Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Avance Gas - Måske værd at se på for kortsigtede tradere

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Avance Gas Holding (ADVANCE) er et af de selskaber, jeg har har på boblerlisten indenfor LPG. I fredags kom der så en meddelelse om et tilbagekøbsprogram på 1,5 million aktier, eller indtil 15 millioner dollar. Den højeste kurs som skal betales for aktierne er 133 N.kr. (lukkekurs i fredags 107 N.Kr.). Opkøbet løber frem til den 15. januar 2015. Jeg har ikke selv aktien og påtænker ikke at købe den pga meddelelsen om tilbagekøbet. Mine interesser for sektoren er udelukkende på den lange bane, men aktien kan måske have interesse for kortsigtede tradere. http://www.avancegas.com/
  • Import i Excel af historiske aktiekurser fra Google Finance.

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    E
    For at holde styr på porteføljen, så bruger jeg et Excel-ark hvor jeg automatisk downloader aktiekurser fra Yahoo Finance med inspiration fra: http://investexcel.net/multiple-stock-quote-downloader-for-excel/ Af benchmarking-hensyn vil jeg også gerne kunne downloade historiske data for C20CAP, men disse er ikke tilgængelige via Yahoo Finance. Det er de derimod via Google Finance: http://www.google.com/finance/historical?q=INDEXNASDAQ%3AOMXC20CAP&hl=en&ei=TqugVOnfNuXDwAOAmYHQCg For at downloade data fra på C20CAP fra Google Finance har jeg prøvet nedenstående to Excel-ark, men uden held. http://investexcel.net/google-finance-stock-quotes-in-excel/ http://www.excely.com/template/stock-quotes-data-from-google-finance.shtml Disse to Excel-ark er også vedhæftet (skal omdøbes fra *.xlsx til *.xlsm, for at få macro'en til at virke). Det lader til at jeg ikke kan finde det rigtige format for ticker'en. Er der nogen herinde der kan få det til at virke? På forhånd tak ElkHorn 70662_Copy_of_Google_Finance_Stock_Quotes.xlsx 70662_Copy_of_googlefinance.xlsx
  • Indicator: Future Oil capital expendiature i us

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Civeo leverer housing til olieområderne i us og canada. De kommer med ret kraftig udmelding i dag. Belægningen falder for næste år, indtil videre ret kraftigt. Læs selv efter.
  • Oil Turnaround

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Sådan gik det i 2007-2008. Købte også perfekt ind i februar måned i 2008, da olien var omkring 40 dollars. Desværre købte jeg canadiske drillers og sådan kan man nemt lave en fejl selvom man overordnet ser det helt rigtigt. http://seekingalpha.com/article/2788115-oil-turnaround-may-be-sooner-than-you-think-a-look-back-to-2008
  • Kan du gå på vandet?

