Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Q1 2023 - Daytrading & Status på aktiemarkedet

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
364 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • CupcakeC Offline
    CupcakeC Offline
    Cupcake
    wrote on sidst redigeret af
    #309

    NordicStock - Ved ikke helt, hvad tanken er med Columbus... De nedjusterede medio nov ved 3Q, hvorefter formanden, Ib Kunøe, der ejer >50% af aktierne, over den næste måned ad 3 gange køber aktier for over 2 mio i alt. (Han købte også for 4 mio i aug/sept 22).

    Der er en del info på Marketwire om "Fokus23"-plan implementeret i 2020, omfattende omorganisering og effektivitetsforbedringer, der ved 3Q gik langsommere end ventet. "Ny" CFO er fra GN og CEO er Søren Krogh Knudsen.

    Hvad er mon dine tanker NordicStock omkring CEOs og / eller Bestyrelsesformænd som Kunøe, der i den grad har hånden på kogepladen?

    PS - Jeg har doblet op d. 8. marts og ligger p.t. på breakeven.

    1 Reply Last reply
    1
    • A Offline
      A Offline
      AleksanderG
      wrote on sidst redigeret af
      #310

      Hvad siger I til Ambea nu, hvor vi er kommet under de 34,90. Beholder I, eller sælger I?

      1 Reply Last reply
      2
      • CupcakeC Offline
        CupcakeC Offline
        Cupcake
        wrote on sidst redigeret af
        #311

        AlexanderG - Faldet hos Ambea er "moderat" ift mange aktier i dag. Jeg påtænker at beholde, da min investering er mindre og jeg gerne vil følge aktien / de svenske marked, hvor jeg er ny. Mit fald er p.t. -4,51% og påtænker evt. S/L på 10% pga. lille investering.

        1 Reply Last reply
        3
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock
          wrote on sidst redigeret af
          #312

          God lørdag formiddag 11. marts,

          Jeg har lavet en lille status oversigt over 3 faner i Excel-arket, som ikke indeholder nordiske aktier, da Norden ikke har de sektorer, og det er ...

          • Cars
          • Airplanes
          • Luxury Goods

          ... og det ser desværre lige så skidt ud som det meste af det generelle aktiemarked 😞

          Man skal dælme søge længe for at finde de købs-klare aktier, og selvom Lau Svendsen nægter af anerkende det, så handler det om ...

          • Udhulet købekraft hos forbrugeren

          • Stigende priser på de fundamentale udgifter i husholdninger

          • Og at mange stadig har negative afkast på deres eksisterende aktie porteføljer. Og når man har det, er der nok mange der kigger noget mindre på aktier, da det jo alt andet lige, er mindre sjovt at se på noget der falder ... end på noget der stiger.

          • Og en SIDSTE TING: Denne gang er aktierne ikke faldet grundet noget udefrakommende kommende der bekymrer. Aktierne falder fordi indtjeningen falder i selskaberne.

          Selv i det danske C25 Index har kun 2 selskaber haft faldende omsætnings-vækst year-on-Year (Det er Maersk og DSV), men hele 11 selskaber har haft faldende indtjenings-vækst year on year. Det er en bekymrende udvikling, der i stor grad skyldes 2 ting. Inflation og stigende råvarepriser. Sekundært, er det stigende lønninger.

          111261_Teknisk_status_CarsLuxuryAirplanes_10mar23.jpg

          1 Reply Last reply
          2
          • NordicStockN Offline
            NordicStockN Offline
            NordicStock
            wrote on sidst redigeret af
            #313

            God lørdag aften Cupcake 🙂

            Først og fremmest tak for input 🙂

            Min tanke er, at der 7 dage i træk, har været flere købere end sælgere i Columbus. I Q3 2023 minskede man underskuddet year-on-year fra ...

            -12,0 mio kr i Q3 2021 til
            -3,6 mio kr i Q3 2022 til

            Men jeg indrømmer, at den er risky, men i går var aktien nede i 6,20 kr og så væltede køberne ind og sendte aktien op i 6,34 kr. efter frokost - og det var med en ret høj handelsvolumen - den højeste i 12 dage.

            Q4 regnskabet er jo historisk Columbus' vigtigste regnskab. Det kommer onsdag 15. marts og så må vi jo se, om de leverer endnu et godkendt kvartals regnskab - og når Ib Kunøe køber sig så kraftigt ind i aktien, kunne det jo tyde på at han tror vi er ved fair value på aktien. Men nu må vi se, om jeg måske skal dele undskyldninger ud galore eller om Columbus overasker positivt. 😕

            Dog skal det siges at over 90% af selskaberne i dette kvartal har leveret MARKANT dårligere regnskaber end ventet, så det ligner jo, at det blir mig der skal dele undskyldninger ud. 😞

            Og jeg er faktisk seriøst bekymret over hvor mange tekniske SALGS-signaler jeg får på tværs af Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vi har omsætnings-vækst year-on-year i rigtigt mange selskaber, men vi har indtjenings-fald year-on-year i over 50% af Large Cap selskaberne i Norden. Værst går det udover de selskaber der er listet under "Consumer Goods" og "Consumer Services". Det indikerer, at selskaberne i de 2 sektorer ikke kan sende de høje råvare-priser og de stigende lønninger videre til forbrugerne 1-til-1. Og det er ikke godt nyt for selskaberne.

            Jeg er pt. lige ved at lave de sædvanlige oversigts grafer for de svenske Large Caps (uden for S30 indekset).

            Der er kun 1 til 2 selskaber per side, der i deres Q4 2022 regnskab, har både stigende omsætning og stigende indtjening. Jeg har ikke set markedet være så negativt siden 2009 (Finans-krisen) og 2011 (Gælds-krisen i Euro-Zonen) og 2016 (The Great Fall of China - krisen).

            1 Reply Last reply
            2
            • S Offline
              S Offline
              Simonster
              wrote on sidst redigeret af
              #314

              Hvad med renter? Er vel nogle måneder forinket, men kommer det også?

              Kommer vel an på gælden, men det kommer allerhelst at vise sig, på et tidspunkt.

              1 Reply Last reply
              0
              • NordicStockN Offline
                NordicStockN Offline
                NordicStock
                wrote on sidst redigeret af
                #315

                God lørdag aften 11.marts 2023

                Hermed en opdatering på på de svenske Large Caps (udenfor det svenske S30 index.

                Her er side 1 af 3

                Der er faktisk kun 3 aktier der er købs-klare. Det er ...

                Systemair (Sector: Industrials på side 1)
                Hexatronic (Sector: Telecom på side 3)
                OX2 (Sector: Utilities på side 3)

                Efter de 3 oversigts-sider, kommer de 3 cases, og så må i vurdere om i vil købe jer ind i dem.

                PS: Vitec Software er lige på vippen af købs-signalet, så den vil jeg IKKE anbefale endnu, men i må gerne hjælpe mig med at holde øje med den 🙂

                111269_TekniskStatusSwedenLargeCap_1_11mar23.jpg

                1 Reply Last reply
                3
                • NordicStockN Offline
                  NordicStockN Offline
                  NordicStock
                  wrote on sidst redigeret af
                  #316

                  Her er side 2 af 3 - Svenske Large Caps

                  111270_TekniskStatusSwedenLargeCap_2_11mar23.jpg

                  1 Reply Last reply
                  3
                  • NordicStockN Offline
                    NordicStockN Offline
                    NordicStock
                    wrote on sidst redigeret af
                    #317

                    Her er side 3 af 3 - Svenske Large Caps

                    111271_TekniskStatusSwedenLargeCap_3_11mar23.jpg

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • NordicStockN Offline
                      NordicStockN Offline
                      NordicStock
                      wrote on sidst redigeret af
                      #318

                      Her er cases for Systemair i Sverige

                      • De kører skævt regnskabs år, så Q3 2022/2023 (lilla) er deres seneste kvartals-regnskab.

                      111272_FA_SE_Systemair_11mar23.jpg
                      111272_TA_SE_Systemair_11mar23.jpg

                      1 Reply Last reply
                      3
                      • NordicStockN Offline
                        NordicStockN Offline
                        NordicStock
                        wrote on sidst redigeret af
                        #319

                        Her er cases for Hexatronic (Ticker: HTRO) i Sverige

                        111273_FA_SE_Hexatronic_11mar23.jpg
                        111273_TA_SE_Hexatronic_11mar23.jpg

                        1 Reply Last reply
                        3
                        • NordicStockN Offline
                          NordicStockN Offline
                          NordicStock
                          wrote on sidst redigeret af
                          #320

                          Her er casen for OX2 (Ticker: OX2) i Sverige

                          111274_FA_SE_OX2_11mar23.jpg
                          111274_TA_SE_OX2_11mar23.jpg

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • NordicStockN Offline
                            NordicStockN Offline
                            NordicStock
                            wrote on sidst redigeret af
                            #321

                            Hej Cupcake,

                            Nej, det er for at danne mig et overblik over markedet i Norden. Bortset fra USA, så har de Nordiske aktie-markeder de bedste aktier i verden. Der er kvalitet i alle sektorer og stor diversitet og stor global dækning.

                            Jeg vil tro, at flere af jer også har bemærket, at rigtig mange selskaber på mine oversigts-sider, har overvejende stigende omsætning Year-on-year i Q4 2022 vs. Q4 2021 regnskaberne, hvorimod indtjenings-evnen halter en del bagefter (som du også refererer til). Det bekymrer mig!

                            Jeg vil mene, at det er kombinationen af høj inflation, stigende lønninger og stigende råvare-priser, som så ikke 100% kan sendes videre til forbrugeren - dertil er konkurrencen for hård.

                            Og det er IKKE godt nyt for selskaberne 😞 For næste step bliver at selskaberne vil begynde at tilpasse sig, da de hverken kan eller vil acceptere at den udvikling bliver længervarende, hvis det vurderes at det IKKE er så midlertidigt som først antaget.

                            Hvordan virksomheder vil tilpasse sig, synes jeg er svært at spå om, så hvis der er nogle af jer der har nogle bud, vil jeg meget gerne høre dem?

                            Gav mit svar mening? 🙂

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • NordicStockN Offline
                              NordicStockN Offline
                              NordicStock
                              wrote on sidst redigeret af
                              #322

                              God mandag eftermiddag 13. marts,

                              Problemer med 2 banker i USA giver frygt om, at det kan være systemisk. Det koster seriøst på kurserne over hele verden.

                              Jeg har lige opdateret det Danske C25 index, med de tekniske signaler. Og det man kan se er, at der bliver solgt ud over hele linjen. Så lige pt. er regnskaber ligegyldige ... desværre.

                              Det man skal være opmærksom på, er at når det danske - ret DEFENSIVE dominerende C25 index, bliver solgt ud SÅ voldsomt, så signalerer det, at det kan være at det er ret alvorligt hvad der pt. sker i USA. Så hold lidt på pengene indtil vi ved bare lidt mere ...

                              Den gode nyhed, er at danske kvalitets-aktier kommer på tilbud om ikke så længe ... forhåbenligt.

                              111322_Teknisk_status_Danmark_C25_13mar23.jpg

                              1 Reply Last reply
                              6
                              • CupcakeC Offline
                                CupcakeC Offline
                                Cupcake
                                wrote on sidst redigeret af
                                #323

                                For at være ærlig, så tilsidesatte jeg min ambition om primært at handle efter NordicStock-metoden i dag. Jeg købte/supplerede nemlig 13 danske aktier...

                                S/L udløste endvidere også salg af 3 aktier i dag.

                                Jeg havde også købt aktier i sidste uge inden MACD-signal viste køb. I fredags var de alle faldet.

                                Nu vil jeg prøve at efterleve NordicStocks anbefaling om at vente til vi ved yderligere... Puha...

                                1 Reply Last reply
                                4
                                • B Offline
                                  B Offline
                                  Bitten98
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #324

                                  Hvordan følger jeg med i tråden, rent praktisk, skal jeg scrolle ned for at se det seneste indlæg

                                  1 Reply Last reply
                                  3
                                  • CupcakeC Offline
                                    CupcakeC Offline
                                    Cupcake
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #325

                                    Hej Bitten98 . Sæt kryds i rubrikken "overvåg" lige ovenover allerførste indlæg, så får du en mail med et link, hver gang der er et nyt indlæg.

                                    På pc'en går linket direkte til det pågældende nye indlæg i debatten.

                                    På min mobil / iPhone går linket i mailen blot til øverste indlæg, desværre, så der skal der scrolles til den store guldmedalje ved længere debatter...

                                    1 Reply Last reply
                                    3
                                    • B Offline
                                      B Offline
                                      Bitten98
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #326

                                      Mange tak for svar, så vil jeg bruge min pc

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • NordicStockN Offline
                                        NordicStockN Offline
                                        NordicStock
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #327

                                        God tirsdag aften 14.marts

                                        Problemer med 3 små banker i Californien var heldigvis et non-event.

                                        Nok om det ... det er længe siden jeg har opdateret signaler for det kæmpe store norske Mid Cap index der fylder 4 sider.

                                        Jeg har dog fundet 1 case der ser god ud og det er det norske industri-selskab Elopak (Ticker: ELO)

                                        I morgen eller overmorgen - når makedet har stabiliseret sig, opdaterer jeg hele det Norske Mid Cap index igen, for at se om der et par cases - udover Elopak - som er købs-klare.

                                        111362_FA_NO_Elopak_14mar23.jpg
                                        111362_TA_NO_Elopak_14mar23.jpg

                                        1 Reply Last reply
                                        6
                                        • NordicStockN Offline
                                          NordicStockN Offline
                                          NordicStock
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #328

                                          For pokker ... ligesom vi troede at bank-problemer i Californien var overstået, er de blevet afløst af uro om flere store banker i Europa, med hovedfokus på Credit Suisse...

                                          Credit Suisse i Schweiz der falder -25% i dag.
                                          SocGen i Frankrig der falder -10% i dag.
                                          BNP Paribas i Frankrig der falder -10% i dag.
                                          Commerzbank i Tyskland der falder -9% i dag.

                                          Der lader til at hovedbørsen i Schweiz har valgt at stoppe handel med aktier i Credit Suisse, hvilket aldrig er et godt signal. 😞

                                          1 Reply Last reply
                                          5

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger