12_12_kl._11.08.00.png] [image: 70434_Skaermbillede_2014_12_12_kl._11.00.26.png]
  • Olieaktier

20
    0 Votes
    20 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Synes tilbudene er ved at være for store. De vil ret hurtigt tilpasse produktionen, så prisen snart stabiliserer sig igen. Det minder lidt om 2006-2007, hvor prisen kortvarigt faldt næsten 50% midt i en ok opgang. Efterfølgende steg olien så den mindre end 15 måneder senere var steget fra 47 til 150 dollars. Jeg har købt Hal, BP, SDRL, WFT noteret i US. T Boone Mener i det mindste at prisen retter sig relativt hurtigt igen. Saudierne kan godt klare de lave priser, men det kan resten af OPEC ikke. http://www.cnbc.com/id/102233663 Det er lidt hårdt her, når alle panikker, men anser det for at være en gave. Folk har jo smidt alt hvad der lugtede af råstoffer de sidste 32-3 uger. Olieefterspørgslen er heldigvis ret uelastisk, så det skyldes mere en overproduktion, der hurtigt bør rette sig ind.
  • Olie priser, hvilken Retning?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Hej alle olie interesserede på proinvestor! Jeg har fået noget forespørgsel på olieanalyse, og jeg vil her prøve at komme med mine bud på den nærmeste fremtid. Kom endelig med spørgsmål til det der virker forvirrende. En ting mange taler om for tiden, er om olie priserne (WTI crude oil) skal op eller ned. Vi er faldet dramatisk det sidste halve års tid, men har vi nået en bund? Efter min mening, nej vi har ikke nået bunden endnu. Hvad baserer jeg så den mening på. Jeg handler price action, dvs. læser candlesticks. Jeg baserer al min viden på, hvad mine charts fortæller mig. Den eneste nyhed der for mit vedkommende der er vigtig, når vi taler olie, er Inventories som kommer hver uge. For det meste om onsdagen kl 16:30 dansk tid. OPEC har på det sidste ikke rigtig prøvet på at få oliepriserne op igen, og det ser de heller ikke nogen grund til endnu. Inventories rapporten i denne uge kom ud højere end forventet. Det vil altså sige at produktionen af olie er ikke faldet, tværtimod. Udbuddet er steget. På de vedhæftede charts kan i se på den korte bane og lange bane hvad mit bud er. I går sagde jeg $59 inden kl 24. Mit bud til i dag er at vente og se hvad markedet giver os. Vi har haft to store dage nedad. En sidelæns dag ville derfor ikke være mærkeligt. Sælgerne tager lidt profit, køberne venter til de kan se en bund. Men alt i alt, skulle jeg placere mig på én side af markedet det næste stykke tid, så ville jeg stadig sige ned ad. $55.50 er i syne, og hvem kunne ikke tænke sig at se 4 tallet forrest. $58.93 udmålte jeg i går til at være support, så at se her til morges, at vi har problemer med at komme igennem det, er ikke den store overraskelse. Jeg har stadig en lille portion short tilbage, som jeg holder på endnu, inden vi får en indikation på andet. På det sorte chart, ser i mine punkter for en mulig short entry. De blå tal er de vigtigste. Det er her der skulle vær den største chance for en gylden mulighed. Det er baseret på TA. Det hvide chart, er det chart jeg bruger til at handle med. Lige nu bevæger vi os sidelæns som forventet. Trenden er nedad, så jeg vil helst ikke være køber,før jeg ser en perfekt mulighed for dette. Bryder vi under $58.93 vil jeg sælge ved en re-test. Bryder over, vil jeg se på muligheden for at køberne fejler, og dermed sælge. Holder vi os over, begynder jeg at købe på kortsigt. Men denne del er mere teknisk, og kan blive et helt indlæg for sig selv. Anders Ps. hop ind på aktieporteføljen på FB, hvis i er mere interesseret i analyse af olie. Der er et par gode indlæg at følge med i. [image: 70432_Skaermbillede_2014_12_12_kl._05.33.35.png] [image: 70432_Skaermbillede_2014_12_12_kl._04.55.32.png]
  • Olieaktierne retter sig lidt - markedet virker ok

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Kigger på Latinamerika og Kina. De er i flere års low og er slet ikke steget med videre op de sidste 4 år. Det er interessant. Godaften.
  • Vestas

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hvorfor er olie afgørende for vestas Aktie? vestas har jo ikke noget at gøre med olie.
  • Derfor falder oliepriserne

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Analysebyrået Citigroup forventer for eksempel at oljeproduksjonen i USA kommer til å øke med én million fat hver dag i 2015, opp fra ni millioner fat i dag. En av de viktigste grunnene til dette er at den såkalte break-even prisen på skiferoljeprosjekter, altså oljeprisen selskapene trenger for å gå i pluss, stadig går nedover". http://www.proinvestor.com/investornyt/187902/her-ser-du-hvorfor-oljeprisen-faller
  • Flex lng

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Nogen her der kender til reglerne for overtagelser? Jeg har aktier i selskabet flex lng og vil egentlig gerne blive, men jeg er usikker på om det bud john frederiksen har lagt giver ham mulighed for at overtage alle aktierne. Hvis det er planen kan jeg jo lige så sælge mine aktier nu i stedet for at vente næsten tre uger. Håber at nogen her kan gøre mig klogere?
  • Vestas - Hvor skal vi hen?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hvis olien bliver tilstrækkelig billig, så er det vel ikke godt for Vestas. Jeg har reduceret. Hvad gør I andre?
  • GENMAB - Serviceoplysning til nye brugere.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Vi har fået mange nye brugere på PROINVESTOR de seneste måneder. Vi skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at biotekselskabet GENMAB primært debatteres i "GENMAB-Chatten" - sjældent her i vores almindelige debat. Du kan du tilmelde dig chatten på følgende link. http://www.proinvestor.com/index.php?p=group&groupid=25 Debatten foregår på meget højt fagligt niveau, men alle spørgsmål fra "nybegyndere" i aktien er meget velkommen. Med venlig hilsen Helge
  • NY Hvilken Broker skal jeg vælge?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    R
    jeg har aldrig investeret i aktier men er så småt begyndt at læse og samle viden, før jeg tager springet. hvilken broker skal jeg vælge som er begynder venlig til lang tid investering? Vh Rowland
  • Hvor handler i aktier henne?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hey derude.. Jeg er ny indenfor Aktie marked og vil gerne lige høre jer, hvor i handler med aktier? Altså på hvilken hjemmeside og hvilken måde der er den bedste måde at gøre det på, og skal man egentlig betale 40% i skat, ligemeget hvor eller hvordan man handler med aktier? ( tænker fortjenesten her ) Hvor mange penge syntes i man mindst skal have for at kunne starte med at handle med aktier? Håber i vil hjælpe en nybegynder.
  • Proinvestor opdatering

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Så har vi opdateret Proinvestor igen. Denne gang er boksen med C20 chartet blevet erstatet med en "Dagens overblik" boks, som er et overblik over de vigtigste aktieindex + olie og guld. Tidligere var der nogle index i toppen af siden, men de er nu blevet erstattet med skandinaviske flag og er blevet flyttet ned i "Dagens overblik". Ligeledes er punktet Valuta i topmenuen blevet opdateret http://www.proinvestor.com/valutakurser Vi planlægger derefter at lave en boks med en valutaomregner, samt de vigtigste valutakryds på forsiden. Hvis der er foreslag til hvilke vigtige index, valutakryds og råvare som skal vises eller forslag til generelle ændringer, så modtages feedback som sædvanligt her i tråden eller på email [email protected]
  • Seadrill - og Fredriksen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Seadrills tal ser egentlig rimelige ud. ca. 45 stk boreskibe, platforme m.v. bogført til 21,5 mia USD cash o.l. ca. 2,3 mia USD Gæld ca. 13,7 mia USD Renteudgift ca 450 mio USD/per år Netto driftsoverskud ca. 1,3 mia USD Egenkapitalen er gearet ca. 2,5 gange. Ved kus 89 NOK er historisk PE 4-6 !! Kursen er faldet til en tredjedel. Ved kurs 89 NOK er markedsværdi 6,1 mia USD. Smlg. bogført Egenkapital 10,3 mia USD Der er enorm usikkerhed om det fremtidige marked. Selskabet kan måske tåle 2 års ordretørke, men næppe mere. Der er 17 platforme og skibe under bygning. Alt i alt ligner det heftig spekulation med stor up og down side. Dertil kommer Fredriksen, som kontrollerer selskabet. Engang i 80erne sad han varetægtsfængslet for at stjæle af den olie, hans skibe fragtede. De fik aldrig dømt ham. Men han måtte betale nogle mio i erstatning. http://en.wikipedia.org/wiki/John_Fredriksen En tur som minoritetsaktionær hos ham kan blive en usædvanlig oplevelse.
  • Polarcus - en kort analyse

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har skrevet en kort analyse af Polarcus her: http://hammerinvesting.wordpress.com/2014/11/18/polarcus-a-short-analysis/ Polarcus er et firma i seismikbranchen, som er underleverandører til olieindustrien. Pga. den lave K/I på 0,15 har jeg fokuseret på firmaets balance og de finansielle risici snarere end på fremtidige cashflows. Kommer de helskindet igennem den nuværende nedgang i branchen, tror jeg der ligger nogle gode procenter og venter... Men vi taler også relativ høj risiko - til gengæld synes jeg man får en rigtigt fin pris for at tage den...
  • China - gæt på olieforbrug

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Plejer at sige benzin og olieforbruget stiger med ca. 0,7 x produktionen. Det passer på cementfabrikker og på de overordnede tal hvis man kigger på global GDP. Det stiger ikke så hurtgit som tidligere i kina og det kan også falde enkelte måneder, men næppe ret meget, da den underliggende vækst er robust indtil videre. http://data.stats.gov.cn/english/easyquery.htm?cn=A01 Man kan også gå ud og læse på freight ton-km og på passenger km... Olieforbruget falder ikke. Det er snak. Tom snak. http://data.stats.gov.cn/english/easyquery.htm?cn=A01
  • Oliefirmaer - capital expenditure

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Det er en af årsagerne til at oildrillers får så ekstremt mange tæsk. og så at efterspørgslen ikke følger med produktionen. https://www.google.dk/search?q=oil+capex+expendiature&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&channel=sb&gws_rd=cr&ei=BGqDVOm2FavMygPdr4GIDw#rls=org.mozilla:da:official&channel=sb&q=oil+capex+expenditure&spell=1