Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet
-
Her finder jeg regnskaber for selskaber i Danmark, Sverige og Finland som alle er listet på Nasdaq OMX.
PS: Nasdaq OMX dækker også selskaber listet på First North. Det er under samme drop down menu.
https://www.nasdaqomxnordic.com/nyheder/selskabsmeddelelser

-
God torsdag aften 9.marts,
Hermed en update på det Finlands Large & Mid Caps. Der er kun 6 finske Large Cap aktier udenfor deres H25 index, så dem har jeg inkluderet sammen med de finske Mid Caps.
Der er faktisk kun 2 cases der overholder vores købs-kriterier, og det er:
Ponsse (Fane: Industrials i Excel-arket)
AS Tallink (Fane: Consumers i Excel-arket)Er der nogle af jer der har mod på at lave de tekniske modeller og de relevante regnskabs-tal (evt. kan i tjekke i det Excel ark jeg har sendt jer)



-
God fredag morgen 10 marts 2023
Jeg synes lige jeg vil følge op på nogle af de aktier, som stadig er i Daytrader porteføljen, som endnu ikke er solgt.
Det er ...
YIT i Finland købt 11.dec 2022 i tråd 108621 - i kurs €2,71
- Vi er +2,2% på denne aktie
- Aktien har nu stigende RSI på 58
- Aktien har nu købs-signal i MACD
- Revenue i Q4 regnskabet faldt -10,5% year-on-year
- Profit for the period steg 300,0%
- Udbyttet blev hævet til €0,18 (fra €0,16 året før)
- Udbyttet bliver nu udbetalt i 2 omgange med
€0,09 i Q2 2023
€0,09 i Q4 2023
Som i kan se i den tekniske model, tror jeg vi skal sælge YIT-aktien omkring kurs €3,00.
Og grunden til at jeg ikke synes vi skal holde den længere, skyldes at deres Q1 regnskab historisk ikke har været godt (som i kan se i regnskabs-oversigten).
Gider i at like dette opslag, så jeg ved at i er klar til at sælge den inden så længe ... altså omkring kurs € 3,00?


-
God fredag morgen 10 marts 2023
Hermed en update på danske Columbus som vi købte i kurs 6,65 kr. i tråd 109229 den 4. jan 2023
Aktien koster nu 6,35 kr, så vi er -4,5% på den aktie.
Deres Q4 2022 regnskab kommer 15.marts 2023.
Som i kan se herunder, så var deres Q3 2022 regnskab ret ok.
Year-on-year i Q3 steg omsætningen 9,0%
Year-on-year i Q3 steg indtjeningen 70,1%MEN indtjeningen var stadig negativ, så ifølge mine egne regler burde vi ikke have købt aktien. MIN FEJL ...

Dog plejer deres Q4 regnskab at være godt, og i ..
Q4 2020 tjente man 46,4 mio Dkr.
Q4 2021 tjente man 40,4 mio Dkr.Som i kan se i den tekniske model, så er der et dug-frisk købs-signal i MACD og der er stigende RSI, og det kunne godt tyde på, at man forventer et godt Q4 2022 regnskab.


