Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Korrektion, eller værre på vej ?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
30 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • TheNoteT Offline
    TheNoteT Offline
    TheNote
    wrote on sidst redigeret af

I et stykke tid har jeg generelt i aktier set en bestemt indikator falde. Teknisk Analyse kan være kompleks, men når en enkelt indikator løbende udviser samme fald, i den ene tidsramme efter den anden - så begynder der at vise sig et fast mønster som man skal tage alvorlig.

I dette tilfælde er der tale om RSI indikatoren. For ikke indviede i TA er RSI faktoren en "interesse faktor" der viser om markedets interesse i aktien er faldende eller stigende. RSI indikatoren er alment anerkendt af alle. Hvis du vil have den "ægte" definition kan du slå det op.

Men .. i nu uge efter uge, og nu time efter time .. ser vi RSI falde. Fald størrelse og hastighed er forskellig, og ind i mellem forstyrres faldet af korte positive bevægelser, hvorefter .. trenden genoptages.

Normalt når RSI gennem et stykke tid er faldet kommer der, i et marked i ligevægt, en støtteformation og derefter modsat rettet bevægelse op. Dette er ikke sket i efterhånden længere og længere perioder.

Det står derfor for mig, som mangeårig investor, klart at noget er IKKE .. som det plejer.

Aktiemarkedet siver. Ganske vist i forskellig hastighed efter sektor karakter, MEN .. DET SIVER !

DU SKAL DERFOR ..

for at tjekke min påstand .. undersøge RSI for dine aktier. Og du skal gøre det gennem flere forskellige tidsrammer.

Time
    4-timers
    Daglig
    Ugentlig
    Månedlig.

Du er en voksen investor og finder nok selv det medie du kan bruge. Der er mange derude. Selv bruger jeg investing.com, klikker en aktie forkortelse ind i "search the website" og går derefter til "technical chart". Der klikker jeg på "candle"/"trend" symbolet og indsætter "relativ Strength index".

Derefter kan du øverst lege med forskellig tidsrammer.

DET DU VIL SE ..

Er at der for mange af dine aktier er en næsten stabilt faldende RSI over mange forskellige tidsperioder.

KONKLUSION ..

Markedet siver, fordi det for nuværende roligt tømmes for kapital. Markedet har gjort det fantastisk gennem lang tid.

Nu er vi et sted hvor den marginale kapital ikke kunne trække markedet længere op. Og hvad der ikke kan stige .. er i et aktiemarked "til fals".

Lige nu foregår det "roligt", men hver gang vigtige støtter brydes kommer der ryk. I værste tilfælde kan det pludseligt gå stærkt og medføre en domino effekt.

På det korte tidsrammer ses der ofte "fake" støtteniveauer, korte macd opture osv, så det er nemt at blive snydt. Og værre endnu, er dette her jo ikke en facit liste, men en proces-beskrivelse som fakta kan ændre.

Men indtil nu har vi på de lidt længere rammer ikke set noget der minder om en støtte formation. Og indtil da .. bør du være kritisk over for at eje i "fuld skala".

HVAD DU SKAL GØRE ..

Du skal sætte din opmærksomhed i "RED ALERT". Du skal droppe vanetænkning og ISÆR FOMO, og iskoldt vurdere RISIKOEN i din portefølge. Din kapital skal bevares - det er et ultimativt krav !

Man kan drypsælge, man kan skifte til mere defensive aktier (som dog ikke er usårlige), man kan hedge, man kan skifte aktiv til "comsumables" eller købe noget helt andet ...

Men først og fremmest skal du turde sige til dig selv, at virkeligheden derude, uanset årsag, er ved at ændre sig, OG HVAD VIL DU SÅ GØRE ?

EN ENKELT SKRIBENT ..

vil jeg her fremhæve som udtrykker det ganske godt. Læs det grundigt:

Link Preview Image
    Lars Tvede om aktiedyk: Jeg tror ikke, at vi er specielt langt fra nu

favicon

Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

Og selv har inddirekte udtrykt det i indlæg:

https://www.proinvestor.com/boards/90131/DAX-fut-nice-and-easy-!#90216

Jeg ved godt det er en ordentlig smøre og det vil kræve din fulde opmærksomhed at slæbe dig igennem.

