Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Robinhood brokeren - Er de i virkeligheden gratis?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er dagens video klar. Her tager jeg et kig på Robinhood-brokeren og deres forretningsmodel. De er jo de seneste dage blevet udskældt for at at begrænse handlen med de populære Gamestop-aktier. I videoen her ser jeg på, hvordan de små investorer de seneste mange år har jagtet billige discount-brokers, og hvordan dette muligvis nu har en utilsigtet pris. https://www.youtube.com/watch?v=jAG5-M7mAlk&fbclid=IwAR3629VpZHiftI3AYtHZZXogNgh--G4y96XEmKVOKcRusmYlamMTVpn3Hb4
  • short

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Kommentarer til finger's afsluttende Whale Rock og Gamestop's situation lige pt. 90400_Short_filosofereren.pdf
  • Årets bedste udbytte-aktie?

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    U
    North Media har på de seneste investor-præsentationer sagt at de ønsker et stigende og attraktivt udbytte. De har kontanter og værdier svarende til ca. 60% af deres nuværende market cap. Ved et forventet udbytte på 8 kroner udbetalt april 2021, svarer det til en udbytte-yield på 9,7%. Er North Media Årets bedste udbytte-aktie?
  • regeringen er amøber.

41
    0 Votes
    41 Indlæg
    0 Visninger
    S
    nu har man reddet minkavlerne fra ruin. fair nok måske. men.... Man har så kompenseret op til 10 år frem i tiden. hvad f... er det for noget. det har så kostet noget nær 1% a bnp. 18 milliarder. altså hvis andre bliver arbejdsløse har de bare at stille sig i arbejdsløshedskøen dagen efter nærmest. hvis jeg var selvstændig erhvervsdrivende der var ramt af regeringens corona påbud, ville jeg krumme tæer endnu mere en jeg gør nu. Skal vi så redde 99 andre sektorer af erhvervslivet og bruge resten af bnp på det? de er nogle amøber af format. istedet skulle man have givet transformationshjælp til at omstille til en anden form for produktion. i netto koster 140g kyllinge økofilet noget nær 50kr. Var det mig der var minkavler havde jeg bestilt æg og udruge maskiner allerede dagen efter. Nu render de bare rundt og ligner små børn der har fået taget deres slik, og ser triste ud de næste 10 år på vores alle sammens regning. Eller så griner flere af dem hele vejen til banken. flere af dem er sikkert åndet lettet op og tænkt, det var sørme heldigt at samfundet betaler vores gæld nu vi alligevel havde underskud. branchen var på vej i hegnet alligevel virker det som om. og hvad har det så hjulpet? intet! Der er bare andre der har overtaget produktionen. Samt flere af de kompenserede havde produktion i udlandet allerede inden krisen. Så kan alle vi andre selvstændige bare rende og hoppe. jeg kan godt forstå udlandet sælger danske aktier, danmark er på vej i hegnet med den styreform og mangel på innovativ tankegang. vor herre bevares.
  • Jeg tror alligevel jeg er imod GME-sagen

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Jeg synes det er meget fedt at "de små" endeligt får skovlen under de store hedgefonde. Men er det virkelig det der sker? Fyren med det profane navn på Reddit /u/Deep....Value, - har han været dygtig? Eller er han i virkeligheden et skalkeskjul eller en stråmand for en større gruppe med masser af penge, der bare har brug for at få SoMe medvind etc. WSB løber med hele omtalen. Men det er næppe der de store penge kommer fra: Chewy Inc (NYSE: CHWY) co-founder Ryan Cohen took a 10% stake in GameStop back in August. At the time, that investment cost him $75 million, but it was worth as much as $1.3 billion this week. (I en anden tråd var der en der skrev at han endda har optioner til 20 mio. aktier - ud af ca. 70 mio. aktier. Det er VIRKELIGT mange!) Michigan billionaire and founder of subprime auto lender Credit Acceptance Corp. (NASDAQ: CACC) Donald Foss took a 5.3% stake in GameStop back in February 2020. At the time, that position cost him about $12.5 million, but at GameStop's peak this week it was worth about $1.5 billion. GameStop company insiders have also made a killing. CEO George Sherman owns 2.36 million shares of stock. The value of those shares has risen from $45 million a month ago to as high as $1.13 billion this week. [Han kunne sagtes være ret uskyldig i det. Hvem ved?] Michael Burry, who was depicted by Christian Bale in 2015's "The Big Short," is also a big GameStop investor. Burry's fund owned more than 1.7 million shares as of the end of September. Assuming he hasn't sold, that stake in the company reached a peak value of $821 million this week. Lee Ainslie, value investor and head of hedge fund Maverick Capital, was also a major GameStop investor as of the most recent 13-F filings. Maverick's 1.76 million-share stake hit a peak valuation of $850 million this week. Det troede jeg i øvrigt var ulovligt. At lave modsatrettede investeringer for sig selv og som professionel. De smås kampe mod de store? Ja, - men langt fra kun! Kilde: https://finance.yahoo.com/news/gamestop-winners-ryan-cohen-roaring-222523330.html Jeg er rigtigt bange for at de her, og sikkert nogle flere, kommer til at tjene rigtigt gode penge. Måske ikke så mange som foreslået ovenfor, men rigtigt mange penge. Men mange af dem med en 'diamond hand' på reddit, - mon ikke de ender med en aktie som pludseligt kun har en værdi på måske 30$? Jeg tror måske nok at jeg mener at det de her professionelle og pengetunge folk gør er rigtigt og lovligt. Men næppe helt efter lovens intention. Det virker til at de har skabt en underlig og grotesk situation, nærmere end pludseligt fundet sig i en, eller måske endda forudset det og handlet på det. Det virker som om at en del af shorts'ne måske er kommet pga. optioner som ikke gav mening, men pludseligt har skabt en situation som ingen, pånær de der konstruerede den, havde forestillet sig. Jeg har ikke data, men hvis nogle, helt teoretisk, har købt rigtigt mange købsoptioner til 2x eller 3x kursen. Så er der sikkert nogle hedgefonde som har tænkt, "lette penge, - sikke nogle idioter" og har solgt dem. Og da det nærmer sig at de faktisk kunne komme ITM så begynder de at lave deres manipulerende tricks som plejer at virke. Det er helt klart ikke i orden, og det alene kunne argumentere for ikke at have meget medfølelse. Men de graver sig så faktisk dybere ned ved at shorte aktien, med en forventning om at prisen vil falde. Jeg har ingen anelse om hvorvidt det er det her der er sket. Men hvis det er, så må man jo håbe at SEC kan tage nogle fornuftige beslutninger. Hvis jeg tager fejl, og hedgefondene startede og troede de langvarigt og massivt kunne shorte en aktie ihjel og tjene lidt på det. Well, så er sagen jo en helt anden.
  • Langers GME / Indeksfonde, - har han ret?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Morten Langer har skrevet, eller nok nærmere, videregivet en artikel om indeksfondes ufrivillige indblanding i GME-historien. Han skriver/refererer "Investors tracking this have basically all been busy loading up on Gamestop without even thinking about it." Jeg indrømmer, jeg forstår ikke helt hvordan sådan en indeks-fond / ETF / ... fungere. Men som jeg har forstået det så ejer den en del forskellige aktier og sørger for at rebalancere automatisk. Så når GME pludseligt stiger helt vildt fordi en hedgefond har gjort i nælderne og solgt flere aktier end der findes, så fylder den aktie selvfølgelig mere. Det er helt sikkert et problem! Aktien vil, formoder jeg, før eller siden nå fair-value. Og måske har WSBs ret i at det er højere end det var før de gik ind, fordi de 'onde onde' shortere har manipuleret værdien lavere end den burde være. Men der er ingen rimelig måde hvorpå aktien kan have en værdi på 300$ eller hvad den nu end ligger i nu. Men er det egentligt et problem for en ETF. Lad os sige at GME før fyldte 1%, at den er steget med 50x og at resten ikke er steget. Så vil værdien at de andre stadig være 99% af førværdien. Værdien af GME vil være 1%*50 = 50%. Dvs. i alt er retail blevet 149% værd. Før var GME 1/100, - dvs. de skulle have 1% - Det havde de også. Men nu er 50/149 ca. 33% så de skal have 33% - det har de også. Så de skal hverken købe eller sælge. Jeg kan egentligt ikke se at de har et problem. Joeh, - det ser ud til at de er blevet rige. Og når det hele er overstået er det måske tilbage, måske kun en smule rigere, - hvis WSB har ret i at prisen på GME var manipuleret for lav. Som jeg ser det gør det ikke rigtigt nogen forskel. Tager jeg fejl? Værre er det selvfølgelig for nogle af de 'sjove' ETF'er som de har i USA. RETL er 3x bull. Som jeg har forstået det låner de konstant penge så de har 3x så mange aktier som investorene har kastet ind. Dvs. de låner 2x af pengene. Samme regneeksempel som før. Men når nu retail er steget med 49% i alt, - så er deres aktier jo mere værd. Og de skal låne mere. Så de skal faktisk ud og låne de sidste 2x49% så de har råd til at købe flere aktier. Og der køber de så ca. 33% GME og 67% af de øvrige. Men de køber så dyrt. Og stiger aktien til 1000$ i næste uge. Og det tror jeg faktisk godt den kan, - og håber det også lidt, bare for at hedgefondene kan få 'the middle finger', jeg har (desværre???) ingen diamond-hand selv - så skal de ud og købe endnu flere. Og når det hele falder til jorden, så kunne den ETF godt risikere at have et problem, måske endda reelt være værdiløs. Og det er måske den systemiske risiko som flere finansfolk, bl.a. på DR, har talt om. Men efter min opfattelse har WSB ikke gjort spor forkert. Det har de idioter der har shortet over 100%. I øvrigt, jeg er ikke imod shorts. Jeg tror det er sundt og godt for markedet. Men jeg er for at man passer sit arbejde og tænker sig om. Og det har man ikke gjort hvis man shorter en aktie over 100%. Jeg har ingen anelse om hvad der er 'fair' og hvad man kan slippe afsted med. Men det må være en del af deres professionelle virke. Ellers tror jeg det er sundt og godt at de bliver stoppet ud og udstillet! For det er en systemisk risiko! Og måske er de her automatiske fonde/ETF'er det også. Fonde/ETF'er som har et sæt regler der ser sunde og gode ud, - indtil pludseligt der sker noget man ikke havde forudset. Som f.eks. RETL. Der er også fonde/ETF'er der er BEAR. Og jeg formoder der må være nogen som har et regelsæt der siger at GME bør shortes. På enhver "fornuftig" metrik er den for dyr. Den bør shortes. Pånær lige én, - at der tydeligvist er et (potentielt) shortsqueeze. Og hvis ikke det tages i betragtning, - som blotter man sig selv. Lad falde hvad ikke kan stå!
  • Robinhood etc