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Jeg har før berørt emnet OW Bunker her på siden. Og i dag på Finans.dk hører vi endnu en historie om en uheldig investor, der får dage før konkursen investerer 350.000 kr. i OW. (http://finans.dk/protected/finans/erhverv/ECE7276807/Kapitel-5-Få-dage-inden-OW-Bunkers-konkurs-købte-Ole-Richter-Mikkelsen-aktier-for-350.000-kroner/) Dette skriver jeg ikke for at rakke ned på den ældre investor. For ingen havde kunne forudse den svindel, der er dukket op i OW koncernen. Men sagen får mig til at komme en lille nytårstale omkring risikovillighed. Jeg kommer tit ind på det i mine videoer, men vi er nu meget langt henne i et bullmarked, og ingen ved, hvor længe det vil fortsætte. Her har vi så en investor på 70 år. Jeg ved intet om, hvor længe han har investeret. Men i hvert fald de sidste 3-4 år af hans otium har været én lang optur i aktiemarkedet. Derfor ses det ofte på tidspunkter som denne i et bullmarked, at folk komplet glemmer, at tiderne på et tidspunkt vil skifte, og at vi vil få et negativt marked. For i artiklen udtaler investoren, at "aktien var faldet med 40%, hvilket virkede som en overreaktion". Og ja, i et bullmarked ser man ofte, at et 40% fald er en overreaktion, og at man nu ser en mulig kæmpe optur. Investorerne hopper på vognen og får pludselig 50-100% gevinst i en fart. Og dette gør man så igen og igen igennem bullmarked-årene. Psykologisk kaldes dette på aktiemarkedet for "Jesus-fænomenet", idet man nu tror, man kan "gå på vandet". Men på et tidspunkt (det kan være i morgen eller om 3 år) skifter markedet. Og hvis man ikke er påpasselig med sin risiko per Aktie, så får man klø, den dag markedet vender. Nu ved vi ikke hvor meget investoren her har at investere for. Men jeg går ud fra, at hvis han havde haft 100 mio. så ville Finans.dk ikke skrive om en "stakkels 70-årig investor" der havde tabt 350.000,- Så jeg tillader mig at formode, at det er en ret stor sum for manden. En af mine kæpheste i investering og Teknisk Analyse er jo netop at minimere risikoen per Aktie, så man aldrig går ned, hvis en Aktie går i nul. For skønt det ikke sker så tit, så kan jeg nævne de første 15-20 store/mellemstore firmaer, der er krakket de seneste 10 år (mange af dem banker selvfølgelig). Det kan være frustrerende at finde 5 aktieraketter i træk, der alle stiger 100% på kort tid, og man så kun har haft 5% af porteføljen investeret i dem (her vil 100% stigning jo så "kun" medføre +5% på porteføljen). Og efter disse 5 ærgrelser begynder man så at investere 10, 20 eller 50% af porteføljen per Aktie, "for nu kan de jo ikke gå galt"! Og så går det galt! Rigtig galt. Jeg har flere gange backtestet mine egne portefølje-resultater. og i de seneste år har jeg kunnet lave 40% om året i stedet for 20% uden problemer. Men hvis jeg laver backtesten tilbage til at inkludere 2000 og 2008 så ville jeg der have fået massive drawdowns på både 30, 50 og 70% hvis jeg havde været for risikovillig. Så min bøn til de danske investorer i 2015 er, at de skal huske på, at der med et højt afkast medfølger en høj risiko. Hvis en risikofri obligation giver 0-3 % og du kan tjene 50% det samme år, så har der været involveret stor risiko. Det er ikke sikkert, at du får konsekvensen at føle i år, næste år eller nogen sinde. Men risikoen er der, og hvis du ikke respekterer den, får du klø på et tidspunkt, hvis du fortsætter længe nok. Hvis jeg bor i et stråtækt hus og vælger at fyre raketter af nytårsaften lige ved siden af huset, så kan det sagtens gå godt 5 år i træk. Men fortsætter man længe nok, går det formentlig galt. Så husk det nu! Vi skal selvfølgelig aldrig acceptere svindel som i OW-sagen. Men når skaden nu er sket, så lad os bruge det til at tage ved lære og huske på, at risiko er en del af gamet. Godt nytår til jer alle Hans-Henrik Nielsen https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772
  • Proinvestor update

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    Henrik_Munthe-BrunH
    Så er Proinvestor blevet opdateret igen. Forsiden er blevet udstyret med en valutaomregner, som indeholder de vigtigste valutaer, samt viser seneste kurs og ændring. Hvis man ønsker at udregne andre valutakryds, da kan man gå til vores valutaside http://www.proinvestor.com/valutakurser På forsiden er Boksen "Dagens overblik" er lavet om til "Dagens overblik - Index" og indeholder nu kun markedsindex. På forsiden er der tilføjet en ekstra boks, som har fået titlen "Dagens overblik", hvor vi indtil videre har listet Olie, Guld og VIX indexet. Dette kan udvides med flere, hvis der kommer nogle ønsker fra brugerne ? Feedback modtages som sædvanlig her i tråden eller på mail [email protected]
  • Hvad skal vi tro om Novo Nordisk?