Men .. hvis JEG har gidet skrive det, i sin fulde længde .. så bør du overveje at læse det.

Og hermed ønskes du og din kapital fortsat god rejse.

Med venlig hilsen

PS .. og god weekend.

1 Reply Last reply
    11
    • S Offline
      S Offline
      stocktiger

Jep, det ser lidt skidt ud. Vaccineleveranceskænderi. Holder indtil videre øje med SP500 ca. 3680 og DAX ca. 13263. Det er korrektion indtil videre.

1 Reply Last reply
      2
      • T Offline
        T Offline
        Thorkild01

Altid super fint at blive mindet om de historiske realiteter, selv om man selvfølgelig sagtens kan finde flere forhold i dag, der er meget anderledes end i 2010 og 2000. For slet ikke at tale om 2029 🙂

1 Reply Last reply
        1
        • P Offline
          P Offline
          Pappano

Jeg kan anbefale www.investing.com med DAX 30 og Wall Street futures, som en fast "overblik-side" i forbindelse med køb og salg af aktier. Der er naturligvis også andre sites, der også kan give et tilsvarende overblik.

https://www.investing.com/indices/germany-30-futures

Overblikket og de aktuelle signaler (herunder TA) på markedet er vigtigere end nogensinde, når man handler aktier p.t.

1 Reply Last reply
          3
          • S Offline
            S Offline
            stocktiger

Her til morgen : SP500 Laveste 3665,86 men lukkede i 3685,63. ?. Var det korrektionen eller er der nedtur?

1 Reply Last reply
            0
            • C Offline
              C Offline
              cilmar

Nu kan det så ikke kaldes en korrektion, med de få procent fald.

1 Reply Last reply
              1
              • TheNoteT Offline
                TheNoteT Offline
                TheNote

Dax kæmper med modstandsniveau ...

https://invst.ly/tnmjb

1 Reply Last reply
                0
                • S Offline
                  S Offline
                  SwingSun

jeg synes det har været igang længe. Men billedet er et andet end det normalt plejer at være. Enkelt aktier får et ordentligt hak. 2-3 stykker af gangen.

Jeg synes stadig flere aktier er billige , men der er også mange der er for dyre.

det var vel ikke en ordentlig korrektion vi fik. Og ja der er ikke meget rebound over det heller.

1 Reply Last reply
                  0
                  • TheNoteT Offline
                    TheNoteT Offline
                    TheNote

Værdi af en aktie har jo altid været meget subjektiv. Så spørgsmålet er om det egentligt er relevant lige pt. Måske vi mere er ovre i momentum top og likviditets reserver ? Desværre har vi ikke svaret, men må ty til "symptom" aflæsning for at forsøge at finde vores positioner i markedet.

Ingen har det endelige svar. så som sædvanligt må vi se hvad "der kommer" og hvordan vi selv opfatter vores investerings profil.

Personligt er jeg til den forsigtige side. Indrømmet !

Rent teknisk tror jeg ikke på mere "top søgning" i den nærmeste tid. I bedste fald noget sidelæns konsolidering, men er nok mest til at markedet endnu ikke har fundet sig en "platform" at vækste fra, altså sivende marked.

Tidsperspektiv ? .. tjaa, vi må se.

Men nogle konfirmerede rammer ville være rart.

mvh

1 Reply Last reply
                    0
                    • S Offline
                      S Offline
                      SwingSun

ja men som jeg skrev i den anden tråd, så er vi i en helt anden situation end normalt.

jeg har selv købt flg aktier under nedturen sidste år:

FLS: købt i 172
                      ISS: gak i 95

skal jeg udtale mig om de 2 er de begge kendetegnet ved at indreværdi langt overstiger dagens kurs, dog målt på 2019 tal.

en absolut bund i iss er vel ca 75, for fls er det ca 140, iss er mega shortet hvilket vil holde hånden under instrumentet.

Dog får jeg stadig lyst til at lave PP her før regnskabssæsonen rigtig kicker ind. Men det er nogle fine aktier at ligge mellemlang i.

jeg har en analyse af ISS liggende som jeg aldrig rigtig blev helt færdig med. Den passer dog ikke rigtigt ind i den her tråd.

det jeg forsøger at sige er at nogle aktier er billige og er holdt nede af Corona krisen, mens andre er dyre. Iss stiger og falder i takt med corona nedlukningen.

Det bekymrende er at man hører folk snakke om aktier alle vegne, folk der intet aner om hvor grumt det kan blive. 🙂
                      vi er nogle der er skolet under sidste krise.

tag så renterne oveni.
                      en rentestigning ville være noget værre skidt. Bankerne sænker formentlig limit yderligere i år.

dax bouncede i nogle gamle peak toppe...der er ikke super meget støtte i det tænker jeg.

1 Reply Last reply
                      0
                      • S Offline
                        S Offline
                        stocktiger

Hvor mange procent er en korrektion, da?

1 Reply Last reply
                        0
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk

Normalt skal markederne falde med 10-15% før man kan kalde det en korrektion.

Vi nåede at falde lige omkring 5% i DAX.
                          Jeg har ikke regnet efter, men måske nåede enkelte danske aktier ned i korrektionsområdet.

1 Reply Last reply
                          2
                          • TheNoteT Offline
                            TheNoteT Offline
                            TheNote

Dax - lige nu:

https://invst.ly/tnr3a

1 Reply Last reply
                            0
                            • TheNoteT Offline
                              TheNoteT Offline
                              TheNote

Dax - formiddags boom. Et noget uventet stærk scenarie, men må jo kortsigtet ?? tages ad notam. Den horisontale konsolidering ser ud til at fortsætte. Ialtfald indtil de længere tidsrammer indikerer noget andet.

https://invst.ly/to3qg

1 Reply Last reply
                              0
                              • S Offline
                                S Offline
                                SwingSun

det er mest fordi us bouncede også...novozymes er muligvis trenden for sæsonen. kig igen på torsdag. 🙂

edit.. det ser ellers fint ud regnskabet under omstændighederne, Der er ovenikøbet plads til et lille udbytte,

1 Reply Last reply
                                0
                                • C Offline
                                  C Offline
                                  cilmar

Det var da helt efter bogen, vi er på vej mod ny top de næste måneder.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • S Offline
                                    S Offline
                                    SwingSun

mja bogen er så muligvis nedgraderet undervejs...:-) men ja som jeg sagde det ser fint ud.

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cilmar

Det var nu svar til Note, ang.DAX
                                      Novozymes aner jeg intet om

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • N Offline
                                        N Offline
                                        NiklasZ

S&P500 ser da ud til at være i gang med en HS formation.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • TheNoteT Offline
                                          TheNoteT Offline
                                          TheNote

Dax - Vi nærmer os de næste par uger en test af optrenden - ialtfald i DAX. Vi har en solid grøn støttelinje, men kan den holde til den strøm af nyheder der pt. tikker ind ?

https://invst.ly/tvexn

Rsi på de lange tidsframes er stadig værd at tjekke. Vi har haft et par overraskende gode uger.

Jeg trækker lige Vestas frem igen - udelukkende til illustration, da RIGTIG MANGE aktier i store træk ligner ganske godt og med samme problem stilling.

Ugechart:

https://invst.ly/tvf35

Aktien er brækket ned, har et midlertidigt opsving, men billedet kan være svært at tolke ultra kort. Men ligefrem optur ligner det jo ikke.

Ser vi på MÅNEDSCHARTET, så skifter billedet. Vi ser en klar topning, som dog endnu ikke er brudt ned. Men man kan jo tænke nogle uger frem og overveje hvordan billedet SÅ ser ud.

https://invst.ly/tvf5p

Rsi ER .. brudt ned, men macd endnu ikke.

Dette er ikke en facitliste, men nogle billeder som du kan tage med i din overvejelse af den kommende tids udfordringer, hvis bl.a. nyhedsstrømmen ikke er tilfredsstillende.

Men tjek dine egne aktier jævnligt for RSI .. på forskellige tids-frames. Også .. de lange ! Har du lært at bruge macd, så er den bestemt også værd at kigge på.

mvh

Ps:

https://www.investing.com/analysis/opening-bell-investors-await-next-catalyst-for-bonds-stocks-gold-recovers-200561576

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger