Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Investeringspodcasten om Tesla og Bitcoin

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Der er gang i investeringsmarkedet i øjeblikket, og i afsnit 52 kommer Hansen og Larsen omkring Bitcoin og Elon Musks milliardindkøb i kryptovalutaen samt hans udmelding om, at Bitcoin snart skal kunne bruges som betalingsmiddel for en Tesla - er det et naturligt match og hvad kommer den udmelding til at betyde? Hør også om den grønne omstilling, der lige nu holder for gult. De grønne aktier har længe kørt fra alle andre, men siden toppen er selskaber som Vestas og Ørsted nu faldet med 20 pct. Indtjeningen i flere af de grønne aktier har ikke fulgt med de høje aktiekurser og konkurrencen intensiveres kraftigt på markedet. Kommer vi til at se det i priserne, og har vi allerede set det? Afslutningsvis ser Hansen og Larsen tilbage på det seneste år med covid-19, både i realøkonomien og investeringsøkonomien. Er der noget at fejre for investorerne her på 1-årsdagen? Og hvordan ser det ud på vaccinefronten? Flere taler om højkvalitetsvacciner og en stigende efterspørgsel på disse i takt med flere mutationer. Indeksering 00:00 - 02:52 Intro 02:52 - 11:37 Bitcoin & Tesla 11:37 - 21:14 Den grønne omstilling 21:14 - 29:05 1-års dagen for covid-19 https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-52-af-investeringspodcasten-om-tesla-og-bitcoin-det-perfekte-match/
  • Sydkoreansk 12-årig dreng med 43% gevinst er nyt ikon

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    "Rather than short-term focused day trading, I want to keep my investment for 10 to 20 years with a long-term perspective, hopefully to maximize my returns." https://www.reuters.com/article/us-retail-trading-southkorea-student-inv-idUSKBN2A90YL (South Korean boy investor with 43% gains is new retail trading icon) Sjov historie, men et langsigtet perspektiv og en kortsigtet 43%-gevinst (uden at tage gevinsten) - passer vist ikke så godt sammen!
  • Tesla/bitcoin

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    E
    https://www.cnbc.com/2021/02/08/tesla-buys-1point5-billion-in-bitcoin.html Kan det her give krypto en vis værdi? Tror den gode Elon er ude i noget snavs igen, Spændende hvad der skeer fremadrettet.
  • Findes der brugere på PI, der følger disse ...

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    T
    CytRx MEI Pharma VYNE Therapeutics Og hvis der er, har I holdninger til aktien og/eller pipeline? TMSF Disclaimer ligger selv tungt og langt i VYNE Therapeutics, og så har jeg to mindre 'frimærker' i de to andre. Senest - i fredags - er jeg gået ind i CytRx - lidt spontant og meget heldigt.
  • short konspiration?

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Kan ikke lade beskyldning stå uimodsagt, omkring at konspirerer,desværre må så oprette, ny tråd! 90723_Short_set_fra_en_andet_synsvinkel.pdf
  • Interessandt Genmab trend

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Genmab ligger stadig stabilt i trend kanalen fra Juni 2020 som indikere realistisk 12 mdr Genmab target 3000 kr [image: 90798_Interessandt_trend_fra_Juni_2020.JPG]
  • Markederne

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Siden korrektion for nogle dage siden (hvis det var), er markedet steget raskt, ubekymret og hvem ved om ny top ligger lige for. Men hvad lægger markedet den optimisme i? Verden står med et coronaproblem som har fået mange virksomheder til at holde lukket. Nogle er seriøst presset på pengekassen. USA er tøvende med hjælpepakke - får vi den snart? Tror at markedet er for optimistisk. Jeg har solgt lidt ud velvidende at visse aktier kan komme med overraskelser i regnskaberne. Hvad gør i?
  • IPO

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Hvor og hvordan handler i IPO's?
  • Gilead regnskab 2020

