Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
364 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    Milito
    wrote on sidst redigeret af
    #299

    Hej Boersboe, jeg kan anbefale at kigge i den tråd som Cupcake har startet, da hun i første indlæg linker til de glimrende tråde som NordicStock har startet gennem tiden.

    1 Reply Last reply
    5
    • CupcakeC Offline
      CupcakeC Offline
      Cupcake
      wrote on sidst redigeret af
      #300

      Hej Boersboe - Her har du tråden som Milito venligst henviser til https://www.proinvestor.com/boards/110788/ Vi skrives ved 😉

      1 Reply Last reply
      4
      • NordicStockN Offline
        NordicStockN Offline
        NordicStock
        wrote on sidst redigeret af
        #301

        God onsdag aften 8. marts 2023.

        Hermed en status for det norske OBX 25 index.

        Her er den bedste risk/reward case:

        • AutoStore
        • Orkla (selvom de har negativ earnings-udvikling)

        111169_Teknisk_status_Norway_OBX25_08mar23.jpg

        1 Reply Last reply
        5
        • M Offline
          M Offline
          Milito
          wrote on sidst redigeret af
          #302

          Kiggede på Orkla tidligere og valgte at gå ind i den alligevel, da det jo er en imponerende omsætning de har haft gennem alle årene i dit skema. En enkel gang må man vel godt afvige 🙂

          1 Reply Last reply
          3
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #303

            Hej Milito,

            Da jeg arbejdede for WPP (listet på børsen i UK) har jeg haft både Unilever og Orkla som kunde. Og det er begge selskaber, man i min bog, roligt kan købe indtil ens pension. Udover de mange produkter de sælger, så ejer de også hyldeplads i så mange supermarkeder og købmænd i store dele af verden. Så de performer stabilt og betaler ok udbytter (især Unilever). Så ja, man kan godt afvige lidt fra reglerne når det gælder gode stabile value aktier. 🙂

            1 Reply Last reply
            5
            • NordicStockN Offline
              NordicStockN Offline
              NordicStock
              wrote on sidst redigeret af
              #304

              Her er beskrivelsen og link til hvordan jeg nemt finder regnskaber på selskaber på NasdaqOMX (Danmark, Sverige, Finland, Frankrig og Holland.

              Og en beskrivelse på hvordan jeg finder selskaber på Oslo Børs i Norge

              Her er link til Nasdaq OMX

              https://www.nasdaqomxnordic.com/nyheder/selskabsmeddelelser

              Her er link til Euronext som er hvor jeg finder regnskaber for Norge ... (Og Frankrig, Tyskland etc.)

              PS: For Frankrig og Tyskland, skal der f.eks. findes regnskaber til fanen CARS og fanen LUXURY.

              Link Preview Image
              Oslo | euronext.com

              favicon

              (www.euronext.com)

              Håber det er en hjælp. Det burde jeg selvfølgelig lige have informeret jer om fra starten. Beklager 😕

              Skriv hvis i har spørgsmål 🙂

              111215__NorgeVaelgSelskab.jpg
              111215_SelectNordigstocks.jpg

              1 Reply Last reply
              7
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #305

                Her finder jeg regnskaber for selskaber i Danmark, Sverige og Finland som alle er listet på Nasdaq OMX.

                PS: Nasdaq OMX dækker også selskaber listet på First North. Det er under samme drop down menu.

                https://www.nasdaqomxnordic.com/nyheder/selskabsmeddelelser

                111217__NasdaqOMXVaelgSelskab.jpg

                1 Reply Last reply
                7
                • NordicStockN Offline
                  NordicStockN Offline
                  NordicStock
                  wrote on sidst redigeret af
                  #306

                  God torsdag aften 9.marts,

                  Hermed en update på det Finlands Large & Mid Caps. Der er kun 6 finske Large Cap aktier udenfor deres H25 index, så dem har jeg inkluderet sammen med de finske Mid Caps.

                  Der er faktisk kun 2 cases der overholder vores købs-kriterier, og det er:

                  Ponsse (Fane: Industrials i Excel-arket)
                  AS Tallink (Fane: Consumers i Excel-arket)

                  Er der nogle af jer der har mod på at lave de tekniske modeller og de relevante regnskabs-tal (evt. kan i tjekke i det Excel ark jeg har sendt jer)

                  111222_Teknisk_status_Finland_LargeMid_Cap_3_09mar23.jpg
                  111222_Teknisk_status_Finland_LargeMid_Cap_1_09mar23.jpg
                  111222_Teknisk_status_Finland_LargeMid_Cap_2_09mar23.jpg

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • NordicStockN Offline
                    NordicStockN Offline
                    NordicStock
                    wrote on sidst redigeret af
                    #307

                    God fredag morgen 10 marts 2023

                    Jeg synes lige jeg vil følge op på nogle af de aktier, som stadig er i Daytrader porteføljen, som endnu ikke er solgt.

                    Det er ...

                    YIT i Finland købt 11.dec 2022 i tråd 108621 - i kurs €2,71

                    • Vi er +2,2% på denne aktie
                    • Aktien har nu stigende RSI på 58
                    • Aktien har nu købs-signal i MACD
                    • Revenue i Q4 regnskabet faldt -10,5% year-on-year
                    • Profit for the period steg 300,0%
                    • Udbyttet blev hævet til €0,18 (fra €0,16 året før)
                    • Udbyttet bliver nu udbetalt i 2 omgange med
                      €0,09 i Q2 2023
                      €0,09 i Q4 2023

                    Som i kan se i den tekniske model, tror jeg vi skal sælge YIT-aktien omkring kurs €3,00.

                    Og grunden til at jeg ikke synes vi skal holde den længere, skyldes at deres Q1 regnskab historisk ikke har været godt (som i kan se i regnskabs-oversigten).

                    Gider i at like dette opslag, så jeg ved at i er klar til at sælge den inden så længe ... altså omkring kurs € 3,00?

                    111227_TA_FI_YIT_10mar23.jpg
                    111227_FA_FI_YIT_10mar23.jpg

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • NordicStockN Offline
                      NordicStockN Offline
                      NordicStock
                      wrote on sidst redigeret af
                      #308

                      God fredag morgen 10 marts 2023

                      Hermed en update på danske Columbus som vi købte i kurs 6,65 kr. i tråd 109229 den 4. jan 2023

                      Aktien koster nu 6,35 kr, så vi er -4,5% på den aktie.

                      Deres Q4 2022 regnskab kommer 15.marts 2023.

                      Som i kan se herunder, så var deres Q3 2022 regnskab ret ok.

                      Year-on-year i Q3 steg omsætningen 9,0%
                      Year-on-year i Q3 steg indtjeningen 70,1%

                      MEN indtjeningen var stadig negativ, så ifølge mine egne regler burde vi ikke have købt aktien. MIN FEJL ... 😕

                      Dog plejer deres Q4 regnskab at være godt, og i ..

                      Q4 2020 tjente man 46,4 mio Dkr.
                      Q4 2021 tjente man 40,4 mio Dkr.

                      Som i kan se i den tekniske model, så er der et dug-frisk købs-signal i MACD og der er stigende RSI, og det kunne godt tyde på, at man forventer et godt Q4 2022 regnskab.

                      111228_FA_DK_Columbus10mar23.jpg
                      111228_TA_DK_Columbus10mar23.jpg

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • CupcakeC Offline
                        CupcakeC Offline
                        Cupcake
                        wrote on sidst redigeret af
                        #309

                        NordicStock - Ved ikke helt, hvad tanken er med Columbus... De nedjusterede medio nov ved 3Q, hvorefter formanden, Ib Kunøe, der ejer >50% af aktierne, over den næste måned ad 3 gange køber aktier for over 2 mio i alt. (Han købte også for 4 mio i aug/sept 22).

                        Der er en del info på Marketwire om "Fokus23"-plan implementeret i 2020, omfattende omorganisering og effektivitetsforbedringer, der ved 3Q gik langsommere end ventet. "Ny" CFO er fra GN og CEO er Søren Krogh Knudsen.

                        Hvad er mon dine tanker NordicStock omkring CEOs og / eller Bestyrelsesformænd som Kunøe, der i den grad har hånden på kogepladen?

                        PS - Jeg har doblet op d. 8. marts og ligger p.t. på breakeven.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • A Offline
                          A Offline
                          AleksanderG
                          wrote on sidst redigeret af
                          #310

                          Hvad siger I til Ambea nu, hvor vi er kommet under de 34,90. Beholder I, eller sælger I?

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • CupcakeC Offline
                            CupcakeC Offline
                            Cupcake
                            wrote on sidst redigeret af
                            #311

                            AlexanderG - Faldet hos Ambea er "moderat" ift mange aktier i dag. Jeg påtænker at beholde, da min investering er mindre og jeg gerne vil følge aktien / de svenske marked, hvor jeg er ny. Mit fald er p.t. -4,51% og påtænker evt. S/L på 10% pga. lille investering.

                            1 Reply Last reply
                            3
                            • NordicStockN Offline
                              NordicStockN Offline
                              NordicStock
                              wrote on sidst redigeret af
                              #312

                              God lørdag formiddag 11. marts,

                              Jeg har lavet en lille status oversigt over 3 faner i Excel-arket, som ikke indeholder nordiske aktier, da Norden ikke har de sektorer, og det er ...

                              • Cars
                              • Airplanes
                              • Luxury Goods

                              ... og det ser desværre lige så skidt ud som det meste af det generelle aktiemarked 😞

                              Man skal dælme søge længe for at finde de købs-klare aktier, og selvom Lau Svendsen nægter af anerkende det, så handler det om ...

                              • Udhulet købekraft hos forbrugeren

                              • Stigende priser på de fundamentale udgifter i husholdninger

                              • Og at mange stadig har negative afkast på deres eksisterende aktie porteføljer. Og når man har det, er der nok mange der kigger noget mindre på aktier, da det jo alt andet lige, er mindre sjovt at se på noget der falder ... end på noget der stiger.

                              • Og en SIDSTE TING: Denne gang er aktierne ikke faldet grundet noget udefrakommende kommende der bekymrer. Aktierne falder fordi indtjeningen falder i selskaberne.

                              Selv i det danske C25 Index har kun 2 selskaber haft faldende omsætnings-vækst year-on-Year (Det er Maersk og DSV), men hele 11 selskaber har haft faldende indtjenings-vækst year on year. Det er en bekymrende udvikling, der i stor grad skyldes 2 ting. Inflation og stigende råvarepriser. Sekundært, er det stigende lønninger.

                              111261_Teknisk_status_CarsLuxuryAirplanes_10mar23.jpg

                              1 Reply Last reply
                              2
                              • NordicStockN Offline
                                NordicStockN Offline
                                NordicStock
                                wrote on sidst redigeret af
                                #313

                                God lørdag aften Cupcake 🙂

                                Først og fremmest tak for input 🙂

                                Min tanke er, at der 7 dage i træk, har været flere købere end sælgere i Columbus. I Q3 2023 minskede man underskuddet year-on-year fra ...

                                -12,0 mio kr i Q3 2021 til
                                -3,6 mio kr i Q3 2022 til

                                Men jeg indrømmer, at den er risky, men i går var aktien nede i 6,20 kr og så væltede køberne ind og sendte aktien op i 6,34 kr. efter frokost - og det var med en ret høj handelsvolumen - den højeste i 12 dage.

                                Q4 regnskabet er jo historisk Columbus' vigtigste regnskab. Det kommer onsdag 15. marts og så må vi jo se, om de leverer endnu et godkendt kvartals regnskab - og når Ib Kunøe køber sig så kraftigt ind i aktien, kunne det jo tyde på at han tror vi er ved fair value på aktien. Men nu må vi se, om jeg måske skal dele undskyldninger ud galore eller om Columbus overasker positivt. 😕

                                Dog skal det siges at over 90% af selskaberne i dette kvartal har leveret MARKANT dårligere regnskaber end ventet, så det ligner jo, at det blir mig der skal dele undskyldninger ud. 😞

                                Og jeg er faktisk seriøst bekymret over hvor mange tekniske SALGS-signaler jeg får på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vi har omsætnings-vækst year-on-year i rigtigt mange selskaber, men vi har indtjenings-fald year-on-year i over 50% af Large Cap selskaberne i Norden. Værst går det udover de selskaber der er listet under "Consumer Goods" og "Consumer Services". Det indikerer, at selskaberne i de 2 sektorer ikke kan sende de høje råvare-priser og de stigende lønninger videre til forbrugerne 1-til-1. Og det er ikke godt nyt for selskaberne.

                                Jeg er pt. lige ved at lave de sædvanlige oversigts grafer for de svenske Large Caps (uden for S30 indekset).

                                Der er kun 1 til 2 selskaber per side, der i deres Q4 2022 regnskab, har både stigende omsætning og stigende indtjening. Jeg har ikke set markedet være så negativt siden 2009 (Finans-krisen) og 2011 (Gælds-krisen i Euro-Zonen) og 2016 (The Great Fall of China - krisen).

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  Simonster
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #314

                                  Hvad med renter? Er vel nogle måneder forinket, men kommer det også?

                                  Kommer vel an på gælden, men det kommer allerhelst at vise sig, på et tidspunkt.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • NordicStockN Offline
                                    NordicStockN Offline
                                    NordicStock
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #315

                                    God lørdag aften 11.marts 2023

                                    Hermed en opdatering på på de svenske Large Caps (udenfor det svenske S30 index.

                                    Her er side 1 af 3

                                    Der er faktisk kun 3 aktier der er købs-klare. Det er ...

                                    Systemair (Sector: Industrials på side 1)
                                    Hexatronic (Sector: Telecom på side 3)
                                    OX2 (Sector: Utilities på side 3)

                                    Efter de 3 oversigts-sider, kommer de 3 cases, og så må i vurdere om i vil købe jer ind i dem.

                                    PS: Vitec Software er lige på vippen af købs-signalet, så den vil jeg IKKE anbefale endnu, men i må gerne hjælpe mig med at holde øje med den 🙂

                                    111269_TekniskStatusSwedenLargeCap_1_11mar23.jpg

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • NordicStockN Offline
                                      NordicStockN Offline
                                      NordicStock
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #316

                                      Her er side 2 af 3 - Svenske Large Caps

                                      111270_TekniskStatusSwedenLargeCap_2_11mar23.jpg

                                      1 Reply Last reply
                                      3
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #317

                                        Her er side 3 af 3 - Svenske Large Caps

                                        111271_TekniskStatusSwedenLargeCap_3_11mar23.jpg

                                        1 Reply Last reply
                                        3
                                        • NordicStockN Offline
                                          NordicStockN Offline
                                          NordicStock
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #318

                                          Her er cases for Systemair i Sverige

                                          • De kører skævt regnskabs år, så Q3 2022/2023 (lilla) er deres seneste kvartals-regnskab.

                                          111272_FA_SE_Systemair_11mar23.jpg
                                          111272_TA_SE_Systemair_11mar23.jpg

                                          1 Reply Last reply
                                          3

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger