Skip to content

Debatforum

20.6k Emner 126.8k Indlæg

Aktie- og finansdebat

• Nu også en opjustering fra STG!

6
    0 Votes
    6 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Det har været en fornøjelse at følge de "små" aktier i min portefølje i disse uger. Godt nok fik Columbus et skrub, da især de amerikanske computere åbenbart ikke kunne lide regnskabet fra selskabet. Så jeg fik suppleret til discountpris i dag. Og så for lidt siden kom der uventet en selskabsmeddelelse fra en anden af mine favoritter (selvom det måske er et lidt uetisk selskab i nogles øjne), nemlig STG, Scandinavian Tobacco Group. Børsmeddelelsen er rykket ind i dagbladet Børsens nyhedsfeed, men ikke andre steder, og kunne godt blive lidt glemt i morgen. I STG's finanskalender er der offentliggørelse af Q2 den 25/8, men de har åbenbart - måske på grund af den røde stemning, der indfandt sig i dag - syntes at nu skulle vi vide, hvor godt det er gået, og forventes at gå resten af 2021. EBITDA organisk vækst forventes nu i intervallet 16-20% mod 12-18% for 2021. Fri cashflow på imponerende 1,-1,3 mia. kr. Omsætning i Q2 2,156 mia. mod 2.097 mia. kr. i 2020. EBITDA i Q2 på imponerende 606 mio. kr. mod 489 i 2020. Jeg plejer at sætte fokus på et selskab ved at holde børsværdien af selskabet op mod den årlige omsætning. Såfremt forholdet er stabilt over en årrække, og omsætning og børsværdi matcher, er det et kvalitetstegn for mig. Jeg vurderer, at STG i 2021 omsætter for ca.8,5-9,0 mia. kr. Og selvfølgelig skal bundlinien følge godt med, hvilket den gør i dette tilfælde. Men så er en børsværdi for STG på aktuelt ca. 12,6 mia. kr. anledning til at købe op. Hvilket jeg dog allerede har gjort. Bortset fra en lidt skuffende udvikling i NorthMedia, hvilket også fik mig til at sælge efter regnskabet, er det egentlig gået ret godt i den aktuelle regnskabssæson. Jeg gambler lidt på Sanistål, der efter min mening er for billig på nuværende niveau, men det vil regnskabet afsløre den 25/8. Og så afventer jeg regnskab på Rovsing i september. Den fik også et ordentligt skrub i dag, for den er meget illikvid på røde dage. Men med et lille positivt EBITDA og en fin ordrebog med plads til positive overraskelser - og en børsværdi på ca. 47 mio. kr. - kunne Rovsing ende med at være en god investering. Også her supplerede jeg op i dag.
  • Kina: Denne gang er investeringsudfordringerne andeledes

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Af Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Mens investorerne rundt om i verden fejrer den ene aktiesucces efter den anden, ser situationen helt anderledes ud i Kina. Der er flere variable i spil, og det er med til at gøre den dårlige forskel · De globale aktieinvestorer har hidtil i år fået mere end 15 % i afkast · For den "globale dansker" nærmer tallet sig 20 % · Oveni de gode aktieafkast skal lægges yderligere 5 %, som den stigende USD begunstiger afkastet med. En passiv dansk investor har en betydelig USD eksponering. · I Kina ser tingene helt anderledes ud. Her er der tale om en betydelig indeksnedgang og selskaber som Alibaba og Bidu er faldet med ca. 32 % målt i USD · De kinesiske aktier har historisk haft for vane at "gå deres egne veje". Det skyldes, at markedet har været relativ lukket for udlandet og drevet af de kinesiske indlændinge, som ikke havde ligeså mange investeringsalternativer at vælge imellem som os. · Denne gang er situationen lidt anderledes · Kommunistpartiet har signaleret at ingen er over eller ved siden af partiet · Samtidig har udviklingen ikke mindst været drevet af noget som minder af kollektiv udvandring og næsten panikagtige tilstande fra globale investorer · Når alle eller en betydelig del af eksisterende aktionærer sælger, skal disse aktier finde sig en ny ejer. Den kollektive udvandring har givet vis udslag i massive kursfald Kina aktier udsat for flerfrontskrig - Kursfald giver stof til eftertanke og langsigtede muligheder De kinesiske aktier er faldet i et omfang der minder om Covid-19 udsalg i marts 2020 på vores breddegrader. Investorerne opfatter det ikke som et kortsigtet og forbigående "blip", men frygter at de kinesiske selskaber mere varigt bliver sendt i investeringsskammekrogen. Investorerne skal tage stilling til og bestik af mange forskellige variable på samme tid, som ikke mindst komme fra den ubehagelige ubekendte side: Politikernes og systemets fornemmelse for markedsøkonomi. Kursfaldende er ikke kun markante, men meget markante, som både har givet investorerne meget at tænke over, men også langsigtede investeringsmuligheder. Figur 1: Kursudvikling for Alibaba - USA parallelnotering (tryk på billedet for at gøre det større) Kilde: Nordnet AB [image: 96217_image002.png]
  • ARK Invest vs. Michael Burry - "Den store investorkrig"?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Jeg har netop lavet en engelsk video omkring den store "Investor-krig", der pt. kører på internettet. Kampen står mellem tilhængerne af Cathie Wood fra Ark-Invest og så Michael Burry (kendt fra "The big short"), idet Burry har vovet at short Tesla og ARKK. Hvad er op og ned i "krigen" og er der overhovedet en krig? I min optik er der ikke. Men det kan I høre mere om i videoen. Her fortæller jeg også, hvad jeg mener denne "konflikt" siger om markedet lige nu, og hvad de kan betyde for os som almindelige investorer. https://www.youtube.com/watch?v=avT70Y7h0UI
  • Finger

11
    0 Votes
    11 Indlæg
    0 Visninger
    O
    Er tvunget til at regne på det? Jeg føler det er tiden hvor det er bydende nødvendig med: (link) +0,13% => ~ 0,38 mil. aktier! 20/8 09:25 af oge Mit resultat blev regnet i går (jeg fornemmede SC ville låne ekstra igen, igen!): Så: Sylebra har GAP på 24 SKR, med et antal af 17,5 mil. aktier; og PEP har et GAP på 32 SKR, med 0,5 mil. aktier! 20/8 09:26 af oge Nu er det vist klart at Sylebra vil gå hele vejen til mulig genkøb med fortjeneste, så vil jeg mene helt til < 20 SKR/aktie? 20/8 09:29 af oge Er det realistisk? Måske? Eneste hindring er ordre - modul til smartcard mener jeg! Eller Q3 med god indtjening? Eller en ny PM omkring fremtiden med en uvildig anbefalet kurs, der ligger godt over 40 SKR? Er disse betingelser opfyldt vil SC komme ud af dit låneri med overskud! Hvis ikke ? Ja så klemmes SC jo nok? Og så kan alt vel ske (læs så går kursen dramatisk op)! 20/8 09:32 af oge Har jeg nu skrevet noget vrøvl igen? Jeg mener selvfølgeligt at hvis SC kommer gennem omtalte fælder - så redder SC sin investering, ellers ikke! PEP har sit på det tørre nu - står blot og venter på bedste kurs (lavest mulig)? Så er PEP ude! 20/8 09:34 af oge Så SC laver hasard med sin investering bundet op på tiden! Tiden løber ud ved Q regnskabet her sidst i oktober! Kan simpelt ikke tænke andet end at finger dagligt tjener penge med alle disse positive PM'er der hele tiden kommer, og forhåbentlig bliver ved med at komme fremover! 20/8 09:36 af Fandel Kom nu bare med en stor ordre. Så rykker det hele... 20/8 09:38 af oge At kursen trynes ned er jo simpelt logistik - når har ubegrænset adgang til at "låne" aktier - hvad jeg ikke forstår er hvorfor kun låne ~0,5 mil ad gangen - hvorfor ikke 3-5 mil. for een gang for alle at skyde prisen ned? Der noget SC er usikker med, åbenbart? Hvorfor? Ville jeg bestemt gerne vide! 20/8 09:41 af oge Ja, Fandel, det er også uforståeligt at der ikke bare er mindre ordre vedrørende smart- kort? Måske er der sådanne ordre men finger mener ikke det er kutyme at offentliggøre hvis ikke over et vist niveau? 20/8 09:44 af oge Eller SC'c kredit mulighed løber ud? Er måske allerede løbet ud - hvorfor lige kan klemme mindre lån i gennem? Hvis det er korrekt, så når Sc måske ikke meget længere end til nu? Og så er det godnat SC! 20/8 09:47 af Fandel Ja bare det er så vel.. Her kommer det: Fra Reddit (1 time siden): https://www.reddit.com/r/wallstreetbets/comments/p7x2kk/fingerprint_cards_swedens_most_shorted_stock/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=iossmf Small Swedish stock with solid fundamentals is heavily shorted despite insiders buying and company buying back own shares. Fingerprint Cards (FPC) work within the field of biometrics. The company is best known for producing fingerprint sensors for smartphones. Below is a summary of the latest developments in the share price and some information than might make FPC a really good long term investment. On the 19th of april this year FPCs share price was 26.45 SEK. The share price went up just above 40 SEK on 5th of may. At the time of writing we are back at share price 27.2 SEK due to heave shorting of the stock. The primary shorter is a Hong Kong based hedge fund called Sylebra. Fingerprints is currently the most shorted stock in Sweden with about 7% visible shorts(positions below 0,5 aren't reported so real number could be much higher). The steep decline has taken place despite the company's release of positive and promising news throughout the period. Also throughout the period the company has bought back a large amount of own shares and insiders have been buying shares also. FPC is one of the biggest suppliers of fingerprint sensors for Android based smart phones. This part of their work currently funds expenses for employees and R&D. What is going to make the share price go up in the future is the market for biometric payment cards and smart cards in addition to fingerprint sensors for laptops and PCs. These areas are in their beginning. We have already seen several French banks start rolling out biometric payment cards to their customers and lately we saw DELL launch two laptops integrating fingerprint sensors delivered by FPC. The future look very promising for FPC but one of the main problems for the stock is that it has been besieged by shorters for more than five years now. Years ago it was several hedge funds but at the moment its almost exclusively one which has many investors speculate if the hedge fund is trying to press down the share price in preparation of a hostile takeover. In conclusion: FPCs fundamentals look good. Smart Phone market covers expenses for employees and R&D so the company doesn't need to raise money. FPC is in the process of expanding into several more new businesses areas which will increase revenue over the coming years. FPC is oversold and heavily shorted. Large influx of new investors could drive the share price up forcing the shorts to cover their positions resulting in further increase in the share price. During the recent years we haven't seen any insiders sell. On the contrary insiders have been buying.
  • Cantargia expands CIRIFOUR

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Cantargia expands CIRIFOUR trial after successful completion of recruitment in the pembrolizumab combination arm 11.30 AM CEST / 19-Aug-2021 / Cantargia AB (STO:CANTA) Cantargia AB today announced that the last patient in the initial treatment arm of the phase Ib clinical study CIRIFOUR has started treatment. A total of 15 patients have so far been recruited to this study, which evaluates nadunolimab (CAN04) in combination with Keytruda (pembrolizumab), and preliminary data indicate a good safety profile. The CIRIFOUR study protocol will now be expanded to include the next combination therapy arm where CAN04 is evaluated with pembrolizumab and platinum-based chemotherapy in patients with non-small cell lung cancer (NSCLC). The interleukin-1 receptor accessory protein (IL1RAP)-binding antibody CAN04 is Cantargia's most advanced program and is investigated in multiple clinical trials evaluating CAN04 in combination with different chemotherapy regimens in NSCLC, pancreatic cancer and other forms of cancer. CIRIFOUR is a phase Ib study conducted in the US with the aim to assess CAN04 in combination with the checkpoint inhibitor pembrolizumab in patients with NSCLC, head and neck cancer, bladder cancer or malignant melanoma, who progressed on previous therapy with immune checkpoint inhibition. The patient recruitment to the initial treatment arm of CIRIFOUR has now been finalized and a total of 15 patients have started treatment. These include 7 NSCLC patients, 7 head and neck cancer patients and 1 malignant melanoma patient. The primary objective of this study is to assess the safety and tolerability of CAN04 in combination with pembrolizumab and to establish a recommended dose of CAN04 in this combination. Secondary objectives include assessment of clinical activity and biomarkers. The preliminary results show that the combination is well-tolerated and are planned to be reported in Q4 2021. Pembrolizumab is frequently utilized for first line combination with the platinum-based chemotherapy regime carboplatin/pemetrexed for treatment of non-squamous NSCLC. As both clinical and preclinical data indicate the ability of CAN04 to potentiate platinum-based chemotherapy, the data obtained in the CIRIFOUR study form the basis for further evaluation of CAN04 in combination with pembrolizumab and platinum doublets. Therefore, the CIRIFOUR study will now be expanded to include an additional arm to study safety, biomarkers and efficacy of such a combination in first line non-squamous NSCLC patients. The treatment of the first patient in this new arm is expected to start in Q4 2021 and the plan is to recruit up to 30 patients. "We are pleased to have reached the milestone of full recruitment in the first trial investigating CAN04 combination therapy with pembrolizumab and are excited to take the next step by adding CAN04 to the widely used combination of pembrolizumab and carboplatin/pemetrexed", said Göran Forsberg, CEO of Cantargia. For further information, please contact: Göran Forsberg, CEO Telephone: +46 (0)46-275 62 60 E-mail: [email protected]
  • Alm. Brand: Rekordresultater skaber ingen aktionærværdi.

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Kommentar fra Per Hansen, investeringsøkonom, Nordnet d. 20. august 2021 "Det må undre investorerne og under alle omstændigheder (forhåbentlig) frustrere og irritere topledelsen i Alm. Brand. Regnskaber viser en topform, mens aktiekursen peger på en bundpræstation: Halvårsregnskabet fra Alm. Brand var bomstærkt. Det vigtige forsikringstekniske nøgletal. Combined Ratio- som udtrykker erstatninger + administration i % af præmierne, viste 76,3 %. (Q2) 26,7 % af præmierne går med andre ord ned på bundlinjen. Det er formentlig det bedste eller tæt på det bedste kvartalsregnskab for Alm. Brand forsikring nogensinde Onsdag aflagde "fusionspartneren" Codan et rigtig godt regnskab. For Codans vedkommende var CR på 85,3 % for halvåret. Tallet for Alm. Brand var for kvartalet. De to regnskaber viser selskaber i indtjeningsmæssig topform med resultater som tilsammen er bedre end eller på niveau med markedslederen Tryg og "næstkommanderende" Topdanmark (Alm. Brand + Codan bliver tilsammen større end Topdanmark) Alligevel er der absolut ingen glæde at spore hos investorerne. Alm Brand aktien faldt ned til marts 2020 lavpunktet og selv uden for det skal vi tilbage til 2015 for at finde en lignende slukøret aktiekurs Den samlede markedsværdi for Alm. Brand var i går på 7 mia. Alm. Brand overtager Codan og betaler 12,6 mia. Investorerne frygter, at Alm. Brand ikke magter opgaven; at de ikke kan få skabt synergierne og at finansieringen, som nok er garanteret men ikke på plads endnu, vil være ekstrem udvandende og altså at prisen for Codan er for høj og presset op i en budrunde. Rekordstor mistillidspræmie Forsikringsforretningerne i Alm. Brand/Codan er i storform. Sammenlægningen virker som et godt match. Alm. Brand er på landet og hos private/mindre erhvervsdrivende, mens Codan er et "city" fænomen hos private og større selskaber. Det kundemæssige overlap er mindre. Det ligner et godt ægteskab. Alligevel frygter investorerne for fremtiden. Det skyldes nok først og fremmest risikoen for udvanding og mon ikke det også spiller ind, at forløbet har været kaotisk grænsende til dilettantisk efter hvad der har været at læse i medierne (blev informationer lækket?). Alm Brand har solgt den problemfyldte bank til Sydbank og fået et godt distributionssamarbejde med i bytte. Codan har rebbet de økonomiske sejl og landet en distributionsaftale i Privatsikringsregi, som kunne lede tankerne hen på Totalkredit og Nykredit med lokale pengeinstitutter. Alm Brand har selv guidet for synergier på 600 mio. og en 15 % stigning i indtjening per aktie i denne meddelelse https://investorrelations.almbrand.dk/Danish/selskabsmeddelelse/2021/Alm.-Brand-AS-kber-Codan-Forsikring-AS-danske-aktiviteter/default.asp . Hvis Alm Brand/Codan kan indfri synergierne, er der et "kæmpestort" aktiepotentiale. Spørgsmålet er hvor stor udvandingen bliver? Alm. Brand kan hjælpe lidt på stemingen ved at frasælge deres pensionsdel og samtidig burde de overveje at finansiere en større del af købet ved øget gældsætning. Spørgsmålet er om det vil ske"? figur 1: Kursudvikling, Alm. Brand Kilde: Nordnet [image: 96137_image002.png]
  • Danske regnskaber: Novo er toppen. Lundbeck og GN skuffer