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Gileads årsregnskab. http://investors.gilead.com/news-releases/news-release-details/gilead-sciences-announces-fourth-quarter-and-full-year-2020 Omsætningen ville være faldet, hvis ikke det var for Veklury (Remdesivir). Nu steg årsomsætningen 10%. De solgte Veklury for knap 1 mia USD i Q3, og for knap 2 mia USD i Q4. Veklury udgør i Q4 mere end en fjerdedel af deres omsætning. EPS på årsbasis udgør et positivt nul. Primært fordi der er meget stor afskrivning på R&D. De oplyser en non-GAAP EPS på 7 USD, hvilket til kurs 66 giver en (non-GAAP) PE på 9,5. Guidance for 2021 er en GAAP (!) EPS på 5,25-5,95 USD, svarende en PE på 11-12,5. Det er attraktive tal. De sætter handling bag ordene med et udbytte på 0,71 USD i Q1. De udbetaler udbytte hvert kvartal. På årsbasis svarer udbyttet til 4,3% ved den aktuelle kurs.
  • Dybdegående analyse af A&O Johansen

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Danmarks blivande finans- och investmentelit (d v s studenterna i Aarhus) har länge förstått att VVS- och elgrossisten A&O Johansen (PE<9 og extremt lavt PEG-tal) är Danmarks billigaste aktie. Själv anser jag att det är Nordens billigaste aktie. En annan aktionär gjorde mig nu på morgonen uppmärksam på att det under den senaste månadsuppdateringen står: "Investment Panel Aarhus arbejder på en dybdegående analyse af A&O Johansen, som vil dykke ned i hvorfor dette selskab står så stærkt." http://www.financelab.dk/2021/01/29/ipas-screeningsvaerktoj/ Apto Capital satte i november ett fair value på 906 DKK, då de trodde att resultatet före skatt skulle bli 200 MDKK. Sedan dess har A&O höjt prognosen till 210-220 MDKK och själv tror jag på 225-230 MDKK, så troligtvis är Apto Capitals fair value högre än 906 DKK idag. https://www.dropbox.com/s/m1heg0kzp9kfpt6/Analyse Brdr AO Johansen nov2020.pdf?dl=0 Kan vi hoppas på att IPA sätter ett fair value överstigande 1.000 DKK. Det innebär ett PE (2021) överstigande 12,5 (baserat på min prognos 80 DKK efter skatt) och det är ju förstås udfordrende. Inga andra VVS- och elgrossister vurderes ju så högt;) Ferguson (PE=21) Wesco (PE=17) Malmbergs Elektriska (PE=17) Rexel (förlust eller nollresultat) Sanistål (förlust eller nollresultat) Det finns icke så många fler börsnoterade 100 % VVS- och elgrossister i Europa och USA, då ejerne antagligen icke ser någon orsak att dela med sig. Dessutom köper private equity ut många VVS- och elgrossister från börsen (Ahlsell, Wolseley), då de också ser dessas värde. De bästa VVS- och elgrossisterna är ju lönsamma och historiskt stabila, då de till mer än 60 % verkar leva av renovering og vedligeholdelse. Läckande kopparrör og droppande vandhaner måste repareras uansett om det är hög- eller lågkonjunktur. Resterande <40 % är salg till nybyggeri og industri, men salg till nybyggeri har lavere bruttoavance, då sådan salg är mer konkurrensutsatt, så fluktuationer i nybyggerisalg är icke så problematiskt, som många verkar tro. Den enda grossisten i samma härad, som A&O Johansen, är Solar. Därför ejer jag sen några månader även Solar även om A&O i mina ögon är bättre. IPA verkar för övrigt også synes att Solar är ett gott val (plats 4).
  • trade desk

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    E
    Har siddet og læst lidt op på trade desk, er der nogen her der har erfaring med dem? Er de pengene værd? Kunne godt bruge et værktøj ud over mavefornemmelser og input fra nettet. Måske forslag til andet godt.
  • Så er der nyt fra Q FUEL.