-
NordicStock - Ved ikke helt, hvad tanken er med Columbus... De nedjusterede medio nov ved 3Q, hvorefter formanden, Ib Kunøe, der ejer >50% af aktierne, over den næste måned ad 3 gange køber aktier for over 2 mio i alt. (Han købte også for 4 mio i aug/sept 22).
Der er en del info på Marketwire om "Fokus23"-plan implementeret i 2020, omfattende omorganisering og effektivitetsforbedringer, der ved 3Q gik langsommere end ventet. "Ny" CFO er fra GN og CEO er Søren Krogh Knudsen.
Hvad er mon dine tanker NordicStock omkring CEOs og / eller Bestyrelsesformænd som Kunøe, der i den grad har hånden på kogepladen?
PS - Jeg har doblet op d. 8. marts og ligger p.t. på breakeven.
-
Hvad siger I til Ambea nu, hvor vi er kommet under de 34,90. Beholder I, eller sælger I?
-
AlexanderG - Faldet hos Ambea er "moderat" ift mange aktier i dag. Jeg påtænker at beholde, da min investering er mindre og jeg gerne vil følge aktien / de svenske marked, hvor jeg er ny. Mit fald er p.t. -4,51% og påtænker evt. S/L på 10% pga. lille investering.
-
God lørdag formiddag 11. marts,
Jeg har lavet en lille status oversigt over 3 faner i Excel-arket, som ikke indeholder nordiske aktier, da Norden ikke har de sektorer, og det er ...
- Cars
- Airplanes
- Luxury Goods
... og det ser desværre lige så skidt ud som det meste af det generelle aktiemarked

Man skal dælme søge længe for at finde de købs-klare aktier, og selvom Lau Svendsen nægter af anerkende det, så handler det om ...
-
Udhulet købekraft hos forbrugeren
-
Stigende priser på de fundamentale udgifter i husholdninger
-
Og at mange stadig har negative afkast på deres eksisterende aktie porteføljer. Og når man har det, er der nok mange der kigger noget mindre på aktier, da det jo alt andet lige, er mindre sjovt at se på noget der falder ... end på noget der stiger.
-
Og en SIDSTE TING: Denne gang er aktierne ikke faldet grundet noget udefrakommende kommende der bekymrer. Aktierne falder fordi indtjeningen falder i selskaberne.
Selv i det danske C25 Index har kun 2 selskaber haft faldende omsætnings-vækst year-on-Year (Det er Maersk og DSV), men hele 11 selskaber har haft faldende indtjenings-vækst year on year. Det er en bekymrende udvikling, der i stor grad skyldes 2 ting. Inflation og stigende råvarepriser. Sekundært, er det stigende lønninger.

-
God lørdag aften Cupcake

Først og fremmest tak for input

Min tanke er, at der 7 dage i træk, har været flere købere end sælgere i Columbus. I Q3 2023 minskede man underskuddet year-on-year fra ...
-12,0 mio kr i Q3 2021 til
-3,6 mio kr i Q3 2022 tilMen jeg indrømmer, at den er risky, men i går var aktien nede i 6,20 kr og så væltede køberne ind og sendte aktien op i 6,34 kr. efter frokost - og det var med en ret høj handelsvolumen - den højeste i 12 dage.
Q4 regnskabet er jo historisk Columbus' vigtigste regnskab. Det kommer onsdag 15. marts og så må vi jo se, om de leverer endnu et godkendt kvartals regnskab - og når Ib Kunøe køber sig så kraftigt ind i aktien, kunne det jo tyde på at han tror vi er ved fair value på aktien. Men nu må vi se, om jeg måske skal dele undskyldninger ud galore eller om Columbus overasker positivt.

Dog skal det siges at over 90% af selskaberne i dette kvartal har leveret MARKANT dårligere regnskaber end ventet, så det ligner jo, at det blir mig der skal dele undskyldninger ud.

Og jeg er faktisk seriøst bekymret over hvor mange tekniske SALGS-signaler jeg får på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vi har omsætnings-vækst year-on-year i rigtigt mange selskaber, men vi har indtjenings-fald year-on-year i over 50% af Large Cap selskaberne i Norden. Værst går det udover de selskaber der er listet under "Consumer Goods" og "Consumer Services". Det indikerer, at selskaberne i de 2 sektorer ikke kan sende de høje råvare-priser og de stigende lønninger videre til forbrugerne 1-til-1. Og det er ikke godt nyt for selskaberne.
Jeg er pt. lige ved at lave de sædvanlige oversigts grafer for de svenske Large Caps (uden for S30 indekset).
Der er kun 1 til 2 selskaber per side, der i deres Q4 2022 regnskab, har både stigende omsætning og stigende indtjening. Jeg har ikke set markedet være så negativt siden 2009 (Finans-krisen) og 2011 (Gælds-krisen i Euro-Zonen) og 2016 (The Great Fall of China - krisen).
-
God lørdag aften 11.marts 2023
Hermed en opdatering på på de svenske Large Caps (udenfor det svenske S30 index.
Her er side 1 af 3
Der er faktisk kun 3 aktier der er købs-klare. Det er ...
Systemair (Sector: Industrials på side 1)
Hexatronic (Sector: Telecom på side 3)
OX2 (Sector: Utilities på side 3)Efter de 3 oversigts-sider, kommer de 3 cases, og så må i vurdere om i vil købe jer ind i dem.
PS: Vitec Software er lige på vippen af købs-signalet, så den vil jeg IKKE anbefale endnu, men i må gerne hjælpe mig med at holde øje med den


-
Her er side 2 af 3 - Svenske Large Caps

-
Her er side 3 af 3 - Svenske Large Caps

-
Her er cases for Systemair i Sverige
- De kører skævt regnskabs år, så Q3 2022/2023 (lilla) er deres seneste kvartals-regnskab.


-
Her er cases for Hexatronic (Ticker: HTRO) i Sverige


-
Her er casen for OX2 (Ticker: OX2) i Sverige


-
Hej Cupcake,
Nej, det er for at danne mig et overblik over markedet i Norden. Bortset fra USA, så har de Nordiske aktie-markeder de bedste aktier i verden. Der er kvalitet i alle sektorer og stor diversitet og stor global dækning.
Jeg vil tro, at flere af jer også har bemærket, at rigtig mange selskaber på mine oversigts-sider, har overvejende stigende omsætning Year-on-year i Q4 2022 vs. Q4 2021 regnskaberne, hvorimod indtjenings-evnen halter en del bagefter (som du også refererer til). Det bekymrer mig!
Jeg vil mene, at det er kombinationen af høj inflation, stigende lønninger og stigende råvare-priser, som så ikke 100% kan sendes videre til forbrugeren - dertil er konkurrencen for hård.
Og det er IKKE godt nyt for selskaberne
For næste step bliver at selskaberne vil begynde at tilpasse sig, da de hverken kan eller vil acceptere at den udvikling bliver længervarende, hvis det vurderes at det IKKE er så midlertidigt som først antaget.Hvordan virksomheder vil tilpasse sig, synes jeg er svært at spå om, så hvis der er nogle af jer der har nogle bud, vil jeg meget gerne høre dem?
Gav mit svar mening?

-
God mandag eftermiddag 13. marts,
Problemer med 2 banker i USA giver frygt om, at det kan være systemisk. Det koster seriøst på kurserne over hele verden.
Jeg har lige opdateret det Danske C25 index, med de tekniske signaler. Og det man kan se er, at der bliver solgt ud over hele linjen. Så lige pt. er regnskaber ligegyldige ... desværre.
Det man skal være opmærksom på, er at når det danske - ret DEFENSIVE dominerende C25 index, bliver solgt ud SÅ voldsomt, så signalerer det, at det kan være at det er ret alvorligt hvad der pt. sker i USA. Så hold lidt på pengene indtil vi ved bare lidt mere ...
Den gode nyhed, er at danske kvalitets-aktier kommer på tilbud om ikke så længe ... forhåbenligt.

-
For at være ærlig, så tilsidesatte jeg min ambition om primært at handle efter NordicStock-metoden i dag. Jeg købte/supplerede nemlig 13 danske aktier...
S/L udløste endvidere også salg af 3 aktier i dag.
Jeg havde også købt aktier i sidste uge inden MACD-signal viste køb. I fredags var de alle faldet.
Nu vil jeg prøve at efterleve NordicStocks anbefaling om at vente til vi ved yderligere... Puha...
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind