Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Aktieporteføljen - Nyt investor community

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Aktieporteføljen er et nyt 'investor community', i hastig vækst af medlemmer - på Facebook. Her er aktiviteten blandt medlemmerne høj, og der er plads til alle fra begyndere til eksperter. I dette øjeblik er vi tæt på 2600 brugere! Her er det gratis at være medlem, hvor adgang til analyser, artikler og meget mere er en selvfølgelighed. Kurser og foredrag gennem vores samarbejdspartnere kan tilkøbes, i det tempo og niveau man ønsker, når disse oprettes løbende. Jeg vil gerne byde jer velkommen til Aktieporteføljen, som er en lukket gruppe på Facebook, hvor du kan søge medlemsskab kvit og frit. Du finder os her: https://www.facebook.com/groups/417979265010162/ Besøg evt. også vores Facebook side, som du finder her: https://www.facebook.com/Aktieportefoljen Vi strækker os langt for vores medlemmer, og da vi er forholdsvis nye, vil der løbende ske udvikling i vores medlemmers favør. Vi ses! Martin Lindal Hansen / Aktieporteføljen www.aktieporteføljen.dk https://www.facebook.com/Aktieportefoljen https://www.facebook.com/groups/417979265010162/
  • Vestas og Novozymes ned ?

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Jeg er ny her, jeg ved ikke om der er nogle TA-kyndige jeg kan spare med. Men jeg ligger ud med Vestas 4 dages gns har krydset 9 dages gns nedad, ADX peger nedad, DMI- tæt på crossover, MACD næsten lavet crossover også nedad Novozymes DMI- har lavet en crossover, MACD og ADX peger nedad, 4 dages gns har krydset 9 dages gns nedad En nedtrend lurer iflg signalerne på den korte bane vil jeg mene, hvad siger I ?
  • Diversification or Deworsification ?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    TeamGarlicT
    Gary Antonacci har begået en fin artikel om diversifikation eller det modsatte: for meget diversifikation. http://www.dualmomentum.net/2014/12/diversification-or-deworsification.html [Uddrag] "However, many markets that are normally non-correlated now move together under economic stress, when everyone wants liquidity. Diversification then can fall short when it is needed the most. With increased globalization, the world is now much more inter connected and widespread diversification is no longer as useful as it once was in reducing downside risk exposure. What is useful for that purpose is trend-following absolute momentum, which has shown the ability to both enhance returns and reduce downside exposure among many different assets going back to the turn of the century. The effective downside protection offered by absolute momentum is all the more reason why over diversification is unnecessary for momentum investors." A better approach, as presented in my book, is to invest in stocks when they are strong, according to absolute momentum, in order to capture the highest amount of risk premium.[1] When stocks are weak, you can switch to bonds, which offer a more modest risk premium than stocks. However, since the stock market is a leading economic indicator, a weak stock market often indicates a future economic slowdown, declining interest rates, and a healthy bond market. So stocks and bonds can complement each other at the most appropriate times. This is a more effective approach than having a permanent allocation to both. {/Uddrag] Jeg har læst alle hans artikler og nu også købt hans bog og ser meget frem til at læse den.
  • Faldende råstofpriser = stigende forbrugsaktier?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    C
    (lav inflation, billige renter, lån og lave omkostninger) Jeg leder og kigger. De er ret nemme at finde, men ikke i DK. Et eksempel som virker ret ligetil er General Motors, noteret i US. Har I andre? Jeg har GM.
  • Pandora - Undersøgelse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Hey folkens! Det vil hjælpe mig meget hvis i ville tage jer 5 min. til at besvare mit spørgeskema vedr. Pandora, som skal bruges til min hovedopgave på mit studie. På forhånd Tak! http://web.trictrac.com/servlet/trictrac?e=GdIDDp8zdpiwIw8Ldm
  • Lige handelsvilkår

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    Eksempel på at lige vilkår ikke er lige. Du og jeg kan ikke handle ØK til kurs 54,25 da handelsintervallet = 0,50, men sandelig om ikke Nordea kan på deres "egen" lille børs. Og de formår samtidig at sætte kurscitatet til kurs 54,25. Absurd!!! Mv. http://ifta.dk/ https://www.facebook.com/IftaAps [image: 70347_01_12_2014_11_33_13.png]
  • BIOTEC : Positive resultater fra sår-studie

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Det gode resultat af evalueringsstudiet med Smith & Nephew medfører forhåbentlig snart, at parterne indgår den endelige aftale omkring markedsføring og salg af Woulgan uden for Norge. "01 / 12-2014 15:57:30: ( BIOTEC ) Offentliggjøring av tidlige resultater fra pågående evalueringsstudie med Smith & Nephew i UK presentert på den årlige helsevesenet konferansen "Wounds UK". Biotec Pharmacon har mottatt resultatene presentert som plakater fra to av kliniske sentre i Smith & Nephew evaluering rettssaken på Woulgan Biogel. Den postere ble presentert på helsetjenester konferansen i Harrogate, London kalt "Wounds UK". The City Health Care Partnerskap i Hull og Croydon helsetjenesten i London presenteres resultater fra 16 pasienter med leggsår og 11 pasienter med diabetisk fotsår, alle behandlet med Woulgan Biogel. Klinikerne observere behandling av de 16 bensårpasienter rapportert at alle sår opplevd forbedret healing under behandlingsperioden, og at pasientene opplevde mindre smerte og bedre komfort i forhold til tidligere behandlinger. Pasient konkordans med behandling var overraskende høy. 93% av pasientene vurdert behandlingen effekt som "svært god", mens de resterende 7% vurdert det som "god". For de 11 pasientene med diabetessår, ble det rapportert at Woulgan Biogel ble lett brukes til sår sparer kliniker behandling tid, hadde ingen side effekter og forbedret helbredelse av noen av disse kroniske sår. Plakatene kan finnes på www.biotec.no For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Konsernsjef Svein WF Lien, tlf +47 922 89 323 CSO Rolf E. Engstad, tlf +47 959 41 542 Om Biotec BetaGlucans og Woulgan Biogel Biotec BetaGlucans er et heleid datterselskap av Biotec Pharmacon ASA. Biotec BetaGlucans utvikle og produserer nye immunmodulerende produkter. Nylig utviklet Woulgan Biogel for bruk i sårheling, inneholder selskapets proprietær substans SBG. Woulgan Biogel er en steril, homogen, tykk gel inneholder vann, glycerol, 2% SBG, og karboksymetylcellulose. Produktet gjør inneholder ingen konserveringsmidler. Den Woulgan Biogel er en enkelt pasient primære dressing for engangs bruk på huden sår inkludert diabetiske sår, liggesår, leggsår, transplantasjons sår, etter kirurgi sår, traumer sår, første- og andregrads brannsår, skrubbsår og kutt. Selskapet har inngått en avtale med verdens ledere Smith & Nephew for distribusjon av Woulgan Biogel etter en markedsvurdering periode basert på vanlig klinisk bruk". Mer informasjon om Woulgan Biogel er tilgjengelig på selskapets hjemmeside www.biotec.no Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=366366
  • Lng

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Jeg har gennem en periode investeret en del i lng-sektoren med en forventning om gode afkast i de kommende år. Cheniere i Usa og flex lng i Norge er der hvor pengene er lagt. Men nu begynder tvivlen at trænge sig på i takt med at olieprisen suser nedad. Jeg er i tvivl om der stadig bliver noget at hente på de asiatiske markeder, når prisen på olie falder så meget som den gør og om lng-sektoren stadig ser så lys ud. Derfor overvejer jeg nu at stryge den lille gevinst, jeg allerede har, for at satse andre steder. Er der nogen her som kan have en mening om fremtiden for lng i 2015-2016 hvis olietendensen fortsætter?
  • Nu gør låntagerne i realkreditten oprør mod bidragene

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    rvisbyR
    Efter finanskrisen har realkreditten sat bidragssatserne op med mere end ti milliarder kroner om året, og låntagerne i den sidste gammeldags realkreditforening, Nykredit, opfordres nu til at gøre oprør. Det skal ske gennem en ny forening for Nykredit-medlemmer, som skal arbejde for at få reduceret bidragssatserne på realkreditlån, og i det hele taget sikre, at Nykredits ledelse i højere grad arbejder for låntagernes interesser, lyder budskabet. Bag den nye forening står direktør Rasmus Visby, der både er låntager, såvel privat som erhverv samt obligationsejer og bankkunde i Nykredit/ Totalkredit. Begge dele giver stemmeret i Foreningen Nykredit. "Med de seneste års meget store stigninger i låntagernes bidragssatser, er det på tide, at medlemmerne af Foreningen Nykredit igen tager magten. I dag er 98 af de 100 medlemmer i repræsentantskabet indstillet af bestyrelsen, og der er altså kun to eksternt valgte medlemmer, som selv har stillet op. Den nye forening skal arbejde for, at der indvælges medlemmer til repræsentantskabet, som målrettet vil varetager låntagernes interesser. Det synes jeg ikke er sket i tilstrækkeligt omfang de seneste mange år. Meget tyder på, at de siddende ledelser i Nykredit i højere grad har været imperiebygger, som med en masse satsninger har sat milliardværdier over styr, og det bøder låntagerne for i dag," siger Rasmus Visby til Økonomisk Ugebrev. Han synes, at vi herhjemme tidligere havde et unikt realkreditsystem, baseret på foreningseje og medlemsdemokrati, hvor der ikke var aktionærer, der skulle tjene penge på realkreditudlånet. Men efter han i nogle måneder har forsøgt at blive indstillet til repræsentantskabet i Nykredit, har han taget skridtet videre og valgt at tage initiativ til en forening, som netop har etableret en hjemmeside consum.dk, hvor interesserede kan melde sig til for at få yderligere oplysninger om stiftelse af foreningen. år der ikke har været særlig mange eksterne, som har opstillet til valg i foreningen Nykredit, skyldes det blandt andet, at ledelsen har gjort det vanskeligt at blive valgt," siger Rasmus Visby, der har undersøgt valg- og stemmeregler i Nykredit, som han kalder besværlige og udemokratiske. Han peger på følgende barrierer for at blive valgt til repræsentantskabet, som for to årlige mø- der giver et årligt honorar på 22.000 kr. For det første skal man som låntager møde fysisk op for at stemme, så der kan altså ikke ske pr. brev eller elektronisk (Obligationsejere kan dog godt stemme pr. brev). For det andet må låntagerne kun stemme med seks fuldmagter, altså for seks forskellige låntagere, der er én stemme pr. hoved (og ikke lånets størrelse). For det tredje er der netop vedtaget en ændring i stemmereglerne, hvorefter erhvervslånere har samme antal pladser som privatlå- nene, selvom de private udgør et meget stor flertal af medlemmer. "Konsekvensen af disse forhindringer betyder, at næsten hele repræsentantskabet i realiteten er indstillet af bestyrelsen, og derfor venligtsindede over for det aktuelle system med en selvsupplerende bestyrelse og en magtfuld daglig ledelse. Jeg synes, at der er mange eksempler på, at ledelsen ikke har varetaget låntagernes interesser, og det er nok den afgørende forklaring på, at bidragssatserne er steget så meget de seneste år," siger Rasmus Visby. Han mener, at netop Foreningen Nykredit skulle gå foran med at sikre låntagerne lave bidragssatser, fordi foreningen ikke som de andre realkreditinstitutter er ejet af Nu gør låntagerne i realkreditten oprør private kommercielle selskaber, hvis eneste formål det er at maksimere overskuddene til aktionærerne: "Desværre har der efter finanskrisen ikke været reel konkurrence i realkreditten, dels fordi det har været vanskeligt for låntagerne at flytte realkreditinstitut, og dels fordi bidragssatserne stort set har været ens. Her kunne Nykredit på grund af sit foreningsejerskab og sin store markedsandel og tilhørende stordriftsfordele, have været med til at holde bidragssatserne nede," siger Rasmus Visby. Han peger på en stribe forhold, som de seneste ti år har været med til at svække Nykredit, som i dag er det realkreditinstitut som har det største "hul" i kapitalbasen, i forhold til de fremtidige kapitalkrav. Han siger til Økonomisk Ugebrev, at den nye forening vil søge at opstille flest mulige kandidater til de kommende valg i Foreningen Nykredit, første gang allerede til foråret. Men foreningen skal først efter dannelsen fastlægge et endeligt valgprogram. Rasmus Visby siger dog, at han ser en stribe mulige indsatsområder i foreningens valgprogram, som blandt andet kunne indeholde følgende punkter: For det første skal der arbejdes på at fremme et reelt medlemsdemokrati, blandt andet ved at øge antal mulige fuldmagtsstemmer og give mulighed for elektronisk stemmeafgivning (som eksempelvis i Tryghedsgruppen). For det andet skal foreningen brede debatten om dens fremtid for en bredere kreds, blandt andet ved at offentliggøre referater fra repræsentantskabsmøderne, så medlemmerne kan følge med i debatterne. For det tredje skal foreningen arbejde for, at bidragssatserne igen nedsættes, når de fremtidige kapitalkrav er inden for rækkevidde. For det fjerde skal der arbejdes for, at kapitalkravene opfyldes ved at hente ekstra kapital på andre måder end bidragsforhøjelser, blandt andet ved enten salg af ikke strategiske kerneaktiviteter eller ved at børsnotere delaktiviteter, eksempelvis kapitalforvaltningsforretningen og/eller banken. For det femte skal formandsposten i foreningen og moderselskabet skilles af, så samme person ikke sidder begge steder. Baggrunden er, at foreningen bestyrelse skal kunne afsætte formand og bestyrelsesmedlemmer i realkreditselskabet, hvis de ikke gør det godt nok. "De fleste steder er det almindelig god selskabsledelse at skille tingene ad," siger Rasmus Visby. For det sjette skal der til Nykredit Realkredits bestyrelse ske en skærpelse af de faglige kompetencer, blandt andet inden for risikostyring og inden for strategi og drift af store finansielle virksomheder, samt internetmarkedsføring. For det syvende skal der ske en omdeling af bestyrelserne i Foreningen og i holdingselskabet, så der højst er overlap på nogle få pladser. For det ottende skal der i foreningen ske en debat om den fremtidige strategi i foreningen, og om man skal helt tilbage til kerne forretningen. Spørgsmålet er, om den aktuelle stordrift på grund af Nykredits markedsandel på omkring 40 procent, kan skabe en ekstra stærk konkurrencekraft med meget lavere bidragssatser. For det niende skal det overvejes, hvordan foreningsdemokratiet effektiviseres endnu mere på længere sigt. Initiativtager sår tvivl om Nykredits medlemshensyn Ifølge Rasmus Visby har Nykredits ledelse taget en stribe uheldige beslutninger det seneste tiår, som ikke umiddelbart har været i låntagernes og medlemmernes interesse. Han peger på følgende: 1) Etableringen af Nykredit Bank, som har bundet Egenkapital på 12 mia. kr. og som har givet milliardunderskud efter finanskrisen. 2) Købet af Forstædernes Bank lige da finanskrisen kulminerede, med efterfølgende tab på mindst 4-5 mia. kr. 3) Engagement i pantebreve, som har kostet store nedskrivninger efter finanskrisen. 4) Salg af rente swaps, som fortsat koster store tab, hvor der ligeså godt kunne være solgt 30 årige fast forrentde lån. 5) Byggeri af nyt hovedsæde, som har kostet nedskrivninger på mange hundrede millioner. Iværksætteren Rasmus Visby har prøvet det før Rasmus Visby har før haft succes med "sager" på sociale medier, blandt andet fremme af en indsamling for Røde Kors via Twitter. Han siger, at han har en stor passion for sociale medier og er facineret af de muligheder, sociale medier giver for kollektivt at sætte en bred samfundsdagsorden. Rasmus Visby er også serieiværksætter og har side 1996 arbejdet som selvstændig især inden for IT branchen. I 2010 solgte han sit firma Bullguard Nordic A/S for et to cifret millonbeløb. Han har siden beskæftiget sig med investering blandt andet i ejendomme og har senest kastet sin iværksættetrang på vinbranchen med online vinforretningen flaskeposten.dk [image: 70343_logoconsum.jpg]
  • Ugens markedsvideo - lige inden børsåbning

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Puha, så nåede ugens markedsvideo lige præcis at komme på inden børsåbningen. Udover Norden og USA, taler jeg også om Vestas, Gjensidige, Bavarian og Yahoo. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 https://www.youtube.com/watch?v=-fsijOnhsek&list=UU2P31of3MfZlQLuCVCR2B4g
  • Komme godt i gang med aktieinvestering

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hejsa alle sammen! Jeg er ny her på siden og også ret ny i aktie-gamet generelt. Jeg har tideligere investeret nogle småbeløb (læs: 6000 kr.) i forskellige danske aktier (H&M, FL Schmidt og Carlsberg), hvilket i løbet af nogle år har givet et afkast på ~7500 kr. Dette må siges at være mere held end forstand, men det har virkelig givet mig blod på tanden til at lære mere. Jeg er pt. i gang med at læse 'Børshaj' af Lars Tvede, hvilket er en rigtig god bog! Desuden ønsker jeg mig flere bøger i julegave - bl.a. værker af Warren Buffett og Lars Tvede. Kan nogle af jer garvede aktive-investorer give mig nogle gode råd til, hvordan jeg kommer bedst fra land med min mere seriøse tilgang til investering? Jeg kunne godt tænke mig at lære at analysere en aktiv mv., så jeg har noget mere baggrund for mine investeringer. Bonusspørgsmål: Vil det være en god idé at købe aktiver i en virksomhed som Statoil, med disse kraftigt faldende oliepriser? Jeg tænker, at de vel med ret stor sandsynlighed må stabilisere sig igen inden for de næste par år? Jeg glæder mig til at se jeres svar! Mvh. Kasper
  • laks

9
    0 Votes
    9 Indlæg
    0 Visninger
    R
    MHG smider omkring 3% i Oslo i dag, og i USA er vi nede med knap 4% - efter at aktien er steget over 100 i den sidste tid. Det ser ud til, at ABG Sundal Collier mener, at det er slut med de store stigninger for laks. Hvad mener Forum? Venligst Rodion
  • OPEC Oil Market outlook

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Ovenpå ugen, så synes jeg lige jeg ville kigge på væksttal og udviklingen i priser. Nu faldt olien voldsomt og det var nok ventet fra mange, andre metaller er faldet tilsvarende igennem længere tid. Jeg synes det er rigtigt godt for den globale vækst, men altså ikke for råstoffirmaer. General Motors, flyselskaber, forbrugsproducenter, transport. Meget får det meget nemmere. Hvor længe mon olien bliver nede? og hvor meget mere falder den? http://www.opec.org/opec_web/static_files_project/media/downloads/publications/MOMR_November_2014.pdf
  • PE-værdi i 0-rente miljø

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Graham har vænnet os til at betragte nogle PE-værdier som gunstige og andre som høje eller for høje. Disse PE-normer bygger på forudsætninger om inflation og rente, som i disse år udfordres - især i Europa. Hvis nu inflation og rente forbliver tæt på 0 i Europa de næste 20-30 år, hvad er så en god, hhv. acceptabel PE-værdi? Antagelsen er ikke urealistisk. Lav inflation er indbygget i Euroen. Og 0-rente er det foretrukne middel til symptombehandling af krisen. Jvf. betragtninger fra Rødekro: http://www.agrocura.dk/Nyheder/infomoede.htm?wbc_purpose=Basic Graham - i The Intelligent Investor - er ikke dogmatisk omkring PE. Han nævner en række forbehold, især at PE kun er én parameter blandt mange, og at historiske resultater ikke garanterer noget i fremtiden. Han sætter PE-normen således, at PE=10 er fint, og PE=15 er maksimum. Han vil han dog tillade PE op til 20 eller 25 for vækstaktier. Men så heller ikke mere; køb af aktier med højere PE vil han ikke kalde investering, det er spekulation! Grahams normer er baseret på et langt livs erfaring med en uforudsigelig, stærkt varierende inflation drevet af to verdenskrige og en dyb krise; og en forholdsvis stabil rente på nogle procent. Når vi vil transformere Grahams PE-normer til nutidens miljø, må vi gå omkring to andre af hans centrale begreber: "Margin of safety" og "earning power". Graham giver et eksempel med en Aktie med PE=11. Dette selskab har en earning power på 9%. Han sammenholder den med en obligations rente på 4%. I dette tilfælde er Margin of safety 9% - 4% = 5%. Dvs. en - i følge Graham fin - PE=10 i et 4% rente miljø giver en Margin of safety på 6%. I et 1% rente miljø kan samme Margin of safety opnås med en earning power på 7%, svarende til PE=14,3. Og en PE=15 i et 4% rente miljø svarer til en earning power på 6,7% og giver en Margin of safety på 2,7%. I et 1% rente miljø kan samme Margin of safety opnås med en earning power på 3,7%, svarende til PE=27,3. Konklusion. I stedet for at sige, at PE=10 er fint, og PE over 15 er spekulation, skal vi nok vænne os til at sige, at PE=14 er fint, og at PE=27 nu udgør grænsen til spekulation. Det betyder, at dagens kursniveau ikke er generelt spekulativt. Vi skal endnu længere op, før vi kan tale om en boble.
  • Kursmål

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Så er der kommet kursmål på Proinvestor. De kan tilgåes via menupunktet Ressourcer -> Kursmål eller direkte via www.proinvestor.com/kurstargets Kursmålene kan sorteres efter Aktie ved at klikke på aktienavnet i højre side på selve Kursmålsiden. F.eks kan alle kursmål for Genmab eller Vestas ses via følgende links http://www.proinvestor.com/kurstargets/GEN.CO http://www.proinvestor.com/kurstargets/VWS.CO Nederst på forsiden er der også tilføjet en boks med det seneste kursmål, samt links til selve kursmålsiden. Feedback modtages som sædvanligt her i tråden eller via mail [email protected]
  • DAX på krigsstien

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Meget interessant analyse fra Demetra. Sjovt så negative de stadig er på markedet. Men med den stigning som DAX lægger for dagen, som konsolidere en stigning over 200 dagens glidende gennemsnit, så burde konklusionen ifølge deres egen analyse være at DAX skal op og teste tidligere toppe (over kurs 10000) http://www.demetra.dk/finansblog/dax-indexet-paa-styrkeproeve/
  • Virksomhed tilbagekøber aktier = stigning i hvor lang tid?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    (tom indlæg)
  • Prosafe en måned efter sidste analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg sidder ofte og kigger mine gamle analyser igennem for at se, hvor jeg havde ret, og hvor jeg tog fejl (den sidste af de to er ofte der, hvor man lærer mest!). I den sammenhæng faldt jeg i dag over min 1 måned gamle analyse af det norske firma Prosafe, som har fået nogle gedigne tæsk i dag. Jeg blev spurgt d. 29/10 af en læser, om det ikke snart var tid til at købe og, og om den "ikke snart var blevet så billig, at den ikke kunne falde mere" (indrøm det bare, den sætning har du også tænkt på et tidspunkt ) Mit svar for en måned siden var, at det var for tidligt at sige noget, men at jeg ville holde mig væk. Kig engang på chartet og se, om du kan forstå mit ræsonnement. Forklaringen var ret simpel. For det første havde vi defineret en nedadgående kanal, som endnu ikke var brudt op ad. Vi lå under de lange glidende gennemsnit, som alle pegede nedad. Aktien lå og flirtede med en tidligere bund fra september, som lod til at virke som modstand volume var svag stochmomentum var ved at toppe, hvilket ikke nødvendigvis er et salgssignal, men sammenlagt med de andre punkter, understøttede det min beslutning. Så alt i alt en Aktie, jeg ville holde mig langt fra, skønt det den nu var "billig". På dette tidspunkt blev aktien handlet lige under kurs 35. Og kig så engang, hvad der skete her efter. Kursen faldt på under en uge til kurs 27, steg lidt op men ikke nok til at nå op til den tidligere bund. Herefter er vi på 2½ uge faldet ned i kurs 24,5 med nogle massive fald på adskillige af dagene. Nu er det jo altid nemt at "spå" om fortiden. Så det næste logiske spørgsmål vil jo så være, hvad skal aktien nu? Normalt spår jeg ikke om kursen, men derfor kan man godt gætte på udviklingen, og så observere kursen, indtil den bekræfter en vending og laver købssignaler. Mit bud på fremtiden kommer ved at tage et kig på volume. Både den hurtige (røde) og den langsomme (grønne) volumelinje er brudt op i positivt territorium samtidig med at kursen falder. Dette er en såkaldt pris/volume-divergens, som blot betyder, at de to udvikler sig forskelligt. Og eftersom volume ofte ses være en ledende indikator for pris, så kan jeg have en teori om, at vi er på vej mod en vending. Hvad skal der så til for at jeg kunne være køber af aktien? Aktien skal lave en rolig vending og begynde at lave nye højere toppe og bunde. I denne proces vil aktien komme op og bryde den nedadgående trendlinje, og her vil man så evt. kunne samle op i aktien. Normalt køber jeg jo ikke aktier, der ligger under 200 dages EMA, men når der er så langt op (en stigning på 60-70%), så gør jeg nogle gange en undtagelse. Men i løbet af sådan en vending i aktien vil jeg også meget gerne se en forbedring af det generelle marked i Norge, som pt. brager nedad. Bl.a. pga. de hurtigt faldende oliepris, som virkelig gør nas i det norske. Håber at ovenstående giver mening og kan give lidt inspiration til jeres fremtidige analyser. Skriv endelig med spørgsmål. Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70306_Prosafe.png]
  • Lidt eftertanker på Gjensidige

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg skrev forleden, at jeg var gået ind i Gjensidige. Og jeg må indrømme, at jeg ikke er så imponeret over udviklingen i den. Jeg var jo vældigt begejstret for, at aktien havde brudt op igennem den nedadgående trendlinje og at indikatorerne var stærke. Så det vi altid skal spørge os selv om er, om noget er forandret i forhold til, da vi købte aktien. Og hvis jeg kigger på aktien, så holder den sig stadig over den lange opadgående trendlinje samt det 200 dages EMA. momentumindikatorerne er i bund på dagsbasis, hvilket indikerer en mulighed for pres opad, og volume ser stadig fin ud. Så alt i alt er den stadig god. Jeg havde blot håbet på lidt mere optur. Med i denne ligning skal så også tages, at det norske indeks har smidt 20 point de sidste par dage. Og vi ved jo, at selv en god Aktie ofte falder sammen med markedet generelt. Dette er vigtigt at sammenholde med udviklingen. Så hvad er konklusionen? Indtil videre sælger jeg ikke. Men der er ikke farligt langt ned til mit stop-loss, og brydes det er aktien ude på stedet. Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70303_Gjensidige.png]
  • Vestas fortjener endnu en tråd.

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Vestas ligger i kurs 220-230. Med seneste regnskab fik vi de 7 positive regnskaber i streg som indikere soliditet og tillid. Vestas ordre indtag er uden fantastiske spekulationer over 5,5 Gw F.Y. Service forretningen steg i indtjening ( personligt havde jeg regnet med justering af service kontrakterne; altså nedgang ). PTC mangler, men ser ud til at lykkedes og måske p.g.a. de to kamre i U.S.A. ejes og ledes af Repuplikanere, hvorved der kommer den interne konflikt omkring arbejspladser/miljø/kul/olie benefits. Og så er der JV som jo kører på skinner; der er udmeldt vingefabrik på Isle og Man ( Irske hav ? ), men vi mangler stadig nacelle-, tårnfabrikken m.v. Jeg forstår ikke at kursen ligger hvor den ligger og mener den skal en hel del højere ( 275 ), dog stadig med samme risiko.