5
    0 Votes
    5 Indlæg
    0 Visninger
    klausmK
    Ikke alt for opløftende. https://live.euronext.com/en/node/3919830
  • 4 spændende swing-kandidater (USA)

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Så får I lige en lille weekend-video med lidt US-swing-kandidater, som jeg har fundet frem, og som jeg selv skal have kigget lidt nærmere på i weekenden. Så har I lidt US-inspiration ???? https://www.youtube.com/watch?v=NZ6l5GOd51c&fbclid=IwAR3a-XXaxQdGtzomT3QyfCnYbqc1_nmlSGbd-KvIX0ziIaFZ4iJfUAshXOk
  • Podcast - Psykologi på aktiemarkedet med Helge Larsen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Vi snakker adfærdsmønstre på aktiemarkedet med mangeårig investor Helge Larsen. For hvad sker der egentlig inde i os, når aktiekurserne stiger og falder om ørene på os? Vi fanges ofte i de korte trends hvilket ikke altid er optimalt for os. Hør Helges tips til at navigere udenom de værste faldgruber på aktiemarkedet. Vi vender selvfølgelig også helt kort Helges egne investeringer". https://anchor.fm/ophelia-invest-talks/episodes/109-Psykologi-p-aktiemarkedet-med-Helge-Larsen-05-02-21-epvrok
  • quantafuel, godt eller skidt nyt

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Vi må lige huske på, skive er et tests projekt, der er altid andre måder, veje at opnå resultater på, ændring af prosesser, for at opnå det optimale produkt. det er igang, det er et stort anlæg der skal ændres på. Ro på, er glad for de ikke bare ruller nye fabrikker ud i flere lande, førend det kører optimalt. Så god weekend
  • Short

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    O
    indlæg 19:14 <<Hej Ronin...Naked short er efter min mening et helt uacceptabelt fænomen. Det er vist også forbudt i det meste af verden. Alligevel hører man ofte om at det foregår i forskellige aktier.>> oge kommenterer: Ja, og der har aldrig (så vidt jeg har forsøgt viden omkring naked handel) været en reel forklaring! Men når RoninDK i går spørger til, om en aktie fra et shortdepot er en naked aktie, hvis ikke købt retur i afregnings perioden (samme dag)? Ronin har jo helt ret, depotet har kun reelt værdi når ALLE lånte aktier er til stede! En manglende aktie i et shortdepot vil derfor kunne tælles som en ekstra aktier, der så ikke længere eksisterer, da aktien jo er solgt, hvorfor den må regnes som naked! Det har Ronin fuldstændig ret i. Jeg mener også det var et stærkt initiativ fra FPC at "tælle" noterede aktier, og lægge pres på, ved info til FI med Cc. til Whale Rock - og at offentliggøre optællings resultatet med en PM (desværre er PM'en fjernet, ved positionens opkøb af udlåner!). Offentliggørelsen gjorde, er jeg ret overbevist om udlåneren vågnede (var udlåneren NordNet????), og forlangte lånet indfriet! Tænk lige over perspektivet i den øvelse!
  • Thin Film Electronics (Oslo) solid-state lithium batterier

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Jeg har på baggrund af en kort research købt et frimærke i norske Thin Film Electronics. Aksjeanalyser.com har i en dugfrisk analyse store forventninger til potentielle kursstigninger i selskabet i løbet af året. https://aksjeanalyser.com/2021/01/27/aksjeanalyser-com-har-i-dag-sett-naermere-igjen-pa-et-svaert-spennende-selskap-pa-oslo-bors-aksjeanalyser-com-ser-et-betydelig-potensiale-for-denne-aksjen-bade-pa-kort-og-lang-sikt-det-samlede-tekni/ Her en præsentation af selskabet fra efteråret: https://www.nordnet.no/blogg/investorpresentasjon-og-qa-med-thin-film-electronics/ Aktuel oversigt over top 30 aktionærer https://www.thinfilmsystems.com/investor-relations/share-information/shareholder-structure/
  • Bioporto B

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Goddag - jeg er ny indenfor aktier. Jeg har købt aktier i dette selskab idet jeg læste en anbefaling fra USA. Hvad mener I her i panelet om denne aktie - på forhånd tak og godt nytår
  • Short relateret til GameStop

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Inden jeg føler mig helt hjemløs omkring short: Jeg VIL IKKE postulerer andet end hvad, der kan drages paralleller til i det øjeblikkelige tidsbillede? Aktuelt er det Gamestops aktien, der i går omsatte ~ 76 mil. aktier og holdt kursen nogenlunde stabil, i sidste del af åbningen, med et "svagt fald" til ~ 90 $! Hvorfor blev kursen ikke rekordhøj når nu aktien må formodes skal tvangsopkøbes? 1.): Der må være givet en udsættelse for returneringerne, for tror kun Citron og Co. Forsøgte at købe noget retur i første halve åbning? Resten af dagen handlede følgerne (fanklubben) med sig selv - og så...? 2.): Når ~52 mil. handler på mobilen, stiger omsætningen jo med en god substans, og 76 mil. aktier sat op mod 52 mil. handlende giver vel at hver handler 1,5 aktie/følger? Det giver en voldsom barriere hvis skal rykke ved kursen, hvorfor jeg vurderer at aktierne blot blev byttet i fora'et, og til samme pris, for alle handler, næsten! RoninDK har ret, Citron og Co., handler IKKE 1.5 aktier ad gangen! Så når hedge- fondene køber i større volumen vil kursen straks gå lodret op, og det er problemet for en fornuftig afregning, der eksisterer IKKE en aftale lige pt.! Men en aftale er et "must " hvis Citron og Co., skal overleve? Skal de det? Jeg mener NEJ, hegefonde skal IKKE overleve - det er spillets simple regler, og regler gælder vel for alle, skriver den bitre! Jeg har skrevet tidligere HOLD JER LANGT VÆK ???? Jow, jow, men da kostede en aktie i GameStop jo > det dobbelte, af i dag! Nu er den så faldet til "slidlig" over hvad den kostede før den eksploderede 1. gang, så nu mener jeg der er frit slag for en hurtig fortjeneste! JEG HAR købt for hvad jeg mener, jeg kan undvære hvis aktien går helt i nul! Det har jeg snart prøvet så mange gange, så egentlig er det rutine! Men har du IKKE en buffer du kan bruge/undvære så hold dig væk, langt væk, det er stadig mit råd! Hvis du alligevel "vover det ene øje", så velkommen i klubben af tåber (Konen mener jeg er en tåbe) - har stadig den 1. mil. indtjening til gode, indrømmer jeg gerne, den sidder jeg og drømmer om hver eneste dag! Gad vide hvad jeg er, den dag det sker? At erholde en gevinst på én mil DKK over kort tid (en dag måske?). Derfor er jeg med nu, for måske går GameStop i 1.000 $/aktie, og så er millionen vist indenfor rækkevidde! De 1.000 $/aktie har jeg fra Mcjean?? Tror dog ikke Citron og Co. kan holde til så store beløb, trods alt! Selv Wall Street havde god stabilitet dagen før gik på "krak"? Ja, ja det var sidste århundrede! Meeeen, lære vi så aldrig! Vi SKAL se på historikken, omkring hvad kloge hoveder kan finde på!
  • Sølv webinar

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    M
    I tirsdags afholdte vi et Sølv-webinar i Markettimer-Special-gruppen, og jeg lovede, at jeg også ville lægge det ud her i den åbne gruppe efter et par dage. I dette webinar kommer vi omkring emner som: Hvorfor investere i sølv? Skal man købe fysisk sølv eller "papirsølv"? Er der et "short squezze" på vej i sølv? Er sølvprisen manipuleret af de store? Og meget mere. https://www.youtube.com/watch?v=tGYYceEjLsk