18
    0 Votes
    18 Indlæg
    0 Visninger
    SvingtraderenS
    Amerikanske platforme begrænser handel med flere hotte aktier Online handelsplatformene Robinhood og Interactive Brokers har torsdag besluttet at begrænse handlen med nogle af de mest højtflyvende aktier i øjeblikket. Det tæller blandt andet selskaber som Gamestop, Blackberry og AMC, skriver Bloomberg News. Robinhood har indført restriktioner på disse aktier og en række andre, mens Interactive Brokers har meddelt, at kunderne ikke må tage nye optionspositioner i selskaberne. Vi er forpligtet til at hjælpe vores kunder med at navigere i denne usikkerhed, skriver Robinhood ifølge Bloomberg. Investorer har på det sociale medie Reddit chattet om at købe sig ind i aktier - og det har blandt andet affødt store kursbevægelser i Gamestop-aktien. /ritzau/FINANS
  • Ny brændstof til tobin-skat

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Lur mig om ikke situationen omkring kursmanipulation og kapitalfondenes short medfører, at vi får indført tubin-skat. Der bliver mangel på nye skatter til at betale for coronakrisen og tubin-skatten ligger nu lige til højrebenet. Hvilken politiker (og opinion) kan se årsager til ikke at gøre det????
  • Denne aktie er mest shortede i hele skandinavien.

16
    0 Votes
    16 Indlæg
    0 Visninger
    1
    ISS (D) 5,10% (5,19) Frontline (N) 3,93% (3,93) Valmet (F) 3,89% (4,22) YIT (F) 3,72% (3,72) Outokumpu (F) 3,48% (4,51) Ambu (D) 3,40% (4,04) BW Offshore (N) 3,08% (3,16) Wärtsilä (F) 2,29% (2,29) Subsea 7 (N) 2,24% (2,35) PGS (N) 2,22% (2,54) XXL (N) 1,98% (1,98) Citycon (F) 1,90% (1,90) Bakkafrost (N) 1,79% (1,29) NEL (N) 1,79% (1,79) Mowi (N) 1,59% (1,59) Har selv smidt en ekstra god klat efter iss.
  • Genmab: HexaBody® Video

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    HexaBody technology helps enhance immune effector functions by inducing antibody hexamer formation after target binding at the cell surface. This antibody platform allows for the creation of many therapies. https://www.youtube.com/watch?v=33LiakTF9cs&feature=emb_logo
  • Alt hvad du behøver at vide om Bitcoin som en investering

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    L
    For alle interesserede i Bitcoin kan denne omfattende Bitcoin-videoserie, der lige er startet, være af interesse. Det gennemgår alt hvad du behøver at vide om Bitcoin fra et investeringsperspektiv. Det gennemgår Bitcoins muligheder, dets udfordringer og risici, men frem for alt hvad vi kan forvente med hensyn til prisen og dens udvikling i 2021. https://www.youtube.com/playlist?list=PLrZUIq3bDhmYnZZN6rwoGvpeFbLiwyLyL
  • Oroco Ressource Corp.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Ticker: OCO.V Oroco Ressource Corporation. Ville lige dele mine tanker. Tror vi her har at gøre med en aktie der kan mange doble sig relativt hurtigt, næste 3D IP(3D Scan af prospektiv område) skulle komme meget snart. Seneste nyt: https://finance.yahoo.com/news/oroco-announces-significant-3d-ip-130000417.html Ejer naturligvis selv aktier i denne siden midt 2020, og vil høre jeres mening, aktie kurs lader til at potentielt kunne være 5-10 NPV. = 10-20 CAD hvis næste 3D IP opdatering er lige så positiv og der kan findes en køber til projektet. Det er en aktie man skal holde indtil buyout, så man skal være rigtig LONG og have troen. Aktien er et bet på stigende kobber priser, som øjensynligt vil gå op da der skal bruges en del til elektrificering af verden. Næste trigger (måske inden for en måned?) fuld 3D IP overview. se valuering, godt nok gammel artikel, men udregningen er stadig gangbar. - https://classicvalueinvestors.com/2019/05/08/what-is-oroco-stock-worth-right-now/ No success: = 3,11 CAD Moderate = 6 CAD Huge = 17 CAD credit: https://classicvalueinvestors.com/2019/05/08/what-is-oroco-stock-worth-right-now/ https://twitter.com/classicvalueinv - https://www.youtube.com/watch?v=T0oAjlLsa8g&ab_channel=MariuszSkonieczny - seneste update.
  • DAX .. fut - nice and easy !

39
    0 Votes
    39 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Efter lidt nervøsitet igår hvor der blev taget hul på regnskabs sæsonen er der mere ro på dagens marked. Den horisontale konsolidering ser ud til at fortsætte eventuelt med lidt uro i handelskanalen, (gul areal). Men støtterne holder FINT !!! Vi arbejder os hen mod den aktive støttelinje/optrend og håber på fortsat fornuftige regnskaber: https://invst.ly/tl1eh Og lige et close-up: https://invst.ly/tl1ld mvh
  • GameStop - Short-squeeze - Hvad foregår der?

8
    0 Votes
    8 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Her er videoen til jer om GameStop og det vanvittige spil med at presse de store short-sellers ud i et såkaldt "short squeeze". Her kigger jeg både på shorting generelt, på short squeezes samt ikke mindst på Gamestop (samt BB og BBBY der har været gennem samme mølle). Vi har her med en reddit-side at gøre, der angiveligt kan få aktier til at stige flere tusinde procent. Men pas på derude. Det går stærkt, og nogen vil ende med at tabe penge på det. https://www.youtube.com/watch?v=nkm0jaEiM28&fbclid=IwAR1u3E_WRHEI-o7UOCqQ44fRFi5buSLjAnPlaCzwFFIpZZiwMHiHiByoyh4
  • Genmab TA signal i hus

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Så er jeg ude af min genmab swing position. Satser på at købe tilbage i højest 2480 inden udgang af Marts 2021 [image: 89866_ude.PNG] [image: 89866_modstandsniveau_2470.PNG]
  • Investeringspodcasten om The Big Short - Gamestop

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 50 af #Investeringspodcasten kommer Hansen & Larsen omkring spilvirksomheden GameSTOP, der den seneste tid har været en slagmark for shortsælgere. Shortsælgerne er dog blevet udsat for det, man kalder et shortsqueeze, hvor en række aktionærer bliver enige om at presse de store shortsælgere ud - noget der har fået aktiekursen i GameSTOP til at fyrredoble det seneste år, ikke fordi at selskabet pludselig er blevet mere værd, men fordi nogle private investorer prøver at skubbe de store shortsælgere ud af aktien. Hansen & Larsen ser på tidligere lignende shortsqueeze-tilfælde i Fingerprint Cards, Volkswagen og Porsche samt Bavarian Nordic. Men hvad sker der så nu? Hvad er den reelle værdi i GameSTOP? Og hvad er kapitalfondenes rolle her? Kan GameSTOP selv gøre noget? https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-50-af-investeringspodcasten-om-the-big-short-er-det-gamestop-eller-gameon/
  • Apple omsætning og indtjening kraftigt op

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Apple oktober kvartal: Omsætn. 111 mia usd. Overskud efter skat 29 mia usd. Omsætn YoY 21% op. Indt YoY 35% op. PE = 38 ved kurs 140. Det er flotte tal. Men man betaler også en ret høj pris for at være med. https://www.apple.com/newsroom/pdfs/FY21 Q1 Consolidated Financial Statements.pdf
  • AMC Entertainment: Stiger over 200 pct.

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Hypet biografaktie stiger over 200 pct. : Shortinvestorer klemmes Aktien i den amerikanske biografkoncern AMC Entertainment bliver tredoblet i værdi fra åbningen onsdag. Efter en lille halv times handel onsdag ligger aktien 208 pct. højere i 15,30 dollar. Dermed har aktien indhentet det fald, som ramte aktien efter coronakrisen - og nåede det højeste leje siden april 2019.
  • Næste kapitel i GameStop-føljetonen

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Så er næste afsnit i "GameStop-føljetonen" klar. Her prøver jeg at gennemgå mange af de lag, der er i hele denne vanvittige sag. Og jeg prøver også at forklare, hvorfor jeg faktisk er i mod hele denne short-squeeze-bevægelse, selvom jeg sagtens kan sympatisere med deres synspunkter. Det hele er dog lidt mere kompliceret end bare for/imod onde short-hedgefonde (som jeg ser det) https://www.youtube.com/watch?v=xJIC8Lk5toE&fbclid=IwAR3deOmUl823YaGROVw2ApTZfJcLjAbb6F7R479lhE-NAdSlqxudP9HLSpY
  • Analyse af North Media

14
    0 Votes
    14 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    ABG SUNDAL COLLIER Equity Research - 23 September 2020 Company-sponsored research: ABG's DK small/mid-cap seminar feedback: "Focus on the growing NM Online companies BoligPortalen serving landlords, renters and services DKK 550m in capital resources allows M&A flexibility Company decided to focus on NM Online segment During today's seminar, North Media decided to focus on its NM Online business (10% of revenue). For H1'20, NM Online delivered 18% y-o-y revenue growth and a 4x EBIT result. Breaking down the business, BoligPortalen delivered 21% growth, Ofir delivered 5% growth with a reduction in losses and Lead-Supply (50% consolidated) consolidated following strong growth. For BoligPortalen, the company delivered 18% growth in Denmark and 58% in Sweden (BostadsPortal.se), plus an underlying 151% growth with landlords. The company has developed a new platform where it expects to assist 1) landlords, with advertisements, contracts, reports and analysis, 2) renters, as a search agent and profiler along with assisting with validation and security for contracts and 3) services, e.g. leads to companies associated with delivery electricity, internet and insurance. Overall the company has a 8% market share with 30% on the rental market place and only 1-2% in services, which is judged to be a larger market. The company has so far sold ~20k rent contracts and moving reports to ~7k landlords. For Ofir, the company is finalizing the turn-around and expects a profitable business in 2021 and for Leadsupply, closer ties with its banking relationships are expected to drive the business forward. In the segment, Bekey SmartRelay penetration in Copenhagen was aimed to be at ~70% at '20 end (currently ~52%), but growth seems to be postponed due to COVID-19". Læs hele analysen: https://www.introduce.se/contentassets/3c0ba5ba09d94d32a6b86a2bead2a157/pdf/abgscs-dk-smallmid-cap-seminar-feedback.pdf