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Novo Nordisk er toppen, mens Lundbeck og GN Store Nord skuffer Af Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet D. 20. august 2021 "Den danske regnskabssæson er ved at være forbi. En status placerer Novo Nordisk alene og helt i toppen. I den tunge ende finder vi Lundbeck og for en gangs skyld GN Store Nord. Her er min karakterbog og vurdering af de største danske selskabers regnskabspræstationer Topkarakter 12 Novo Nordisk - ingen over og ingen ved siden af Novo Nordisk, som har "brugt" tiden siden den dobbelte vækst-uppercut i 2016 meget fornuftigt Det overbevisende 10-tal A.P. Møller - De gyldne tider fortsætter og APM må knibe sig i armen over de høje fragtrater. DSV - Gode rater, synergier, og flere opkøb imponerer Demant - 2 opjusteringer efter et højt årsudgangspunkt. Aktiekursfald efter regnskab skyldes tårnhøj prisfastsættelse Det gode 7-tal Carlsberg - Hård omkostningsfokusering sikrer solidt regnskab Ørsted - Ørsted vasker pletten fra 1. kvartal væk FLS - Fokus på arbejdskapital og det frie cash flow viser sig I tallene Tryg - Sikkert, solidt Topdanmark - Bedre end ventet skadesforløb trækker op Rockwool - Endnu en opjustering Pandora - Ledelsen har lagt usikkerheden bag sig Bestået men uden glans - 4 Danske Bank - Et fornuftigt men ikke prangende regnskab ISS - Lidt bedre end ventet, men den håbede opjustering udeblev Chr. Hansen - Opjusteringen der udeblev Vestas - Den forventede nedjustering AMBU - Fastholder forventningerne. Nervøse investorer får aktien til at ryste Coloplast - Mindre justeringer, men solidt regnskab Simcorp - Som forventet Netcompany - Kraftig vækst med bump på vejen Skuffende - 2 Lundbeck - Endnu et middelmådigt regnskab med en pil nedad. Lundbeck forsøger at spare sig til rigdom GN Store Nord - Svagt men absolut ikke overraskende regnskab Uden for bedømmelse · Genmab · Bavarian Nordic · Royal Unibrew"
  • Alm. Brand og Codan

64
    0 Votes
    64 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Og kursen falder yderligere, men det var vel den gamle spådom over Alm. brand når Søren B. og bankdelen kom væk....
  • Glemte Alm. Brand at fortaelle os noget?

29
    0 Votes
    29 Indlæg
    0 Visninger
    L
    Vi er nok mange der meget frusterede over udviklingen i Alm. Brand aktienkursen. Kursen er nu faldt 35% siden sidste regnskab den 6 maj og 25% siden overtagelsen af Codan blev offentliggjort den 11. Juni. I samme periode er Tryg, Topdanmark og OMX 25 steget. Jeg havde koebt mig ind i aktien efter salget af banken og havde egentlig regnet med at det var en relativ sikker investering. De skulle bare sidde stille paa stolen ovre i Alm Brand og saa skulle den nok stige stille og roligt. Men saadan skulle det ikke gaa. Det vaerste er dog jeg sidder fornemmelsen af at mange investorer naaede at saelge ud foer overtagelsen af Codan blev offentliggjort. Det ville forklare det lange konstante fald fra sidste regnskab den 6 maj frem til overtagelsen den 11 juni, som vi er mange der undrede os over. Forhandlinger omkring en overtagelse af den stoerrelse tager ofte maaneder, saa de kunne sagtens have foregaaet i hele maj maaned. Den 3 juni var der saa en afgoerende artikel i tidskriftet Inside Business Jeg har ikke laest artiklen (betalingsmur), men det fremgaaar klart fra overskriften at foreningen bag Alm. Brand har aendret vedtaegter der tillader dem at gaa under 50% ejerskab. En kritisk brik i puslespillet omkring overtagelsen af Codan. Tidskriftet skriver ogsaa klart at Alm. Brand goer sig klar til overtagelse af Codan. Jeg tror ikke nyheden blev bragt af de stoerre finansmedier og var derfor ikke kendt af de fleste investorer, men helt sikkert kendt indenfor branchen. https://ib.dk/alm-brand-goer-klar-til-milliardopkoeb-af-codan/ Den 7 juni foelger SEB saa op med at nedjustere Alm Brand fra saelg til hold og kursmaal fra 80 kr til 67kr. Jeg undrede mig meget over denne aendring da analytikeren Per Groenborg fra SEB i lang tid havde vaeret positiv paa aktien. Aendringen af anbefalingen kom ogsaa lang tid efter regnskabet hvilket heller ikke er normalt. Jeg har ikke laest analysen men jeg gaetter paa at den var en direkte reaktion paa artiklen i Inside Business, og saaledes en advarsel til SEBs kunder, ogsaa selvom jeg antager at SEB ikke kendte til salgsprisen paa 12,6 mia kr paa det tidspunkt. Aktien faldt da ogsaa 4% den dag. Et par dage efter blev overtagelsen offentliggjort med et yderligere fald paa 25% som foelge. Jeg synes hele forloebet ser meget suspekt ud. En ting er om der noget der er sluppet ud fra forhandlingerne om overtagelsen og om nogen har handlet paa den information. Noget andet er om Alm Brand i det mindste skulle have informeret aktionaererne om den vedtaegtaendring som blev lavet i foreningen bag Alm Brand, der tillod at ejerandelen blev saenket under 50% og dermed aabnede op for koebet af Codan. 94630_Alm_Brand_PPT.pptx
  • Avance Gas - Top Pick Ahead of Cyclical Peak

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    B
    Cleaves opdatering oven på Q2 regnskab fra Avance Gas i dag: "Avance Gas slightly underperformed top-line expectations for 2Q21, however, the company's 3Q21E guidance was positive and more than compensated for the 2Q divergence. With the company having the highest asset value elasticity among peers going into the expected cyclical peak in 2022E, Avance Gas remains our top pick within the LPG segment with a 53% upside to TP. We reiterate our BUY rating and, due to recent FX movements, raise our target price to N58 (from N55). Quarterly review: Avance Gas reported TCE revenue of $31m, slightly below us and consensus at $33m. The miss was mainly attributable to a fleet utilization of 90% vs our 97% forecast, which can be broken down into 76 offhire days, mostly related to scrubber retrofitting (vs our 0 forecast), and 42 commercial waiting days (vs our 35 forecast). Apart from a higher-than-expected opex/d due to COVID-19 related issues (crewing, etc), cost items were in line with expectations. Thus, EPS of $0.02 fell short of our $0.07 forecast. As expected, a $0.02/sh dividend was declared for the quarter. The company also guided on 3Q21E contracting, having achieved $28k/d on a discharge-to-discharge basis for 77% of vessel days. This, paired with the fact that most of the fleet is trading US/FE at the time of writing, cause us to raise our 3Q21E net sales forecast by $7m to $32m. Investment Case: With our VLGC share price expected to rise 68% over the next year in concert with rising earnings and asset prices, we maintain a BUY rating on the VLGC segment. With a 1y fwd NAV of N93/sh and the highest asset value elasticity among peers with the expected cyclical peak ahead, Avance Gas is our top pick within the LPG segment. We reiterate our BUY recommendation and raise our target price to N58 (from N55), with the raise in target solely attributable to recent FX movements".
  • Matas - regnskabet misfortolket?

44
    0 Votes
    44 Indlæg
    0 Visninger
    MatchM
    Jeg tror, at markedet misforstod regnskabet fra Matas i morges. Jeg blev også nervøs, fordi jeg i første omgang fokuserede på Q4 nettoresultatet på 16 mio. kr. Og jeg kom ved første hastige gennemlæsning af artikel i Børsen endnu mere nervøs, da der stod, at omsætningen forventedes i størrelsesordenen -2 til+2% i 21/22. Puha! Men så kom hele regnskabet på Matas' website, og så kom der lidt styr på det. Forventelig stigning i EBITDA 21/22 på 17-18,5% . Forventer at fastholde det høje omsætningsniveau på 4.080 - 4.250 mio. kr. Nettooverskud i 2019/20 på 282,2 mio. kr. I 2020/21 på 357,5 mio. kr. Tilbagekøb af aktier for 75 mio. kr. Samt udbytte på 2 kr. Aktien faldt lidt over 8 kr. i tossetimen. Det må have gjort lidt ondt nogle steder. Mit gæt er, at aktien stiger i de kommende dage. Og jeg har beholdt mine aktier.
  • Helge Larsen guider til tekniske analyser af regnskabsaktuel

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    Carlsberg, Lundbeck, Coloplast, Netcompany, DS Norden, North Media og Matas er på denne uges menu, som stadig står i regnskabernes tegn. Ugekommentar #6 med redaktør på ProInvestor.com Helge Larsen. Om tendenser og aktier, som debatteres på ProInvestor.com. https://www.youtube.com/watch?v=5MhPxaEFHdU
  • Værdiaktier versus vækstaktier

10
    0 Votes
    10 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Værdiaktier versus vækstaktier siden 1975: En ret ekstrem graf Kilde: Goldman Sachs Tryk på billed for at gøre det større Disclaimer: Er eksponeret i Vanguard S&P Small-Cap 600 Value ETF (VIOV) [image: 96050_Skaermbillede_2021_08_18_133232_vaekst.png]
  • Hvorfor udøver større investorer ikke aktivt ejerskab?

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    I afsnit 79 af #investeringspodcasten med Hansen og Larsen leder vi efter det aktive ejerskab i selskaber som FLS, Lundbeck og Jyske Bank. Vi kommer også rundt om AMBUs aktietur i rutschebanen og hvad deltavarianten kan betyde for pengepolitikken og dermed aktiemarkedet. 00:00 - 02:51 intro 02:51 - 10:10 Ambu får den sædvanlige overreaktion 10:10 - 22:11 FLS/Lundbeck/Jyske Bank: Aktivt ejerskab? 22:11 - 28:35 Deltavarianten, pengepolitikken og aktiemarkedet. 28:35 - 29:42 Afrunding https://www.youtube.com/watch?v=MwC3SSvrc_g
  • Quantafuel miljøgodkendelse - mange nye informationer

7
    0 Votes
    7 Indlæg
    0 Visninger
    troldmandenT
    Så er miljøgodkendelse til QF store Esbjerg fabrik offentlig tilgængelig. Og der er en masse - i hvert fald for mig - hidtil ukendte informationer i den godkendelse. Der har bla været lidt snak om hvorledes der skaleres op fra Skives 4 linjer og samlet 20.000 tons kapacitet til 80.000 tons på Esbjergfabrikken. Vil linjerne blive større eller vil der blive flere. Der er svaret der vil blive flere. Så der er ingen yderligere R&D risiko ved den del af Esbjergfabrikken. Man kan også se at der vil komme 40 lastbiler om dagen. 10.000 om året.....Og de vil bla levere 120.000 tons plast, som efter sortering ender med 80.000 tons til fabrikken, og 40.000 tons der ikke kan bruges. (der står ikke hvad der skal ske med dem, men det er nok en blanding af mekanisk genbrug og afbrænding) Men det er et interessant og vigtigt punkt. Så 1/3 af plasten kan de ikke bruge. Og den del af plasten vil de få en udgift på når den skal sendes videre. Modsat forventes de at have en indtægt på at modtage de 120.000 tons. Pt får dem der modtager plast til mekanisk genbrug 200-250 euro per tons. Så det er mindst 2007,5120.000 =180 mio kr i indtægter. Modsat betaler de ca 750kr/tons for at komme af med den del der skal videre til forbrænding. Det vil så være udgift på ca 30 mio for QF, plus lønninger til dem der skal håndtere soreringen. Eller et overskud på ca 150 mio på at MODTAGE deres råvare som efterfølgende laves om til ca 60.000 tons virgin oil. For de hardcore nørder kan man også regne videre på de mere præcise indtægtskilder ved at se nærmere på fordelingen af slutproduktet. Det er deres tankkapacitet. Den siger ikke noget om hvor ofte de tømmes. Men forholdet er der. Let og medium oliefraktion er den dyre olie. Tung olie er diesel. Hydrogen bruges i vid udstrækning til at varme de 16 pyroloseovne som hver har en kapacitet på 1,2mw. Man kan også se fabrikken ventes at bruge 51 mio kwh per år. Så der har vi en af de største enkeltstående udgiftposter Stof Mængde m3 Ton Medium oliefraktion 1.456 1.208 Let oliefraktion 480 372 Tung oliefraktion 200 200 Upgraded pyrolyseolie 80 64 Hydrogen 260 1,052 Tabel 10: Risikostoffer og mængder I miljøgodkendelse står der også byggeriet forventes at starte Q2 2021 og være færdig Q4 2022 med start af drift ultimo 22. QF har som bekendt købt grunden i juli og jeg kan forstå på lokalbefolkningen der er påbegyndt lidt arbejde på grunden. Men det officielle startskud afventer 100% POC og den dertilknyttede finansielle partner. Så planen er nok ca 3-6 mdr forsinket. Der er et haaaav af andre data inkl blueprints og mål på bygningerne. Så for nørderne er det bare at kaste los. Tænker i hvert fald der sidder et par ingeniører på Finansavisen.no der nok kan bruge lidt tid på den For at se selve miljøgodkendelsen, klik på nedenstående link, og vælg derefter det link der er til høre på siden https://dma.mst.dk/vis-sag/kommunal-noegle/fdb3692c-f3a5-4a17-ae00-54e7b65091a0 Vh T.
  • SP500

15
    0 Votes
    15 Indlæg
    0 Visninger
    StockBullS
    Hvad har vi her ? Overshoot: Stor afvigelse opad i.f.t trendlinien for de sidste 5år. Størrelsen af afvigelsen ca. samme størrelse som Undershoot i.f.m Corona korrektionen. Begynder at se lidt anstrengt ud og på et eller andet tidspunkt skal vi have en korrektion. Tror vi nærmer os. [image: 95986_US500_2021_08_14_15_10_45.png]
  • Ørsted indgår elkøbsaftale med Microsoft Corporation

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "Ørsted og Microsoft Corporation har indgået en aftale om, at Microsoft skal købe energi fra Old 300 Solar Center i Fort Bend County i Texas. Microsoft vil købe strøm fra Ørsteds 430 MWAC store solenergianlæg Old 300 i Fort Bend County, Texas, som forventes at blive sat i drift i andet kvartal 2022. "Microsoft har ambitiøse bæredygtighedsmål for deres Scope 1-, 2- og 3-udledning, og vi er meget glade for at samarbejde med dem om at nå deres mål," siger Vishal Kapadia, Senior Vice President og Chief Commercial Officer for Ørsted Onshore. "Microsoft og Ørsted har det samme store fokus på at reducere CO2-udledningen, så jeg glæder mig over vores samarbejde." Adrian Anderson, Senior Director, Renewable Energy hos Microsoft, siger: "På vores rejse mod 100 % vedvarende energi står det klart for os, at innovation og samarbejde er afgørende for, hvordan vi kan bekæmpe klimaforandringerne. Vi er taknemmelige for vores samarbejde med Ørsted om at levere vedvarende energi i ERCOT og ser frem til fortsat at arbejde henimod en nettoudledning på nul." Old 300 Solar Center ligger på et ca. 1.140 hektar stort privatejet areal tæt på byen Needville i Fort Bend County, Texas. Projektet udgør en investering på over 400 millioner dollars i lokalsamfundet, hvilket vil komme jordejere, skoler og andre lokale institutioner til gode i mange år fremover gennem lejeindtægter og ejendomsskatter. Om Ørsted Det er Ørsteds vision at skabe en verden, der udelukkende kører på grøn energi. Ørsted udvikler, opfører og driver hav- og landvindmølleparker samt bioenergi-, solcelle- og energilagringsanlæg og leverer energiprodukter til sine kunder. Ørsted er kåret som verdens mest bæredygtige energiselskab i 2021 i Corporate Knights' Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder og rangerer på klimaorganisationen CDP's A-liste for sin globalt førende indsats mod klimaforandringer. Ørsted har 6.311 medarbejdere og har hovedsæde i Danmark. Ørsteds aktier er noteret på Nasdaq Copenhagen (Orsted). Selskabet havde i 2020 en omsætning på 52,6 mia. kr. (7,1 mia. euro). Du kan læse mere om Ørsted på orsted.com eller ved at følge os på Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter". Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til: Media Relations Kathrine Ejlskov 99 55 10 23 [email protected] Investor Relations Allan Bødskov Andersen 99 55 79 96 [email protected]
  • TA på 7 regnskabsaktuelle aktier

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    M
    Hej alle, Jeg har lige lavet en hurtig dansk video om 7 regnskabsaktuelle aktier. https://www.youtube.com/watch?v=KwTUDU0C3K8
  • Køber Equinor en større bid af Scatec Solar?

1
    0 Votes
    1 Indlæg
    0 Visninger
    Helge_LarsenPI-redaktørH
    "SCATEC: Equinor eier allerede 13 prosent av Scatec og er dermed største eier i selskapet. Nå tror analytiker Anders Holte i Kepler Cheuvreux at selskapet vil ta en større bit av kaken. - Jo mer Scatec-aksjen faller, jo høyere blir sannsynligheten for et oppkjøp, sier Holte. Scatec-aksjen har falt 40% på børs i 2021, den siste måneden er nedgangen 17%. Spørsmålet Equinor stiller seg er nok om kursen skal ytterligere ned, mener Holte". (Fa+) Kilde: BørsXtra d. 13. august 2021
  • Som Graham sagde ...

0
    0 Votes
    0 Indlæg
    0 Visninger
    OccamO
    Tvede : "Det er en sværere periode, hvor jeg typisk bliver meget langsigtet og køber det, som har værdi, mens jeg samtidig har valgt at have kontanter på sidelinjen..." https://www.euroinvestor.dk/nyheder/alt-kan-ske-paa-markedet-nu-selv-lars-tvede-holder-krudtet-toert Det lyder fornuftigt; men det bør man jo altid gøre. Eller er der tidspunkter, hvor man skal købe noget tvivlsomt skrammel i håb om en kortsigtet gevinst? Eller hvor man skal gå all-in, så der ikke er kontanter til at købe ind på et uventet udsalg?