I et stykke tid har jeg generelt i aktier set en bestemt indikator falde. Teknisk Analyse kan være kompleks, men når en enkelt indikator løbende udviser samme fald, i den ene tidsramme efter den anden - så begynder der at vise sig et fast mønster som man skal tage alvorlig.
I dette tilfælde er der tale om RSI indikatoren. For ikke indviede i TA er RSI faktoren en "interesse faktor" der viser om markedets interesse i aktien er faldende eller stigende. RSI indikatoren er alment anerkendt af alle. Hvis du vil have den "ægte" definition kan du slå det op.
Men .. i nu uge efter uge, og nu time efter time .. ser vi RSI falde. Fald størrelse og hastighed er forskellig, og ind i mellem forstyrres faldet af korte positive bevægelser, hvorefter .. trenden genoptages.
Normalt når RSI gennem et stykke tid er faldet kommer der, i et marked i ligevægt, en støtteformation og derefter modsat rettet bevægelse op. Dette er ikke sket i efterhånden længere og længere perioder.
Det står derfor for mig, som mangeårig investor, klart at noget er IKKE .. som det plejer.
Aktiemarkedet siver. Ganske vist i forskellig hastighed efter sektor karakter, MEN .. DET SIVER !
DU SKAL DERFOR ..
for at tjekke min påstand .. undersøge RSI for dine aktier. Og du skal gøre det gennem flere forskellige tidsrammer.
Time
4-timers
Daglig
Ugentlig
Månedlig.
Du er en voksen investor og finder nok selv det medie du kan bruge. Der er mange derude. Selv bruger jeg investing.com, klikker en aktie forkortelse ind i "search the website" og går derefter til "technical chart". Der klikker jeg på "candle"/"trend" symbolet og indsætter "relativ Strength index".
Derefter kan du øverst lege med forskellig tidsrammer.
DET DU VIL SE ..
Er at der for mange af dine aktier er en næsten stabilt faldende RSI over mange forskellige tidsperioder.
KONKLUSION ..
Markedet siver, fordi det for nuværende roligt tømmes for kapital. Markedet har gjort det fantastisk gennem lang tid.
Nu er vi et sted hvor den marginale kapital ikke kunne trække markedet længere op. Og hvad der ikke kan stige .. er i et aktiemarked "til fals".
Lige nu foregår det "roligt", men hver gang vigtige støtter brydes kommer der ryk. I værste tilfælde kan det pludseligt gå stærkt og medføre en domino effekt.
På det korte tidsrammer ses der ofte "fake" støtteniveauer, korte macd opture osv, så det er nemt at blive snydt. Og værre endnu, er dette her jo ikke en facit liste, men en proces-beskrivelse som fakta kan ændre.
Men indtil nu har vi på de lidt længere rammer ikke set noget der minder om en støtte formation. Og indtil da .. bør du være kritisk over for at eje i "fuld skala".
HVAD DU SKAL GØRE ..
Du skal sætte din opmærksomhed i "RED ALERT". Du skal droppe vanetænkning og ISÆR FOMO, og iskoldt vurdere RISIKOEN i din portefølge. Din kapital skal bevares - det er et ultimativt krav !
Man kan drypsælge, man kan skifte til mere defensive aktier (som dog ikke er usårlige), man kan hedge, man kan skifte aktiv til "comsumables" eller købe noget helt andet ...
Men først og fremmest skal du turde sige til dig selv, at virkeligheden derude, uanset årsag, er ved at ændre sig, OG HVAD VIL DU SÅ GØRE ?
EN ENKELT SKRIBENT ..
vil jeg her fremhæve som udtrykker det ganske godt. Læs det grundigt:
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/lars-tvede-om-aktiedyk-jeg-tror-ikke-at-vi-er-specielt-langt-fra-nu
Og selv har inddirekte udtrykt det i indlæg:
https://www.proinvestor.com/boards/90131/DAX-fut-nice-and-easy-!#90216
Jeg ved godt det er en ordentlig smøre og det vil kræve din fulde opmærksomhed at slæbe dig igennem.
Men .. hvis JEG har gidet skrive det, i sin fulde længde .. så bør du overveje at læse det.
Og hermed ønskes du og din kapital fortsat god rejse.
Med venlig hilsen
PS .. og god weekend.