Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Intel som ventet - lidt trist

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    "Intel Corporation today reported first-quarter revenue of $12.6 billion, operating income of $2.5 billion, net income of $2.0 billion and EPS of $0.40. The company generated approximately $4.3 billion in cash from operations, paid dividends of $1.1 billion, and used $533 million to repurchase 25 million shares of stock." http://www.intc.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=756861&ReleasesType=Financial News Omsætningen er nede med 7% YoY, EPS med 25%. "Amidst market softness, Intel performed well in the first quarter and I'm excited about what lies ahead for the company," said Paul Otellini ... Forude venter vel en slagter, som trimmer organisationen. Mens Otellini kan sidde og se til fra liggestolen.
  • Kim Jong-un er klar til affyring

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    cyberC
    Man må håbe det bliver en fuser.. [image: 64850_Kim_Jong_un2.jpg]
  • Er det Nord Korea eller en Brevik klon der angriber USA ?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Er det Nord Korea eller en Brevik wannabe der angriber USA ? Jeg håber det sidste. USA har været i nok krig nu og skal bruge sine penge på national gæld og ikke krudt og kugler. Og markedet har ikke brug for det ukendte et terrorangreb giver
  • Er Wattenfall virkelig på vej ind i Vestas eller

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    vil Dag ikke gå til eksamen fordi han ved han er dumpet? Puha det kan være begge dele Miffen tror dog på Dag ikke vil ha noget at gøre med sin gl. arbejdsgiver fordi Wattenfall er på vej ind i Vestas! MIF
  • Apple trading strategi

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    F
    Måske skal Apple snart bundfiskes http://www.mystocks.dk/tom-hougaard/2/Apple-teknisk-set
  • BioPorto i Aktieugebrevet, om emission

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    prikP
    I PI-chatten har vi tidligere diskuteret om hvorfor BP-aktiernes nominelle værdi skulle ændres til 1 krone i stedet for 3 (fordi man ikke må udbyde nye aktier under den nominelle værdi). På debatten har vi efterfølgende diskuteret BIF-emissionen og at BIF er usagligt værdisat, fordi man burde sælge alle sine aktier og i stedet købe tegningsretter. I dag har jeg læst en artikel fra Aktieugebrevet, der også peger på nogle af disse ting, hvor BioPorto er i 3,3. Aktieugebrevet anbefaler at man ikke køber BioPorto før efter tidligst efter emissionen. Er dette forstået korrekt? Der er pt. 45.000.000 aktier i BioPorto. De får en nominel værdi på 1 krone. Herefter udbydes maks 70.000.000 nye aktier. Hvis man kunne sælge de nye aktier for 3 kroner havde man valgt at gøre det og så blot udbyde 1/3 antal. Hvis jeg vil undgå udvanding skal jeg købe knap 2 nye aktier pr. eksisterende jeg ejer. (jeg skriver 2 fordi regnestykkerne bliver lettere nedenfor) 'Prisen' er så den eksisterende Aktie i 3,3 + 2 nye á 1 krone = 5,3 kroner. Hvis emissionen mislykkedes og BioPorto går konkurs, så har man mistet sin Aktie i kurs 3,3. Model 1: Behold nuværende Aktie med Tegningsret, værdi 3,3 Køb knap 2 nye aktier á 1 krone, pris 2,0. Samlet pris for at beholde nuværende ejerandel: 5,3 Hvis emissionen mislykkedes er tabet 3,3 kroner. Model 2: Sælg nuværende Aktie med Tegningsret for kursen 3,3 kroner. Køb tegningsretten til 3 aktier for f.eks. 2,30 kroner. Hvis emissionen mislykkedes er tabet 2,3 kroner. Ellers køb 3 aktier for 1 krone pr. stk. Samlet pris for at beholde samme ejerandel: 5,3 kroner. Ser man bort fra risiko, så er det altså åbenlyst man skal vælge 'model 2' såfremt tegningsretten er under 75 øre pr. Aktie. Er dette forstået korrekt?
  • BIOPORTO - samling blandt aktionærerne!

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Bioportos ca 3.000 aktionærer uden for "kupmagernes" række ejer mere end 60% af aktierne - er det ikke på tide at vi samles i en gruppe som modvægt til overtagelsesgruppens egen personlige bestyrelse - er den andet end handskedukker? Varetager den Bioportos interesser eller bare "kupmagernes"?? står der udsalg i morgen og likvidation på dagsordenen i morgen? Eller møder der mere end 10 aktionærer op tirsdag? PS: jeg kunne ikke finde et bedre/mere relevant TEMA
  • Bioporto Take off

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Tid til at hoppe på toget eller hvad siger I.
  • Ding DONG

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    Kunne man tænke en fusion mellem Dong & Svenske Wattenfall? Det dukkede op i kuglen som en mulighed! MIF
  • Digirad

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    F
    http://drad.client.shareholder.com/index.cfm jeg har købt aktier i et lille amerikansk smallcap selskab, umiddelbart ser det ret kedeligt ud, de tjener ingen penge, og slås med at komme i plus, deres omsætning ligger meget tæt på deres Mcap. Lidt info: http://finance.yahoo.com/q?s=drad&ql=1 Det der har fået mig til at købe aktier i selskabet, er en blanding af flere ting, deres CEO og deres bestyrelsesformand, har lavet et utal af insiderkøb, kontinuerligt det sidste halve år, og de ejer nu hver 467.985 aktier, ud af en total på 20,2 mio stk, svarende til omkring 2,5% af aktierne hver. Se nederst her http://finviz.com/quote.ashx?t=DRAD&ty=c&ta=0&p=w 6 måneders ændring i insider transaktioner er steget til 152% Deres Mcap ligger på omkring 50mio $ og de har imellem 25 og 30mio$ på kontoen, Derudover har de igangsat et Aktie tilbagekøb, der i slutningen af 2012 lød på 2 mio$, det er så senere blevet hævet til 5 mio$, og igen til 7 mio$ og tilsidst til 12mio$ dollar, hvoraf der er ca. 10 mio$ tilbage. Her er meddelelsen fra d. 13 marts, hvor de hæver aktietilbagekøbs programmet fra 7 til 12 mio$ http://drad.client.shareholder.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=748123 Digirad Corporation Reports Preliminary 2012 Fourth Quarter and Year-End Financial Results Hvor de har positivt cash flow I Q4, og særligt interessant " The Company will aggressively return cash to shareholders via an increased stock repurchase program, for which the Board increased the stock repurchase program from its existing $2 million availability to $5 million." Det var så før tilbagekøbs programmet blev hævet til 7 og 12 Mio$.. http://drad.client.shareholder.com/releasedetail.cfm?ReleaseID=743973
  • Grotesk kursudvikling i Brøndby IF

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    D
    I går blev der afholdt GeneralForsamling i Brøndby IF på en dyster baggrund. Selskabet præsenterede et underskud på over 250 millioner. De står akut og skal bruge 60 millioner inden 1. maj, Det er en trist historie for Danmarks første professionelle og børsnoterede fodboldklub, men desværre en naturlig konsekvens af en helt forfejlet strategi og magtfuldkommen bestyrelse uden megen økonomisk sans. For aktionærerne er det en kedelig forretning at eje Brøndby, men alle burde efter igår vide hvad de går ind til. Da mr. Market åbenbart i en grotesk vrangforestilling handler aktien op idag, må det være på tide med et par sobre advarsler. Der skal bruges 60 millioner INDEN 1. maj ellers går Brøndby konkurs. Hvis de rykker ud skal der bruges yderligere 25 millioner. Beløbet langsigtet er nok større med tab af sponsorindtægter og tv-indtægter. Der er en overhængende risiko for at emissionen ikke bliver fuldtegnet. Selv hvis emissionen lykkedes vil aktionærerne miste tæt på alt. Kursen vil ske til en MARKANT underkurs. Dvs. de nuværende vil blive udvandet 90% Tak for kaffe. Mit råd er klart. Sælg nu.
  • Hvor skal Vestas mon hen nu??

79
    0 Votes
    79 Indlæg
    0 Visninger
    golfhouseG
    Nu har nogle Canadiere fundet ud af, hvordan man gemmer strøm fra Vindmøller og solceller. http://www.nyuinterventional.com/energy-from-wind-turbines-and-solar-panels-can-be-saved/ http://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/254900/energi_fra_vindmoeller_og_solpaneler_kan_gemmes.html Er vi endelig i rigtig Glemmer næsten helt, vi har også fået en ordre!!!! Og så er der lige den her, Vestas udvider i Kina http://www.windpowermonthly.com/article/1176578/Vestas-opens-maintenance-component-supply-centre-south-China
  • Lønstatistik fra Eurostat

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    X
    Der er idag kommet lønstatistik fra Eurostat, med tal for udviklingen i prisen på arbejdskraft i medlemslandende (og Norge) i perioden 2008 til 2012. http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/3-10042013-AP/EN/3-10042013-AP-EN.PDF Interessante tal, der også giver meget godt indtryk af, hvor broget en skare EUs medlemslande er. I 2012 kostede en gennemsnitlig bulgarsk time (ex. landbrug og offentlig adm) 3,7€, mens en norsk tilsvarende kostede 48,3€. Danmark lå i 2012 på en gennemsnitlig pris på 38,1€, hvilket er i den absolut høje ende. Lavtlønslande som Bulgarien og Rumænien klarede sig meget forskelligt i perioden 2008 til 2012. Bulgarien havde en stigning på 42,6%, mens den prisen på rumænsk arbejdskraft kun steg med 4,6%. Efter min mening er det mest bekymrende i statistikken stigningerne for Sverige og Norge. De har haft gang i noget af en lønfest, med stigninger på henholdsvis 23,3% og 27,7%, hvilket næppe kan have gavnlig indflydelse på landenes konkurrenceevne.
  • Royndy's Inc - US grocery chain

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    O
    EDIT: Selskabet hedder Roundy's og IKKE Royndys !. Kan desværre ikke ændre overskriften. Ticker: RNDY Jeg vil gerne høre folks mening om Roundy's Inc. Det er en amerikansk fødevarekæde som er ledende i midtvesten i USA. Mange facts taler for at Roundys er spændende. fx har de øget deres markedsandele mens Wal-mart selv har vundet markedsandele fra andre konkurrenter. Dvs. Roundy's er godt med og faktisk er stærkere end Wal-mart på markedsandele i de områder hvor de opererer. Chicago står for skud i ekspansionsstrategien. Omsætningen er relativ konjunkturneutral, hvilket også kan ses i regnskaberne, da omsætningen faktisk steg fra 2008 til 2009. Den kvartalvise dividende er også spændende og ligger omkring 7/8 % årligt. Forward PE er kun på ca. 6 og KIV ligger omkring 1,5. Der hvor jeg bliver påpasselig er når jeg ser, at soliditeten kun er omkring 14 %. Gælden er dog reduceret med 15 % i 2012, men: ― Net debt / Adj. EBITDA(1) of 3.29x ― Interest coverage ratio of 4.12x (interessant. Dvs. EBIT dækker 4,12 gange over renteomkostningerne) I 2012 resulterede en engangsnedskrivning af goodwill på 120 mio. i et negativt årsresultat, som ellers plejer at være meget stabilt. Jeg synes det er spøjst, at selskabet faktisk kommer med nogle præcise guidance for 2013 med en estimeret EPS på 0,88-1,01. Dvs. PE2013 ligger omkring 6 hvis EPS er 1,0. Samtidig kan aktien fungere som en udmærket strøm af udbytte. Vil gerne høre andres meninger om denne Aktie.
  • Macarthur Windfarm

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    MIFM
    Denne enorme windmøllefarm i Australien må da være lige på trapperne til at være 100% i drift, så Vestas kan få den sidste betaling der må være pæn stor? http://www.agk.com.au/macarthur/index.php/UpdateOct2012 MIF
  • Norden søsætter første fase af aktietilbagekøb

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    F
    AF RITZAU FINANS Offentliggjort 05.04.13 kl. 14:56 Norden søsætter første fase af aktietilbagekøb Rederier: Norden indleder tilbagekøb af aktier for op til 30 mio. USD, ca. 170 mio kroner. mere her: http://shippingwatch.dk/Rederier/article5301830.ece#ixzz2Pkk9BrOz
  • SAS: Kurs 20+

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    C
    Hvis marked skal pris-sætte kursen med 6mdrs forspring,burde SAS så ikke ligge i min.15-20+
  • Atlantic Power Corp - Månedligt udbytte

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Jeg vil gerne høre andres meninger omkring denne Aktie. Jeg har kigget lidt efter aktier med månedlige udbytter, men disse har ofte ageret i brancher med høj risiko (fx REIT osv). Jeg faldt dog over dette selskab, Atlantic Power Corp, som forsyner områder med elektricitet i USA og Canada. Indtjeningen og branchen er jo ret stabil og de pårvirkes nok ikke særligt i krisetider. Selskabet er noteret på den canadiske børs, og det ser stabilt ud men har en del gæld (det ser dog ikke farligt ud: 951 mio. EK og god kassebeholdning og 2 mia. total gæld). Udbyttet ser alt andet lige interessant ud, og kan det opretholdes så ser det ud til at være en rigtig interessant investering. Ang .dette så lægger jeg mærke til, at udbyttet i flere år har været meget stabilt, men her i marts måned er det faldet en del (fra 0,09 til 0,03 dollars per måned). Samtidig er aktien faldet fra ca. 10 $ til 5 $ og kan se det skete omkring offentliggørelsen af den lavere dividende. Dvs. udbytteafkastet stadig er særdeles interessant omkring 8 % om året fordelt ud på de 12 måneder. Det ser samtidig ud til, at den handles til en KIV på ca 0,6. Nogen der har en masse kloge ord omkring denne Aktie? Ved ikke lig ehvorfor de sætter dividenden ned. Måske pga. tilbagebetaling af gæld? Er ligeledes meget interesseret i at høre bud på andre aktier med månedligt udbytte som ikke er for spekulative Som sagt så vil jeg gerne høre nogle meninger fra kloge hoveder herinde
  • Precise biometric

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Er der andre herinde der følger denne Aktie, den har haft pæne stigninger på det sidste.. Er den en god invistering værd eller skal man se efter noget andet at invistere i??
  • MOLS-LINIEN SKOVLER PENGE IND

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Når KATEXPRESS 2 sejler fra 2.maj går det rigtigt stærkt. Kapasiteten stiger med 65% og der kan også overføres lastbiler og busser. Man skal også tænke på at sejlturen til Aarhus på de nye færger er en helt speciel oplevelse - et afbræk i køreturen - en sejloplevelse og noget god mad. De travle business rejsende har deres egen afdeling, hvor de kan slappe af og forberede sig til møder. Pengekassen bugner ved årets udgang og kursen lyder på 50.