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    H
    Mange spørger til Novo i dag, da de har fået deres endelige godkendelse på deres fedmemiddel. Spørgsmålet er nu, hvad dette vil gøre ved prisen. Nogle gætter på at hele godkendelsen var forventet og dermed priset ind i kursen. Andre mener at det vil have en positiv effekt. Min umiddelbare vurdering er at langt størstedelen er indregnet, men at der formentlig er en lille stigning i vente, idet risikoberegnerne har indregnet en minimal risiko for afslag. Så, ja jeg tror godt vi kan se en lille stigning, men jeg tror ikke vi får et massivt spring op. Men lad os se på grafen og prøve at regne ud, hvor der kan være bund og loft for aktien. Jeg har lige lavet et screendump af hele året, og her kan vi se at hele Novo's stigning i år faktisk er opstået i januar og februaer. Ved udgangen af februar var kursen 253 og nu er den i 260. Så målet fra februar ligger vi næsten i et rundt nul. Det betyder ikke, at man ikke har kunnet tjene på den i løbet af året. Vi så bl.a. en 50 point stigning fra juni til oktober. Hvis vi ikke ser på nyhederne om fedmemidlet, så vil jeg sige, at Novo har et neutralt til negativt Outlook. Der er ikke umiddelbart noget, der tyder på et brud ud af den sideværts kanal. og reelt er der en negativ tendens i begge mine indikatorer. Dette antyder et salgspres i aktien. Men nu vil der formentlig komme købere på banen pga. nyheden, men jeg har svært ved at se aktien stige op over 280-285 niveaet i første omgang. Skulle alligevel ske lynhurtigt, så ville jeg ikke turde jagte aktien, da der er for stor risiko for et fake-breakout, der så vil falde tilbage i en fart. Hvis jeg for alvor skal tro på langsigtet vækst i aktiekursen, vil jeg hellere se en rolig opstigning mod toppen og så et kraftfuldt brud op. Og i denne type usikre markeder kigger jeg så også efter: Et brud op + et fald tilbage mod tidligere toppe + en vending med et kraftfuldt candle. (Håber det giver mening) Så umiddelbart er jeg ikke køber af Novo. Men omvendt, hvis jeg var ejer af Novo, så ville jeg ikke overveje at sælge. Hvis 245 brydes nedad, så er både 200 dages EMA og bunden af kanalen brudt, og så ville jeg nok overveje et salg (hvis du er kort til mellemlang investor). Hans-Henrik https://www.facebook.com/pages/Markettimerdk/165400380191772 [image: 70600_Novo.png]
  • Moneymind.dk

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    T
    Jeg gør selv i TA ud fra hvad jeg har læst i bøger mv. Jeg har set moneymind.dk og overvejer at forbedre min viden og evt sparre deres anbefalinger med mine egne Men er det noget værd ? Kender nogen herinde fra noget til det ? Deres aktiebrev f.eks. ?
  • Olie analyse til 2. sidste sidste handelsdag

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I dag så vi vores længe ventede brud af $54. Køberne forsvandt og der var fri bane til sælgere. Som i også kan se på dagens chart, så er vores lime grønne demand zone væk. Hvad betyder det? Det betyder fri bane til sælgere og lavere priser endnu. Som man kunne læse i analysen til mandag, nævnte jeg kun 2 punkter at sælge. Salgsboksen og trendlinjen. Begge punkter blev en realitet. Der var rig mulighed for at komme ind. Jeg så hele 7 muligheder i dag for at sælge. 4 i toppen og 3 hvor der kunne addes. Hvad kan vi så forvente af priserne nu? Det er på tide vi lige zoomer ud og tager os et overblik her inden nytår. På den helt lange bane, er vi nedadgående. På den korte bane er vi nedadgående og på den mellem lange bane er vi også nedadgående. Vi må altså derfor konstatere at vi ikke har ramt nogen bund endnu. På vores 64 NT Renko chart ser vi at vi stadig befinder os inde i vores channel. Vi har dog en midterlinje, som vi godt kan få et lille bounce på. Sælgerne skal presse her for at komme under den igen. Men når de kommer under den, så vil den fungere som modstand og hjælpe til med at skubbe priserne endnu længere ned. Jeg har prøvet at måle lidt på hvor vi igen vil se et bounce up. Selvfølgelig er bunden, af den store channel yderst vigtig. Kommer vi ned til bunden, så kan vi godt forvente en korrektion i markedet. For at vi skal nå bunden på denne channel skal vi muligvis helt ned til midten af de $40. Det vil ikke være overraskende for mig hvis det sker, men heller ikke overraskende hvis vi får en korrektion før. Jeg vil først og fremmest gerne se priser under vores midterlinje, og når vi har det, så er der igen plads til lavere priser. Ser vi på vores velkendte 60m chart, kan vi se én stor forandring siden de sidste analyser. Demand zonen er væk, og det er en god ting for sælgere, men en skidt ting for optimisterne. Det betyder altså at der hvor køberne tidligere så værdi, er nu væk. Køberne er hoppet på sidelinjen og venter på lavere priser. Vi har overskudt den tidligere channel, dvs. sælgerne er meget ivrige. Dette kan både være godt og skidt. Så længe vi kan holde os inde for den konservative trendchannel så betyder det lavere priser. Begynder at vi bryder over den, så er jeg ude af short for et stykke tid, ind til vi ser købere fejle igen. Men lige nu indikerer alt lavere priser. Jeg har også tegnet en mere aggresive channel på, da den kan blive en realitet. Derfor skal den også betragtes som gyldig. Vi kan se bunden har reageret i dette område 3 gange, så derfor må vi også se hvad der sker i toppen, som endnu venter en test. På vores 60m chart har vi nu to nye salgsbokse, til dem der vil med på vognen. De nye områder hedder $54.29-$54.64 som det absolut bedste område. $55.08-$55.35 er det næstbedste, her kan man også se efter at shorte markedet. Det aggressive område er at sælge nu ved en re test til bunden af denne channel, men det vil jeg råde jer til at holde jer ude af, og i stedet holde jeres positioner, til at se hvad der sker. $54.34 var her køberne tidligere var ivrige, og her demand zonen blev dannet. Dette område skal nu ses som modstand, og da det er lige inde i midten af den første salgsboks, er dette et fantastisk sted at sælge. Profitområder vi skal se efter er stadig "Big Round Number" på $50.00, derimod har vi udmålte niveauer på omkring de $51.25, $48.57 og $43.22. Der er fri bane for sælgere, ingen købere til stede endnu, og masser af plads. Så bunden er ikke her endnu, hvis du spørger mig. Jeg har også lige vedhæftet mandagens salgsboks, til dem der ikke kan huske hvor den lå. Anders [image: 70670_Skaermbillede_2014_12_29_kl._19.09.42.png] [image: 70670_Skaermbillede_2014_12_29_kl._19.02.53.png] [image: 70670_Skaermbillede_2014_12_29_kl._18.43.38.png]
  • Pandora

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hejsa alle sammen, Hvordan ser i Pandoras fremtidsudsigter? Kan de følge i samme trit som de har gjort over de sidste ~6 år? Desuden, hvad synes i om den nuværende kurs? Dyr, fair eller billig? Mvh. Kasper
  • Benzin og vandpriser

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Oliedrillerne starter nok snart med at bore efter rent vand i stedet for olie. Det er der flere penge i, og boringerne holder i mange år. (Markedet er skudt ud af tangenten).
  • Dollar index og Naturgas analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Disse analyser er på forespørgsel igen. Det bliver naturgas og Dollaren der denne gang får en gennemgang. Naturgas: Vi starter i dag ud med 60m chartet, da 1440 og 60, er meget forskellige på dette marked. Ser vi på 60m chart, kan vi se en god bearish trend. Dette vil i min trading plan betyde sælg sælg sælg. Men i dette marked er det ikke så lige til. Priserne er nedadgående og har været det siden midt november. Der er lige nu ikke noget der tyder på at køberne vil tage over lige foreløbigt. Men alligevel hælder jeg til at være køber. Hvorfor, Kan du så spørge. Det svar finder vi på 1440m chartet. Som vi kan se på 60m chartet, har vi et stort gap i markedet (markeret). Dette gap, fungerer som en magnet. Prisen vil derfor på et eller andet tidspunkt, søge op til dette område, for at fylde de ordre der tidligere er blevet skippet ved dette gap. Dette er ikke en indikation i sig selv der får mig til at være køber. Men som investor, er det kun med til at gøre mit køb endnu stærkere. Lad os se på det interessante chart. 1440m chartet, viser nemlig hvorfor jeg gerne vil købe dette marked, som investor. Her snakker vi altså ikke Daytrading, men investering. Vi er en stor sidelæns trend, når vi kommer ud på den lange bane. Den nedadgående trend, vil derfor højest sandsynligt ikke fortsætte lige igennem alle de demand zoner der kommer i bunden her. Derfor vil jeg som investor gerne være køber her. De bedste områder at være køber efter mit bud er derfor 3.078-2.955 og 2.536-2.437 og har man endnu mere is i maven er det helt ned til 2.320. Jeg tror ikke på at sælgerne har hvad der skal til for at bryde igennem alt det support her. En double bottom ville derfor være helt optimalt at være køber på. Eller et H&S mønster. Der er rigtig mange muligheder. Vigtigst af alt, er ikke bare at købe når vi rammer zonerne. Sælgerne skal stadig betragtes som de overlegne lige nu, ind til køberne træder til. Når køberne træder til, vil jeg betragte dem som overlegne. Pga. alt denne support, vil der derfor formentligt være en del store banker, investorer og andre der vil købe op, for at ramme bunden. Vi befinder os muligvis i en stor trekantsformation. Derfor kan man tage profit når vi rammer omkring 5.200 igen. Er dette bunden, kan der altså være en god investering i sigte. Kig på chartet selv og bestem hvad du vil gøre. Jeg har her givet mit bud på markedet. Ingen tvivl om at naturgas lige nu er et svært marked, da vi ikke har nogen direkte trend i gang. Men derimod en sidelæns trend på den lange bane og en bearish trend på den korte. Ser jeg med price action briller, som er det jeg selv handler som daytrader. Så har vi haft det vi kalder 2nd leg nu. Efter 2nd leg forventer jeg altid en reversal i trenden eller en sidelæns trend. Derfor ville et køb her altså ikke være helt dårligt, når vi ser nogle købere komme ind. Price action er en svær disciplin, derfor kan jeg forklare det meget yderligere på skrift. Men hold jer fra at sælge som investering lige nu. Sælgerne kommer ned i det farlige område nu. Som køber skal man stadig passe på i toppen af den grønne channel på 60m chartet, da den stadig må betragtes som vigtig før den er brudt. Dollaren har været stigende i meget lang tid nu, men vil det fortsætte? På den korte bane, 60m chart, har vi en spike & channel. Dvs. en stor stigning efterfulgt af en mere glidende trend. Dette er fint, lige ind til køberne mister momentum. Vi har lige haft nogle over ivrige købere, som har brudt toppen af vores channel. De blev hurtigt vist tilbage igen af sælgerne. Det kan være at markedet stille og roligt fortsætter op. Her er mulighederne så at købe bunden af denne channel, ind til køberne fejler, og vi bryder bunden. Lige så snart vi bryder bunden af denne channel, så er det væk fra salgssiden. Når køberne mister momentum, vil jeg gerne være sælger. Jeg forventer at de vil give hele spiket tilbage igen. Dvs. at vi skal helt ned til 88.800 og muligvis helt ned til 87.800 på den kortere bane. Som investor er mulighederne derfor at købe bunden af denne channel op. Men lige så snart vi bryder channel-bunden så er det med at finde en salgsmetode ved en double top eller lign. Når vi kommer ned fra denne spike & channel, så er der købsmuligheder igen ved, 89.118-88.812 og 88.378-88.119. Det bedste område for langsigtede købere ligger på 87.560 ca. Her har der tidligere været stort forsvar fra købere, og det tror jeg også vi vil se igen, hvis vi kommer herned. Ser vi på den lange bane, 1440m chart, har vi en meget stejl stigning op. Dette indikerer altså at vi har nogle stærke købere, som køber og køber, men markedet har endnu ikke haft en korrektion. Som daytrader, vil jeg hoppe på købsvognen hvis dette var et 800 tick chart. Men da jeg skal se på markedet fra en investors synspunkt, så er jeg mere skeptisk. At købe bunden af denne stejle channel, er slet ikke noget dumt bud. Og det vil jeg også se efter muligheder for. Men som investor, tror jeg man får mere ud af at shorte, når køberne mister momentum i markedet. Det samme vi så på vores 60m chart. Jeg vil derfor heller ikke bare købe eller sælge blindt på den lange bane. Lige nu mangler vi en indikation på at shorte dette marked, men lige så snart vi får den, så vil jeg sige short. Ind til videre er købere i kontrol, og købs siden er derfor mest ideal på den lange bane. Men de er også lidt for ivrige efter min mening, til at dette kan fortsætte. Jeg er derfor skeptisk på at de vil fortsætte denne stigning i det næste stykke tid, uden en korrektion i markedet. Jeg vil derfor købe markedet så lang tid at køberne kan holde momentum. Men lige så snart de mister momentum (double top, brud af channel, H&S, osv.) så er jeg på short siden på den lange bane. Efter vi har fået denne korrektion i markedet, kan man igen købe op, til en bedre pris på områder mellem, 84.922-83.626 og 81.795-80.684. Som i kan høre, er jeg lidt splittet på dollaren. Ingen tvivl om hvem der er i kontrol, men kan de fortsætte er spørgsmålet. Anders [image: 70656_Skaermbillede_2014_12_28_kl._19.27.16.png] [image: 70656_Skaermbillede_2014_12_28_kl._19.18.31.png] [image: 70656_Skaermbillede_2014_12_28_kl._18.52.24.png] [image: 70656_Skaermbillede_2014_12_28_kl._19.18.23.png] [image: 70656_Skaermbillede_2014_12_28_kl._18.59.39.png]
  • Arise Windpower - DCF analyse

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg skrev i oktober en analyse af Arise Windpower, hvor jeg fokuserede på de kvalitative aspekter. Jeg lovede den gang en opfølgning, hvor jeg dykker mere ned i cifrene. Nu hvor nyvalget er aflyst og der er mindre politisk usikkerhed tør jeg bedre give mig i kast med elprisestimater på det svenske marked. Og ud fra dem giver jeg mit bud på en værdiansættelse af Arise Windpower ud fra en discounted cash flow analyse. Du kan læse den her (på engelsk): https://hammerinvesting.wordpress.com/2014/12/28/arise-windpower-a-quantitative-analysis-part-2/ Giv gerne feedback her eller på selve bloggen, hvis du har spørgsmål eller er uenig.
  • Olie: Brand i Libyen - olieraffinaderi - tanke

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/energy/11315290/Opec-Oil-blaze-in-Libya-could-stem-plunge-in-prices.html Det betyder næppe det store, men er sikkert nok til at give en reaktion.
  • Olien i dangerzone!

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Så blev det tid til endnu en analyse af oliemarkedet, men lad os først lige snakke om hvad der er sket siden sidste analyse. I sidste olieanalyse skrev jeg at de aggressive kunne sælge trendlinjen hele vejen ned. Da køberne havde tabt momentum i markedet havde det skabt en mindre trekantsformation, inde i vores store trekant. Dette gav de aggressive sælgere en chance for, at sælge ved en reaktion af den lille trekant-top. Da vi ramte toppen af den mindre trekant, begyndte sælgerne, at komme ind. Køberne holdt ved i et lille stykke tid, men da de første begyndte at give op, faldt prisen hurtigt $2. Sælgerne er nu i kontrol, skulle vi formode, da vi har brudt af vores trekantsformation. Men er det så lige til? Desværre brød vi ikke igennem de $54 inden markedet gik på weekend. Det betyder altså, at åbningen mandag bliver lidt vigtig. Jeg er stadig short, det laver jeg ikke om på. Problemet er bare, at jeg ikke kan sælge direkte ind i support. Dermed ville det optimale altså være at holde den position i evt. har tilbage, ind til vi har brudt $54. Jeg vil helst have fjernet den grønne demand zone inden jeg sælger igen. Men det kommer nok ikke til at ske. Planen for mandag er derfor mere konservativ end tidligere. Markedet er stadig bearish. Og det er derfor kun salgsmuligheder jeg leder efter. Jeg har denne gang valgt kun at sætte 2 salgsmuligheder op, da alle andre, ikke er så indbydende, synes jeg. De to salgsområder er toppen af den grønne trendlinje samt den røde salgsboks på $55.55-$55.79. Salgsboksen er den absolutte BEDSTE mulighed. Det er den, da alt kan kombineres i dette område. Både den grønne trendlinje, Salgsboksen og en re-test af vores store trekant kan kombineres. Reagerer sælgerne i dette område, så er jeg klar. Men reagerer de ikke, så vil jeg gerne vente med at se, hvem der tager kontrollen, og vente på et brud af $54. Derfor er det vigtigste mandag, at holde et skarpt øje med dette. Er der reaktion fra sælgerne i salgsboks området, så tage den. Er der ikke, så skip den. Altid husk på, "Det er bedre at ønske man var inde i en handel, end at ønske man var ude!" Vi er i dangerzone lige nu. Både købere og sælgere er interesseret i dette område. Da vi befinder os i dette kæmpe demand område, så vil køberne være klar til at købe de lave priser. Da vi lige har brudt vores trekantsformation, så vil sælgerne også være klar. Det er dermed en magtkamp vi skal have gang i nu. Hvem er stærkest? Personligt tror jeg sælgerne er stærkest, men hvad jeg tror er ikke en plan. Så jeg holder mig til en gennemtestet plan, og jeg holder mig fra at gætte hvad der vil ske. De 2 bedste scenarier er, 1: Vi re-tester området ved $55.55-$55.79 og falder hurtigt igennem $54 bagefter. 2, vi falder med det samme igennem $54, uden chance for at tage nye positioner, og efter vi har brudt godt under $54, får vi en korrektion, som vi derefter kan sælge. Men ind til videre, kan vi ikke gøre andet end iagttage markedet, og følge en plan. Bryder vi $54 er profitområde nr. 1 stadig væk "big round number" $50.00! Anders [image: 70645_Skaermbillede_2014_12_27_kl._18.57.28.png]
  • Industri overblik

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    meget af det transportrelateret er steget meget. jeg overvejer alligevel at grave lidt. Olierelateret er som alle ved det værste lort, så der kaster jeg bare gyllen op på ladet. Det skal bruges når foråret kommer igen. Der er mange muligheder i øjeblikket. Den største udfordring er nok at få ens tidshorisonter til at passe sammen med mulighederne, ens hverdag, økonomiske formåen, og så ens risikovillighed til at sidde med tab i perioder. http://www.barchart.com/stocks/sectors/industry.php Jeg er lidt tilbøjelig til at gå videre ad forbrugsgoder. Det er slet ikke på radaren over industrier der går rigtigt godt, men det stiger mere roligt og støt.
  • Olieanalyse til de sidste juledage

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Markedet har i dag d. 25/12 være lukket pga. julen. I morgen vil markedet igen være åbent. Selvom markedet er åbent skal vi ikke forvente den store volumen. Fredag er altid en hurtig dag. Efter kl. 18, plejer volumen at falde drastisk. Da det samtidig er dagen lige efter en fridag, er volumen endnu lavere. Mange holder ferie, det gælder private som banker. Dette vil skabe lav volumen. Lav volumen kan både føre til store ændringer og nærmest ingen ændringer. Det må vi vente med at se til i morgen. Intet har ændret sig på det sidste, ift. mit syn på markedet. Sælgerne er stadig i kontrol. Derimod har køberne mistet lidt momentum, og er begyndt at skabe en mindre trekant, inde i vores nuværende trekantsformation. Med dette lille skift i markedet, betyder det at man som sælger har flere muligheder nu, alt efter hvor risikovillig man er. De bedste muligheder for at shorte markedet, er stadig på den store lyseblå trendlinje, og den røde salgsboks ved $57.79-$58.15. Vores 200 EMA, bevæger sig med markedet stille og rolig nedad, og bevæger sig nærmest parallelt med vores trendlinje. Dette er en god ting. Da den stadig peger nedad, er dette endnu en indikation på at sælgerne har kontrollen. Man kan derfor også se efter at sælge ved en test af 200 EMA. De lidt mere aggressive entries vil være på den grønne trendlinje. Skal jeg sælge her, vil jeg gerne se noget indgriben fra sælgerne, da jeg ikke helt er overbevist om at de kan holde den. Man kan også se efter at sælge de to supply zones, som befinder sig inde i trekanten, da der her tidligere har været reaktion fra sælgere. Historie har det med at være en vigtig del af markedet. Hvor der tidligere har været momentumskift, som supply/demand zones viser, skal dermed regnes med som vigtige områder. Den sidste mulighed jeg ser, som et salgsområde lige nu er boksen ved $57.29-$57.04. Områder vi skal se efter for profit, og mulig indgriben fra købere er stadig den helt limegrønne demand zone i bunden af dette chart. $54.60-$53.92. Dette område SKAL brydes for at sælgerne kan tage rigtig fat. Men når vi bryder demand zonen, kan vi også forvente endnu lavere priser endnu. Kommer vi under $54 i den nærmeste fremtid, så bliver $50.00 det næste store punkt. Jeg har sagt det mange gange, men "big round numbers" er rigtig vigtigt i markedet. Der samler sig altid mange profit-tagere og andre markedsdeltagere i disse områder. Kommer vi også under $50, ja så skal vi nok helt ned at snuse til $49-$48 inden for kort tid. Men alt dette kan kun ske, hvis sælgerne virkelig får momentum. Vores trekantsformation er ved at være meget lille. Dette betyder altså at der snart er nogle der skal tage fat. Det er kun et spørgsmål om tid før vi bryder ud. Jeg forventer det bliver til lavere priser, og derfor vil jeg meget gerne snart være langsigtet sælger. Langsigtet købere skal efter min mening derfor vente lidt endnu. Vi er nødt til at se køberne få momentum, før vi kan købe op. Det er for risikofyldt at basere et køb på at priserne er lave. Jeg har hørt mange sige at det er kun et spørgsmål om tid før priserne stiger. Dette er jeg helt enig i. Problemet er kun at tid, kan være en evighed, hvis man baserer en handel på følelser. Derfor baserer jeg alle handler på en gennemtestet plan, der bliver bakket op af en gennemført analyse. Jeg vil hellere misse $3-$4 profit, end at risikere at ramme bunden $10-$15 for tidligt. Anders [image: 70604_Skaermbillede_2014_12_25_kl._18.06.48.png]
  • Guld analyse!

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Jeg har fået forespørgsel på en Guld analyse, og da det var en af de markeder jeg har handlet før, så vil jeg da give analyse af markedet. Guld er som vi kan se på vores 1140m chart(langsigtet), i en bear trend. Vi har lige haft en trekantsformation, som vi nu har brudt ud af. Dette indikerer endnu en tur nedad. Vi kan sælge helt ind til vi rammer 1056.6 og helt ned til 930. Dog er vi lige nu ved at forme noget der kunne ligne et inverted Head & Shoulders mønster. Derfor vil der være mulighed for køberne at komme ind ved en stigning til 1239.2. Dette er en aggressiv entry efter min mening, da vi lige har brudt ud af vores trekantsformation. Vil man gerne købe der, så vil jeg kun gøre det kortsigtet op til 1300 maks. Vi har endnu ikke testet bunden af vores trekantsformation, så dette kunne også være en mulighed for at blive short, hvis vi skulle lave en korrektion op til 1300. Det er ikke sikkert at vi kommer til at teste bunden, men det sker 70% af gangene. Jeg er stadig short på den længere sigt på Guld, og vil derfor helst se efter at sælge markedet, lidt endnu. Områder der langsigtet kunne vare gode at sælge i, er toppen af vores channel. Kan det kombineres med en salgsboks er det et perfekt sted. De bedste salgsbokse jeg ser er 1248.3-1272.2 og 1306.2-1326.6. Den første er den bedste efter min mening, da den kommer til at passe bedst med vores channel. En god måde at blive sælger på, kan muligvis være at vente på H&S bliver aktuelt og lokke nogle købere til. Når de så muligvis fejler i toppen af vores channel, så kan man hoppe på short. Man skal være opmærksom hvem der er i kontrol, hvis det er det man venter på. Er køberne i kontrol ved channel-test, så spring over, men reagerer sælgerne, så kan det være et godt sted at shorte markedet. 1150.0 er ind til videre der køberne har været mest aktiv, man skal derfor se efter et lille bounce i dette område. Hvis vi ser mere kortsigtet på tingene, tager vi fat i vores 60m chart. Her kan vi se en masse supply zoner, som alle er short muligheder. Jeg har markeret de bedste med pile. Skal jeg vælge flere ud, vil jeg sige 1220 og 1250 som de bedste områder kortsigtet at sælge. Det er her sælgerne har taget bedst fat, og også her zonerne er rødest, hvilket indikerer dette. Helt kortsigtet er vi ved at forme endnu et lille konsolideringsområde. Dette er bare en lille pause fra sælgerne, og jeg forventer at de igen vil tage fat her. Muligheden for at sælge dette kan være et FAKE break op til 1185, og vente på at køberne fejler. Kommer der en rød candle heroppe, så ville jeg også kortsigtet sælge dette ned til 1172 og senere 1150. Anders p.s. olie er min stærke side, men laver gerne tekniske analyser af andre markeder på forespørgsel. [image: 70644_Skaermbillede_2014_12_27_kl._11.38.37.png] [image: 70644_Skaermbillede_2014_12_27_kl._11.38.27.png]
  • Chart og TA'nker pr. 27.12.2014

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    IFTA.dkI
    https://www.youtube.com/watch?v=qZGceD3s6qA&feature=youtu.be A New Year's resolution is something that goes in one year and out the other. Godt Nytår - http://ifta.dk/ https://www.facebook.com/IftaAps
  • WACC

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    K
    Hej alle sammen, Er der en/nogen, der venligst vil forklare mig, hvordan jeg beregner WACC? Jeg har fundet formlen osv., men jeg har meget svært ved at finde ud af, hvordan jeg beregner Cost of equity, Cost of debt samt hvordan jeg finder 'tax rate'. Jeg vil meget gerne have lidt hjælp til at finde/beregne disse. Jeg håber, at nogen hat tid og lyst til at hjælpe mig. God jul. Mvh. Kasper