Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Hvad er bedst at investere i?

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej jeg har tænkt lidt over hvad der er bedst at investere i. Kan se at hvis man investerer i Small cap og mid cap ETF, vil du få et større afkast end hvis du havde en Large cap ETF. https://fourpillarfreedom.com/stock-returns-small-cap-vs-mid-cap-vs-large-cap/ Men tænkte om der er nogle, som ved om man kan få større afkast i andre markeder, så som EM eller TECH etf´er måske?
  • Gode tanker til overordnet aktiestrategi for 2021

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Der er langt mellem brugbare "guldklumpe-indlæg" om aktier på youtube. Men her er et af de indlæg, som har gjort størst indtryk og eftertanke hos mig selv, da jeg opfatter aktiemarkedet som usikkert i de kommende uger og måneder: https://www.youtube.com/watch?v=uIr3IePTx_E&ab_channel=Valuetainment
  • DFDS

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    NordicStockN
    Godmandag mandag formiddag Jeg har kigget lidt på DFDS og lavet en regnskabs-oversigt og en teknisk analyse af DFDS aktien. Se vedhæftede 2 grafer. 1.) Hvis vi starter med at se på DFDS' regnskabs-historik, så har de haft en stabil omsætnings-vækst år efter år, indtil Corona kom til. På indtjenings-siden er det noget mere svingende for selskabet. Men hvis jeg ser på bundlinjen ... altså indtjening efter skat, så bliver denne udvikling - i sammenlignlige kvartaler - mindre dårlig kvartal efter kvartal i 2020 ... og det i sig selv er en forbedring. 2.) Teknisk set, så er vi meget tæt på at MACD indikatoren giver os et købs-signal, samt at momentum indikatoren RSI er positiv og derfor synes jeg at risk/reward er attraktiv på dette niveau. 3.) DFDS aktien er dog ikke en aktien, jeg automatisk er lang i. Det er en aktie jeg mener man skal handle teknisk ind og ud, når regnskaber og de tekniske indikatorer er til det. Mvh. MichaelDC Zürich Schweiz [image: 91251__Nordic_stocks_fact_sheet_DK_DFDS.jpg] [image: 91251_DK_DFDS.jpg]
  • short

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Citadel, hvis handelsplatform tjener ved at handle handler på Robinhood- kommissionsfrit med handelsapp (på mobil)foretrukket af mange privatinvestorer, har leveret en livline på 2,75 milliarder dollars til Melvin Capital, en hedgefond, der har lidt store tab i GameStop- short- "klemmen". Ovennævnte taget fra https://www.investing.com/news/economy/yellen-says-wants-to-understand-deeply-gamestop-frenzy-before-taking-action-2409327 kørt gennem Google translate og rettet til! Tror Citron og Co. har fået en ordning!
  • Til eftertanke i en kaffepause

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    P
    Den kendte headfonds-forvalter Bill Ackman, giver her en advarsel om en potentiel depression i 2021. Er det dommedagsprofeti? Han forudsagde finanskrisen i 2008 og valget af Trump i 2016: Hvorfor økonomien kollapser ... og hvilke 4 øjeblikkelige skridt, der skal tages for at beskytte din rigdom og familie. "Helvede bryder løs og pludselig vil intet være det samme som det plejede at være." Bill Ackman, amerikansk hedgefondsforvalter https://pro.erfolgs-anleger.de/p/20200616SIGSTDSTART/PSIGX200/?h=true
  • Mars landing.

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    J
    Editor's note: This release was updated shortly after issuing to update the quotes following landing. https://twitter.com/AIforBusiness/status/1363181910835539974
  • Sikkerhed på nordnet og saxobank

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Jeg bliver lettere irriteret over nordnet og saxobank ikke kører med samme lette/høje sikkerhed som fx en bookmaker gør Hvad er den letteste / bedste måde øge sikkerheden på fremfor simpelt login på nordnet og saxobank? Jeg vil helst have en løsning ligesom med NemID hvor hvis jeg mister telefonen så kan jeg enten bruge papir eller i det mindste rimeligt let genetablere nemid ved installere på en anden telefon og så vente på opsætning Jeg vlle virkelig ønske der var en indstilling som tvang nemid godkendelse ... Er der nogle som ved hvilken garantier der er hvis jeg bliver hacket?(Ved godt saxo bank har lidt beskyttelse med penge ikke bare kan overføres til en ny konto osv.) Skriv gerne alt i føler man med rimelighed kan gøre for sikre og/eller mitigere skadesvirkninger på teknisk og juridisk. Det er blevet mere og mere relevant for mig efterhånden som jeg er begyndt investere størstedelen af hvad jeg har.
  • Solar (ESG til PE=11,7) - nyt kursmål +31 %

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    A
    I mine öjne er Solar A/S på vej mod at bli et ESG-sällskab ligesom den store konkurrenten Rexel er (11:e i hele verlden). https://www.rexel.com/en/commitments/commitments-news/rexel-is-1st-in-its-sector-and-11th-worldwide-in-the-new-global-100-corporate-knights-ranking-of-the-most-sustainable-companies/ Renset för det höje udbytte (28 DKK) om en måned får jeg det til at PE (2021)=11,7. Er det virkelig OK när 'peers' (andre elgrossister på börser i Europa og USA) vurderes til PE=14-17? Carnegies nye kursmål blev offentligt nu på morgonen. "Carnegie höjer riktkursen för Solar till 590 danska kronor (525), upprepar köp - BN" "Electrification has the potential to SUPERCHARGE Solar's business" (Solar selv på presentationen)
  • Hvad er potentialet i HIVE Blockchain Technologies Ltd?

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    R
    Hejsa derude. Ny på siden her, og forholdsvis ny i investeringsgamet. Efter søgen lader det ikke til, at jeg kan finde vigtige informationer om HIVE Blockchain Technologies Ltd, deres seneste kursstigninger. Vill derfor høre, om nogen havde bud på deres seneste kursstigninger? Og om det evt. er en kortsigtede stigning eller det er en mere langsigtede investering?
  • Broker

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    S
    Hej Alle Sammen. Jeg ville gerne kunne købe nogle af de mindre selskaber i Australien (miner f.eks.) men kan ikke købe dem via min egen broker. Hvad gør i? Jeg har selv kun været I Nordnet, Saxo, og Jyske så andre kommentarer m.h.t. Pro and Cons på nogle af de platforme i har erfaring med er velkommen. God lørdag
  • Lars Tvede: System til at forstå verdens forandringer

4
    0 Votes
    4 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Har investoren og forfatteren Lars Tvede og hans team udtænkt klodens vildeste system til at forstå og tackle verdens forandring? For nogle år siden udgav Lars Tvede en bog kaldet Supertrends, som handlede om fremtiden. Ved udgivelsen ville han så publicere en liste med over 100 vigtige begivenheder - primært teknologiske gennembrud - som han forventede inden 2050. Den liste fandt han imidlertid til sin egen forbløffelse svær at lave - til trods for, at han altså lige havde skrevet en ganske lang bog om emnet. Det fik ham på den tanke, at der givetvis var titusinder af forventede gennembrud og game changers i fremtiden, men at man kun kunne få overblik over dem alle, hvis man spurgte tusindvis af fageksperter - og fulgte op med dem hele tiden. Resultatet ville blive et levende konsensus landkort over fremtiden. En drøm for iværksættere, investorer, forskere og erhvervsledere. Nu - i 2021 - mener Lars, at nødden faktisk er knækket, og i dette webinar præsenterer han hvordan. Spænd sikkerhedsselerne, når han går i gang, for undervejs vil han omtale begreber som web-scraping, crowdsourcing, avancerede data visualiseringer, pocket alarns, attention trends, market X-rays, machine learning, text mining, og meget andet. Se med, hvis du vil lære om en vild tilgang til at forstå nutiden og til at se ind i fremtiden. https://speakerbee.dk/watch?v=6YAzI1awih&fbclid=IwAR2eUZ0umwsjjsVt6YWsI1uqYxALL86rGHK2BQavqxZVC2Mx83pgJHe0GIo
  • Genmab holder sig fint omkring den opadgående midterlinie

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    og kurs 3000 ser stadig realistisk ud inden for kommende 8-10 mdr [image: 91112_genmab_feb_18.JPG]
  • Korrektion, eller værre på vej ?

30
    0 Votes
    30 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    I et stykke tid har jeg generelt i aktier set en bestemt indikator falde. Teknisk Analyse kan være kompleks, men når en enkelt indikator løbende udviser samme fald, i den ene tidsramme efter den anden - så begynder der at vise sig et fast mønster som man skal tage alvorlig. I dette tilfælde er der tale om RSI indikatoren. For ikke indviede i TA er RSI faktoren en "interesse faktor" der viser om markedets interesse i aktien er faldende eller stigende. RSI indikatoren er alment anerkendt af alle. Hvis du vil have den "ægte" definition kan du slå det op. Men .. i nu uge efter uge, og nu time efter time .. ser vi RSI falde. Fald størrelse og hastighed er forskellig, og ind i mellem forstyrres faldet af korte positive bevægelser, hvorefter .. trenden genoptages. Normalt når RSI gennem et stykke tid er faldet kommer der, i et marked i ligevægt, en støtteformation og derefter modsat rettet bevægelse op. Dette er ikke sket i efterhånden længere og længere perioder. Det står derfor for mig, som mangeårig investor, klart at noget er IKKE .. som det plejer. Aktiemarkedet siver. Ganske vist i forskellig hastighed efter sektor karakter, MEN .. DET SIVER ! DU SKAL DERFOR .. for at tjekke min påstand .. undersøge RSI for dine aktier. Og du skal gøre det gennem flere forskellige tidsrammer. Time 4-timers Daglig Ugentlig Månedlig. Du er en voksen investor og finder nok selv det medie du kan bruge. Der er mange derude. Selv bruger jeg investing.com, klikker en aktie forkortelse ind i "search the website" og går derefter til "technical chart". Der klikker jeg på "candle"/"trend" symbolet og indsætter "relativ Strength index". Derefter kan du øverst lege med forskellig tidsrammer. DET DU VIL SE .. Er at der for mange af dine aktier er en næsten stabilt faldende RSI over mange forskellige tidsperioder. KONKLUSION .. Markedet siver, fordi det for nuværende roligt tømmes for kapital. Markedet har gjort det fantastisk gennem lang tid. Nu er vi et sted hvor den marginale kapital ikke kunne trække markedet længere op. Og hvad der ikke kan stige .. er i et aktiemarked "til fals". Lige nu foregår det "roligt", men hver gang vigtige støtter brydes kommer der ryk. I værste tilfælde kan det pludseligt gå stærkt og medføre en domino effekt. På det korte tidsrammer ses der ofte "fake" støtteniveauer, korte macd opture osv, så det er nemt at blive snydt. Og værre endnu, er dette her jo ikke en facit liste, men en proces-beskrivelse som fakta kan ændre. Men indtil nu har vi på de lidt længere rammer ikke set noget der minder om en støtte formation. Og indtil da .. bør du være kritisk over for at eje i "fuld skala". HVAD DU SKAL GØRE .. Du skal sætte din opmærksomhed i "RED ALERT". Du skal droppe vanetænkning og ISÆR FOMO, og iskoldt vurdere RISIKOEN i din portefølge. Din kapital skal bevares - det er et ultimativt krav ! Man kan drypsælge, man kan skifte til mere defensive aktier (som dog ikke er usårlige), man kan hedge, man kan skifte aktiv til "comsumables" eller købe noget helt andet ... Men først og fremmest skal du turde sige til dig selv, at virkeligheden derude, uanset årsag, er ved at ændre sig, OG HVAD VIL DU SÅ GØRE ? EN ENKELT SKRIBENT .. vil jeg her fremhæve som udtrykker det ganske godt. Læs det grundigt: https://www.euroinvestor.dk/nyheder/lars-tvede-om-aktiedyk-jeg-tror-ikke-at-vi-er-specielt-langt-fra-nu Og selv har inddirekte udtrykt det i indlæg: https://www.proinvestor.com/boards/90131/DAX-fut-nice-and-easy-!#90216 Jeg ved godt det er en ordentlig smøre og det vil kræve din fulde opmærksomhed at slæbe dig igennem. Men .. hvis JEG har gidet skrive det, i sin fulde længde .. så bør du overveje at læse det. Og hermed ønskes du og din kapital fortsat god rejse. Med venlig hilsen PS .. og god weekend.
  • DSV drøftelse.

34
    0 Votes
    34 Indlæg
    0 Visninger
    TheNoteT
    Vi kender vel alle DSV. Et dygtigt selskab på næsten alle niveauer og god at have i portefølgen. Hvis .. man altså lige kan time det. Jeg har her begået et chart som dog stadig lader lidt tvivl tilbage. Skal vi afvente op/nedbruddet af støtteområdet her i ca. 990 eller skal vi lige afvente om de stærkere støtter i ca. 900 skal testes jvf. fibonacci. https://invst.ly/t32sn Hvad tænker du set fra enten FA eller TA vinkel ? mvh
  • Investeringspodcasten om stigende renter, oliepriser og tank

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 53 af #Investeringspodcasten kommer Hansen og Larsen omkring både stigende renter, oliepriser og tankaktier. Renterne i USA har ramt det højeste niveau i 11 måneder, men hvor meget skal de stige endnu og hvilken effekt vil det få på aktiemarkedet? Bankaktierne og de cykliske aktier har det normalt godt med let stigende renter, hvorimod de grønne aktier og IT-selskaberne har stået lidt stille den seneste tid. Men er stigende renter den eneste forklaring her? Stigende oliepriser er historisk den indledende faktor, der starter efterspørgslen og får tankraterne og tankaktierne til at stige - i nogle tilfælde og i kortere perioder har det betydet x5 og x10 dagsrater samt ligeså fald. Men hvordan ser det ud i dag under covid-19, som også denne branche har lidt under? Selskabsnævnelser: JP Morgan, Wells Fargo, Frontline, Hunter Group, Teekay, Euronav, OKEANIS ECO TANKERS Indeksering: 00:00 - 09:51 Stigende renter 09:51 - 19:01 Tankskibe og oliepriser 19:01 - 22:15 Specifikke selskaber 22:15 - 25:17 Opsummering https://www.nordnet.dk/blog/afsnit-53-af-investeringspodcasten-betyder-stigende-oliepriser-comeback-til-tankaktier/
  • The Drilling Company of 1972 A/S

3
    0 Votes
    3 Indlæg
    0 Visninger
    D
    Faldt lige over denne aktie, den har været i 555 kan købes nu til ca. 135. Hvad tænker I?
  • Cdon

2
    0 Votes
    2 Indlæg
    0 Visninger
    G
    Hvad sker der lige i cdon
  • Vækst på 50%

25
    0 Votes
    25 Indlæg
    0 Visninger
    A
    Vækst på 50% North Medias resultat efter skat blev 307 mio. kr. (2019: 205 mio. kr.). Det er en vækst på 50% (!) i overskuddet. Digital Services skal levere ~20% organisk vækst årligt (fra nu af inkl. 2021) og øge overskudsgraden til ~25% i 2023. North Media er nu gået fra en value virksomhed til en vækst-virksomhed. Så er det vist raket-tid.
  • SoftBank

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Hvilken SoftBank aktie anbefaler i?
  • Dansk topchef "afslører" forhandlinger

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    exitnuE
    Dansk topchef afslører: Vi kan producere coronavacciner og forhandler med flere "Vi kan både producere grundmaterialerne baseret på de patenter og opskrifter, som de, der har opfundet produkterne, har. Og så kan vi også fylde, pakke og distribuere de færdige produkter" https://www.berlingske.dk/virksomheder/dansk-topchef-afsloerer-vi-kan-producere-coronavacciner-og-forhandler Ja, en 1 uge gammel Teva-nyhed, men dog også en fundamental kurstrigger for Teva såfremt det lykkes at lukke en eller flere aftaler! Jeg tænker at Kåre måske "bare" mangler underskrifterne, ellers vil det være direkte utroværdigt at lade interviewet strejfe dette emne.