short konspiration?
-
se vedhæftede fil, omkring mailproblemer! Og ja det tekniske er det hele!
-
Oge - i feltet skriv en besked, skal du ikke skrive mit navn. Du skal skrive den besked, du vil give mig......
-
Her er min afklaring om short med en anden vending omkring emnet!
Og igen, det tekniske er jo hele "gamed" for forståelsen!
Så det er unfair blot at skrive:
Pas. Det tekniske har jeg ikke begreb om
For hvis IKKE en transport over børsen? Hvordan så! -
Fra Pensionistens indlæg 90739:
Dag 2:
B sælger 40.000 af de lånte aktier, og shortpositionen er 40.000 aktier, som skal indberettes.
Du mener vel ikke at låneren disponerer over udlånerens depot?
Det i så fald virkelig en kompliceret affære at handle short! Tror dog ikke det er teknisk muligt at handle på den måde! -
Hej @ oge. Jeg tror, at vi fundamentalt har forskelligt syn på, hvorledes Short foregår ... Jeg lader den ligge her.
-
Tak til jer begge for, at føre denne samtale under Debatten. Jeg er ikke 100 metermester i shorts og teknikken omkring det.
Men jeg ved, at aktier sagtens kan flyttes fra depot A til depot B uden aktien skal omsættes via børsen.
Sædvanligvis sendes en transferanmodning (erklæring) til depot A, hos eksempelvis Saxo (sendes af depotejeren A) og Saxo clearer overflytning hos VP, således modparten (shorteren part B) får råderetten over beholdningen. Ikke noget med cykelbud eller "over the counter handel".
Er tvivl om der ved både aktie- og CFD-short anvendes clearing houses som mellemmanden, der sikrer margin calls fra parterne - men det er måske også mindre relevant.
Og så tænker jeg, at de store drenge har et mere smidigt system bygget op, når der bliver indgået låneaftaler - modsat os andre "små blå" som handler via en broker som Saxo.
Umiddelbart fastholder part A ejendomsretten over aktierne, da forholdet er udlåner/lånetager, og ikke sælger/køber. Ved ikke om denne sondring er relevant i forhold til short teknikken.
-
Tak for den, LLI
-
Hvis det her, er, som det er, er det det, der foregår? Ja, så er det sådan det foregår!
Det ændre jo IKKE ved andet end at det så er super meget nemmere! Der er stadig låntagers depot der skal holdes i niveau og en aftale omkring sikkerhed i at depotet holdes a'jour, er jo også det samme?
Den aftale vil jeg kalde en Shortswoop aftale? En veksel på dansk!
Og den fastholder vel depotantallet?
Der skal stadig gøres dump og pump for at få indtjening!
For år siden i euroinvestor blev det insisterende fastholdt at en lånt aktie altid startede sin short med at blive solgt i markedet!
Det er så sprunget over - godt stykke lobby arbejde? Måske?
Tak, LLI bestemt.
-
Undskyld jeg blander mig i tråden. Short er ikke bare udlån og troen på en nedside, det er også naked short m.m., hvor de selvsamme aktier bliver udlånt til anden og tredje part. Læg dertil en massiv negativ analyse fra en eller flere mæglere, som skal understøtte shortpositionen. Her kan den lille investor intet stille op. Myndighederne stoler blindt på kapitalfondene, som med deres forgreninger og koordinerede handler, kan omgå selvsamme myndigheder - det er noget svineri og forgår dagligt. Ja det er ulovligt, men myndighederne opdager det aldrig. Her er gamestop et fint eksempel - hvordan skal de nogensinde kunne gennemskue det edderkopspind af aftaler om udlån og en fælles koordineret kort angreb? Vi har set det i FPC i flere år, med mærkelige handelsmønstre, når kursen når et bestemt niveau - på trods af flotte pm. m.m. Short handel stinker langt væk. Forbyd det nu!
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind